فهرست مطالب

بنا - پیاپی 39 (اردیبهشت 1388)

دو ماهنامه بنا
پیاپی 39 (اردیبهشت 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آیدین پارساخو صفحه 1
    زهکشهای عرضی تاسیسات هیدرولیکی زیربنایی هستند که خدمات ضروری و پیش نیازهای لازم برای زهکشی هرزآب در جاده ها را فراهم میکنند. انتخاب ابعاد و جنس زهکشهای عرضی و مکانیابی جهت نصب آنها باید با توجه به میزان تولید هرزآب، پایداری و ارتفاع خاکریزها، اقلیم و توپوگرافی منطقه، وضعیت ترافیک و پوشش گیاهی، شیب طولی جاده، دوام و استحکام ادوات زهکشی، جنس خاک و تناوب عملیات حفاظت و نگهداشت جاده ها انجام شود. زهکشهای عرضی عمدتا با شکل دهی به سطح جاده ها و با بکارگیری ادوات هیدرولیکی باعث کنترل و هدایت هرزآب میشوند. شکل دهی به سطح بستر جاده با مواج ساختن شیب طولی، شیبدهی عرضی به طرف شانه خاکریز یا خاکبرداری، ایجاد مقطع گرده ماهی شکل انجام میشود. احداث آب بندها، مجاوری پیش ساخته روباز و روبسته از دیگر تاسیسات هیدرولیکی مناسب جهت زهکشی عرضی هرزآب در جاده های جنگلی هستند.
    کلیدواژگان: جاده جنگلی، تاسیسات هیدرولیکی، زهکشی عرضی، هرزآب
  • حسن زیاری، حسن دیواندری، مهدی مشایخی صفحه 11
    مهمترین هدف از تهیه نمونه های آزمایشگاهی، شبیه سازی آسفالتی است که قرار است در عمل ساخته و استفاده شود. یکی از تاثیرگذارترین عوامل در دسترسی به این هدف، تراکم آزمایشگاهی مناسب می باشد. از جمله روش های مختلف متراکم سازی که 1(SGC) در آزمایشگاه های قیر و آسفالت استفاده می شوند، تراکم ژیراتوری است که با استفاده از دستگاه متراکم کننده دورانیانجام می گیرد. پارامترهای ورودی اصلی این دستگاه شامل: زاویه دوران، فشار عمودی و سرعت دوران می باشند که اثر هر یک بر روی میزان درصد فضای خالی در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند.
    ضمن انجام این تحقیق مشخص شده است که:الف- میزان درصد فضای خالی در تعداد دوران معین، با زاویه گردش نسبت عکس دارد.
    ب- در تعداد چرخش برابر، افزایش فشار عمودی باعث کاهش درصد فضای خالی میگردد.
    ج- مقدار سرعت دوران، تاثیر ناچیزی روی میزان درصد فضای خالی در تعداد دوران مشخص دارد.
    کلیدواژگان: متراکم کننده دورانی، درصد فضای خالی، زاویه دوران، فشار عمودی، سرعت دوران
  • مهدی علیجانی اردشیر، معین رضوانی دیوکلایی، جواد واثقی امیری، بهرام نوایی نیا صفحه 22
    تحلیل سیستم سد و مخزن تحت اثر زلزله شامل فشارهای هیدرودینامیک موثر بر وجه بالادست سد می باشد. در نظر گرفتن اثر سیال در تحلیل دینامیکی سدهای بلند و بارگذاری های با فرکانس بیش از فرکانس طبیعی مخزن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در سدهای کوتاه و یا در بارگذاری هایی که فرکانس های کوچکتر از فرکانس طبیعی مخزن دارند، که بسیار اتفاق می افتد، می توان آب را تراکم ناپذیر فرض کرد که در اینصورت معادله موج حاکم بر محیط مورد بررسی به معادله لاپلاس تبدیل می شود.
