فهرست مطالب

نشریه پرستاری مراقبت ویژه
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید جوادی نسب، محمدعلی خوشنویس، مصطفی قانعی، سید یدالله حسینی، علی اکبر کریمی زارچی، حسین باباتبار درزی صفحه 47
    اهداف
    در میان بیماری های ایجادشده بر اثر مسمومیت با گاز خردل، بیماری برونشیولیت از همه شایع تر است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری مدل مراقبتی مشارکتی بر کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انجام شد.
    روش ها
    در مطالعه ای نیمه تجربی، 36 مصدوم شیمیایی مبتلا به برونشیولیت به روش غیرتصادفی انتخاب و مدل مراقبتی مشارکتی روی آنها به مدت 3 ماه به شیوه ویزیت های مشارکتی آموزشی و ویزیت های پیگیری اجرا شد. کیفیت زندگی آنها با پرسش نامه استاندارد SF-36 قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. از آزمون آماری T زوجی برای بررسی داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل و پس از مداخله از 7/29 به 3/34 افزایش یافت که تفاوت معنی داری بین نتایج دو مرحله مشاهده شد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    اگرچه بیماری مصدومین شیمیایی نظیر سایر بیماری های مزمن درمان قطعی ندارند، ولی با اجرای مدل های مراقبتی نظیر مدل مراقبتی مشارکتی، کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت ارتقاء می یابد.
    کلیدواژگان: مدل مراقبتی مشارکتی، کیفیت زندگی، مصدومین شیمیایی، برونشیولیت
  • مهدی صادقی شرمه، پریسا بزرگ زاد، عباس عبادی، نسرین رزمجویی، محبوبه افضلی، عظیم عزیزی صفحه 51
    اهداف
    مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر ماساژ بازتابی پا بر تخفیف درد حاصل از استرنوتومی بعد از عمل جراحی CABG انجام شد.
    روش ها
    در مطالعه ای نیمه تجربی، 90 بیمار به روش تخصیص تصادفی در سه گروه آزمون، شاهد و درمان نما تقسیم شدند. در گروه آزمون، زیر انگشت شست پای چپ بیمار به مدت 10 دقیقه 2 بار در روز با فاصله 6 ساعت برای دو روز متوالی ماساژ داده شد. در گروه درمان نما، با همین الگو پای راست بیمار ماساژ داده شد و برای گروه شاهد هیچ گونه اقدامی صورت نگرفت و فقط در زمان های مذکور میزان درد بیمار با مقیاس بصری درد مک گیل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین شدت درد قبل و بعد از مداخله در گروه های سه گانه تفاوت معنی داری داشت (001/0 p<). میانگین شدت درد در گروه آزمون قبل از مداخله (2/1±)6/4 بود که بعد از مداخله به (5/1±)34/3 رسید و در گروه شاهد نیز قبل و بعد از مداخله به ترتیب (7/1±)1/5 و (9/1±)5 بود. آزمون t مستقل نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمون و شاهد معنی دار است (001/0 p<).
    نتیجه گیری
    استفاده از درمان مکمل ماساژ بازتابی پا در کاهش درد استرنوتومی در بیماران بعد از عمل جراحی CABG موثر است.
    کلیدواژگان: ماساژ بازتابی پا، درد استرنوتومی، CABG، طب مکمل
  • الهه متحدیان تبریزی، سهیل نجفی مهری، صدیقه سمیعی، بهزاد عین اللهی، غلامرضا بابایی صفحه 55
    اهداف
    این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مراقبت های پرستاری برنامه ریزی شده در پیشگیری از عوارض حین همودیالیز در بیماران تحت درمان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.
    روش ها
    در مطالعه نیمه تجربی تک گروهی قبل و بعد، 30 بیمار تحت همودیالیز به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله دو چک لیست مشاهده ای و پرسش نامه دموگرافیک جمع آوری شد. پروتکل مراقبتی بر اساس منابع معتبر و تایید خبرگان تهیه شد. پروتکل مراقبتی شامل آماده سازی دستگاه همودیالیز، آماده سازی بیمار و اتصال بیمار به دستگاه، مراقبت ضمن همودیالیز (کنترل فشار خون هریک ساعت و بررسی عوارض و رفع آن) و مراقبت بلافاصله بعد از همودیالیز شامل کنترل و ثبت وزن، فشار خون و خونریزی پس از جدایی بیمار از دستگاه بود. داده ها با آزمون آماری تست دقیق فیشر بررسی شدند.
