فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 1 (تابستان 1387)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 1 (تابستان 1387)

  • 122 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زهرا اباذری، رویا پورنقی صفحه 1
    زمینه و هدف
    عصر ما عصر پیشرفت علمی است که پایه آن آموزش و پژوهش علمی است.. حال این کتابدارانند که بیشترین نقش در ارائه این آموزشها به کاربران کتابخانه خود را دارند و نکته اینجاست که خود کتابداران باید توانایی ها و سواد اطلاعاتی کافی داشته باشند تا بتوانند آنها را به مخاطبان خود منتقل کنند و خدمات اطلاع رسانی مناسبی به استفاده کنندگان از کتابخانه ها ارائه کنند. هدف از این مقاله بررسی تطبیقی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها می باشد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از نوع پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از روش سرشماری استفاده شد و پرسشنامه تهیه شده در اختیار کلیه کارکنان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی، که برابر 100 نفر بودند، قرار گرفت. پرسشنامه شامل 31 سوال بسته بود و در دو قسمت تهیه شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخصهای مرکزی مانند میانگین استفاده شد و برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین استفاده افراد ازبانکهای اطلاعاتی پیوسته58درصد، اینترنت 69درصد و فهرست کامپیوتری 71 درصد است. کتابداران دانشگاه تربیت مدرس با میانگین13/4 در حد زیاد و بیشترین مهارت در استفاده از منابع را دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با میانگین 62/3 کمترین مهارت را دارند.بیشترین استفاده از منابع به ترتیب کتب فارسی 82/3 و پایگاه های اطلاعاتی56/3 می باشد. مهمترین روش روزآمدسازی و کسب اطلاعات در زمینه کتابداری استفاده از اینترنت 80 درصد بود. بیشترین مشکلات کتابداران در کسب اطلاعات تخصصی عدم آگاهی از منابع جدید64 درصد، عدم تسلط به زبان انگلیسی52 درصد و عدم مهارت استفاده از رایانه50 درصد بود. کتابخانه های دانشگاه های مورد بررسی برای کارکنان خود امکان شرکت در کارگاه های آموزشی یک یا چند روزه و همچنین آموزشهای تخصصی کوتاه مدت را بیش از سایر فعالیت ها فراهم نموده اند. آموزشهای ضمن خدمت تا حدی در ارتقای سواد اطلاعاتی کتابداران موثر بوده و 92 درصد کتابداران معتقدنددریافت اطلاعات علمی تاثیر زیادی در کارایی کتابدار دانشگاهی دارد و اهمیت آموزش ضمن خدمت کتابداری را در حد بسیار زیادی ارزیابی کرده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به فرضیه پژوهش کتابداران کتابخانه های مرکزی از سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردارند، یافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها در حد متوسطی است و در حد مطلوبی قرار ندارد.کلاسهای آموزش ضمن خدمت و کلاسهای ICDL و مداوم انگلیسی و دروس سواد اطلاعاتی در دانشگاه ها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، کتابداران، کتابخانه های دانشگاهی
  • امیررضا اصنافی، فرشید دانش، مریم پاکدامن نایینی صفحه 13
    اهمیت مشارکت در تولید انتشارات علمی، در دنیای پیچیده امروز که همه چیز فناوری محور و اطلاعات مدار است نمایان می شود. دانشمندان کشورهای مختلف جهان دریافته اند که اگر میخواهند آثارشان توسط سایر متخصصان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و به آنها استناد شود باید در تولیدات علمی با یکدیگر مشارکت کنند.
