فهرست مطالب

مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی
سال بیست و هشتم شماره 1 (پیاپی 42، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/11
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مهدی رجبعلی پور صفحه 1
    تا آنجا که ما می دانیم، مصریان ابداع اولین نماد کسر را در فهرست افتخارات خود دارند و شاید قرنها طول کشید تا در کنار دیگر اعداد مصری وارد محاسبات شد. یک کسر متعارفی دلخواه را چگونه باید نمایش داد تا بتواند در محاسبات رو به رشد فنی و اقتصادی وارد شود؟ هدف این مقاله تدریس قضیه های کهنه یا کشف قضیه های نو نیست. پژوهشی است در بررسی دگردیسی کسرهای مصری و گمانه هایی است در انگیزه های یکی از دیرینه ترین فرهنگ های دنیا برای آفرینش آن کسرها.
    کلیدواژگان: ریاضیات مصری، دستگاه های عدد نویسی، کسرهای مصری، پاپیروس ریند و مسکو، حساب فیثاغورسی، مدرسه اسکندریه
  • آگاتا اسموکتونویچ ترجمه: منصور معتمدی صفحه 39
    در این مقاله چند نتیجه درباره ساختار حلقه های تعویض پذیر را مرور خواهیم کرد. به طور عمده بر حلقه پوچتوان، حلقه های رادیکال جیکوبسن و حلقه های با بعد گلفاند - کریلف تاکید خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: حلقه های پوچ، رادیکال جیکوبسن، جبرهای جبری، جبرهای اول، رشد جبرها، بعد گلفاند، کریلف
  • محمد صفدری، شار ریچی ریمانی وکیلر صفحه 53

    در سالهای نخست قرن بیستم، هانری پوانکاره پس از آن که همزمان با چند ریاضیدان دیگر موفق شد قضیه یکنواخت سازی را ثابت کند و طبقه بندی رویه ها را نتیجه بگیرد، اولین تلاشها برای طبقه بندی خمینه های سه بعدی را آغاز نمود و این حدس را مطرح کرد که هر خمینه سه بعدی بسته (فشرده و بی لبه) که همبند ساده باشد، با کره سه بعدی همسانریخت است. در این مقاله روند تاریخی تلاش ها برای اثبات حدس پوانکاره را مرور می کنیم.

    کلیدواژگان: شار ریچی، یکنواخت سازی، حدس پوانکاره، حدس کالابی، تکینگی، آنتروپی
  • روش های تخمین تعداد صفرهای انتگرال آبلی
    حمیدرضا ظهوری زنگنه، علی عطابیگی علمی صفحه 75
    ارتباط بسیار نزدیکی بین مساله شانزدهم ضعیف شده هیلبرت و مساله یافتن کران بالا برای تعداد صفرهای انتگرال آبلی وجود دارد. این مقاله به بررسی روش های مختلف برای تخمین تعداد صفرهای این نوع انتگرال می پردازد.
    کلیدواژگان: مساله شانزدهم هیلبرت، سیکل حدی، انتگرال آبلی