فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
پیاپی 31 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسلم ابوالحسن زاده، یوسف سمنانی صفحه 7
    زمینه و هدف
    پسیکوز اختلال روانی است که در آن واقعیت سنجی مختل شده و ارتباط فرد در زمینه های مختلف مشکل پیدا می کند. در جریان پسیکوز اختلالات بیوشیمیایی متعددی دیده می شود بدلیل تاثیر حیاتی تغییرات پتاسیم سرم در بیماران پسیکوتیک و تاثیر ویژه آن بر عملکرد قلب، در این پژوهش به بررسی تغییرات پتاسیم خون در جریان پسیکوز پرداخته شده است.
    روش کار
    روش تحقیق از نوعProspective Non-randomized pre-test/post-test study (quasi-experimental) و روی 103 مورد بیمار پسیکوتیک بستری شده در بیمارستان های امام حسین (ع) و طالقانی تهران در فاصله زمانی بهمن ماه سال 1384 لغایت بهمن ماه سال 1385 انجام گردید. بدین ترتیب که همه بیماران پسیکوتیک بستری شده روز اول بستری مورد مصاحبه روانپزشکی قرار گرفته و برای کسانی که ملاک های ورود به مطالعه را داشتند، پتاسیم سرم درخواست و فرم های اطلاعاتی مربوطه بر اساس 18 معیار BPRS ((Brief Psychiatric Rating Scalesتکمیل می گردید. بر اساس نمرات به دست آمده از BPRS شدت پسیکوز سنجیده می شد و بیماران بین هیجده تا یکصد و چهل و چهار نمره می گرفتند. همین مراحل روز قبل از ترخیص بیماران نیز تکرار شد. بعد از اتمام کار و جمع آوری داده ها آنالیز آماری با استفاده از تست های Spearman، multiple regression، paired t-test، chi-squre، kolmogrov-smirnov test انجام گردید.
    یافته ها
    مقادیر BPRS روز اول بستری و روز قبل از ترخیص تفاوت معنی داری نشان دادند (p<0/019). مقادیر پتاسیم روز اول بستری و روز قبل از ترخیص تفاوت معنی داری نشان داد (p<0/005). بین شدت پسیکوز روز اول بستری و میزان پتاسیم روز قبل از ترخیص همبستگی منفی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    پسیکوز مستقل از تمام عوامل دیگر می تواند سبب کاهش سطح پتاسیم سرم، یا حداقل کاهش میزان پتاسیم حتی در محدوده طبیعی شود.
  • فیروز امانی، شهرام حبیب زاده، خلیل رستمی صفحه 13
    زمینه و هدف
    تروما یکی از علل اصلی مرگ ومیر و معلولیت در جوامع است که سالانه موجب مرگ میلیونها انسان در سراسر جهان شده و بارمالی زیادی را به سیستم های بهداشتی تحمیل می کند. با توجه به فراوانی مکانیسمهای تروما و شناخت شایعترین مکانیسم ایجاد آن در بیماران، مطالعه حاضر به بررسی خصوصیات تروماهای ثبتی در بیمارستان فاطمی اردبیل طرح ریزی شد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی بیماران ترومایی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان فاطمی شهر اردبیل در یک فاصله زمانی 6 ماهه از اول دی ماه تا پایان خرداد سالهای 87-1386 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ای شامل داده های جمعیت شناختی، مکانیسم تروما، محل رخداد حادثه، نحوه انتقال بیماران و سایر اطلاعات استفاده و با مصاحبه رودررو با بیمار و همراه بیمار تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار آماری SPSS و با روش های آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند.
    یافته ها
    تعداد 955 نفر از بیماران ترومایی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل وارد مطالعه شدند. میانگین سنی بیماران 7/18 ± 7/28 سال بوده و 9/69% موارد مرد بودند. حدود 50% از بیماران کمتر از 25 سال سن داشتند. شایعترین مکانیسم تروما در رتبه اول سقوط از بلندی با 5/38% و سپس بریدگی و تصادفات با وسایل نقلیه به ترتیب با 1/22% و 8/10% در رتبه های بعدی قرار داشتند. رضایتنمدی از خدمات اورژانس نسبتا بالا بوده است و تنها 9% با آمبولانس به اورژانس منتقل شده بودند.
    نتیجه گیری
    شایعترین مکانیسم تروما سقوط از بلندی و سپس بریدگی و تصادفات با وسیله نقلیه بود. رضایتمندی از خدمات اورژانس نسبتا بالا بود.
