فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 47، تابستان 1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 47، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • خانم اکرم بیاتی، اقای ابوالفضل محمد بیگی، بابک عشرتی، خانم مریم جعفری صفحات 1-7
    مقدمه
    کلیه افراد جامعه در برابر سلامت خود و دیگران مسئولیت دارند و تامین سلامتی فقط بر عهده سازمان های دولتی نیست. رابطین بهداشت به صورت داوطلبانه به یاری پرسنل مراکز بهداشتی درمانی می شتابند و با افزایش آگاهی های مردم در راه تامین سلامت آنان کوشش می نمایند. مطالعه حاضر به منظور مقایسه سطح آگاهی و عملکرد رابطین بهداشت قبل و بلافاصله بعد از آموزش انجام و سپس نتایج برنامه آموزش در طولانی مدت طراحی و اجرا شد.
    روش کار
    یک مطالعه مداخله ای (نیمه تجربی) بر روی 78 نفر رابط بهداشتی داوطلب به روش سرشماری در شهر اراک انجام شد. محورهای آموزش شامل چگونگی کنترل علایم حیاتی و روش های امداد در حوادث با استفاده از شیوه های سخنرانی، بحث گروهی و مطرح نمودن مشکلات محله در قالب مسئله و آموزش عملی مهارت ها در اتاق پراتیک صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه و چک لیست استفاده شد و با استفاده از آزمون های تی زوجی و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل داده ها صورت گرفت.
    نتایج
    میانگین نمرات آگاهی و عملکرد، قبل و بلافاصله بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری نشان داد(001/0>p). در ارزشیابی نتایج یک سال بعد، بین نمره عملکرد بلافاصله بعد از آموزش با یک سال بعد از آموزش در هنگام امدادرسانی بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با وجود همبستگی مستقیم ارتباط معنی دار آماری به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    ارتقاء آگاهی و عملکرد رابطین بهداشت می تواند در تغییر رفتار بهداشتی، کاهش هزینه مراقبت های بهداشتی، بهبود وضعیت بهداشت وسلامت جامعه موثر باشد.
    کلیدواژگان: آموزش، رابطین بهداشتی، حوادث، کمک های اولیه
  • شیرین پازوکی، افسانه نوروزی، آقای امیرهمایون شادمان صفحات 9-16
    مقدمه
    لرز بعد از عمل از مشکلات شایع با عوارض متعدد برای بیمار می باشد. این مطالعه به بررسی مقایسه ای دوزهای پایین کتامین با پتیدین جهت کنترل لرز می پردازد.
    روش کار
    در طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور 189 بیمار سزارین شده که در ریکاوری دچار لرز شدند به طور تصادفی به سه گروه 63 نفری تقسیم شدند و بر اساس وجود لرز از درجه 2 به بالا کتامین 3/0میلی گرم بر کیلوگرم و 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم و پتیدین 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت وریدی دریافت کردند. بعد از گذشت 5 و 10 دقیقه بیماران از نظر شدت لرز بررسی شدند.
    نتایج
    میزان و شدت لرز پنج دقیقه بعد از تزریق داروها در گروه پتیدین کمتر از دو گروه کتامین بود و کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با دوز 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم قدرت بیشتری در کنترل لرز داشت (041/0 = p). 10 دقیقه پس از تجویز دارو در ریکاوری میزان و شدت لرز در گروه کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش بیشتری نسبت به گروه کتامین با دوز 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم داشت(007/0=p). در گروه پتیدین کاهش در میزان و شدت لرز در مقایسه با گروه کتامین 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم بیشتر بود (001/0 p <) که نشان دهنده بهتر بودن پتیدین در مقایسه با کتامین می باشد.
    نتیجه گیری
    اگر چه کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم بطور چشمگیری باعث کنترل لرز شود ولی پتیدین همچنان انتخاب بهتری برای این عارضه می باشد.
    کلیدواژگان: پتیدین، کتامین، سزارین، لرز بعد از عمل
  • مریم تاج آبادی ابراهیمی، محمد امین حجازی، آقای رضا غفاری، پروانه جعفری صفحات 17-27
    مقدمه
    هدف این بررسی مطالعه فعالیت ضد میکروبی 22 سویه لاکتوباسیل مقاوم به شرایط اسیدی و املاح صفراوی جدا شده از محصولات لبنی تخمیری لیقوان و شناسایی بیوشیمیایی و ملکولی سویه های منتخب به منظور انتخاب سویه های دارای پتانسیل پروبیوتیک بومی است.
    روش کار
    در یک مطالعه بنیادی- کاربردی ارزیابی فعالیت ضد میکروبی این سویه ها با دو روش دولایه و حفره ای علیه باکتری های بیماری زا اشرشیا کلی، لیستریا اینوکوا، یرسینیا انتروکولیتیک، لیستریا مونوسایتوژن و استافیلوکوک اورئوس انجام گرفت. شناسایی این سویه ها با دو روش بیوشیمیایی و تعیین ترادف ناحیه S rDNA16 صورت گرفت.
