فهرست مطالب

فصلنامه علوم زراعی ایران
سال دهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمد رضا بلندی، حسن حمیدی صفحه 208
    به منظور بررسی اثر اندازه و تراکم کشت ریزغده بر صفات مرتبط با غده چه، ریزغده های حاصل از دو رقم سیب زمینی آگریا و مارفونا که دارای سه اندازه کوچکتر از 5، بین5-10 و بزرگتر از 10 میلیمتر بودند به عنوان ماده گیاهی در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند. تراکم کاشت شامل 50، 75 و100 ریزغده در متر مربع بود. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. در این تحقیق تعداد و وزن غده چه ها در واحد سطح و همچنین میانگین قطر و وزن آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس تجزیه واریانس اثر رقم، اندازه و تراکم کاشت ریزغده برای کلیه صفات مورد مطالعه معنی دار بود. رقم مارفونا با تولید 292 غده چه در متر مربع برتر از رقم آگریا با تولید 272 غده چه در متر مربع بود. نتایج این تحقیق نشان داد که رقم آگریا از نظر قطر و وزن غده چه های تولید شده نسبت به رقم مارفونا برتری داشت. در این مطالعه با افزایش قطر ریزغده و تراکم کاشت، وزن کل غده چه در واحد سطح نیز افزایش یافت، در حالیکه قطر غده چه های تولیدی کاهش یافت.
    کلیدواژگان: سیب زمینی، ریزغده، غده چه، تراکم کاشت، اندازه ریزغده، آگریا، مارفونا
  • حسین زینلی، محمد باقری خولنجانی، محمدرضا گلپرور، مهرداد جعفر پور، امیرحسین شیرانی راد صفحه 220
    بابونه یکی از گیاهان مهم دارویی است که به عنوان چای و اجزاء مهم ادویه جات و داروهای گیاهی استفاده شده است. به منظور بررسی اثرات مختلف تاریخ کاشت وکود نیتروژن روی عملکرد و اجزای عملکردگل در بابونه آلمانی، آزمایشی در سال 1384 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد خوراسگان بصورت کرتهای خرد شده درقالب بلوک کامل تصادفی با دو عامل و سه تکرار به اجرا در آمد. سطوح تاریخ کاشت به ترتیب 15 اسفند، اول فروردین و 15 فروردین و سطوح کودی اوره به ترتیب 75، 150 و 225 کیلوگرم در هکتار بودند. صفات تعداد گل، وزن تر و خشک گل در بوته، تعداد روزتا غنچه دهی و روز تا 50 و 100 در صدگل دهی، تعداد ساقه فرعی گل دهنده، ارتفاع و قطر ساقه و تعداد پنجه در بوته اندازه گیری و ثبت گردید. مقایسه میانگین ها نشان داد که بالاترین تعداد گل، وزن تر و خشک گل در بوته، تعداد روز تا غنچه دهی و روز تا 50 و100 در صد گل دهی و مقداراسانس به تاریخ کاشت اول و کمترین آنها به تاریخ کاشت 15 فروردین متعلق بود. نتایج نشان داد که با افزایش کود نیتروژن تعداد گل در بوته و وزن تر و خشک گل، ارتفاع گیاه، تعداد پنجه گل دهنده و مقداراسانس نیز افزایش می یابد. بالاترین تعداد گل و وزن خشک و ترگل در بوته در تاریخ کاشت 15 اسفند و میزان 225 کیلو گرم در هکتار کود اوره بدست آمد. نتایج رگرسیون مرحله ای نیز نشان داد که بیشترین ضرایب رگرسیونی بین اجزای عملکرد گل در بوته با تعداد روز تا غنچه دهی، تعداد گل در بوته و ارتفاع گیاه وجود داشت.
