فهرست مطالب

دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی - سال چهارم شماره 1 (بهار 1388)

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال چهارم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد ابراهیم رضوانی، سهراب حاجی زاده، پروین بابایی، سقراط فقیه زاده، محمد خاکساری، محمدحسین بسکابادی، اکبر پژهان، محمد رستم پور، مهین دیانت، جواد ناصریان صفحات 1-7
    مقدمه
    مقادیر طبیعی پارامترهای حیاتی قلبی، ریوی و یا خونی در جمعیت های مختلف یکسان نبوده بلکه تحت تاثیر متغیرهایی مانند سن، جنس، قد، ژنتیک و موقعیت جغرافیایی قرار می گیرند. هدف از این تحقیق تعیین اندازه های فیزیولوژیک پارامترهای تنفسی در جمعیت طبیعی ایران و به دست آوردن معادلات مرجع برای این گروه می باشد.
    مواد و روش ها
    افراد نمونه از شهرهای مختلف انتخاب و پس از اطمینان از سلامت آن ها برای تست به آزمایشگاه اعزام شده و در آزمایشگاه پارامترهای حیاتی ریوی شامل حجم جاری (TV)، ظرفیت حیاتی سریع (FVC) و آهسته (SVC)، تعداد تنفس (RR) و حجم جریان بازدمی (FEV) با شیوه های استاندارد و رعایت اخلاق پزشکی در جنس های زن و مرد به طور جداگانه اندازه گیری شد. شرایط آزمایشگاه برای همه افراد یکسان و در حالت نشسته و پس از استراحت بوده است.
    نتایج
    نتایج حاصل از این اندازه گیری ها در گروه های سنی مختلف و به تفکیک زن و مرد تعیین شد. پس از تعیین میانگین برای گروه های سنی و با استفاده از فرمول های رگرسیون، معادلات مرجع برای هر کدام از پارامترهای حیاتی مورد نظر به شرح زیر به دست آمد. (قد)003/0+(جنس)031/0+035/0- =TV، (قد)020/0+(سن)004/0-651/0- =FEV1، (وزن)035/0-(قد)108/0-(سن)033/0-791/44 =RR، (قد)019/0+424/0- =SVC، (وزن)003/0+(قد)010/0+(جنس)083/0+842/0 =FVC.
    نتیجه گیری
    با توجه به معادلات مرجع به دست آمده برای جمعیت سالم ایران، می توان با در دست داشتن خصوصیات فرد مانند، قد، وزن و سن، هر کدام از شاخص های حیاتی ریوی را برای وی محاسبه و پیش بینی نمود. به عبارت دیگر میزان متوسط هر شاخص استانداردی را که برای فرد قابل تصور است، به دست می دهد و لذا این مقادیر مبنای مقایسه ای برای طبیعی یا غیرطبیعی بودن شاخص های اندازه گیری شده در فرد است.
    کلیدواژگان: شاخص های تنفسی، برآورد، جمعیت ایرانی
  • علی اصغر یارمحمدی، سمیرا یعقوبی، محمود مولایی * صفحات 8-11
    مقدمه
    در این مطالعه، تاثیر بالینی تزریق توکسین بوتولینیم-A در درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تعداد 55 بیمار مبتلا به BPH با سابقه درمان طبی ناموفق به دلیل اینکه در معرض خطر بالایی برای جراحی قرار داشتند، تحت درمان با توکسین بوتولینیم-A در نقاط مختلف در زون ترانزیشنال قرار گرفتند. میزان آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA)، معیار بررسی علایم پروستات (Prostate system score)، شاخص کیفیت زندگی بیماران دارای مشکل ادراری، حجم پروستات، میزان باقی مانده ادرای، میزان حداکثر جریان ادراری در تمام بیماران قبل، 3 و 6 ماه بعد از تزریق ثبت و مقایسه شده است.