  • ریحانه ایوان بقا، لیلا نوروزی پناهی، مرتضی قوجازاده، فاطمه رنجبر کوچکسرایی، مهر انگیز ابراهیمی ممقانی صفحه 23
    زمینه و هدف
    افسردگی پس از زایمان یکی از شایعترین مشکلات زنان در سنین باروری می باشد. درمان های دارویی جدید متعددی برای درمان اختلال افسردگی معرفی شده اند ولی با توجه به عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی و پذیرش بیشتر مادر در دوران شیردهی برای مصرف مکمل های تغذیه ای نسبت به داروهای شیمیایی، این تحقیق با هدف مقایسه اثر بخشی اسیدهای چرب امگا-3 با پلاسبو در درمان افسردگی خفیف تا متوسط پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1386 انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه یک کارآزمائی بالینی تصادفی شده دو سوکور بود که بر روی 120 زن مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط پس از زایمان که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشتند انجام گرفت. در ابتدا افسردگی با استفاده از مقیاس تشخیص افسردگی پس از زایمان ادینبرگ در زنانی که 2 هفته تا 3 ماه از زمان زایمان آن ها گذشته، تشخیص داده شد. سپس جهت تعیین شدت افسردگی مقیاس تشخیص افسردگی بک مورد استفاده قرار گرفت. زنان با افسردگی خفیف و متوسط که امتیاز 46 یا کمتر را کسب کرده و تمایل به مصرف داروهای ضد افسردگی توسط روانپزشک نداشتند، وارد مطالعه شده و بصورت تصادفی کپسول یک گرمی امگا-3 یا پلاسبو به مدت 8 هفته دریافت نمودند. شدت افسردگی قبل از درمان و هر هفته در طی درمان با مقیاس بک اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی، تحلیل واریانس یکطرفه با اندازه گیری مکرر و رابطه مجذور کای در نرم افزار 14SPSS، استفاده شد.
    یافته ها
    از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معنی داری در دو گروه امگا-3 و پلاسبو مشاهده نشد. نتایج نشان داد که میانگین شدت افسردگی قبل از درمان از 2/9±4/35 در گروه امگا-3، به 0/7±6/17 پس از درمان کاهش یافت که از لحاظ آماری معنی دار بود(p<0/0005). میانگین شدت افسردگی قبل از درمان از 4/8±2/34 در گروه پلاسبو به 3/9±6/33پس از درمان تغییر یافت که از لحاظ آماری معنی دار نبود p=(0/57) (p<کاهش امتیاز شدت افسردگی پس از درمان در دو گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد(001/0.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش، مصرف کپسول امگا-3 با دوز یک گرم در روز به مدت 8 هفته سبب کاهش شدت افسردگی پس از زایمان می گردد.
  • حمدالله پناهپور، نیکلاس پلسنیلا صفحه 33
    زمینه و هدف
    سکته مغزی یکی از علل عمده مرگ و معلولیت در انسان می باشد و هر ساله میلیونها انسان از این بیماری رنج می برند. استفاده از مدلهای حیوانی سکته مغزی نقش مهمی در شناسایی مکانیسمها و عوامل دخیل در پاتوفیزیولوژی سکته مغزی و ارائه روش های درمانی جدید دارند. هدف از این مطالعه تلاش در جهت کاهش محدودیتهای تکنیکهای قبلی و معرفی مدلی استاندارد با میزان موفقیت بالا و آمار مرگ و میر کم برای مطالعات ایسکمی مغز می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق تعداد 56 عدد موش سوری نر از نژاد C57/BL6 در چهار گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. موش ها با روش بیهوشی استنشاقی با استفاده از ایزوفلوران و مخلوط اکسیژن و نیتروس اکساید بیهوش شدند. ایسکمی موضعی مغز با استفاده از تکنیک انسداد شریان میانی مغز توسط نخ نایلون پوشیده از سلیکون ایجاد شد. هدایت نخ در مسیر عروقی با کمک ثبت مداوم جریان خون موضعی مغز صورت گرفت. 24 ساعت پس از ایسکمی حیوانات از نظر اختلالات حرکتی نورولوژیک با استفاده از آزمون ویژه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تعیین حجم ضایعه مغزی 12 برش از سطوح مختلف مغز تهیه شده و پس از رنگ آمیزی با استفاده از سیستم آنالیز تصویری ویژه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای ارزیابی شدت ادم ایجاد شده از تعیین محتوی آب بافت مغز استفاده شد.
    یافته ها
    در حیوانات گروه شاهد اختلال حرکتی یا ضایعه مغزی مشاهده نشد. حیوانات گروه ایسکمیک اختلالات حرکتی شدیدی نشان دادند (نمره آزمون نورولوژیک 25/0±36/3). میزان حجم ضایعه مغزی ایجاد شده درنیمکره چپ این گروه9/4 ± 2/85 میلیمتر مکعب بود که 47% آن در نواحی زیر قشری می باشد. بروز ایسکمی، محتوی آب نیمکره چپ مغز در گروه ایسکمیک را افزایش داد که بطور معنی داری از نیمکره سالم مغز در همین گروه و نیمکره های مغز گروه شاهد بیشتر بود (29/0 ± 1/ 83%، 05/0 P<). میزان موفقیت تکنیک در ایجاد ایسکمی 6/97% و میزان مرگ و میر 21/4% بود.
