فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 70 (تابستان 1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 70 (تابستان 1388)

  • 96 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/07/01
  • تعداد عناوین: 13
|
  • دکترمحمد کاظمی عرب آبادی، دکترعلی اکبر پورفتح الله، دکترعبدالله جعفرزاده، غلامحسین حسن شاهی، سعید دانشمندی، ابراهیم رضازاده زرندی، علی شمسی زاده، شکوفه مقدم صفحه 1
    مقدمه
    عفونت نهفته هپاتیت B شکلی بالینی از هپاتیت B است که در آن فرد به رغم HBsAg منفی، HBV-DNA در خون محیطی دارد. هنوز علت این که این دسته بیماران قادر به پاکسازی کامل ویروس از بدن نیستند به طور کامل مشخص نشده است. به نظر می رسد تفاوت های ژنتیک و ایمونولوژی در این مورد سهم عمده ای داشته باشند و از جمله مواردی که پاسخ ایمنی علیه ویروس ها را تغییر می دهد سیستم سیتوکین است. IL-4 سیتوکینی است که عملکرد سیستم ایمنی سلولی را کاهش می دهد. بنابراین، هر عاملی که بر بیان و عملکرد این سیتوکین مؤثر باشد می تواند عملکرد سیستم ایمنی را متأثر کند. چون برخی پلی مورفیسم ها در ژن سیتوکین ها بر بیان و عملکرد این مولکول ها مؤثر است، در این مطالعه به بررسی پلی مورفیسم در ناحیه 590- ژن IL-4 پرداخته شده است.
    هدف
    تعیین ارتباط پلی مورفیسم های ژن IL-4 با عفونت نهفته هپاتیت B
    مواد و روش ها
    3700 نمونه پلاسمای تازه منجمد شده(FFP) که از نظر HBsAg منفی بودند جمع آوری و از نظر anti-HBc آزمایش شد. سپس، نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش PCR بررسی شدند. نمونه های HBV-DNA مثبت به عنوان موارد عفونت نهفته هپاتیت B و نمونه های HBV-DNA منفی به عنوان گروه کنترل از نظر پلی مورفیسم در ناحیه 590- ژن IL-4 با روش PCR-RFLP بررسی شدند.
    نتایج
    352 نمونه (51/9%) از موارد HBsAg منفی از نظر anti-HBc مثبت بودند و در ادامه بررسی از نظر HBV-DNA با آزمایش PCR، مشخص شد که 57 (1/16%) HBV-DNA مثبت بودند. مطالعه ما نشان داد که دو گروه از نظر آلل های این ناحیه تفاوتی نداشتند.
    نتیجه گیری
    هیچ گونه ارتباطی بین پلی مورفیسم ناحیه 590- ژن IL-4 و بیماری OBI وجود نداشت. بنابراین، به نظر می رسد که این آلل ها با بیماری OBI ارتباطی نداشته باشند و مطالعات بعدی باید بر پلی مورفیسم در ژن سیتوکین های دیگر در این دسته بیماران صورت گیرد.
    کلیدواژگان: اینترلوکین 4، پلی مورفیسم، هپاتیت بی
  • زهرا خسروی کبیر، دکترسید ولی الله موسوی، علیرضاآقایوسفی صفحه 9
    مقدمه
    سوء مصرف مواد پدیده ای مزمن است که آسیب های فراوان جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی را به دنبال دارد، به طوری که شخص مبتلا را دچار افت جدی در کنش های فردی و اجتماعی می کند.
    هدف
    مقایسه رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی درمعتادان و افراد عادی.
    مواد وروش ها
    نمونه ها شامل80 فرد معتاد به مواد مخدر و 80 نفر افراد عادی بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس از مراکز درمان و بازتوانی دولتی و غیر دولتی شهر رشت انتخاب شدند سپس دو گروه از لحاظ متغیرهای سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، تعداد اعضا و میزان درآمد خانواده همتاسازی شدند. آنگاه آزمودنی ها به پرسشنامه ی هوش هیجانی پترایدز و فارنهام(2002) و فرم 28 ماده ای پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ(1979) پاسخ دادند و داده ها با آزمون های آماری بررسی شد.
