فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 49، بهار 1389)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 49، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمدحسین دیانی صفحه 5
  • فهمیه باب الحوایجی*، سید جواد قاضی میرسعید، علی الهیان صفحه 9
    هدف این پژوهش، سنجش هوش سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد و آستان قدس رضوی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش پیمایشی تطبیقی بین جامعه ای مشتمل بر 100 نفر (47 نفر از کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی و 53 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای براساس هفت مهارت «کارل آلبرخت» می باشد. «کارل آلبرخت» برای پاسخگویی و جلوگیری از کندذهنی گروهی، از عنوان هوش سازمانی استفاده و مدلی را ارائه می کند که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. هر یک از این بعد ها، یکی از فرضیه های پژوهش است.
    فرضیه اصلی پژوهش این است که بین هوش سازمانی در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد و هوش سازمانی در کتابخانه آستان قدس رضوی تفاوت معناداری وجود ندارد. این فرضیه تایید شد و فرضیه های فرعی پژوهش یعنی «چشم انداز استراتژیک در کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد با کتابخانه آستان قدس مشابه است»، رد می شود و فرضیه اعتقاد به سرنوشت مشترک در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد و کتابخانه آستان قدس رضوی تایید و در مورد عملکرد کارکنان در خصوص میل به تغییر، مشابه بودن این دو کتابخانه را در این مورد تایید می کند. روحیه کارکنان در هر دو کتابخانه اختلاف معناداری ندارد و این فرضیه نیز تایید شد. میانگین شاخص اتحاد و توافق کارکنان در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد و کارکنان کتابخانه آستان قدس رضوی این مشابهت را تایید می کند. فرضیه «کاربرد دانش» در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد وکتابخانه آستان قدس رضوی تایید شد. برخورد مدیران در رابطه با عملکرد کارکنان در هر دو کتابخانه مورد پژوهش، مشابه است.
    کلیدواژگان: هوش سازمانی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد، چشم انداز، استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش، فشار عملکرد
  • محمدحسن زاده، فرزانه کنعانی هوجقان صفحه 35
    در پژوهش حاضر، موانع دسترسی آزاد نشریه های علمی پژوهشی ایران از دید ناشران بررسی شده است. بدین منظور، 249 ناشر از گروه های مختلف آموزشی با روش نمونه گیری طبقه ای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای مورد مطالعه، از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان می دهد بین نظرهای ناشران حوزه های مختلف (علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و کشاورزی) به لحاظ اولویت بندی مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی تفاوت معنا داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد بین ناشران تهرانی و شهرستانی نیز به لحاظ اولویت بندی مشکلات تفاوت معنا داری وجود ندارد. بین نظرهای ناشران دانشگاهی و غیر دانشگاهی به لحاظ اولویت بندی مشکلات مذکور تفاوت معنا داری وجود ندارد و مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی به یک اندازه در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجله های علمی پژوهشی ایران، تاثیرگذار نیستند.
    نظر ناشران درباره راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش، به ترتیب اولویت عبارتند از: تامین بودجه توسط سازمان مادر، جذب حمایت افراد و سازمانها، استفاده از متخصصان فنی برای طراحی سایت، جذب حمایت دولت، آگاهی رسانی در زمینه نشریه های دسترسی آزاد، استفاده از نرم افزارهای رایگان در اینترنت، تدوین مقررات سازمانی، تدوین رویه های اداری، جذب حمایت نویسندگان خارجی، جذب حمایت انجمنهای علمی و دریافت هزینه از نویسنده.
