فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 3 (زمستان 1387)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 3 (زمستان 1387)

  • 124 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/11/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عادله آهنگر، مهردخت وزیرپور کشمیری صفحه 1
    هدف از این پژوهش شناسایی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه است. روش تحقیق به کار گرفته شده پیمایشی توصیفی است. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. کل جامعه آماری 294 نفر است که 165 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های حاصل از پرسشنامه نشان می دهد که هدف اصلی اعضای هیات علمی از جستجوی اطلاعات تهیه و انتشار مقاله های علمی، به روز کردن اطلاعات تخصصی و شناسایی منابع تخصصی است. آنها برای رسیدن به اهداف فوق از منابعی چون کتاب، منابع اطلاعاتی اینترنت، مجلات و نشریات ادواری استفاده می کنند. اعضای هیات علمی منابع کتابخانه را از نظر روز آمدی نسبتا خوب ارزیابی کردند. مهمترین موانع موجود در مسیر اطلاع یابی پیوسته سرعت کم اینترنت، نداشتن وقت کافی و عدم آگاهی از روش ها و فرمولهای جستجو است. مهمترین مشکلات اعضای هیات علمی در کتابخانه عدم وجود تجهیزات لازم و کافی، عدم وجود مکان خاصی جهت مطالعه و عدم وجود منابع مورد نیاز است. همچنین بررسی جدولها نشان می دهد که اعضای هیات علمی مایلند کتابخانه با سایر مراکز علمی درارتباط باشد.
    همچنین از طریق آزمون مجذور کا مشخص شد که متغیرهای سابقه تدریس، مرتبه علمی، مدرک تحصیلی و همچنین متغیر استفاده از کتابخانه از جمله عوامل تاثیر گذار در رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی می باشد. در پایان این تحقیق بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاداتی برای حال و آینده نیز ارائه شده است.
    کلیدواژگان: رفتار اطلاع یابی، اعضای هیات علمی، منابع اطلاعاتی، منابع کتابخانه ای، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
  • خدیجه اکبری، اشرف سادات بزرگی صفحه 15
    تحقیق حاضر برآن است که به بررسی استنادی مقالات نمایه سازی شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران که طی سالهای 1381-1385 به پایگاه اطلاعاتی اینیس ارسال شده است، بپردازد و مجلات هسته را در مقالات تالیفی مورد بررسی تعیین نماید. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام می گیرد. روش گردآوری داده ها از طریق فیشنویسی از مآخذ این مقالات است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در 300 مقاله تالیفی نمایه سازی شده مورد بررسی 4351 استناد وجود دارد. بنابراین متوسط تعداد استنادها برای هر مقاله تالیفی 5/14 استناد می باشد. موضوع «رادیولوژی و پزشکی هسته ای» با 33/20 درصد بیشترین تعداد مقالات را داشته است. قاعده برادفورد در مورد مجلات لاتین مورد استفاده توسط نویسندگان مقالات تالیفی مورد بررسی صادق است و 3 مجله هسته تعیین شدند. بیشترین میزان استفاده از منابع مورد استناد با 44/70 درصد متعلق به مجلات و کمترین میزان استفاده با 01/1 درصد مربوط به منابع الکترونیکی می باشد. نیم عمر منابع مورد استناد در مقالات تالیفی مورد بررسی، در مجموع، 2/7 سال برآورد شده است. در این میان نیم عمر منابع فارسی مورد استناد در طی سال های مورد بررسی به طور متوسط برابر با 4 سال و نیم عمر منابع لاتین مورد استناد به طور متوسط برابر با 6/9 سال می باشد. از نظر زبان منابع مورد استناد، منابع انگلیسی با 82/93 درصد بیشترین میزان استفاده را داشته اند.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، کتابسنجی، پایگاه اطلاعاتی اینیس، مقالات، کتابخانه سازمان انرژی اتمی ایران
  • شکوه تفرشی، معصومه انگورج تقوی صفحه 29