    نتایج
    تحلیل داده نمونه های جور شده نشان داد که بین نمره های هوش هیجانی و سلامت روان معتادان و افراد عادی تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که معتادان به مواد مخدر از هوش هیجانی و سلامت روان پایین تری نسبت به گروه عادی برخوردار بودند. علاوه بر این ضریب همبستگی پیرسون میزان رابطه هوش هیجانی و سلامت روان را در نمونه معتادان و افراد عادی به ترتیب 445/0- و403/0- نشان داد.
    نتیجه گیری
    میزان هوش هیجانی در معتادان به مواد مخدر پایین تر از افراد عادی است و بین هوش هیجانی و سلامت روان معتادان و افراد عادی رابطه معنی دار وجود دارد(p<0.05).
    کلیدواژگان: اختلالات ناشی از مواد، بهداشت روانی، هوش، هیجان ها
  • ابوالفضل محمد بیگی، نرگس محمد صالحی، اکرم بیاتی صفحه 17
    مقدمه
    یکی از هدف های رسیدن به جامعه سالم تا سال 2010، دستیابی به میزان تا 75٪ تغذیه با شیر مادر است. شیر مادر به عنوان بهترین شیر برای نوزادان توصیه می شود و شواهد گسترده ای مبنی بر اثر محافظت کنندگی شیر مادر در برابر بیماری های مختلف وجود دارد.
    هدف
    تعیین الگوی انحصاری تغذیه با شیر مادر و برخی عوامل موثر بر آن در مادران شهر اراک.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی- تحلیلی بر 352 نفر از مادرانی که نوزادان 12-6 ماهه داشتند با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه حضوری، داده ها جمع آوری شد و ضمن محاسبه شیوع تغذیه انحصاری، با استفاده از آزمون های کای اسکوئر و استقلال دو گروه و رگرسیون به تحلیل روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته شد و مهم ترین عوامل مؤثر بر تغذیه انحصاری تا شش ماهگی تعیین شد.
    نتایج
    شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی 5/41% بدست آمد. مهم ترین عوامل استفاده نکردن از آب قند و پستانک، شیردهی بر اساس تقاضای نوزاد، حاملگی خواسته، زایمان طبیعی و چندزا بودن مادر بودند(05/0>P). اما ارتباط معنی دار با سن مادر، تحصیلات و شغل مادر، درآمد خانواده، استفاده از آغوز در شیردهی و همچنین آموزش لازم برای شیردهی در دوره بارداری بدست نیامد(05/0
    نتیجه گیری
    شروع شیردهی فوری پس از زایمان و توجه بیشتر به مادرانی که بارداری ناخواسته و زایمان سزارین داشته اند علاوه بر آموزش علمی و مؤثر در طی بارداری و قبل از ترخیص، در خصوص معایب استفاده از آب قند و پستانک می تواند نقش مهمی در ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشد.
    کلیدواژگان: تغذیه با شیر مادر، نوزاد
  • بهرام مبینی، ابراهیم عامری، حمید بهتاش، فرزاد امیدی کاشانی، نوید نبی زاده صفحه 26
    مقدمه
    تنگی، شایع ترین بیماری ستون مهره های کمری در افراد بالای 65 ساله است و احتمال نیاز به جراحی با افزایش سن بیشتر می شود. اساس تمام این اعمال جراحی، رفع فشار از روی عناصر عصبی با حداقل ایجاد آسیب و بی ثباتی است. تغییر از لامینکتومی گسترده معمول به لامینوتومی محدود با حداقل دستکاری نسج نرم، گامی در جهت پیشگیری از بی ثباتی ثانویه مهره های کمری است.
    هدف
    ارزیابی پیامد جراحی به روش تهاجمی کمتر با روش نمره گذاری معتبر در درمان بیماران دچار تنگی ستون مهره های کمری.
    مواد و روش ها
    این تحقیق توصیفی با جمع آوری اطلاعات و به روش گذشته نگر بر 50 بیمار دچار تنگی مقاوم به درمان های طبی انجام شده است. همه بیماران به روش لامینوتومی با ایجاد پنجره جراحی شده و به طور منظم 5/3 سال (با دامنه 2 تا 8 سال) پس از جراحی پی گیری شدند. نتایج جراحی به روش نمره گذاری آنالوگ چشمی و نمره گذاری عملکردی تشریحی- اقتصادی پرولو و همکاران ارزیابی شد. برای تعیین بی ثباتی از معیارهای وایت و پنجابی بکار رفت.