    کلیدواژگان: دسترسی آزاد، ناشران، مجله های پیوسته، ایران
  • منصوره دمرچی لو*، محسن حاجی زین العابدینی صفحه 53
    حجم مقاله های منتشر شده در حوزه علوم پزشکی نیز مثل سایر حوزه ها افزایش قابل توجهی یافته است و ارزیابی کارایی پایگاه هایی که به نمایه سازی مجله های این حوزه می پردازند، ضروری است. در حال حاضر، جستجو و بازیابی مقاله های فارسی در حوزه علوم پزشکی از طریق پایگاه های «مگ ایران»، «ایران مدکس» و پایگاه «اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» امکان پذیر است. از آنجا که جامعیت و مانعیت به عنوان دو معیار مهم برای ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات به کار می روند، این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و مقایسه ای، جامعیت نسبی سه پایگاه اطلاعاتی فوق در حوزه دندانپزشکی را بررسی نمود. به همین منظور 29 کلیدواژه از حوزه دندانپزشکی انتخاب شد و پس از جستجو و تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد «ایران مدکس» دارای بالاترین میزان جامعیت با 72/0 است. همچنین، مشاهده شد که جامعیت نسبی پایگاه «مگ ایران» نسبت به SID بیشتر است.
    کلیدواژگان: پایگاه های اطلاعاتی، جامعیت نسبی، ایران مدکس، مگ ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس، آی، دی)، دندانپزشکی
  • علی تقی زاده، اسماعیل وزیری صفحه 73
    مقاله حاضر با استفاده از آمارهای موسسه اطلاعات علمی (ISI)، وضعیت تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در سالهای 1990 تا 2007 میلادی بررسی نموده است. نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 100 نوع نام متفاوت را در پایگاه WOS موسسه اطلاعات علمی نمایه کرده اند. در طی این دوره 19 ساله (با انجام عمل مستندسازی) در مجموع، 1961 عنوان تولید علمی در پایگاه WOS نمایه شده است. از این تعداد 1249 عنوان توسط سازمان ISLAM AZAD UNIV تولید شده است. سهم علمی دانشگاه آزاد اسلامی از کل تولیدات علمی کشور در سال 2000 برابر با 23/2% بوده است که این رقم در سال 2007 به 15/7% رسیده است. از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره، 1937 عنوان در بخش SCIE پایگاه WOS، 56 عنوان در بخش SSCI و 4 عنوان در بخش A&HCI پایگاه WOS نمایه شده است. طی همین دوره، از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 1717 عنوان در قالب مقاله بوده است. 95/99% تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی طی این دوره 19 ساله به زبان انگلیسی منتشر شده است. بیشترین مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی با نویسندگان کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا بوده است. پرکارترین نویسنده دانشگاه آزاد اسلامی طی این دوره RUSTAIYAN، A با 94 عنوان تولید علمی بوده است. گروه موضوعی شیمی میان رشته ای، 230 عنوان تولید علمی از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در خود نمایه کرده است. نشریه APPLIED MATHEMATICS& COMPUTATION تعداد 144 عنوان از مجموع 1961 عنوان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی را طی این دوره 19 ساله منتشر کرده است. در طی این دوره، نشریه ایرانی IRANIAN POLYMER JOURNAL با انتشار 19 عنوان در رده دهم نشریات برتر منتشر کننده تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: موسه اطلاعات علمی، نمایه استنادی گسترش یافته علوم، نمایه استنادی علوم اجتماعی، نمایه استنادی هنر و علوم انسانی، تولید علم، دانشگاه آزاد اسلامی، علم سنجی، کتاب سنجی
  • عبدالرسول جوکار*، مرضیه گل تاجی صفحه 91
    در این پژوهش میزان خود استنادی در مقاله های منتشر شده در دو نشریه «فصلنامه کتاب» و «فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی» بین سالهای 1382 تا 1386 بر اساس پایگاه گزارشهای استنادی نشریه های فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مقایسه می شود. همچنین، شاخصهایی همچون تعداد خود - استنادی نویسنده، درصد خود- استنادی نویسنده، میزان مقاله های دارای خود- استنادی نویسنده، همچنین نوع مدرک خود استناد شده در هر نشریه، عمر خود - استنادی در هر نشریه و نرخ خود - استنادی مجله و ضریب تاثیر نشریه ها قبل و پس از حذف خود - استنادی و عملکرد مجله ها پس از حذف خود - استنادی محاسبه شده است. نتایج نشان داد میزان خود – استنادی در دو نشریه در سالهای مورد بررسی نسبتا پایین است. در کل، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به فصلنامه کتاب، خود - استنادی نویسنده بیشتری دارد اما در مورد خود - استنادی مجله تا سال 1385 فصلنامه کتاب نرخ خود - استنادی بالاتری را نشان می دهد. این میزان در سال 1386 برای فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به فصلنامه کتاب بیشتر است. از دیگر نتایج پژوهش این است که خود - استنادی باعث افزایش ضریب تاثیر شده و رتبه مجله پس از حذف خود- استنادی تغییر می کند.