    تحقیق حاضر در نظر دارد تا به بررسی میزان مشارکت دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های ایران در تولیدات اطلاعات علمی برای همایش سالانه دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س) که همه ساله توسط انجمن علمی دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی این دانشگاه برگزار می شود بپردازد و سهم آنها را در تولیدات علمی داخلی در حیطه کتابداری و اطلاع رسانی تعیین کند. این همایش همه ساله با تلاش دانشجویان و اساتید کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا برگزار می شود و از زمان آغاز به کار خود در سال 1379 هشت بار پیاپی توانسته است که هر سال در اردیبهشت ماه اساتید، کتابداران و دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی ایران را برای بحث در مورد تازه ترین یافته های در حیطه کتابداری و اطلاع رسانی گردهم آورد. با توجه به اینکه این همایش، یک همایش دانشجویی است و غالبا دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی در مقاطع مختلف در این همایش به ارائه مقاله می پردازند هدف از مقاله حاضر بررسی میزان همکاری میان ارائه کنندگان مقالات در این همایش است تا به این ترتیب، میزان همکاری میان دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی ایران در تولید مقالات علمی مشخص گردد. به همین منظور، مقالات ارائه شده در هشت دوره ای که این همایش برگزار شده، مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین در این مقاله، گرایشهای موضوعی مقالات ارائه شده در هر دوره از همایش سالانه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته های تحقیق نشان داد که در مجموع در هشت دوره برگزاری این همایش، 77 مقاله در قالب سخنرانی ارائه شده است. از مجموع 112 نویسنده ای که در تهیه مقالات برای این همایش مشارکت داشته اند 61 نفر دارای جنسیت مونث و 51 نفر دارای جنسیت مذکر بوده اند. بیشترین تعداد مقالات در سال 1386 بوده است. در این دوره که، 16 مقاله به صورت سخنرانی با گرایش موضوعی«آرشیو، کتابخانه و موزه» ارائه شده است. کمترین تعداد مقالات در سالهای 1379 و 1383 بوده است. در این دوره ها که گرایش موضوعی مقالات در زمینه آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در ایران و مشکلات آن بوده است تنها هفت مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد. در سایر دوره ها نیز 9 مقاله به صورت سخنرانی ارائه گردید. در این هشت دوره ای که همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا برگزار شد 46مقاله به صورت انفرادی و 31مقاله به صورت گروهی تهیه و ارائه شد. از مجموع 31مقاله ای که به صورت گروهی تهیه شده بود 25مقاله با همکاری دو نویسنده و 6 مقاله با همکاری سه نویسنده تهیه و ارائه گردید. بیشترین میزان ارائه مقالات به صورت گروهی در همایش هفتم در سال 1386با ده مقاله گروهی و کمترین میزان ارائه مقالات به صورت گروهی در سالهای 1380 و 1382 با دو مقاله گروهی بوده است. در این تحقیق مشخص شد که دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهراء با 21 مقاله، دانشگاه شهید چمران اهواز با 11 مقاله و دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران به طور مشترک با 6 مقاله بیشترین سهم ارائه مقاله در این همایش را دارا بوده اند.
    کلیدواژگان: مشارکت، تولیدات علمی، همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه الزهرا (س)
  • علی حاجی شمسایی صفحه 27
    هدف پژوهش حاضر آگاهی از دیدگاه کاربران در مورد خدمات شبکه رزنت مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که با انتخاب370 نفر نمونه از 12426 نفر کل کاربران مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سه گروه دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان دکتری و اعضاء هیات علمی خدمات شبکه رزنت این مرکز مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. یافته ها نشان داد از کل جامعه پژوهش 7/57% را مردان تشکیل داده همچنین بیشترین درصد 45% جامعه پژوهشی بین 25 – 29 سال سن دارند. 1/84 درصد کل کاربران از مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی استفاده می نمایند. در مجموع 5/62 درصد از کل جامعه پژوهش با شبکه رزنت مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی واحد علوم و تحقیقات آشنایی داشته و 8/51 درصد ایشان، شبکه رزنت را علاوه بر شناخت مورد استفاده قرار می دهند. در بین پایگاه های اطلاعاتی شبکه رزنت نیز بیشترین درصد 1/87% از Elsevier و کمترین درصد 7/5% از EI village2 بهره می گیرند. بیشترین درصد 6/68% در بین استفاده کنندگان از شبکه رزنت، ارتباط شبکه رزنت با ناشرین معتبر در سرتاسر دنیا را مهمترین نقطه قوت و 7/70% قطع مقطعی اشتراک شبکه رزنت را مهمترین نقطه ضعف این شبکه اعلام نموده اند.