    کلیدواژگان: بابونه، تاریخ کاشت، کود اوره، عملکرد گل، اسانس
  • آذر محمدی، محمدرضا بی همتا، محمود سلوکی، حمیدرضا دری صفحه 231
    خشکی یکی از عوامل محدودکننده تولید محصولات کشاورزی در جهان می باشد و تولید اکثر محصولات زراعی در ایران را نیز تهدید می کند. بکارگیری روش های ژنتیکی و به نژادی و گزینش ژنوتیپ های متحمل به تنش های محیطی یکی از راهکارهای منطقی و اصولی تولید ارقام مناسب و سازگار به شرایط تنش خشکی می باشد. بدین منظور با استفاده از صفات کمی و کیفی در دو محیط آبیاری بهینه و محدود، 15 ژنوتیپ لوبیا سفید در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و با استفاده از شاخص های تحمل به خشکی در سال 1383 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی کرج، دانشگاه تهران ارزیابی شدند. تجزیه واریانس ساده و مرکب صفات کمی و کیفی ارقام لوبیا سفید تحت دو محیط آبیاری بهینه و آبیاری محدود، تنوع ژنتیکی بالایی را در اکثر صفات نشان داد. شاخص های GMP، SSI و STI در شرایط آبیاری بهینه و محدود همبستگی مثبت و معنی داری با عملکرد داشتند، بنابراین ژنوتیپ هائی که میزان بالای شاخص های GMP و STIو مقدار کمتر شاخص SSI را دارا بودند بعنوان ژنوتیپ های متحمل شناخته شدند. به منظور ارزیابی دقیق تر از نمودار بای پلات نیز استفاده شد و ژنوتیپ های شماره های 1، 2، 3، 5 و 14 بعنوان ژنوتیپ های متحمل تعیین شدند
    کلیدواژگان: لوبیا سفید، صفات کمی، صفات کیفی، شاخص های تحمل به خشکی، بای پلات
  • علیرضا دانشمند، امیر حسین شیرانی راد، قربان نورمحمدی، قاسم زارعی، جهانفر دانشیان صفحه 244
    به منظور بررسی اثر تنش آب ومقادیر مختلف نیتروژن بر کیفیت دانه، عملکرد روغن دانه و عملکرد دانه در کلزا، آزمایش های مزرعه ای به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در دو سال زراعی 85-1384 و 86-1385 در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج انجام شد. در این بررسی، دو رقم به نام های زرفام و مدنا در سه رژیم آبیاری (آبیاری پس از 40، 60و 80 درصد تخلیه رطوبتی خاک) و چهار مقدار کود نیتروژن (صفر، 75، 150 و 225 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که افزایش مقدار مصرف نیتروژن از صفر به 225 کیلوگرم در هکتار وافزایش مقدار رطوبت خاک، سبب افزایش عملکرد دانه و عملکرد روغن دانه شد. افزایش عملکرد دانه در هر دو شرایط، عمدتا به دلیل افزایش تعداد خورجین در بوته و تعداد دانه در هر خورجین بود. میزان روغن دانه در شرایط تنش آبی کاهش پیدا کرد، در حالی که میزان پروتئین دانه افزایش یافت. افزایش نیتروژن مصرفی نیز سبب کاهش میزان روغن و افزایش میزان پروتئین دانه گردید. نتایج نشان داد که هر دو در شرایط آبیاری معمول و تنش رطوبتی استفاده از مقادیر بالای نیتروژن مصرفی جهت تولید عملکرد دانه و عملکرد روغن دانه می تواند مناسب باشد. در مقایسه دو رقم نیز مشخص شد که رقم زرفام، توانایی جذب و انتقال نیتروژن بهتری در شرایط آبیاری معمول، تنش شدید رطوبتی و شرایط نیتروژن زیاد و عدم مصرف نیتروژن را نیز دارد و به همین دلیل عملکرد دانه بیشتری تولید کرد
    کلیدواژگان: کلزا، تنش آب، کود نیتروژن، عملکرد دانه، عملکرد روغن دانه، درصد روغن، درصد پروتئین
  • پیمان حسیبی، فواد مرادی، مجید نبی پور صفحه 262
