فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal - Volume:13 Issue: 2, 2009

Hormozgan Medical Journal
Volume:13 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حمیدرضا سامی مقام، سید حسن مصطفوی، فروغ خردمند، شافعی رحیمی صفحات 67-73
    مقدمه
    بیماران دیالیزی در مقایسه با افراد سالم در شرایط یکسان، در معرض خطر بالاتر بیماری های عروق کرونری قرار دارند که به علت آترواسکلروز عروق بوجود م یآیند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی مزمن با ضخامت لایه انتیما مدیا شریان کاروتید انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، تمامی 51 نفر بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اخذ مشخصات و تاریخچه درباره عوامل خطر و معاینه فیزیکی کامل، با استفاده از سونوگرافی حداکثر ضخامت لایه انتیما مدیا شریان کاروتید مشترک هر طرف 0 میلیمتر مبنای طبیعی بودن ضخامت این لایه قرار گرفت. داده ها با استفاده از / اندازه گیری شد و ضخامت کمتر از 8 و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. t و آزمونهای Minitab نرم افزار 0≤ میلیمتر بودند، بطور
    نتایج
    از 51 بیمار مورد بررسی، میانگین سنی گروهی که دارای ضخامت لایه آنتیما 8 60 میلیمتر /7±8/ 0> میلیمتر بودند، بود (4 / معنی داری بیشتر از میانگین سنی گروهی که دارای ضخامت لایه آنتیما 8 اگر چه میانگین مدت دیالیز، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و نیز میانگین. (P<0/ 41 و 5 /3±18/ در مقابل 7 خون و درصد شیوع سابقه فشار خون بالا، سابقه دیابت و سابقه مصرف LDL میزان کلسترول، تری گلیسیرید و 0/ 0 میلیمتر بیشتر از بیماران با ضخامت لایه انتیما کمتر از 8 / سیگار در بیماران دارای ضخامت لایه انتیما بیشتر از 8 میلیمتر بود ولی این تفاوتها معنی دار نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد که آترواسکلروز در درصد بالایی از بیماران همودیالیزی وجود دارد به ویژه در بیماران با سن بالاتر. لذا بهتر است روند مراقبتهای قلبی عروقی برای همه بیماران همودیالیزی بدون توجه به حضور یا عدم حضور عوامل خطر در نظر گرفته شود تا از عوارض جدی بعدی جلوگیری گردد.
    کلیدواژگان: همودیالیز، بیماریهای قلبی عروقی، شریان کاروتید، مشترک، لایه انتیما، لایه مدیا
  • فرشید عابدی، مجید یاوریان، آرش شکیب زاده، بهمن خلوتی، امیرحسن اسدی صفحات 75-80
    مقدمه
    انتقال آلودگی های ویروسی در افرادی که مکررا خون و یا فرآورده های خونی دریافت م یکنند، مانند (human T-lymphotropic virus) HTLV بیماران تالاسمی، هموفیلی و همودیالیزی شایع م یباشد. ویروس یکی از رتروویرو سهای است که از طریق خون منتقل می گردد. این ویروس در ایران تنها در ناحیه خراسان در بیماران تالاسمی، هموفیلی و افراد HTLV بصورت اندمیک وجود دارد. در این مطالعه احتمال وجود همودیالیزی ساکن استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت. 1386) تعداد 210 نفر (98 زن و 112 مرد)
    روش کار
    در این بررسی سرواپیدمیولوژیک، در طی یک دوره 6 ماهه (7 بطور تصادفی A شامل 163 نفر بیماران هموزیگوت تالاسمی، 40 نفر بیمار همودیالیزی و 7 نفر نیز بیمار هموفیلی انتخاب شدند. پس از کسب رضایت خون گیری از بیماران بعمل آمد. سرم به منظور جس تو جوی آنتی بادی ضد تایید شدند. PCR کنترل و با روش وسترن بلات و ELISA به روش، HTLV 1&2 تیپ یک بودند که HTLV 3% از بیماران تالاسمی (5 نفر) دارای آنتی بادی علیه نتایج یافته ها نشان می داد که 06 تیپ 2 در این مطالعه مشاهد نشد. HTLV. در افراد سالم به مراتب بالاتر است HTLV نسبت به درصد شیوع شده باشند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد بیماران تالاسمی احتمالا در نتیجه انتقال خون به منطقه خراسان محدود HTLV فرآورده های غیرسلولی (پلاسما) خطر انتقال در حد صفر دارند. احتمالا ویروس نمی شود.
