فهرست مطالب

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:1 Issue: 2, 2005

  • تاریخ انتشار: 1383/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • تاثیر تحریک الکتریکی از طریق نقاط طب سوزنی بر تغییرات درد دندان
    محمد تقی بادله، رضا فدایی، پوری هوشمند صفحه 1
    درد شایع ترین علامتی است که بیماران را وادار می کند به پزشک و دندان پزشک مراجعه کنند. همچنین عاملی است که باعث ضررهای اقتصادی می شود. یکی از روش های تسکین درد، استفاده از تحریک الکتریکی که غیر تهاجمی و بدون عارضه جانبی است. به همین منظور این پژوهش با هدف تاثیر تحریک الکتریکی بر تغییرات درد دندان از طریق طب سوزنی انجام شده است، در ضمن این نقاط در مسیر عصب تری مور است. در این تحقیق 100 بیمار که از درد دندان شکایت داشتند، واحدهای مورد پژوهش بوده اند. برای 50 بیمار از دستگاه با موج مؤثر و برای 50 بیمار دیگر از دستگاه بدون موج مؤثر یعنی پلاسبو استفاده شد. برای ارزیابی میزان درد بیماران هر دو گروه نیز از معیار عددی، ثبت علائم رفتاری ناشی از درد و همچنین بررسی حساس بودن دندان به درد استفاده شد. یافته های پژوهش از طریق آزمون کای دو وآزمون های تی استودنت و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از نظر کاهش درد، تغییرات علائم رفتاری و چگونگی حساس بودن دندان ها به درد، بین دو گروه آزمایش و شاهد اختلاف معنی دار وجود دارد که حاکی از تاثیر تکانه (ایمپالس) های الکتریکی، در 86 درصد بیماران گروه آزمایش می باشد. در حالی که در گروه شاهد، شبه تکانه های الکتریکی، یعنی پلاسبو فقط در10 درصد بیماران به میزان کم و در بعضی به مقدار کافی مؤثر بوده است. نتایج دیگر نشان می دهد که متغیرهای جنس، محل سکونت، علت درد دندان و موضع درد در چگونگی تاثیر تحریک الکتریکی مؤثر نبوده اند. در خاتمه می توان گفت تحریک الکتریکی در تخفیف و یا تسکین درد دندان مؤثر بوده است (p<0.0001).
    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی، درد دندان، نقاط طب سوزنی
  • مقایسه طول زایمان زنان نخست زای فارس و ترکمن
    آسیه سادات بنی عقیل، رباب لطیف نژاد، افسانه تابنده صفحه 2
    کنترل مناسب زایمان و وضع حمل، وابسته به فهم صحیح از محدوده طبیعی زایمان و پاسخ های فیزیولوژیک مادر و جنین به درد زایمان و وضع حمل است. هدف از این مطالعه تعیین طول زایمان (فاز فعال مرحله اول و مرحله دوم زایمان) در زنان نخست زای فارس و ترکمن می باشد. در این پژوهش توصیفی – تحلیلی، 45 زن فارس و 30 زن ترکمن 30-15 ساله نخست زای ترم، با شروع خود بخودی دردهای زایمانی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش انتخاب نمونه ها به شیوه غیر احتمالی و به صورت مبتنی بر هدف بوده است. واحدهای مورد پژوهش، به هنگام اتساع سه سانتیمتری دهانه رحم، پذیرش شده و مورد مصاحبه قرار می گرفتند. آنگاه تا انتهای مرحله دوم زایمان از طریق فرم مشاهده و فرم مشخصات زایمانی، بدون آنکه هیچ نوع مداخله ای در فرایند آنها صورت گیرد، به وسیله پژوهشگر مورد ارزیابی و مشاهده مداوم قرار می گرفتند. طول فاز فعال مرحله اول و دوم زایمان در آنها ثبت می شد. در پایان مطالعه، تجزیه و تحلیل به وسیله آزمون های کای دو، تی، آنالیز واریانس و آنالیز کاکس انجام گردید. نتایج بررسی نشان داد، طول فاز فعال مرحله اول زایمان در زنان نخست زای فارس، طولانی تر (8/338 دقیقه) از زنان نخست زای ترکمن (3/279 دقیقه) بود. اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. ولی طول مرحله دوم زایمان در زنان نخست زای فارس کوتاه تر (33 دقیقه) از زنان نخست زای ترکمن (4/45 دقیقه) بود که از نظر آماری این تفاوت معنی دار بوده است (01/0=. (P اصلی ترین یافته این پژوهش آن بود که طول زایمان با توجه به قومیت تفاوت دارد و در نظر گرفتن یک اندازه مطلق برای طول زایمان صحیح نمی باشد.
