فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:6 Issue: 2, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/05/14
  • تعداد عناوین: 11
|
  • لیدا نوابی، راهبه شاکر حسینی، نسرین مهاجری، اکرم ابوالحسن زاده، محمدحسین لشگری صفحه 99
    چکید ه
    سابقه و هدف
    نظر به نقش حیاتی عنصر روی در سلامت افراد به خصوص بیماران دیابتی و با توجه به شیوع کمبود روی در جامعه ایران، این مطالعه ب همنظور بررسی اثرات مکملی اری روی بر سطوح گلوکز، انسولین و روی در مردان 65 - 50 ساله مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
    مواد و رو شها: این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی تصادفی و دوسوکور، بر روی 54 بیمار دیابتی انجام شد. افراد مورد بررسی براساس سن، مدت ابتلا به دیابت، BMI و WHR مشابه سازی شده و ب هطور تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. ب همدت 2 ماه، گروه آزمایش روزانه 25 میلی گرم روی)در فرم سولفات(و گروه شاهد، دارونما دریافت نمودند. قبل و بعد از مداخله، از هر بیمار نمونه خون ناشتا جهت تع یین قند خون و HbA1c، انسولین و پپتید C سرم و Zn سرم و گلبولهای سفید گرفته شد. قند خون 2 ساعت پس از صرف غذا (2hPP) و قند و روی ادرار نیز ارزیابی شد.
    یافته ها
    میانگین قند خون ناشتا دو ساعت بعد از غذا در پایان مطالعه در هر دو گروه افزایش نشان داد (01 / P<0).همچنین افزایشی در میزان دفع ادراری قند در دو گروه مورد بررسی مشاهده شد که از لحاظ آماری معن یدار نبود. میانگین هموگلوبین گلیکوزیله، انسولین سرم و پپتید C سرم در بیماران دریافتک ننده مکمل روی و دارونما کاهش معنی داری نشان داد) 01 / P<0 (. بعد از مداخله میانگین Zn سرم در گرو ه های آزمایش و شاهد کاهش یافت، در حالیک ه میانگین Zn گلبولهای سفید افزایش نشان داد P<0/01((. در هیچی ک از موارد فوق، تغ ییرات مشاهده شده بین دو گروه به لحاظ آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    ی افته های این تحقیق بهبود کنترل قند خون بیماران دیابتی را ب هوسیله مصرف مکمل روی تا یید نمیک ند. انجام مطالعات بیشتر در این زمینه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: روی، مکمل یاری، گلوکز، انسولین، دیابت نوع II
  • زهرا رضا سلطانی، شریف نجفی صفحه 107
    چکید ه
    سابقه و هدف
    افتادگی مچ پا (Foot drop) از علل شایع ارجاع سربازان به کلینیک الکترودیاگنوزیس م یباشد. با توجه به اهمیت ناتوانی دایمی ناشی از افتادگی مچ پا بویژه در سنین جوانی این مطالعه طرح ریزی شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت توصیفی و از نوع گذشته نگر می باشد. گروه مورد مطالعه شامل سربازان مراجعه کننده به درمانگاه الکترودیاگنوزیس بیمارستان 501 به علت افتادگی مچ طی سالهای 1386 - 1378 می باشد. اطلاعات دموگرافیک، شرح حال، معاینات بالینی و تس تهای الکترودیاگنوستیک از پرونده بیماران استخراج و در پرس شنامه مربوطه ثبت شد. سپس اطلاعات بدست آمده با نرم افزار آماری SPSS 13 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    علل افتادگی مچ پا براساس نتایج الکترودیاگنوز شامل 62 نفر) 7/ 82 %(درگیری در سطح عصب پرونئال مشترک (،(CPN 3 نفر) 4%(در سطح ریش ه های عصبی (7، (Root نفر) 3/ 9%(نوروپاتی و درگیری عصب پرونئال عمقی، شبکه ساکرال و عصب سیاتیک هر کدام 1 نفر) 3/ 1%(می باشد. براساس سمت درگیر، پای راست 39 نفر) 52 %(و پای چپ 36 نفر) 48 %(می باشد شدت آسیب در 10 نفر) 20 %(خفیف، 23 نفر) 7/ 30 %(متوسط و 37 نفر) 3/ 49 %(شدید است. بین زمان شروع علایم و شدت آسیب رابطه معنی داری دیده شد (.(P<%5
    نتیجه گیری
    بیشترین علت افتادگی مچ پا درگیری عصب پرونئال مشترک در سر استخوان فیبولا و بیشترین زمان شروع علایم در سه ماه اول سربازی که زمان آموزش نظامی می باشد لذا بازنگری در روش های آموزش نظامی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: افتادگی مچ پا، عصب پرونئال، الکترودیاگنوزیس
  • سوسن صالح پور، سیدعلی آذین، فرهاد گلفام، ندا فرداد صفحه 111
    چکید ه
    سابقه و هدف
    یون فلئوراید در بدن با کاتیو نهای دوظرفیتی خصوصا کلسیم و منیزیوم ترکیب شده و نم کهای نامحلول فلئوراید را تشکیل می دهد و نیز با عملکرد سیست مهای آنزیمی مختلف سلولی مداخله می نماید. مداخله آنزیمی باعث مهار تنفس سلولی و فعالیت غشایی گشته و نهایتا منجر به آسیب سلولی و مرگ آن می گردد.