    نتایج
    میانگین سنی بیماران برابر با 5/2±78 سال بود. میانگین نمره علایم ادراری و کیفیت زندگی پس از 3 ماه به صورت معناداری بهبود یافت. میزان سرعت جریان ادرار افزایش مشخص و معناداری را در 3 و 6 ماه پس از درمان نشان داد. حجم ادرار باقیمانده 3 ماه و 6 ماه بعد پس از تزریق به طور معناداری کاهش یافت. میزان PSA سرم از ng/ml 5/1±1/5 به ng/ml 9/0±7/2 در 3 ماه پس از تزریق کاهش یافت (05/0>P). حجم پروستات از ml 8±65 به ml 6±59 در عرض یک ماه و به ml 5±42 در عرض 3 ماه کاهش یافت (05/0>P). حداکثر اثر درمانی پس از یک هفته دیده شد. در انتهای 6 ماه پیگیری، 48 بیمار بهبود علایمشان را گزارش کردند و در 32 بیمار، درمان طبی قطع شد و فقط در 7 بیمار، علایم باقی ماند.
    بحث: تحقیق ما نشان داد که استفاده از تزریق داخل پروستات توکسین بوتولینیم-A (BTX-A) باعث کاهش حجم سریع پروستات و کاهش در مقاومت مجرا در بیماران با انسداد خروجی مثانه به دلیل بزرگی پروستات می شود و می تواند به عنوان درمان برای انسداد ادراری مقاوم در بیماران با هایپرپلازی خوش خیم پروستات که دارای خطر بالا جهت انجام جراحی هستند، در نظر گرفته شود. این روش دارای حداقل میزان عوارض است و حتی می توان از این درمان به عنوان یک درمان همراه در کانسر پروستات استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پروستات، توکسین بوتولینیم، A، هایپرپلازی خوش خیم پروستات
  • آزاده صفایی، بیژن مقیمی دهکردی، سید رضافاطمی، الهام مسرت، فاطمه نعمتی ملک، محمد امین پورحسینقلی، محمدرضا زالی صفحات 12-15
    مقدمه
    اگرچه افزایش خطر سرطان کولورکتال در افراد با سابقه ی فامیلی مثبت در مطالعات گذشته مکررا به اثبات رسیده است ولی اطلاعات بسیار محدودی در این زمینه در ایران گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط وجود سابقه ی فامیلی سرطان و ابتلا به سرطان کولورکتال می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مورد- شاهدی همسان نشده طراحی شده است. 393 مورد با تشخیص قطعی سرطان کولورکتال و 393 شاهد سالم که در یک طرح بررسی سلامتی شرکت کرده بودند به طور تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به سابقه ی فامیلی سرطان در موردها با استفاده از فرم های ثبت سرطان و در شاهدها با مصاحبه با آنان توسط پرسنل بهداشتی آموزش دیده جمع آوری شد. نسبت شانس مانتل- هانزل برای از بین بردن اثر مخدوش کنندگی سن و جنس محاسبه گردید.
    نتایج
    سابقه ی فامیلی سرطان توسط 4/36% موردها و4/24% شاهدها گزارش گردید. خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که سابقه ی ابتلا به سرطان در حداقل یکی از بستگان درجه ی یک آن ها گزارش گردیده بود در حدود 2 برابر افزایش می یافت. نتایج مطالعه نشان داد که داشتن سابقه ی فامیلی سرطان کولورکتال با احتمال 8/4 برابر (1/8-8/2:CI95/0) ابتلا به سرطان کولورکتال مصادف خواهد بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه می توان چنین نتیجه گیری کرد که داشتن سابقه ی فامیلی سرطان با خطر ابتلا به سرطان کولورکتال همراه است. بر مبنای آن که، برنامه ی معمول جهت غربالگری سرطان کولورکتال در ایران وجود ندارد، لذا توصیه می شود بستگان درجه یک بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در اولویت برنامه های غربالگری قرار بگیرند.
