فهرست مطالب

مهندسی برق و الکترونیک ایران - سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1388)

مجله مهندسی برق و الکترونیک ایران
سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی رستمی، آیتک مطمئن، حامد باغبان، حسن رسولی سقای صفحه 1
    در این مقاله یک آشکارساز مادون قرمز چاه کوانتومی مبتنی بر ساختار آبشاری ارائه می شود که می تواند به طور همزمان دو طول موج را در دو بازه مختلف مادون قرمز- میانی آشکارسازی نماید. ناحیه فعال در این آشکارساز به طور یک پارچه به هر دو طول موج حساسیت نشان می دهد و سیستم ترابرد الکترون طوری طراحی شده است که امکان انتقال الکترون تحریک شده توسط دو طول موج را همزمان فراهم می سازد. وجود چاه شکار حامل الحاق شده به ناحیه فعال به امر ترابرد همزمان الکترون تحریک شده توسط دو طول موج کمک می کند. مقادیر پاسخ و آشکارکنندگی برای این دو طول موج در دمای به ترتیب و محاسبه شده است.
    کلیدواژگان: آشکارساز مادون قرمز میانی چاه کوانتومی دو طول موجه، ساختار آبشاری، چاه شکار حامل
  • علیرضا خرمی، مرتضی فتحی پور صفحه 11
    درریز سلول های صفحه نمایش پلاسما تصویر از طریق تحریک و یونیزاسیون مخلوطی از گازهای بی اثر تشکیل می گردد. بدلیل محدودیت در افزایش گاز Xe، بهره لومینانس PDP نسبت به لامپ اشعه کاتدیک کمتر است. در این مقاله با استفاده از شبیه سازی یک ریزسلول ماتریسی نشان می دهیم که بهره تحریک مخلوط گاز He-Xe از بهره تحریک مخلوط گاز Ne-Xe کمتر است. بر خلاف مخلوط گاز Ne-Xe اضافه نمودن گاز Ar به مخلوط گاز He-Xe تاثیر خوبی در روند بهبود بهره تحریک ندارد. اما با وجود برتری بهره تحریک مخلوط گاز Ne-Xe، استفاده از مخلوط گاز He-Xe در صفحه نمایشهایی که خلوص رنگ اهمیت دارد مناسب است.
    کلیدواژگان: بهره تحریک، خلوص رنگ، گاز هلیوم
  • محمدرضا کیوان پور، نصرالله مقدم چرکری صفحه 19
    بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا از رویکردهای مهم مطرح در حوزه بازیابی تصویر در سال های گذشته است. مهمترین چالش فراروی این رویکرد عبارت است از وجود فاصله معنایی میان ویژگی های بصری سطح پایین و معانی سطح بالا موجود در تصاویر. بازیابی مبتنی بر ناحیه و یادگیری از کاربر در چرخه بازیابی تصویر، به عنوان دو نمونه از مهمترین روش های ارائه شده برای کاهش فاصله معنایی به شمار می روند. یادگیری چند نمونه ای از جمله رویکردهای جدید مطرح در حوزه یادگیری ماشین است که بستر مناسبی برای بهره گیری همزمان از دو روش پیش گفته برای کاهش فاصله معنایی فراهم می آورد. بر این اساس در این پژوهش یک روش بازیابی تصویر مبتنی بر یادگیری چند نمونه ای ارائه می شود. روش پیشنهادی در حوزه نمایش و بازیابی تصاویر طبیعت پیاده سازی شده و بر روی یک پایگاه داده تصویری مشتمل بر 3000 تصویر مستخرج از مجموعه COREL آزمون شده است. نتایج بدست آمده دقت قابل قبولی را برای روش پیشنهادی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: بازیابی تصویر، یادگیری چند نمونه ای، بازخورد ارتباط، فاصله معنایی، پایگاه داده تصویری
  • مجتبی مهدوی، شادرخ سماوی، الهه خدامی صفحه 37
    امروزه پنهان نگاری توجه محققین زیادی را به خود جلب کرده است. پنهان نگاری در رسانه های مختلفی مانند تصویر، صدا، تصاویر متحرک صورت می گیرد. تصویر به عنوان یکی از پراستفاده ترین رسانه ها مطرح است. یکی از روش های نمایش تصویر استفاده از تصاویر دوسطحی است. در این مقاله روشی ارائه شده است که داده ها را در تصاویر دوسطحی مخفی می نماید. عمل جاسازی داده ها در فرآیند تبدیل تصویر طیف خاکستری به تصویر دوسطحی صورت می گیرد که باعث بهبود امنیت یا ظرفیت می گردد. جاسازی در نواحی یکنواخت تصاویر دوسطحی شده، می تواند بیانگر حضور داده های مخفی باشد. در این مقاله روشی ارائه گردیده است که با بررسی وضعیت هر پیکسل نسبت به پیکسلهای همسایه از جاسازی داده در نواحی یکنواخت اجتناب می شود. اجرای روش پیشنهادی باعث بهبود کیفیت تصویر گنجانه و افزایش امنیت آن گردیده است.