    کلیدواژگان: تالاسمی، هموفیلی، همودیالیز، HTLV، I
  • شهره فرشاد، عزیز ژاپونی، مهدی کلانی صفحات 81-87
    مقدمه
    علیرغم آلودگی بیش از نیمی از مردم دنیا به هلیکوباکترپیلوری، اما تنها در عده کمی از بیماران، منجر به پیامدهای کلینیکی بارزی مانند گاستریت، زخم یا سرطان معده می شود. بنظر می رسد که هم عوامل مربوط به ویژگی های ویرولانس و هم عوامل میزبانی می توانند در ایجاد این پیامدها دخیل باشند.
    روش کار
    در این مطالعه مورد – شاهد، ارتباط ژنهای بیماریزای UreAB، VacA و CagA در هلیکوباکترپیلوری با حالتهای متفاوت اختلالات معده ای، واکنش زنجیره ای پلیمر بر روی ارگانیسم های هلیکوباکترپیلوری جدا شده از نمونه های بیوپسی معده 35 بیمار دارای زخم به عنوان مورد و 35 بیمار به عنوان گروه شاهد مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان نمازی شیراز واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    تفاوت بین دو گروه مورد مطالعه، تنها در مورد ژن VacA از نظر آماری معنی دار بود (05/0P<). با بررسی ژنوم سوشهای جدا شده از بیماران بر اساس سه ژن مورد مطالعه، هشت ژنوتیپ مختلف شناسایی گردید. شیوع ژنوتیپ UreAB+ VacA+ CagA+ در بیماران دارای زخم معده نسبت به بیماران فاقد زخم بصورت معنی داری بیشتر بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، تصور می شود که در جمعیت مورد بررسی، آلودگی با سوش هلیکوباکترپیلوری دارای ژنوتیپ UreAB+ VacA+ CagA+ ممکن است خطر ایجاد بیماری زخم معده را افزایش دهد
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، ژنها، زخم معده، واکنش زنجیره پلی مراز (PCR)
  • فاطمه صفدریان، امیر رضا حسینی صفحات 89-94
    مقدمه
    تغذیه کامل وریدی در نوزادان نارسی که به علل عوارض نارسی و بیماری های شدید دوره نوزادی قادر به دریافت تغذیه گوارشی نمی باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به منظور تامین اسیدهای چرب ضروری و همچنین تهیه یک منبع متراکم انرژی از لیپید وریدی استفاده می شود. از آنجا که استفاده از لیپید وریدی شانس بروز عوارضی چون افزایش چربی خون، عفونتها، ترومبوفلیت، کرن ایکتروس را افزایش می دهد، در این مطالعه، روش های غیرتهاجمی مانند مالش روغن آفتابگردان بر سطح پوست به جای لیپید وریدی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، نوزادان نارس که به علل مختلف در بخشNICU بستری شده و قادر به دریافت تغذیه دهانی نبودند، به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. سطوح تری گلیسرید و کلسترول سرم در هر دو گروه در روزهای اول (قبل از مالش روغن) و سوم و هفتم پس از شروع مطالعه به روش آنزیماتیکEnd Point اندازه گیری شد. نوزادان هر دو گروه از لحاظ بروز عوارض بالینی کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند پوسته ریزی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نهایی با استفاده از نرم افزار SPSS و بکارگیری شاخص های آمار توصیفی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    میانگین مقادیر تری گلیسرید در گروه مورد و شاهد در روز اول با هم تفاوت معنی داری ندارد. در حالی که این مقادیر در سوم و روز هفتم بعد از استعمال روغن با هم اختلاف معنی داری داشتند (001/0P<). ولی نتایج آزمون t نشان داد که میانگین مقادیر کلسترول در دو گروه مورد و شاهد در هر سه روز فاقد اختلاف آماری بود. در بررسی میزان بروز عوارض بالینی ناشی از کمبود اسیدهای چرب ضروری، دو گروه در پوسته ریزی منتشره اختلاف معنی دار و قابل ملاحظه ای نشان دادند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    مالیدن روغن آفتابگردان بر پوست نوزادان نارس نه تنها می تواند باعث تصحیح میزان تری گلیسرید در نوزادان گردد بلکه با استفاده از آن به تنهایی (بدون استفاده ازلیپید وریدی) می توان تری گلیسرید سرم ر ادر نوزادانی که از طریق گوارش تغذیه ای دریافت نمی کنند، در حد طبیعی نگه داشت.