    نتیجه گیری
    این مدل می تواند با ضریب موفقیت بالا، مرگ و میر کم و دامنه تغییرات پایین حجم ضایعه مغزی برای مطالعات ایسکمی موضعی مغز در موش سوری مورد استفاده قرار گیرد. مدل آزمایشگاهی حاضر شرایط کنترل شده و استانداردی را جهت مطالعه مکانیسمهای موثر در توسعه ضایعه ایسکمیک مغز و ادم مغزی متعاقب آن و همچنین ارائه مداخلات درمانی جدید فراهم می کند.
  • شهرام حبیب زاده، همایون صادقی، اکبر گنجی، سلطان محمدزاده صفحه 44
    زمینه وهدف
    حمله سگ سانان وحشی به انسان ممکن است به دلیل هار شدن حیوان و یا حین شکار و به هنگام دفاع از خود صورت گیرد. در گاز گرفتگی گرگ هار معمولا تعداد افراد بیشتری قربانی می شوند، زخم های ناشی از آن عمیقتر و خطرناکتر بوده و احتمال ابتلا قربانی به هاری بدنبال آن تا پانزده برابر بیش از گاز گرفتگی سایر سگ سانان است. این گزارش به دلیل تعداد زیاد قربانیان، عملکرد مناسب سیستمهای بهداشی درمانی و فقدان مرگ و میر تا سه سال بعد از حمله قابل توجه است.
    روش کار
    گزارش شامل 24 مورد گاز گرفتگی است. پس از اخذ اسم مبتلایان از مرکز بهداشت شهرستان مشگین شهر از تمام قربانیان مصاحبه ومعاینه به عمل آمده و بیماران تا 3 سال بعد از نظر مرگ و میر پیگیری شدند.
    یافته ها
    گرگی که هار بودنش در انستیتو پاستور ایران به تائید رسید به 7 روستای همجوار در بخش جنوبی شهرستان مشگین شهر حمله نموده و 24 نفر از اهالی روستاها را که همگی بومی منطقه خود بودند مجروح نمود. میانگین سن بیماران 4/23 ± 5/36 سال بود. اعضا آسیب دیده به ترتیب عبارت بودند از سر و صورت 21 مورد، دست 12 مورد، تنه و شکم 8 مورد، گردن 3 مورد، پا 3 مورد و باسن 1 مورد. در 14 مورد زخم چنگا لی و در 55 مورد زخم دندان دیده شد. در 2 مورد آثار حمله بصورت فقدان توانایی در خم شدن انگشت روی داد و در سایر موارد عارضه ای رخ نداد. تمام بیماران با واکسن وآنتی سرم هاری و در صورت لزوم تتابولین درمان شدند. هیچ موردی از مرگ ومیر در سه سال پیگیری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    کیفیت حمله گرگ در این مطالعه کاملا بر رفتار «حیوان هار» منطبق بود. باحمایت کافی وهوشیاری سیستم های بهداشتی درمانی و انجام واکسیناسیون و تزریق سرم وتتابولین، موردی از مرگ ومیر دیده نشد.
  • ام لیل ربیعی، ابراهیم علیجانپور، یوسف مرتضوی صفحه 50
    زمینه و هدف
    در بیهوشی بیماران اورژانس، برقراری راه هوایی مطمئن و سریع، ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از بروز بسیاری از عوارض، به جهت تاخیر در لوله گذاری داخل تراشه می کاهد. استفاده از سوکسینیل کولین در این دسته از بیماران، انتخابی می باشد، ولی در موارد خاص، می تواند پتاسیم سرم را بصورت ناگهانی افزایش داده و بیمار را تهدید به ایست قلبی نماید. برای کاهش این پاسخ، تجویز دوز غیر فلجی مسدود کننده عصبی عضلانی غیر دپلاریزان (دفاسیکولاسیون)، به عنوان پیش درمانی، پیشنهاد شده است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی اثر پیش درمانی آتراکوریوم، بر میزان پتاسیم سرم همراه باتجویز سوکسینیل کولین می باشد.