    مواد و رو شها: این مطالعه از نوع مقطعی (Cross sectional) بوده و بررسی روی 74 نفر از شاغلین مواجهه یافته با HF در یکی از صنایع کشور که در طی مدت شش ماه به علت مواجهه با این ماده در مرکز درمانی آن صنعت تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند انجام پذیرفته است. اقدامات درمانی در محل مواجهه و سپس در مرکز درمانی شامل شستشو با آب و استفاده از ژل گلوکونات کلسیم 5/ 2% و یا محلول بنزالکونیوم کلراید بوده است. داده ها با استفاده از پرسش نامه خودایفا و پرسش نامه تکمیل شده توسط پزشک معالج جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد دچار سوختگی 75 / 28 سال)انحراف معیار 7/ 6(بود و هر 74 نفر مذکر بودند. پیش از رسیدن به درمانگاه در 56 مورد) 7/ 75 %(شستشو با آب انجام پذیرفته بود و 24 مورد) 4/ 32 %(از ژل گلوکونات کلسیم استفاده کرده بودند. در محل درمانگاه، برای 46 نفر) 16 / 62 %(شستشو با آب و برای 70 نفر) 59 / 94 %(استفاده از ژل گلوکونات کلسیم صورت گرفته بود. بیش از 80 % سوختگی ها از نوع درجه یک بوده و در پیگیری های بعدی عوارض قابل توجهی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که شستشوی سریع و به موقع حتی پیش از رسیدن به درمانگاه و شروع زود هنگام درمان با گلوکونات کلسیم قبل و بلافاصله پیش از رسیدن به درمانگاه تا چه حد می تواند از گسترش عوارض حوادث مرتبط با سوختگی با HF بکاهد.
    کلیدواژگان: اسید فلئوریدریک، سوختگی، گلوکونات کلسیم
  • سوسن محمدزاده طاهر صفحه 117
    چکید ه
    سابقه و هدف
    ژنوواروم انحراف کمانی زانوها بوده که با افزایش سن یا فعالی تهای فیزیکی علامت دار م یشوند. این مطالعه با هدف پیش بینی وضعیت احتمالی این بیماران در آینده، بر روی افراد بازنشسته نظامی و مقایسه آن با غیر نظامیان در همان محدوده سنی انجام گرفت.
    مواد و رو شها: این مطالعه توصیفی مجموعه موارد برروی 200 نفر از افراد مذکر نظامی و غیر نظامی بالای 60 سال دارای ژنوواروم که به بیمارستان 501 ارتش تهران درسال 86 - 1385 مراجعه کردند صورت گرفت، درجات ژنوواروم به تفکیک خفیف 0/5 تا 5 سانتی متر، متوسط 5/ 5 تا 10 سانتی متر و شدید بالای 10 سانتی متر ثبت شد.آنالیز آماری با برنامه SPSS و آزمو نهای T-test و Chi-square انجام شد.
    یافته ها
    شیوع درجات خفیف، متوسط، و شدید ژنوواروم و میانگین سنی افراد در دو گروه نظامی وغیر نظامی یکسان بود. میانگین حدود 12 % گروه خفیف، 34 % گروه متوسط، و 89 % گروه شدید علامت دار بودند که اختلاف آنها از نظر آماری با (05 / p<0) معنی دار بود. علامت دار شدن زانوها در درجه خفیف و شدید بین دو گروه نظامی و غیر نظامی یکسان، ولی در موارد متوسط در گروه نظامی بیشتر بود (05 /. (p<0
    نتیجه گیری
    علامت دار شدن ژنووارم با بالا رفتن درجه آن نسبت مستقیم دارد و تقریبا تمام افراد) 89 %(در گروه شدید زانوهای دردناک دارند و در گروه خفیف تنها 12 % علامت دار هستند که تفاوتی بین دو گروه نظامی و غیر نظامی مشاهده نمی شود ولی علامت دار شدن ژنوواروم در گروه متوسط بین نظامیان بیشتر است.