    کلیدواژگان: خود استنادی، فصلنامه کتاب، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، پایگاه گزارشهای استنادی نشریه های فارسی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
  • رضا حکیمی، محمد علی طبسی صفحه 111
    پژوهش حاضر به روش تحقیق شبه تجربی و با هدف بررسی راهکارهای عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه انجام گرفته است. زمان مطالعه از اول مهر ماه لغایت بهمن ماه 1385 بود. جامعه آماری پژوهش را 16 دبیرستان دولتی دارای کتابخانه شهر زاهدان تشکیل می داد که در همه پایه های تحصیلی دانش آموز داشتند و به عنوان نمونه 6 دبیرستان بطور تصادفی برای آزمون فرضیه ها انتخاب گردید.
    سه راهکار عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس و توسعه فرهنگ مطالعه به عنوان فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. این فرضیه ها عبارت بود از:1. پاسخ به سوالهای کتابهای درسی بر مبنای کتابهای غیر درسی و مواد مکمل آموزشی 2. به کارگیری کتابداران متخصص و علاقه مند در کتابخانه های مدارس 3. تشکیل بعضی از کلاسها در کتابخانه های مدارس مجهز به مواد آموزشی مناسب.
    برای آزمون فرضیه ها، نخست دو گروه مورد آزمون (تجربی و کنترل) انتخاب شد. حجم نمونه در هر گروه 120 نفر بود که از پایه های مختلف، بطور تصادفی انتخاب شدند. پس از ثبت نمرات پیش آزمون و پس آزمون، از گروه های تجربی و گواه از آزمون مربع کا و تست دقیق فیشر استفاده شد. این مطالعه نشان داد در هر کدام از فرضیه های فوق، تفاوت معناداری بین گروه های مورد آزمون وجود دارد.
    کلیدواژگان: کتابخانه های مدارس، توسعه عادت مطالعه، راهکارهای علمی، فعال شدن کتابخانه ها، مواد آموزشی، زاهدان
  • حسن کیانی خوزستانی*، سعید رضایی شریف آبادی، شهلا سام صفحه 133
    پژوهش حاضر، با استفاده از پرسشنامه، به مقایسه وضعیت مطالعه منابع اطلاعاتی 363 نفر از زنان شاغل و خانه دار در شهر شیراز پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد عواملی مانند میزان مطالعه والدین، میزان مطالعه دوران کودکی و نوجوانی، سن، وضعیت تاهل، تمایل همسران زنان متاهل به مطالعه، دسترسی به منابع اطلاعاتی و دسترسی به رایانه و مهارت بهره گیری از آن، از جمله عوامل موثر در مطالعه است. در پایان، با تکیه بر یافته های گزارش شده، رهنمودها و توصیه هایی به منظور افزایش میزان مطالعه زنان ارائه شده است.