    روش کار
    در یک کار آزمایی بالینی یک سوکور، 82 بیمار کاندیدای جراحی الکتیو که همگی در کلاس I و II بیهوشی بودند، پس از تجویز داروهای پیش درمانی معمول، از تمامی بیماران یک نمونه خون به عنوان شاهد گرفته شد، سپس آتراکوریوم (mcg/kg 50) تجویز گردید. سه دقیقه بعد اینداکشن بیهوشی با تیوپنتال سدیم (mg/kg 5) و سوکسینیل کولین (mg/kg 5/1) انجام و پس از 5 دقیقه، نمونه خون دوم، بعنوان مورد گرفته شد. نمونه های خون در لوله های مخصوص اندازه گیری یون های پتاسیم جمع آوری، سرم نمونه ها بلافاصله جدا و سطح پتاسیم سرم با استفاده از دستگاه میکرو لایت اندازه گیری گردید و سپس داده ها با استفاده از تی تست و آزمون ویلکاکسون آنالیز و مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین سطح پتاسیم سرم پس از تجویز سوکسینیل کولین همراه با دفاسیکولاسیون آتراکوریوم، نسبت به میانگین سطح پتاسیم سرم قبل از تجویز پیش درمانی آتراکوریوم (سطح پایه)، تفاوت محسوس و معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    استفاده از پیش درمانی (دفاسیکولاسیون)آتراکوریوم، در جلوگیری از افزایش سطح پتاسیم سرم ناشی از سوکسینیل کولین، نسبت به سطح پایه موثر نبوده است.
  • علی محمدیان، مژگان خانبابازاده صفحه 55
    زمینه و هدف
    هر سازمان ارائه دهنده کالا و خدمات موظف است بطور دائم نظر مشتریان را به عنوان بازخورد داشته باشد تا کاستی ها مشخص و برنامه ها بر پایه آن، مسیر رشد و بهینه شدن را طی کند. پژوهش حاضر در راستای مشتری گرایی به اجرا در آمده و هدف آن سنجش میزان رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از عملکرد دانشکده ها، مدیریت آموزشی، مدیریت دانشجویی، فرهنگی و اداره مشاوره می باشد.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی تعداد 705 نفر از دانشجویان مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که به منظور اطمینان از کفایت مفهوم در اندازه گیری از روایی محتوی و با بهره گیری از نظرات برخی ازاساتید و صاحب نظران استفاده شده است. برای تایید پایایی ابزار اندازه گیری تعداد 10 نفر از آزمودنی ها انتخاب وپرسشنامه در میان آنان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. بعد از 15 روز از اجرای آزمون اول، آزمون دوم روی همان گروه انجام شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS13 ضریب آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد که پایایی ابزار را نشان می دهد. داده های جمع آوری شده در مرحله اول با روش های آمار توصیفی بررسی و در مرحله بعد برای تعیین تفاوت بین نظر گروه ها از آزمونهای T Test مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد.
    یافته ها
    هیچکدام از واحدهای دانشگاه نمره بالاتر از متوسط کسب ننمودند و دو واحد آموزش دانشکده ها و مدیریت آموزشی نمره متوسط از رضایت دانشجویان را کسب کردند و میانگین بقیه واحدها پایین تر از حد متوسط استخراج گردید. دانشجویان بومی دانشگاه از دانشکده ها و مدیریت آموزشی رضایت بیشتری داشتند در حالیکه میانگین رضایت دانشجویان غیر بومی از حوزه مدیریت دانشجویی فرهنگی و مرکز مشاوره بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از عملکرد واحدها بویژه مدیریت دانشجویی فرهنگی و مشاوره فاقد رضایت نسبی بودند. لذا نیاز است مدیران ارشد در این زمینه اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت امور انجام دهند.
  • علی محمدیان، سعید صادقیه اهری، ژاله سعیدیان صفحه 62
    زمینه و هدف
    حوادث 16% از بار جهانی بیماری ها را به خود اختصاص می دهد و بخش زیادی از مرگ و میر و ناتوانی را سبب می گردد. امروزه آمپوتاسیون اندام یکی از مشکلات مهمی است که با آن مواجه هستیم و همراه با عوارض جدی عملکردی روانی و شخصیتی در جامعه است. این مطالعه به بررسی علل و انواع آمپوتاسیون تروماتیک در بیماران مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی فاطمی اردبیل پرداخته است.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی گذشته نگر بود که با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات مربوط به مراجعه کنندگان جمع آوری گردیده است. نمونه مورد مطالعه شامل کلیه مراجعین باآمپوتاسیون اندام به تعداد 218نفر بود که در طی دو سال از ابتدای سال1384تا پایان سال 1385به مرکز آموزشی درمانی فاطمی اردبیل مراجعه کرده اند.