    نتایج
    در روش دولایه براساس قطر هاله عدم رشد ایجاد شده، سویه های مورد آزمایش در سه گروه بازدارنده، نیمه بازدارنده و غیر بازدارنده قرار گرفتند. در روش حفره ای اطراف چاهک های حاوی عصاره اسیدی سویه های C5i4،Y1l4،K2l3،C4i2،C6l2 و عصاره خنثی سویه C5i4 هاله عدم رشد مشاهده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، ترادف ناحیه S rDNA16 چهار سویهC4i2، C1d2، Y2c4، D3b1 که بالاترین درصد بازدارندگی باکتری های اندیکاتور (بالای80 درصد) را نشان می دادند تکثیر و توالی یابی شد. بر این اساس چهار سویه به ترتیب لاکتوباسیلوس پنتوسوس، لاکتوباسیلوس برویس، لاکتوباسیلوس پنتوسوس و لاکتوباسیلوس پاراپلانتاروم شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    باکتری های بومی جدا شده از فراورده های لبنی ایران بالقوه پروبیوتیک بوده و می توانند گزینه مناسبی به عنوان نگهدارنده طبیعی برای ممانعت از آلاینده های مواد غذایی باشند.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیل، آنتاگونیسم، روش حفره ای، روش دولایه، S rDNA16
  • رحمت الله جدیدی، افسانه نوروزی، اسماعیل مشیری صفحات 29-38
    مقدمه

    شناخت عوامل مرتبط با مرگ بیماران در بخش های مراقبت ویژه می تواند منجربه افزایش کارایی و اثر بخشی آنها شود. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط منابع انسانی و ساختار فیزیکی این بخش ها با میزان مرگ و میر انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی جامعه پژوهش، کلیه بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان مرکزی و ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ها و چک لیست های ارزشیابی منابع انسانی، فیزیکی وآموزشی بودکه اعتبار و پایایی آن مورد تایید وزارت بهداشت می باشد. میزان مرگ و میر بعد از 24ساعت مرتبط با منابع و فعالیت های بیمارستانی بررسی گردید. برای آنالیز داده ها از آزمون های آماری استفاده شد.

    نتایج

    مجموع امتیاز منابع انسانی، فیزیکی وآموزشی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان مرکزی 55 درصد میزان نرمال استاندارد کشوری بود. نسبت مرگ و میر بعد از 24 ساعت به کل بستری شدگان در بخش مراقبت ویژه بیمارستان ولیعصر اراک بیشترین میزان (25 درصد) و در بیمارستان شهید چمران ساوه کمترین میزان (5 درصد) بود. اختلاف معنی داری از نظر میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت بین بیمارستان ها وجود نداشت. بین میزان امتیاز هر یک از منابع انسانی، فیزیکی و آموزشی در بیمارستان های تابعه دانشگاه، بیمارستان های وابسته به تامین اجتماعی و بیمارستان قدس با میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    هر چند منابع انسانی، فیزیکی وآموزشی در کاهش مرگ و میر بعد از 24 ساعت بخش های مراقبت ویژه به طور مستقیم تاثیر ندارد ولی بستر لازم برای ارائه خدمات با کیفیت تر را فراهم می کند، لذا ارتقای کمی و کیفی این منابع ضروری است.

    کلیدواژگان: بخش مراقبت ویژه، مرگ و میر، منابع انسانی، منابع فیزیکی و منابع آموزشی
  • شیما چهریی، بهمن صالحی صفحات 39-44
    مقدمه
    پاسخ سمپاتیکی پوست یک تکنیک الکترو فیزیولوژیک و یک فرآیند مرکزی پلی سیناپتیک می باشد. در اختلالات خلقی تغییراتی در قشر مغز و هم چنین اختلالاتی مرتبط با عمل هیپوتالاموس، سیستم لیمبیک و هسته های قاعده ای مشاهده می شود. لذا در این تحقیق تغییرات پاسخ سمپاتیکی پوست در افراد مبتلا به افسردگی، مانیا و افراد سالم مقایسه شد.
    روش کار
    در این مطالعه تحلیلی - مقطعی 35 نفر افراد مبتلا به افسردگی و 35 نفر مبتلا به مانیا براساس معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات خلقی 4 براساس تشخیص روانپزشک و به صورت تصادفی ساده و 35 نفر فرد سالم از میان مردان و زنان داوطلب جامعه انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت آسان بود. ثبت نوسانات پاسخ سمپاتیکی پوست توسط دستگاه فیزیوگراف انجام شد. الکترود محرک بر روی انگشت میانی دست چپ قرار گرفت و 5 پاسخ سمپاتیکی در هر یک از نمونه ها ثبت گردید. میانگین شدت پاسخ، مدت پاسخ و زمان پاسخ دهی در سه گروه محاسبه و مقایسه گردید.
    نتایج
    میانگین زمان نهفته در گروه کنترل، مانیا و افسرده به لحاظ آماری اختلاف معنی داری نداشت. در بررسی میانگین مدت زمان تداوم پاسخ نیز در سه گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. میانگین شدت پاسخ در هر سه گروه نیز فاقد اختلاف آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه به طور غیرمستقیم مطرح کننده عدم دخالت هیپوتالاموس در تعدیل پاسخ های سمپاتیکی پوست می باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی، پاسخ سمپاتیکی پوست، سیستم عصبی اتونوم، مانیا
  • آقای محسن خاکی، آقای علی قضاوی، کیوان قسامی، محمد رفیعی، آقای محمدعلی پایانی، قاسم مسیبی صفحات 45-50
    مقدمه
    مولتیپل اسکلروزیس از بیماری های خود ایمنی سیستم اعصاب مرکزی است. علل ایجاد این بیماری ناشناخته است ولی عوامل محیطی از جمله عفونت های ویروسی در ایجاد آن نقش دارند. در این مطالعه بیماران مبتلا مولتیپل اسکلروزیس در استان مرکزی از نظر میزان آنتی بادی علیه هرپس ویروس انسانی تیپ 6 مورد بررسی قرار گرفتند.
    روش کار
    در مطالعه مورد شاهدی حاضر 31 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس که در مراحل اولیه تشخیص بودند و هیچ گونه برنامه درمانی خاصی روی آنها انجام نشده بود و 60 فرد سالم با شاخصهای دموگرافیک نظیر سن، جنس و محل سکونت همسان با گروه بیمار، از نظر آنتی بادی G و M ضد هرپس ویروس انسانی تیپ 6 با روش الیزا و ایمونوفلورسانس مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصله با استفاده از رگرسیون لجستیک و نسبت شانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    2/74 درصد از گروه مورد و 2/34 درصد گروه شاهد از نظر آنتی بادی M ضد هرپس ویروس انسانی تیپ-6 مثبت بودند و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود(001/0=p). احتمال وقوع مولتیپل اسکلروزیس در موارد مثبت حضور آنتی بادیM ضد هرپس ویروس انسانی تیپ-6 بیش از 5 برابر افراد فاقد این آنتی بادی بود. هم چنین از نظر میانگین تیتر آنتی بادی G علیه این ویروس در بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار مشاهده شد(019/0=p).
