فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی محیط زیست - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 40، بهار 1388)

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 40، بهار 1388)

  • 138 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/07/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پژمان رودگرمی، نعمت الله خراسانی، سیدمسعود منوری، جعفر نوری صفحه 161
    پیش بینی اثرات محیط زیستی توسعه از بخش های مهم ارزیابی اثرات زیست محیطی می باشد. تا کنون از روش ها و تکنیک های مختلفی برای پیش بینی اثرات توسعه استفاده شده است. در این پژوهش کاربرد تصاویر و فنون سنجش از دور در پیش بینی اثرات زیست محیطی توسعه،مورد تحقیق قرار گرفت. مطالعه درشهرستان رباط کریم انجام شد.فرض بر این بود که تصاویر ماهواره ای به دلیل تولید آن ها به صورت سری های زمانی قادر به پیش بینی اثرات زیست محیطی توسعه هستند. عامل زیست محیطی که پیش بینی اثرات توسعه در مورد آن صورت گرفت، پوشش گیاهی طبیعی بود. اثرات توسعه بر پوشش گیاهی منطقه از نظرسطح پوشش گیاهی و میزان بیوماس مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات و داده های پوشش گیاهی و کاربری اراضی در سال های مختلف با استفاده ازتصاویر ماهواره ای به دست آمد.میزان بیوماس با استفاده از شاخص های SAVI و NDVI اندازه گیری گردید و با استفاده از روابط و مدل های رگرسیونی مدل های پیش بینی اثرات توسعه بر پوشش گیاهی تهیه شد.تصاویر ماهواره ای لندست با سنجنده های TMوETM+ با شماره ردیف و مسیر 35-165 و 35-164مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج روابط رگرسیونی برآورد بیوماس، به وسیله آزمون t نمونه های جفت تحلیل شد و درسطح 5 % تفاوت معنی داری بین متوسط مقدار برآورد شده و شاهدها وجود نداشت.همچنین تمامی مدل های رگرسیونی به دست آمده برای پیش بینی اثرات توسعه دارای ضریب همبستگی و تبیین بالای 9/0بودند.با توجه به نتایج به دست آمده برای بسیاری از اجزای محیط زیست که اطلاعات آن ها توسط تصاویر ماهواره ای قابل برداشت است، تهیه مدل های پیش بینی اثرات توسعه به وسیله روابط رگرسیونی و تصاویر ماهواره ای قابل اجراست و پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سنجش از دور، اثرات زیست محیطی، پیش بینی، پوشش گیاهی، بیوماس
  • عبدالله سالاری، رضا ارجمندی صفحه 173
    امروزه صنعت طبیعت گردی به عنوان بخش مهم و اصلی در اقتصاد جهانی به شمار می رود. در بین انواع مختلف گردشگری طبیعت گردی ابزار مناسبی جهت دستیابی به گردشگری پایدار می باشد. با توجه به این که مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران سرمایه های بالقوه طبیعت گردی به شمار می روند و همچنین ابزار مناسب برای توسعه طبیعت گردی در آینده محسوب می شوند، لذا حفاظت از این منابع پایه جهت آماده سازی برای بهره برداری پایدار ضروری می باشد. پارک ملی کویر با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و شرایط زیستگاهی مناسب و تنوع زیستی بالا از پتانسیل های بالایی برای جذب طبیعت گرد ها برخوردار است.
    هدف از این تحقیق شناسایی پتانسیل های طبیعت گردی و برنامه ریزی زیست محیطی در جهت گسترش این صنعت در پارک ملی کویر می باشد. شناسایی با استفاده از بازدیدهای میدانی در منطقه و کسب نظر از کارشناسان ومحیط بانان انجام گرفت و سپس با استفاده ازداده های ماهواره ای و سامانه اطلاعات جغرافیایی، نقشه های مربوط تهیه و با روی هم گذاری(overlay) و استفاده از راهنمای زون بندی پارک های ملیIUCN نقشه زون بندی پارک ملی کویر تهیه گردید. در نهایت با برداشت موقعیت مکانی و ارتفاعی نقاط توسط GPS مکان های مستعد طبیعت گردی و تفرج با نظر کارشناسان شناسایی ونقشه مسیرهای پیشنهادی برای طبیعت گردی در پارک ملی کویر با توجه به زون بندی منطقه تهیه شد.
