فهرست مطالب

حیات - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 41، تابستان 1388)

فصلنامه حیات
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 41، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اکرم سادات سادات حسینی صفحات 5-14
    زمینه و هدف
    یکی از عوارض مهم شیمی درمانی تهوع و استفراغ می باشد. به علت مشکل بودن کنترل آن معمولا از ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی استفاده می شود و موسیقی از درمان های غیر دارویی پیشنهادی دراین مورد است. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر موسیقی بر کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی در کودکان مبتلا به بدخیمی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    مطالعه از نوع نیمه تجربی است. 30 کودک 12-8 ساله مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مرحله اول شیمی درمانی اقدامات متداول کنترل تهوع و استفراغ انجام گرفت. در مرحله دوم علاوه بر اقدامات متداول، موسیقی با استفاده از هدفون در ساعات 6،9و12 بعد از شروع شیمی درمانی به مدت 45 دقیقه برای کودکان مورد مطالعه پخش شد. میزان تهوع و استفراغ هر 8 ساعت تا 24 ساعت بعد از شروع شیمی درمانی در هر دو مرحله ثبت شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آمار تحلیلی و توصیفی با استفاده از آزمون های مک نمار، ویل کاکسون و sign با نرم افزار SPSS v.11.5 انجام گرفت.
    یافته ها
    در مورد تهوع، اندازه گیری با معیار عددی در ساعات 16 و 24 و معیار توصیفی تنها در ساعت 24 بعد از شیمی درمانی بین دو مرحله تفاوت معناداری را نشان داد. اما میزان استفراغ بین دو مرحله شیمی درمانی تفاوت معناداری نداشت.
    نتیجه گیری
    استفاده از موسیقی سبب کاهش میزان تهوع در کودکان مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی می گردد اما بر میزان استفراغ آنان تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: موسیقی، بدخیمی، کودکان، تهوع و استفراغ، شیمی درمانی
  • مهتاب عطارها، کتایون وکیلیان، نعمیه اکبری ترکستانی، طوبی حیدری، یلدا بیاتیان صفحات 15-22
    زمینه و هدف
    طبق تحقیقات جدید مفید بودن کاربرد اپی زیاتومی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. اپی زیاتومی در کوتاه مدت عوارضی مثل خون ریزی، نیاز به سوچور زدن، عفونت و در بلند مدت کاهش اعتماد به نفس، بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال در روابط جنسی و روابط عاطفی مادر و نوزاد را به دنبال دارد. محققان به دنبال راه کارهایی جهت کاهش استفاده از آن می باشند، به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ماساژ پرینه در طی مرحله دوم زایمان بر تعداد موارد اپی زیاتومی و پارگی پرینه در زنان نخست زا صورت گرفته است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی شاهددار است که جامعه هدف آن را کلیه زنان نخست زای مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی طالقانی اراک جهت زایمان طبیعی از اردیبهشت 86 تا تیر 87 تشکیل می دهند. 190 نفز از زنان نخست زا به طور تصادفی در یکی از دو گروه ماساژ و شاهد قرار گرفتند. در گروه مداخله، ماساژ آرام، آهسته با دو انگشت سبابه و میانی از یک دیواره به دیواره دیگر واژن (حرکت رفت و برگشت U شکل) حین و بین پوش های (Push) مادر بدون توجه به حالت وی در مرحله دوم لیبر ادامه می یافت. در پایان پس از تکمیل نمونه ها، فراوانی پرینه سالم، اپی زیاتومی، پارگی پرینه، طول مرحله دوم لیبر و نمره آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تعیین و با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    در گروه ماساژ پرینه، فراوانی پرینه سالم 5/43%، اپی زیاتومی 5/16% و پارگی پرینه 40% و در گروه شاهد این مقادیر به ترتیب 4/2%، 80% و 6/17% و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار است (001/0p<). در گروه ماساژ 2/28% افراد پارگی درجه یک و 8/11% پارگی درجه دو داشتند و هیچ موردی از پارگی درجه سه و چهار مشاهده نشد. در گروه شاهد پارگی درجه یک 7/4%، پارگی درجه دو 1/7% و پارگی درجه سه 9/5% بوده و پارگی درجه 4 رخ نداد. این اختلاف طبق آزمون 2c معنادار است (001/0p<). میانگین طول مرحله دوم لیبر بر اساس آزمون t-test بین دو گروه ماساژ و شاهد معنادار است (003/0=p). میانگین نمره آپگار دقیقه اول در گروه ماساژ و شاهد به ترتیب 6/0±73/8، 76/0±51/8 و میانگین نمره آپگار دقیقه 5 نیز به ترتیب 47/0±78/9، 62/0±58/9 بود. این تفاوت ها طبق آزمون t-test از نظر آماری معنادار نیست.