    یافته ها
    در این مطالعه میانگین سنی آسیب دیدگان 1/19 ± 9/28سال و مردان حدود سه برابرزنان دچار آسیب شده اند. بیشتر مراجعه کنندگان در فصل تابستان و بین ساعات 8 صبح الی 8 شب آسیب دیده اند. ساکنان شهرها و روستاها تقریبا به یک نسبت دچار آسیب شده اند.بیشتر آسیب دیدگان(6/39%) بیسواد بوده و در محیط های باز بویژه در محیط کار دچار حادثه شده اند. شایعترین وسیله عامل آمپوتاسیون وسایل کشاورزی و دامپروری بخصوص چین علف خردکن بوده است.بیشتر آسیب ها از نوع کامل (5/50%) و غیر عمدی(5/99%) بوده اند.آسیب در اندام فوقانی (5/94%) و در ناحیه دست و بویژه انگشتان (97%) شیوع بیشتری دارد
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق ا فراد مذکر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.بیشتر آسیبها در ساعاتی از شبانه روز اتفاق افتاده است که افراد در محیطهای کاری و مشغول به کار بوده اند و آمپوتاسیون با وسایل کشاورزی و دامپروری شیوع بالایی دارد که احتمالا بدلیل ساختار اولیه و ابتدایی این وسایل می باشد
  • مهرداد میرزارحیمی، حکیمه سعادتی، منوچهر براک، ناطق عباسقلیزاده، احد اعظمی، افسانه انتشاری صفحه 69
    زمینه و هدف
    تولد با وزن کمتر از 2500گرم (به عنوان حاصل زایمان پیش از موعد و یا محدودیت رشد داخل رحمی) شاخص عمده ارزیابی سلامت نوزادی و شیر خواری می باشد. علل عمده شیرخواران با وزن کم در کشورهای صنعتی، تولد زودرس است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه علت آن اغلب محدودیت رشد داخل رحمی است. علل متفاوتی شامل علل دموگرافیک و رفتاری در دوران قبل از حاملگی و حین حاملگی در بروز LBW (نوزادان با وزن تولد کمتر) موثر می باشند که با شناسایی و کنترل این عوامل خطر میزان بروز LBW و مرگ و میر نوزادان کاهش می یابد. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل خطر LBW در شهر اردبیل انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه مورد - شاهدی همه نوزادان کم وزن متولد شده در سال 1385 در بیمارستانهای آرتا، علوی و سبلان اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. نوزادان متولد شده با وزن کمتر از 2500 گرم (470 n=) به عنوان گروه مورد و 482 نوزاد متولد شده با وزن بیش از 2500 گرم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه، مصاحبه با مادر و معاینه فیزیکی جمع آوری گردید و اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS در سطح معنی داری (05/0p<) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق میزان بروز LBW در بیمارستانهای شهر اردبیل 4/6 % می باشد. و در این مطالعه ارتباط معنی داری بین نارسی و سن حاملگی کمتر از 37 هفته، سن، وزن و شغل مادر، چند قلوئی، پارگی زودرس کیسه آب و سابقه زایمان با نوزاد کم وزن، مصرف دارو و بیماری های مادر، خونریزی واژینال مادر در طول حاملگی، ناهنجاری های مادرزادی، فاصله کمتر از 2 سال بین دو حاملگی اخیر با بروز کم وزنی نوزاد بدست آمد. ولی رتبه تولد، مراقبت بهداشتی در طول مدت حاملگی، مصرف اسید فولیک، آهن، سیگاری بودن و اعتیاد مادر، محل زندگی (شهر یا روستا)، میزان تحصیلات مادر و ازدواج فامیلی با بروز کم وزنی ارتباط معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    مهمترین ریسک فاکتورهای LBW در نوزادان این منطقه بیشتر نارسی یا سن حاملگی کمتر از 37 هفته، چند قلوئی، پارگی زودرس کیسه آب، سن مادر 35 ≤ سال وزن مادر kg> 50 و بیماری های مادر می باشد.
  • مجتبی نیک بخت، سیامک حسن نژاد، بابک رضازاده، عباس نقی زاده باقی، فیاض قربانی، فاطمه فرجی، نسیم کریم وند صفحه 80
    زمینه و اهداف
    استافیلوکوک طلائی پاتوژن مهمی است که در ایجاد عفونت های مختلف نقش دارد. تلاش در جهت درمان عفونت های حاصل از این سویه ها باعث بروز مقاومت به اکثر آنتی بیوتیک ها بخصوص به متی سیلین و در سال های اخیر به وانکومایسین شده است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پرسنل درمانی بیمارستان ولیعصر مشگین شهر از نظر فراوانی حامل بودن به استافیلوکوک طلائی در کانال بینی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده بود.