    کلیدواژگان: طبیعت گردی، پارک ملی کویر، برنامه ریزی زیست محیطی، GPS، GIS
  • عبدالرسول سلمان ماهینی، برهان ریاضی، بابک نعیمی، ساسان بابایی کفاکی، عطیه جوادی لاریجانی صفحه 187
    توسعه لگام گسیخته طبیعت گردی همانند سایر انواع توسعه، می تواند آثار منفی بر فرهنگ،اقتصاد ومحیط زیست جامعه میزبان وحتی امنیت گردشگران بر جای گذارد. شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران، با انواع اکوسیستم های ساحلی، جلگه ای،جنگلی وکوهستانی، دارای قابلیت های فراوانی برای طبیعت گردی می باشد در این مطالعه. برای ارزیابی توان طبیعت گردی در محدوده شهرستان بهشهر، از روش ارزیابی چند معیاره(MCE) برمبنای منطق فازی استفاده شده است. علاوه براین، برای اولین بار در ایران، دو معیار فرسایش پذیری بالقوه خاک ومیزان خطرزمین لغزش نیز درارزیابی چند معیاره توان طبیعت گردی معرفی و مورد استفاده قرار گرفت. برای این کار، پس از تعیین معیارهای موثر در ارزیابی توان طبیعت گردی، لایه های اطلاعاتی مورد نیاز گردآوری، آماده سازی و استاندارد شد. همچنین وزن عوامل با روش مقایسه زوجی(AHP) تعیین گردید و با استفاده از عملگرترکیب خطی وزن داده شده(WLC)، کلیه لایه ها تلفیق شدند و نقشه رستری توان طبیعت گردی تهیه گردید.آنگاه این نقشه زون بندی گردید ومطلوبیت ناحیه ای سرزمین(ZLS) در هرزون محاسبه شد. درنهایت، با طبقه بندی نقشه برداری و حذف مساحت های زیر 20 هکتار، تعداد 35 زون با توان بالا، 137 زون با توان متوسط و 4 زون باتوان ضعیف برای طبیعت گردی معرفی شد. در این مطالعه مشخص شد که از کل مساحت شهرستان، حدود 82400 هکتار دارای محدودیت، حدود 4500 هکتار دارای توان بالا، حدود55000 هکتار دارای توان متوسط و حدود 2600هکتاردارای توان ضعیف برای طبیعت گردی گسترده می باشد.
    کلیدواژگان: ترکیب خطی وزن داده شده، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، منطق فازی، فرسایش پذیری و لغزش زمین
  • سیدمسعود منوری، سیدمحمود شریعت، سولماز دشتی، غلامرضا سبزقبایی صفحه 199
    ارزیابی توان اکولو‍ژیکی سرزمین به عنوان هسته مطالعات محیط زیست و به مشابه پیشگیری و حتی درمان بحران های زیست محیطی به شمار می رود. از این رو پیش از اجرای توسعه، تعیین توان اکولوژیک سرزمین برای کاربری های مختلف ضروری است.
    حوضه آبخیز زاخرد با وسعتی معادل 23/82 کیلومتر مربع در قسمت شمال غرب شهرستان شیراز و شرق شهرستان کازرون در استان فارس واقع شده است.
    این حوضه در فرآیند افزایش جمعیت قرار دارد و ضروری است که قبل از هرگونه بارگذاری توسعه در آن مورد مطالعات توان سنجی محیطی قرار گیرد.
    در ارزیابی حوضه زاخرد از روش Mc Harg، مدل اکولوژیکی توسعه شهری مخدوم 1380 و ابزار GIS استفاده شده است. در قالب این فرآیند، ابتدا منابع منطقه (اکولوژیکی و اقتصادی _ اجتماعی) شناسایی گردید. سپس با تلفیق و روی هم گذاری لایه های اطلاعاتی در سامانهArcview نقشه یگان های اکولوژیکی منطقه به همراه جدول ویژگی های واحد، ایجاد و نسبت به ارزیابی توان منطقه اقدام و مناطق مستعد برای توسعه شهری مشخص گردید.