    در این مطالعه به منظور بررسی تنش اکسیداتیو ناشی از تنش دمای پایین و سازوکار تحمل به این تنش در ژنوتیپ های برنج متحمل به سرمای IRCTN33 و IRCTN34 و ژنوتیپ برنج حساس به سرمای هویزه که در آزمایش قبلی مورد انتخاب قرار گرفته بودند، گیاهچه های چهارده روزه ژنوتیپ های برنج در فیتوترون به مدت چهارده روز در معرض دمای 15/13 (به ترتیب روز-شب) به عنوان تیمار تنش و دمای 29/22 (روز – شب) به عنوان تیمار شاهد قرار گرفتند. آزمایش بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا گردید. نتایج نشان داد که تنش دمای پایین سبب افزایش معنی دار در آسکوربات (کل، اکسید و احیاء) و آلفاتوکوفرول در ریشه و برگ شد. آسکوربات اکسید در ریشه ژنوتیپ متحمل به سرمای IRCTN33 به طور معنی داری بیشتر از دیگر ژنوتیپ ها بود. پراکسید هیدروژن برگ در ژنوتیپ حساس هویزه افزایش معنی داری داشت و همبستگی منفی و معنی داری با مقدار کلروفیل نشان داد. افزایش معنی دار مقدار مالون دی آلدهاید (MDA) در برگ های ژنوتیپ هویزه نشان دهنده پراکسیداسیون شدید فسفولیپید های غشاء بود. کمترین مقدار H2O2 در برگ ژنوتیپ متحمل به سرمای IRCTN34 مشاهده شد، در حالیکه آسکوربات اکسید در ریشه این ژنوتیپ بطور معنی داری کمتر از دیگر ژنوتیپ ها بود. در مجموع، ژنوتیپ هویزه ظرفیت حفاظتی آنتی اکسیدانی ضعیفی در میان ژنوتیپ های مورد مطالعه داشت، در حالیکه ژنوتیپ های متحمل از این نظر بسیار کارآمد بودند. بنابراین می توان آنها را به عنوان والد متحمل برای برنامه های به نژادی برنج پیشنهاد نمود.
    کلیدواژگان: آسکوربیک اسید، آلفاتوکوفرول، برنج، پراکسیدهیدروژن، تنش سرما، مالون دی آلدهاید
  • محمد هادی حسین زاده، مسعود اصفهانی، محمد ربیعی، بابک ربیعی صفحه 281
    به منظور بررسی اثر فواصل ردیف کاشت بر عملکرد دانه و تغییرات شاخص های رشد ارقام کلزا (Brassica napus L.) به صورت کشت دوم در اراضی شالیزاری، آزمایشی طی دو سال زراعی 83 -1382 و 84-1383 در موسسه تحقیقات برنج کشور (رشت) اجرا شد. آزمایش به صورت اسپلیت پلات با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. چهار رقم کلزا به نام های Hyola308، RGS003، PF7045/91 (ساری گل) و Hyola401 به عنوان عامل اصلی و سه فاصله ردیف کاشت 20، 25 و30 سانتی متر با تراکم ثابت 40 بوته در متر مربع به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج حاصل از تجزیه مرکب داده های دو ساله نشان داد که رقم ساری گل (PF7045/91) در هر دو سال دارای حداکثر سرعت رشد نسبی (RGR) (29/4 گرم بر گرم در 10 درجه روز - رشد، سرعت رشد گیاه (CGR) (25/9 گرم بر متر مربع در 10 درجه روز - رشد)، شاخص سطح برگ (LAI) (89/1) و سرعت جذب خالص (NAR) (89/15 گرم بر متر مربع در 10 درجه روز - رشد)، عملکرد دانه (2043 کیلو گرم در هکتار) و درصد روغن دانه (19/34 درصد) بود و از این لحاظ اختلاف معنی داری در سطح احتمال یک درصد با سایر ارقام داشت و رقم Hyola308 از نظر شاخص های فوق کمترین مقدار را دارا بود. مقایسه تاثیر فواصل ردیف کاشت بر شاخص های رشد ارقام مورد مطالعه نشان داد که فاصله ردیف کاشت 20 سانتی متر نسبت به سایر فواصل کاشت دارای بیشترین RGR (28/4 گرم بر گرم در 10 درجه روز - رشد)، CGR (98/6 گرم بر متر مربع در 10 درجه روز - رشد)، LAI(706/1)، NAR (25/10 گرم بر متر مربع در 10 درجه روز - رشد)، عملکرد دانه (1777 کیلو گرم در هکتار) و درصد روغن (35/33 درصد) در هر دو سال آزمایش بود و از لحاظLAI و NAR اختلاف معنی داری با سایر فواصل ردیف کاشت داشت. رقم PF7045/91 بیشترین و رقم Hyola308 کمترین درصد جذب تابش (به ترتیب 5/75 و 5/61 درصد) را در بین ارقام کلزا داشتند و فاصله ردیف کاشت 20 سانتی متر نیز بیشترین درصد جذب تابش (5/68 درصد) را دارا بود. به طور کلی رقم PF7045/91 دارای حداکثر سرعت رشد نسبی (RGR)، سرعت رشد گیاه (CGR)، شاخص سطح برگ (LAI)، سرعت جذب خالص (NAR)، درصد جذب تابش، عملکرد دانه و درصد روغن دانه بود و فاصله ردیف کاشت 20 سانتی متر با وجود عدم اختلاف معنی دار از لحاظ صفات ذکر شده نسبت به فواصل دیگر برتری داشت.
