فهرست مطالب

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • بررسی اثر پیشگیری کننده افدرین در کاهش وقوع افت فشار خون در بی حسی نخاعی
    ابراهیم خوشرفتار صفحه 1

    بمنظور تعیین اثر افدرین عضلانی جهت جلوگیری از افت فشار خون در بی حسی نخاعی این مطالعه انجام پذیرفت. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دو سوکور شاهد دار تصادفی شده می باشد و جامعه آماری آنرا 100 بیمار که جهت انجام عمل جراحی که نیاز به بی حسی نخاعی داشتند و در سال 1376 به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان مراجعه کرده بودند، تشکیل می داد. 50 بیمار افدرین عضلانی mg/kg5/0 (cc2) در عضله دلتویید. بلافاصله قبل از انجام بی حسی نخاعی دریافت کردند و 50 بیمار نیز حجم مساوی آب مقطر دریافت کردند (cc2). به هر دو گروه قبل از بی حسی نخاعی cc/kg10 سرم نرمال سالین تزریق شده بود. پایداری قلبی عروقی در گروهی که افدرین دریافت کرده بودند بطور معنی داری بیشتر بود (000002/0= P) و تعداد افرادی که فشار شریانی آنها کمتر از 20% فشار پایه شد به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (000009/0=P). با توجه به این مطالعه تزریق mg/kg5/0 افدرین عضلانی قبل از بی حسی نخاعی یک راه ساده و موثر در کاهش وقوع افت فشار خون در بی حسی نخاعی است.

    کلیدواژگان: افدرین، بی حسی نخاعی، کم فشاری خون
  • بررسی شیوع کور رنگی مادر زادی در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال 75-1374
    احمد رمضانی صفحه 2

    این پژوهش با هدف تعیین شیوع کور رنگی مادر زادی در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال 75-74 انجام پذیرفت. از بین دانش آموزان مدارس ابتدایی نمونه ای تصادفی به حجم 706 نفر انتخاب گردید. اطلاعات دموگرافیک شامل جنس، سن، وضعیت اقتصادی – اجتماعی و میزان تحصیلات ثبت گردید. عارضه کور رنگی مادر زادی توسط صفحات ایشی هارا (Ishhara Test) اندازه گیری و همراه داده های مربوط به بیماری های چشمی که توسط متخصص تشخیص داده شده بود ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که 4/4 درصد از واحدهای مورد پژوهش دارای کوررنگی مادر زادی بوده اند. این میزان در دانش آموزان پسر 7 درصد و در دانش آموزان دختر 35/0 درصد بود. آزمون آماری نشان داد که میزان کور رنگی مادر زادی در دوجنس دارای اختلاف معنی دار می باشد (05/0 P<). توزیع میزان کور رنگی در گروه های مختلف سنی و طبقات مختلف اقتصادی اجتماعی تفاوت معنی داری نداشته است. با توجه به بالا بودن میزان کور رنگی در جامعه مورد پژوهش، انجام تست کوررنگی ایشی هارا در بدو ورود به دبستان جهت کلیه دانش آموزان پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: آزمون تشخیص رنگ، دانش آموزان، نقص دید رنگ - مادر زادی
  • تجمع مایع پریکارد در هیپوتیروئیدی اولیه
    مصطفی انصاری صفحه 3

    وجود تجمع مایع در پریکارد بیماران مبتلا به هیپوتیروییدی اولیه درمان نشده بین 80% - 30% گزارش شده است. این مطالعه با هدف بررسی وجود تجمع مایع پریکارد در هیپوتیروییدی اولیه انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را 51 بیمار مبتلا به هیپوتیروییدی که علایم بالینی واضحی داشتند و تست عملکرد تیرویید آنها مختل و هیپوتیروییدی اولیه تایید شده بود و از سال 77-74 در بخش داخلی بیمارستان مباشر کاشانی همدان بستری بوده اند تشکیل می داد. دربیماران مبتلا به هیپوتیروییدی با علایم بالینی واضح که بر اساس تست آزمایشگاهی T.S.H بالاتر از حد طبیعی و مقدار T4 پایین تر از محدوده طبیعی داشته اند اکوکاردیوگرافی از نظر تجمع مایع پریکارد انجام شد. تعداد 17 نفر مرد و 34 نفر زن حداقل 16 سال سن و حداکثر 75 سال با میانگین سن 41/47 سال بودند. در 29 مورد (9/56%) تجمع مایع پریکارد به درجات مختلف دیده شده و در بقیه موارد پریکارد نداشتند. وجود مایع در پریکارد بستگی به شدت و مدت زمان هیپوتیروییدی دارد و از علایم شایع در بیماران هیپوتیروییدی اولیه و در مراحل مختلف بیماری پیشرفته و میگزودما می باشد ولی همراه با هیپوتیروییدی که در مراحل اولیه باشد نادر است.