    نتیجه گیری
    عفونت حاد هرپس ویروس انسانی تیپ 6 می تواند عاملی برای ایجاد مولتیپل اسکلروزیس باشد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، ویروس هرپس ویروس انسانی تیپ 6، آنتی بادی
  • خانم مریم رستمی، آقای شهرام برازپردنجانی، فرشته فرزیان پور، عبدالرحمن راسخ صفحات 51-59
    مقدمه
    مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت زندگی سالمندان سلامتی است. از آنجایی که سلامتی با افزایش سن کاهش می یابد، رعایت الگوی مراقبتی موثر در ارتقاء سطح سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر الگوی خود مراقبتی اورم برکیفیت زندگی سالمندان شهرمسجد سلیمان انجام گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی که به صورت قبل و بعد در سال 86-87 انجام گرفت، تعداد 349 سالمند به صورت در دسترس از تمام 11 مرکز بهداشتی درمانی شهر مسجد سلیمان انتخاب شدند.سپس برنامه آموزشی خود مراقبتی اورم توسط کمک پژوهشگران در طول سه ماه در روزهایی که بیماران به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کردند اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه خصوصیات دموگرافیک و کیفیت زندگی بود. کیفیت زندگی با استفاده از پرسش نامه کوتاه 36 سوالی در دو مرحله قبل و بعد از آموزش اندازه گیری شد. سپس داده ها با کمک آزمون آماری توصیفی و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
    نتایج
    تمامی ابعادکیفیت زندگی شامل سلامتی عمومی، عملکرد فیزیکی، ایفای نقش فیزیکی، ایفای نقش عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد بدنی، نیرو وانرژی، درک کلی از سلامتی و میانگین کل کیفیت زندگی نسبت به قبل از آموزش افزایش پیدا کرد و آزمون آماری تی زوجی در تمام ابعاد با (001/0p<) تفاوت معنی داری نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از تاثیر مثبت الگوی خود مراقبتی اورم می باشد و از آنجا که مسائل و مشکلات مربوط به سالمندی اصولا پیشرونده بوده و با گذشت زمان بیشتر می گردد، لذا اهمیت به کارگیری الگوهای خود مراقبتی دائم احساس می گردد.
    کلیدواژگان: الگوی خود مراقبتی اورم، کیفیت زندگی، سالمندی
  • محمد رفیعی، خانم فرزانه جهانی صفحات 61-72
    مقدمه
    با توجه به اهمیت چاپ مقالات علوم پزشکی در ارزیابی فعالیت اعضای محترم هیات علمی و رتبه بندی دانشگاه ها این مطالعه به منظور بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص عدم گرایش آنان به نگارش مقالات فارسی و لاتین انجام شد.
    روش کار
    پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی- تحلیلی است که از طریق سرشماری صورت گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه خود ایفا بود که روایی و پایایی آن به اثبات رسید. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آزمون های آنوا، تی تست، کای دو و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    بیشترین علل عدم گرایش اعضا به نگارش مقالات به ترتیب عبارت بودند از مشغله زیاد در آموزش، تدریس و یا درمان با میانگین 06/128/4، نبودن افراد مجرب در خصوص نگارش مقالات لاتین به عنوان مشاور با میانگین 00/198/3، نبودن تیم های تحقیقاتی با میانگین 98/095/3، طولانی بودن تصویب طرح ها با میانگین 02/196/3، عدم حمایت شورای سردبیری مجله دانشگاه از مقالات توصیفی با میانگین 02/195/3 و طولانی بودن زمان ارائه تا چاپ مقالات فارسی با میانگین 07/1±95/3.
    نتیجه گیری
    با کاهش ساعات تدریس، کوتاه نمودن فرآیند تصویب طرح ها، معرفی افراد مجرب در نگارش و ارسال مقالات لاتین و کوتاه نمودن مراحل بررسی و چاپ مقالات می توان گرایش اعضا را به نگارش مقالات علمی افزایش داد.
    کلیدواژگان: دانشگاه علوم پزشکی اراک، مقاله نویسی، عوامل مؤثر
  • محمدعلی شریعت زاده، احمد همتا، ملک سلیمانی مهرنجانی، خانم زهرا رسولی صفحات 73-87
    مقدمه
    سرطان پوست یکی از مهم ترین و شایع ترین سرطان های رایج در جهان است. این بیماری رتبه اول در بین مردان و رتبه دوم در بین زنان را به خود اختصاص داده است. این مطالعه با هدف تعیین تغییرات کروموزومی ایجاد شده در بروز سرطان پوست القایی در موش های صحرایی صورت گرفت.
    روش کار
    در این پژوهش بنیادی، 20 موش صحرایی نژاد اسپراگودالی به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش با استفاده از تزریق زیر جلدی 5/2 میلی گرم ماده کاسینوژنیک 7و12 دی متیل بنزآلفاآنتراسن ایجاد سرطان پوست شد. تومورهای ایجاد شده در گروه های مورد آزمایش به محیط کشت منتقل و کروموزوم های متافازی تهیه گردید. سپس رنگ آمیزی باندینگ انجام گرفت و ژن های مستقر در آنها شناسائی گردید. هم چنین از روش مقایسه ژنومیک جهت تعمیم نقش احتمالی آنها به انسان استفاده شد. روش های هسیتوپاتولوژی و ایمنوهیستوشیمی برای شناسائی و تعیین مراحل توموری به کار گرفته شد.
