فهرست مطالب

Research Development in Nursing and Midwifery - Volume:5 Issue: 1, 2008

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:5 Issue: 1, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • آسیه سادات بنی عقیل * صفحه 1
    زمینه و هدف

    آموزش بهداشت یک فعالیت ارتباطی، اطلاع رسانی است که می توان از آن برای تسهیل پذیرش داوطلبانه رفتارهای موثر بر سلامت استفاده نمود. هدف مقایسه اثر آموزش گروهی با آموزش رایج سیستم بهداشتی بر عملکرد تنظیم خانواده می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه نیمه تجربی، پژوهشگر از بین 23 واحد بهداشتی درمانی (شمال، شرق، غرب، جنوب) به روش تصادفی 4 مرکز را انتخاب و با استفاده از نمونه گیری تصادفی تعداد 120 زن 15-45 ساله را که از روش پیشگیری از بارداری استفاده نمی کردند انتخاب نمود. آنگاه نمونه های پژوهش به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد (به تعداد مساوی) تقسیم شدند و نمونه های گروه مورد به شیوه گروهی آموزش دیدند. آموزش گروه مورد در کلاسهای 10-15 نفره، 2 ساعته به شیوه سخنرانی برگزار شد. از گروه شاهد کسانی که به مرکز بهداشت مراجعه نموده بودند به شیوه فردی (روتین) آموزش دیدند. محتوای آموزش و مدرس در هر دو گروه ثابت بود. آنگاه عملکرد تنظیم خانواده نمونه های پژوهش 3 ماه و 6 ماه پس از آموزش در دو گروه بررسی و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج حاکی از ان بود که 60% شرکت کنندگان در کلاس (گروه مورد)، 3 ماه پس از آموزش از روش پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کردندو 56% آنان تا 6 ماه بعد همچنان به استفاده از روش پیشگیری از بارداری مطمئن ادامه دادند.اما در گروه شاهد 3% و 7% نمونه ها 3ماه و 6 ماه بعد، از روش پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده نمودند. نتایج حاکی از وجود اختلاف معنی دار بین دو روش مورد بررسی بوده است.

    نتیجه گیری

    آموزش گروهی یک روش موثر و کارآمد در پذیرش تنظیم خانواده می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش گروهی، تنظیم خانواده، سخنرانی
  • منصور طحانیان*، محمدجواد مقسمی، مهدی قربانی، ابوالقاسم بادلی صفحه 7
    زمینه و هدف

    حوادث و سوانح از جمله شایعترین علل مرگ و میر و معلولیت در جهان به شمار می رود و در کشور ما یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر حوادث رانندگی است. از آنجا که حوادث رانندگی یکی از چالش های مهم رعایت بهداشت عمومی است و قربانیان آن بیشتر قشر جوان و کارآمد جامعه اند، بررسی عوامل تاثیرگذار می تواند در دستیابی به راهکارهای اصولی به منظور کاهش آن موثر باشد.

    روش بررسی

    این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی و با نمونه گیری به صورت سرشماری انجام یافت. جامعه مورد مطالعه، بررسی پرونده 644 مورد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی موجود در اداره پزشکی قانونی استان گلستان در سال 85 بود. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

    یافته ها

    یافته نشان داد در سال 85 تعداد 644 نفر از تصادف جان باخته اند. بیشترین فراوانی کشته شدگان مربوط به مردان (8/84%) و اکثریت قربانیان دررده سنی 30-49 سال(2/25%) و بی سواد (9/28%) بودند همچنین اکثر قربانیان در محل حادثه (6/44%) و به علت ضربه مغزی (7/62%) جان باخته بودند. بیشترین خودروی مورد استفاده متوفی موتورسیکلت (6/41%)و بیشترین محل وقوع تصادف با (4/65%) در جاده اصلی و شریانی و کمترین آن با (9/12 %) در جاده های فرعی و روستایی اتفاق افتاده بود. بیشترین فراوانی مرگ و میر مربوط به رده شغلی کارگران با (9/23درصد) بود. اغلب تصادفات در فصل تابستان (34%) که از فصول پر تردد وسایل نقلیه و مسافرتهای تابستانه است رخ داده است.

    نتیجه گیری

    انجام اقدامات پیشگیرانه شامل بهبود وضعیت راه ها، رعایت بیشتر اصول ایمنی در رانندگی و اجرای بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند به کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات کمک کند.