    پژوهش حاضربا عنوان بررسی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرتهران وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد.این تحقیق یک مطالعه پیمایشی توصیفی از نوع کاربردی است.برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه تهیه شد ودر اختیار کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی شهرتهران که تعداد آن ها131 نفربود قرارگرفت.پرسشنامه شامل 41 سوال بسته و1 سوال باز بود.برای تجزیه وتحلیل از روش های آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخص های مرکز مانند میانگین واز نرم افزار Spss استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که 74 درصد ا زکارکنان کتابخانه های عمومی را زنان و تنها 26 درصد از آنان را مردان تشکیل می دهند.140 رایانه مخصوص کتابداران و66 رایانه مخصوص کاربران وجود دارد وسرانه رایانه موجود در کتابخانه برای هر کتابدار تقریبا برابر یک دستگاه است.نرم افزار مورد استفاده تمامی کتابداران نرم افزار نمایه می باشد.میزان آشنایی کتابداران با دوره های رایانه در حد کمی است و کتابداران نیاز زیادی به گذراندن دوره های آموزشی در این زمینه را دارند.همچنین کا رکنان رشته کتابداری با میانگین 50/3 دارای سواد اطلاعاتی بالاتری نسبت به کارکنان غیر رشته کتابداری با میانگین 23/3 و فاقد تحصیلات دانشگاهی با میانگین 93/2 هستند.به طور کلی نداشتن مهارت های کافی در استفاده از رایانه،نداشتن تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی کامل با ابزارهای جستجو از مهم ترین موانع دستیابی به منابع اطلاعاتی بودند.درآخر با توجه به فرضیه پژوهش که کتابداران کتابخانه های عمومی از سواد اطلاعاتی بالایی برخوردار نیستند، یافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران درحدمتوسط بوده و در حد مطلوبی قرار ندارد.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، کتابداران، کتابخانه های عمومی
  • محمدحسن زاده، عبدالرضا نوروزی چاکلی صفحه 39
    بررسی ها نشان می دهد که تولیدات علمی نمایه شده ایران در سال 2007 در پایگاه WOS، نسبت به سال 2006، به میزان 28/34% رشد داشته است. این رشد در بخش های SSCI و A&HCI این پایگاه که بیشتر به نمایه سازی حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می پردازد چشم گیرتر بوده است. همچنین، تنوع «انواع مدارک» و «زبان» تولیدات علمی نمایه شده ایران در سال 2007 نسبت به سال 2006 افزایش یافته است. علاوه بر گروه های موضوعی «شیمی بین رشته ای» و «شیمی فیزیک»، حوزه های موضوعی «داروشناسی و داروسازی» و «ریاضیات کاربردی» نیز از جمله موضوع های بوده که بیشترین سهم از تولیدات علمی نمایه شده ایران در پایگاه WOS را در سال 2007 به خود اختصاص داده است. گزارش استنادی نشریات ایرانی در پایگاه JCR در سال 2006 نشان می دهد که تعداد این نشریات نسبت به سال 2005، به دو برابر افزایش یافته است. همچنین، بررسی رتبه 10 ساله ایران در پایگاه ESI حاکی از این است که ایران با دارا بودن رتبه 40، از نظر تعداد تولیدات علمی نمایه شده، پس از ترکیه در بین تمامی کشورهای اسلامی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در دوره های ده ساله گذشته، ایران در پایگاه ESI دارای رتبه های 42 و 41 بوده است.
    کلیدواژگان: تولید علم، ایران، موسسه اطلاعات علمی، نمایه نامه استنادی علوم، نمایه نامه استنادی علوم اجتماعی، نمایه نامه استنادی هنر و علوم انسانی، وب آو ساینس، آی اس آی، ایی اس آی، جی سی آر
  • زهرا رضازاده، ناهید بنی اقبال صفحه 55
    در این پژوهش به بررسی میزان استناد مقالات همایشهای علمی به زبان فارسی در مجلات مورد پژوهش از سال 1375 تا 1385 پرداخته و با بررسی مجموع استنادهای مجله مجلات مورد پژوهش، ارائه شده طی سال های 1375 تا 1385 این نتیجه به دست آمد میزان استناد به مقالات همایشها در میان کل استنادها با 293 مورد 66/4% است.واستنادهایی که به مقالات همایشهای داخلی صورت گرفته است با 168 مورد (33/57)درصد و125 مورد (66/42) به مقالات همایشهای خارجی استنادشده است. میزان استناد به مقالات همایشهای داخلی در مقالات مجلات کتابداری بیشتر از استناد به مقالات همایشهای خارجی است.