    کلیدواژگان: خواندن، زنان خانه دار، زنان شاغل، شیراز، کتابخوانی، مطالعه
  • فرشته دیدگاه*، محمد امین عرفان منش صفحه 151
    هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران با استفاده از روش تحلیل تناظر و بر اساس شاخصهای ارائه شده در موتور الکسا می باشد. جامعه پژوهش را 41 وب سایت دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تشکیل می دهد. در این بررسی، عملکرد وب سایتهای دانشگاه ها، در محیط وب ارزیابی شد و نتایج نشان داد که دانشگاه های مورد بررسی در سطح وب چندان موفق عمل نکرده اند. اکثر وب سایتها به لحاظ شاخص رتبه ترافیک بسیار ضعیف عمل کرده و رتبه ای بالاتر از صدهزار دارند. به طور کلی، دانشگاه های تهران و شیراز در اکثر شاخصها موفق عمل کرده اند، در حالی که دانشگاه قم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. نتایج حاصل از تحلیل تناظر، 41 وب سایت مورد بررسی را به سه دسته تقسیم کرد که هر دسته از لحاظ برخی ویژگی ها، به هم مرتبط بودند.
    کلیدواژگان: وب سایت دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تحلیل تناظر، الکسا اینترنت
  • سید حبیب الله میرغفوری*، زهرا صادقی آرانی صفحه 175
    بسیاری از اندیشمندان دانش مدیریت، عصر حاضر را عصر دانایی و عصر تغییر و تحول سریع دانش می دانند. بدون تردید، دانایی سرمایه مهمی برای ملتها به شمار می آید، به طوری که هر ملت و جامعه ای که از این موهبت بیشتر برخوردار باشد، در مواجهه با چالش های جهانی موفق تر خواهد بود. در این میان، در اقتصاد دانش محور امروزی، کتابخانه ها به عنوان یکی از مراکز مهم و راهبردی برای مدیریت دانش در هر کشور به شمار می روند و نقش کلیدی را در گردآوری دانش و مدیریت آن ایفا کرده، محل تولید و ذخیره دانش قلمداد می گردند. بنابراین، مدیریت دانش را می توان جزئی از وظایف کلیدی کتابخانه ها و پیش نیازی برای ایجاد نوآوری در این مراکز بر شمرد که این امر بر بهبود کیفیت خدمات آنها اثرگذار است. در این مقاله، به منظور ارزیابی و بررسی کارایی کتابخانه ها، در به کارگیری مدیریت دانش و نوآوری و تاثیر این دو بر بهبود کیفیت خدمات آنها، از تکنیک تحلیل پوششی داده های دو مرحله ای استفاده شده است که در مرحله اول آن مدیریت دانش به عنوان ورودی و نوآوری به عنوان خروجی در نظر گرفته شده است. ورودی و خروجی مرحله دوم تجزیه و تحلیل این پژوهش را نیز نوآوری و کیفیت خدمات تشکیل می دهد. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد تشکیل می دهد. بر اساس نتایج حاصل از کارایی به دست آمده در دو مرحله قبل، رتبه بندی نهایی این کتابخانه ها، با استفاده از تکنیک کپ لند انجام و نتایج آن در مقاله آورده شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نوآوری، کیفیت خدمات، کتابخانه های آموزش عالی، تکنیک کپ لند، یزد
  • سید حیدر میرفخرالدینی، محسن طاهری دمنه، حسین منصوری صفحه 205
    اندازه گیری موثر و تجزیه و تحلیل دقیق کیفیت خدمات، نخستین گام ضروری برای ارتقای عملکرد کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و در نتیجه بهبود شیوه های خدمات رسانی در این مراکز است. پژوهش حاضر با به کارگیری شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در مدل سازی روابط غیرخطی، تاثیر استفاده از داده های به دست آمده از ادراکها و انتظارهای مشتریان و چگونگی استفاده از آنها را در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد تشریح می کند. در این مطالعه، با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوآل، ادراکها و انتظارهای دانشجویان دانشگاه یزد از کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه سنجیده و نتایج به دست آمده به وسیله شبکه های عصبی مصنوعی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد مدل شکاف (تفاوت ادراکها و انتظارها)، نسبت به مدل ادراکها یا مدل عملکرد، توانایی بیشتری در سنجش کیفیت خدمات دارد. این موضوع تاییدکننده نقش مثبت انتظارها در سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی است. همچنین، استفاده از مجموع اطلاعات مربوط به ادراکها و انتظارها به عنوان ورودی در شبکه های عصبی مصنوعی، نتایج بهتری نسبت به دو مدل قبل به دست می دهد، که این نشان-دهنده وجود مدلهای بهتر برای سنجش کیفیت خدمات، در صورت استفاده از رویکردهای جدید مانند شبکه های عصبی مصنوعی است.