    کلیدواژگان: ترشحات پریکارد، کم کاری تیروئید
  • بررسی میزان تغییر عرض فک پایین در ناحیه پرمولر اول و مولر دوم طی باز و بسته کردن دهان
    صدیقه ساعتیان، نوید کلاهچی صفحه 4

    تحقیقات نشان داده اند که فک پایین طی حرکات گوناگون به اندازه معینی تغییر شکل می یابد. عده ای از محققین علت این تغییر شکل را انقباض غضلات پتریگویید خارجی(External petrygoid muscles) میدانند. هدف از تحقیق حاضر تعیین میزان تغییر عرض فک پایین (Mandibular arch width change) طی باز کردن و بستن دهان در ناحیه اولین پرمولر و مولر دوم و ارزیابی این تغییر بر حسب سن، جنس، نوع اکلوژن (براساس طبقه بندی انگل) و هدایت طرفی فک (Lateral Guidance) بوده است. این مطالعات طی زمستان 1375 و بهار سال 1376 روی 65 نفر از مراجعه کنندگان به بخشهای مختلف دانشکده دندانپزشکی همدان صورت گرفت. روش اجرای این تحقیق به این صورت بود که ابتدا در دو حالت دهان باز و بسته از فک پایین قالبگیری می شد. پس از تهیه کستها تمپلهای آکریلی در دو ناحیه پرمولر اول و مولر دوم ساخته شده و عرض مندیبل با استفاده از کولیس دیجیتال با دقت 0.01 mm اندازه گیری شده و تغییر عرض فک پایین درهر یک از دو ناحیه فوق محاسبه می گردید. متوسط تغییر عرض فک پایین در ناحیه اول پرمولر و مولر دوم در زنان و مردان 60-13 ساله به ترتیب mm 1095/0 + 1456/0 و mm 1908/0 + 2605/0 بدست آمد. نتیجه نهایی اینکه تغییر عرض فک پایین در زنان کمتر از مردان می باشد. با افزایش سن این تغییرکاهش می یابد و در اکلوژن کلاس II کمتر از کلاس I است.

    کلیدواژگان: ابعاد، عضله رجلی خارجی، فک پایین
  • بررسی ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده سنگهای مجاری ادراری در همدان طی سالهای 1372-1368
    نسرین شیخ صفحه 5

    مواد اصلی تشکیل دهنده سنگهای کلیه شامل اگزالات کلسیم، فسفات کلیسم، اسید اوریک و سیستین و یا مخلوطی از این مواد با مواد فسفات آمونیوم منیزیم می باشد که این مواد به کمک ماتریکس هایی کریستالیزه شده و تشکیل سنگ کلیه را می دهند. تشخیص مواد اصلی بوجود آورنده هر سنگ عامل مهمی در طرح ریزی درمان فرد مبتلا می باشد و تصمیم گیری درباره روش درمان صحیح بیمار نیاز به آگاهی از ترکیبات تشکیل دهنده سنگ دارد. این مطالعه با هدف تعیین ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده سنگهای مجاری ادراری انجام گرفت. در این پژوهش که روی 267 مورد سنگ مجاری ادرار انجام گرفت سنگها از نظر ماکروسکپی و ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده مورد تجزیه قرار گرفتند. اکثریت ترکیبات تشکیل دهنده سنگها از اگزالات کلسیم 9/95% و کلسیم غیر اگزالات 97% و اسید اوریک 2/53% بودند. اطلاعات بدست آمده از آنالیز شیمیایی سنگها می تواند در طرح ریزی درمان و اصلاح رژیم غذایی جهت جلوگیری از بروز مجدد سنگ کاربرد داشته باشد.