    کلیدواژگان: سابقه ی فامیلی سرطان، سرطان کولورکتال، بستگان درجه اول
  • سیده شهره علوی، عیسی ابراهیم زاده، داود کریم زادگان مقدم، محمد عطاران، رامین مهرداد، بنفشه گلستان صفحات 16-23
    مقدمه
    از آنجایی که تاکنون مطالعات معدودی به مقایسه یادگیری الکترونیکی سریع و مرسوم پرداخته است، مطالعه حاضر در سال 1387 با هدف مقایسه میزان یادگیری، رضایت کارکنان تحت آموزش و زمان صرف شده برای تولید دوره آموزشی با این دو رویکرد در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای 100 نفر از کارکنان به روش تصادفی بلوکی در دو گروه 50 نفری تحت آموزش با دوره آموزشی مبتنی بر دو رویکرد، بررسی شدند. محتوای یادگیری الکترونیکی مرسوم توسط طراحی آموزشی آبشاری و نرم افزار Macromedia flash و محتوای رویکرد یادگیری الکترونیکی سریع، با پردازش موازی سه مرحله تحلیل، طراحی و تدوین و نرم افزار Adobe Presenter تولید شد. داده ها توسط پیش آزمون، پس آزمون، آزمون پایان دوره، پرسش نامه های خودارزیابی میزان یادگیری و رضایت سنجی کارکنان جمع آوری شدند.
    نتایج
    مقایسه نمره پیش آزمون، پس آزمون، آزمون پایانی و خودارزیابی کارکنان از میزان یادگیریشان در دو گروه تفاوت معناداری نداشت. رضایت از محتوای آموزشی، شیوه آموزش، برنامه آموزش الکترونیکی و رضایت کلی در دو گروه تفاوت معناداری نداشت. زمان تدوین محتوا در رویکرد یادگیری الکترونیکی مرسوم، 141 روز کاری و در رویکرد سریع 24 روز کاری بود.
    نتیجه گیری
    نظر به عدم تفاوت دو رویکرد مذکور در میزان یادگیری و رضایتمندی کارکنان و کاهش قابل توجه زمان تدوین دوره، در رویکرد یادگیری الکترونیکی سریع، استفاده از آن برای آموزش الکترونیکی کارکنان دانشگاه ها، پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی سریع، یادگیری الکترونیکی مرسوم، رضایت، کارکنان
  • محمد امیری، امیر کساییان صفحات 24-29
    مقدمه
    امروزه تنظیم خانواده به عنوان یک اصل اساسی در زندگی افراد بشر در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و نگرش ارایه دهندگان خدمات تنظیم خانواده در زمینه روش های پیش گیری از بارداری در شهرستان شاهرود در سال 1387 انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش از نوع مطالعات تحلیلی- مقطعی و کاربردی می باشد. در این مطالعه پرسش نامه ای مشتمل بر 8 سوال عمومی و 52 سوال اختصاصی تهیه شده و جهت تکمیل در اختیار ارایه دهندگان قرار گرفت. جمعیت مورد مطالعه کلیه ارایه دهندگان خدمات تنظیم خانواده (162 نفر) بوده که درخانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری معاونت بهداشتی شاغل بودند. هم بستگی بین متغیرها با استفاده از آزمون هم بستگی پیرسون و مقایسه میانگین نمره بین گروه ها با آزمون آنالیز واریانس انجام شده است.
