فهرست مطالب

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:6 Issue: 3, 2002

  • تاریخ انتشار: 1381/08/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • نعمت الله غیبی، سعید سمنانیان، یعقوب فتح الهی صفحه 3
    زمینه
    هسته PGI در بصل النخاع شکمی-میانی (RVM) قرار گرفته است. یکی از ورودی های عمده به هسته مشبک پاراژیگانتوسلولاریس (PGi) از ماده خاکستری دور قناتی (PAG) منشا می گیرد و فرمالین به عنوان یک محرک شیمیایی تولید درد را در دو فاز حاد و مزمن به دنبال دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور ارزیابی اثر تزریق مرفین در ماده خاکستری دور قناتی بر روی نورون های هسته مشبک پاراژیگانتوسلولاریس پاسخ دهنده به فرمالین انجام شد.
    مواد و روش ها
    در آزمایش ها از موش های سفید صحرایی نر نژاد NMRI استفاده شد. فرمالین 5/2% به عنوان محرک شیمیایی دردزا و مورفین سولفات به عنوان ماده القا کننده بی دردی به کار رفت. این تحقیق به روش ثبت تک واحدی انجام شد.
    یافته ها
    با تزریق میکروبی مورفین در PAG مشاهده شد که نورون های مهاری از مهار خارج شده و به حالت اولیه شلیک خود به خودی برگشتند. تزریق مورفین در نورون های تحریکی باعث کاهش شلیک تا رسیدن به حدود فعالیت پایه شد. اما تزریق مورفین در پاسخ نورون های خنثی هیچ تغییری را القا نکرد.
    نتیجه گیری
    مورفین باعث رفع مهار از نورون های مهاری می شود و این تاثیر احتمالا به اینترنورون های گابائرژیک مهاری با منشا PAG مربوط می شود. اما اثر مورفین در کاهش شلیک نورون های تحریکی تا حد پایه به طور مستقیم صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: ثبت تک واحدی، پاراژیگانتوسلولاریس، ماده خاکستری دور قناتی، فرمالین، مورفین، موش سفید صحرایی
  • حسین خرمی، مهری کدخدایی، جمشید لطفی، محمدرضا اشراقیان، علی احدی، فرامرز امیری، تیرنگ نیستانی صفحه 12
    زمینه
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس، شایع ترین بیماری تخریب کننده میلین با زمینه خود ایمنی در بدن است.
    هدف
    مطالعه به منظور معرفی روش اندازه گیری نسبت نئوپترین ادراری به کراتینین برای تعقیب فعالیت ایمنی سلولی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و مقایسه آن با افراد سالم انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی که در سال های 1378 و 1379 انجام شد، شاخص UNCR در نمونه های ادراری گروهی از بیماران مبتلا به ام-اس مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی تهران و افراد داوطلب سالم با استفاده از دستگاه HPLC و ستون (Novapak C18 (3.9x300mm با سرعت جریان حلال 0.8 میلی لیتر در دقیقه و دمای 25 درجه سانتی گراد مورد اندازه گیری و مقایسه قرار گرفت. داده ها با آزمون آماری t تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مقدار متوسط UNCR آروماتیک در گروه سالم 2/47±6/337 میکرومول در لیتر و در گروه بیمار 64/201±1/1273 میکرومول در لیتر بود. مقدار متوسط UNCR تام در گروه سالم 2/60±64/484 میکرومول در لیتر و در گروه بیمار 1/250±3/1800 میکرومول در لیتر بود. نسبت UNCR تام به UNCR آروماتیک در گروه سالم 664/0 و در گروه بیمار 73/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    افزایش چشمگیر UNCR آروماتیک در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در مقایسه با گروه شاهد نشان دهنده فعالیت بالای ایمنی سلولی در این بیماران حتی در شرایط دریافت دارو است.