    کلیدواژگان: تجزیه سنگ، سنگهای ادراری
  • بررسی اثرات ناهنجاری زایی استامینوفن در جنین موش سوری
    مهدی جلالی، کاظم پریور، محمدرضا نیکروش، محمدرضا حسینی روش صفحه 6

    استامینوفن که با نام علمی (پاراستامول) نیز شناخته می شود، امروزه به عنوان دارویی کم خطر، ضد التهاب و ضد درد در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات به عمل آمده نشان می دهد که این دارو که به شکل قرص و قطره و به صورت خوراکی مصرف می شود، پس از جذب از طریق دستگاه گوارش و متابولیزه شدن در کبد می تواند به واسطه های پایدار سمی بالقوه ای تبدبل گردد. از سوی دیگر استامینوفن و متابولیت های آن می تواند به راحتی از سد جفتی بگذرند و به جنین منتقل شوند و در دوره های حساس اندام زایی به ناهنجاریهای متفاوت جنینی منجر گردند. این تحقیق که بر روی موش سوری (White mice) صورت گرفته است، مشخص نمود که با تجویز حداقل دوز موثر درمانی نسبت به انسان (mg/kg 5/48)، در روزهای حساس اندام زایی جنینی (روزهای 7 تا 11 حاملگی موش)، می تواند سبب ناهنجاریهای متعددی در جنین گردد که از جمله می توان به کاهش محسوس وزن جنین ها و کاهش سری دمی Crown to Rump (CR) جنین های تجربی نسبت به کنترل ، اگزانسفالی، باز ماندن جدار توراکس و جدار شکم، میکروملیا، اسپینابیفیدا و جذب اشاره نمود. با افزایش دوز مصرفی دارو به میزان (mg/kg 97)، علاوه بر اینکه شواهدی از ناهنجاریهای اولیه مشاهده گردید، نتایج این مرحله از تحقیق نشان داد که به موزات این افزایش بر دامنه و شدت ناهنجاریها نیز افزوده می شود.

    کلیدواژگان: استامینوفن اثرات سوء، موش، ناهنجاریهای ناشی از دارو
  • بررسی ارزش سونوگرافیک (Biparietal diameter) بعنوان معیاری برای تعیین سن حاملگی در مراجعین به بخش سونوگرافی بیمارستانهای میرزاکوچک خان تهران و فاطمیه همدان در سال 1373
    زهره علیزاده، بتول نصرالله زاده صفحه 7

    آگاهی از سن جنین از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از راه ها جهت تخمین سن جنین، ارزیابی مشخصات آناتومیک جنین با استفاده از دستگاه سونوگرافی است و یکی از پارامترهای مورد استفاده برای اینکار اندازه گیری قطر بین دو پاریتال (BPD) است که هدف از این مطالعه را نیز در بر دارد. این مطالعه روی 386 زن باردار که دارای تاریخ آخرین قاعدگی مشخص بودند انجام شد. جهت مشخص کردن رابطه بین قطر دو پاریتال و سن جنین و همچنین دقت این پارامتر در پیش بینی سن جنین از آنالیز رگرسیون استفاده شد. مشخص گردید که سن قاعدگی را می توان با فاصله اطمینان 5/3 + هفته با استفاده از این پارامتر تخمین زد. همچنین مدلهای رگرسیونی برای سه گروه سنی (26-20) ، (32-26)، (42-32) هفته با استفاده بدست آمد. نتایج نشان می دهد که با پیشرفت حاملگی میزان دقت در تخمین سن کاهش می یابد. نتیجه نهایی اینکه BPD می تواند پارامتر مناسبی برای تخمین سن قاعدگی باشد.