    کلیدواژگان: روغن آفتابگردان، تری گلیسیرید، کلسترول، نوزادان، نارس
  • زهره آهنگری، محمد سمیعی، محمد امین یلمه، هدیه کوصدقی صفحات 95-100
    مقدمه
    یکی از مهمترین علل شکست درمانهای اندودونتیک باقی ماندن و یا ادامه رشد میکروارگانیسم ها در سیستم پیچیده کانال ریشه و یا ناحیه پری رادیکولار می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه خاصیت ضدمیکروبی هیپوکلریت سدیم، کلرهگزیدین کلوگونات و MTAD بر انتروکوکوس فکالیس در شرایط in vitro بود.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی هفتاد نمونه دندان انسان یک ریشه و تک کاناله انتخاب شدند. ابتدا با یک فایل متناسب با قطر کانال بقایای پالپی خارج و طول کانال تعیین گردید و پاکسازی شدند. سپس نمونه ها در داخل دستگاه اولترا سونیک و بعد از آن در اتوکلاو جهت استریل شدن قرار داده شدند. بعد از این مرحله کانال دندان ها به جز 5 مورد که به عنوان کنترل در نظر گرفته شدند. از سوسپانسیون خالص سلول های انتروکوکوس در شرایط آسپتیک پر شدند. کلیه نمونه ها در دستگاه انکوباتور و در دمای oc 37 به مدت 4 هفته نگهداری شدند. بعد از این مرحله، به ترتیب یک میلی لیتر از محلولهای آزمایشی (MTAD،CHX 2 %، NaOCL 2.5% (به وسیله سرنگ انسولین داخل کانال ها تزریق شده سپس نمونه ها در فلاسک های حاوی دو میلی لیتر از محلولهای فوق به مدت 5 دقیقه قرار گرفتند. برای بررسی میکروارگانیسم های موردنظر از محیط کشت اختصاصی Bile Sculin Agar استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS از آزمون کروسکال- والیس استفاده شد.
    نتایج
    در گروه MTAD در یک نمونه (5%) باکتری رشد کرده بود. این میزان در گروه هیپوکلریت سدیم 5/2%، 5 نمونه (25%) و در گروه مایع کلرهگزیدین 2%، 4 نمونه (20%) بود. مقادیر یاد شده با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه in vitro هر سه محلول آزمایشی به طور قابل توجهی باعث از بین رفتن انتروکوکوس شدند ولی تفاوت معنی داری بین آنها وجود نداشت.
    کلیدواژگان: محلولهای شستشو دهنده داخل کانال، انتروکوک فکالیس، MTAD، هیپوکلریت سدیم، کلرهگزیدین
  • بابک براتی، محمد قهری، رحیم سروری صفحات 101-108
    مقدمه
    رابطه بین مشکلات تنفسی و حضور باکتری ها و قارچ های هوا در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. میکروب های هوا می توانند باعث عفونت های تنفسی در بیمارانی که ضعف ایمنی دارند شده و مسبب بیماری های مسری باشند. به منظور مقایسه وضعیت میکروفلور هوای جزیره قشم با شهرها و نقاط اقلیمی دیگر کشورمان اقدام به مطالعه چگونگی پراکندگی و وفور اسپورهای قارچی و عوامل باکتریال موجود در هوای جزیره قشم گردید.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی و تجربی بود که جمعیت مورد مطالعه آن، کلنی های رشد یافته بر محیط های کشت (PDA و SC برای قارچ ها و محیط های BHI و TSA برای باکتری ها) را شامل شود. نمونه برداری از هوا به روش Air Trapping وSedimentation از سطح تراز تنفسی (ارتفاع 5/1 متری) انجام گردید. کلنی ها در محیط های کشت مغذی رشد داده شدند. پس از انکوباسیون به صورت میکروسکوپی و ماکروسکوپی مورد مطالعه قرار گرفته و شمارش شدند. باکتری های جداسازی و خالص شده بر اساس آزمون های بیوشیمیایی شناسایی شدند. قارچ های کپکی نیز بر محیط های کشت اختصاصی رشد یافتند و با روش های Slide cultureو Teased mount شناسایی شدند.