    نتایج
    پس از جراحی، میزان درد کمر و ناتوانی در بیماران، کاهش قابل توجه نشان داد. در 82% بیماران نتیجه عالی یا خوب بدست آمد ولی 6 درصد آنها دچار بی ثباتی رادیولوژی ثانویه ولی بدون علایم بالینی شدند. لنگش متناوب و درد ریشه ای به ترتیب در 100 و 94% بیماران از بین رفت.
    نتیجه گیری
    روش جراحی رفع فشار از روی عناصر عصبی با لامینوتومی و پنجره سازی همراه با برداشتن سطح زیرین مفاصل فاست، روشی بی خطر و همراه با عوارض کم بی ثباتی ثانویه است و در ضمن احتمال نتایج عالی و خوب طولانی مدت آن بالاست. فقط در بیمارانی که قبل از عمل دچار بی ثباتی ثابت شده در بررسی های رادیولوژی باشند، باید در زمان جراحی، جوش دادن مهره ها نیز انجام شود.
    کلیدواژگان: ارزیابی نتایج، بیماری های ستون مهره ها، تنگی نخاع
  • هوشنگ گرامی، رحمت الله بنان، کامبیز فرقان پرست، شهریار دادگری، هادی سرمست، روزبه بنان، مرجان گرامی سرشت صفحه 32
    مقدمه
    حس بویایی اطلاعات با ارزشی از محیط اطراف در اختیار انسان قرار می دهد. اختلال بویایی به هر دلیلی که رخ دهد، در زندگی روزمره مشکل زیاد ایجاد خواهد کرد.
    در هر فرد با شکایت کاهش قدرت شناسایی بوها، صرف نظر از علت و دلیل مراجعه با مشخص کردن محدوده طبیعی بویایی می توان وی را بررسی کرده، بهتر یا بدتر شدن آن را پایش کرد و تاثیر داروها یا روش های جراحی بکار رفته را سنجید. در حال حاضر برای تشخیص شدت اختلال بویایی از آزمون هایی استفاده می شود که هیچ یک ایرانی نبوده و دسترسی به آنها بسیار دشوار است.
    هدف
    طراحی آزمون بویایی و تعیین محدوده قدرت بویایی افراد سالم برای مقایسه و تشخیص اختلال حس بویایی.
    مواد و روش ها
    نام 56 ماده شناخته شده در جامعه (ایران – گیلان) به 200 نفر از همراهان 15 تا 60 ساله بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمؤمنین رشت ارائه شد و بر این اساس 16 ماده (بنزین، الکل، چای، برنج، صابون، دارچین، گلپر، سیر، پیاز، پودر لباسشویی، نعناع، گلاب، آبلیمو، روغن زیتون، سرکه و ویکس) که بوی آنها برای افراد آشناتر بود انتخاب شد. در مرحله دوم این 16 ماده به ترتیب به 150 نفر از افراد مزبور (77 زن و 73 مرد) در ظروف مشابه و بدون امکان مشاهده داخل آنها ارائه شد تا فرد با بوییدن محتوای ظرف از فاصله 2 سانتیمتری به مدت 3 ثانیه نام آن ماده را از بین چهار گزینه انتخاب کند. هر سوراخ بینی جداگانه آزمایش و نمره هر فرد از بین صفر تا 32 تعیین شد.
    نتایج
    محدوده نرمال بویایی صدک 97 جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شد و براساس آن معیار محدوده نرمال بویایی در این آزمون برای افراد 15 تا 60 ساله بین 28 تا 32 تعیین شد.
    نتیجه گیری
    این آزمون و نتایج آن می تواند راهگشای پژوهش های بعدی در مورد حس بویایی بوده و در تعیین شدت کاهش آن در بیماران کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات بویایی، بویایی، فقدان حس بویایی
  • سوسن صباغ، مریم رادمهر، مسعود فضیلت پور صفحه 38
    مقدمه
    نقایص لوله عصبی شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی دستگاه عصبی مرکزی محسوب می شوند که بر اثر نقص دربسته شدن لوله عصبی در هفته های سوم و چهارم زندگی جنینی بوجود می آید. تخمین زده می شود که سالانه دردنیا 300000 نوزاد با این ناهنجاری ها متولد می شوند. مطالعات سال های اخیر دلالت برنقش مکمل عوامل محیطی وعلل ژنتیکی در بروز این ناهنجاری ها دارد.