    کلیدواژگان: سن آبستنی، سونوگرافی، پیش از تولد، نمو جنینی
  • مقایسه یافته های آندوسکوپیک و هیستوپاتولوژیک ضایعات معده
    ولی الله مرادی، منصور جمالی صفحه 8

    هدف از این مطالعه ارزشیابی یافته های آندوسکوپی در ضایعات معده بر اساس تشخیص های پاتولوژیک می باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر است که بر روی 950 بیمار مبتلا به ضایعات معده مراجعه کننده به بخش پاتولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام شد. توسط متخصصین از بیماران به روش آندوسکوپی نمونه برداری شد و قطعات بیوپسی در فرمالین 10% فیکس گردید و همراه با گزارش تشخیص به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال گردید و با اسلاید های میکروسکوپی و تشخیص پاتولوژلی مقایسه شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که توزیع انواع بدخیمی های معده شامل : 4/93% adenocarcinoma – 6%squamous-cell carcinoma و 6% لنفوم می باشد. در ضایعات خوش خیم حداکثر موارد مربوط به گاستریت با 7/72%، اولسر 6/21% و پولیپ و دیسپلازی با میزان کمتری مشاهده گردید. 78% ضایعات بدخیم در جنس مذکر و 22% در جنس مونث مشاهده شد. از نظر وضعیت شغلی چه در ضایعات خوش خیم و چه بد خیم کشاورزان حداکثر را دارا بودند. نتیجه نهایی اینکه میزان اعتبار آندوسکوپی در تشخیص ضایعات بدخیم 81% و در ضایعات خوش خیم معده 89% است.

    کلیدواژگان: آندوسکوپی، سرطان معده - آسیب شناسی، سرطان معده - تشخیص
  • بررسی میزان نیتریت و نیترات در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر همدان در سال 1377
    غلامحسین صدری، مهندس مسلم کریم پور صفحه 9

    بالا بودن میزان نیتریت و نیترات در آب آشامیدنی و مصرف آن توسط انسان می تواند سلامتی فرد را به خطر اندازد. این مطالعه با هدف اندازه گیری میزان نیتریت و نیترات موجود در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر همدان در فصول مختلف و مقایسه آن با استاندارد های موجود ، در سال 1377 انجام شد. پس از انجام مطالعه مقدماتی حجم نمونه لازم 232 مورد برآورد گردید. جهت بررسی کیفیت آب از نظر میزان آلودگی آن به نیتریت و نیترات از استاندارد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین یکساله نیتریت و نیترات آب آشامیدنی شهر همدان به ترتیب 03/0 و 72/17 میلیگرم در لیتر بوده که بر اساس استاندارد توصیه شده در حد مجاز می باشد. جهت مقایسه فصلی نیتریت و نیترات، آزمون آماری مقایسه میانگین ها انجام خواهد شد. میانگین نیترات بدست آمده در فصل تابستان نسبت به سایر فصول بیشتر و اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P< 0.05). در پایان از یافته ها اینگونه نتیجه گیری شد که موضوع آلوده بودن آب آشامیدنی شهر همدان به نیتریت و نیترات فعلا" منتفی است.

    کلیدواژگان: آب، نیتریت، نیترات
  • گزارش دو مورد انتقال خون اتولوگ در اعمال جراحی الکتیو
    علیرضا منصف*، سید کمال موسوی صفحه 10

    PABD یکی از روش های Autologous blood transfusion است که طی آن از خون بیمار که قبل از عمل جراحی با رعایت فاصله زمانی مناسب دریافت شده، جهت جبران خون از دست رفته بیمار در طی عمل جراحی استفاده   می شود. از مزایای بسیار مهم این روش پیشگیری از انتقال عفونتهای مختلف منتقله از طریق خون و فراورده های خونی و پیشگیری از واکنشهای ازدیاد حساسیت به آنتی ژنهای HLA تایپ است. داوطلبین انجام PABD از میان بیماران ارتوپدی، جراحی قلب، کودکان، افراد مسن، زنان باردار و بیماران الکتیو جراحیهای پلاستیک می باشند. مقاله حاضر گزارش 2 مورد از بیماران داوطلب جراحی پلاستیک در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان    می باشد که روش PABD برای اعمال جراحی Abdominoplasty و Reduction Mammoplasty  بروی آنان اجرا شد و بیماران پس از انجام موفقیت آمیز این عمل جراحی با حال عمومی خوب بیمارستان را ترک کردند.
     