    نتایج
    در این مطالعه 152 نفر در مطالعه شرکت نموده که اکثریت آن ها (7/73%) زن بودند. 3/74% ارایه دهندگان بهورز، 9/7 درصد کاردان بهداشت خانواده، 6/2 درصد کارشناس بهداشت خانواده و 1/15 درصد ماما بودند. میانگین نمره آگاهی 7/2 ± 9/17 از 25 بوده که حاکی از نمره آگاهی متوسط می باشد. میانگین نمره نگرش 3/10 ± 0/71 از 108 بوده که حاکی از نمره نگرش مثبت در افراد مورد مطالعه می باشد. نتایج نشان داد رابطه معناداری بین آگاهی با جنس، شغل، مدرک تحصیلی، واحد خدمتی، سابقه کار و نوع روش پیش گیری مورد استفاده توسط ارایه کننده خدمت وجود دارد (001/0P=). هم چنین بین نگرش با جنس، واحد خدمتی، سابقه کار و آگاهی رابطه معناداری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با عنایت به آگاهی متوسط ارایه دهندگان خدمات تنظیم خانواده و نگرش نسبتا مثبت و عدم استفاده از روش های پیش گیری مطمئن در بین حدود یک سوم از آنان به نظر می رسد برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه تنظیم خانواده برای کلیه رده های ارایه کننده خدمات می تواند کمک شایانی در ارتقاء برنامه های بهداشت مادران داشته باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، تنظیم خانواده، ارایه دهندگان خدمات، روش های پیش گیری از بارداری
  • مهناز معتمدی، پوراندخت افشاری، سیدمحمود لطیفی صفحات 30-35
    مقدمه
    ساعات پایانی بارداری انسان با انقباضات پرقدرت رحمی که موجب باز شدن دهانه رحم و بیرون راندن جنین از مجرای زایمان می شود، مشخص می گردد. وضعیت مادر در طول زایمان می تواند بر روی انقباضات رحمی و هم چنین عوامل روحی وی تاثیر بگذارد. در این مطالعه تاثیر وضعیت انتخابی مادر در مرحله زایمان بر پیامد بارداری مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه مقایسه ای است. در این مطالعه از میان زنان نخست زای مراجعه کننده به زایشگاه یا زهرا (س) تعداد 100 نفر که واجد شرایط مورد نظر در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفری بررسی شدند. در گروه شاهد در بدو پذیرش (دیلاتاسیون 4 سانتیمتری) در اتاق درد به صورت خوابیده در تخت مراقبت های معمول را دریافت می کردند ولی افراد گروه مداخله اجازه داشتند تا در هر وضعیتی که احساس راحتی بیش تری می کنند، قرار گیرند. اطلاعات از طریق فرم اطلاعاتی، ترازو، ساعت، معیار سنجش درد بورفورد، فرم ثبت مشاهدات و معاینات جمع آوری با آزمون های آماری t، کای- دو تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    متوسط طول فاز فعال زایمان در گروه مداخله 2/142 دقیقه و در گروه شاهد 4/212 دقیقه، میانگین نمره درد در گروه مداخله 1/1 ± 9/6 و در گروه دوم 2/1 ± 1/8 گزارش شدند که اختلاف آن ها معنادار می باشد. درصد فراوانی مصرف اکسی توسین (8% در مقابل 64%) و هم چنین میزان رضایت مادران از تجربه زایمان در گروه مداخله به طور معناداری بیش تر بود. میزان موارد غیرطبیعی صدای قلب جنین در گروه مداخله به طور معناداری کم تر از گروه شاهد بود. 76% واحدهای پژوهش در گروه مداخله در مقابل این سوال که آیا در حاملگی آینده وضعیت آزاد را انتخاب خواهند کرد، پاسخ مثبت دادند.
    نتیجه گیری
    وضعیت انتخابی مادر در مرحله فعال زایمان نه تنها هیچ گونه اثر نامطلوبی بر پیامد بارداری ندارد بلکه بسیاری از نتایج بارداری را نیز بهبود می دهد و می توان آن را به عنوان روشی مناسب در زایمان های طبیعی و بدون عارضه به کار برد.