    کلیدواژگان: تصادفات رانندگی، مرگ و میر، نقاط حادثه خیز، جمعیت شناختی
  • مرتضی منصوریان*، ناصر بهنام پور، لیلا پاداش، عبدالرحمن چرکزی، مصطفی قربانی صفحه 13
    زمینه و هدف

    طرح درس به شیوه آموزشی اطلاق می شود که مدرس برای یک جلسه درس تدوین می کند. این مطالعه با هدف بررسی نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان به طرح درس صورت گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی، اطلاعات 55 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به وسیله پرسشنامه ای که حاوی سئوالات دموگرافیک و نگرش بود با مراجعه به اتاق کار استادان و بیمارستانها آموزشی جمع آور شد. پس از جمع آوری، اطلاعات دسته بندی و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد و نتایج با P-value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین سنی شرکت کننده گان 71/8±58/38 سال، 79 درصد مرد، 51درصد علوم پایه، میانگین سابقه 17/6±11 سال، 2/58 درصد رسمی، 3/11 درصد برای هیچ کدام از دروس خود طرح درس نداشتند، 3/67 درصد در کارگاه طرح درس شرکت کرده بودند و میانگین تعداد واحد تدریس شده در هر ترم 38/3±14/7 واحد بود. 8/41 درصد طرح درس را در اختیار دانشجویان قرار می دادند.76/14 درصد خیلی کم با وظایف EDC آشنایی داشتند. حدود ده درصد از اعضای هیات علمی به طرح درس نگرش منفی دارند. بین نگرش اعضای هیات علمی و زمینه تخصصی (علوم پابه یا بالینی بودن) و تعداد دروسی که در هر ترم تدریس می کنند ارتباط معنی داری آماری)05/0(P-Value < وجود داشت، ولی بین نگرش اعضای هیات علمی و سن، جنس، رشته و تخصص، سابقه تدریس، نوع استخدام وتعداد واحد های هر ترم ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت طرح درس اجرای کارگاه های آموزشی در این زمنیه برای استادان و ایجاد انگیزه در آنها برای تدوین طرح درس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش پزشکی موثر باشد.

    کلیدواژگان: نگرش، عضو هیات علمی، طرح درس
  • معصومه دل آرام*، علی حسن پور دهکردی، کبری نوریان، افسانه کاظمیان، نسرین فروزنده صفحه 19
    زمینه و هدف

    روش های اضطراری که جهت جلوگیری از حاملگی در زمان مشخصی پس از یک مقاربت حمایت نشده به کار می روند، ممکن است حاملگی ناخواسته را به میزان چشمگیری کاهش دهند. با توجه به نقش مهم کارکنان بهداشتی – درمانی در پیشگیری از حاملگی های ناخواسته، این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان بهداشتی – درمانی در مراکز بهداشتی – درمانی شهری شهر کرد در مورد روش های اضطراری پیشگیری از بارداری اجرا شده است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی – تحلیلی با تعداد نمونه 102 نفر از پرسنل شاغل در مراکز 9 گانه بهداشتی – درمانی و مرکز آموزشی – درمانی هاجر شهر کرد صورت گرفت. برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که میزان آگاهی کارکنان بهداشتی درمانی و مرکز آموزشی – درمانی هاجر شهر کرد نسبت به روش های پیشگیری اضطراری در 9/5 درصد افراد ناکافی، در 3/37 درصد متوسط و در 9/56 درصد کافی است. نگرش بیش از 80 درصد افراد در این مورد مثبت بود و اعتقاد داشتند که این روش ها سقط محسوب نمی شود و در استفاده از آنها به خاطر عوارضشان نباید تردید کرد. بیش از 70 درصد واحد های مورد پژوهش روش های اضطراری را به مراجعان توصیه کرده، مایل بودند که در آینده نیز در صورت نیاز آنها را توصیه نمایند. ارتباط معنی داری بین سطح آگاهی و میزان تحصیلات افراد وجود داشت.