    نتیجه گیری
    با توجه به داده های این پژوهش به نظر می رسد ماساژ پرینه طی مرحله دوم لیبر راه کار مناسبی جهت کاهش تعداد موارد اپی زیاتومی و شدت پارگی پرینه است که احتمالا به دلیل افزایش جریان خون، الاستیسیتی و نرمی پرینه در اثر ماساژ می باشد.
    کلیدواژگان: ماساژ پرینه، اپی زیاتومی، پارگی پرینه
  • آسیه درویش، فرزاد توحیدخواه، رسول خیاطی، سینا کیهانیان صفحات 23-37
    زمینه و هدف
    تنظیم برنامه نوبت کاری پرستاری در دوره زمانی مشخص به طوری که نیازمندی های بیمارستان، پرستاران و بیماران را تحت پوشش قرار دهد، مساله ای چالش برانگیز برای مدیران پرستاری است. مطالعه حاضر با هدف طراحی سیستم هوشمند تنظیم کننده برنامه نوبت کاری پرستاران با استفاده از الگوریتم ژنتیک برای ارایه خدمت بهتر به بیماران و مقابله با مشکلات برنامه ریزی سنتی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه کاربردی و به منظور طراحی نرم افزار بوده و بر اساس داده های استخراج شده از برنامه های نوبت کاری و مصاحبه با مدیران پرستاری در بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با تبدیل روند برنامه ریزی فرد خبره به تابع ریاضی و برنامه نویسی به روش الگوریتم ژنتیک با استفاده از نرم افزار Matlab و از طریق مقایسه برنامه های تهیه شده توسط فرد خبره و سیستم طراحی شده انجام گرفت.
    یافته ها
    مقایسه برنامه تهیه شده توسط فرد خبره در 6 ماه و سیستم طراحی شده، میزان 57% بهبود کاهش هزینه یکنواختی چیدمان، 93% صرفه جویی در زمان مدیر پرستاری و همچنین رعایت عدالت بیشتر در تنظیم برنامه را نشان داد.
    نتیجه گیری
    تنظیم برنامه و زمان بندی نوبت کاری پرستاری توسط سیستم طراحی شده در مقایسه با فرد خبره از کارآیی بالایی برخوردار است و منجر به افزایش کارآیی مدیران، افزایش رضایت شغلی پرستاران، کاهش معضل کار با گزارشات کاغذی و اهمیت به تقاضای کارکنان ضمن رعایت نیازهای بیمارستان می شود. از آنجا که سیستم طراحی شده در این پژوهش محدود به داده های اخذ شده از دو بخش مورد مطالعه از بیمارستان طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و قیود کمی را در نظر گرفته ایم، برای تعمیم آن به بخش های دیگر نیازمند ایجاد تغییرات در برنامه نویسی بر اساس داده ها می باشد. لذا توصیه می شود مطالعه آتی برای طراحی سیستم مشابه با افزودن قیود به طوری که برنامه تهیه شده، به دنیای واقعی نزدیک تر شود و همچنین در بخش های مختلف بیمارستان قابل استفاده باشد، انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی، زمان بندی، نوبت کاری، پرستاری، الگوریتم ژنتیک، سیستم هوشمند
  • زیبا تقی زاده، افسر رضایی پور، انوشیروان کاظم نژاد، فرزانه گلبنی صفحات 39-45
    زمینه و هدف
    از مهم ترین عوارض بارداری پره اکلامپسی است که یکی از سه علت مرگ و میر مادران محسوب می شود. شناسایی یک آزمایش غربالگری مناسب برای تشخیص زودرس پره اکلامپسی ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین ارزش پیش گویی کنندگی میزان هماتوکریت در تشخیص زودرس پره اکلامپسی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع بررسی آزمایش هاست. نمونه مورد مطالعه 660 زن باردار 28-24 هفته مراجعه کننده به درمانگاه پره ناتال بیمارستان مریم (وابسته به تامین اجتماعی) است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه، برگه ثبت داده های بیوفیزیکی و آزمایش هماتوکریت سرم 28-24 هفته بود. پیگیری نمونه ها تا زمان زایمان جهت مشاهده بروز یا عدم بروز پره اکلامپسی انجام گرفت. از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    هماتوکریت سرم 28-24 هفته در زنان مبتلا به پره اکلامپسی به طور معناداری بالاتر از زنان غیر مبتلا به پره اکلامپسی بود (001/0p<). در این پژوهش مناسب ترین نقطه برای آزمایش هماتوکریت هفته 28-24، میزان 38% بود. در این نقطه حساسیت 6/58%، ویژگی 9/88%، ارزش پیش گویی کنندگی مثبت 7/33% و ارزش پیش گویی کنندگی منفی 7/95% برای میزان هماتوکریت سرم به دست آمد.