    کلیدواژگان: مرکز اطلاع رسانی، کتابخانه دیجیتالی، شبکه رزنت، پایگاه های اطلاعات دیجیتالی
  • حجت الله حسن لاریجانی صفحه 39
    از روش تجزیه و تحلیل محتوی به جهت رفع ابهام از متون استفاده می شود.در واقع، بررسی روابط بین پدیده های اجتماعی، اقتصادی – سیاسی، فرهنگی و بیش از آن حتی پدیده های طبیعی از طریق مطالعه موردها انجام می گیرد. این گونه مطالعات و حاصل آنها بصورت متون یا تک نگاشتها از طریق روش شناسی تجزیه و تحلیل مطالعات موردی یا تحقیق به رساله های مفرده انجام می گیرد. مطالعات موردی و تجزیه و تحلیل محتوای آنها به جهت تعیین حجم داده های اولیه بکار رفته در آنهاست، تا تولید اطلاعات نو از طریق آنها امکانپذیر گردد. در روش شناسی تجزیه و تحلیل محتوی، دو هدف اساسی پیگیری و ردگیری می شود:1- تعیین میزان کارآمدی مطالب به منظور انطباق آنها با مجموعه های مقاصد آموزشی 2- تعیین تناسب محتوای متون با توانایی های ذهنی در این مقاله با روش سندی و کتابخانه ای کوشش شده تا روش تجزیه و تحلیل محتوا تعریف و تجدید شود و شیوه هایی که منجر به تعیین قابلیتها، توانمندی ها و نظریه های پژوهشگران می شود، شناسایی و ارائه گردد. از سوی دیگر، در کنار اهداف اصلی روش شناسی تجزیه و تحلیل محتوا، به بهره گیری نهادها و سازمانها و اشخاص حقیقی از طبقه بندی، تلخیص و تفسیر محتوای سخنرانی ها، نوشته های اشخاص و یا اعلامیه ها و نشریات عمومی و خصوصی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) به منظور پی بردن به تمایلات، خط مشی ها و نظریات و عقاید گویندگان، نویسندگان اشاره میشود.
    کلیدواژگان: روش شناسی تحقیق، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، روش تجزیه و تحلیل محتوا
  • محمدرحیم رسولی آزاد، زهرا حسن خانی صفحه 55
    پژوهش حاضر با روش پیمایشی و با هدف بررسی وضع مجموعه سازی کتابخانه های تخصصی موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران، به منظور فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای تعیین فاصله میان وضع موجود با وضع مطلوب انجام شده است. بر طبق یافته ها، تنها 20 درصد از 20 کتابخانه مورد مطالعه به لحاظ کمی وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. 25 درصد از کتابخانه ها دارای خط مشی مدون و مکتوب مجموعه سازی هستند. 50 درصد از جامعه مورد مطالعه کمیته انتخاب دارند و نقاط ضعف قابل توجهی در روند کار سفارش و فراهم آوری این کتابخانه ها وجود دارد. در کتابخانه های دارای بخش مجموعه سازی (30 درصد)، مجموعا 8 نفر نیروی انسانی کار می کنند. 35 درصد از کتابخانه ها دارای بودجه مستقل و مشخص می باشند. در خرید مواد کتابی، غیرکتابی و غیرچاپی این کتابخانه ها تناسب و تعادل وجود ندارد. مبادله مواد در 6 کتابخانه و اهداء و دریافت مواد اهدایی در 15 کتابخانه صورت می پذیرد. 15 درصد از جامعه مورد بررسی دارای خط مشی وجین هستند، ولی 75 درصد از آنها بصورت نامستمر کار وجین را انجام می دهند. 60 درصد از کتابخانه ها با سیاهه برداری بصورت دوره ای، مجموعه های خود را مورد بازبینی قرار می دهند.