    کلیدواژگان: جذب تابش، شاخص های رشد، فاصله ردیف کاشت، کلزا، عملکرد دانه و درصد روغن
  • مجید مجیدیان، امیر قلاوند، علی اکبر کامگار حقیقی، نجفعلی کریمیان صفحه 303
    به منظور بررسی اثر تنش خشکی، کود شیمیایی نیتروژن، کود آلی و مخلوط کود نیتروژن و کود آلی بر قرائت کلروفیل متر، عملکرد دانه و اجزای عملکرد ذرت دانه ای سینگل کراس 704، آزمایشی مزرعه ای، در دو سال زراعی 1384 و 1385 به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. عوامل مورد مطالعه شامل مقادیر و ترکیبات مختلف کود نیتروژن شیمیایی (صفر، 92، 184 و 276 کیلوگرم نیتروژن در هکتار)، مخلوط کودهای شیمیایی و آلی (46 کیلوگرم نیتروژن + 5/2 تن کود آلی، 92 کیلوگرم نیتروژن + 5 تن کود آلی و 138 کیلوگرم نیتروژن + 5/7 تن کود آلی درهکتار) و کود آلی (5، 10 و 15 تن در هکتار) و سه سطح آبیاری (آبیاری معادل نیاز آبی گیاه (شاهد)، آبیاری معادل 75 درصد نیاز آبی گیاه و آبیاری معادل50 درصد نیاز آبی گیاه) بودند. نتایج حاصله نشان دادند که کاهش نیتروژن با تنش خشکی باعث کاهش رشد گیاه ذرت شدند. با افزایش شدت تنش خشکی و افزایش مقدار نیتروژن، اعداد کلروفیل متر افزایش یافت و یک رابطه خطی با درصد نیتروژن دانه نشان داد. این ارتباط تحت تاثیر تیمارهای تنش خشکی قرار داشت. بیشترین عملکرد دانه به ترتیب در سال اول و دوم در تیمار 138 کیلوگرم نیتروژن + 5/7 تن کود آلی به مقدار 7555 و7912 کیلوگرم در هکتار به دست آمد. بیشترین عملکرد دانه به ترتیب در سال اول و دوم در آبیاری شاهد به مقدار 8756 و9462 کیلوگرم در هکتار حاصل شد. تنش خشکی در آبیاری معادل 50 و 75 درصد نیاز آبی گیاه، عملکرد دانه را به ترتیب 63 و41 درصد در سال اول و 66 و 41 درصد در سال دوم کاهش داد. بیشترین عملکرد دانه به ترتیب در سال اول و دوم در برهمکنش تیمار کودی 138 کیلوگرم نیتروژن + 5/7 تن کود آلی در هکتار و آبیاری معادل نیاز آبی گیاه به مقدار 11790 و 12360 کیلوگرم در هکتار به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که کود نیتروژن کافی از منابع شیمیایی، عملکرد دانه ذرت را در شرایط تنش خشکی به مقدار کم افزایش داد، در حالی که نیتروژن به صورت مخلوط (شیمیایی و آلی) عملکرد دانه را در شرایط تنش خشکی بیشتر افزایش می دهد و با آبیاری کامل عملکرد دانه افزایش بیشتری داشت. در شرایط تنش شدید خشکی، کود نیتروژن به صورت مخلوط با کود آلی توانست عملکرد دانه را افزایش دهد. بنابراین با مصرف توام کودهای شیمیایی و آلی، علاوه بر کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی، عملکرد دانه نیز افزایش یافت. نتایج این پژوهش نشان داد که با مصرف 138 کیلوگرم نیتروژن + 5/7 تن کود آلی در هکتار و آبیاری معادل نیاز آبی گیاه، ضمن صرفه جویی نیمی از کود شیمیایی نیتروژن، عملکرد دانه و کارآیی مصرف آب به ترتیب 2/6 و 6 درصد در سال اول و 1/4 و 2/4 درصد در سال دوم نسبت به تیمار 276 کیلوگرم نیتروژن در هکتار افزایش یافت.