    کلیدواژگان: انتقال خون، انتقال خون از خود به خود، جراحی الکتیو
  • گزارش یک مورد کیست هیداتیک پستان
    سعید محمودی، فریبا کرامت صفحه 11

    هیداتیدوزیس (اکینوکوکوزیس) یک عفونت انگلی در انسان است و شایعترین عامل آن اکینوکوکوس گرانولوزوس می باشد. کیست هیداتیک بیشتر کبد و ریه را درگیر می کند و بندرت در ارگانهای دیگر از جمله طحال پانکراس و پستان درگیری ایجاد می نماید. بیمار این گزارش ، دختر 17 ساله ای بود که به علت توده ای در پستان راست که رشد آهسته ای داشت و از یک ماه قبل گاهگاهی دجار درد پستان می شد به بیمارستان مراجعه کرده بود. بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک توده کیستیک با کیستهای دختر و مایع شفاف مشاهده شد. کیست به طور کامل خارج شد. جواب آسیب شناسی تشخیص کیست هیداتیک را تایید کرد.

    کلیدواژگان: اکینوکوکوزیس، اکینوکوکوس، پستان
|
  • Prophylactic Effect of Ephedrine in Reducing of Hypotension in Spinal Anaesthesia
    Ebrahim Khoshraftar * Page 1

    In a double blind controlled, randomized clinical trial study,we have investigated the efficacy of I.M ephedrine in 100 patients undergoing surgery under spinal anaesthesia to level TAWT IMAGE. Fifty patients recieved ephedrine 0.5mg kgAWT IMAGE(2cc)in deltoid muscle of right arm just before spinal anaesthesia. Fifty patients recieved equal volume of disttiled water (2cc). Patients in both groups were given the same volumes of N/S (10 AWT IMAGE. kgAWT IMAGE ). Mean arterial pressure during the first 60 min after anaesthesia remained significantly more stable in the ephedrine group (P= 0.000002) and the incidence of hypotension lower than base MAP was very lower than placebo group(2% versus 40% and P=0.000009). We concluded that 0.5 mg. kgAWT IMAGE ephedrine I.M just before spinal anaesthesia is a simple and effective means of reducing the incidence of hypotension episode after spinal anaesthesia.

    Keywords: Ephedrine, Hypotension, Spinal Anaesthesia
  • A Study of Prevalence of Congenital Color - Blindness, among School Students in Hamadan City in 1995-96
    Ahmad Ramezani * Page 2

    This research was carried out to determine the prevalence of congenital color blindness among students of Hamadan city, Iran, in 1995-96. 706pupils were surveyed by a random sample.Personal characteristics such as sex, age, socio-economic condition were recorded.Ishi-hara test was used to measure congenital color-blindness. Moreover, information of eye diseases were obtained using eye examination. The results were analyzed using SPSS. The results indicated that4.4% of the population had congenital color- blindness ( 7% of the boys and 0.35% of the girls)P<0.05.The results did not show any significance difference in different age groups and socio -economic status. Therefore it was suggested to use Ishi-hara test for children at the beginning of the primary school course.

    Keywords: Color Vision Defects - congenital, Perception Tests, Students
  • Pericardial Effusion in Primary Hypothyroidism
    Mostafa Ansari * Page 3

    The incidence of pericardial effusion in untreated hypothyroidism is reported to be 30% to 80%. The study of pericardial effusion in primary hypothyroidism was our objective. 51patients with clinical or overt hypothyroidism and abnormal thyroid function test was admitted to internal medicine ward in Mobasher Kashani Hospital in Hamadan between1995-998.In all patients with clinical or overt hypothyroidism with raised TSH and lowTAWT IMAGE, echocardiography for persent pericardial effusion was done. In this study 51 patients with hypothyroidism were studied(17 male and 34 female) the mean of age in this group was 47.41 years with minimum 16 years and maximum 75 years. Pericardial effusion was seen in different degree in 29 cases (56.9%). Pericardial effusion in primary hypothyroidism related with severity and duration of the disease . Pericardial effusion may be a frequent manifestation in advanced severe stage and myxedema but a rare association of hypothyroidism in early mild stage.