    بیشترین میانگین استناد به مقالات همایشهای داخلی در هر مقاله تالیفی متعلق به فصلنامه اطلاع رسانی با 268/0 استناد و کمترین میانگین استناد 05/0 مربوط به فصلنامه اطلاع شناسی می باشد و بیشترین میانگین استناد به مقالات همایشهای خارجی در هر مقاله تالیفی فصلنامه کتاب با 186/0 استناد و کمترین میانگین استناد مربوط به فصلنامه اطلاع شناسی با 04/0 است.
    بیشترین استنادها به مقالات همایشهای داخلی در مجلات مورد بررسی در سالهای 1385و1383 و کمترین به سال 1377 اختصاص داشت. و با تعیین نیم عمر استناد در مجلات مورد بررسی مشخص شد که فصلنامه اطلاع رسانی با 4 سال و 8 ماه بالاترین نیم عمر استناد به مقالات همایشهای داخلی و فصلنامه پیام کتابخانه با نیم عمر 5 سال و 6 ماه بالاترین نیم عمر استناد به مقالات همایشهای خارجی را دارد.
    کلیدواژگان: استناد، مقاله های فارسی، نشریات ادواری، کتابداری و اطلاع رسانی، کنگره ها
  • فاطمه زندیان، معصومه لطیفی، حسن صیامیان صفحه 71
    پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارائه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور تحت پوشش وزارت علوم می باشد. از آنجائیکه جامعه آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی بر خوردار است از نمونه گیری تصادفی خوشه ایاستفاده شد، با استفاده از این روش کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی 7 استان کشور (تهران، مشهد، کرمانشاه، تبریز، مازندران، شیراز، اصفهان) که در مجموع شامل 33 دانشگاه دولتی با تعداد 480 کتابدار دانشگاهی می باشد به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه بر مبنای پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای تدوین شده از سوی انجمن کتابداران و اطلاع رسانان ایران (شاخه قم) طراحی و تدوین شده است. لازم به ذکر است این پیش نویس بر اساس نظامنامه اخلاقی مدون و مکتوب انجمن کتابداری 38 کشور موجود در سایت ایفلا تدوین و به صورت کتاب منتشر شده است. از آزمون u من ویتنی و کروسکال والیس برای تایید یا رد فرضیات پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد، بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به تجربه کاری، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، جنسیت، سمت سازمانی، نوع استخدام آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد زیرا سطح معنی داری در تمامی موارد ذکر شده از05/0بزرگتراست، اما بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن آنان اختلاف معنی داری وجود دارد، زیرا سطح معنی داری از05/0 p<کوچکتر است. از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوال پژوهش استفاده شد، نتایج این آزمون نشان می دهد مسوولیت در قبال خود با میانگین رتبه 13/4 در بالاترین سطح و مسوولیت در قبال حرفه با میانگین رتبه 77/2 در پایین ترین سطح قرار گرفت، بنابراین اولویت بندی اصول اخلاق حرفه ای از دیدگاه کتابداران دانشگاهی با توجه به نتایج آزمون فریدمن به ترتیب، مسوولیت در قبال: خود، جامعه، استفاده کننده، همکار، متخصصان سایر رشته ها، سازمان و حرفه می باشد.