    نتیجه گیری

    اکثریت واحد های مورد پژوهش دارای آگاهی کافی، نگرش مثبت و عملکرد مناسب نسبت به روش های پیشگیری اضطراری بودند. به روز کردن اطلاعات افراد در مورد این روش ها با تاکید بر کاربرد IUD به عنوان یک روش پیشگیری اضطراری، پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: روش های اضطراری پیشگیری از بارداری، آگاهی، نگرش، عملکرد، کارکنان بهداشتی - درمانی
  • شهره کلاگری*، خدیجه یزدی، زهرا میرکریمی، ناصر بهنام پور صفحه 27
    زمینه و هدف

    قلمرو انسانی یک مفهوم ازفضا و چیزهایی است که فرد آن را متعلق به خود می داند.وقتی محدوده قلمرو توسط دیگران مورد تهاجم قرار گیرد بیماران اغلب نیاز به دفاع از قلمرو خواهند داشت. هدف از این مطالعه، تعیین دیدگاه بیماران بستری مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان درباره میزان رعایت احترام به محدوده قلمرو انسانی می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه یک پژوهش توصیفی-تحلیلی(مقطعی)است که در سال 1387 روی 272 نفر از بیماران بستری در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان اجرا شد ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل متغیرهای دموگرافیک و سوالات قلمرو بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با آزمونهای آماری من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل گردید.

    یافته ها

    بیشتر واحدهای پژوهش (4/72%) زن بودند که میانگین سنی واحد های پژوهشی 28/17 80/47 سال بود. میانگین نمره کلی دیدگاه بیماران بستری درباره میزان رعایت احترام به محدوده قلمرو 61/0 97/2، و درصد میزان احترام به قلمرو 74% بود بین هیچ یک از عوامل دموگرافیک و دیدگاه بیماران نسبت به احترام به محدوده قلمرو اختلاف معنی دار آماری مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری

    از آنجاییکه نمره کلی دیدگاه بیماران در یافته های این تحقیق نشان می دهد که رعایت حقوق انسانها و احترام به قلمرو همواره کانون توجه آنان بوده است، اجرای مطالعات بیشتر برای شناخت متغیرهای تاثیرگذار بر دیدگاه بیماران درباره احترام به محدوده قلمرو توصیه می شود.

    کلیدواژگان: قلمرو انسانی، دیدگاه بیماران، مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان
  • مسلم حسام*، حیدر آرش، اکرم ثناگو، لیلا جویباری صفحه 32
    زمینه و هدف

    از آنجایی که دانشجویان یکی از ارکان اصلی دانشگاه و پیکره اصلی سازمانها و ارگانهای مختلف در آینده اند، رضایتمندی آنها از برنامه های اجرایی و امکانات آموزشی برای ایجاد انگیزش ارتقای کیفیت آموزش مهم است. سیستم انتخاب واحد "تحت وب" از سال 1382 در دانشگاه ها طراحی و آغاز گردید. بنابراین نیاز است نحوه رضایتمندی این برنامه از سوی مصرف کنندگان، دانشجویان، مورد نظر سنجی واقع شود. هدف از این مطالعه نظر سنجی دانشجویان در خصوص انتخاب واحد اینترنی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان در سال 1387 بوده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی مقطعی 490 دانشجوی علوم پزشکی گرگان که در سال تحصیلی 1386-1387 ثبت نام کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه خود ساخته ای است که میزان رضایت دانشجویان را از ثبت نام اینترنتی می سنجد و روایی و پایایی آن در این مطالعه سنجیده شد مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    تحلیل داده ها حاکی از آن بود علی رغم جدید بودن ثبت نام اینترنتی 8/59 درصد دانشجویان رضایت "خوب" و 9/33 درصد رضایت "کامل" و تنها 3/6 درصد رضایت "کم" داشتند. دانشجویان درخواست امکانات بیشتر مانند کامپیوتر، وقت بیشتر، نرم افزار پیشرفته تر، همکاری بیشتر از کارکنان و استادان مشاور" و حذف هر گونه مراحل کاغذی را داشتند. نظر کلی دانشجویان از این نوع ثبت نام "عالی و رضایت داریم" بوده است.

    نتیجه گیری

    داده ها موید آن است دانشجویان به عنوان مشتریان گیرنده خدمات آموزشی از چگونگی ثبت نام اینترنتی رضایت دارند و خواهان ارتقای بیشتر آن می باشند. از این رو جا دارد مسئولان آموزشی برای ارتقای مستمر کیفیت خدمات تلاش نمایند.