    کلیدواژگان: نسبت نئوپترین ادراری به کراتینین، مولتیپل اسکلروزیس
  • نعمت جدی صفحه 18
    زمینه
    شقاق مقعد یک بریدگی در قسمت تحتانی کانال مقعدی و به طور معمول در خط وسط خلفی است که با درد و خونریزی همراه است. در موارد مزمن، جراحی به روش اسفنکترتومی داخلی طرفی توصیه می شود.
    هدف
    این مطالعه به منظور مقایسه اثر توکسین بوتولینوم و اسفنکترتومی در درمان شقاق مزمن مقعد انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه آینده نگر در سال 1380 بر روی 40 خانم مبتلا به شقاق مزمن خلفی مقعد که به درمانگاه شهید رجایی و یا مطب مراجعه کرده بودند انجام شد. بیماران با آگاهی کامل روش درمان را انتخاب نمودند و به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروه اول با تزریق 25 واحد توکسین بوتولینوم درمان شدند و گروه دوم تحت عمل جراحی اسفنکترتومی قرار گرفتند. بیماران بعد از درمان به مدت دو ماه پیگیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری فیشر بود.
    یافته ها
    در گروه درمان شده با بوتولینوم 13 بیمار بهبودی داشتند و عارضه ای نیز دیده نشد. در گروه جراحی شده 19 بیمار بهبود یافتند، دو بیمار دچار اکیموز پرینه و یک بیمار نیز دچار عدم کنترل دفع گاز شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به کم هزینه بودن، عدم نیاز به بستری و نداشتن عارضه، توکسین بوتولینوم را می توان به عنوان یک روش جایگزین در درمان شقاق مزمن مقعد مورد استفاده قرار داد.
    کلیدواژگان: شقاق، اسفنکترتومی، بوتولینوم
  • افسانه آقایی، احمد زواران حسینی، سید محمد مؤذنی صفحه 22
    زمینه
    یکی از پاسخ های غیر اختصاصی تولید شده بر ضد انواع مایکوباکتریوم، محصولات مسیر وابسته به متابولیسم ال-آرژینین یعنی نیتریک اکساید است که در کنترل عفونت مایکوباکتریال در موش نقش مهمی دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور بررسی تاثیر ب ث ژ زنده و کشته شده و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کشته شده سویه H37Rv در تولید نیتریک اکساید و تفاوت آنها در تحریک تولید این ماده بوسیله سلول ها انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از موش ماده BALB/c با عمر 6 تا 8 هفته استفاده شد که در گروه های مختلف ده تایی قبل از انجام آزمایش ها با H37Rv کشته شده و با ب ث ژ زنده و ب ث ژ کشته شده به طور جداگانه واکسینه شدند و یک گروه نیز بدون واکسیناسیون به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. پس از طی مدت زمان لازم برای ایمن شدن، سلول های زنده صفاتی موشها به صورت In vitro با H37Rv کشته، ب ث ژ زنده و کشته، به تنهایی و یا همراه با اینترفرون گاما و مهارکننده های سنتز نیتریک اکساید (AG و NGMA) مجاور شدند و میزان تولید نیتریک اکساید در آنها پس از 24 ساعت به روش گریس در طول موج 540 نانومتر با الایزا اندازه گیری شد.
    یافته ها
    گروه های از قبل واکسینه شده نسبت به گروه های واکسینه نشده، توانایی بیشتری در تولید نیتریک اکساید داشتند و در بین گروه های از قبل واکسینه شده، گروهی که با H37Rv کشته شده واکسینه شده بود، نسبت به گروه شاهد میزان نیتریک اکساید بیشتری تولید کرده بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    به کارگیری شاخص های آنتی ژن برانگیزنده سیستم ایمنی غیر اختصاصی در مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کشته شده می تواند در طراحی واکسن های جدید مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نیتریک اکساید، ب ث ژ، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، ماکروفاژ، موش BALB، c
  • فربد عبادی فرد آذر صفحه 30
    زمینه
    بیمارستان جانشین تسهیلات بهداشتی و واحدهای اولیه سطح تماس نیست و لازم است فقط بیماران ارجاع شده در آن پذیرفته شوند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین وضعیت پذیرش بیماران از لحاظ رعایت نظام ارجاع در چند بیمارستان آموزشی منتخب انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1378 در پنج بیمارستان عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران انجام شد. 372 بیمار به صورت اتفاقی و متناسب با حجم پذیرش هر بیمارستان انتخاب شدند. داده ها به صورت آمارهای توصیفی و تحلیلی ارائه شدند.