    یافته ها
    در فراوانی افت فشار خون، افزایش فشار خون، تهوع و استفراغ و کرامپ های عضلانی، در مرحله قبل و بعد از مراقبت تفاوت معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    پرستاران با انجام مراقبت های برنامه ریزی شده می توانند باعث کاهش عوارض در بیماران همودیالیزی شده و در نهایت باعث افزایش طول عمر با عوارض کمتر و احساس رضایت بیشتر در این بیماران شوند.
    کلیدواژگان: دیالیز خونی، مراقبت پرستاری، ارزیابی پرستاری
  • محسن حجت صفحه 61
    اهداف
    بهبود کیفیت دیالیز، مهم ترین عامل در کاهش عوارض و مرگ ومیر مبتلایان به نارسایی های مزمن کلیه به شمار می رود. اما هنوز مشخص نیست که بیماران اورمیک به چه مقدار همودیالیز نیاز دارند. در بیشتر مراکز از مدل سازی کینتیک اوره برای بررسی کفایت همودیالیز استفاده می شود. هدف این مطالعه، بررسی میزان کفایت دیالیز بیماران در بخش همودیالیز بیمارستان مطهری جهرم بود.
    روش ها
    پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- مقطعی است. جامعه مورد پژوهش شامل 68 بیمار غیراورژانسی مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان مطهری جهرم در سال 1387 که در مرحله انتهایی بیماری مزمن کلیوی قرار داشتند بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی (صوری - محتوایی) با کمک 10 نفر از اساتید دانشگاه و پایایی پرسش نامه از طریق آزمون مجدد (89/0=r) حاصل شد. محاسبه کفایت دیالیز با فرمول KT/V انجام شد. اطلاعات به وسیله آزمون های پارامتریک و غیرپارامتریک تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی نمونه ها 62/18±55/58 بود. میانگین شاخص های کفایت دیالیز KT/V معادل 757/0±963/0 و URR معادل 9/87±6/51 بود. بین فشارخون، وزن، اوره و کراتینین قبل و بعد از دیالیز اختلاف معنی داری بین میانگین ها به کمک آزمون T مزدوج مشاهده شد (05/0>p؛ 001/0= Sig).
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین بودن کفایت دیالیز در این مرکز، مانند نتایج بیشتر مطالعات در مراکز دیگر، لازم است بررسی جامعی در خصوص تعیین علل عدم کفایت دیالیز صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کفایت دیالیز، نارسایی مزمن کلیه، همودیالیز
  • بتول نحریر، رمضان رحمانی، می صادقی، عباس عبادی، حسین باباتبار درزی، مهدی صادقی شرمه صفحه 67
    اهداف
    درمان بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر با سه روش دارویی، مداخله غیرجراحی با استفاده از سوند بالون دار و پیوند راه فرعی کنارگذر در کرونر مسدودشده انجام می گیرد. این مطالعه با هدف تعیین مزیت دو روش درمانی CABS و دارویی از طریق اندازه گیری کیفیت زندگی افراد انجام شد.
    روش ها
    در مطالعه ای توصیفی- تحلیلی، 190 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر که تحت درمان یکی از روش های دارویی یا جراحی بودند، با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از لیست بیماران یکی از بیمارستان های شهر تهران انتخاب شدند. سپس، طی مصاحبه ای ساختارمند، پرسش نامه استاندارد کیفیت زندگی ناتینگهام برای هر بیمار تکمیل شد. داده ها با آزمون آماری T مستقل و مجذورکای ت جزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با روش جراحی 25/3±56/18 و گروه دارویی 23/4±39/23 بود. آزمون آماری T مستقل اختلاف معنی داری بین این دو شیوه نشان داد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    روش درمانی CABS هر چند برای بیماران دشوارتر است و هزینه بیشتری دارد، اما روش مطلوب تری است. باید در این زمینه آگاهی های بیشتر به مردم داده شود تا امکانات و شرایط لازم به منظور فراگیری آن فراهم آید.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بیماری عروق کرونر، جراحی بای پس عروق کرونر، مداخله دارویی