    کلیدواژگان: اصول اخلاق حرفه ای، نظامنامه اخلاقی، کتابداران دانشگاهی
  • صدیقه محمداسماعیل صفحه 87
    بعد از پیدایش اینترنت، هر از گاهی شاهد ظهور جریان هایی نو در شبکه عظیم اینترنت می باشیم. یکی از رویدادهایی که اخیرا در دنیای جادویی اینترنت غوغا به پا کرده، و در خلال سالهای گذشته عمومیت یافته است، ظهور پدیده وبلاگ و وبلاگ نویسی به عنوان ارمغان جدید اینترنت است (اصنافی، 1384). هم اینک هزاران وبلاگ در سراسر دنیا، با موضوعات مختلف و میلیون ها بازدید کننده وجود دارند که به تبادل اطلاعات می پردازند. به تازگی اعلام شده است که در هر ثانیه یک وبلاگ خلق می شود. با این وجود، بهره گیری از این فناوری رسانه ای و ارتباطی، چالشی بزرگ را در زمینه مسائل مربوط به حق مولف به وجود آورده است. واقعیت آن است که دسترسی بدون مانع به منابع، باعث در هم شکسته شدن قوانین مربوط به حق مولف شده است، تا جایی که در حال حاضر این سوال مطرح است که وضعیت رعایت کپی رایت در وبلاگ ها به عنوان عضوی از خانواده ی بزرگ اینترنت چگونه است، و چه نگاهی نسبت به رعایت حقوق صاحبان آثار در وبلاگ ها وجود دارد؟ ضرورت رعایت حق مولف در وبلاگ ها و چگونگی ملزم کردن بلاگر ها به رعایت آن، موضوعی است که دیدگاه های متفاوتی درباره ی آن وجود دارد. از این رو، در مقاله حاضر بر آن هستیم تا ضمن ارائه مفهوم وبلاگ، حق مولف و دیدگاه های موجود دراین زمینه، بعضا به راه حل های ممکن بپردازیم.
    کلیدواژگان: حق مولف، استفاده منصفانه، اینترنت، وبلاگ، دیدگاه های موجود، راه حل های ممکن
  • سحر مهربان، حجت الله حسن لاریجانی صفحه 101
    این پژوهش به امکان سنجی و طراحی نظام جامع گردآوری، پردازش و اشاعه اطلاعات علمی در زمینه فناوری نانو در کشور می پردازد. در این پژوهش، ستاد ویژه فناوری نانو، مدیران این مرکز و حدود 3230 نفر از محققین و متخصصین در زمینه فناوری نانو در سطح کشور به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شده اند. در مرحله اول، این پژوهش به وسیله مشاهده و مصاحبه به بررسی وضع موجود نظام اطلاعات علمی فناوری نانو در ایران می پردازد، سپس با پرسشنامه نیازهای اطلاعاتی کاربران بررسی می شود و در مرحله بعد نظام اطلاعاتی مناسب طراحی می شود. این تحقیق از نوع روش ساخت یافته تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها می باشد.
    نتیجه پژوهش نشان می دهد که 58% کاربران برای برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی خود به مراکز دانشگاهی و31% آنها به مراکز پژوهشی و 11% به سایر مراکز مراجعه می کنند و 85% از کاربران در زمان و مکان مناسب به اطلاعات علمی دسترسی ندارند. با توجه به پراکنده بودن کاربران در سراسر کشور، 89% مدیران خواستار گردآوری منابع دیجیتالی برای رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران بودند. از آنجائیکه نظامی واحد در کشور که به جمع آوری، پردازش، سازماندهی و اشاعه اطلاعات علمی فناوری نانو بپردازد وجود ندارد؛ و با توجه به نیازهای اطلاعاتی کاربران و اهداف سازمان مادر و خواسته های مدیران، کتابخانه دیجیتالی فناوری نانو تحت شبکه با نیروی انسانی، بودجه، منابع الکترونیکی پیوسته، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و... به حد استانداردهای ذکر شده در این پژوهش طراحی می شود.
    کلیدواژگان: شبکه اطلاع رسانی، طراحی سیستم، کتابخانه دیجیتالی، نانوتکنولوژی، نیازهای اطلاعاتی
  • صفحات 1-8
|
  • Adeleh Ahangar, Mehrdokht Vazirpoor Keshmiri Page 1
    The aim of the present research is to study the information seeking of faculty members of Islamic Azad University, Firoozkooh Branch. Data were collected using a questionnaire. They were distributed among 294 faculty members. By means of Krejcie and Morgan's table 165 samples were selected. Research findings indicate that faculty member's important aims are preparing scientific articles, updating their professional knowledge. So, they use books, Internet and scientific journals. They also evaluated the currency and updatedness of university library less than average. The most common problems of respondents in the time of seeking information are: lack of time, unavailability of information materials in the library and unfamiliarity with search strategies in online information seeking. Finally, research hypotheses are confirmed by Chi-square test.