    کلیدواژگان: وضعیت انتخابی، مرحله فعال، پیامد بارداری، زایمان، نخست زا
  • اصغر محمدپوراصل، پریوش اصغریان، فاطمه رستمی، آرزو عزیزی، حسین اکبری صفحات 36-39
    مقدمه
    در سال های گذشته میزان زایمان سزارین روند افزایشی داشته است. به دلیل عوارض جراحی، هزینه های مالی، دوره اقامت و بستری شدن مادر در بیمارستان، زایمان طبیعی ارجحیت دارد. با این حال در خواست و گرایش زنان به زایمان سزارین یکی از عوامل اساسی افزایش سزارین می باشد. هدف مطالعه حاضر، بررسی انتخاب نوع روش زایمان و دلیل آن و تعیین برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار شهرستان مراغه می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 250 زن در سه مرکز بهداشتی- درمانی شهرستان مراغه در شهریور ماه 1385 مورد مصاحبه قرار گرفتند. پرسش نامه این پژوهش شامل سوالاتی برای کسب اطلاعات دموگرافیک، سابقه باروری، انتخاب نوع زایمان و دلیل انتخاب بود. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای و آزمون t مستقل در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    از میان 250 زن انتخاب شده 179 مورد (6/71%) زایمان طبیعی و 71 مورد (4/28%) زایمان سزارین را انتخاب نمودند. داشتن سابقه سزارین و محل مراجعه برای کنترل بارداری با انتخاب نوع زایمان ارتباط معناداری داشت (001/0P
    کلیدواژگان: روش زایمان، زایمان سزارین، زایمان طبیعی، مرکز بهداشتی، درمانی
  • محمدهادی دهقانی، عماد دهقانی فرد، کمال اعظم، علیرضا عسگری، محمد مهدی بانشی صفحات 40-44
    مقدمه
    بررسی میزان و ترکیب اجزاء پسماندهای شهری به عنوان اطلاعات اساسی برای طراحی، بهره برداری و بهینه سازی سیستم های مدیریت پسماند مورد نیاز است. هدف نهایی این تحقیق بررسی کمی، کیفی و پتانسیل بازیافت پسماندهای جامد شهر تهران به تفکیک مناطق 22 گانه آن می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در بازه زمانی 9 ماه ابتدای سال 1386 و در مناطق 22 گانه شهرداری تهران انجام شد. روش نمونه برداری پسماندها به صورت مرکب سیستماتیک بود. در این مطالعه اجزاء خشک موجود در پسماندها، جداسازی و ابتدا با آزمون کلموگروف-اسمیرنوف طبیعی بودن توزیع میانگین پسماندها و سپس برای بررسی وجود اختلاف معنادار بین پارامترهای با توزیع نرمال، از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t و برای پارامترهای با توزیع غیرنرمال از آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.
    نتایج
    اجزاء خشک موجود در پسماندهای مطالعه شده شامل کاغذ و مقوا 37%، پلاستیک 25%، فلزات 13%، منسوجات 8% و شیشه 4% بودند. بیش ترین مقادیر کاغذ و مقوا در آذر ماه، پلاستیک و فلزات در اردیبهشت ماه، منسوجات و شیشه در آبان ماه و زایدات قابل دفن در خرداد ماه بودند. هم چنین میانگین اجزاء خشک پسماندهای مورد مطالعه در ماه های فصل پاییز نسبت به فصل تابستان دارای اختلاف معنادار می باشند (05/0P
    کلیدواژگان: پسماند شهری، اجزاء خشک، بازیافت، شهرداری تهران
  • محبوبه قابل، طلعت خدیوزاده صفحات 45-47
    مقدمه
    به زنان باردار کندر بخورانید، کودک هرگاه در شکم مادر با کندر تغذیه شود دلش قوی و عقلش زیاد گردد (پیامبر گرامی اسلام (ص)). کندر (Frankincense) صمغ گیاهی است که از گونه های مختلف گیاه Boswellia به دست می آید. در طب سنتی و پزشکی اسلامی از کندر به عنوان ماده ای که اثر تقویت هوش و حافظه دارد نام برده شده است. مهم ترین جایگاه یادگیری و حافظه در مغز، هیپوکامپ است، احتمالا عصاره کندر با تاثیر بر این ناحیه موجب افزایش انتقال پیام ها و تقویت حافظه می شود. با توجه به استفاده گسترده از توصیه های طب سنتی و اسلامی در کشور، در مطالعه ی حاضر، وضعیت استفاده از کندر در دوران بارداری در زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی در مانی شهرستان مشهد در سال 1386-1385 بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی تعداد 900 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مورد مصاحبه قرار گرفتند. افراد واجد شرایط طی نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. سن بارداری در زنان باردار مورد پژوهش بین 4 تا 41 هفته و میانگین آن 2/26 هفته بود. جهت پردازش داده ها از نرم افزارSPSS استفاده شد.