  • معصومه اکبربگلو، لیلا ولی زاده، ملیحه اسداللهی صفحه 71
    اهداف
    تولد زودرس، نوزاد را در معرض خطر و دامنه وسیعی از مشکلات قرار می دهد و حمایت پرستاری از خانواده چنین نوزادانی ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه مادران و پرستاران در خصوص اهمیت و میزان حمایت های پرستاری از والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان اجرا شد.
    روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای است و جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مادران دارای نوزاد نارس بستری در NICU و پرستاران شاغل در سه مرکز آموزشی- درمانی شهر تبریز طی شش ماه اول سال 1386 بود. 300 مادر و 32 پرستار به روش سرشماری انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه NPST صورت گرفت. روایی ابزار به روش محتوایی و ترجمه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد.
    یافته ها
    آزمون من- ویتنی وجود تفاوت بین چهار حیطه از حمایت های پرستاری از دیدگاه مادران و پرستاران را نشان داد. بااهمیت ترین و بیشترین حمایت های ارایه شده از دیدگاه پرستاران مربوط به حیطه «عاطفی» و «مراقبت کیفی» و از دیدگاه مادران حیطه «ارتباطی- اطلاعاتی» و «مراقبت کیفی» بود.
    نتیجه گیری
    مادران خواهان حمایت های پرستاری بیشتری نسبت به آنچه دریافت می کنند هستند. بنابراین، برنامه ریزی برای ارتقای مراقبت خانواده محور برای والدین در بخش های ویژه نوزادان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: نوزاد نارس، بخش مراقبت ویژه نوزادان، حمایت پرستاری، مادر
  • عظیم عزیزی، سید داوود تدریسی، عباس عبادی، مینو اسد زندی، حسین باباتبار درزی، سید جلال مدنی، حسین محمودی، محمد مهدی سالاری، مجید جوادی نسب، یدالله سیاوش وهابی صفحه 75
    اهداف
    هدف از این مطالعه تعیین اعتبار و پایایی مقیاس تعیین سطح آرام سازی گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک در بیماران بزرگسال بستری در بخش های مراقبت ویژه در ایران بود.
    روش ها
    این تحقیق از نوع روش شناختی است. بعد از ترجمه نسخه انگلیسی مقیاس گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک به زبان فارسی با استفاده از روش ارزیابی کیفیت زندگی بین المللی، 120 بیمار با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی ساده در دسترس و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. هشت نفر ارزیاب (شامل محقق اصلی، شش پرستار و پزشک مقیم بیهوشی) بیماران را مورد بررسی قرار دادند و به طور مستقل با استفاده از مقیاس گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک و گلاسکوی کوما نمره ای برای هر بیمار ثبت کردند. محقق اصلی، نمره ای برای مقیاس آنالوگ بصری و نمره ای نیز برای مقیاس ریچموند به منظور ارزیابی اعتبار این مقیاس ثبت می کرد.
    یافته ها
    پایایی بین ارزیابان برای مقیاس گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک «عالی» بود. ضریب همبستگی بین طبقات در گروه آموزش دیده 999/0 و نمره ضریب کاپا که نشان دهنده توافق بین ارزیابان است نیز 999/0 بود. آزمون های اعتباریابی ارتباط بالایی بین مقیاس گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک و مقیاس آنالوگ بصری (902/0= r) و با مقیاس آرام سازی/بی قراری ریچموند (899/0= r) و با مقیاس گلاسکو کوما (970/0= r) نشان داد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    اعتبار و پایایی این مقیاس برای ارزیابی آرام سازی در بیماران بزرگسال بستری در بخش های مراقبت ویژه در ایران مورد تایید است.
    کلیدواژگان: آرام سازی، پایایی، روایی، بخش مراقبت های ویژه، بزرگسال، گلاسکوی اصلاح شده با پالما و کوک
  • سید محمد خادم الحسینی، فاطمه الحانی *، منیره انوشه صفحه 81
    اهداف