    کلیدواژگان: موسسات پژوهشی، کتابخانه های تخصصی، مجموعه سازی، انتخاب، سفارش، فراهم آوری
  • موسی مجیدی صفحه 67
    در این پژوهش بر اساس آخرین آمار رسمی سالانه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 86-1385، مسایل مربوط به کتاب و کتابخانه وکتابدار آموزشگاه های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر پایه یافته پژوهش در سال تحصیلی 86-1385، 15 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و کارمند، به تعلیم و تربیت اشتغال داشته اند. در کل کشور 145241 آموزشگاه موجود بوده که فقط در 22118 آموزشگاه کتابخانه وجود داشته است. در نتیجه در 123123 باب آموزشگاه هیچ نوع کتابخانه ای موجود نبوده است. از این آمار سهم شهرها 50942 باب آموزشگاه و سهم روستاها 72181 باب آموزشگاه بوده است. به عبارت دیگر 6/75 درصد آموزشگاه ها در شهرها و 7/92 درصد آموزشگاه ها در روستاها، فاقد هر نوع کتابخانه ای بوده اند. در مجموع کتابخانه های آموزشگاهی 5035 نفر مرد و زن به عنوان کتابدار مشغول بوده اند که 4650 نفر (35/92 درصد) آن ها در شهرها و 385 نفر (65/7 درصد) در روستاها شاغل بوده اند. کمبود کتابخانه و کتاب و کتابدار در روستاها محسوس تر و بیشتر است. از 5/46 میلیون جلد کتاب موجود در کتابخانه ها چهارپنجم آن ها در کتابخانه های آموزشگاهی شهرها و یک پنجم آن ها در کتابخانه های آموزشگاهی روستاها جای گرفته اند. آمار آموزش و پرورش از کیفیت و نوع کتاب ها هیچ نوع اطلاعی به دست نمی دهد. ولی پیشینه یافته ها نشان می دهد که با گردآوری مجموعه های غیر همگن، یکسویه و سلیقه ای در آموزشگاه ها، خواسته ها و نیازها و علاقه های واقعی دانش آموزان، نادیده گرفته شده است. نتیجه حاصل از این بررسی نشان می دهد که کتابخانه های آموزشگاهی ایران، به طور کلی در وضعیت های نامطلوبی به سر می برند.
    کلیدواژگان: کتابخانه های آموزشگاهی، آموزش و پرورش، داده های آماری، وزارت آموزش و پرورش
  • صدیقه محمداسماعیل، زهرا رحیمی نژاد صفحه 85
    امروزه مقوله آموزش از راه دور با تاکید بر روی آموزش الکترونیکی، یکی از مسائل مطرح در جوامع اطلاعاتی است، که بدون بهره گیری از انواع ابزارها، سیستم ها و استانداردها، که یکی از مهم ترین آنها کتابخانه دیجیتالی است، ناکارآمد بوده، و نظام آموزش از راه دور بدون وجود آن ناممکن می باشد. با توجه به اهمیت این دو مقوله در باب آموزش و پژوهش، مقاله حاضر در نظر دارد با بررسی اجمالی این دو پدیده، ویژگی ها، مزایا و کارکردهای آنها را به طور خلاصه تشریح، و نقش حمایتی کتابخانه دیجیتالی را دربر پایی چنین نظام آموزشی نوینی مورد اشاره قرار دهد.