    کلیدواژگان: طول زایمان، نخست زا، فارس، ترکمن
  • رضایت بیماران بستری در مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی گرگان از خدمات ارائه شده و رابطه آن با برخی عوامل
    حمیرا خدام، لیلا جویباری، اکرم ثناگو صفحه 3
    ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده از طریق بررسی رضایت دریافت کنندگان آن از ملزومات هر سازمان خدماتی است و توجه به آن می تواند راه گشای مدیران در جهت برنامه ریزی برای ارتقاء شیوه های ارائه خدمات باشد. پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که طی سالهای80-1379 به منظور رضایت بیماران بستری شده در مراکز آموزشی – درمانی شهر گرگان از خدمات ارائه شده و رابطه آن با مشخصات فردی و اجتماعی آنان صورت گرفته است. منظور از خدمات، کلیه امکانات محیطی، رفاهی و مراقبت های پزشکی و پرستاری ارائه شده است. واحدهای مورد مطالعه در پژوهش 705 نفر بودند که از میان بیمارانی که حداقل سه روز در یکی از بخشهای داخلی، جراحی، ارتوپدی، قلب و واحد مراقبت های ویژه قلبی مراکز آموزشی- درمانی بستری بوده اند، به شیوه مبتنی بر هدف برگزیده شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای حاوی سئوالات مربوط به مشخصات فردی و اجتماعی واحدها و سئوالات مربوط به رضایت از خدمات ارائه شده، به صورت 5 گزینه ای (از بسیار ناراضی تا کاملا راضی) بود. یافته های پژوهش نشان داد که 5/47 درصد بیماران از محیط و امکانات رفاهی و 2/57 آنان از پرستاران نسبتا راضی و 5/57 بیماران از نیروهای خدماتی و 7/79 درصد آنان از پزشکان کاملا راضی بودند.در بررسی میزان رضایت آنان از کل خدمات ارائه شده مشخص شد که 6/51 درصد بیماران ناراضی،9/38 درصد نسبتا راضی و 5/9 درصد آنان کاملا راضی بودند.علاوه بر این تجزیه و تحلیل آماری (کای دو-تحلیل واریانس) نشان دهنده وجود رابطه معنی دار آماری(05/0 › p) بین میزان رضایت بیماران با سن، تحصیلات، مدت بستری و تاهل آنان بود.با توجه به نتایج بدست آمده، بنظر می رسد عوامل مسبب کاهش یا عدم رضایت بیماران در مراکز آموزشی درمانی ضروری باشد، زیرا نتایج این تحقیقات می تواند ما را در شناسایی نقاط ضعف و اصلاح سیستم ارائه خدمات یاری دهد.
    کلیدواژگان: رضایت بیماران، خدمات ارائه شده
  • شیوع بی خوابی در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی گرگان و رابطه آن با برخی عوامل فردی و محیطی در سال 1380
    شهره کلاگری، یاسر طالبیان، علی باباپور، احمد مسعودی، محمد علی وکیلی صفحه 4
    خواب یکی از نیازهای اساسی انسان و یک ریتم بیولوژیک است که شامل چند مرحله می باشد. وقایع بیولوژیک در مراحل خواب موجب بازسازی قوای فیزیکی، هیجانی، جسمی و روانی میگردد و هرگونه تغییر در مراحل خواب و بیداری می تواند سبب ابتلا فرد به اختلالات خواب گردد. شایعترین اختلال خواب (70%) بی خوابی است که خود شامل اختلال در شروع و تداوم خواب و بیدار شدن زودرس است. این پژوهش، یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که با هدف تعیین شیوع بی خوابی در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی گرگان صورت گرفته است. جامعه آماری 250 نفر از دانشجویان خوابگاهی بوده اند که پرسشنامه را تکمیل نمودند. پس از جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که 1/59 درصد نمونه ها دچار بی خوابی بودند که در این میان، اختلال در شروع خواب 7/64 درصد از موارد را به خود اختصاص داد. همچنین در بررسی ارتباط بین مشخصات فردی محیطی با بیخوابی نیز یافته ها حاکی از وجود اختلاف معنی داری بین فرآیند بیخوابی با عوامل مختل کننده خواب نظیر نور (019/0=p) و سرو صدا (047/0= P) بود همچنین میزان خواب نیز با بیخوابی رابطه معنی دار نشان داد (04/0= p). با توجه به شیوع بی خوابی در بیش از نیمی از دانشجویان خوابگاهی و رابطه آن با عوامل محیطی مختل کننده، بر راهکارهای کاهش دهنده این مشکل تاکید میگردد.
    کلیدواژگان: خواب، بی خوابی، دانشجویان بی خوابی
  • علل قطع مصرف آمپول تزریقی DMPA از دیدگاه زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بوشهر
    طیبه جمند، مریم فرخی فر، رحیم طهماسبی صفحه 5
    این پژوهش توصیفی – تحلیلی به منظور تعیین علل ترک روش پیشگیری از حاملگی با آمپول تزریقی DMPA در زنان تحت پوشش تنظیم خانواده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بوشهر انجام گرفت. این مطالعه برروی کلیه (55 نفر) زنانی که از تاریخ 1/1/78 لغایت 31/2/79 اقدام به ترک روش فوق نموده اند، انجام گردید. داده ها بوسیله پرسشنامه و به روش مصاحبه جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که علل قطع مصرف DMPA به ترتیب شیوع فراوانی: آمنوره (4/31%) لکه بینی و خونریزی در فواصل نامنظم (6/19%)، افزایش وزن (7/16%) و کرامپ عضلات شکم (7/13%) بودند. آزمون مجذور کای رابطه معنی داری بین علل قطع مصرف DMPA و ویژگی های جمعیت شناختی نشان نداد. بنابراین بیشترین علت قطع مصرف DMPA را اختلال قاعدگی تشکیل می دهد.