    روش کار
    سویه های استافیلوکوک طلائی از سوراخ های بینی 200 نفر پرسنل بیمارستان ولیعصر مشگین شهر در مدت 2 ماه در سال 1385 جمع آوری شدند. حساسیت آنتی بیوتیکی سویه های جمع آوری شده در مقابل آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های استافیلوکوکی به روش انتشار دیسک مطالعه شدند. در ضمن از محیط کشت اگزاسیلین آگار بر اساس NCCLSبرای غربالگری سویه های استافیلوکوکوس طلایی مقاوم به متی سیلین (MRSA) استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این مطالعه میزان ناقلی بینی برای سویه های استافیلوکوک طلائی و MRSA در بین پرسنل درمانی مورد مطالعه به ترتیب 45% و 16% بود. 32 مورد سوش های جدا شده قادر به رشد در محیط کشت اگزاسیلین آگار بودند که این نتیجه موید حضور 35% از سوش های جدا شده MRSA می باشد. مقاومت آنتی بیوتیکی سوش های جدا شده فوق در برابر دیسک های آنتی بیوتیکی مورد آزمایش به شرح زیر: 35% به اگزاسیلین، 87/97% به پنی سیلین، 34% به اریترومایسین، 1/2%به کلرامفنیکل، 36/39% به تتراسیکلین، 7/11% به جنتامایسین، 85/30% به کوتریموکسازول، 19% به کلیندامایسین ثبت گردید. کلیه ی سوش های جدا شده به وانکومایسین و سیپروفلوکساسین حساسیت داشتند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، میزان ناقلی بینی برای سویه های استافیلوکوک طلائی در بین پرسنل درمانی مورد مطالعه از مقادیر مورد انتظار جامعه 40% بیشتر و از مقادیر مورد انتظار بیمارستان 80-50% کم تر است. کلیه سوش های جدا شده به وانکومایسین حساس بودند.
|
  • Page 7
    Background and Objectives
    Psychosis is a psychiatric disorder in which reality testing and interpersonal relationships in several important functional areas are impaired. Some biochemical disturbances occur during psychotic period. Due to the vital role of serum potassium level on psychotic patients and its effect on cardiovascular system, this study was conducted to investigate serum potassium changes.
    Methods
    A prospective non- Randomized pre/post test study (Quasi-experimental) was conducted on 103 prepared samples obtained from 103 patients hospitalized in Imam Hossein and Taleghani Hospital during 2005-2006 in Tehran. All subjects were initially interviewed in the first day then considering inclusion / exclusion criteria, blood samples were drawn and Brief Psychiatric Rating scales (BPRS) were completed by the researcher. The same process was repeated in the day before release. Data were analyzed through Spearman- multiple regression, Paired test, chi-square and Kolmogorov- Smirnov tests.
    Results
    BPRS were significantly different in the first and last days of hospitalization (P< 0.019) Serum Potassium levels of the first and last days were meaningfully different (P< 0.005) there was a negative correlation between the severity of psychosis in the first day and serum potassium level.
  • Page 13
    Background and Objectives
    Trauma is one of the major causes of morbidity and mortality in the world and it puts a great deal of financial pressure on the health systems. Due to the abundance of the mechanism of trauma and identification of most prevalent mechanism this study was done to survey specifications of traumatized patients referring Fatemi Hospital in Ardabil city.
    Methods
    This was a cross-sectional study carried out on traumatized patients between Jan and June 2008. Data collection method was a questionnaire including demographic data, mechanism of trauma, location of accident, way of transportation and some other data that have been obtained by face to face interview. Data were analyzed in SPSS program using descriptive and analytical statistical methods.
    Results
    In 955 patients with trauma, the ratio of male to female was 2.3. The mean age of patients was 28.7±18.7. About %50 of patients were < 25 years old. The most common causes of injuries were falling (38.5%) then cutting and accidents each with 22.1%, 10.8%, respectively. Satisfaction with the emergency care was relatively high and only 9% were carried by an ambulance to the emergency unit.
    Conclusion
    The most prevalent trauma mechanism was falling from height and then cutting injury and car accidents. Satisfaction with emergency care was relatively high.
  • Page 23
    Background and Objectives
    Postpartum depression is one of the most important problems during post partum. Several new medications have been introduced for treatment, but considering their side effects and also breast feeding women's desire for dietary complements rather than chemical drugs, this research was done to determine comparison of effectiveness of Omega-3 fatty acids with placebo in treatment of mild to moderate postpartum depression.
    Methods
    This double-blind randomized placebo controlled trial study was done on 120 women with postpartum depression, who had the required criteria. First by using Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) in women who gave birth 2 weeks to 3 months before, postpartum depression approved; for determining the severity of depression, Beck Depression Inventory scale (BDI) was used. Women with mild to moderate depression who had a score 46 on the (BDI) and did not have any tendency to use anti-depressant drugs under the supervision of the psychiatrist, enrolled in the study and randomly assigned to receive either 1gr of Omega-3 capsules or placebo for 8 weeks. Severity of depression was measured before treatment and weekly during treatment in both groups. The data were analyzed through T-Test, repeated measurements of one way ANOVA and chi square test in SPSS 14/Win.
    Results
    There were no significant differences between two groups with respect to demographic characteristics. Results show that Mean Depression Scores before treatment in Omega-3 group (35.4±9.2) decreased after treatment (17.7±7.0), which was significant (p< 0.0005). Mean Depression Scores before treatment in placebo group (34.2±3.4) decreased after treatment (33.6±9.3) which wasnt significant (p=0.57). There was a significant difference between reductions of Depression Scores in two groups (P< 0.001).