    کلیدواژگان: خدمات، لایب کوآل، انتظارها، ادراکها، کتابخانه های دانشگاهی، شبکه های عصبی مصنوعی
  • مهدی زاهدی*، محمد زره ساز صفحه 227
    جنبش دسترسی آزاد امروزه به عنوان یکی از جنبشهای تحول خواه و تاثیرگذار در جوامع علمی مطرح است. ماهیت و هدف این جنبش یعنی دسترسی آزاد به یافته های علمی با هدف اصلی کتابخانه ها و کتابداری یعنی دسترس پذیر کردن اطلاعات برای کاربران بدون اعمال سانسور و یا هر گونه سوگیری، ارتباط تنگاتنگ دارد. منابع شناخته شده در جنبش دسترسی آزاد عبارتند از: آرشیوها و مخازن دسترسی آزاد، چاپهای الکترونیکی و مجله های دسترسی آزاد. یکی از انواع آرشیوها و مخازن دسترسی آزاد، مخازن سازمانی می باشند. مخزن سازمانی، محملی است که برونداد رقومی یک سازمان را شناسایی، ثبت، سازماندهی و محافظت می کند و دسترسی به آنها را فراهم می سازد.
    در این مقاله، پس از ارائه توضیحی کوتاه راجع به جنبش دسترسی آزاد و معرفی منابع آن، مخزن سازمانی به عنوان ابزاری نوین و کارآمد در دسترس پذیر کردن اطلاعات سازمانی تعریف می شود. افزون بر آن، مطالبی نیز درباره ویژگی ها، فلسفه وجودی، محتوا، مزایا و چالش های مخازن سازمانی ارائه خواهد شد. در ادامه، برخی از شاخص ترین نرم افزارهای منبع باز موردنیاز جهت ایجاد این مخازن معرفی می شوند و در پایان به نقش کتابخانه ها و کتابداران به عنوان متولیان گرد آوری و دسترس پذیر ساختن اطلاعات سازمانی در ایجاد و ترغیب استفاده از این نوع منابع پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: مخازن سازمانی، جنبش دسترسی آزاد، نرم افزارهای منبع باز، ارتباطهای علمی
  • زهیر حیاتی، مرجان صادقی مجرد، نیما جعفری صفحه 251
    هدف اصلی این تحقیق، جستجوی روش هایی برای مطالعه رفتار کاربران در ارتباط با هدفهای آموزشی آنها در یک وب سایت مشخص است. در حال حاضر، داده کاوی، مهم ترین فناوری برای بهره برداری موثر، صحیح و سریع از داده های حجیم است. موضوع داده کاوی، شناخت دانش جدید و مفید، رابطه های منطقی و الگوهای موجود در داده هاست و پل ارتباطی بین علم آمار، رایانه، هوش مصنوعی، الگوشناسی، فراگیری ماشین و بازنمائی بصری داده ها می باشد. پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک داده کاوی و بهره گیری از الگوریتم «قوانین وابستگی» روی داده های جمع آوری شده در قالب فایل ثبت وقایع وب سایت کتابخانه دانشگاه UTS استرالیا، به کشف الگوی مسیر حرکت کاربران در سایت پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش، بینش وسیعی از رفتار کاربران و عملکرد آنها در وب سایت را در اختیار مدیران و طراحان آن کتابخانه قرار می دهد.