    کلیدواژگان: ثبت نام اینترنتی، دانشجو، نظر سنجی، گرگان
  • معصومه شوهانی*، فاطمه رسولی، پریوش حاجی امیری، محمود محمودی صفحه 38
    زمینه و هدف

    بیماری های قلبی- عروقی شایعترین علت مرگ و میر در زنان است. این بیماری ها بعد از یائسگی ناگهان افزایش می یابند و بیشترین(50%) علت مرگ زنان بعد از منوپوزند. علاوه بر عوامل خطرزای شناخته شده، احتمالا محرومیت از استروژن با افزایش بیماری های قلبی عروقی در زنان همراه است. پژوهش حاضرمطالعه ای توصیفی- تحلیلی است که با هدف تعیین مشکلات قلبی- عروقی در زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر ایلام انجام یافته است.

    روش بررسی

    ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه،برگه ثبت اطلاعات،چک لیست علائم ونشانه، سانتی متر، وزنه و فشار سنج بوده و روش گرد آوری داده ها به طریق مصاحبه و مشاهده بوده است.پژوهش بر روی 150 نفر زن یائسه دارای مشخصات واحد های مورد پژوهش و به روش نمونه گیری تصادفی انجام گرفت.. داده ها با استفاده از نرم افزار (SPSS)، آمار توصیفی مانند جداول توزیع و میانگین فراوانی مطلق ونسبی و آمار استنباطی (آزمون دقیق فیشر و کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد (3/73%) نمونه ها دارای شاخص توده بدنی متناسب بوده، (3/49%) آنها بین 5-10 ساعت فعالیت روزانه داشته، (90%) ورزش نمی کردند، (7/94%) سیگار مصرف نمی کردند،(7/92%) مصرف نا کافی کلسیم داشته، (7/66%) آنها روغن حیوانی مصرف نمی کردند.به علاوه (3/37%) پر فشاری خون، (3/21%) تپش قلب، (3/37%) تنگی تنفس هنگام دویدن و (18%) درد قفسه سینه منتشر شده به چانه را گزارش نمودند.همچنین نتایج نشان داد متغیرهای شاخص توده بدن، سن، سیگارکشیدن، ورزش کردن، میزان کلسیم دریافتی (05/0p<)، بر شدت آنژین صدری و فشار خون سیستولیک بر دیاستولیک تاثیری نداشته اند.در حالیکه مصرف یا عدم مصرف روغن حیوانی و مدت فعالیت روزانه (05/0p<) بر شدت آنژین صدری تاثیر داشته است.

    نتیجه گیری

    مطابق با یافته های پژوهش،هیپرتانسیون و بیماری های قلبی در زنان یائسه شایع می باشد ومتغیرهای متعددی در شدت علائم آن تاثیر گذارند که باتوجه به عوارض بیماری، بار مالی وتاثیر منفی آن بر سلامت خانواده و جامعه، باید مورد توجه قرار گیرد وکلیه زنان جامعه دراین مورد آموزش ببینند.

    کلیدواژگان: یائسگی، هیپرتانسیون، بیماریهای قلبی
  • هاجر محجوب مودب*، فریبا عسگری صفحه 46
    زمینه و هدف

    امروزه برنامه ریزی آموزشی در کشور به گونه ای طراحی می گردد که افراد برای ورود به دانشگاه آماده شوند. اما فقط ورود به دانشگاه هدف نیست بلکه انتخاب رشته تحصیلی دلخواه و تلاش و کوشش جهت موفقیت در آن باید در راس همه امور قرار بگیرد. متاسفانه با ورود به دانشگاه به دلیل تغییرات ساختار کلی بر وضعیت روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و حتی معیشتی، گاهی شاهد افت تحصیلی می باشیم که این امر خصوصا در رشته های علوم پزشکی با نگرانی همراه است زیرا این افراد با زندگی، سلامت و حتی مرگ افراد در ارتباط هستند. از آنجا که بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دردانشگاه ها اجتناب ناپذیر می باشد، این تحقیق به بررسی مشکلات تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا که جزء دانشگاه های دور از مرکز می باشد، می پردازد.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش نمونه گیری سرشماری کلیه دانشجویان پرستاری (220 نفر)، ورودی سال 1380 به بعد انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خود ساخته شامل 2 بخش (دموگرافیک، مشکلات تحصیلی) بوده است که پس از کسب روایی مطلوب وتعیین پایایی با محاسبه آلفا کرونباخ r=./85)) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش، با نرم افزار spss 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که مشکلات در زمینه آموزش نظری 5/89 % مربوط به وجود اصطلاحات انگلیسی، در حیطه آموزش بالینی %100 مربوط به عدم وجود بخش های تخصصی بالینی مناسب، در حیطه پژوهشی 89 % مربوط به عدم تسلط به ترجمه متون انگلیسی، در حیطه رفاهی 7/90 % مربوط به زیاد بودن جمعیت خوابگاه و در حیطه شخصی 100 % مربوط به عدم وجود اطمینان از آینده شغلی بوده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصله نشان می دهد که مشکلات دوران تحصیل شایع و نیازمند ضرورت ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مدیریت، استادان و تعامل با خانواده است.

