فهرست مطالب

معارف - پیاپی 69 (مهر 1388)
  • پیاپی 69 (مهر 1388)
  • 64 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/07/25
  • تعداد عناوین: 20
|
  • پرتویی از خورشید
  • بر ساحل سخن
  • غلامحسین گرامی، مسلم محمدی، سیدمجتبی مجاهدیان صفحه 4
  • بر بال قلم
  • علیرضا محمدی صفحه 14
    اشاره بهائیت یکی از فرقه های ساخته و پرداخته سرویس های جاسوسی روس و انگلیس است که در سده اخیر در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار گرفته است؛ استعمارگران در قرن نوزدهم میلادی با مطالعاتی که در مذهب شیعه داشتند، مساله "مهدویت و موعود آخرالزمان" را بستر مناسبی برای در هم شکستن سد استوار مذهب جعفری واقتدارملی ایرانیان و تحقق منافع نامشروع خویش دانسته و به همین جهت مساله بابیت و به دنبال آن بهائیت را مطرح کردند. 1 امروزه نیزاخبار فراوانی با مضمون گسترش تشکیلاتی این فرقه در ایران گزارش می شود که حکایت از تجدید سازمان بهائیت در جهت تحقق اهداف و منافع شوم بیگانگان در داخل کشوردارد. نوشتار حاضر ضمن مروری بر چگونگی شکل گیری این فرقه، فعالیت های تشکیلاتی آن در سطح جهان و داخل ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.
  • رمضان مهدوی آزادبنی صفحه 20
    اشاره: شان معرفتی و شان اخلاقی از شئون بسیار مهم حیات آدمی است و در قرآن کریم به عنوان یک کتاب آسمانی که مخاطب اصلی آن انسان است دو مقوله مذکور بارها مورد توجه و تاکید بوده است به نحوی که برخی آیات، فلسفه برانگیخته شدن پیامبران الهی را تعلیم و تزکیه یعنی شان معرفتی و شان اخلاقی بیان می نماید. در نوشته حاضر هدف، نشان دادن وجه اصلی معیت تعلیم و تزکیه در کنار یکدیگر است. به عبارت دیگر دو مقوله به ظاهر متفاوت شان معرفتی و شان اخلاقی(عملی) چگونه می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و پیامبران الهی چگونه مامور دعوت به دو مقوله به ظاهر متفاوت شده اند. برای این هدف ابتدا نشان داده خواهد شد که عوامل غیرمعرفتی همانند ظلم و فساد اخلاقی از نگاه قرآن بر حیات معرفتی انسان تاثیر مستقیم دارد. سپس بیان خواهد شد که تاثیر و رابطه مستقیم ظلم و فساد اخلاقی بر حیات نظری انسان معلول مبانی جهان شناسی و انسان شناسی قرآن کریم است. قرآن با بینش خاص خود نسبت به زمین به عنوان محل آزمایش انسان که همه امور در آن به همین منظور سامان دهی گردیده و نیز با بینش خاص خود نسبت به ماهیت معرفت شناسی دینی انسان که معارف توحیدی را فطری می داند در فرایند کسب معرفت دینی فراتر از عوامل شناختی برای عوامل غیرشناختی نیز نقش قائل است. مفهوم عدل در مقابل ظلم به همین منظور یکی از اهداف برانگیخته شدن پیامبران (ع) بیان می گردد و با ممارست عدل به وسیله انسان ها یک عنصر غیر معرفتی و یک شرط مهم در تحصیل معرفت فراهم می گردد.
  • پرسمان
  • لطایف و معارف
  • چنان که بایست، بود / اندوهیادی از شهید ماموستا دکتر شیخ الاسلام کردستانی
    سیدمجتبی مجاهدیان صفحه 30
  • آیین استادی
  • سیدعبدالرضا موسوی صفحه 34
    اشاره: در دنیایی که زندگی می کنیم هیچ کس از تعلیم و تربیت بی نیاز نیست، امروز فعالیت در مدرسه و دانشگاه بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به فراگیری و تربیت نگریست همه با روش های سنتی، آموزش دیده ایم. لحظاتی را به خاطر آورید که نشستن سر کلاس، گوش دادن به صدای یکنواخت معلم، پرکردن بدون فهم مطالب درسی، دلهره و اضطراب ناشی از امتحان چگونه موجب نفرت و گریز از کلاس درس و محیط آموزش می گردید. به راستی چرا بسیاری از فعالیت های آموزشی نمی توانست ما را با محیط آموزشی مانوس و به یادگیری علاقه مند کند. مقصر اصلی چه کسی بود؟ معلم ناتوان و ناآگاه یا شاگرد بی علاقه و بی استعداد یا نظام آموزشی نامطلوب که سیر انتقال مطالب را فقط از معلم به شاگرد می دانست و هیچگونه نقشی برای فعالیت شاگرد به جز انبار کردن معلومات قائل نبود. پاسخ هر چه باشد دیگر جهان به سوی روش های تدریس نوین که مبتنی بر نقش مؤثر فراگیر در یادگیری است رفته است و برای مشارکت او در روند تدریس حساب ویژه ای باز کرده و اگر نیک بنگریم خواهیم دید که در کتاب های مربوط به روش ها و فنون تدریس بخشی به راه های جلب مشارکت فراگیران اختصاص یافته است لذا بر آن شدیم تا در این مجال به بررسی تازه های جلب مشارکت پرداخته و راه های مؤثر در آن را به دست آوریم. امید است که اساتید محترم با مطالعه این مقاله، انگیزه و عزم لازم برای به کارگیری روش های همکاری و فعالیت بیشتر دانشجویان را ادا نمایند.
  • آیت الله امجد صفحه 39
    اشاره: چندی پیش نشستی صمیمی بین استادان گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با آیت الله امجد برگزار شد. در این نشست پس از سخنان آیت الله امجد از سوی برخی اساتید پرسش هایی مطرح شد و ایشان به آنها پاسخ داد. اینک چکیده ای از آن نشست تقدیم استادان محترم معارف می شود. معارف
  • حسین خنیفر صفحه 41
    اشاره: در چهار شماره قبل، مدیریت صحیح زمان، تعریف کارآفرینی، کارآفرینی در نظام ارزشی و مراحل اجتماعی مدیریت که توسط استاد ارجمند جناب آقای دکتر خنیفر ارائه گردیده است از نظر خوانندگان محترم گذشت. اینک قسمت پایانی آن که دیدگاه امامان دین درباره کار و کارآفرینی است را پی می گیریم.
  • گنجینه
  • از این سو و آن سو