    هدف
    بررسی ارتباط بین سن بالای مادر؛ شغل؛ مصرف دخانیات؛ قرص اسیدفولیک و سایر داروها توسط مادر باردار و بروز ناهنجاری های لوله عصبی در جنین
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت شاهد- موردی و گذشته نگر بر51 نوزاد مبتلا به نقایص لوله عصبی و همین تعداد نوزاد سالم انجام شد که اطلاعات با تکمیل پرسشنامه از مادران گروه های مورد و شاهد جمع آوری و با آزمون کای دو و p<0.05بررسی شد.
    نتایج
    از نظر آماری بین بروز ناهنجاری لوله عصبی و اشتغال مادر حامله به مشاغل کشاورزی و دامداری(P=0.003)؛ مصرف دخانیاتP=0.006))؛ مصرف نکردن قرص اسیدفولیک طی بارداری (P=0.008) در جنین ارتباط معنی دار وجود داشت؛ اما بین سن بالای مادر و بروز ناهنجاری رابطه معنی داری یافت نشد(P=0.461).
    نتیجه گیری
    استعمال سیگار طی دوران بارداری؛ اشتغال مادر حامله به مشاغل کشاورزی و دامداری و نیز مصرف نکردن قرص اسید فولیک در بروز نقایص لوله عصبی نقش دارد و این نوزادان اکثرا از مادران با سن زیر 35 سالگی متولد می شوند.
    کلیدواژگان: استعمال دخانیات، سن مادری، نقص های لوله عصبی
  • منوچهر آقاجانزاده، شهریار صادقی، محمدعلی جوافشانی، مهدی جعفری، دکترمحمد صادق اسماعیلی دلشاد صفحه 44
    مقدمه
    کیست هیداتید بیماری انگلی است که توسط اکی نوکوکوس گرانولوزیس و ندرتا اکی نوکوکوس مولتی لکولاریس ایجاد می شود. کبد و پس از آن ریه شایع ترین محل ابتلا می باشند. چون علایم بالینی وتشخیص و پیامد درمان در بیماران مبتلا به کیست هیداتید ریوی عارضه دار به خوبی بیان نشده است لذا بر آن شدیم که مسایل فوق را بررسی نمایم.
    هدف
    بررسی، علایم، نشانه های بالینی، تشخیص و پیامد درمان در بیماران دچار کیست هیداتید ریوی عارضه دار.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه گذشته نگراز پرونده های152 بیمار مبتلا به کیست هیداتید ریه بین سال های 1372 تا 1385 بستری در بیمارستان های رشت که درمان جراحی شده بودند، 54 مورد مبتلا به کیست هیداتید عارضه دار بررسی شده است. فرم تنظیم شده ای برای جمع آوری داده ها بکار رفت و یافته ها به صورت جدول های توزیع فراوانی ارایه شد.
    نتایج
    از 54 بیمار مذکور، 38نفر(37/70٪) مرد بودند. بیماران در محدوده ی سنی 63-4 سال قرار داشتند. شکایت اصلی بیماران شامل سرفه 47 نفر(87٪)، تنگی نفس 42 نفر(8/77٪)، خلط 37 نفر(5/68٪)، درد قفسه سینه 31 نفر(5/57٪) و هموپتیزی در 13 نفر(24٪) بود. شایع ترین محل ابتلای کیست در ریه ها، لوب تحتانی ریه راست در 38 مورد(5/57٪) بود. در 39 مورد(73٪) پارگی کیست به درون درخت برونشیال و پارانشیم ریه وجود داشت. در 10 بیمار(23٪) پارگی کیست به داخل فضای پلورال رخ داده بود. عوارض جراحی در 15 مورد پیش آمد. سه نفر(5/5٪) نیاز به جراحی دوم پیدا کردند که در دو مورد برای درمان فیستول برونکوپلورال و در یک مورد برای بروز فیستول بیلیوپلورال بود. پس از جراحی 53 بیمار(1/98٪) بهبود کامل پیدا کردند و یک بیمار(9/1٪) که دچار عود شده بود، با درمان دارویی کنترل شد. هیچ موردی از مرگ حین عمل و پس از جراحی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    کیست هیداتید ریه در مناطق اندمیک این بیماری، باید به عنوان تشخیص افتراقی در کنار سایر بیماری های کیستی با علایم بالینی مشابه در نظر گرفته شود. بعضی از بیماران مبتلا به علت تاخیر در مراجعه به پزشک یا تشخیص بیماری، دچار عارضه می شوند و جراحی کیست عارضه دار هیداتید با دشواری های بیشتری همراه است.