    نتیجه گیری
    استفاده از آزمایش هماتوکریت 28-24 هفته به عنوان روشی ساده و ارزان می تواند به شناسایی زنان در معرض خطر پره اکلامپسی کمک کند.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، تست های غربالگری، میزان هماتوکریت
  • زهرا پورفرزاد، زهره ونکی، ربابه معماریان صفحات 47-59
    زمینه و هدف
    ارتباطات جزء مفاهیم پایه و اولین موضوعاتی است که دانشجویان پرستاری باید آن را یاد بگیرند. رفتار آموزشی مربیان، نقش مهمی در اثربخشی آموزش بالینی برای دانشجویان دارد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر الگوی رهبری موقعیتی بر میزان صلاحیت ارتباطی دانشجویان پرستاری در دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اراک بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه شاهد و آزمون به صورت قبل و بعد انجام گرفته است. تعداد 75 دانشجو که واحد داخلی جراحی را در نیمسال دوم 86- 85 و ترم تابستانی اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. اختصاص نمونه ها در گروه های شاهد و آزمون به صورت غیرتصادفی انجام گرفت. دانشجویان و مربیان در دو گروه با یکدیگر همسان بودند. پرسشنامه سنجش صلاحیت ارتباطی دانشجویان توسط مربی و کارکنان در هفته اول کارآموزی تکمیل گردید. در گروه آزمون در مرحله حین کارآموزی «الگوی رهبری موقعیتی» به عنوان یک مداخله اجرا گردید. در انتهای کارآموزی نیز مجددا ابزار توسط مربی و کارکنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل در نرم افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج آزمون آماری تی زوجی نشان داد که در گروه شاهد صلاحیت ارتباطی دانشجویان در مرحله بعد از کارآموزی نسبت به قبل از آن تغییری نکرده است (764/0=p). در حالی که در گروه آزمون نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان افزایش معنادار (001/0p<) یافته است. با استفاده از آزمون آماری تی مستقل اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان بین مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تفاوت معناداری با اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی گروه آزمون بین مراحل قبل و بعد از مداخله دارد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به اهداف آموزش بالینی، به کارگیری الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی باعث ارتقای صلاحیت ارتباطی دانشجویان می شود.