    دوره های کارآموزی و کارورزی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری و مامایی نقش اساسی دارد. هرچه کارآموزی در بخش های عادی مهم باشد، اهمیت آن در بخش ویژه دو چندان است. هدف این مطالعه، تبیین تجارب و نظرات دانشجویان، مربیان و سرپرستاران پیرامون کارآموزی در بخش ویژه بود.

    روش ها

    این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل درون مایه ای است که نه دانشجوی پرستاری، پنج مربی پرستاری، چهار سرپرستار بخش جراحی و یک سوپروایزر آموزشی، بر اساس نمونه گیری مبنی بر هدف انتخاب و مصاحبه شدند. کلیه مصاحبه ها روی کاغذ پیاده شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    با استفاده از تحلیل دست نوشته ها، تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و پنج درون مایه اصلی که هر یک چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه های اصلی شامل عوامل مربوط به حسن مدیریت مربی، عوامل مربوط به تجربه و کفایت اطلاعات مربی، عوامل مربوط به نظارت مدیران سطوح بالاتر به کارآموزی ها، عوامل مربوط به کمبود تجربه و اطلاعات مربی و عوامل مربوط به مدیریت مربی بودند. کلیه درون مایه ها در دو طبقه قوی و ضعیف قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    با اینکه از مجموع نظرات چنین منعکس می شود که نقاط قوت بارزی در کارآموزی بخش های ویژه وجود دارد، نقاط ضعفی هم وجود دارد که بیشتر آن با تدابیر مدیریتی قابل تصحیح است.