    نتایج
    بیشترین و مشترک ترین تغییرات کروموزومی در بین مجموعه های کروموزومی مطالعه شده به ثبت رسید چنانچه افزایش عددی در کروموزوم های شماره 1، 15و 17 و کاهش عددی در کروموزوم های شماره 1، 7، 10 و 15 مشاهده شد. علاوه بر این، تغییرات ساختاری از جمله حذف در کروموزوم های شماره 1، 4،8، 9، 10، 15 و 17 و اضافه شدگی در کروموزوم 15 مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    پیش بینی می گردد ژن های CST6، PRKCDBP، PTCH1، DKK3،BRMS1، CDKN1C، CD81، DMP1، CDKN2B، EEF1A1، HRAS، CASP2 و KLF4 در بروز سرطان پوست دخالت دارند.
    کلیدواژگان: 7و12 دی متیل بنزآلفا آنتراسن، سرطان پوست، نواربندی گیمسا، موش های صحرائی نژاد اسپراگودالی
  • عباس صارمی صفحات 89-97
    مقدمه
    توده عضلانی به عنوان یک پیشگوی قوی برای تراکم استخوان شناخته شده است و میوستاتین یک تنظیم کننده منفی قوی رشد عضله است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات تمرین مقاومتی بر تراکم استخوان و میوستاتین سرمی در مردان سالم جوان بود.
    روش کار
    در این تحقیق نیمه تجربی 30 مرد جوان انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه تمرین مقاومتی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تمرین برای 6 ماه در یک برنامه تمرین مقاومتی پیشرونده برای کل بدن شرکت کردند. توده چربی، توده بدون چربی، تراکم استخوان کل بدن، گردن ران و مهره های کمری 2 تا 4 قبل و بعد از 6 ماه تمرین مقاومتی با استفاده از روش جذب سنجی اشعه X با انرژی مضاعف اندازه گیری شد. بررسی میوستاتین سرمی به روش آنزیم ایمنواسی صورت گرفت.
    نتایج
    تمرین مقاومتی باعث افزایش معنی دار قدرت پرس سینه (36/6±66/52 در مقابل 96/8±2/62 کیلوگرم)، پرس پا (77/13±24/135 در مقابل 66/17±91/146کیلوگرم)، توده بدون چربی (96/0±00/61 در مقابل 08/2±58/62 کیلوگرم) و تراکم استخوان گردن ران (078/0±115/1 در مقابل 088/0±131/1 گرم در هر سانتی متر مربع) شد، درحالی که میوستاتین سرمی کاهش یافت (18/10±91/102 در مقابل 93/13±03/94 نانو گرم در هر میلی لیتر) (05/0p<). ازسویی تراکم استخوان کل بدن و مهره های کمری 2 تا 4 متعاقب تمرین مقاومتی تغییر نکرد.
    نتیجه گیری
    6 ماه برنامه تمرین مقاومتی باعث افزایش قدرت، توده عضلانی و بهبود تراکم استخوان گردن ران در مردان جوان می شود و مهار میوستاتین ممکن است نقش مهمی در افزایش تراکم استخوان ناشی از تمرین مقاومتی داشته باشد.
    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، تراکم استخوانی، میوستاتین، عضله اسکلتی
  • محمد جواد قنادزاده، مرتضی داوودی، مهراب بوجاری صفحات 99-105
    مقدمه
    با توجه به کاربری فراوان جوشکاری در صنایع مختلف مانند صنایع ماشین سازی و دیگر صنایع و وجود گازهای سمی و فیوم های مختلف که می تواند زمینه ساز ایجاد و تشدید علائم تنفسی در این قشر از کارگران شود، ضرورت سنجش و ارزشیابی فراوانی علائم تنفسی و اسپیرومتریک با روش و اصول علمی احساس می گردد.
    روش کار
    در این پژوهش کوهورت تاریخی، 60 کارگر جوشکار غیر سیگاری که حداقل 6 ماه سابقه جوشکاری داشته اند و به همان تعداد، پرسنل اداری غیر سیگاری که سابقه مواجهه با آلاینده های استنشاقی را نداشته اند از یکی از کارخانجات ماشین سازی شهر اراک انتخاب گردیدند. داده ها با تکمیل پرسش نامه، انجام معاینه و اسپیرومتری توسط متخصص طب کار جمع آوری گردید. در نهایت نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    ارتباط معنی دار بین شکایت از سوزش گلو (02/0=p)، سرفه(04/0=p)، دفع خلط(001/0=p) و شکایت از تنگی نفس(007/0=p) با شغل جوشکاری وجود داشت. در حالی که این ارتباط با علائمی از جمله سوزش مخاط بینی، گرفتگی صدا، گرفتگی بینی، خونریزی از بینی، نتایج حاصل از معاینات ریوی و در نهایت نتایج اسپیرومتری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    کارگران جوشکار به طور معنی داری بیش از افرادی که با فیوم های جوشکاری مواجهه ندارند دچار علائم تحریکی راه های هوایی فوقانی می شوند.
    کلیدواژگان: جوشکاری، اسپیرومتری، علائم تنفسی
  • خانم نورالسادات کریمان، اشرف کریمان، اسدالله علیدوستی، مهندس ناصر ولایی صفحات 107-115
    مقدمه
    سرطان گردن رحم یک بیماری قابل پیش گیری است و کشف علل بیماری باعث شناسائی روش های پیش گیری از آن بیماری می شود. تحقیقات محدودی در رابطه با مقاربت در دوران قاعدگی و سرطان گردن رحم در کشور انجام شده است، این تحقیق به منظور پاسخ به این فرضیه علمی که آیا بین مقاربت در دوران قاعدگی و ابتلاء به سرطان گردم رحم ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ برروی خانم های مراجعه کننده به مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1386- 87 انجام شد.
    روش کار
    مطالعه به روش تحلیلی موردی - شاهدی برروی 100 نفر خانم مبتلا به سرطان گردن رحم (گروه مورد) و 100 نفر خانم سالم (گروه شاهد) صورت پذیرفت. کلیه نمونه ها مسلمان، ایرانی الاصل و ساکن ایران بوده، سابقه رادیوتراپی و رادیولوژی های مکرر لگنی نداشته و الکل مصرف نمی کردند و گروه شاهد به لحاظ سن، سن اولین ازدواج (اولین مقاربت)، سن اولین زایمان، تعداد زایمان و نوع زایمان همسان با گروه مورد انتخاب شد. اطلاعات از طریق مصاحبه ساختار یافته گردآوری و توسط آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    40 درصد گروه مورد و 10 درصد نمونه های شاهد در دوران قاعدگی مقاربت داشتند. سابقه مقاربت در دوران قاعدگی در زنان مبتلا به سرطان گردن رحم 6 برابر زنان سالم بود (9/12-7/2=CI، 0/6=odds ratio، 0001/0p<).