    یافته ها
    79% مراجعان شهری و 21% روستایی، 5/81% دارای مراجعه قبلی و 5/18% خود ارجاع و نخستین مراجعه بودند. 8/66 درصد از بیمارانی که ارجاع لازم داشتند با برگ ارجاع و 2/33% بدون برگ ارجاع مراجعه کرده بودند. دارندگان برگ ارجاع اولویتی نسبت به خود ارجاع ها نداشتند. بازخوراند ارجاع هم وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نظام ارجاع در بیشتر بیمارستان ها رعایت نمی شود و بین سطوح خدماتی شبکه بهداشت و درمان، هماهنگی و جریان دو سویه اطلاعات وجود ندارد.
    کلیدواژگان: بیمارستان، نظام ارجاع، تحقیق در نظام بهداشتی
  • سید محمد تقی آیت اللهی، سیده مریم حسینی صفحه 36
    زمینه
    تحلیل هزینه منفعت یکی از شاخص های مهم ارزیابی خدمات بهداشتی-درمانی است.
    هدف
    این مطالعه به منظور ارائه یک الگوی کمی برای تعیین هزینه منفعت بیمه های سازمان بیمه خدمات درمانی استان فارس انجام شد.
    مواد و روش ها
    فعالیت سازمان بیمه خدمات درمانی استان فارس به تفکیک انواع بیمه ها در خصوص ارائه مراقبت های سرپایی و بستری در سال 1379 در هفت بخش مجزا ترسیم شد. اطلاعات مربوط به فراوانی مراجعه بیمه شدگان، عملکرد سازمان در خصوص پرداخت هزینه ها، میزان درآمد و تعیین سرانه بار مراجعه افراد تحت پوشش ثبت و با محاسبه شاخص های اقتصادی به ویژه تحلیل هزینه منفعت در رابطه با سود (زیان) سازمان بیمه گر نتیجه گیری شد.
    یافته ها
    تحلیل هزینه منفعت این بیمه ها نشان داد که این شاخص در بیمه های کارمندی، حمایتی و سایر اقشار تقریبا برابر و معادل 8/0 و در بیمه خویش فرما معادل 6/0 بود. حاصل این شاخص برای بیمه روستایی معادل 3/9 و برای کل سازمان 6/2 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    ایجاد تحول بنیادی در بازدهی اقتصادی بیمه های کارمندی، سایر اقشار، حمایتی و خویش فرما و افزایش شاخص هزینه منفعت به رقم بالاتر از یک، ضروری است.
    کلیدواژگان: هزینه منفعت، بیمه های بهداشتی درمانی، بیمه های ملی
  • صادق صادقی پور رودسری، سروش عطاران صفحه 45
    زمینه
    ضربه یکی از شایع ترین علل مراجعه به بخش فوریت ها و علت عمده مرگ و میر در چهار دهه اول زندگی است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین انواع آسیب های مصدومین سوانح جاده ای بستری و فوت شده در بیمارستان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی از طریق تکمیل پرسشنامه، معاینه و پیگیری درمان کلیه مصدومین سوانح جاده ای بستری در بیمارستان شهید رجایی قزوین از تیر ماه 1376 لغایت خرداد 1377 انجام شد.