  • میزان استفاده از شیوه های کسب اطلاعات جدید توسط سرپرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی استان گلستان
    حسین نصیری، علی اکبر عبدالهی، حسین رحمانی انارکی صفحه 6
    در طول زمان همیشه تغییر وجود دارد و هیچگاه متوقف نشده است، یادگیری و آموزش پویایی یک نظام اداری و آموزشی را فراهم می نماید جهت بهسازی نیروهای انسانی دائما احتیاج به کسب اطلاعات جدید از طرف این نیروها می باشد این مطالعه به منظور چگونگی کسب اطلاعات جدید توسط سرپرستاران در مراکز وابسته به دانشگاه طراحی شده است. این تحقیق یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که کلیه54 نفر سرپرستاران مراکز آموزشی و درمانی استان گلستان در آن شرکت داشتند، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود، بخش اول اطلاعات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم سوالات مربوط به شیوه کسب اطلاعات بوده که قسمت اول کسب اطلاعات از طریق کتب و مجلات دوم کسب اطلاعات از طریق برنامه های آموزشی و سوم کسب اطلاعات از طریق تبادل بین همکاران توسط سرپرستاران بوده است. یافته ها با استفاده از ابزار SPSS و آزمون های آماری کای دو و T-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه کسب اطلاعات جدید ازطریق کتب و مجلات منتشر شده 13%خوب، 1/48% متوسط و 9/38% ضعیف، و از طریق برنامه های آموزشی 2/22% خوب، 50% متوسط و 8/27% ضعیف، از طریق تبادل اطلاعات 8/52% خوب، 8/35% متوسط و 3/11% ضعیف بودند نتایج نشان داد که مشخصات فردی از جمله سن، وضعیت تاهل، سابقه کار، نوع بخش با شیوه های کسب اطلاعات اختلاف معنی داری وجود ندار د. نتیجه نشان داد که بیشترین روش کسب اطلاعات از طریق تبادل اطلاعات و کمترین آن از طریق چاپ کتب و مجلات می باشد.
    کلیدواژگان: کسب اطلاعات جدید، سرپرستاران
  • آگاهی، نگرش و عملکرد آرایشگران زن و مرد در پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت B در شهر گرگان
    غلامرضا محمودی، سید عابدین حسینی، عین الله ملایی حورالنساء شیخ صفحه 7
    بیماری هپاتیت یکی از مشکلات روز افزون جامعه است که تقریبا در 30- 25 درصد موارد با کارسینومای کبدی همراه است پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد آرایشگران در پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت Bانجام شده است اطلاعات این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بررسی نشان داد که 3/34 درصد نمونه ها در مورد بیماری هپاتیت هیچگونه اطلاعاتی نداشتند و 7/56 درصد از آگاهی متوسط برخوردار بودند. از طرف دیگر 5/43 درصد آنان نگرش ضعیف (منفی) و 7/58 درصد عملکرد ضعیفی داشتند. آزمون های آماری رابطه معنی داری را بین آگاهی، نگرش و عملکرد (01/0 = P)، آگاهی و نگرش (01/0 = P)، آگاهی و عملکرد (001/0 = P)، نگرش و عملکرد (01/0 = P) را نشان دادند.
  • هیپرترمی بدخیم
    شهره کلاگری صفحه 8
    نشانگان هیپرترمی بدخیم یکی از اختلالات ژنیتیکی مرگ زاست که در اثر استفاده از بعضی داروها نظیر گازهای بیهوشی و شل کننده های عضلانی و یا در اثر بعضی از عوامل و محرک های محیطی رخ می دهد. از آنجا که این نشانگان در بیش از 70 درصد موارد با هیپرترمی شدید، انقباض عضلات، ایست قلبی و تنفسی، به سرعت موجب مرگ بیماران می گردد لذا با شناسایی افراد مستعد از طریق سابقه فامیلی و بافت برداری عضلات و استفاده از تدابیر درمانی و مراقبتی ویژه، می توان مرگ ومیر ناشی از آن را کاهش داد. از بین درمان های ویژه این نشانگان، تجویز به موقع داروی اختصاصی دانترولن با اثرات پیشگیری کننده و درمانی، می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار مؤثر باشد. این مقاله در مورد چگونگی بروز این نشانگان و عوامل مؤثر، پیشگیری و درمان آن بحث می کند.
    کلیدواژگان: هیپرترمی بدخیم
  • چکیده انگلیسی مقالات
    صفحه 9