    کلیدواژگان: داده کاوی، قوانین وابستگی، تجارت الکترونیکی، کاوش کاربردی وب، وب سایت، کتابخانه، دانشگاه یو تی اس، استرالیا
|
  • Ali Elahian, Fahimeh Babalhavaeji, Javad Qazi Mirsayeed Page 9
    The purpose of this research is to assess the organizational intelligence of the library personnel of both Ferdowsi University and Astan Quds. A population of 100 librarians (47 at Astan Quds and 53 at Ferdowsi University of Mashhad) were surveyed through a questionnaire based on seven skills of Albrecht. Forms to respond to and prevent from a dullness conceptualization uses organizational intelligence, Albrecht presents a model which has seven dimensions: Strategic perspective; Common faith; Orientation to change; Unity and agreement; Morale; the application of knowledge and performance pressure. Each of these dimensions one of the research hypotheses.The main hypothesis of the study is that there is no meaningful difference between the organizational intelligence of the library at Ferdowsi University of Mashhad and the library of Astan Quds Razavi. The main hypothesis along with six other models strategy perspective were rejected. The resulted mean of strategy perspective at the libraries of Astan Quds Razavi were (15.2) and at the libraries of Ferdowsi University of Mashhad was (19.7). The information was collected through questionnaires. It should be emphasized that organizational intelligence must be of great importance to the managers of libraries and every criterion of organizational intelligence should be measured, periodically examined, and reevaluated in their libraries. This would promote their organizational intelligence subsystem.
    Keywords: Organizational intelligence, Ferdowsi University libraries, Astan Quds Razavi
  • Farzaneh Kanani Hoochghan, Dr. Mohammad Hassanzadeh Page 35
    This article aimed to investigate the barriers regarding the provision of open access to Iranian scholarly journals from their publisher's perspective. To that end 250 publishers categorizing in different subject fields were selected using a random sampling method. Data were collected through questionnaire. Analysis of 104 completed questionnaires showed that there is significant difference among publishers in different subject areas (Humanities, Engineering, Pure, Medical and Agriculture sciences) towards the priority of financial, infrastructural and cultural issues. But there was no significant difference between that of capital-based and non-capital based publishers as well as between academic and non-academic publishers. Results also indicated that financial, infrastructural and cultural barriers have not had the same impact as deterrent factor. Publishers highlighted some propositions to improve open access to Iranian scholarly journal such as: financial support by the mother organization, third party supports, government support and so on.
    Keywords: Open access journals, Publishers, Online journals, Iran
  • Mansoureh Damerchiloo, Mohsen Haji Zeinolabedini Page 53
    The rate of published articles in Medicine, such as other fields, has considerably increased. So it necessitates evaluating the capabilities of databases in indexing medical journals. Searching and retrieving Persian medical articles was carried out via Magiran, Iranmedex and Scientific Information Database (SID). As Precision and recall are used for evaluating search engines, this study considered the relative recall of aforementioned databases in dentistry. For this, we selected 29 keywords in dentistry and searched them in the 3 mentioned databases. Results showed that Iranmedex has the highest recall (0.72) and Magiran’s recall is higher than Sid’s.
    Keywords: Relative recall, Iranmedex, Magiran, Scientific Information Database (SID), Dentistry
  • Ali Taghizadeh, Esmaeil Vaziri Page 73
    Using ISI Statistics and Scientometrics Indicators, the present study surveys the Islamic Azad University (IAU) Scientific Production from 1990 to 2007. The number of IAU names indexed in ISI Web Of Science is more than 100. During this period with doing Authority control for retrieving all of IAU names, 1961 scientific papers were retrieved from WOS DataBases, 1249 out of 1961 scientific papers indexed under the name of ISLAM AZAD UNIV. IAU possesses 2.23% of Iran Scientific production in 2000, that this number promoted to 7.15% in 2007. 1937 out of 1961 were indexed in SCIE, 56 titles were indexed in SSCI and only 4 titles were indexed in A&HCI. 1717 out of 1961 were produced in the Article format, and 99.95% of all these Scientific Production were produced in English, IAU Authors have published most of their Scientific Productions in Cooporation with researchers in USA, Canada And Germany. "Rustaiyan, A" with 94 scientific production is in the first place among other IAU Authors. The Subject Category of "Chemistry, Multidisciplinary" indexed 240 out of 1961 titles published by IAU. The journal "Applied Mathematics& Computation" has published 144 out of 1961 titles during these years. "Iranian Polymer Journal" published only 19 out 1961 of IAU’s scientific production that this Journal was in the 10th place among journals Published by IAU during 1990 to 2007.