    کلیدواژگان: اکینوکوکوز، اکینوکوکوز ریه، اکینوکوکوزیس مولتی لکولاریس
  • لیلا حاجی پور، سعیده ضیایی، زهرا پوراسماعیل، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 50
    مقدمه
    لیبر طولانی سبب مشکلات مادری و نوزادی، مرگ پری ناتال و افزایش خطر سزارین می شود. طب سوزنی با قراردادن سوزن در نقاط خاصی از بدن و تحریک اکسی توسین کاهش این دوره را سبب می شود.
    هدف
    بررسی اثر طب سوزنی بر مدت لیبر.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر 60 زن باردار دارای شرایط ورود به مطالعه انجام شد که به بخش زایمان بیمارستان مریم در تهران مراجعه کرده بودند. پس از کسب رضایت، مادران به طور تصادفی به دو گروه طب سوزنی و شاهد تقسیم شدند. در گروه اول از 12 نقطه واقعی که در منابع طب سوزنی به آنها اشاره شده و در گروه دوم از 6 نقطه به عنوان پلاسبو استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های آماری با نرم افزار SPSSنسخه 11 انجام شد.
    نتایج
    مدت مرحله اول در گروه مورد 6/169 دقیقه ودر گروه شاهد 3/165 دقیقه ثبت شد. اختلاف آماری معنی داری نبود(297/0= p).
    مدت مرحله دوم در گروه مورد و شاهد به ترتیب 33 و 67/31 دقیقه بود که باز هم اختلاف معنی دار نداشت(161/0 = p). همچنین دریافت اکسی توسین در گروه شاهد بیشتر از گروه مورد و این اختلاف نیز معنی دار بود(03/0 = p).
    نتیجه گیری
    طب سوزنی تأثیری بر مدت زایمان ندارد و تنها نیاز به اکسی توسین را در گروه مورد کاهش می دهد. با وارد کردن سوزن در نواحی خاص، مدت لیبر با ترشح اکسی توسین کاهش می یابد. تأثیر طب سوزنی بر مدت و درد زایمان در بسیاری از پژوهش ها جای بحث و مطالعه فراوان دارد.
    کلیدواژگان: پزشکی سوزنی، زایمان
  • پریچهر یغمایی، محمدعلی نیلفروش زاده، حمیرا مردانی، فائزه مشرف جوادی، پریسا کاکانژادیان صفحه 57
    مقدمه
    با آگاهی از محتوای غنی چای سبز، یافته ها و اهمیتی که تسریع فرایند التیام زخم دارد و نیز با توجه به انجام نشدن پژوهش علمی در این مورد، در این تحقیق تأثیر عصاره آبی چای سبز بر فرآیند ترمیم زخم های باز پوست موش سوری بررسی شده است.
    هدف
    بررسی اثر دوزهای مختلف عصاره آبی چای سبز برترمیم زخم های باز موش سوری.
    مواد وروش ها
    32موش نر نژاد NMRI در 4گروه شاهد(گروه 1) وتجربی (گروه 2-4) با تجویز دوزهای متفاوت 0 5، 150 و300 میکرولیتر عصاره چای سبز قرار گرفتند. پس از بیهوش کردن موش ها، زخم پوستی با پانچ 6 میلی متری در پشت آنها ایجاد شد.سپس از همان روز اول بعد از ایجاد زخم، عصاره ی آبی 2درصد چای سبز درگروه های 2 تا 4 در اطراف محل زخم تزریق شد. موش های گروه شاهد، روزانه با سرم فیزیولوژی تیمار شدند. وسعت زخم و درصد بهبود آن در روزهای اول، چهارم، هفتم وپانزدهم بعد از ایجاد زخم اندازه گیری و همچنین مدت بهبود کامل زخم ارزیابی شد. بافت شناسی دو نمونه از بستر زخم هر موش در روزهای 4، 7 و 15 بررسی و سلول های فیبروبلاست، ماکروفاژ، نوتروفیل و آندوتلیوم عروقی آن شمارش شد. داده ها به روش طرح تحلیل واریانس عاملی تجزیه و تحلیل آماری شدند.