    کلیدواژگان: تنش خشکی، ذرت، عملکرد دانه، اجزای عملکرد، قرائت کلروفیل متر، کود آلی، کود نیتروژن
|
  • Bolandi, A. R., H. Hamidi Page 208
    Effect of microtuber size and planting density on traits related to minituber production, in two potato cultivars; Agria and Marfona with three size: <5, 5-10 and >10 millimeter were studied. Microtubers were cultivated with three density (50, 75 and 100 microtuber /m2). The experiment was carried out using a RCB design, with three replications. In this research, number and weight of minitubers per m2 and also means of diameter and weight of minituber were measured. Analysis of variance indicated significant effect of genotypes, size and planting density of microtubers on all traits. In this research, cv. Marfona with 292 minitubers per m2 had greater yield than Agria. Although the diameter and weight of minitubers, Agria showed superiority, but With increasing diameter and weight of microtuber, minituber weight per m2 increased, while minituber diameter decreased.
    Keywords: Potato, Microtuber, Minituber, Planting density, Microtuber size, Agria, Marfona
  • Zeinalih., M. Bagheri Kholanjani, M. R. Golparvar, M. Jafarpour, A. H. Shirani Rad Page 220
    German chamomile a frequently used phytopharmaceutical, is used as a component of tea-mixes as well as a valuable ingredient of many galentic preparations. In order to investigate the effect of different planting date and nitrogen fertilizer rates on flower yield and its components in German chamomile (Matricaria recutita), an experiment was conducted in split plot arrangement –using a randomized complete block design with three replications and two factors, planting dates were March 5, March 20 and April 4, Nitrogen fertilizer rates were 75, 150 and 225 kg/ha of urea. Number of flower/plant, fresh and dry weight of flower per plant, days to budding, days to 50 and 100% of flowering, number of lateral branches, plant height, stem diameter, and number of tiller per plant were measured. Mean comparison showed that the highest and lowest number of flowers, fresh and dry weight of flower per plant, days to budding, days to 50 and 100% flowering and of essential oil content were related to planting date of March 5 and April 4, respectively. Results also indicated that by increasing nitrogen fertilizer, number of flower, fresh and dry weight of flower per plant, plant height, number of tiller, and essential oil content were increased. The highest number of flowers, fresh and dry weight of flower per plant belonged to planting date of March 5 and 225 kg/ha urea. Regression analysis showed that number of flowers per plant, days to budding and plant height were the main traits contributed to flower yield per plant.
    Keywords: German chamomile, Fertilizer, Urea, Planting date, Essential oil
  • Mohammadia., M. R. Bihamta, M. Soluoki, H. R. Dorri Page 231
    Drought stress often is a limited factor in world that threatns crop yield. Application of breeding and selection of tolerant genotypes to abiotic stresses are logical approach for determination of tolerant genotypes that have a high performance under drought. In order to study quantitative and qualitative traits and their relationships with grain yield in white bean genotypes under optimum and limited irrigation conditions, 15 white bean genotypes were studied in two experiments using randomized complete block design with three replications in experimental field, Faculty of Agricultural, The University of Tehran in 2004 cropping season. Combined analysis of variance showed high genetic variation for most of the traits. Some traits had high genetic variation under both conditions. Stress Susceptibility Index (SSI), Geometric Mean Productivity (GMP) and Stress Tolerance Index (STI) had positive correlation with yield under optimum and limited irrigated conditions. Thus genotypes with greater GMP, STI and lower SSI were identified as the tolerant genotypes. For further evaluation, biplot was used. Four genotypes including No. 1, 2, 3, 5 and 14 were identified as tolerant genotypes and STI, GMP, MP indices were determined as suitable indicas in screening for drought tolerance.