    یافته ها
    3/11 درصد کل مراجعات به بخش فوریت ها به دلیل سوانح رانندگی و حدود نیمی از آنها مربوط به سوانح رانندگی خارج شهری بود که 53% جمعیت اخیر بستری شده بودند. بیشتر مصدومین مربوط به آزاد راه تهران-قزوین و آسیب های وارده در مصدومین بستری عبارت بود از صدمه های مغزی 49%، صدمه های نسج نرم 48%، شکستگی ها 47%، آسیب های شکمی 12% و آسیب های قفسه سینه 13%. مرگ و میر مصدومین بستری 11% و به طور کلی مرگ و میر سوانح رانندگی جاده ای بیش از 23% بود که بیشترین علت آن صدمه های مغزی بود.
    نتیجه گیری
    زیادی سوانح و مرگ و میر می تواند ناشی از کمبود ایمنی جاده ای در مسیرهای منتهی به قزوین باشد.
    کلیدواژگان: ضربه، مصدوم، سوانح رانندگی جاده
  • علی حکمت نیا، علی پورمقدس صفحه 51
    زمینه
    لخته وریدهای عمقی، بیماری شایع همراه با عوارض جدی است که در اکثر اوقات به شکل فوریت پزشکی تظاهر می کند و تشخیص زودرس و درمان قاطع آن امری لازم است.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه نتایج ونوگرافی با ماده حاجب و سونوگرافی داپلر رنگی در تشخیص لخته وریدهای عمقی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مداخله ای در سال 1376 بر روی 45 بیمار مشکوک به لخته وریدهای عمقی اندام تحتانی انجام شد. وریدهای اندام تحتانی بیماران ابتدا بوسیله سونوگرافی داپلر رنگی و سپس با ونوگرافی با ماده حاجب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این دو روش پس از بررسی آماری با آزمون مجذور کای و تعیین حساسیت و ویژگی، با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    حساسیت سونوگرافی داپلر رنگی در تشخیص لخته ورید فمورال و پوپلیته آل با ونوگرافی قابل مقایسه بود (حساسیت و ویژگی 100%)، ولی در لخته وریدهای عمقی ساق پا حساسیت ونوگرافی از سونوگرافی داپلر رنگی بسیار بیشتر بود (100% در مقابل 23%). یافته دیگر توان بالای تشخیصی سونوگرافی داپلر رنگی در موارد تقلید کننده علائم ترومبوفلبیت عمقی نظیر پارگی کیست بیکر و هماتوم عضلات ساق پا بود که همه آنها از لخته وریدهای عمقی با سونوگرافی قابل تشخیص بودند، ولی هیچ یک از موارد فوق با ونوگرافی قابل تشخیص نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها می توان سونوگرافی داپلر رنگی را به عنوان قدم اول تشخیص و نیز جانشین مناسبی برای ونوگرافی در بررسی بیماران مشکوک به لخته وریدهای عمقی اندام تحتانی درنظر گرفت.
    کلیدواژگان: سونوگرافی داپلر رنگی، لخته ورید عمقی، ونوگرافی
  • مطهره ژیانپور، گیتا گلشن آرا صفحه 57
    زمینه
    مشاهده مرکز استخوان سازی اپی فیز انتهای تحتانی استخوان ران جنین به وسیله سونوگرافی می تواند برای تخمین سن بارداری به کار رود.
    هدف
    مطالعه به منظور ارزیابی مشاهده مرکز استخوان سازی انتهای تحتانی استخوان ران جنین به وسیله سونوگرافی در سنین 29 تا 40 هفته بارداری انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 395 خانم حائز شرایط مراجعه کننده به بخش های سونوگرافی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال های 1377 و 1378 سونوگرافی شدند و مرکز استخوان سازی اپی فیز انتهای تحتانی استخوان ران جنین آنها جستجو شد.
    یافته ها
    میانگین سن بارداری که در مرکز فوق مشاهده شد 5/3±1/34 هفته بود. بین سن بارداری و درصد مشاهده مرکز استخوان سازی اپی فیز انتهای تحتانی استخوان ران جنین رابطه معنی داری بدست آمد (001/0p<). در تمام جنین ها مرکز استخوان سازی فوق از هفته 36 به بعد و در 8/58% موارد در هفته 29 بارداری با سونوگرافی قابل مشاهده بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه زمان ظهور مرکز استخوان سازی اپی فیز انتهای تحتانی استخوان ران جنین در مقایسه با سایر مطالعه ها زودتر بود.