    نتایج
    263 نفر (2/29 درصد) از مادران به منظور با هوش شدن کودک از کندر استفاده کرده بودند. میزان مصرف کندر از یک نوبت در طی بارداری تا مصرف روزانه در کل دوران بارداری متفاوت و به طور متوسط 2/74 روز از دوران بارداری بود. 8/39 درصد از مادران استفاده کننده از کندر دارای تحصیلات زیر دیپلم و 2/60 درصد دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند. در 6/94 درصد از مادران مصرف کننده هیچ عارضه ای در بارداری مشاهده نشد و تنها در 4/5 درصد از مادران تهوع یا سایر عوارض جزیی همراه با مصرف کندر گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت یادگیری و نقش تعیین کننده قوای ذهنی و حافظه در زندگی و موفقیت انسان، تحقیقات تکمیلی برای تعیین میزان تاثیر آن بر بهره هوشی کودکان متولد شده از مادران مصرف کننده کندر و مقایسه آن با سایر کودکان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کندر، بارداری، طب سنتی
|
  • Mohammad, Ebrahim Rezvani, Sohrab Hajizadeh, Parvin Babaei, Soghrat Faghihzadeh, Mohammad Khaksari, Mohammad, Hosein Boskabadi, Akbar Pejhan, Mohammad Rostampour, Mahin Dianat, Javad Naserian Pages 1-7
    Introduction
    Normal values of cardio-pulmonary and hematic parameters are not the same in different populations rather these reference values are influenced by a variety of factors including age gender genetics and geographical region of living. The aim of this study was to identify the physiological values of pulmonary system in Iranian adult population and obtain the reference equations for these parameters.
    Methods
    Sample subjects were randomly selected from cities in different regions of the country. Having been identified the healthy individuals were sent to laboratory. There vital pulmonary parameters including tidal volume forced vital capacity slow vital capacity respiratory rate and forced expiration volume were separately measured in men and women using standard methods and devices by expert researchers observing bioethics. Laboratory conditions were the same for all people in sedentary position and after rest.
    Results
    The obtained results were classified for different age groups of men and women. Applying regression formulas mean values for different age groups were calculated and then reference equations were derived for each parameter as below: TV= -0.035+0.031(sex)+0.003(height) FEV1= -0.651-0.004(age)+0.020(height) RR= 44.791-0.033(age)-0.108(height)-0.035(weight) SVC= -0.424+0.019(height) FVC= 0.842+0.083(sex)+0.010 (height) +0.003(weight).
    Conclusion
    Regarding the obtained reference equations for healthy Iranian population one can calculate and predict pulmonary parameters for an individual using his/her personal features such as age sex height and weight. In other words the mean value of each parameter provides the appropriate standard for that individual. Therefore these values are criteria for normality or abnormality of the measured parameters in that individual.
    Keywords: Pulmonary parameters Estimation Iranian population
  • Aliasghar Yarmohamadi, Samira Yaghobi, Mahmoud Molaee Pages 8-11
    Introduction
    We examined the clinical effectiveness of prostate injection of botulinum A toxin in the treatment of BPH.
    Methods
    In this deh1ive study 55 men with BPH who had failed medical treatment and were poor risks for surgery were treated by injection of botulinum A toxin into different parts of the transition zone. Amounts of prostate-specific antigen(PSA) prostate symptom scores quality-of-life index prostate volume postvoid residual urine volume and peak urinary flow rates were recorded and compared for all patients before injection and 3 and 6 months after the injection.
    Results
    The mean patient age was 78±2.5 years. The mean symptom score and quality-of-life index significantly improved after 3 months. Maximal urinary flow rate (Qmax) showed a significant increase after 3 and 6 months of treatment. Postvoid residual urine volume had a significant decrease after 3 and 6 months (P0.05). Prostate volume decreased from 65±8 ml to 59±6 ml within 1 month and to 49±5 ml within 3 months (P
    Keywords: Prostate Outline a toxin Benign prostatic hyperplasia (BPH)
  • Seyd, Shohre Alavi, Esa Ebrahim, Zade, Davoud Karimzadegan, Moghaddam, Mohammad Attaran, Ramin Mehrdad, Banafshe Golestan Pages 16-23
    Introduction
    As there are few studies that compare rapid e-learning with traditional e-learning this study was carried out in Tehran University of Medical Science in 1387 in order to compare learning rate trainees satisfaction and the time consumed to develop training courses in these two approaches.