    کلیدواژگان: مشکلات دوران تحصیل، دانشجوی پرستاری، وضعیت تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی
  • حمید آسایش*، قنبر روحی، حسین رحمانی، حسین نصیری، علی عباسی صفحه 51
    زمینه و هدف

    اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل فراگیر جهانی است که بسیاری از جوامع بشری را نگران کرده است. این پدیده در ابتدا، تصویری از یک مساله مخاطره آمیز فردی را منعکس می سازد، حال آنکه یک معضل اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و امنیتی درکشورهاست. در این مقاله بر آن هستیم که نقش محیط خانواده را در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان در ابعاد مختلف تبیین کنیم و در پایان بتوانیم قدمی در روشن تر شدن این موضوع برداریم.

    نتیجه گیری

    شیوع پدیده اعتیاد با سرعت در جهان و کشورمان در حال افزایش است و درصد زیادی از آمار معتادان به مواد مخدر کشور بر جوانان و نوجوانان اختصاص دارد. عوامل زیادی می تواند یک فرد را مستعد اعتیاد به مواد مخدر سازد و در مقابل، عوامل پیشگیری کننده ای نیز وجود دارد که فرد را از گرفتار شدن در دام اعتیاد محافظت می کند.((خانواده)) از جمله عوامل پیشگیری کننده و گاهی مستعد کننده می باشد که نقش عمده ای در کمک به اعضا به وی‍ژه فرزندان در حال گذر از دوره پر تلاطم نوجوانی بر عهده دارد. در هر حال امروزه اعتیاد مساله چالش انگیز دنیاست و سبب شده تا مسئولان رویکرد های مختلف و موثری برای پیشگیری از آن داشته باشند؟ یکی از این رویکردها سازماندهی نقش خانواده در این امر است.

    کلیدواژگان: خانواده، نوجوان، اعتیاد
|
  • Asieh sadad Baniaghil * Page 1
    Background and objectives

    Health education is a communicative activity that can be used to make people accept hehaviors effective on healthy life. This study aimed at comparing group education and the current method of olucation on family planning

    Material and Methods

    In This pre-experimental study, the researcher sclected randomly four health centers out of 23. Then 120 women aged 15-45 were divided randomly into two groups of case and control. She instructed the case group in education classcs (10-15 members) taken for two hours. The control group was given individual education. The material of education was the same in both youns. After 3-6 mnonth, their family planning practice was recorded and analyzed by statistical tests such as chi-square.

    Results

    The results in case group show that %60 (up to 3 months) and 256 (up to 6 months) of the subjects use a reliable contraceptive method after education. But in control group 3% and 7% of the samples, respectively. The difference between the two groups is significant (p=0/000).

    Conclusion

    Active group education is an effective way of casily accepting of family planning,

    Keywords: Group Education, Family Planning
  • Mansor Tahanian *, Mohamad javad Mogassemi, Mehdi Gorbani, Abolghasem Badeli Page 7
    Background and objectives

    accidents are the most prevalent causes of mortality and disability in the world and car accident is one of the main causes of death in Iran. Car accident is one of the biggest predicaments of the public health and developinent in Golestan province and their victims are mostly young and efficient people. Hence, the study of the effective factors can be useful in suggesting essential strategies leading to accident reduction.

    Materials and Methods

    We carried out this CIOSS-sectional study on all 644 cases available in medico-legal organization of golestan province, 2006. After data collection, we did data analysis by SPSS software.

    Results

    The findings show that 644 people died in the accidents, 2006. The victims are men (84.8%), 30-49 year old (25.294), illiterates (28.9%), died at the scene (44.6%), died by head injury (62.7%) and motorcyclist (41.6%). Most of them died or have been injured in high ways (65.4%), but only a small nurrber of accident occurred in minor roads or villages (12.999). In terms of job, workers have a high mortality rate. Most of accidents occur in summer, the most crowded time of the year (34%).