    نتایج
    913 کلنی باکتریایی در این تحقیق جداسازی شد که 559 کلنی باسیل های گرم مثبت و 254 کلنی نیز کوکسی های گرم مثبت بودند که در رتبه دوم قرار داشتند. تمامی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی جداسازی شده شناسایی شدند که گونه های باسیلوس با 359 مورد فراوان ترین جنس جدا شده از هوای جزیره قشم بودند. 415 کلنی قارچ های کپکی از هوای جزیره قشم جداسازی شد که تعداد 333 کلنی مربوط به قارچ های رنگی بود که گونه های آلترناریا با 265 مورد فراوان ترین جنس بود.
    نتیجه گیری
    مقاومت باکتری های گرم مثبت نسبت به خشکی محیط و قدرت اسپورزایی در باسیلوس ها که منجر به بقاء آنها در شرایط سخت می شود از علل اصلی افزایش تعداد باسیلوس های جداسازی شده در این تحقیق بود. همچنین وجود رنگدانه های ملانین در قارچ های دیماتیاسئوس که عامل مقاومت قارچ، نسبت به اثر زیان بار نور خورشید است علت اصلی فراوانی این نوع قارچ در هوای جزیره قشم بود.
    کلیدواژگان: هوا، اسپورهای قارچی، باکتری، آلترناریا، باسیلوس
  • فریدون جهانگیر، محمد رفیع بذر افشان، علیرضا زنگویی، طاهره رئیسی صفحات 109-113
    مقدمه
    توجه به راه های پیشگیری از خودکشی برای گروه های در معرض خطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراقبت صحیح از مددجویانی که اقدام به خودکشی کرده اند یک چالش عمده برای تمام متخصصین بهداشتی محسوب می گردد. روش های مقابله ای با کاهش شدت منابع تنش، احتمال وقوع خودکشی را کاهش می دهند. هدف این مطالعه شناخت تفاوت های موجود در انواع روش های مقابله ای در افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند در مقایسه با افرادی که سابقه اقدام به خودکشی نداشته اند، می باشد.
    روش کار
    این مطالعه یک پژوهش مورد – شاهدی است. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به بیمارستان شهیدفقیهی در زمان انجام مطالعه می باشد. برای نمونه گیری ابتدا تعداد 50 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی به روش نمونه گیری آسان مشخص شدند و سپس برای هر یک از این افراد یک شاهد که از نظر اطلاعات دموگرافیک مشابه بود، انتخاب شد و سپس دو گروه با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون t از نظر روش های مقابله ای مقایسه شدند.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه مورد و گروه شاهد از نظر استفاده از روش های مقابله ای متمرکز بر مساله (001/0P<) و روش های مقابله ای متمرکز بر عاطفه (001/0P<) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد. از سوی دیگر، گروه شاهد بطور معنی داری بیشتر از گروه مورد از روش های مقابله ای متمرکز بر عاطفه و روش های مقابله ای متمرکز بر مسئله استفاده می کنند (05/0P<). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که از لحاظ استفاده از جنبه های مقابله ای ناموثر بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (001/0P<) و گروه مورد از روش های مقابله ای ناموثر بیشتر استفاده می کند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش، گروه شاهد نسبت به گروه مورد از روش های مقابله ای متنوع تری استفاده می کنند، لذا تمرکز مراقبین بهداشتی بایستی بر آموزش انواع روش های مقابله ای متمرکز بر مساله و متمرکز بر عاطفه کارآمد باشد و در عین حال بایستی به مددجویان کمک نمایند تا روش های مقابله ناموثر را با روش های مقابله ای موثرتر جایگزین نمایند.