    کلیدواژگان: الگوی رهبری موقعیتی، آموزش بالینی، صلاحیت ارتباطی، پرستاری
  • ترانه تقوی لاریجانی، ناهیددخت شریفی نیستانک، محمد آقاجانی، عباس مهران صفحات 61-72
    زمینه و هدف
    وجود هم زمان قاطعیت پایین و اضطراب بالا در دانشجویان پرستاری و مامایی باعث اختلال در عملکرد تحصیلی، تضعیف توانایی و عدم شکوفایی استعدادهایشان شده و نه تنها سلامت آن ها به خطر می اندازد، بلکه آنان را از یک زندگی سالم و شکوفا باز می دارد. مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط قاطعیت و اضطراب در دانشجویان پرستاری و مامایی می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. 173 دانشجوی پرستاری (68 پسر، 105 دختر) و 77 دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از ابزار خود گزارشی شامل «فرم اطلاعات شخصی»، «پرسشنامه اضطراب نهان اشپیلبرگر» و «مقیاس سنجش قاطعیت Gambrill و Richy» جمع آوری و با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان پرستاری و مامایی (به ترتیب 5/59% و7/59%) دارای قاطعیت متوسط هستند. همچنین در مجموع 3/43% دانشجویان پرستاری و 4/36% دانشجویان مامایی دارای اضطراب در سطوح متوسط و بالا بودند. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و معناداری را بین قاطعیت و اضطراب در دانشجویان پرستاری (001/0p<) و مامایی (001/0p<) نشان داد. برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی ارتباط معناداری با قاطعیت و اضطراب دانشجویان داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط قاطعیت و اضطراب و تاثیر آن بر سلامت روان، عملکرد تحصیلی و شغلی دانشجویان، توجه خاص متخصصان آموزش و نیز انجام اقداماتی جهت آگاهی دانشجویان از مهارت های لازم برای تعامل مثبت با دیگران و همچنین افزایش قاطعیت و کاهش اضطراب ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: قاطعیت، اضطراب، دانشجویان پرستاری و مامایی
  • لیلی یکه فلاح، علی مؤمنی، حسن جهانی هاشمی صفحات 73-80
    زمینه و هدف
    اعتیاد به مواد مخدر صنعتی از جمله قرص اکستازی یکی از آسیب های اجتماعی است که مشکلات روانی، اجتماعی عدیده ای را برای خود شخص، خانواده و اجتماع به وجود می آورد. به ویژه در کشور ما گروه عمده مصرف کنندگان مواد مخدر را جوانان و نوجوانان تشکیل داده است. تحقیقات نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل گرایش جوانان به این مواد، عدم آگاهی آنان نسبت به عوارض این مواد است. از آن جا که بیشتر جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می دهند و با توجه به کاهش قیمت این قرص ها و در دسترس بودن آن و عوارض فراوانی که بر جسم و روان انسان می گذارد، این مطالعه با هدف تعیین میزان مصرف اکستازی در بین دانشجویان، میزان آگاهی آنان از عوارض اکستازی و همچنین عوامل مؤثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه را 200 نفر از دانشجویان پیراپزشکی (پرستاری، اتاق عمل، هوش بری، مامایی، فوریت های پزشکی) دانشگاه علوم پزشکی قزوین تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی و هر قسمت شامل 28 سؤال بود. قسمت اول سؤالات مربوط به مصرف اکستازی و آگاهی از عوارض اکستازی بود و قسمت دوم سؤالات مربوط به عوامل مؤثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های ANOVA و کای دو تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج پ‍ژوهش نشان داد که فراوانی مصرف اکستازی 5/1% و فراوانی مصرف سیگار و الکل نیز 5/1% است. 7/66% مصرف کنندگان اکستازی پسر و 3/33% دختر بودند. در خصوص عوامل مؤثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان، شایع ترین عوامل نگرش نادرست در مورد اثرات شادی آور موقت اکستازی (5/96%)، ترغیب دوستان و جنس مخالف (96%)، ناتوانی در ردکردن در خواست دوستان (2/95%) و عدم مراقبت والدین از رفتارهای جوانان و عدم کنترل روابط دوستانه آنان (5/94%) بود. در خصوص میزان آگاهی دانشجویان، در مورد اکستازی، نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی 86/9 (از 22 نمره) با انحراف معیار 8/3 و در حد ضعیف بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش و با توجه به اثرات نا مطلوب و عواقب وخیم استفاده قرص اکستازی در فرد و جامعه، کنترل عوامل مؤثر فردی، خانوادگی و محیطی ضروری بوده و مستلزم آموزش های برنامه ریزی شده از طریق رسانه های جمعی و در کلیه سطوح آموزشی جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: اکستازی، جوانان، عوامل مؤثر
  • هرمز سنایی نسب، حجت رشیدی جهان، رضا توکلی، حمیدرضا توکلی، فرخنده امین شکروی صفحات 81-86
    زمینه و هدف