    نتیجه گیری
    انجام مقاربت در دوران قاعدگی احتمال ابتلاء به سرطان گردن رحم را افزایش می دهد. تحقیق برای یافتن بهترین روش آموزشی جهت پیشگیری از این بیماری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرطان گردن رحم، دوران قاعدگی، مقاربت
  • ابراهیم نبئی، فرشته معتمدی، سید محمد علی شریعت زاده، معصومه نبئی صفحات 117-124
    مقدمه
    خواب با حرکات سریع چشم ها (مرحله رم) در پردازش حافظه نقش دارد. دوره زمانی متعاقب یادگیری که در آن مقدار خواب رم بالاتر از سطوح نرمال بوده و اعمال محرومیت از آن باعث اختلال در حافظه می شود را پنجره های خواب متناقض می گویند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط خواب رم و حافظه از طریق ثبت امواج مغزی و اعمال محرومیت در موش صحرایی نژاد ان- ماری می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی موش های صحرایی نر نژاد ان- ماری تحت آموزش فعال دو طرفه یک جلسه 100 تریالی قرار گرفتند. یک هفته بعد حافظه مورد آزمایش قرار گرفت. در بخش الکتروفیزیولوژی فاکتورهای مختلف خواب و بیداری در سطوح پایه و 4-1 ساعت پس از آموزش ثبت شدند. در بخش رفتاری حیواناتی که به مرز 70درصد یادگیری رسیدند در دو دوره 4-1 و 8-5 ساعت پس از یادگیری توسط تکنیک سکوی آب از خواب رم محروم شدند.
    نتایج
    میزان خواب رم در گروهی که به70 درصد یادگیری رسیدند در 4-1 ساعت متعاقب یادگیری نسبت به سطوح پایه (01/0p<) و گروهی که به مرز 70درصد یادگیری نرسیدند بیشتر است (05/0 p<). سایر فاکتورها بین دو گروه و قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی داری نشان ندادند. در بخش رفتاری تنها حیوانات محروم در 4-1 ساعت پس از یادگیری نسبت به گروه شاهد اختلال در حافظه را نشان دادند (05/0 p<).
    نتیجه گیری
    خواب متناقض افزایش یافته در 4-1 ساعت پس از یادگیری تحت شرایط فوق در تثبیت حافظه موثر است و این دوره را می توان به عنوان پنجره خواب متناقض مطرح نمود.
    کلیدواژگان: خواب متناقض، پنجره های خواب متناقض، محرومیت از خواب رم، موش صحرایی، حافظه
  • حمید طاهر نشاط دوست، محمدعلی نیلفروش زاده، خانم فهیمه دهقانی، حسین مولوی صفحات 125-133
    مقدمه
    تحقیقات مختلف بیان گر ارتباط بیماری آلوپسی آرئاتا با عوامل روانشناختی و شیوع اختلالات روانی در این بیماران است. علاوه بر این آلوپسی آرئاتا بر روی کیفیت زندگی این بیماران تاثیر زیادی دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی بیماران زن مبتلا به آلوپسی آرئاتا است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی (همراه پیش آزمون و پس آزمون) است که در مرکز تحقیقات پوست و سالک شهر اصفهان انجام گرفت. نمونه شامل 20 بیمار زن مبتلا به آلوپسی آرئاتا با تشخیص پزشک متخصص بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اسکیندکس- 16 بود که قبل و بعد از مداخله توسط افراد تکمیل گردید. درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس طی هشت جلسه و به مدت دو ماه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    میانگین نمرات کیفیت زندگی درگروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش پیداکرد(05/0>p).
    نتیجه گیری
    درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس باعث بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به آلوپسی آرئاتا می شود.
    کلیدواژگان: آلوپسی آرئاتا، کیفیت زندگی، درمان شناختی، رفتاری مدیریت استرس
  • غلامرضا نوری، فریبا اسدی صفحات 135-140
    مقدمه
    ولولوس سکوم یک اورژانس حاد جراحی است. در این عارضه سکوم، ترمینال ایلیوم و کولون صعودی بین 180 تا 360 درجه بر خلاف عقربه ساعت حول شریان ایلیوکولیک دچار چرخش می شود. علت چرخش عدم چسبندگی مادرزادی کولون صعودی به پریتوئن جداری می باشد. بیمار معمولا با علائم درد شدید شکم همراه با اتساع غیر قرینه آن مراجعه می کند. در این مقاله 2 مورد بیمار دچار ولولوس سکوم مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر(عج) شهر اراک معرفی می شود.
    موارد: مورد اول خانم 74 ساله ای است با درد ناگهانی و اتساع شدید شکم به دنبال عدم اجابت مزاج 3 روزه مراجعه کرده است. بعد از تهیه گرافی ساده شکم و سی تی اسکن شکمی بیمار تحت عمل جراحی همی کولکتومی راست قرار گرفت. مورد دوم خانم 70 ساله ای است که به دنبال 4 روز عدم اجابت مزاج دچار درد و اتساع ناگهانی شکم شده که بعد از انجام گرافی ایستاده و خوابیده شکم با علائم پرهوائی کولون و مشاهده سطوح گاز و مایع تحت عمل رزکسیون کولون قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    درمان ولولوس سکوم برخلاف سایر علل انسداد روده و یا ولولوس سیگموئید که گاهی ممکن است به درمان های طبی نیز پاسخ دهند، همیشه جراحی و شامل رزکسیون سکوم وکولون صعودی است.