    Conclusion

    The implementation of the following preventive measure can be helpful in reducing the mortality rate: making roads and driving safer and providing telephone coverage in remote arcas to transfer the casualties fast.

    Keywords: Car Accidents, Mortality, Population
  • Morteza Mansourian *, Naser Behnampoor, Leyla Padash, Rahman CHarkazi, Mostafa Gorbani Page 13
    Background and Objectives

    lesson plan is an educational strategy that the teacher designs for an individual lesson. The aim of this study was the determination of faculty member's attitude toward lesson plan in Golestan University of medical sciences

    Material and Methods

    We performed this cross-sectional Study on faculty members (N=55) of Golestan university of medical sciences. The instrument was a questionnaire including demographic and attitude questions. We used chi square to analyze the data (P<0.05).

    Results

    The mean age of the subjects is 38.58+8.71. They are male (79%), basic sciences lecturers (51%). With 11_6.17 years of service, official faculty members (58.2%), without any lesson plan (11.3%), the participants of lesson plan workshop (67.3%), with an average of 7.14=3.38 credits in a semester. 41.8% of them access their lesson plan to students, 14.76% aren't familiar with Education Center (EDC) activities and 10% havc ncgative attitude toward lesson plan (P<0.05). There is significant difference between the subject's attitude and their specialty (clinical or basic sciences) and the number of lessons. But it isn't true for age, gender. course, teaching experience employinent and the number of credits.

    Conclusion

    according to the crucial role of lesson plan, holding the lesson plan workshop faculty members and motivate them to prepare lesson plan can be effective in the promotion of education quality.

    Keywords: Faculty Members, Attitude, Lesson Plan
  • Masomeh Delaram *, Ali Hasanpoor Dehkordi, Kobra Noriyan, Afsaneh Kazemyan, Nasrin Fouroozandeh Page 19
    Background and Objectives

    Emergency contraception methods used in a specilic time after an unprotected intercourse can reduce the incidence of unwanted pregnancy. Considering the role of health care provider's intercourse can extremely reduce the incidence of unwanted pregnancy, Considering the role of health- care providers in preventing unintended pregnancy, we decided to assess their knowledge, Attitude and Practice about emergency contraceptive methods in Shahr-e-kord, Irun.

    Material and Methods

    The subjects of this descriptive study were 102 lealth care providers engaged in all heath centers (N=9) and Hajar hospital of shahr-e-kord. After collecting the data by a researcher- made questionnaire, we used Chi-square and Pearson correlation coefficient to analyze the data

    Results

    The results show that their knowledge of emergency contraceptive methods is inadequate (5.9%), moderate (37.3 %) and adequate (59.9%). Their attitude (80%) is positive and believe that these methods can not be considered abortion. More than 70% of them try to recommend these methods to the women. There is signilicant correlation between the level of knowledge and education level (P=0.002).

    Conclusion

    We recommend updating the people's knowledge about emergency contraceptive methods, mainly jud

    Keywords: Emergency Contraceptive Methods, Knowledge, Attitude, Performance, Health-Care Providers
  • Shohreh Kolagari *, Khadije Yazdi, Zahra Mirkarimi, Naser Behnampoor Page 27
    Background and objectives

    Territoriality is a defined area that a person considers as its own and that he/she defends against intruders. We carried out this study to determine the patients attitude toward the respect of human territory in 5 Azar hospital, Gorgan, Iran.

    Material and Methods

    This descriptive-analytic study was conducted on 272 in 2008. The instrument was a questionnaire including demographic data and territory-related questions (r=869). We used Mann Whitney, kruskal-Wallis, and spearman correlation to analyse the data.

    Results

    The subjects are women (72.4%) with the mean age of 47.80 +17.28. The mean score of the patients' viewpoint is 2.97= 0.61. The rate of respect is 74%. There is no significant correlation between the attitude of patients and the demographic variables.

    Conclusion

    Based on the results, the respect of human rights and territory is always being considered by patients. Thercforc. further rescarch about the factors affecting on it is extremely important.

  • Moslem Hessam *, Heydar ArashAkram Sanagoo, Leyla Juybari Page 32
    Background and Objectives

    Since the students are the most important part of university, their satisfaction with educational services is necessary to improve the quality of system. Electronic registration has initially been conducted since 2003 in Iranian universities; therefore, it is a necessity to carry out a research to explore the students view points.