    افزایش بی رویه جمعیت یکی از مشکلات دنیای امروز است. بخشی از این افزایش جمعیت ناشی از حاملگی های ناخواسته است؛ این پدیده در عین حال یکی از علل مهم مرگ مادران و کودکان بوده و ممکن است به سقط جنین های غیرقانونی منجر شود، عوارض جسمانی و روانی برای مادر بر جای گذارد و هزینه های درمانی و بیمارستانی جامعه را افزایش دهد. هدف از این مطالعه تعیین میزان حاملگی های ناخواسته و عوامل مؤثر بر آن درمادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان سمنان است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در مورد 229 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سمنان در سال 1382 که حداقل دارای یک فرزند زنده بوده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، انجام گرفته است. اطلاعات از طریق مصاحبه و ثبت در پرسشنامه جمع آوری شده، سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    میانگین سن ازدواج مادران 75/19 سال و میانگین سن فعلی آنان 7/30 سال است. میزان شیوع حاملگی ناخواسته 3/32% می باشد. از مهم ترین نتایج مطالعه می توان به ارتباط معنادار متغیرهای سن ازدواج (05/0p<)، سن فعلی مادر (05/0p<)، سطح تحصیلات (05/0p<)، تعداد فرزندان (01/0p<)، وضعیت اشتغال مادر (05/0p<) و درآمد خانواده (01/0p<) با نوع حاملگی اشاره کرد. به عبارت دیگر، قرار داشتن مادران در سنین کمتر از 24 و بیشتر از 29 سال، ازدواج در سنین کمتر از 25 سال، سطح تحصیلات پایین تر، تعداد فرزندان بیشتر، خانه دار بودن و سطح درآمد پایین تر خانواده با شیوع بیشتر حاملگی های ناخواسته همراه بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن میزان شیوع حاملگی های ناخواسته در جامعه مورد مطالعه، انجام برنامه های مداخله ای مانند آموزش نحوه استفاده صحیح از روش های پیشگیری از بارداری ضروری است.
    کلیدواژگان: حاملگی های ناخواسته، روش های پیشگیری از بارداری، شهرستان سمنان
|
  • * As (Msc.). Sadat Hoseini Pages 5-14
    Background and Aim
    Nausea and vomiting is one of the major side-effects of chemotherapy. Due to complex nature of its management, both medical and non-medical therapies are recommended. This study aimed to investigate the effect of music therapy on chemotherapy nausea and vomiting in children with malignancy.Methods & Materials: In this quasi-experimental study, 30 children aged 8-12 who were under chemotherapy were recruited. After getting the current treatments, the children listened to a kind of music for 45 minutes at 6, 9, and 12 hours after the beginning of the chemotherapy. Nausea and vomiting was measured using both numerical and descriptive scales every 8 hours for 24 hours after beginning of the chemotherapy. Data were analyzed using Willcoxon and Mcnemar statistical tests in the SPSS, version 11.5.
    Results
    The rate of nausea was declined significantly at the 16th and 24th hours after music therapy. Assessment of nausea by descriptive scale showed a decline only at 24th hours after music therapy. The rate of vomiting did not show any significant difference between two stages.
    Conclusion
    Music therapy could decrease the amount of nausea in children with malignancy under chemotherapy; however, it does not any effect on the rate of vomiting.
  • * M. Attarha, * C. Vacillian, * N. Akbary Torkestany, * T. Heydary, * Y. (B.Sc). Bayateyan Pages 15-22
    Background and Aim
    Routine episiotomy is often considered unnecessary. Episiotomy is associated with short- and long-term morbidities such as suturing, possible bleeding, infection, urinary and fecal incontinences, and dyspareunia. It has also adverse effects on self-esteem and mother-infant bonding. This study aimed to determine the effect of perineal massage during second stage of labor on perineal outcome among nulliparous women.Methods & Materials: This was a randomized controlled clinical trial. At 38-42 weeks of gestation, nulliparous women expecting normal vaginal delivery of a singleton were asked to join the study. Two hundred and four women were randomly allocated into the intervention and control groups. Participants signed the consent forms. In the intervention group, during the pushing time in the second phase of labor, the midwife inserted two fingers inside the vagina and used a sweeping motion gently to stretch the perineum. The control group received routine care. The rates of episiotomy and laceration were calculated.