    کلیدواژگان: خودکشی، خودکشی، اقدام شده، مکانیسم های دفاعی
  • افسانه ارزانی، سیما محمد خان، یدالله زاهد پاشا، ایرج محمد زاده صفحات 115-122
    مقدمه
    امروزه با راه اندازی بخش مراقبت ویژه نوزادان در کشور، میزان زنده ماندن نوزادان نارس و کم وزن افزایش یافته است. اما این افزایش بقا با مشکلاتی برای آنها همراه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش قبل از ترخیص به مادران نوزادان نارس بر پیگیری معاینات بینایی، شنوایی و مغزی انجام گردید.
    روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی، 55 نوزاد کم وزن بستری در بخش نوزادان و مادران آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. برنامه آموزشی (مراقبت پیگیر) در گروه آزمون اجرا و گروه کنترل مراقبتهای معمول بخش را دریافت کردند. دو گروه در زمانهای تعیین شده تا سه ماه پس از ترخیص پیگیری شدند و موارد اندیکاسیون، ارجاع و پیگیری مشکلات بینایی، شنوایی و مغزی ثبت شد. سپس اطلاعات حاصله در دو گروه جمع آوری و با نرم افزار SPSS و آزمون دقیق فیشر، کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و (05/0P<) معنی دار تلقی شد.
    نتایج
    نتایج نشان می دهد که در معاینات بینایی سنجی، در گروه آزمون 6/91% پیگیری در حالی که این میزان گروه کنترل 8/81% بود. در معاینات شنوایی سنجی، در گروه آزمون 50% از موارد اندیکاسیون پیگیری شدند، در مقابل، در گروه کنترل فقط در 4/3 درصد موارد اندیکاسیون پیگیری انجام شد.. در انجام سونوگرافی مغزی، در گروه آزمون همه موارد اندیکاسیون، پیگیری شدند، اما در گروه کنترل فقط 3/33 درصد از موارد اندیکاسیون، پیگیری شدند. تفاوت بین دو گروه معنی دار بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه ما نشان داد، آموزش قبل از ترخیص موجب افزایش بیشتر مراجعات گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به کلینیک پیگیری نوزادان توسط والدین گردیده است. لذا پیشنهاد می شود برنامه آموزش قبل از ترخیص در بخش های مراقبتهای ویژه نوزادان اجرا گردد.
    کلیدواژگان: آموزش، نوزاد، نارس، معاینه، بررسی نواقص بینایی، شنوایی
  • تاثیر آموزش تکنیک های کنترل محرکهای محیطی و رفتارهای حرکتی بر چاقی دختران سن مدرسه
    طاهره صادقی، محمدعلی حسینی، مهدی رهگذر، زهرا کاشانی نیا صفحات 123-128
    مقدمه
    چاقی کودکان، بیماری مزمنی است که در بزرگسالی هویدا می شود. تحقیقات نشان می دهد که بین چاقی دوران کودکی و بزرگسالی رابطه نزدیکی وجود دارد. یکی از عوامل موثر بر چاقی کودکان محرکهای محیطی و رفتارهای حرکتی می باشد. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش کنترل محرکهای محیطی و رفتارهای حرکتی بر چاقی دختران سن مدرسه انجام شده است.
    روش کار
    تحقیق حاضر مطالعه نیمه تجربی است. نمونه های پژوهش را 97 دختر سالم در سن مدرسه که در یکی از مدارس شهر اندیشه شهرستان شهریار در سال 1384- 1385 مشغول به تحصیل بوده و میزان صدک BMI آنها بیش از 85% بود، تشکیل می دادند که به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله و خانواده آنها تحت آموزش اصلاحات رفتاری جهت کنترل محرکهای محیطی و تصحیح رفتارهای حرکتی به مدت 7 جلسه قرار گرفتند. قبل از مداخله و در پایان هر ماه (به مدت سه ماه) میزان صدک BMI محاسبه و ثبت گردید. محرکهای محیطی و رفتارهای حرکتی توسط پرسشنامه تعیین عادات غذایی کودک و خانواده قبل از مداخله و در پایان مداخله ثبت گردید و در نهایت دو گروه توسط نرم افزار SPSS با آزمون های t فریدمن مقایسه شدند.