    Keywords: Hypothyroidism, Pericardial Effusion
  • Mandibular Dimentional Changes in First Premolar and Second Molar Regions during Opening and Closing of mouth
    Sedigheh Saatian *, Navid Kolahchi Page 4

    Present paper is a report on the mandibular arch width changes (MAWC) during maximum and minimum mouth opening in the first premolar and second molar region. The effect of age, sex , and type of occlusion (Angle Classification) have been investigated. Cross-arch distance was recorded in two region on each cast of lower dental ridge , which had been made in maximum opening and closing position of jaw and poured in alginate impressions of sixty - five referring patients to Dental School of Hamadan, with digitalized Kolis (accuracy to 0.01 mm) and MAWC was measured. The mean of MAWC in the first premolar region is 0.1456 AWT IMAGE 0.1095 mm and in the molar region is 0.2605AWT IMAGE0.1908mm. - MAWC decreases with age increase. - MAWC is less in female than male. - MAWC in the subjects with class II occlusion is less than the subjects with class I occlusion.

    Keywords: Dimention, Lateral Pterygoid Muscle, Mandible
  • The Chemical Composition of Urinary Calculi
    Page 5

    Calculi are deposited chemicals in compact form . The cause of calculus formation is not known ; however many physical factors which affect the metastable solubility or insolubility of crystalloids in complex biological fluids are involved in the phenomenon . The majority of kidney stones are composed of one or more of the following substances : calcium oxalate , calcium phosphate , uric acid , cystine ,or a mixture of these with magnesium ammonium phosphate. Most medical therapy for renal stone disease is now based on analysis of calculi ; and decisions about proper procedures for treatment require knowledge of stone composition. In this study 267 renal calcuili were analysed. The commonest types of calculus are calcium oxalate 95.9% and nonoxalated calcium 97% and uric acid calculi 53.2% or mixture of the two. Stone composition is an important guide for the physicians decisions concerning investigation and a rational choice of treatment .

    Keywords: Ston Analysis, Urinary Calculi
  • The Teratogenic Effects of Acetaminophen on the Mice Embryo
    Mahdi Jalali *, Kazem Parivar, Mohammadreza Nikravesh, Mohammadreza Hossieni-Ravesh Page 6

    Acetaminophen is a widely used analegesis and antipyretic which is considered safe at therapeutic levels . This medicine is also a kind of influensive substiution via the gut, it is metabolized in liver and converted to consistant and potential toxic metabolits . Acetaminophen and it’s metabolits undifficulty passes from decidua and achieves emberyo and is the cause of malformations in emberyo. In this investigation we basically found that the consumption of therapeutic does of acetaminophen ( 48.5 mg/kg ) in mice , during sensitive organogenesis days ( 7,8,9 and 9,10,11 pregnancy ) caused abnormalities that the most important of them included :decrease of weight of emberyo’s body in comparison with control group(P<0.05). Another abnormalities observed in this study : decrease of CR , exencephally , absorption of embryo and skeletal system defect. In resumption of research, we also treared the double of the therapeutic dose (97 mg/kg) in sensitive organogenesis period to pregnant mouse via the animal feeding , it caused increasing of the abnormalities . As it shows that there is significant decrease in weight and CR in comparison with control group.

    Keywords: Abnormalities, Drug-Induced, Acetaminophen-adverse effects, Rats
  • Study of Sonographic Value of Biparietal Diameter as a Parameter for Estimation of Gestational Age in Tehran Mirza Kuchak Khan Hospital and Hamadan Fatemieh Hospital in 1994
    Zohreh Alizadeh *, Batool Nasrolah Zadeh Page 7

    Accurate knowledge of fetal age is very important . A number of methods can be used to determine an accurate gestational age . With routin use of ultrasonography more information about the anatomy of the fetus can be obtained . one of the parameter that can be used is biparietal diameter . This study was carried out in 386 pregnant women with known last menstrual period . Regression analysis was performed to evaluate the relationship between biparietal diameter and menstrual age. Regression analysis indicated that menstrual age could be predicted withAWT IMAGE3.5 weeks with 95% interval confidence.This was also computed for three gestational age interval : 20-26 weeks , 26 - 32 weeks and 32-42 weeks.The results indicated that prediction of age become progressivly less accurate as pregnancy proceed .