    نتایج
    درصد بهبود در روز پانزدهم در گروه شاهد،2/8±25، گروه2، 5/17±8/47، گروه 3، 1/18±5/66 و گروه4، 4/18±5/76 بود(01/0p‹). میزان فیبروبلاست ها در گروه های مختلف به ترتیب عبارت بود از: گروه1 (شاهد) (5/10± 90، 1/12±8/185، 8/13±106)،گروه 2 (5/13±6/101، 5/15±152، 2/20±1/89)، گروه 3 (4/10±2/110، 8/16±9/162، 5/22±1/97)، گروه 4 (5/11±5/121، 5/14±9/174، 2/21±2/100).
    نتیجه گیری
    عصاره آبی چای سبز موجب تسریع فرآیند التیام زخم باز پوست موش می شود. پیشنهاد می شود در زمینه غنی سازی محتوای این عصاره، اثربخشی سایر راه های مصرف آن، استفاده از مدل های دیگر حیوانی (زخم مزمن وسوختگی...) و نیز بیماران انجام شود.
    کلیدواژگان: التیام زخم، بافت شناسی، چای سبز، شمارش سلول، موش ها
  • محمود کریمی، فضل الله غفرانی پور، علیرضا حیدرنیا صفحه 64
    مقدمه
    به نظر سازمان جهانی بهداشت مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است وگروه های آسیب پذیر باید در اولویت برنامه های آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروه های آسیب پذیر در برابر HIV بوده و در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست.
    هدف
    این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در معتادان زرندیه انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمون های آماری کای دو،t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی براین اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    42% نمونه ها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و32%0 سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونه ها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازه ها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار بدست آمد(0001/0>p).
    نتیجه گیری
    برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز مؤثر بوده است. همچنین، با توجه به یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیری کننده با آموزش های مشابه و استفاده از نظریه ها و الگوهای دیگرتغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامه ریزی شود.
    کلیدواژگان: آموزش بهداشت، اختلالات ناشی از مواد، سندرم کاهش ایمنی اکتسابی
  • آرزو میرفاضلی، نرگس بیگم میربهبهانی، محمدرضا ربیعی، وحیده کاظمی نژاد، محسن شهابی صفحه 74
    مقدمه
    آنمی فقر آهن شایع ترین نوع آنمی در کودکان و یکی از دشواری های اصلی تأمین بهداشت در جهان است. شیوع بالای آنمی فقر آهن در کودکان و ارتباط آن با اختلال رشد که در مطالعات مختلف دیده شده، ضرورت پیشگیری از آن را می رساند.
    هدف
    بررسی تاثیر شروع زودتر آهن مکمل در پیشگیری ازآنمی فقر آهن در نوزادان ترم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی در شیرخواران ترم 4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی برای واکسیناسیون که منحصرا با شیر مادر تغذیه می شدند و سابقه بستری یا بیماری زمینهای و اختلال رشد نداشتند، انجام شد.60 شیرخوار در سن 4 ماهگی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه (مداخله و شاهد) تقسیم شدند.
    هر دو گروه از نظر جنس همسان بودند(2(1)=1.714; P-value=0.19). در گروه مداخله از 4 ماهگی آهن مکمل mg/kg 2 تجویز شد. هردوگروه شیرخوار در 6 ماهگی از نظر آنمی فقر آهن بررسی شدند. نتایج آزمایش های درخواستی ضمیمه پرسشنامه شد.پس از ورود اطلاعات به نرم افزار 13SPSS، برای سنجش طبیعی بودن نمونه ها از نظر آماری از آزمون کلوموگروف واسمیرنف و برای مقایسه اندکس های خونی از آزمون آماری t- استیودنت برای نمونه های مستقل و برای مقایسه بروز آنمی فقر آهن در دو گروه مداخله و شاهد از آزمون آماری کای اسکوئر وشاخص آماری خطر نسبی(RR) استفاده شد.سطح معنی دار بودن 05/0 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    میزان خطر نسبی ابتلای به آنمی فقرآهن در گروه مداخله 34/0 برابر گروه شاهد بود که نشان دهنده اثر پیشگیری کننده قطره آهن در گروه مداخله بوده است.[RR=0.333، CI %95 for RR=(0.179،0.620)]. اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود(001/0P<).