    نتایج
    میزان صدک BMI در سه ماه متوالی در گروه مداخله اختلاف معنی داری با هم داشتند (001/0P<). اما در گروه کنترل اختلاف معنی داری بین میانگین سه ماه متوالی وجود نداشت. میانگین امتیاز فعالیت فیزیکی کودک، بعد از مداخله در گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری را نشان نداد. اختلاف معنی داری بین امتیاز محرکهای محیطی بعد از مداخله در گروه مداخله و کنترل دیده شد (01/0P<).
    نتیجه گیری
    کاهش محرک های محیطی و تصحیح رفتارهای حرکتی در خانواده بر چاقی و اضافه وزن دختران سن مدرسه می باشد و روشی سالم و بی خطر برای کودکان می باشد.
    کلیدواژگان: کودک، چاقی، آموزش، فعالیت حرکتی، شاخص توده بدن
  • احمد نور عبدی، شافعی رحیمی صفحات 129-132
    مقدمه
    تونل میوکارد (Myocardial Bridge) یک بیماری مادرزادی است که یک قسمت از شریانهای بزرگ اپی کاردیال از بین عضلات میوکارد عبور می کند. این بیماری بطور مشخص قسمت میانی شریان قدامی چپ را درگیر می کند که می تواند تظاهرات مختلف قلبی، از یک درد قفسه صدری تا مرگ ناگهانی داشته باشد.
    معرفی بیمار: بیمار، خانم 59 ساله با سابقه بیماری دیابت شیرین و فشارخون بالا که با مشکل تنگی نفس و درد سینه فعالیتی مراجعه کرده بود. در معاینات اولیه و اکوکاردیوگرافی انجام شده مورد پاتولوژیک خاصی مشاهده نشد. اما در آنژویوگرافی انجام شده تنگی شریان اصلی چپ (LM) با تنگی شدید هر سه رگ کرونر و Multiple Myocardial Bridge در انتهای RCA تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    Myocardial Bridge اگرچه یک بیماری نادر می باشد اما با توجه به عوارض و تظاهرات آن توصیه می شود در ارزیابی بیمارانی که با درد قفسه صدری بویژه بصورت مکرر مراجعه می کنند، مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: Myocardial Bridging، عروق کرونر، درد قفسه صدری، آنژیوگرافی
|
  • H.R. Samimagham, S.H. Mostafavi, F. Kheradmand, Sh Rahimi Pages 67-73
    Introduction
    Common carotid artery intima-media thickness (CCA-IMT) correlates with cardiovascular mortality in patients under hemodialysis. In this investigation, we evaluated relationship between CCA-IMT with dependent and independent cardiovascular risk factors in chronic hemodialysis patients.
    Methods
    In this cross-sectional study, 51 chronic hemodialysis patients, (31 males and 20 females) were enrolled. left and right CCA-IMT were measured using high resolution B-mode ultra sonography and maximum measure was considered. Based on ultra sonographic findings, patients were divided into two groups, one with carotid intima thickness of ≥0.8mm and another group with carotid intima thickness of <0.8mm. Data was analyzed, using Minitab software.
    Results
    Mean age of these with carotid intima thickness ≥0.8mm was significantly higher than these with carotid intima thickness <0.80mm (P<0.05), (60.7±8.4 vs 41.3±18.7). Although, there were differences in hemodialysis duration, systolic and diastolic blood pressure, blood cholesterol and triglyceride LDL, diabetes and smoking history of these two groups, but the differences were not significant.
    Conclusion
    This study indicates that there is no significant correlation between CCA-IMT and cardiovascular risk factors in chronic hemodialysis patients
    Keywords: Hemodialysis, Cardiovascular Diseases, Carotid Artery, Common, Tunica Intimae, Tunica Media
  • F. Abedian, M. Yavarian, A. Shakibzadeh, B. Khalvati, A.H. Asadi Pages 75-80
    Introduction
    Transmission of blood borne infections is common among the multitransfusion patients such as Thalassemia, Hemophilia and Hemodialysis patients. Human T-Lymphotropic Virus (HTLV) is one of the Retroviruses which are transmitted by blood and its products. In Iran, HTLV is endemic only in Khorasan province. In order to assess the possibility of the virus transmission and its clinical impacts, in this study, we consider the seroepidemiological patterns of HTLV infections in a group pf thalassemia, Hemophilia and hemodialysis patients from Hormozgan.