    Keywords: Institute for Scientific Information (ISI), Web Of Science (WOS), Scientific Production, Islamic Azad University, Scientometrics
  • Dr. Abdolrasool Jowkar *, Marzieh Goltaji Page 91
    This study aims to compare self-citation rate of published articles in two Iranian journals, Faslname-ye Ketab and Faslname Ketabdary va Etela’rasany which are indexed in PJCR’s ISC during 1382-1386. In this research, some indexes such as number of author self–citation, percentage of author self-citaion, number of articles with author self-citation, also type of self-cited documents in each journal, self- citation live, the ratio of journal self-citation, journals impact factor before and after omitting self-citaion and the functionality of journals after omitting self-citations were calculated and analyzed. The results indicated that self-citation ratio in both journals is pretty low. On the whole, Faslname-ye Ketabdary va Etela’rasany has got more self-citaion rather than Faslname-ye Ketab, although the ratio of self-citations in the second one is largely more than the first in 1385, but this result was vice versa in 1386. Also, this survey showed the impact factor which results to change journal rank after omitting self-citaion.
    Keywords: Self, citation, Faslname, ye Ketab, Faslname Ketabdary va Etela rasany, Persian Journal Citaion Reports (PJCR), Islamic World Science Citation Center (ISC)
  • Reza Hakimi, Mohammad Ali Tabasi Page 111
    The present causi-experimental research was performed to find practical solutions to activate school libraries in Zahedan and to improve reading habits among the students as well. To test our 3 hypotheses, 6 high schools were randomly selected out of 16 public high schools which had library. These hypotheses were as follows: 1. Answering to the textbooks queries on the basis of non-textbook sources and instructional supplements leads to increase reading habits. 2. Employing concerned and specialized librarians in school libraries influences the improvement of reading habits.3. organizing some classes in the school library equipped with appropriate instructional sources leads to activate library itself and to improve reading habits. To test the above hypotheses, first, two groups (experimental & control) were selected. Each group consisted of 120 students who were randomly selected from different grades. Pretests and post-tests marks of the two groups were recorded and then K square test was used. Findings showed that regarding each on of the hypotheses there was a meaningful difference between the groups.
    Keywords: School libraries, Improvement of the reading habits, practical solutions, School libraries, Zahedan
  • Dr. Hassan Kiani Khoozestani *, Dr. Saeed Rezaei Sharifabadi, Shahla Sam Page 133
    The level of reading ability is one of the major indicators of cultural development in a country. Thus, it is essential to identify factors affecting reading habits advancement. Not only women represent half the society, but because of their strong relations among their family members, they play a significant role in transferring reading habits to other members of the family. In the present study, by distributing questionnaires among 363 working women and housewives in Shiraz, researchers investigated the factors influencing reading habits of women in Shiraz. Findings show that major factors include: the level of parents reading, the level of reading in childhood and younghood, age, marriage status, reading eagerness of husbands, access to information and computers are among the most important factors influencing reading habits of this study subjects. Finally, suggestions and recommendations are made based on the present research.
    Keywords: Reading habits, Housewives, Working women, Shiraz
  • Fereshteh Didegah*, Mohammad Amin Erfanmanesh Page 151
    Using correspondence analysis, this study aims to evaluate the Iranian Medical Universities websites based on six criteria obtained from Alexa Internet. 41 medical universities websites affiliated to The Ministry of Health and Medical Education were identified on the Web. The research findings provide an evaluation of medical universities websites status in terms of their functions and performance on the Web. Results show that most of universities websites did not act successfully on the Web regarding the six criteria. The investigated websites had a weak function in traffic rank and most of them were ranked top of 100'000. As a whole, Tehran and Shiraz universities acted more successful in comparison to others whilst Qom university was weak regarding most of the criteria. Correspodence analysis classified 41 websites into 3 groupings which were related based on some attributes.