    Methods
    In this interventional study 100 employees were assessed in two 50- staff groups by blocking randomization one group learned through traditional e-learning and the other by rapid e-learning. The traditional e-learning content development was based on waterfall instructional design by Macromedia flash software. The rapid e-learning content development was based on parallel process of three stages of analysis design and development by Adobe Presenter software. The data were collected by pre test post test final examination; self- report questionnaire of learning and questionnaire of trainees satisfaction.
    Results
    There was no significant difference between pre test post test final examination scores and self report of learning of the two groups nor was there significant difference between satisfaction of content delivery method e-learning program and overall satisfaction in the two groups. The consumed time for developing the course in traditional and rapid e-learning approaches was 141 working days and 24 working days respectively.
    Conclusion
    The staff learning and satisfaction were not different in these two e-learning approaches but the time needed for content development in rapid e-learning approach was much less compared to the other approach. Therefore it is recommended that rapid e-learning be used in electronic staff in-service training in universities.
    Keywords: Rapid e learning Traditional e learning satisfaction Employee
  • Mohammad Amiri, Amir Kasaeian Pages 24-29
    Introduction
    These days family planning is considered a fundamental principle in human life. This study aimed to investigate family planning service providers knowledge about and attitude toward pregnancy prevention methods in shahrood in 2008.
    Methods
    This research was a cross-sectional and applied one. In this study a questionnaire including 8 general items and 52 specialized ones was administered to service providers. The studied population (162 people) were all service providers working in health houses and urban and rural health centers in shahrood. The correlation between variables was calculated through Pearson correlation coefficient and the means of groups were compared through analysis of variance (ANOVA). The results have been show in the form of tables and diagrams.
    Results
    152 people the majority of whom (73.7%) were women participated in the study. 74.3% of participants had high school diploma and below degrees. 7.9 % had associative and 2.6% had BS degrees in family health. 15.1% had BS degrees in midwifery. The Knowledge mean score was 17.9±2.7 out of 25 which indicates average knowledge of service providers. The attitude mean score was 71±10.3 out of 108 that indicates the positive attitude of family planning service providers. The results showed a significant relationship between knowledge and sex job level of education unit of service providing work experience and type of prevention used by the service providers (P=0.001). However there was no significant relationship between attitude and sex service unit and work experience.
    Conclusion
    Noting the average knowledge and the positive attitudes of the family planning service providers and noting the unreliable prevention methods about one-third of them use providing all ranks of service providers with educational classes about family planning seems to be a considerable help for planning and promotion of mothers health plans.
    Keywords: Knowledge attitude family planning Service providers Pregnancy prevention methods
  • Mahnaz Motamedi, Porandokht Afshari, Seyed, Mahmoud Latefi Pages 30-35
    Introduction
    Final hours of human pregnancy are diagnosed with floored uterine contractions that induce the dilatation of cervix and pushing of the fetus throughout the delivery passage. Mothers position during labor can influence uterine contractions as well as the mothers psychological status. This study aimed at investigating the effect of maternal elective position in labor stage on the pregnancy outcome.
    Methods
    In this randomized controlled trial (quasi-experimental study) a total of 100 people were randomly selected from the population of first pregnancy women referring to Ya Zahra Maternity Hospital and they were randomized into a 50- person usual care or control group and a 50-person elective position or case group. At admission (4- cm dilatation) women in the control group remained confined to the labor bed and received the usual medical care. But women in elective position were allowed to choose their preferred position such as walking sitting standing knee-chest etc. The Data were collected through information forms scale clock Burford pain scale and observation record forms and they were analyzed by t-test and Chi-square statistical tests.
    Results
    The results indicated that relative length of the active phase in the case and control groups was 142.2 and 212.4 minutes respectively which shows a significant reduction. The mean labor scores in the case and control groups were respectively reported as 6.9±1.1 and 8.1±1.2 which indicate a significant difference. The need for oxytocin augmentation reduced (8% vs 64%) and mothers satisfaction of child birth experience significantly increased. The incidence of fetal heart rate abnormalities was significantly smaller in the case group. When asked whether they would choose elective position during future labors 76% of women in the case group answered positively.
    Conclusion
    Maternal elective position during active phase not only has no abnormal effects on the pregnancy outcome but also it improves many of pregnancy outcomes and it can therefore be used as an appropriate and harmless method in normal deliveries.