    کلیدواژگان: کتابخانه دیجیتال، آموزش از راه دور
  • زهره میرحسینی، علی اکبر ارجمندنیا صفحه 97
    مقاله حاضر به تحلیل محتوای 11 کتاب غیردرسی که در برنامه آموزش مداوم خدمات مکاتبه ای و گروه پیگیر سواد نهضت سواد آموزی شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد می پردازد تا به کارشناسان تهیه این مواد خواندنی ساده نقاط قوت وضعف این کتابها را نشان دهدبه طوری که طراحی و نگارش این مواد به ارتقا فرهنگ مطالعه و آگاهی های عمومی کمک بیشتری بنماید. نتایج نشان می دهد که موضوع و محتوای اکثر این کتابها با اهداف آموزش مداوم هماهنگی دارند.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، خواندنی ساده، آموزش مداوم، کتاب غیر درسی، نهضت سوادآموزی
  • صفحات 1-8
|
  • Zahra Abazari, Roya Pournaghi Page 1
    Introduction
    this age is based on education and research, but librarians have the main role for teaching to the users. Librarians, themselves should have enough information literacy and skills in order to move information to users and give convenience information services to their users’ library. The objective of this research is the survey study of information literacy among librarians at the university libraries.
    Methods
    this research is a descriptive and applied study. The data were gathered from 100 librarians at Center University libraries: beheshti. Tehran, tarbiyat modarres, medical university of iran and shahid beheshti by questionnaire and present refer. Questionnaire included 31 close questions and used SPSS for giving average and analytical columns.
    Results
    The research shows that the most using are from online database58%.internet69% and computer catalog71%. Librarians at tarbiyat modares with 3.62 average have the best skills in using the materials and librarians at medical university of shahid beheshti were very low in skills. Following resources have great average of using between librarians: Persian book (3.82) and database (3.56). The best way in order to take information about libraries field was using internet (80%). Lake of knowledge about new references64% and to be familiar with English language 52% and computers50% were the main inhibitor for information resources. Library prepared short periods of professional’s education. Training during their jobs are good for increase information literacy. 92% of librarians believe that giving professional information and training during their jobs are necessary for university librarians.
    Conclusion
    Research finding indicated that librarian’s information literacy level in Center University libraries aren’t good and the level is middle. Therefore it was recommended that training during their jobs, ICDL classes, to be familiar with English languag and information literacy lesson at university.
    Keywords: librarian, university library, information library
  • Amir Reza Asnafi, Farshid Danesh, Maryam Pakdaman Naeini Page 13
    Collaboration in research and production of scientific publications is common in all academic areas. This collaboration among researchers results in the development of scientific knowledge and hence the attainment of wider information. The significance of collaboration in the production of scientific publications in today's complex world where in the age of technology is very apparent. Scientists from many nations have realized that in order to get their work wildly used and cited to by experts, they must collaborate. This research aims to survey the rate of collaboration among Iranian LIS students on the production of scientific articles for the annual student conference of Al-Zahra University and assess their contribution to domestic scientific production in the field of Library and Information Sciences. It is through the efforts of the Al-zahra library and information science student's association and their lecturers that this annual conference happens every year and has been able to bring together lecturers, librarians and LIS students in order to debate the latest information in the aforementioned field since its establishment in 2000 for seven consecutive years. As this is a student conference and most of the LIS students of all levels submit papers to this conference. The aim of the present article is to survey the rate of collaboration among contributors which in turn should clarify the contribution of Iranian LIS students in the production of these articles. To that end submitted articles and thematic inclinations of each conference has been examined. Research results indicated that in the seven conferences held 63 articles were present in oral presentations form, of the 91 authors collaborating in the production of these articles, 51 were female and the rest i.e. 37 were male. The most number of articles, 15 on the subject of Iranian University Libraries in the form of a oral presentations were presented in 2003. The least number were submitted in 2000 and 2004 where a total of 7 in the form of oral presentations on the subject of the education of Library and Information sciences and its difficulties were submitted. Of the 63 articles 42 were presented individually while the other 21 were as a result of collaboration where 15 were the result of the collaboration of 2 authors and the other 6 the work of 3 authors. The most number of collaborative articles were submitted in 2005 and 2006 with 6 and the least number was presented in 2001 and 2003 where nothing was presented. The results of this research indicated that The LIS students of AL Zahra University with 18 articles took first place while The Chamran University of Ahvaz with 8 was second and Shiraz University with 5 came third.