    Keywords: White bean, Quantitative traits, Qualitative traits, Drought tolerance indices, Biplot
  • Daneshmand, A. R., A. H. Shirani, Rad, Gh. Nour, Mohammadi, Gh. Zarei, J. Daneshian Page 244
    In order to determine the effects of water deficit and different nitrogen levels on seed quality, seed oil yield and seed yield in rapeseed, two field experiments were conducted using a factorial split-plot in randomized complete block design in, 2005-2006 and 2006-2007 growing seasons in Seed and Plant Improvement Institute, Kafaj, Iran. In this study, three water regimes (irrigation after 40, 60 and 80 percent depletion of soil water) and four nitrogen levels (0, 75, 150 and 225 Kg/ha) as factorial in main plots and two cultivars (Zarfam and Modena) as sub-plots, were studied. Results showed that increasing the nitrogen rate from 0 to 220 kg/ha and? ?? in soil water, increased the seed yield. Increase in seed yield was related to increasing the number of siliques in plant and number of seeds per silique in both conditions. In water stress condition the seed oil decreased, but the seed protein increased. Increasing nitrogen use decreased seed oil, but increased seed protein. Results also showed that in both conditions (normal irrigation and water stress), high levels of N application could produce higher seed yield and seed oil yield. Zarfam had a higher nitrogen uptake and mobilization under normal irrigation and severe water stress conditions, and also in higher and lower nitrogen conditions, hence, produced higher seed yield.
    Keywords: Rapeseed, Water stress, Nitrogen, Seed oil yield, Oil content, Protein content
  • Hassibi P., F. Moradi, M. Nabipour Page 262
    In order to study of oxidative stress caused by low temperature stress on three rice (Oryza sativa L.) genotypes, 2-week-old rice seedlings were subjected to 13/15oC and 22/29oC as control (night/day, respectively) in phytotrone for 14 days. This experiment was conducted as factorial using completely randomized design with four replications. Low temperature stress caused significant increases in ascorbate (total, oxide and reduce) and α-tocopherol levels in both roots and leaves. Both roots and leaves of cold tolerant genotype IRCTN33, ascorbate oxide was significantly higher than other genotypes. Leaf hydrogen peroxide in sensitive genotype Hoveizeh had significant increase, which had negative correlation with amount of chlorophylls content. Significant increase in MDA (malondialdehyde) in Hoveizeh leaves showed sever membrane phospholipids per-oxidation. In leaves the lowest amount of H2O2 was detected in cold tolerant genotype IRCTN34. Root ascorbate oxide form in IRCTN34 was significantly less than other genotypes. However, Hoveizeh had weak antioxidant mechanisem among studied genotypes, while it was highly efficient in low temperature tolerant genotypes (IRCTN33 and IRCTN34). Therefore, it is possible to suggest them as low temperature tolerant parents to be used in rice breeding programs.