    در این تحقیق معادله حاکم بر رفتار مخزن سدها با اعمال شرایط مرزی نزدیک به سد های بتنی وزنی به کمک تبدیل انتگرالی فوریه کسینوسی و نیز روش جداسازی متغیرها حل شده است و پاسخ های بدست آمده در فضای زمانی در وجه بالادست سد ودر فواصل مختلف در طول مخزن نسبت به ارتفاع سد با پاسخ های تحلیلی وسترگارد و چوپرا مقایسه شده است که با فرض تراکم ناپذیری سیال، پاسخ بدست آمده بر پاسخ وسترگارد و چوپرا منطبق است.
    کلیدواژگان: فشار هیدرودینامیک در مخزن، سیال تراکم ناپذیر، تبدیل فوریه کسینوسی، سری
  • حسین جاماسبی، علیرضا مردوخ پور صفحه 32
    فولادهای ضدزنگ دارای مشخصا ت مطلوبی از قبیل دوام بلندمدت، زیبایی، مقاومت، شکل پذیری، قابلیت شکل گیری و مقاومت در برابر آتش می باشند. ولی با این وجود در حالیکه فولادهای ساختمانی بطور وسیعی در طراحی و اجرای ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند، فولادهای ضدزنگ بعنوان یک مصالح ساختمانی اصلی در مهندسی عمران و ساختمان تاکنون کاربرد چندانی نداشته است. دلیل اصلی عدم استفاده گسترده از فولادهای ضدزنگ علیرغم خصوصیاتی نظیر مقاومت در مقابل خوردگی و مشخصات منحصربفرد معماری آن، هزینه واقعی این نوع از فولادها بعنوان یک نوع از مصالح ساختمانی در مقایسه با فولادهای رایج ساختمانی می باشد. در سالهای اخیر برنامه های تحقیقاتی گسترده ای در سراسر جهان به منظور پیشرفت و تدوین مقررات، آئین نامه ها و استانداردهای ملی و بین المللی به منظور ارتباط بین طراحی سازه ها، اجرا و چرخه تولید فولادهای ضدزنگ انجام گرفته است. هزینه بالای مصالح اولیه فولادهای ضدزنگ، تحقیقات گسترده به منظور استفاده حداکثر از خصوصیات فولادهای ضدزنگ در کاربردهای سازه ای را توجیه می کند. در این مقاله توسعه این نوع فولاد در سالهای اخیر از نظر کیفیت و دوام بعنوان یک فرصت جهت کاربرد این نوع فولاد بعنوان مصالح ساختمانی اصلی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فولادهای ضدزنگ، مصالح ساختمانی، سازه های فولادی
  • محمدهادی افشار، افشین فرامرزی صفحه 39
    یکی از انواع مختلفی از نرم افزارهای بهینه سازی برای طراحی سازه ای وجود دارد. نرم افزار ANSYSقدرتمندترین نرم افزارهای محاسباتی است، که علاوه برحل مسائل مختلف شبیه سازی سازه ای، دارای قابلیت حل مسائل بهینه سازی نیز، می باشد. این مقاله،به مرورمختصری بر روش های بهینه سازی موجود در جعبه ابزار این نرم افزارANSYS پرداخته است. پنج روش بهینه سازی نرم افزار ANSYS به نامهای، روش تقریب زیر- مساله 6، روش مرتبه اول 7، روش ارزیابی گرادیان 8، روش نسل تجسس 9 و روش طراحی تصادفی 10 جهت یافتن وزن بهینه یک خرپای فرضی بکار گرفته شده است. یکی از مشهورترین الگوریتمهای فراکاوشی، به نام الگوریتم ژنتیک نیز در این مقاله به طور مختصر توضیح داده با حل مساله بهینه سازی برای یک نمونه از شده است. روش های مختلف بهینه سازی نرم افزارANSYS خرپا مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج آن با نتایج الگوریتم ژنتیک مقایسه شده است. نتایج نشان می باشد. زیرا این دهنده برتری الگوریتم ژنتیک نسبت به سایر روش بهینه سازی نرم افزار ANSYS الگوریتم علاوه بر طراحی بهتر، دارای هزینه محاسباتی پایین تری نسبت به بهترین روش بهینه سازی نرم افزار ANSYS (روش مرتبه اول) بوده است
    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، خرپای دو بعدی، روش های بهینه سازی نرم افزار ANSYS