    کلیدواژگان: اپی فیز انتهای تحتانی فمور، سن بارداری، سن جنین، سونوگرافی جنین، مرکز استخوان سازی
  • سیدشاهرخ تقوی، داود کاتبی، همایون شیخ الاسلامی، امیر جوادی صفحه 62
    زمینه
    استفاده از نسبت قلبی-سینه ای در عکس قفسه صدری برای تخمین عملکرد انقباضی بطن چپ، با توجه به دسترسی آسان و هزینه پایین پرتونگاری قفسه سینه نسبت به اکوکاردیوگرافی، هنوز رایج است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین کارآیی نسبت قلبی-سینه ای جهت تخمین کسر جهشی بطن چپ در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب انجام شد.
    مواد و روش ها
    این بررسی تحلیلی از مهر 1378 به مدت یکسال بر روی 96 بیمار مبتلا به نارسایی قلب بستری در بیماران بوعلی قزوین انجام شد. نسبت قلبی-سینه ای از عکس قفسه صدری و کسر جهشی از اکوکاردیوگرافی بیماران استخراج شد. به منظور مقایسه حساسیت و ویژگی عکس سینه و با توجه به هدف مطالعه، علل سه گانه ایسکمیک، هیپرتانسیو و دیلاته، وارد مطالعه شدند و موارد دریچه ای، قلب ریوی، حمله حاد قلبی و آریتمی های پایدار از مطالعه حذف شدند.
    یافته ها
    ضریب همبستگی پیرسون بین نسبت قلبی-سینه ای و کسر جهشی در کل بیماران برابر 32/0-، برای علل ایسکمیک 12/0-، هیپرتانسیو 44/0- و دیلاته 49/0- بود. حساسیت و ویژگی نسبت قلبی-سینه ای در مقادیر 5/0، 55/0، 6/0 برای تشخیص کسر جهشی کمتر از %40 محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    جهت تشخیص صحیح، شروع درمان و تعیین پیش آگهی در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، اندازه گیری کسر جهشی توسط اکوکاردیوگرافی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کسر جهشی بطن، نارسایی احتقانی قلب، نسبت قلبی، سینه ای
  • یونس شفیق صفحه 67
    زمینه
    هموروئید از بیماری هایی است که وقتی به درجه دو، سه و چهار رسید لازم است با روش مناسبی درمان شود. یکی از عوارض عمل جراحی هموروئیدکتومی احتباس ادراری است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین میزان بروز احتباس ادراری پس از هموروئیدکتومی با جراحی باز و استفاده از رابیرباند انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روی 80 بیمار مبتلا به هموروئید درجه دو و سه انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه 40 نفره تقسیم شدند که برای یک گروه درمان جراحی و برای گروه دیگر درمان با رابیرباند انجام شد. سپس میزان بروز احتباس ادراری در هر یک از روش های درمانی فوق مشخص و در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های کای دو و فیشر استفاده شد.
    یافته ها
    12 بیمار در گروه تحت درمان با جراحی باز و 3 بیمار در گروه درمان شده با رابیرباند، دچار احتباس ادراری شدند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0214/0= p).
    نتیجه گیری
    درمان هموروئید با رابیرباند نسبت به عمل جراحی باز با عارضه کمتری همراه است.