    نتیجه بررسی نشان می دهد که با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای اکولوژیکی کل منطقه برای توسعه شهری نامناسب است ولی با حذف پارامتر ارتفاع که آخرین اولویت مناسب (درجه2) و51/91 % دیگر توان نامناسب دارد.را در مدل اکولوژیکی مخدوم به خود اختصاص داده 49/8 % اراضی برای توسعه شهری توان به منظور تکمیل ارزیابی اکولوژیکی، ارزش گذاری نیازها، امکانات و شاخص های اقتصادی _ اجتماعی موجود منطقه انجام گرفت، در این راستا سه پهنه زاخرد، الیاس آباد و همت آباد برای تعیین الویت توسعه شهری مشخص گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که پهنه همت آباد از اولویت بالاتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: ارزیابی توان محیط زیست، حوضه زاخرد، توسعه شهری، GIS
  • فاطمه رحمان، امیرحسین جاوید، امیرحسام حسنی، علی اصغر آل شیخ صفحه 209
    در این مقاله کاربرد نرم افزار ArcGIS در تعیین اطلاعات مورد نیاز برای طراحی و برنامه نویسیVisual Basic برای تحلیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب در منطقه شهرک نبوت واقع در استان ایلام، مورد بررسی قرار گرفته است. مراحل انجام تحقیق به شرح زیر می باشد:ابتدا اطلاعات مورد نیاز برای طراحی شامل طول لوله فاضلاب رو، مساحت سطوح فاضلاب گیر و درون یابی رقوم ارتفاعی زمین در محل آدم رو ها از طریق نرم افزار ArcGIS تعیین گردید.
    سپس اطلاعات مرتبط با ویژگی های توپوگرافی، جوی (آب و هوایی) و اطلاعات آماری (مانند جمعیت و سرانه های آب و فاضلاب) منطقه جغرافیایی مورد نظر تهیه شد. این اطلاعات مبنای طراحی شبکه فاضلاب می باشد و از طریق مراجع معتبر (مانند کتابچه های مربوط به اطلاعات جغرافیایی و آماری) و نیز مراجعه به سازمان ها و شرکت های مربوط (مانند مرکز آمار ایران، شرکت آب و فاضلاب و شرکت مهندسین مشاور به منظور استفاده از اطلاعات مربوط به مناطق همجوار منطقه طرح به دلیل مشابهت تقریبی اطلاعات توصیفی مورد نیاز برای طراحی)، تهیه گردید. در مرحله بعد، با استفاده از اطلاعات خروجی از نرم افزارArcGIS، تحلیل اطلاعات به وسیله برنامه نوشته شده (برنامه نویسیVisual Basic) انجام گرفت. نتایج این تحقیق نشان داده، کاربرد نرم افزار ArcGIS و برنامه نگارش شده موجب فراهم ساختن تسهیلاتی در طراحی شبکه فاضلاب شده است.
    کلیدواژگان: Visual Basic، ArcGIS، طراحی شبکه فاضلاب، تحلیل شبکه فاضلاب
  • علیرضا قراگوزلو، علی نوری کرمانی، زهرا کشمیری صفحه 219
    امروزه شهرها با رشدی شتابان در حال توسعه هستند. مطالعه روند رشد شهرها و بررسی مشکلات، امکانات، قابلیت ها و نقاط ضعف شهرها ما را در مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای حل مشکلات کنونی و برنامه ریزی های توسعه آینده کمک می کند. در پژوهش حاضر روند توسعه کالبدی منطقه پنج شهر تهران از ابتدای شکل گیری تا کنون مورد بررسی قرارگرفته است. در ابتدا داده های ماهواره ای، نقشه های رقومی و اطلاعات پایه و هم چنین وضعیت کاربری های موجود منطقه بررسی و نقشه های مناسب در این خصوص گرد آوری شده است و جهت بررسی دقیق تر از سیستم های اطلاعات مکانیGIS و سنجش از دور RS استفاده گردیده است که فرآیندهای فنی مانند عملیات بارز سازی تصویر Image Enhancement، آشکارسازی تصاویر اخذ شده ماهواره ای Ikonos و TK2 و ETM+، عملیات تصحیح هندسی و مختصات دارکردن تصاویر، تهیه مدل رقومی منطقه، طبقه بندی تصاویر و بهنگام کردن نقشه ها انجام گرفته است و جهت آنالیز نتایج از تحلیل های مناسب با بهره گیری از GIS استفاده شده است. در نهایت تغییرات کاربری ها و سطح کاربری های منطقه محاسبه و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته اند و پیشنهادات معینی با توجه به اوضاع اقتصادی و اجتماعی و شرائط زیست محیطی منطقه و بررسی برنامه های توسعه در این زمینه ارایه شده است. تلفیق نقشه های رقومی و داده های ماهواره ای جهت برنامه ریزی شهری و ارزیابی ظرفیت های توسعه شهری و مشکلات زیست محیطی و ارایه راهکارها با تکیه بر تکنولوژی های GIS و RS از نکات بارز این تحقیق است.