    کلیدواژگان: ولولوس سکوم، انسداد روده، باسکول سکوم، اتساع شدید شکم
|
  • Akram Bayati *, Abolfazl Mohammad Beigi, Babak Eshrati, Maryam Jafari Pages 1-7
    Background
    Providing health not only is responsibility of governmental organizations but also is responsibility of Community Health Vounteers help to health staff in health centers and try to promote people's knowledge and practice about their health. This study is conducted to determine knowledge and practice of the volunteers before and immediately after education and evaluated long – term education effects. Methods and Materials: This interventional (semi- experimental) study was carried out on 78 health communicators Arak with census method. In Arak axis education were included; check of vital signs and rescue method during disasters. Methods of education were lecture, smallgroup, problem solving, and practical training in Skin lab. Data were gathered with questionnaire and check list and were analyzed with Paired T-test and Pearson correletion coefficient. Data was analyzed using paired t-test and Pearson correlation coefficient.
    Results
    There was a significant difference between mean of knowledge and practice scores before and immediately after training (p<0.001). But the relationship between scores immediately after training and one year later, was not significant.
    Conclusion
    It seems updated knowledge and practice of health volunteers change health behavior, promote knowledge and practice and decrease health care expenses.
  • Shirin Pazoki *, Afsaneh Noroozi, Amir Homayoun Shadman Pages 9-16
    Background
    Postoperative shivering is a common problem with multiple complications. This study was compared effect of low doses of Ketamine with Pethidine for controlling postoperative shivering. Methods and Materials: This clinical trial was done on 189 elective cesarean section with ASA class I or II who had postoperative shivering. Patients with grade 2 or higher were divided in three groups and were injected 0.3mg/kg Ketamine and 0.5mg/kg Pethidine intravenously. In 5th and 10th minutes after injection, they were investigated for shivering intensity.
    Results
    After 5 minute of injection drugs rate and intensity of shivering in Pethedine group was less than ketamine group. Ketamine with 0.5 mg/kg was more effective than 0.3mg/kg dose of it and Ketamine(p=0.041). In group with 0.5mg/kg dose of Ketamine, rate and intensity of postoperative shivering was more reduce than group with 0.3mg/kg of it in recovery(p=0/007). In Pethedine group rate and intersity of shivering was more reduce then 0.5mg/kg dose of Ketamine(p<0/001). This demonstrated that Pethedine is more effective than Ketamine.
    Conclusion
    Although 0.5mg/kg dose of Ketamine has considerable effect on control of shivering but Pethedine is still a better choice for this side effect.
  • Maryam Tajabady Ebrahimi *, Mohammad Amin Hejazy, Reza Ghafary, Parvaneh Jafari Pages 17-27
    Background
    In order to selected indigenous potential probiotic bacteria, we surveyed antagonistic activities of 22 strains of acid and bile tolerant Lactobacillus, isolated from traditional dairy products by biochemical and molecular methods. Methods and Materials: In a fundamental practical study assessment of antimicrobial activity of this strain with neutrallized and Dual layer two methods against bacterial pathogene such as E-coli, L.monocytogenes, S.auteus and Y.entercolitica was done. These strain were identified with two methods for determining of biochemical and sequence of 16Sr DNA.
    Results
    Dual layer method based on the growth of zone diameter were estabilished in three groups of strains; inhibitors, semi inhibitors and non inhibitors. Neutralize method around well acidic extract containing strains C5i4, Y144, K213, C4i2, C612 and neutral extract C5i4 zone blight strains was observed. Based on the results, sequence area 16Sr DNA of four strains inclulde C4i2, C1d2, Y2c4, D3b1 indicator bacteria that revealed the highest percentage of inhibitor effect of bacterial indicators, were duplicate and sequency. So four strains L.Bacilus Pentosus, L.Bacillus Bervis and L. Bacillus Paraplantarum, were indentifed respectivey.
    Conclusion
    It seems that indigenous lactobacillus from Iranian dairy products have potential as probiotics. So use of them as bio preservative prevent food bacterial contamination.
  • Rahmat Allah Jadidi, Afsaneh Noroozi, Esmaeil Moshri Pages 29-38
    Background

    Recognition of mortality-related factors in Intensive Care Units (ICUs) could increase efficiency and effectiveness of these units. This research determined the relationship between the physical structure، human resources and their relevance to mortality rate in Intensive Care Units. Methods and Materials: In this cross-sectional study، all ICUs of hospitals in Markazi province were considered. Data gathering tools were resource (human، physical and training) questionnaires and checklists which their reliability and validity were accepted by Monitoring and Validation Center of Ministry of Health. Mortality rate after 24 hours of admition was also determined in relation to hospital resources and activities. Data were analyzed with descriptive statistics، Spearman and Kruskal-Wallis tests.

    Results

    Total score of human، physical and training resources in hospitals of Markazi Province is 55 percent of the country standard score. Mortality ratio after 24 hours of admission، to all patients (released and deceased patients) was highest in Vali-e-Asr hospital (25%) and lowest in Saveh Shahid Chamran Hospital (5%). There wasn’t significant difference in this ratio among hospitals. There were no significant difference between obtained scores of each resource (human، physical and training) among University، Social Insurance and Qods (private) hospitals with respect to mortality rate 24 hours of admission.

    Conclusion

    Human، physical and training resources have not direct effect on decreasing mortality rate after 24 hours of admission but can create necessary conditions for providing higher quality services.

  • Shima Chehreie, Bahman Salehi Pages 39-44
    Background
    Skin Sympathetic Response (SSR) is an electrophysiological technique and a central polysynaptic process. In mood disorders there are some changes in the cortex، hypothalamus activity، limbic system and basalganglia. Therefore، we compare the SSR changes in the patients with depression، mania and healthy persons. Methods and Materials: The patients with depression and mania were chosen based on DSM IV criterion by the psychiatrist. In cross-sectional analytic study، control group was selected away healthy men and women. The SSR was written by physiograph. The stimulat electrod was fixed on the middle finger of the left hand and 5 sympathetic responses were recored for every sample. The mean of amplitude، duration and latency time were computed and compared among three groups.