    Results
    In the intervention group, the rate of intact perineum, episiotomy, and laceration were 43.5%, 16.5%, and 40%, respectively and in the control group, they were 2.4%, 80% and 17.6%, respectively (P<0.001). In the intervention group, the first- and second-degree lacerations were 28.2% and 11.8%, respectively; but, the third and fourth degree lacerations were not seen. In the control group, first, second, and third degree lacerations were 4.7%, 7.1%, and 5.9%, respectively (P<0.001). The fourth degree laceration was not seen. The mean duration of the second stage of labor in the intervention and control groups were 40.06±20.74 and 51.06±21.23 minutes, respectively (P=0.003). The Mean of the first minute Apgar score was 8.51±0.76 and 8.73±0.60 in the intervention and control groups, respectively. The mean of the five minute Apgar score was 9.58±0.62 and 9.78±0.47, respectively (P=0.102).
    Conclusion
    This study showed that perineal massage reduces the rate of episiotomy and the degree of lacerations in the second stage of labor. Massage may increase blood flow, elasticity, relaxation, and softness of the perineum.
  • * A. Darvish, * F. Towhidkhah, * R. Khayati, * S. (B.Sc). Keyhanian Pages 23-37
    Background and Aim
    Adjustment of nursing scheduling for specific periods of time to meet the needs of hospitals, nurses and patients is a time-consuming and challenging task for nursing managers. The aim of this study was to design a nursing scheduler system based on genetic algorithm to render better services to patients and overcome traditional scheduling problems.Methods & Materials: In this applied research, we designed software based on the data derived from interviews with the personnel of two pediatric wards. We transformed the expert entity planning procedure to mathematic function using Genetic Algorithm Programming and create the schedule. We compared the system-designed schedule with the schedule that was written by experts in MATLAB software.
    Results
    The results showed that the system-designed schedule resulted in 57% reduction in the arrangement costs and 93% time saving for nursing managers in comparison with the expert-designed schedule during 6 months.
    Conclusion
    System-designed schedule had higher efficiency than the expert-designed one. It entailed higher efficiency of managers and higher job satisfaction of nurses. It also reduced problems of working with paper schedules. Nurse's preferences and hospital requirements could be taking into account, as well. Since we used the limited data gathered from two selected wards for writing the program, the program should be modified based on the data provided from other wards. Further studies are needed to design similar systems with more details in order that it can be available in various wards of hospitals.
  • * Z. Taghizadeh, * A. Rezaeipour, * A. Kazemnejad, * F. (Msc.). Golboni Pages 39-45
    Background and Aim
    Preeclampsi which is a common and important disorder in pregnancy is one of the three leading causes of maternal mortality. It is worthy to find out an appropriate screening test for it. This study aimed to assess serum hematocrit level as a screening test for preeclampsia.Methods & Materials: Using a randomized stratification, 660 women who were in the 24-28 weeks of gestation were recruited to the study from a prenatal clinic of Taamin Ejtemaei hospital in Tehran. Data were collected through observations and interviews. Data were recorded in a questionnaire and recording form. The women were followed up until delivery. Data were analyzed in SPSS.
    Results
    There was significant differences in 24-28 weeks serum hematocrit levels in preeclamptic and non-preeclamptic women (P<0.001). There were 58.6% sensitivity, 88.9% specificity, 33.7% positive predictive value, and 95.7% negative predictive value for serum hematocrit.
    Conclusion
    A Serum hematocrit level in 24-28 weeks of gestation is a simple and inexpensive test that can help to detect high-risk preeclamptic women.
  • * Z. Pourfarzad, * Z. Vanaki, * R. . Memarian Pages 47-59
    Background and Aim
    Communication is one of the basic concepts which nursing students must learn. Nurse instructor's behaviors have key role on effective clinical education. The aim of this study was to assess the effect of situational leadership model on nursing student's communication competency.Methods & Materials: In this before-after trial, we recruited the students who had medical & surgical practicum in the second semester and summer of 1385-86 in public hospitals in Arak. They were selected randomly and then allocated to case (n=40) and control (n=35) groups. In the first week of practicum (before), we measured the student's communication competency using a self-structured questionnaire. For intervention, we defined behavioral objectives and designed a diagnosis form for identifying level of maturity and a feedback form for the students. After orientation of the students with behavioral objectives, we accompanied with main instructors based on their maturity levels in caring and applied effective leadership style. Along with the practicum period, we supervised the student's level of maturity in different nursing care skills. In the end (after), we measured the student's competency. We analyzed the data in SPSS, version 13.
    Results
    The results showed that there was significant difference before and after the intervention (P<0.001). Also, there was significant difference between two groups (P<0.001). Self-evaluation showed no significant differences between student's competency in two groups (P=0.335).