    Keywords: α tocopherol, Ascorbic acid, H2O2, Low temperature stress, Rice
  • Hosseinzadeh, M. H., M. Esfahani, M. Rabiei, B. Rabiei Page 281
    Effect of row spacing on grain yield and variation in growth indices of rapeseed (Brassica napus L.) cultivars as second crop following rice was investigated in a paddy fields at Rice Research Institute of Iran (Rasht), in 2003-2004 and 2004-2005 growing seasons. The experiment was conducted as a split plot in randomized complete block design with four replications. The main plots consisted of four rapeseed cultivars: Hyola308, RGS003, PF7045/91(Sarigol) and Hyola401 and the sub-plots were three row spacing: 20, 25 and 30 cm at constant plant densities (40 plant/m2). Results showed that PF7045/91 (Sarigol) ranked the first in relative growth rate (4.29 g/g.10GDD), crop growth rate (9.25g/m2.10GDD), leaf area index (1.89) and net assimilation rate (15.89 g/m2.10GDD), grains yield(2043 kg/ha) and oil content (34.19%) was significantly different with the other cultivars. Hyola308 ranked the last among cultivars. Row spacing of 20 cm ranked the first in relative growth rate (4.28 g/g.10GDD), crop growth rate (6.98 g/m2.10GDD), leaf area index (1.706), net assimilation rate (10.25 g/m2.10GDD), grains yield (1777 kg/ha) and oil content (33.35%) and were significantly different from other row spacings in LAI and NAR indices. Results also showed that PF7045/91 (Sarigol) ranked the first in light interception (LI%) and Hyola308 ranked the last (75.5% and 61.5%, respectively). Row spacing of 20 cm ranked the first in light interception (68.5%). Therefore, PF7045/91 (Sarigol) ranked the first in relative growth rate, crop growth rate, leaf area index, and net assimilation rate, grains yield, oil content and light interception. Row spacing of 20 cm also ranked the first for these traits.
    Keywords: Growth indices, Light interception, Rapeseed (Brassica napus L.), Row spacing, Grains yield, Oil content
  • Majidianm., A. Ghalavand, A. A. Kamgar Haghighi, N. Karimian Page 303
    In order to investigate effects of water stress, nitrogen fertilizer and manure and mixed nitrogen fertilizer and manure on chlorophyll meter reading, grain yield and yield components of grain maize cv. SC 704, a field study was conducted in 2005 and 2006 cropping seasons. A randomized complete block design with factorial arrangement with three replications was used. Treatment consisted of four levels of nitrogen fertilizer (0, 92, 184 and 276 kg N ha-1), mixed nitrogen fertilizer and manure (46 kg N ha-1 + 2.5 tons ha-1 farm yard manure (FYM), 92 kg N ha-1 + 5 tons ha-1 FYM and 138 kg N ha-1 +7.5 tons ha-1 FYM) and Farm Yard Manure (5, 10 and 15 tons ha-1 FYM) three levels of irrigation (optimum irrigation (control), water stress 75% crop water requirement and water stress 50% crop water requirement). Results showed that decreasing in nitrogen with water stress reduced plant growth. Maximum growth was observed when nitrogen and adequate water for maize crop was applied. Chlorophyll meter readings were significantly higher when water stress and nitrogen increased, and had a linear relationship with kernel nitrogen percentage and was affected by water supply. The results also showed the maximum grain yield was obtained in 138 kg N ha-1 + 7.5 tons ha-1 FYM with an average of 7555 and 7912 kg ha-1 in the first and second years, respectively. Maximum grain yield was observed when optimum irrigation was applied with an average grain yield of 8756 and 9462 kg ha-1 in the first and second years, respectively. When water stress was applied at 50 and 75% of optimum irrigation, grain yield was decreased by 63 and 41% in first year and by 66 and 41% in second year. The maximum grain yield was obtained in 138 kg N ha-1 + 7.5 tons ha-1 FYM and optimum irrigation with an average grain yield of 11790 and 12360 kg ha-1 in the first and second years, respectively. Results indicated that adequate nitrogen fertilizer slightly increased grain yield under water stress. Integrated nitrogen and FYM application increased grain yield under water stress but optimum irrigation increased grain yield. Under severe water stress condition nitrogen applied as integrated nitrogen fertilizer and manure increased grain yield. Integrated nitrogen fertilizers and manure, reduced the needs for chemical fertilizers and produced higher grain yield. It is concluded that application of 138 kg N ha-1 + 7.5 tons FYM ha-1 at optimum irrigation decreased the needs for chemical N fertilizer by 50%. It also increased the grain yield and water productivity by 6.2 and 6%, respectively in the first year and by 4.1 and 4.2% in the second years, as compared to the 276 kg N ha-1.
    Keywords: Chlorophyll meter reading, Grain yield, Maize, Manure, Nitrogen fertilizer, Drought stress, Yield components