    Results
    The mean of latency in control، mania and depressed groups were not statistically difference (p=. 8). There were no difference between mean of duration in latency time in three groups. The mean of amplitude were not significant in three groups.
    Conclusion
    It seems hypothalamus has not direct effect balance of sympathy skin responses.
  • Mohsen Khaki, Ali Ghazavi, Keyvan Ghasami, Mohammad Rafei, Mohammad Payani, Ghasem Mosayebi * Pages 45-50
    Background
    Multiple sclerosis (MS) is a auto-immune disease of central nervous system. The etiology of MS is unknown, but environmental factors such as viruses are involved in the development of MS. In this study, MS patients were assessed for antibodie titers against Human Herpes virus-6 (HHV-6) in Markazi Province. Methods and Materials: In this case-control study, 31 new cases of MS patients and 60 healthy subjects were selected with similar demographic criteria such as sex, age and location. Antibodies titer (IgM and IgG) against HHV-6 were examined by ELISA and Immunofluorescence methods. Data were analyzed using Logistic regression and Odds ratio.
    Results
    Data indicates that 74.2% of case group and 34.2% of control group were identified as positive for IgM against HHV-6. The difference between the two groups in terms of IgM against HHV-6 was statistically significant (p=0.001). Incidence of IgM positivity against HHV-6 was increased more than five times in MS patients compared to control group. Also there was a statistically significant difference between case and control groups in IgG titer (p=0.019).
    Conclusion
    Acute infection of HHV-6 is a risk factor for MS.
  • Shahram Baraz *, Maryam Rostami, Fereshteh Farzianpor, Abdolrahman Rasekh Pages 51-59
    Background
    The most important determinant factor in elder’s quality of life is healthy. Since health can be declined by aging, in health promotion consider an effective model of care can be vey important. We surveyed the effect of Orem Self Care Model on quality of life (QOL) of elderly in Masjed Solaiman. Methods and Materials: This is a pre and post quasi-experimental study was carried out on 349 elderly clients which were selected from 11 health care centers in Masjed Solaiman in 2007-2008. Orem Self Care program was performed during a 3 months in days that the clients came to health care centers. Data were gathered by a short form questionnaire (SF36) before and after the intervention and was analyzed by descriptive statistics and paired t-test.
    Results
    Results showed a significant increase in mean scores of different dominations of QOL including; health, physical performance, physical role- performance, emotional role- performance, social performance, body pain, power and energy, general health perception, and overall mean of QOL. Paired t-test showed a significant difference (p<0.001) between all of dominations of the quality of life.
    Conclusion
    Performing Orem Self Care educational program had a positive influence on improving QOL of elderly.
  • Farzaneh Jahani *, Mohhammad Rafiei Pages 61-72
    Background
    Since of the importance of publishing medical articles in evaluation of faculty members’ activity and ranking of universities, this study was designed investigate faculty members’ opinion about intendancy in writing Persian and non Persian articles. Methods and Materials: This cross-sectional analytical study is carried out by census method. Data were gathered by a questionnaire which its validity and reliability were confirmed. Data was analyzed by ANOVA,T-test, Chi square and correlation coefficient.
    Results
    The most important barriers in academic member's intendancy to articles were too busy in education or clinical treatment with the mean of 4.281.06, lack of experienced persons for writing non Persian articles as counselor with the mean of 3.981.00, lack of research teams with the mean of 3.950.98, long time in proposal approval with the mean of 3.961.02, lack of journal editorial board supporting in accepting of descriptive articles with the mean of 3.951.02 and long time from receiving articles until their approval and publishing with the mean of 3.951.07.
    Conclusion
    By decreasing education hours, shortening the process of proposal approval, introducing expert persons in writing non Persian articles as counselor, shortening the process of evaluating and publishing or rejecting articles can increase academic members’ tendency in writing articles.
  • Mohammad Ali Shariat Zadeh *, Ahmad Hamta, Malek Solimani, Zahra Rasoli Pages 73-87
    Background
    Skin cancer is one of the most important cancers in the world. This cancer is more common in men than women. We survey chromosomal changes in DMBA-induced skin cancer in SD rat strains. Methods and Materials: In this fundamental study, 20 SD rat strains were randomly divided into case and contal group. DMBA (2. 5 mg) was injected to SD rat strains subcutaneously; therefore skin cancer model for studies was created. Tumors became subjects for cell culture and metaphase chromosomal were prepared. Finally G-banding were stained. We have also transmitted genomic information from rat to human using suitable databases and Gene were determined.
    Results
    Data showed numerical and frequent structural changes in different number of chromosomes. For example; gain in chromosomes number 1, 15, 17 and loss in 1, 7, 15, and also structural changes like deletion was seen in chromosomes number 1, 4, 8, 10, 15, 17, and addition in chromosome number 15.
    Discussion
    It is predicted that CST6، PRKCDBP، PTCH1، DKK3،، BRMS1، CDKN1C، CD81، DMP1، CDKN2B، EEF1A1، HRAS، CASP2، KLF4 probably cause skin cancer.
  • Abbas Saremi * Pages 89-97
    Background
    Muscle mass is known to be a significant predictor of bone mineral density (BMD), and myostatin is a negative regulator of muscle growth. The aim of present study was investigate the effects of resistance training on bone mineral density and serum myostatin in healthy young men. Methods and Materials: In this clinical trial thirty young men were assigned to resistance training (n=15) and control (n=15) groups. The training group participated in 6 mounths of progressive whole-body resistance training. Total body fat, lean body mass, total body BMD, femoral neck BMD and L2-L4 spine BMD were determined by Dual-Energy X-ray Absorptiometry (DEXA) before and after 6 mounths of resistance training. Serum level myostatin measured by enzyme immnoassay.