    Conclusion
    The situational leadership model would promote nursing student's communication competency.
  • * T. Taghavi Larijani, * Nd Sharifi Neiestanak, * M. Aghajani, * A. (Msc.). Mehran Pages 61-72
    Background and Objective
    High levels of assertiveness and low levels of anxiety are important factors that result in suitable communication. They also increase intellectual abilities, abstract thought, power & autonomy, and personal well-being among nursing and midwifery students. The aim of this study was to determine the relationship between assertiveness and anxiety among midwifery and nursing students.Methods & Materials: In this correlational, cross-sectional study, 173 nursing students (68 males & 105 females) were recruited using census and rational methods. Seventy seven midwifery students were also recruited using census method. Data were collected using a self-report tool including "personal information form", "Trait Spilberger Anxiety", and "Assertion Inventory" (AI) of Gambrill & Richey. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods.
    Results
    Results showed that more than half of the nursing and midwifery students (59.5% and 59.7%, respectively) had moderate assertiveness. Also, 43.3% and 36.4% of them had moderate and high levels of anxiety. Pearson correlation test revealed that assertiveness and anxiety had negative correlations in nursing (r=-0.51, P<0.001) and midwifery (r=-0.449, P<0.001) students. Some demographic variables had significant correlations with assertiveness and anxiety among the students.
    Conclusion
    Regarding the relationship between assertiveness and anxiety and their effect on mental health, as well as educational and occupational functions of the students, more attention is needed to pay to theses issues. Also, it seems that appropriate interventions should be planned to increase assertiveness and to decrease anxiety among the students.
  • * L. Yekkehfallah, * A. Momeni, * A. Torkashvand, * H. . Jahani Hashemi Pages 73-80
    Background and Aim
    Drug addiction, especially addiction to Ecstasy has ruinous effect on lives. Lack of knowledge is the most important cause of Ecstasy use among young adults. Research studies showed that students use these pills in order to get comfort and to overcome grieves. Addiction to ecstasy has been increased in Iran in recent years. This study was carried out to assess the factors associated to Ecstasy use in students of Qazvin University of Medical Sciences.Methods & Materials: In this cross-sectional study, we recruited 200 students using clustered, random sampling. Data collection tool was a structured valid and reliable questionnaire containing 28 questions in two sections. Data were analyzed using Student t-test, ANOVA and chi-square tests.
    Results
    Results indicated that the prevalence of Ecstasy use was 1.5%. Prevalence of alcohol and cigarette use was 1.5% too. Mean score of knowledge on Ecstasy was 9.8% (SD=3.8). Knowledge of the female students was higher than the knowledge of male ones. About 86.7% of the students took Ecstasy in order to end grieve due to family problems. Most important associated factors to Ecstasy use were: positive attitude toward Ecstasy use, lack of knowledge (96.5%), peer pressure (96%), and lck of parent's attention to their young children (94.5%).
    Conclusion
    Lack of knowledge about complications of addiction to Ecstasy is the most important factor leading to addiction among students. Living in places such as dormitories and rented houses, and lack of parent's control over their children can be important factors related to addiction of students to Ecstasy, as well
  • * H. Sanaie Nasab_* H. Rashidi Jahan_* R. Tavakoli_* Hr - Tavakoli_* F. . Amin Shokravi Pages 81-86
    Background and Aim
    Unwanted pregnancy is one of the most important causes of mother and child mortality. It may end up to illegal abortion and result in inevitable physical and psychological consequences. This study aimed to determine the correlates of unwanted pregnancy among pregnant women attending medical and health centers in Semnan.Methods & Materials: In this cross-sectional study, we recruited 229 pregnant women using random sampling. Women with at least one alive child were recruited. Data were gathered using a questionnaire and analyzed using descriptive& analytical statistical tests.
    Results
    The mean age was 30.7. The mean age at marriage was 19.7. Of all women, 32.3% had unwanted pregnancy. The results showed that there were significant relationships between age of marriage (P<0.05), current age of women (P<0.05), level of education (P<0.05), No. of children (P<0.01), employment (P<0.05), and income (P<0.01) with unwanted pregnancy.
    Conclusion
    The prevalence rate of unwanted pregnancy was high in the studied population. Educational programs regarding correct methods of contraceptive usages are required.