    کلیدواژگان: اصول و فنون پرستاری، مهارت های بالینی، مربی، دانشجو، پژوهش کیفی
|
  • Khoshnevis M. A., Javadinasab M., Ghanei M., Hosieni S. Y., Karimi Zarchi A. A., Ebadi A Page 47
    Aims
    Bronchiolitis is the most common disease among the disorders caused by poisoning effect of mustard gas. This study was to evaluate the performing of collaborative care model on quality of life in chemical injured patients with bronchiolitis.
    Methods
    In a quasi-experimental study, 36 patients with bronchiolitis selected non-randomly and collaborative care model performed on them for 3 month by participatory style of training visits and follow-up visits. The quality of life measured by SF-36 questionnaire before and after intervention. Data analyzed by paired T-test.
    Results
    The mean total score of quality of life increased from 29.7 to 34.3, before to after intervention which was statistically significant (p<0.001).
    Conclusion
    Although diseases such as chemical injuries have no cure like other chronic diseases, but implementation of care models such as collaborative care model on chemical injuries with bronchiolitis promote their quality of life.
  • Sadeghi Shermeh M., Bozorgzad P., Ghafourian A. R., Ebadi A., Razmjuee N., Afzali M Page 51
    Aims
    This study was to investigate the effect of foot reflexology on sternotomy pain of patients undergone CABG surgery.
    Methods
    In a quasi-experimental study, 90 patients randomly divided into three groups of case, control and placebo. The reflexology group received a 10-minute left foot massage in desired location, twice a day with 6-hours interval for 2 consecutive days. The placebo group undertook a 10-minute right foot massage and the control group receiving no intervention, only at the time mentioned, the amount of visual analogue scale measured.
    Results
    The mean of pain intensity before and after intervention in three groups had a significant difference (p<0.001). Average of pain intensity in the case group before the intervention was 6.4(±2.1) and after intervention was 3.4(±5.1). The mean of pain intensity in control group before and after intervention was respectively 5.1(±1.7) and 5(±1.9). Independent t-test showed a significant reduction in intensity of preoperative pain between case and control groups (p<0.001).
    Conclusion
    Foot reflexology appears to be a useful method for reducing sternotomy pain in patients after CABG surgery.
  • Mottahedian Tabrizi E., Najafi Mehri S., Samiey S., Einollahi B., Babaei Gh. R Page 55
    Aims
    This study performed with the aim of assessing the effect of programmed nursing care on prevention of hemodialysis complications in under treatment patients in Shahid Beheshti University hospitals.
    Methods
    This research is a semi-experimental one-group after and before study. 30 under hemodialysis patients selected non-randomly. These 30 patients once considered as control group and once as case group. The data collecting instrument consist of two checklist and demographic specifications questionnaire. The nursing care protocol supplied based on valid references and professional acceptance. Nursing care protocol contained preparing of hemodialysis machine, preparing of patient and machine connecting to patient, caring during hemodialysis (blood pressure control every 0.5 to 1 hour and checking the complication and its removal) and caring immediately after hemodialysis included control and chart of weight, blood pressure and hemorrhage after disconnecting of patient from machine. Data analyzed by Fisher exact test.
    Results
    There were significant differences at frequency of hypotention, hypertention, nausea and vomiting and muscles cramp after and before care performing stages.
    Conclusion
    Nurses can decrease hemodialysis complications in patients by performing programmed nursing care that finally cause to longevity of life with lower complication and more satisfaction.
  • Hojjat M Page 61
    Aims
    Enhancing the quality of dialysis is the main factor for reduce complication and mortality rate in patients with chronic renal disorder. But, it is not yet clear that what amount of dialysis uremic patients needs. The aim of this study was to assess the adequacy of dialysis base on urea kinetic modeling in hemodialysis ward of Motahari hospital of Jahrom.
    Methods
    This is a cross-sectional study performed on 68 patients that admitted in hemodialysis ward with chronic renal failure diagnosis. For data gathering used researcher-made questionnaire. Its face and content validity accepted by agreement of 10 professors at university and its reliability accepted by test-retest method (r=0.85). KT/V formula used to assess the adequacy of hemodialysis. Data analyzed by parametric and non parametric tests.
    Results
    The mean age of samples was 58.55±18.62 years. The mean of KT/V and URR were 0.963±0.757 and 51.6±87.9, respectively. Paired T-test showed significant differences between means of blood pressure, weight, BUN and Cr before and after dialysis.
    Conclusion
    According to low hemodialysis adequacy in this hospital, like most results of studies in other centers, it's needed to carry out main and prefect study to determine inadequacy dialysis causes on hemodialysis patients.
  • Nehrir B., Rahmani R., Sadeghi M., Ebadi A., Babatabar Darzi H., Sadeghi Shermeh M Page 67
    Aims