    کلیدواژگان: پنهان نگاری، تصاویر دوسطحی، فلوید استاینبرگ، پنهان شکنی
  • سید حمیدفتحی، مرتضی محمدی اردهالی، محمدعلی فتاحی اردکانی صفحه 51
    در سالهای اخیر، سیستم های تولید همزمان جهت افزایش کارآیی و استفاده بهینه از منابع انرژی برای تولید انرژی الکتریکی و انرژی گرمایی مورد توجه قرار گرفته اند. با استفاده از سیستم های تولید همزمان انرژی الکتریکی و گرمایی دستیابی به بازده بالای %70 میسر می گردد و بر اساس نرخهای واقعی و بدون سوبسید حاملهای انرژی، بهره برداری از این سیستم ها منافع بخش های عرضه و تقاضا را تامین می کند. در ایران که به علت مزیت نسبی، سوبسیدهای متفاوتی به حاملهای انرژی تعلق می گیرد، دستیابی به پتانسیل های بالقوه این سیستم ها مستلزم مدل سازی، انتخاب و ترکیب مناسب اجزای سیستم تولید همزمان و نیز بهره برداری خردمندانه از آنها می باشد. تغییرات در بارهای الکتریکی و گرمایی و تعرفه های انرژی الکتریکی در ساعات مختلف شبانه روز، تعیین نقطه کار بهینه سیستم های تولید همزمان را دشوار می سازد. تحقیقات انجام شده در این زمینه بیشتر معطوف به سیستم های فاقد مخزن ذخیره سازی انرژی گرمایی است و هزینه های راه اندازی و خروج سیستم نیز در نظر گرفته نشده است. لذا در این مطالعه،نقطه کار بهینه یک سیستم متشکل از چندین واحد مستقل، با قابلیت خرید و فروش انرژی الکتریکی،مبتنی بر مصرف سوختهای متنوع و بهره برداری از مخزن ذخیره انرژی گرمایی با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعیین گردیده و صحت مدلسازی در مقایسه با دیگر مراجع نیز انجام گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که در فصول معتدل و فصل تابستان، سیستم تولید همزمان در طی ساعات13- 22 به علت نرخ بالای انرژی الکتریکی شبکه تمامی نیازهای الکتریکی و حرارتی را برآورده می سازد و در پایان 24 ساعت، هزینه کل سیستم تولید همزمان برای تقریبا تمامی فصول 50 درصد کمتر از سیستم تولید متعارف است. همچنین نشان داده شده است که استفاده از چیلر جذبی نسبت بار الکتریکی و گرمایی متعادل تر شده و کارآیی سیستم تولید همزمان در مقایسه با حالت قبل افزایش یافته و اتلاف انرژی گرمایی نیز کاهش پیدا کرده است.
    کلیدواژگان: سیستم های تولید همزمان، بهینه سازی عملکرد سیستم، الگوریتم ژنتیک، ذخیره سازی انرژی گرمایی
  • سید عباس طاهر، رضا همتی، علی عبدالعلی پور صفحه 63
    در این مقاله به طراحی کنترل کننده های داخلی UPFC شامل کنترل کننده توان عبوری از خط، کنترل کننده ولتاژ DC و کنترل کننده ولتاژ پایانه ماشین سنکرون پرداخته شده است. بر اساس مدل خطی به شکل فضای حالت برای سیستم تک ماشینه متصل به شین بینهایت کنترل کننده های مذکور با روش بهینه سازی الگوریتم ژنتیک برای این سیستم بهینه سازی شده اند. با توجه به اینکه سیستم اصلی ناپایدار می باشد لذا قبل از طراحی کنترل کننده، باید سیستم پایدار شود. در نتیجه برای پایدار سازی سیستم ابتدا کنترل کننده میراساز بر اساس روش جبران سازی پیش فاز طراحی شده است. بعد از پایدارسازی سیستم، بهینه سازی کنترل کننده های داخلی UPFC با روش الگوریتم ژنتیک انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: کنترل توان، کنترل ولتاژ، UPFC، الگوریتم ژنتیک
  • علی مذهب جعفری، اصغر اکبری ازیرانی صفحه 73
    در این مقاله از مدل خط انتقال چند سیمه برای مکانیابی تخلیه جزئی (PD) در سیم پیچ ترانسفورماتورهای قدرت استفاده شد. پارامترهای مدل بطور دقیق با در نظر گرفتن مسائل عملی مطرح در طراحی ترانسفورماتور محاسبه شدند. به منظور کاهش پیچیدگی محاسباتی مدل دو روش مختلف بکار گرفته شد و بر اساس مقایسه بین توابع انتقال اندازه گیری شده و محاسبه شده سیم پیچ فشارقوی یک ترانسفورماتور 132kV/20kV و یک ترانسفورماتور نیروگاهی 420kV/15.75kV روش مناسب انتخاب گردید. برای بررسی دقت مدل در مکانیابی PD، پالسهای PD تولید شده بوسیله یک کالیبراتور به نقاط مختلف سیم پیچ یک ترانسفورماتور تحقیقاتی 20kV/0.4kV اعمال شده و در دو انتهای سیم پیچ اندازه گیری شدند. توابع تبدیل تکه ای سیم پیچ محاسبه شده بوسیله مدل برای ارجاع پالسهای اندازه گیری شده به نقاط داخلی سیم پیچ استفاده شدند. سپس با مقایسه سیگنالهای ارجاع داده شده به نقاط داخلی سیم پیچ، مکان PD در داخل سیم پیچ تخمین زده شد.
    کلیدواژگان: ترانسفورماتور، مدلسازی، تابع انتقال، خط انتقال چند سیمه، تخلیه جزئی، مکانیابی