    Keywords: Iranian Medical Universitie's Websites, Website evaluation Correspondence Analysis
  • Dr. Habibollah Mirghafoori*, Zahra Sadeqi Arani Page 175
    As a sub-discipline of the knowledge economy, knowledge management is a new concept and method of management. It works for converting intellectual assets of workers and staff members in the organization into higher productive forces - competitive power and new value. The conventional functions of a library are to collect, process, disseminate, store and utilize information resources to provide services for the society. Nowadays, managing knowledge will become an important subject facing libraries. The purpose of this paperis to Measure the efficiency of knowledge management and innovation in order to improve service quality in public and academic libraries of Yazd using two stage DEA. Knowledge management is input and innovation is output in stage one. Innovation and service quality are input and output in stage two respectively. Finally, these libraries are ranked by using Copland technic.
    Keywords: Knowledge management, Innovation, Service quality, Libraries, Copland technic, Yazd
  • Dr. Heydar Mirfakhradini, Mohsen Taheri Demneh, Hossein Mansoori Page 205
    Effective measurement and exact analysis of service quality is the first essential step to promote libraries performance and media resulted in improving methods of services in these centers. The study was carried out as a strong tool in nonlinear modeling using obtained data from customer’s expectations and perceptions to explore using procedure and artificial neural networks in Yazd central library. On these studies student’s expectation’s and perceptions provided in Yazd University were measured using LibQual standard questionnaire then were analyzed the results by ANN. The result shows a gap analysis has more ability at evaluating service quality in university libraries to the performance or perception model. This confirmed the positive role of expectation at evaluating service quality in universities libraries. we also got better results using data collection about expectations and perceptions as an entry in ANN to the preceding models. This indicates that there are better models for evaluating service quality in case of using new procedure like artificial neural networks.
    Keywords: Service quality, LibQual, Expectations, Perceptions, Universities libraries, Artificial neural networks
  • Mehdi Zahedi *, Mohammad Zerehsaz Page 227
    Today, the open access movement is a revolutionary and effective movement that is popular in scientific societies. The nature and goal of this movement, i.e, open access to scientific findings have a close relation with the major goal of libraries and librarianship, i.e., information accessibility to users without any censorship or bias. The well-known sources of open access movement are: open access archives and repositories, E-prints and open access journals. One of the open access archives and repositories is institutional repositories. This source is a carrier that recognizes, registers, organizes and preserves the digital output and make it accessible to all. In this article, after a brief discussion about open access movement and its resources, institutional repositories are defined as a modern and effective tool to institutional information accessibility. The features, existential philosophy, content, benefits and challenges of these resources are also discussed.Some of the famous open access softwares that are needed to create the institutional repositories are introduced and finally discussed about the role of libraries and librarians as a chief people responsible to collect and provide access to institutional information in creation and promote the use of this resources.
    Keywords: Institutional repository, Open access movement, Open source software
  • Dr. Z. Hayati, M. Sadeghi Mojarrad, N. Jafari Page 251
    The survey employs deep log analysis techniques, a more sophisticated form of transaction log analysis, and Data mining algorithms (Association Rules) to demonstrate what usage data can unfold about information seeking behavior of Information center of UTS University in Australia. To meet this goal, we work with the raw server log data which had been gathered on the server. The information seeking behavior of nearly several millions of users is analyzed in respect to the extent to which they penetrate the site, the number of visits made, as well as the type of items and content they viewed or downloaded and when they connected to the web site. The users are broken down by their field of study, geographical location, type of databases they used, the number of items viewed in a session and type of products downloaded. This Article will offer a good knowledge about how IT managers can make their decision to subscribe Databases or change their policy in a better way.
    Keywords: Data mining, Association rules, E, commerce, Access patterns, Websites