    کلیدواژگان: داده های ماهواره ای، توسعه شهری، نقشه های رقومی، داده های ماهواره ای، مدل رقومی
  • محسن سعیدی، عزیز عابسی، مسعود سرپاک صفحه 231
    دفع نهایی زایدات غیرمتعارف و خطرناک تولید شده در نیروگاه های حرارتی، که به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود، از مهم ترین ملاحظات زیست محیطی پیش روی این قبیل صنایع محسوب می گردد. دفع زایدات خطرناک صنایع در محیط زیست که معمولا از طریق دفن آن در مدفن های ویژه انجام می گیرد، نیازمند به درنظرگرفتن مجموعه ای از معیارهای زیست محیطی و ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی ویژه می باشد. در این مقاله با استفاده از سیستم اطلاعات جفرافیایی (GIS) جهت غربال نمودن مناطق مناسب، اولویت بندی سایت های انتخابی و در نهایت انجام تحلیل سلسله مراتبی، نسبت به جانمایی و انتخاب مکان های مناسب دفن زایدات ویژه نیروگاه شهید رجایی در سطح استان قزوین اقدام شده است. برای دستیابی به این هدف و به منظور کمینه سازی اثرات مخرب دفن این قبیل زایدات در محیط، لایه بندی های لازم در نقشه های GIS جهت انتخاب مکانهای مناسب برمینی مشخصات توپوگرافی، زمین شناسی، آب و هوایی، وضعیت آبهای سطحی و زیرزمینی و نیز استانداردها و الزامات زیست محیطی حاکم انجام گرفته است. سپس الگویی جدید برگرفته از روش های DRASTIC و MPCA جهت اولویت بندی سایت های مناسب در میان محل های کاندید شده در مرحله قبل پیشنهاد و مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه جهت انتخاب بهترین سایت در میان گزینه هایی با اولویت بالاتر، از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده گردیده است. روش پیشنهادی در این مقاله از طریق استفاده از ایزارهای مدیریتی در کنار روش های مهندسی امکان انتخاب مناسب محل های دفن زایدات خطرناک در سطح یک منطقه وسیع به شکلی که ارضاکننده همه معیارهای زیست محیطی حاکم باشد را ممکن خواهد ساخت. روش مشروح در این مقاله جهت انتخاب بهینه محل مناسب دفن زایدات خطرناک نیروگاه شهید رجایی در محدوده استان قروین مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی از انتخاب سایت 1 در محدوده منطقه آبیک به عنوان بهترین مکان جهت دفن زایدات خطرناک نیروگاه شهید رجایی در سطح استان می باشد.