    Coronary artery disease patients cure by three different medical methods includes drug, nonsurgical intervention using balloon catheter and graft-way for blocked artery. This study was to evaluate the advantage of two CABS and drug methods by measuring quality of life of people undergone those treatments.
    Methods
    In a descriptive-analytical study, 190 coronary artery disease patients treated with drug or surgery methods selected by purposeful sampling method from the list of one of Tehran hospital patients. Then, during a structured interview, Nottingham quality of life questionnaire completed for each patient. Data analyzed by independent T test and χ2.
    Results
    The mean score for quality of life in patients treated with surgical and drug methods were 18.56±3.25 and 23.39±4/23, respectively. Independent T-test showed a significant difference between the two methods (p<0.05).
    Conclusion
    Although CABS treatment is more difficult and cost more, but it is more apprpriate. Informing to people about this method should be more to provide comprehensive facilities and conditions necessary to apply it.
  • Akbarbegloo M., Valizadeh L., Asadollahi M Page 71
    Aims
    Premature born prone infant in front of many problems. So, nursing support from family of these infants is necessary. This study was to compare mothers and nurses viewpoint about importance and perceived nursing supports for parents with hospitalized premature newborn in NICU.
    Methods
    This study is comparative descriptive. The study population consisted of mothers with hospitalized premature newborn in NICU (n=300) and nurses of three training treatment centers of Tabriz (n=32) during the first 6 months of 2007. Sampling method was census and data collected by using Nurse Parent Support Too (NPST) questionnaire. The validity of scale determined with content and translation. Reliability of scale determined with Cronbach alpha.
    Results
    Man-Whitney test showed that there was a significant difference between four dimensions of nursing support from viewpoint of nurses and mothers. The most important provided supports from viewpoint of nurses were "quality of care" and "emotional" dimensions and from viewpoint of mothers were "quality of care" and "informational-communicational" dimensions.
    Conclusion
    Mothers wanted higher supports than they received. Therefore, it seemed necessary planning for promotion family centered care for parent’s in neonatal intensive care unit.
  • Azizi A., Tadrisi S. D. Ebadi A., Asad Zandi M., Babatabar Darzi H., Madani S. J., Mahmoudi H., Salari M. M., Javadinasab M., Siavash Vahabi Y Page 75
    Aims
    This study was to determine the validity and reliability of Glasgow scale modified by Palma & Cook in adult patients hospitalized in critical care unit in Iran.
    Methods
    This study is a methodological research. After translating English version of GCSC to Persian version by international quality of life assessment method, 120 patients hospitalized in critical care unit selected by non probable, convenience, accessible and purposeful sampling. Eight observers (principle investigator, six nurses and one anesthesia resident) assessed patients and independently recorded a GCSC and Glasgow Coma scores. In addition, the PI marked a 10cm visual analog scale and recorded Richmond sedation/agitation score in order to determine the validity of GCSC.
    Results
    Interrater reliability for GCSC score was "excellent". Interclass correlation coefficient in trained group was 0.999 and the weighted kappa score for interrater agreement was 0.999 (p > 0.001). In validity testing, GCSC correlated highly with visual analog scale (r=0.902) and correlations with Richmond sedation/agitation scale (r=0.899) and with Glasgow Coma (r=0.970) scale (p<0.001).
    Conclusion
    The GCSC confirmed as a valid and reliable tool for assessing sedation in the adult patients hospitalized in critical care units in Iran.
  • Khademolhoseini S. M., Alhani F., Anooshe M Page 81
    Aims

    Training internship period has the basic role in making skills and professional abilities of nursing and obstetric students. With any rate that training is important in obstetric units, its importance is twice in intensive units. The goal of this study was to explain students’ trainers and head nurses’ experiences and their opinion about intensive unit training.

    Methods

    This qualitative-research is a theme analysis study In which, nine nursing students, five nursing trainers, four head nurses of surgery unit and one educational supervisor selected and interviewed based on goal sampling. All interviews were written on a paper and analyzed.

    Results

    By analyzing the written texts, there were a huge number of primary themes and five main themes which had some secondary themes. Main themes were the factors related to good management of the trainers, factors about trainers experience and his enough information, factors related to manager’s supervision in higher levels to training, factors related to the experience and information of trainers and factors related to trainer's management. All the themes categorized to two strong and weak levels.

    Conclusion

    While it has been reflected from all the ideas that there are clear strengths in intensive units training, there are some weaknesses which can be eliminated by good management.