    کلیدواژگان: درد، ژنوواروم، درد، نظامی، سالمند
  • مریم هاشم نژاد، الهه سریری، منصوره وحدت، طاهره لاریجانی، مسعود احمدزاده اصل، محمد واسعی صفحه 123
    چکید ه سابق ه و
    هدف
    میو م)لیومیوم (های رحمی شای عترین تومورهای خوش خیم رحم هستند که در حقیقت نئوپلاس مهای خوش خیمی می باشند که از عضله صاف رحمی منشاء می گیرند. با وجود شیوع بسیار بالای آنها، فقط در چهار درصد زنان حامله، میو مهای رحمی قابل مشاهده در سنوگرافی وجود دارد. با توجه به تغییرات این تومورها در طی بارداری و ایجاد پیامد های نامطلوب در این روند، هدف از این مطالعه بررسی پیامدهای ناشی از میوم در بارداری است.
    مواد و رو شها: این مطالعه همگروهی آینده نگر طی مدت دو سال) 85 و 1386 (در بیمارستا نهای رسول اکرم)ص(و شهید اکبرآبادی تهران جهت مقایسه پیامدهای بارداری در خان مهای باردار نرمال و دارای میوم انجام شده است. بر اساس سونوگرافی انجام شده در طول سه ماهه اول حاملگی، 375 خانم نرمال)بعنوان گروه کنترل(و 87 خانم دارای میوم انتخاب شدند و از نظر عوارض قبل و پس از زایمان مورد بررسی قرار گرقتند.
    یافته ها
    داشتن میوم در طول بارداری ریسک فاکتوری برای افزایش عوارضی چون خونریزی سه ماهه اول بارداری، سقط خود به خودی سه ماهه اول بارداری، جفت سرراهی، پرزانتاسیون غیرسفالیک، خونریزی پس از زایمان و زایمان سزارین می باشد. ولی میزان زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آب، جدا شدن زودرس جفت و محدودیت رشد داخل رحمی در گروه دارای میوم تفاوت آماری معنی داری با گروه کنترل نداشت. به علاوه میزان خونریزی پس از زایمان در گروه دارای میوم با قطر بزرگ تر از 5 cm بیشتر از گروه دارای میوم با قطر مساوی و کوچک تر از 5 cm می باشد (02 / P=0). با انجام آنالیز چند متغیره، Logistic Regression در نرم افزار SPSS 15 سن بالای مادر و nulliparity، هر کدام به طور مستقل با داشتن میوم در بارداری در ارتباط بودند.
    نتیجه گیری
    تشخیص میوم با سونوگرافی در طول بارداری بیانگر پرخطر بودن بارداری می باشد که خود مستلزم آموزش بیمار و آمادگی پرسنل زایمانی برای کنترل عوارض احتمالی حین و پس از زایمان می باشد.
    کلیدواژگان: میوم، پیامدهای بارداری، سونوگرافی
  • مهرداد نصرالله زاده، هاتف شجاعی، آیدا نابغ صفحه 131
    چکید ه
    سابقه و هدف
    استرس اکسیداتیو به عنوان یکی از عوامل مهم خطرساز در انسان به خصوص در سربازان که تحت تمرینات بیشتر فیزیکی یا جسمی هستند مطرح می باشد. ویتامین C یکی از ویتامی نهای مهم آنتی اکسیدان است که کمبود آن باعث افزایش خطر استرس اکسیداتیو می گردد. از طرف دیگر ویتامین C به افزایش جذب آهن در رود ه ها کمک می کند و کمبود آن می تواند باعث کمبود حوضچه آهن در بدن گردد. مجموع این عوامل م یتوانند باعث کاهش توان عملکرد و یا بیماری های متعددی چون بیماری های تنفسی در آنان گردد. ب ههمین خاطر در این مطالعه میزان ویتامین C سرم و میزان آهن و ظرفیت اتصالی کلی آهن سرم TIBC)) سربازان بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی در مهرماه سال 1386 در 51 سرباز به طور تصادفی انتخاب شده در یکی از پادگان های تهران که همگی مذکر بوده و بین 17 تا 24 سال سن داشتند انجام گرفت، برای این منظور 5 cc خون جهت انجام آزمایشات ویتامین C، آهن و TIBC سرم و پس از کسب رضایت نامه کتبی اخذ شد. سپس داده ها با مقادیر طبیعی مقایسه شدند. همچنین ارتباط آماری ویتامین C سرم با سطوح آهن و TIBC سرم با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آماری آن در نرم افزار SPSS 15 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی ویتامین 0/57±0/23 SD mg/dl، C از مقادیر نرمال) 0/6-2 mg/dl (کمتر و شیوع کمبود آن 8/ 56 درصد بود. شیوع کمبود آهن سرم 6/ 17 درصد و شیوع افزایش غیر طبیعی 15/6 TIBC درصد بود. میانگین کل سطح سرمی آهن و TIBC در محدوده طبیعی بود. همچنین ارتباط بین ویتامین C و TIBC به صورت معکوس و معنادار بود:(001 / (R = -0/476، P<0
    نتیجه گیری
    باید توجه بیشتری به تامین و دریافت کافی منابع ویتامین C سربازان جوان معطوف شود تا در معرض کمبود نسبی و احتمالی آهن)افزایش TIBC (و یا سایر خطرات ناشی از کمبود ویتامین C نباشند. C، آهن سرم، TIBC
    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان، ویتامین
  • رمضان بخشیان کلاریجانی، محمدحسن کلانترمعتمدی، پویا کلانی صفحه 135
    چکید ه
    سابقه وهدف
    براساس مطالعات انجام شده، همزمان نمودن عملکرد بط نها از طریق ضربان ساز دوبطنی باعث بهبود کلینیکی در بیماران مبتلا به نارسایی متوسط تا شدید قلبی می شود. با توجه به این که استفاده از این روش در کشور ما ایران نیز رو به افزایش است، انجام تحقیقی در این زمینه لازم به نظر می رسد.