    Methods
    In this seroepidemiological study, 210 patients, including 163 thalassemias, 40 hemodialysis patients and 7 hemophilia (98 female, 112 male) with the age range of 9 to 79 years were analyzed. Their plasma was tested for detection of antibody against HTLV by ELISA method and was confirmed by Western blot and PCR methods.
    Results
    Anti-bodies against HTLV type 1 were detected in 3.06% of patients which was higher than its prevalence in healthy individuals. All positive cases were thalassemia patients. No positive case was among hemodialysis or hemophilia patients. HTLV type 2 was not found in this study.
    Conclusion
    This study shows that multi-transfusion patients were infected probably via blood transfusion or hemodialysis and there is possibility that HTLV virus is not restricted to Khorasan Province
    Keywords: Thalassemia, Hemophilia, Hemodialysis, HTLV, I
  • F. Safdarian, A.R. Hosseini Pages 89-94
    Introduction
    Total parental nutrition is essential in premature newborns who are unable to have oral feeding. Intra venous Lipid (Intra lipid) is used to preparing essential fatty acids and a compact source of energy. We aimed in this study to investigate the effect of skin intra lipid.
    Methods
    Premature newborns, who were through admitted in NICU unable to feed orally, were investigated in a clinical trial study. The patients divided into two groups randomly. The level of TG and cholesterol were measured with End point enzymatic method in first, third and seventh day after onset of the study. Both groups were evaluated in terms of clinical complication of essential fatty-acids deficiency. The data were analyzed by SPSS software, using descriptive statistics and t-test.
    Results
    Mean of TG in both groups had no significant difference in the first day, but showed significant difference in the third and seventh day after use of oil (P<0.001). Mean of serum cholesterol did not show significant difference in both groups.
    Conclusion
    Application of sun-flower oil on the skin of premature newborns could not only correct the serum TG level in low TG-level patients but also normalize TG level in newborns with parental nutrition as well as preventing complications of essential fatty acid deficiency
    Keywords: Sunflower Seed Oil, Triglycerides (TG), Cholesterol, Infant, Premature
  • Z. Ahangari, M. Samiee, M.A. Yalmeh, H. Kosedghi Pages 95-100
    Introduction
    The aim of the study was to compare the antimicrobial effects of 2.5% sodium hypochlorite (NaOCI), 2% chlorhexidine Gloconate (CHX) and Biopure MTAD (MATD) on Enterococcus (E) faecalis that contaminated root canals of extracted teeth.
    Methods
    70 intact extracted single-rooted teeth with straight root-canal randomly were divided into 5 groups as positive control, negative control, 2.5% NaOCI, CHX and MTAD groups. Each tooth was instrumented using the passive step-back technique hand and rotary instruments. Entrococcus faecal was incubated into the canals and grew for 4 weeks. Canals were irrigated using three mentioned solutions for 5 minutes. Samples were taken from canal walls and transferred into Brain Heart Infusion (BHI) culture medium and placed in an incubator qt 370C for 96 hours and then bacteriological evaluations were done. Kruscall-Wallis test was used by means of SPSS software, for the statistical analysis.
    Results
    Bacterial growth was observed in only one sample of MTAD group (5%), in 4 of CHX group (20%) and 5 of NaOCI group (25%). Statistical differences among the groups were not significant.
    Conclusion
    It seems that all three solutions have acceptable antimicrobial effect on Entrococcus faecal
    Keywords: Root Canal Irrigants, Entrococcus Faecal, MTAD, Sodium Hypochlorite, Chlorhexidine
  • B. Barati, M. Ghahri, R. Sorouri Pages 101-108
    Introduction
    Many studies have shown an association between respiratory distress, allergic reactions and the presence of bacteria and fungi in air. We aimed to compare the air micro flora of Qeshm Island with those of other provinces.
    Methods
    This experimental study was consisted of grown colonies on PDA, SC media for fungi and BHI, TSA media for bacteria. Samples were taken by Air Trapping and sedimentation from respiratory plane level. The colonies were grown in nutrient media. After incubation, they were examined through microscopic as well as macroscopic, and then were counted. Isolated Bacteria were identified by biochemical tests. The molds were identified by slide culture and teased mount.