    Keywords: Information seeking behavior, Information resources, Library resources, University Libraries, faculty members, Islamic Azad University, Firoozkooh Branch
  • Khadijeh Akbari, Ashraf Asadat Bozorgi Page 15
    This research aims to analyze indexed articles in Atomic Energy Organization of Iran for INIS database and compare the citation behaviors of their authors during the years 2002-2006. Then, it tries to determine the core journals. The research is a survey study done using citation analysis method. The method of compiling data is by taking notes from the resources of these articles. The results of the research revealed that there were totally 4351 citations in 300 analyzed articles, so the average number of citations for each article was 14.5. Most of articles with 20.33 percent were in "Nuclear Radiology and Medicine" subject. The Bradford Law comes true with the Latin journals used by authors and there were three core journals named "Physics Review", "Physics Review Letter", and "Physica" in the analyzed articles. Also, 9 most used Persian and 18 Latin books were determined. Authors of the articles, in total, have the most range of using journals with 70.44 percent citation and least range of using electronic resources with 1.01 percent citation. The half-life of the cited resources in the analyzed articles is 7.2 years overall. The half-life of the Persian cited resources were 4 years and the half-life of the Latin cited resources were 9.6 years, in average. In analysis of the language of cited resources, English resources have the first rank with 93.82 percent of citations. After that, Persian resources were in second rank with 5.03 percent of citations.
    Keywords: Scientometrics, Bibliometrics, Citation analysis, Core journals, Persian articles, Nuclear Science, Technology
  • Shokouh Tafreshi, Masomeh Angorj Taghva Page 29
    The research aims to do a survey on librarian's information literacy rate in public libraries of Tehran, affiliated to the Board of Iranian Public Libraries. The research is a descriptive survey. For collecting needed information, a questionnaire was prepared and distributed among 131 librarians of Public libraries in Tehran.The questionnaires were including 41 closed questions and 1 open question. In order to analyze collected data, using descriptive statistical methods, SPSS software was applied.Research findings showed that 74 percent of personnel are women and only 26 percent are men; 140 computers are specified for librarians and 66 computers for users; there is one computer available for each librarian per capita; software used by all libraries is Namayeh; rate of familiarity with computer courses by librarians is low and librarians need to pass educational courses in this field very much. Also, personnel of the field of librarianship with average of 3/50 have more information literacy compared to personnel of other subjects with average 3/23 and with those who have no university studies with average 2/93.Generally, lack of enough skills in the application of computers, language barriers especially English, and relative familiarity with research tools were the most important obstacles for accessing information resources.Finally, in line with research hypotheses it was found that there is a correlation between study field of librarians and their information literacy, and it was concluded that librarian's information literacy level is intermediate.
    Keywords: Information literacy, Librarians, Public libraries
  • Mohammad Hasanzadeh, Abdalreza Nourozi Chakely Page 39
    Using indicators and statistics of ISI, this paper comparatively evaluates Iran indexed scientific productions through 2006 to 2007. According to the number of indexed scientific production in WOS, Iran is in a good situation in terms of the growth rate. Tehran University had the most scientific productions in WOS in 2007. Also, according to the statistics of ESI, Iran is in the second place after Turkey among Islamic countries and is in the fortieth place in the world, during the last ten years. Most of the scientific productions of Iran was indexed in SCIE section of WOS and published in English "article" formats. Based on JCR statistics, three Iranian Journals in 2005 were indexed in SCI section of this database and three more journals were added to it in 2006. Shiraz University had the most journals in JCR in 2006.