    Keywords: Collaboration, Scientific productions, Iranian Students of library, Information Sciences, The University of Al Zahra
  • Ali Haji Shamsaee Page 27
    The Objective of present research was being aware of services offered by Rose-Net in the information center and digital library in Islamic Azad university, sciences & Research branch from the view point of users. Among the 12426 of total number of subjects, a sample of 370 users who were selected from three groups of users namely Master students, PHD students as well as university Faculty members. The Method of research is Survey and the instrumentation used in this research is questionnaire. The findings indicated that 57.7% of subjects are men whose rage of age varies between 25-29 years old. 84.1% of all users came to use the information center and the digital library services. In sum 62.5% of the subjects Knew about Rose-Net in University for Sciences and Research and 51.8% of them used Rose-Net. In all Rose-Net sites more than 87.1% used Elsevier and the least percent belongs 5.7% to Elvillage2. The maximum percent of 68.6% of Rose-Net users believed that its connection with the famous, reliable publishers through out the World is its advantae where as 70.7% believes the temporary failure in their subscription is its major weak point.
    Keywords: Information center, digital library, Rose, Net, Databases
  • Hojjat Allah Hasan Page 39
    Content analysis is a methodology for studing the content to identifying specified characteristics of messages. The method of content analysis enables the researcher to large amounts of textual information and systematically identify its properties. In this methodology two aims are predicted. 1)evaluating content capability to match the educational collection. 2)suitability of texts with mental ability. This article tries to define content analysis and introduce the ways in which researcher can provide a meaningfal reading content. Content analysis can also involve any kind of communication content analysis(speech, written text, interviews, journals, discussions, lectures, …).
    Keywords: Content analysis, Research methodology, Library, Information science
  • Mohammad Rahim Rasoli Azad, Zahra Hasan Khani Page 55
    The aim of the present research is to study current situation of exclusive libraries and the research institute affiliated to the ministry of science, research and technology in Tehran from the view point of collection to pave the way for determining the distance between the present situation and the suitable situation. The research indicates the quantity situation of collection, acquisition policy, the way to select the material, the trend of ordering and providing, man power, the budget of acquisition, gifts and exchanging, weeding and inventory in 20 libraries by applying the measuring method. The end of research some suggestions for compiling a written policy, holding selection committee, concentrated orders by the belonging ministry, using specialized man power, dedicating independent and sufficient budget, applying the cooperation policies among the libraries and using modern technology in acquisition have been presented.
    Keywords: research institutes, Special libraries, Collection development, selection, ordering, providing
  • Mosa Majidy Page 67
    This research is base on the last annual statistics published by education (and training) ministry and studies the situation of school libraries, books and librarians in Iran. the results show 15 million students, 1 million teachers and employee are engaged in education system. There are 145241 schools in Iran which only 22118ones have library. We found that 75/6% of town school and 92/7% of rural schools have any library. The reviews show the collections are unsufficient and unfited to the students needs.
    Keywords: School library, Education(and training), Ministry statistical data
  • Sedigheh Mohammad Esmayeel, Zahra Rahimi Nezhad Page 85
    Nowadays, Distance Education with emphasis on electronic learning is one of the concerned subjects in information societies. Digital Library is one of the most significant means in system of Distance Education. So, the system of Distance Education, without application of systems and standards, which digital library is the most important of them, is inefficient. Based on the significance of systems and standards, in research and education, the present paper has been conducted. Thus, first of all, the features and benefits of it is explained and then the supporting role of digital library in preparing such a new education system is discussed briefly.
    Keywords: Digital libraries, distance education
  • Zohreh Mirhoseini, Aliakbar Arjmandnia Page 97
    Present paper investigates the contents of the 11 easy to read books which are presented in the continuing education programs of Literacy Movement Organization of Tehran by content analysis method. The main purpose is to show the strength and the weak points of these books to the writers and experts of continuing education planning. The results show that the majority of these books (77%) are in coordination with the aims of continuing education programs.
    Keywords: Content analysis, Easy to read book, Continuing Education, Literacy Movement Organization