    Keywords: Elective position Active phase Pregnancy outcome labor
  • Asghar Mohammadpourasl, Parivash Asgharian, Fatemeh Rostami, Arezoo Azizi, Hossein Akbari Pages 36-39
    Introduction
    In recent years there has been an increase in the trend for cesarean section. Due to surgical complications financial costs and mothers long period of hospitalization vaginal delivery is preferred as a favorite procedure. However womens requests for and tendency toward cesarean is one of the main reasons for this increase. The aim of the present study was to study the choice of the delivery method type and its related factors in pregnant women in Maragheh.
    Method
    In this deh1ive cross - sectional study 250 pregnant women were interviewed in three primary health care centers in Maragheh in September 2006. The questionnaire used in the study included items seeking demographic characteristics fertility history selection of the labor type and its reasons. Chi square and independent t– test were used to analyze the collected data through SPSS software.
    Results
    From 250 women who were selected for the study 179(71.8%) selected the natural delivery and 71(28.4%) preferred cesarean section. Having a history of cesarean section and referral place for control of pregnancy were significantly associated with selection of the labor type (P
    Keywords: Method of Delivery Natural Delivery Cesarean section Primary health care centre
  • Mohammadhadi Dehghani, Emad Dehghanifard, Kamal Azam, Alireza Asgari, Mohammadmahdi Baneshi Pages 40-44
    Introduction
    The amount and composition of municipal waste comprise the basic information needed for the planning operation and optimization of waste management systems. The final goal of this study was a quantitative and qualitative investigation of recycling potential of solid wastes in 22 regions of Tehran.
    Methods
    This study was conducted in the last 9 months of 2007 in 22 regions of Tehran municipality. Systematic sampling method was use in the study. The solid parts of wastes were segregated and the data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov test for determination of the normality of mean distribution of the data and then for determination of the significance of differences between parametric data the One-way ANOVA and the Independent-sample T-test methods were used and for non-parametric data the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis methods were applied.
    Results
    The solid parts of studied waste were paper and cardboard (37%) plastic (25%) metal (13%) textile (8%) and glass (4%). The maximum amounts of paper and cardboard were in Azar plastic and metal in Ordibehesht textile and glass in Aban and residuals in Khordad. Also there was a significant difference between the mean of studied solid wastes in autumn and summer months (P-value
    Keywords: Municipal waste Solid waste Recycling Tehran municipality
  • Mahboobeh Ghabel, Talat Khadivzadeh Pages 45-47
    Introduction
    A narration by the holy prophet of Islam reads Feed pregnant women with frankincense so that they will have intelligent and brave children. Frankincense is a plant gum which is obtained from different species of Boswellia. In Islamic and traditional medicine frankincense has been named as a substance which improves intelligence and memory. Hippocampus is the most important part of learning and memorizing in the brain and frankincense juice probably by influencing this area increases the conduction of sensory signals and improves memory. Noting the extensive use of the Islamic and traditional medicine recommendations in the country in this study we investigated the use of frankincense in pregnant women referring to health care centers in Mashahd between July 2005 and October 2006.
    Method
    In this cross-sectional survey 900 pregnant women referring to health care centers in Mashhad were interviewed. The participants were selected through a multi stage sampling procedure. Gestational age of the participants was between 4 to 41 weeks and the mean of gestational age was 26.2 weeks. The collected data were analyzed by SPSS software.
    Results
    263 (29.2%) pregnant women ate frankincense in order to have intelligent babies. The rate of frankincense use varied from once in the pregnancy period to constant daily use during this period and the mean use was 74.16 days. 60.2% of the participants had high school diploma or higher degrees and 39.8% had degrees lower than high school diploma. In 94.6% of the mothers using frankincense no side effect was observed and only 5.4% of mothers reported nausea or some slight side effects.
    Conclusion
    Noting the importance of learning and the constructive role of mental abilities and memory in human success it is recommended that more complementary research be conducted to determine the effect of frankincense on childrens IQs in case-control studies.
    Keywords: Frankincense Pregnant Traditional medicine