    نتیجه گیری
    شروع زودتر قطره آهن در نوزادان ترم نسبت به برنامه بهداشتی وزارتخانه ای تأثیر مثبت بر پیشگیری از آنمی فقر آهن و بهبود شاخص های خونی دارد. بنابراین، تجدید نظر در تعیین زمان شروع قطره آهن در نوزادان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کم خونی فقر آهن، نوزادان
  • عبدالرسول سبحانی، رسول تبری، نجم الله طایفه صفحه 80
    مقدمه
    علم سنجی به عنوان یکی از روش های ارزشیابی سالیانه فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح بوده و در آن مجموعه فعالیت های علمی و پژوهشی اعضاء هیات علمی مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی تولیدات علمی گستره وسیعی را در بر می گیرد که البته تعیین تعداد انتشار مقالات یکی از شاخص های مهم و تاثیرگذار در این زمینه است.
    هدف
    تعیین وضعیت تولید مقاله توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی با استفاده از روش های علم سنجی، چهار پایگاه اطلاعاتی معتبر شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایران مدکس، Web of Knowledge (WOK) و Scopus جستجو و تعداد مقالات 334 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تا پایان سال 1387 مشخص گردید.
    نتایج
    اطلاعات حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که در پنج سال اخیر تعداد مقالات فارسی و لاتین منشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه از رشد قابل توجه ای برخوردار بوده به گونه ای که در بخش مقالات لاتین این تعداد از 9 مقاله در سال 2003 میلادی به 41 مقاله در سال 2008 میلادی رسیده است. از مجموع 879 مقاله منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه بیشترین تعداد مقالات (77.47%) مربوط به دانشکده پزشکی بوده و در بین گروه های این دانشکده گروه بیماری های داخلی با 66 مقاله بیشترین تعداد مقالات را منتشر نموده است.
    نتیجه گیری
    روند فعلی تولید مقالات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همه دانشکده ها رو به افزایش بوده هر چند این روند در دانشکده های مختلف یکنواخت نیست. بر این اساس بنظر می رسد انجام تحقیقاتی به منظور ریشه یابی این وضعیت و سپس ارائه راهکارهای مناسب به منظور حل آن ضروری باشد.
    کلیدواژگان: پایگاه اطلاعاتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نگارش
  • محمد کاظم لبادی، رضا پوربهادر، نازلی امینی، مونا نقشبندی صفحه 87
    مقدمه
    تنگی شریان کلیه که امروزه به عنوان یکی از علل قابل برگشت و مهم هیپرتانسیون شریانی و نفروپاتی ایسکمیک به خوبی شناخته شده است، هنوز از بحث انگیزترین مباحث پزشکی به شمار می رود. البته همانند سایر ضایعات عروقی، تنگی شریان کلیه همیشه همراه با پیامدهای بالینی نیست. تنگی شریان کلیه می تواند با سایر ناهنجاری های عروقی نظیر دوپلیکاسیون شریان کلیه همراه باشد اما تنگی همزمان کلیه شریان های مشروب کننده بسیار نادر است.
    معرفی بیمار: بیمار مرد 56 ساله و مورد شناخته شده هیپرتانسیون شریانی دچار نارسایی مزمن کلیه و سابقه CVA بود که بدنبال ابتلای به اسهال و استفراغ با تشدید نارسایی کلیه مراجعه کرده بود که پس از بررسی، تشخیص دوپلیکاسیون هردو شریان کلیه راست و چپ و تنگی همگی آنها مسجل شد. آنژیوپلاستی عروق کلیه انجام شد. عملکرد کلیه به حد طبیعی برگشت و فشار خون بیمار نیز کنترل شد.
    کلیدواژگان: افزایش فشار خون، انسداد سرخرگ کلیوی