    Keywords: Web Of Science (WOS), Science Citation Index Expanded (SCIE), Social Science Citation Index (SSCI), Art, Humanities Citation Index (A, HCI), ISI, Iran, Scientific productivity
  • Zahra Rezazadeh, Nahid Bani Eghbal Page 55
    This survey has been done to show the citations of articles published in Persian librarianship periodicals and also to analyze citations used by Persian articles presented in scientific librarianship meetings and conferences from 1996 to 2006. The research population includes all citations (6288 citations) of articles published in six journals of library and information science during this period. The results show that the citations of articles presented in meetings is 293 which is %4/66 of total number of articles citations. The comparative analysis of the 6 library journals indicates that "Faslname-ye Ketab" has the maximum rate which is 168 case, or (%57/32) citations were cited articles that are presented in domestic conferences and 125 (%42,66) citations were cited articles that have been presented in international conferences. These scales prove the research hypotheses namely "Faslname-ye Etlaresani" has maximum average of citation per published papers from domestic conferences (0/268); "Faslname-ye Etlashenasi "has minimum average (0/05); "Faslname-ye Ketab "has maximum average (0/186) of international conferences, and "Faselname-ye Etlashenasi" has minimum average (0/04). Regarding half-life of citation in journals, it is concluded that "Faslname-ye Ketbdari - va - Etlaresani "with 4 years and 8 months keeps the high record in half-life of citation of articles presented in domestic conferences and "Faslname-ye Payame Ketabkhaneh with 5 years and six month has the high record of international conferences.
    Keywords: Citation, Persian articles, Periodicals, Library, Information science, Conferences
  • Fatemeh Zandian, Masomeh Latifi, Hasan Siamian Page 71
    The present project has been performed to study attitudes of university libraries of the country towards a draft code of professional ethics of Iranian librarians and information specialists and provide a model for planning final code of ethics. For collecting date in this study questionnaires have been used. These questionnaires have been designed on the basis of draft code of professional ethics of Iranian Library and Information Science Association, Qom Branch. It is notable that this draft codified according to complied and written ethical code of librarianship for 38 countries available in the IFLA site and published as a book. For accepting or rejecting of research hypotheses, Mann-Whitney U-test and Kruskall-Wallis test, and for answering to the project questions, Friedman test have been utilized. Result of Friedman test showed that preferences of code of professional ethics based on academic librarian's viewpoint are responsibility to self, society, user, colleagues, field, organization, and profession, respectively.
    Keywords: Code of professional ethics, Ethical code, Academic librarian
  • Sedigheh Mohammad, Esmaeil Page 87
    After the emergence of the Internet, we have observed the appearance of new trends in the World Wide Web. One of the most outstanding events that has become so widespread during recent years is "Weblog", a new medium, which recently came to existence and became familiar all over the world. Today, thousands of weblogs, with different topics and millions of visitors exist, exchanging a great amount of information and thoughts. It has been recently announced that one weblog is made per second. However, using this informative and communicative technology makes a big challenge in the issues related to the editor’s rights. In fact, free access to the sources violates the laws concerning the editor’s rights. Now, this question is put forward: How is copyright in weblogs as a member of the big family of Internet? And also how are the webloggers rights observed? There are various perspectives regarding the necessity of observing editors’ rights in weblogs and how to force bloggers to consider this point. Therefore, in the present article, in addition to defining weblog, editor’s right and perspectives in this regard, we also aim to provide probable solutions.
    Keywords: Copyright, Fair use, Internet, Weblogs, Standpoints, solutions
  • Sahar Mehraban, Hojat Allah Hasan Larijani Page 101
    The purpose of this project is doing a feasibility study and designing a comprehensive system for acquisition, processing and dissemination of scientific information in the field of Nanotechnology in Iran. In this project, Nanotechnology institution, its directors and about 3230 experts and researcher in Nanotechnology served as statistical population. In first stage, situation of Nanotechnology information system is investigated by observation and interview. Then, the user's information needs are investigated with questionnaire and in second stage, suitable information system is designed. The result of research indicates that 58% of users, to fulfill their information needs refer to academic centers and 31% of them refer to research centers and 11% of them refer to other centers; 85% of users donۥt have access to scientific information in suitable time and place; 89% of managers agree with collecting digital resources to fulfill and meet user's information needs. There is no institution or body in the country to collect, process, organize and disseminate Nanotechnology information. Based on user's information needs, organizational goals and manager's demands, the Nanotechnology digital library network is designed according to human resources, budget, electronic online sources, and software and hardware equipment standards.
    Keywords: Digital libraries, Information Networks, Information Needs, Nanotechnology, System desig