    Conclusion
    According to research results, use of Omega-3 1gr/day for 8 weeks improves postpartum depression.
  • Page 33
    Background and Objectives
    Stroke remains one of main causes of death and disability in human. Animal models of the brain ischemia provide important roles for studying of the pathophysiological mechanisms and evaluating of the efficacy of neuroprotective agents. The aim of this study is introducing a new model of the focal cerebral ischemia with increased success and low mortality rate.
    Methods
    Fifteen six C57/BL6 male mice were anesthetized with isofolorane and mixture of O2/N2O divided in four groups. Focal cerebral ischemia was induced by intraluminal filament method. A silicon coated nylon filament was used for middle cerebral artery occlusion. Regional cerebral blood flow was monitored by laser Doppler flowmetery for leading of filament in vascular pathway. In the 24 hours following ischemia (60minutes), animals were assessed for neurological outcome, infarct volume and brain edema induction. A new and reformed neurological test was used for evaluation of neurological deficits. 10 µm coronal sections were collected from 12 levels of the brain and stained, digitized and quantified by using an image analysis system. Ischemic brain edema was investigated by brain water content detection.
    Results
    When sham operated mice had no motor deficit and infarction, induction of ischemia in ischemic group, seriously caused impairment of motor functions (neurological deficit score 3.36±0.25). Mean total infarct volume of left (ischemic) hemisphere was 85.2±4.9 mm3 and 47 percent of infarction occurred in subcortical regions of the brain. Induction of focal cerebral ischemia in the left (ischemic) hemisphere of the brain significantly increased water content (83.1±0.29 percent) compared to both hemispheres of sham group and right hemisphere of the same group. Success rate of ischemia induction was 97.6 percent and mortality rate was 4.21 percent.
    Conclusion
    These findings indicate, this can be used for brain ischemia studies with high success rate, low mortality rate and narrow variety of the size and location of infarct volume. This model provides controlled and standard conditions to study ischemic brain injury and edema formation and introduce new therapeutic strategies.
  • Page 44
    Background and Objectives
    The reason for attacks of wild canines are for hunting or defense or as rabies. Usually in the biting of rabid wolf there are so many victims and the wounds are deeper and more dangerous. The rabies probability in this wound is 15 times more than the other bites. This article is a report of 24 bites of a rabid wolf in a short period of time. It is considerable even after 3 years because of the large number of victims and the appropriate measures of health related systems, and lack of mortality.
    Materials And Methods
    The report consists of 24 wounded patients from the health center of Meshkin Shahr. All of the victims were interviewed, examined and followed up for 3 years.
    Results
    In the summer of 2006 a rabid wolf, whose rabies later was confirmed by Pasteur Institute of Iran, attacked 7 contiguous villages in the southern part of Meshkinshahr and 24 of natives were wounded. Mean age of victims was 36.5 years old. The injured organs were as follow: head and face in 21 cases, hands in 12 cases, body and abdomen in 8 cases, neck in 3 cases, leg 3 cases, and buttock 1 case. In 14 cases the wound of claw and teeth were observed. In two cases the attack form was inability in bending fingers and in other cases there werent any complications. All of the patients were treated with vaccine and anti rabies serum and if necessary with tetabolin. There wasnt any mortality and morbidity reported during the 3-year follow-up.
    Conclusion
    The manner of wolf attack was compatible with the rabid wolf's behavior. No death was reported due to sufficient support, health care center's awareness, vaccination and serum injection and tetabolin
  • Page 50
    Background and Objectives
    Providing safe and rapid air way conduction, is very important in the anesthesia of emergency patients because it reduces many complications due to delay in the endotrachal intubation. In this group of patients, administration of succinylcholin is not necessary. But, in certain conditions, it can cause a sudden increase of serum potassium level, and could cause cardiac arrest. Therefore use of non blocker dosage of non depolarizant neuromuscular blocker (defasciculation), for reducing this side effect is suggested. The aim of this study, is determine the effect of pretreatment atracurium on serum potassium level associated with administration of succinylcholine.
    Methods
    This study was a clinical trial on 82 patients aged between 15-70 years with ASAI-II (American society of anesthesiology of physical status class) After administering premedication drugs to all patients, blood samples were taken, and they considered as control group, then pretreatment atracurium injection (50mcg/kg) and after three minutes, induction was performed with thiopental sodium (5mg/kg) and succinylcholine (1.5 mg/kg), and after 5 minutes, second blood sample was taken, as case group. Blood samples, were collected in to the espicial tube of serum potassium and serums were separated immediately. Then, potasiom level of serums were measured with micro light. The data were analyzed and compared through T-test and wilcoxon.
