فهرست مطالب

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
No. 1, 1997

  • تاریخ انتشار: 1375/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اثرات معکوس اپی نفرین در بیمارانی که پروپرانولول مصرف می کنند
    مریم شقایی فلاح ترجمه: مریم شقایی فلاح صفحه 1
  • نقش سوند فولی (بالون کاتتر) در آماده ساختن دهانه رحم نامساعد
    گردآوری: الهام خوری صفحه 2
    در اواخر بارداری تغییراتی جهت نرم و باز شدن تحت عنوان فرایند رسیدگی دهانه رحم اتفاق می افتد. این پدیده نتیجه یک سری واکنشهای بیوشیمیایی است که سرویکس را برای زایمان آماده می سازد. مواردی که بعلت مشکلات طبی و مامایی، در زمانی دور از ترم، ختم حاملگی ضروری و دهانه رحم نامساعد است جهت موفقیت در امر خروج جنین باید از روش های گوناگون مساعد شدن دهانه رحم استفاده نمود چرا که در حضور دهانه رحم نامساعد تحریک زایمان تلاشی بیهوده است.در ذیل به دو روش مکانیکال آماده سازی دهانه رحم و تحریک زایمان اشاره می شود.
  • پنداشت از خود و پرستاری
    گردآوری: غلامرضا محمودی صفحه 3
    پنداشت از خود یکی از جنبه های مهم بهداشت و سلامت می باشد که برای آن می توان ابعاد متنوعی چون بعد روانشناختی، اجتماعی، جنسی خانوادگی و سازگاری را در نظر گرفت به عبارت دیگر «خود» به عنوان موضوع شناخت پنداشتی شامل توانائی ها، خصوصیات شخصیتی و اجتماعی و جسمانی و متعلقات مادی است که دائما تجارب حاصل از ارتباط با مردم، اشیا و وقایع را بنحوی کاملا ذهنی سازمان داده و تفسیر می کند.
    «خود» در راستای تکاملی دارای ویژگی های متنوعی میباشد. آنچه که از نظر پرستاری مورد تاکید است اینکه مددجو و بیمار بعنوان یک فرد با احساسات و هیجانات و خودپنداری منحصر به فرد باید مورد بررسی و مراقبت قرار گیرد و اختلال در خودپنداری و خودپنداری منفی تهدیدی برای سلامت فرد می باشد.
  • بهترین شیوه تزریق عضلانی
    لیلا جویباری ترجمه: لیلا جویباری صفحه 4
  • بررسی علل گرایش جانبازان مبتلا به ضایعات نخاعی نسبت به اقامت در آسایشگاه ها
    حسین نصیری صفحه 5
    این پژوهش به منظور بررسی علل گرایش جانبازان مبتلا به ضایعات نخاعی نسبت به اقامت در آسایشگاه ها مورد مطالعه قرار گرفت.در این پژوهش 85 جانباز ضایعه نخاعی به طور تصادفی از میان جانبازان مقیم آسایشگاه های شهر تهران انتخاب شد.جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مشکلات جسمانی و اجتماعی در منزل و ویژگی های مناسب آسایشگاه که زمینه را برای گرایش آماده می نماید، از پرسشنامه استفاده شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل فرار گرفت.برای بررسی تاثیر از متغیرهای سن، تاهل، میزان سواد، شغل فعلی، محل سکونت و مدت معلولیت از آزمون آماری کای دو(2) استفاده شد.نتایج نشانگر آن بود که بعضی از مشکلات جسمانی، اجتماعی و ویژگی های مناسب آسایشگاه با متغیرهای در نظر گرفته شده ارتباط آنها معنا دار می باشد. بطوریکه این پژوهش نشان داد افراد روستایی، بیکار، آنهایی که سطح تحصیلات پایین تر و مدت معلولیت آنان کمتر است، مشکلات بیشتری دارند.
  • سرطان پستان
    نسرین سلطان پور ترجمه: نسرین سلطان پور صفحه 6
    اطلاعات متعارض درباره عوامل خطر و روش های کشف زودرس (سرطان پستان) نه تنها مردم عادی، بلکه بسیاری از متخصصان مراقبتهای بهداشتی را نیز آشفته می کند.در این مقاله چشم اندازی روشن از کار پرستارانی عرضه می شود که در یکی از پیشرفته ترین کشورها تسهیلات درمان سرطان را برای زنان تدارک می بینند.
  • سوگیری در بیان تحقیفات انجام شده در ارتباط با تاثیر بررسی سن جنین توسط اولتراسوند بر وقوع زایمان های زودرس و دیررس
    کاملیا ساداتی ترجمه: کاملیا ساداتی صفحه 7
  • بهترین مراقبت از پا
    لیلا جویباری ترجمه: لیلا جویباری صفحه 8
    بدون آموزش صحیح بیمار دیابتی شما ممکن است علائم اولیه مشکلات پای خود را فراموش کنید.
    هفت مورد مطالعاتی و نکات آموزشی در این مقاله به شما توضیح می دهد که چگونه در پیشگیری از عفونت و قطع عضو اندام به بیمارتان کمک کنید.
  • بیماریابی هپاتیت Bدر حین زایمان
    گردآوری: طیبه ضیایی صفحه 9
    هپاتیت B بیماری ویروسی است که از طریق خون و ترشحات آلوده و... منتقل می شود.از آنجائیکه انتقال از مادر به جنین یک منشا مهم عفونت نوزادی است و تقریبا 10 الی 35% نوزادان متولد شده از مادران HBsAg مثبت عفونی شده اند، لذا تحقیقات گسترده ای جهت بدست آوردن میزان بروز هپاتیت B حاد در حین زایمان و همچنین چگونگی تجویز واکسن وایمونوگلوبولین هپاتیت B به نوزاد بیماران HBsAg مثبتی که توسط غربالگری حین زایمان شناسایی می شوند صورت گرفته است.گردآوری حاضر مختصری به این مهم می پردازد.