    Results
    Of 913 bacterial colonies that were isolated, 559 colonies were gram positive bacillus, the highest in number. 254 colonies were gram positive cocci, the second class of isolated bacteria. Bacillus sp. 359 (39.33%) were the most numerous genus of bacteria in the air of Qeshm Island.
    Conclusion
    Resistance of gram positive bacteria to dry environmental condition and the sporogenesis of bacillus enabling survival at harsh conditions were the main reasons of high rate of bacillus isolated
    Keywords: Air, Fungal Spores, Bacteria, Alternaria, Bacill
  • F. Jahangir, M.R. Bazrafshan, A.R. Zangoee, T. Raeisi Pages 109-113
    Introduction
    Care of suicidal attempted patient is a challenging task for all health care providers. Coping mechanisms reduce suicide probability by decreasing severity of stressors. Therefore, we aimed at investigating the coping mechanisms used by suicidal attempted patients referred to hospital.
    Methods
    In this case-control study, cases (n= 50) were selected conveniently among patients referred to Sahid Faghihi hospital, and control group selected with same demographics as for cases. Both the groups were compared with respect to coping mechanisms. Data were analyzed using t-test by means of SPSS software.
    Results
    Results showed that there were significant differences between case and control group in problem focused coping and emotion focused coping strategy (P<0.001). The controls had higher mean score in problem focused coping and the emotion focused coping. A significant difference between case and control groups in ineffective coping strategy was found. Ineffective coping strategy was used more frequently among cases.
    Conclusion
    Our study suggest that health care providers should try to enhance the skills in problem focused coping among suicidal attempt patients as well as emotion focused coping while helping them to replace ineffective coping strategy with effective coping strategy
    Keywords: Suicide, Suicide, Attempted, Defense Mechanisms
  • A. Arzani, S. Kermanshahi, Y. Zahedpasha, E. Saleh Mohamadzadeh Pages 115-122
  • Effect of stimulated exposure and behavior on obesity in school-age girls
    T. Sadeghi, M.A. Hosseini, M. Rahgozar, Z. Kashaninia Pages 123-128
    Introduction
    There is a significant relationship between childhood and adult obesity. It is well known that physical behaviors and environmental stimuli are essential determinants on the childhood obesity; we thus aimed to investigate the role of training on controlling those determinates on obesity of female students.
    Methods
    The research is a quasi-experimental included 97 healthy school age girls with BMI>85% in Shahriar city. They were randomly divided into 2 groups: 50 children as controls and 47 in experimental group. BMI measurements were done on the children at the end of months. Parents completed questionnaire. Data were analyzed using SPSS software.
    Results
    There was a significant difference between the experimental and control groups with respect to the students BMI (P<0.001). No significant differences were found between the two groups with respect to activity behavior in childhood. Significant difference was found between the two groups over the stimulated exposure (P<0.01).
    Conclusion
    Our findings support that stimulated exposure and acceleration of activity behavior could be used as effective strategy in treatment of obese children
    Keywords: Child, Obesity, Education, Motor Activity, Body Mass Index
  • A. Abdi, Sh Rahimi Pages 129-132
    Introduction
    Myocardial bridging is a congenital condition in which a segment of a major epicardial coronary artery has an intra myocardial route. Myocardial bridging is usually confined to a single vessel and is typically the mid segment of the left anterior descending artery. Bridging may be associated with chest pain, myocardial infarction, and sudden cardiac death, or usually asymptomatic. Case Report: A 59 year-old women with diabetes mellitus and hypertension presented with dyspnea and chest pain on exercise. Physical exam, electrocardiography and echocardiography were intact. In angiography, we found severe stenosis of left main coronary artery and severe stenosis of three coronary artery (Three Vessel Disease) as well as multiple myocardial bridges at the end of right coronary artery.
    Conclusion
    Myocardial bridging is a rave condition, however, it be considered in patients facing recurrent chest pain, it has severe complication such as sudden cardiac death
    Keywords: Myocardial Bridging, Coronary Vessels, Chest Pain, Angiography