    کلیدواژگان: هموروئیدکتومی، رابیر باند، احتباس ادراری
  • ابوالفضل مهیار صفحه 70
    ایدز یکی از معضلات مهم بهداشتی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است. اگرچه با اقدام های درمانی جدید بروز عفونت ایدز در نوزادان آمریکا و کشورهای غربی رو به کاهش است، ولی طبق آمارهای موجود اکثر کودکان آلوده به HIV، در کشورهای درحال توسعه به دنیا می آیند. شایع ترین راه ابتلا کودکان به این عفونت، انتقال در حین زایمان است. با انجام درمان پیشگیری کننده حین زایمان میزان انتقال عفونت به کودکان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: ایدز، عفونت HIV، پری ناتال، کودکان
  • قدرت محمدی، داود اکبری، میررحیم سیاح ملی صفحه 83
    زمینه
    کلستئاتوما حدود 36 درصد پاتولوژی های بیماران مبتلا به اتوماستوئید مزمن را تشکیل می دهد و انتخاب روش جراحی مناسب برای ریشه کن کردن آن ضروری به نظر می رسد.
    هدف
    مطالعه به منظور ارزیابی نتایج روش های مختلف جراحی کلستئاتوم گوش انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از آذر ماه 1377 به مدت 18 ماه بر روی 34 بیمار مراجعه کننده به مرکز پزشکی امام خمینی تبریز انجام شد. تشخیص کلستئاتوم گوش با علائم بالینی، معاینه فیزیکی و تصویرنگاری شولر و تاون قبل از عمل گذاشته شد. هنگام عمل فقط در 80 درصد بیماران کلستئاتوم به درجه های متفاوت دیده شد.
    یافته ها
    تمام بیماران نشانه های ترشح بدبوی گوش و کاهش شنوایی هدایتی را داشتند. شایع ترین یافته کلینیکی بیماری (14 مورد) پولیپ گوش همراه با کلستئاتوم بود. روش عمل پیشنهادی در 4/79 % Down Canal Wall تمپانوماستوئیدکتومی بود که با توجه به یافته های حین عمل در 7/64% بیماران انجام شد. در حالی که در 8/5% درصد موارد Canal Wall Up تمپانوماستوئیدکتومی پیشنهاد شده بود اما در 5/20% موارد این روش انجام شد.
    نتیجه گیری
    در واقع فقط حین عمل جراحی می توان وسعت گرفتاری با کلستئاتوما را به طور قطع تشخیص داد و بر اساس آن روش جراحی مطلوب را انجام داد.
    کلیدواژگان: کلستئاتوما، تمپانوماستوئیدکتومی، پولیپ گوش
  • رضا قاسمی برقی، مینا آصف زاده، فیروزه ذوقی صفحه 88
    سل ریوی بیش از 80 درصد موارد جدید بیماری سل را تشکیل می دهد و نوع خارج ریوی از سه راه مجاورت با سطوح مخاطی آلوده، مجاورت آناتومیک اندام ها و لنفوهماتوژن ایجاد می شود. شیوع آن در اندام های مختلف متفاوت و بیشتر مربوط به گرفتاری غدد لنفاوی است. در این مقاله دو مورد نادر درگیری خارج ریوی با تاکید بر روند رسیدن به تشخیص معرفی می شوند. مورد اول دختر 14 ساله ای است که به دلیل سیر یک ماهه تب و درد شکم در ابتدا تحت درمان تیفوئید قرار می گیرد، ولی پس از درمان دچار عوارضی مثل آرتریت و آسیت می شود و به دلیل منفی بودن باکتریولوژی مایع آسیت بیوپسی صفاق می شود. مورد دوم آقای 40 ساله ای است که به دلیل سابقه 6 ساله گرفتگی صدا، سرفه و هموپتیزی مراجعه کرده است. علاوه بر اسمیر مثبت خلط، در لارنگوسکپی ضایعات تومورال داشته و بیوپسی این ضایعات احتمال سل را مطرح کرده است. بررسی این دو مورد نشان داد بهترین روش تشخیص پریتونیت سلی بیوپسی صفاق است و در مورد سل حنجره اسمیر خلط اغلب از نظر باسیل اسید فاست مثبت است، ولی برای اثبات تشخیص بهتر است بیوپسی نیز انجام شود.
    کلیدواژگان: سل خارج ریوی