    Results
    According to the results, the mean of serum potassium level after administration of succinylcholine associated with defasciculation atracurium and before the administration of pretreatment atracurium (base level) was not significantly different.
    Conclusion
    Administration of pretreatment atracurium is not effective in prevention of hyperkalemia induced by succinylcholin with attention base level.
  • Page 55
    Background and Objectives
    Injuries account for 16% of global burden of diseases and causes a great deal of mortality and morbidity. Today, amputation is one of the biggest challenges facing us and may accompany serious functional, psychosocial and personality disorders in communities. Therefore, we decided to assess the causes and types of traumatic amputation in patients referring Ardabil's Fatemi Educational Hospital from 2005 through 2006.
    Methods
    The present study was descriptively & analytically retrospective one in which the data were collected using a questionnaire. Our study population included 218 cases referring Ardabil's Fatima educational Hospital for amputation from the beginning of 2005 through the end of 2006.
    Results
    In this study, the mean age of injured cases is 28.9±19.1 and men were also injured three times more than women. Most of the cases attended in summer between 8:00 Am -8:00 Pm. The number of cases among city dwellers and residents of rural areas were almost equal and most of the cases (39.6%) were illiterate. Most of the cases were injured outdoors especially in their workplace. The most commonly seen cause of amputation was tools used in farming and husbandry especially mower. Most of the amputations (50.5%) were total and unintentional (99.5%). Most of the injuries were seen in upper extremities (94.5%), hands and especially fingers (97%)
    Conclusion
    Based on the obtained results, male workers are at a higher risk. Most of the injuries occurred during the work hours and amputation caused by tools used in farming and husbandry has a high prevalence. This is probably due to the unsafe and old structure of these tools.
  • Page 62
    Background and Objectives
    Every organization which is a provider of service or a product is always responsible for seeking clients, comments as feedbacks so to identify the shortcomings and on the basis of their comments, plans can go through the growth and improvement. The present study, from the view of client tendency, is aimed at measuring the rate of Ardabil University of Medical sciences student's satisfaction with the practices of faculties, educational management, student-cultural management and the counseling unit.
    Methods
    In this descriptive study, 705 students from all faculties were questioned. The main instrument for data collection was a questionnaire in which, in order to assure the adequacy of the concept in, measurement, content validity was used and it was applied according to the comments of some instructors. To confirm the reliability of the questionnaire, 10 subjects were chosen and the questionnaires were distributed and then collected. After 15 days of interval from the first administration, the readministration on the same group was done and the reliability of the test became 0.86 using Alpha cronbach. The data in the first stage were investigated through descriptive statistical methods SPSS 13 and in the next stage in order to determine the difference between group comments, the independent T-Test and ANOVA were used.
    Results
    None of the units of the university got scores above average and the two units of education in the faculties and education management got an average score from student satisfaction and the mean of other units was below average. Native students of the university were more satisfied with the faculties and educational management whereas the mean of nonnative students, satisfaction was higher in student-cultural management and the counseling center.
    Conclusion
    Student dissatisfaction with the functions of student-cultural management and the counseling unit is a shortcoming which requires the people in charge to take necessary measures to improve the quality of affairs.
  • Page 80
    Background and Objectives
    Staphylococcus aureus is known as an important pathogen causing a variety of bacterial infections. Treatment of this bacterium with antibiotics has led to antibiotic-resistancy, especially against methicillin (MRSA) and more recently rare resistance against vancomycin. The aims of this study were to determine nasal carriage rates of S. aureus in Meshgin Shahr Valiasr hospital's personnel and to determine antibiotic-resistance patterns in the mentioned isolates.
    Methods
    Staphylococcus aureus isolates were collected from the nose of 200 hospital personnel in Meshgin Shahr Valiasr hospital in a 2 month period in 2006. Antibiotic sensitivity of the collected strains were tested against antibiotics used in routine treatment of S. aureus infections. Oxacillin agar was also used to screen for MRSA according to NCCLS recommendation.
    Results
    Our results showed there were 45% and 16% nasal carrier for S. aureus and MRSA (methicillin resistant staphylococcus aureus) strains, respectively in hospital personnel. Thirty two isolates were able to grow in oxacillin agar media, indicating 35% MRSA strains. Antibiotic resistant pattern of strains in disk method were as follows: 35% to oxacillin, 97.8% to penicillin, 34% to erythromycin, 2.1% to chloramphenicol, 39.36% to tetracycline, 11.7% to gentamicin, 30.85% to trimetohoprim sulfamethoxazol and 19% to clindamycin. All of the isolates were sensitive to vancomycin and ciprofloxacin.
    Conclusion
    In this study, nasal carriage rate of Staphylococcus aureus among hospital Personnel was more than community expected rate (%40) and lower than hospital expected rate (%50-80). All of the test strains were sensitive to Vancomycin.