    کلیدواژگان: مکان یابی، زایدات خطرناک، تحلیل سلسله مراتبی، MCDM، DRASTICE، GIS
  • آرزو کریمیان، نعمت الله جعفرزاده، رامین نبی زاده، مهران افخمی صفحه 243
    سیستم های اطلاعات جغرافیایی کاربرد فراوانی در پایش و طبقه بندی کیفی آب رودخانه ها داشته و توانایی تحلیل و بررسی اطلاعات در حجم زیاد را فراهم می نمایند. در این سیستم با تعیین مراکز مهم جمعیتی، صنعتی و کشاورزی و تخمین بار آلودگی و ترکیب آن با سایر اطلاعات، می توان طرح های مدیریتی مفیدتری ارایه نمود. رودخانه زهره در استان خوزستان با مساحت حوضه حدود 1750 کیلومتر مربع و طول 490 کیلومتر یکی از طولانی ترین و بزرگ ترین رودخانه های ایران است. محدوده مطالعاتی این تحقیق حوضه آب ریز رودخانه زهره از محل ورود به استان خوزستان تا خلیج فارس می باشد. اطلاعات کیفی آب برای مدت یک سال، مهر 84 تا شهریور 85 از نقاط نمونه برداری خیرآباد، چم بستان، پل فلور، سردشت، پل 720 متری، دهملا، فیروزآباد، هندیجان، سجافیه تهیه گردیده است. پارامترهای مورد سنجش اکسیژن مورد نیاز بیو شیمیایی، هدایت الکتریکی، نیترات و کلیفرم مدفوعی است. در این مطالعه با استفاده از نرم افزار ArcGIS و امکان استفاده از رنگ های مختلف پهنه بندی های کیفی تهیه گردید. نهایتا کل رودخانه به چهار بازه کیفی تقسیم شد که عبارتند از بازه اول کیفیت آب خوب، بازه دوم کیفیت مناسب، در این بازه به دلیل افزایش مراکز جمعیتی، صنایع و تخلیه پساب آن ها بدون تصفیه به آب رودخانه زهره کیفیت آب تا حدودی کاهش می یابد. بازه سوم نامناسب و بازه آخر کیفیت آب بسیار پایین بوده و نفوذ آب شور دریا به این بازه در کاهش کیفیت تاثیر به سزایی داشته است.
    کلیدواژگان: پهنه بندی، رودخانه زهره، کیفیت آب، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • نیلوفر اسلام زاده، سیدمحسن حسینی، حمیدرضا مرادی، فرود آذری دهکردی صفحه 251
    منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام، یکی از رویشگاه های طبیعی گونه گیاهی با ارزش لاله واژگون با نام علمی Fritillaria imperialis (Crown imperial) از خانواده Liliaceae است. لاله واژگون در چند موقعیت در این منطقه با پراکنش لکه ای وجود دارد. این پژوهش رویشگاه های جدیدی برای دوباره زیستگاه گزینی (Rehabitation) لاله واژگون پیشنهاد می کند. داشتن رویشگاه های ذخیره و جایگزین کمک می کند تا در صورت وقوع آتش سوزی، آفات و امراض یا عوامل تخریبی دیگر، گونه از لیست گیاهان منطقه حذف نگردد. برای انجام این تحقیق، محیط زیست منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ از نظر توپوگرافی (شیب، جهت و ارتفاع)، پوشش گیاهی همراه، خاک، اقلیم (دما و باران)، زمین شناسی و کاربری، مطالعه و طبقه بندی شده و به صورت نقشه در آمد و به صورت لایه های اطلاعاتی در محیط GIS روی هم گذاری شدند. شرایط مناسب رویش لاله واژگون از جمله عناصر غذایی خاک (پتاسیم، فسفر، ازت، کربن، منیزیم، کلسیم، سدیم و مواد آلی)، بافت، اسیدیته (pH) و هدایت الکتریکی (EC)، بعد از نمونه گیری از سطح و عمق (شامل 30 نمونه در هر مرحله) و آنالیز نمونه ها در آزمایشگاه تعیین شد. تحلیل های آماری تی غیر جفتی نشان داد که بین داخل و خارج رویشگاه، در کربن خاک عمقی، مواد آلی عمقی و بافت سطحی تفاوت معنی دار وجود دارد. نتایج آزمون تی جفتی نشان داد که در داخل محدوده رویشگاه لاله واژگون، بین فسفر سطحی و عمقی و بین کلسیم سطحی و عمقی تفاوت معنی دار است. در بخشی از این مطالعه، از جدول Ellenberg نیز برای بررسی شرایط رویشگاه لاله واژگون استفاده شد. نتایج کار با GIS نشان داد که در مناطق اطراف رویشگاه لاله واژگون در محدوده منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ 7 موقعیت به مساحت کلی 590 هکتار (97/1% از مساحت کل منطقه) برای دوباره زیستگاه گزینی لاله واژگون مناسب است.