    Keywords: Fetal Development, Gestational Age, Ultrasonography, Prenatal
  • Comparison Between the Endoscopic and Histopathologic Diagnosis in Gastric Lesions
    Vali Allah Moradi *, Mansour Jamali Page 8

    This survey was carried out in order to evaluate the endoscopic results of gastric lesions in the base of pathologic diagnosis.950 patients were studied in Imam Khomeini Hospital ( Tehran ) in 1990. The results showed that the gastric malignancies in this population included: 93.4% adeno - carcinoma ,6% squamous-cell-carcinoma , 0.6% lymphoma. The gastric benign included : 72.7% gastritis and 21.6% ulcer . 78% of malignant lesions were in male and 22% were in female. The most of the malignant lesions were in farmers. The sensitivity of endoscopy in diagnosis of malignant lesions was 81% and its specificity in diagnosis of benign lesions was 89% .

    Keywords: Endoscopy, Stomatch Neoplasms-diagnosis, Stomatch Neoplasms-Pathology
  • The Amount of Nitrate and Nitrite in Hamadan Drinking Water, in 1998
    Gholamhosein Sadri *, Moslem Karimpour Page 9

    Nitrate and nitrite in drinking water is harmful for human health, specialy when its amount is more than the standard level.The purpose of this study include measuring concentration of nitrate and nitrite in drinking water of Hamadan city in each season, during one year. In order to compare the seasonal nitrate and nitrite,totally 232 sample were taken from water. The WHO standard methods was used to analysis the nitrate and nitrite concentration in the water . The results showed that concentration of nitrate and nitrite were 17.72 and 0.03 mg/lit respectively, that were not more than standard limit. But the concentration of nitrate in summer was more than others seasons, and the difference was statistically significant (P < 0.05 ) . Finally, at the present time, it can be concluded that, concern with concentration of nitrate and nitrites in drinking water of Hamadan, is healthy.

    Keywords: Nitrate, Nitrite, Water
  • Report of Two Cases of Preoperative Blood Transfusion in Elective Operation
    Alireza Monsef *, Seyyed Kamal Mosavi Page 10

    Preperative autologous blood donation (PABD) is one of the three methods of autologous blood transfusion. With stimulating bone marrow erythropoiesis and satisfactory iron supplies maintained, blood can be collected as frequency as once a week from an autologous donor and had transfused to patient during the surgery.There are many advantages in this method (PABD) elimination of transfusion - transmitted disease such as hepatitis and ADIS . Immunologic complications related to the transfusion of foreign cells and HLA antigens , including hemolysis and febrile reactions to white cells, are also prevented. The PABD has used in elective orthopedic surgery, cardiovscular, pediatrics, elderly,gynecological, elective plastic surgery procedure. In this study we report two cases of plastic surgery undergoing reductive mammoplasty and abdominoplasty . The PABD procedure has done for them and the results were very good.

    Keywords: Blood Transfusion, Autologous, Surgery, Elective
  • A Case - Report of Hydatid Cyst of the Breast
    Saeed Mahmodi *, Fariba Keramat Page 11

    Hydatidosis (echinococcosis) is a parasitic infection in human . The most common cause of hydatid cyst is echinococcus granulosus. Hydatid cysts commonly involve the liver,lungs and rarely other organs as spleen , pancreas and breast. The patient of this case - report was a 17 years old girl that referred to hospital with a slowly growing mass in her right breast occasionally with pain sensation from one month before referring to clinic. She operated and observed a cystic mass with doughter cyst and clear fluid. Cyst excised completely . The pathological study confirmed the diagnosis of a hydatid cyst.

    Keywords: Echinococcosis, Echinococcus, Breast