    Results
    Resistance training caused significant increases in chest press (52.36±6.36 vs 62.20±8.96 kg), leg press (135.24±13.77 vs 146.91±17.66 kg), lean body mass (61.00±0.96 vs 62.58±2.08 kg) and femoral neck BMD (1.115±0.078 vs 1.131±0.088 g/cm2), whereas myostatin were decreased (102.91±10.18 vs 94.03±13.93 ng/ml) (P<0.05). Total body BMD and L2-L4 spine BMD did not change with 6 months resistance training.
    Conclusion
    A 6 month resistance training program increases muscle mass, power and improves BMD of the femoral neck in young men, and myostatin inhibition may play an important role in increasing BMD which is induced by resistance training.
  • Mohammad Javad Ghanadzadeh, Morteza Davoodi, Mehrab Bojari Pages 99-105
    Background
    The respiratory symptoms in welding workers have been appeare by increasing use of welding various poisoning gases and fumes in machine industry. It is necessary to evaluating of frequency of respiratory symptoms with scientific methods. Methods and Materials: In this historical cohort study، 60 non-smoker welding workers with history of at least 6 months work in welding، and 60 non-smoker office workers who were not expoused to respiratory pollution were selected from machine industry factories of Arak. Data was gathered by questionnaire. Occupationalist performed physical exams and spirometery. Data was statistically analyzed.
    Results
    There was a significant relationship between sore throat (p=0. 02)، cough (p=0. 04)، spectrum (p=0. 01)، and dyspnea (p=0. 007) with working in welding. But in symptoms such as rinite، hoarsening، nasal congestion، epistaxis، respiratory assessment and spirometery results difference was not significant.
    Conclusion
    Symptoms of upper respiratory tract stimulation in welding workers were significantly more than non-expoused workers.
  • Noorosadat Kariman * Pages 107-115
    Background
    Cervical cancer is a preventable disease and we can determined preventive methods by discovering ethiology of disease. There are no appropriate research about the relation between coitus during menstruation and cervical cancer in Iran. This study is done to investigate the relationship between coitus during menstruation and cervical cancer in women referring to health care centers of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2007-2008. Methods and Materials: This case-control study was carried out on 100 patients with cervical cancer (case) and 100 healthy women (control). All participates were Moslem with Iranian nationality and habitant in Iran. They had no previous history of frequent pelvic radiotherapy and alcohol consumption. Two groups were matched with; age, age of first coitus, age of first vaginal delivery, parity and type of delivery. Data was collected through structured interview and analyzed using Chi-square and logistic-regression.
    Result
    The study showed that 40% of case group and 10% of control group had coitus during menstruation. Coitus during menstruation in case group was 6 times more than control group (p<0.0001, odds ratio =6.0, CI= 2.7-12.9).
    Discussion
    Coitus during menstruation may increase the risk of cervical cancer. A research is recommended to find out the best educational method which to prevent this disease.
  • Ebrahim Nabaee, Fereshteh Motamedi, Mohammad Ali Shariat Zade, Masoomeh Nabaee Pages 117-124
    Background
    REM sleep has a role in memory processing. The period of post-learning، that REM sleep is higher than normal level and deprivation of REM sleep impairs memory، is called paradoxical sleep windows (PSW). Methods and Materials: In this experimental study، male N. M. RI rats were trained in a two-way shuttle avoidance task (100 trials/one sessions) then memory retention was tested in next week. In electrophysiology section، different sleep-memory factors were recorded in basal level and 1-4 hours after training. In behavioral section، animals that reached 70% learning criterion (learner group) were deprived of PS in the two periods of 1-4 hours and 5-8 hours after learning by Maze water technique.
    Results
    The amount of REM sleep in group which gained 70% learning after 1-4 hours training، and group without it. In v. s of basic level، significantly increase (p0. 01). Other factors were showed no significant difference between two groups before of training. In behavioral section those animals were deprived in 1-4 hr post-learning show significant memory impairment (p0. 05).
    Conclusion
    Paradoxical increased REM sleep is effective in memory consolidation after 1-4 hours training. This period can be consider as paradoxical sleep window.
  • Hamid Taher Neshat Doust, Mohammad Ali Nilforoush Zadeh, Fahimeh Dehghani *, Hossein Molavi Pages 125-133
    Background
    Researches showed that there is a relationship among alopecia areata, psychological factors and prevalence of psychological disorders. In addition alopecia areata has a great effect on the quality of life of these patients. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management therapy on female patients`s the quality of life with alopecia areata. Methods and Materials: This is a case-control study with pre and post-test exam which is carried out in Isfahan Skin Disease and Leishmaniasis Research Centre. The participants consisted of 20 alopecia areata patients diagnosed by specialists. The questionnaire was Skindex-16 which was completed by patients before and after the intervention. Cognitive-behavioral stress management therapy was done on the case group in eight sessions over a period of two months. Data was analyzed with covariance (ANOVA).
    Results
    The mean of quality of life scores in experimental group in v.s control group significantly decreased (P<0.05).
    Conclusion
    It seems, cognitive-behavioral stress management therapy couses in quality of life improvement in patients with alopecia areata.
  • Gholamreza Nouri Broujerdi *, Fareba Asadi Pages 135-140
    Introduction
    Cecal volvulus is an emergency surgical acute abdomen. In this condition cecum, ileum terminal and ascending colon becomes twisted on its mesenteric anticlock wise direction rotation ranging 180-360 degrees. The cecal volvulus is caused by a lack of fixation of cecum to retroperitoneum. The usual presentation consists of severe colicky abdominal pain with asymmetric abdominal distension. In this article two cases of cecal volvulus are presented. Cases: The first case was a 74 year old female which presented with sudden abdominal pain & asymmetrical severe distension following 3 days constipation. After Plain abdominal x-ray and abdominal CT scan, right hemicolectomy was performed. The second case was a 70 year old female who following 4 days constipation was presented with abdominal pain and distension. Supine and erect abdominal x-ray showed colon hyperaeration and multiple air-fluid levels. The gangrenous colon was resected and colostomy was done.
    Conclusion
    Despite other causes of intestinal obstruction or sigmoid volvulus which can sometimes be treated medically, the treatment of cecal volvolus is always surgery and consisted of cecum and ascending colon resection.