    کلیدواژگان: ارزیابی، لاله واژگون، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل آماری تی غیر جفتی
  • عقیل مرادمند جلالی، سیدعطااله حسینی صفحه 263
    جنگل یک مجموعه حیاتی است که هرگونه دخالت شدید می تواند تعادل آن را به خطر بیندازد، لذا در طراحی و ساخت جاده باید اصولی را مدنظر قرار داد. در این تحقیق، عوامل موثر بر مسیر یابی مناسب جاده جنگلی با نقشه های رقومی شیب، جهت، ارتفاع، موجودی درختان، تیپ فعلی جنگل و زمین شناسی بررسی شد. سپس با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی نقشه های یاد شده هم پوشانی گردید. منطقه مورد مطالعه سری 9 از حوزه 9 شفارود می باشد. نقشه های رقومی مذکور با نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی تجزیه و تحلیل و به طبقات مورد نیاز دسته بندی شدند. پس از تلفیق نقشه ها، واحدهای زیست محیطی همگن به دست آمد و با تکمیل اطلاعات زمین شناسی تقسیم بندی طبقات توان انجام گرفت. در آخر نقشه توان رویشگاه برای کاربری مسیر یابی تهیه شد. برای طراحی بهینه مسیرهای جاده جنگلی، فناوری سامانه اطلاعات جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که درصد عبور مسیر در شبکه جاده پیشنهادی از مناطق با توان یک نسبت به شبکه جاده موجود بیشتر است، ولی درصد عبور جاده از مناطق با حساسیت به فرسایش زیاد(توان3) برعکس بوده است. در نهایت نتیجه گیری شد که کاربرد این سامانه در چنین سطحی با تجزیه و تحلیل رایانه ای توانسته است در تهیه نقشه طراحی شده مسیرهای بهینه مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سری 9 جنگل شفارود (گیلان)، طراحی شبکه جاده، سامانه اطلاعات جغرافیایی، نقشه توان رویشگاه، نقشه های رقومی
  • منصور حاجی حسینلو، یاسر ابراهیمی سرست صفحه 275
    ایمنی ترافیک یکی از پارامترهای بسیار مهم مورد بررسی در اکثر کشورهای دنیا، مجامع مهم بین المللی و سازمان ملل است. با مطالعه تصادفات ترافیکی می توان عوامل موثر در رخداد تصادفات ترافیکی را شناسایی کرد. تعریف و توصیف عوامل موثر در تصادفات گامی اساسی در جهت اقدامات عملی برای کاهش و به حداقل رساندن عوامل ایجاد تصادف است که باعث ایمنی بیشتر سیستم حمل و نقل و بهبود آن می شود. از این رو اهمیت تحلیل نقاط حادثه خیز برای راهنمایی و رانندگی، شهرداری ها و سازمان های مرتبط با ایمنی ترافیک بسیار بالا می باشد.
    هدف اول این مطالعه شناسایی پارامترهای تاثیرگذار و محاسبه میزان اهمیت و تاثیرگذاری هر یک از عوامل موثر در تصادفات تقاطع ها می باشد، دومین هدف مشخص کردن امن ترین و ناامن ترین تقاطع با توجه به تحلیل های صورت گرفته است. در نهایت تقاطع ها با توجه به میزان خطرناک بودن اولویت بندی می گردد. روش کار به این ترتیب بود که اطلاعات و آمار موجود مربوط به تصادفات تقاطع ها از پایگاه اطلاعات تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جمع آوری شد. سپس اقدامات اولیه در مورد داده های خام برای استفاده نرم افزارهای Expert choice و ArcGIS انجام یافت و با استفاده از نرم افزارهای یاد شده نسبت به تحلیل داده ها اقدام گردید. میزان اهمیت (وزن) عوامل موثر در تصادفات در هر تقاطع به صورت مجزا به دست آمده و در نهایت با انجام محاسبات وتحلیل خطی، تقاطع های موجود از نظر ایمنی بررسی و ایمن ترین تقاطع و ناامن ترین تقاطع مشخص گردید. با توجه به نتایج تحلیل، تقاطع جلال آل احمد - نهم شمالی با شاخص تصادف 615/0 ناامن ترین تقاطع و تقاطع خوش- پرچم با شاخص تصادف 067/0 امن ترین تقاطع می باشد.
    کلیدواژگان: ایمنی ترافیک، نقاط حادثه خیز، وزن دهی، ArcGIS، شاخص تصادف
  • صفحه 286