    Materials and Methods

    We performed this descriptive study on 490 students. The instrument was a researcher made questionnaire that its validity and reliability were confirmed.

    Results

    Based on the study, the subjects' satisfaction is high (33.9%), moderate (59.8%), and low (6.3%). The students also ask for casier access to computer, further chance to do registration, high quality soft ware, friendly staff, and corporative advisors and no bureaucracy. Generally, studen s have excellent and satisfactory view.

    Conclusion

    the students as the actual users of education services are satisticd with electronic registration; therefore, every ellort should be made to promote the quality of Services.

    Keywords: Electronic Registration, Medical Students, Golestan, Survay
  • Shohani M*, Rasouli F, Haji Amiri P, Mahmoudi M Page 38
    Background and objectives

    The most common cause of mortality in women is cardio-vascular disorders (CVD), which are suddenly increased after menopause. In addition to some known risk factors, estrogen deprivation may be related to high incidence of CVD in women. Material

    Material and Methods

    We carried out this descriptive-analytic study on 150 menopaused women selected randomly. Instruments were a questionnaire, record sheet and check list for assessing height, weight and blood pressure. The data was collected through interview and observation and analyzed by inferential statistics.

    Results

    The results show that the subjects have proper BMI (73.3%) and 5-10 hours of daily activities (49.3%). They don’t exercise (90%), do not smoke (%94.7), consume enough calcium (66.7%) and do no use animal fat (44.7%). The participants suffer from hypertension (37.3%), tachycardia (21.3%), tachypnea (37.3%) and chest pain (%18). The variables such as BMI, age, smoking, body exercise, calcium consumption have not significant effect on angina pectoris, systolic and diastolic pressure (p<0.05) while the use of animal fat and the amount of daily activity are effective (p<0.05).

    Conclusion

    cardiovascular diseases are common problem in menopaused women and there are some factors, affecting on the intensity of the symptoms that must be considered to keep away from adverse effects, financial difficulties and their negative effect on community. We recommend providing enough information for all women and conducting further extensive researches.

    Keywords: Cardiovascular Diseases, Menopause, Hypertension
  • Mahjoob Moaddab H*, Asgari F Page 46
    Background and objectives

    At the present, educational planning just makes ready the high school students to enter university while it should be more important to choose the favorite field of study and to try to be successful. Because of some changes in student's mental, Psychological, social, cultural and even economic condition there is under achievement accompanied by some worries, esp. in medical courses which are related to life and death.thus, we decided to assess nursing students’ educational problems in Islamic Azad University, Astara branch, 2006. Material

    Material and Methods

    The subjects of this descriptive study were all nursing students (N =220) enrolled after 2001. The instrument was a researcher-made, validated and reliable (R=%85) questionnaire including demographic data and educational problems. Data analysis was carried out by SPSS (11.5). Results

    Results

    The problems of theoretical courses are related to medical terms (89.5 %); clinical teaching problems related to absence of appropriate specialized wards (89%); welfare problems related to crowded dorms (90.7%); personal problems related to job insecurity (100%). Conclusion Conclusion onclusion: The educational problems are common and in urgent need of an organized counseling system in which head masters and faculty members play an important role and have constant interaction with families.

    Keywords: Educational Problems, Educational Condition, NursingStudents, Azad University
  • Asayesh H, Roohi G, Rahmani H, Nasiri H, Abbasi A Page 51
    Background Objectives

    Addiction to opium is apervasive problem,is a significant source of concern forhuman societies. Whereas this problem seems initially to bean individual difficulty,it has been known as a social,economic,hygienic,security intricacy for countries. Thearticle aims to clarify the role of family in preventingadolescents from addiction.how these conclusions were reached.Material Material,

    Methods

    The search for the data used inwriting this review article was done by using the key words(Family,adolescent,drug abuse,addiction) in therelevant databases.

    Discussion and Conclusion

    The prevalence of addictionphenomenon is increasing in the world,our country. Alarge number of people addicted to opium are adolescentsand young people. While there are many predisposingfactors that make these groups of people vulnerable toaddiction,there are some preventing factors that protectthem. Family is one of the preventive,sometimespredisposing factors,which has a leading role in helpingadolescents for passing the turbulent span of their life.Finally,addiction as a worldwide,challengingphenomenon motivates the governors to take different andeffective approaches in preventing from this problem. Oneof these is organizing the role of the family

    Keywords: Family, Adolescent, Addiction