    مواد و رو شها: این مطالعه یک بررسی مداخله ای است که 65 بیمار با نارسایی قلبی متوسط تا شدید مورد بررسی قرار گرفتند. همه بیماران مورد مطالعه دارای VІ یا New York Heart Association (NYHA) CLASS ІІІ بودند که علی رغم درمان مطلوب دارویی)مهار کننده مبدل آنزیمی آنژیوتانسین ІІ، بلوکرگیرنده آنژیوتانسین، دیورتیک، بتابلاکر، دیگوکسین(درهمان وضعیت باقی مانده بودند. همچنین همگی بیماران دارای % EF ≤ 35 و 12 ms / QRS ≥ 0 نیزبودند. همه بیماران قبل وسه ماه بعد از کارگذاری پیس میکر از نظر NYHA) Function class)و اکوکاردیوگرافی به روش TDI) Tissue Doppler Imaging) و الکتروکاردیوگرافی 12 لید مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران مورد بررسی در این مطالعه، 28 / 10 ± 32 / 60 سال بود. میانگین تغییرات پهنای، QRS P= 0/000، 0/14 ms ± 0/01 vs. 0/09 ms ± 0/01(– 0/05ms ± 0/02 (بود. میانگین تغییرات 7/41، EF ± 6/83 + درصد) 8/46 ± 27/93 درصد. 7/05 vs ± 21/9 درصد، 000 / P = 0 (بود. وضعیت عملکردی بیماران بر اساس Class NYHA P = 0/000، 3/14± 0/34 vs. 2/28 ± 0/52((بهتر شده بود.
    نتیجه گیری
    این تغییرات نشان از سود بردن بیماران نارسایی قلب متوسط تاشدید از ضربان ساز دو بطنی است.
    کلیدواژگان: ضربان ساز دو بطنی، نارسایی قلب، اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی
  • علی اکبر بیگی، سحر خان سلطانی، حسن مسعود پور، افروز اسحاقیان صفحه 141
    چکید ه
    سابقه و هدف
    بیمارانیک هاز پرمکت جهت همودیالیز استفاده میک نند گاها دچار عفون تهای وابسته به کاتتر می شوند که می تواند منجر به خروج کاتتر در این بیماران شود. این مطالعه جهت ارزیابی اثر وانکومایسین داخل کاتتر در مقایسه با آنتی بیوتیک وریدی در درمان این عفونت هاانجام شده است.
    مواد و رو شها: این مطالعه تحقیقاتی روی 67 بیمار دچار بیماری ESRD که با عفونت پرمکت در بیمارستان الزهرااصفهان از سال 84 الی 86 بستری شدند انجام شده است. معیار خروج از مطالعه حساسیت به وانکومایسین بود، بیماران در 2 گروه بررسی شدند. در گروه اول پس از اخذ کشت از لومنهای کاتتر، وانکومایسین به صورت انفوزیون از طریق کاتتر و لاک لومنها بدون هپارین، ب ههمراه سفتریاکسون وریدی 7 روز و ادامه درمان براساس جواب کشت انجام می شد. اگر کشت منفی بود، سف کیسیم خوراکی به بیمار تجویز می شد. در گروه دوم، وانکومایسین وریدی به همراه آم کیاسین وریدی تجویز می شد.در هر دو گروه اگر بعد از 72 ساعت پاسخ به درمان کافی نبود کاتتر خارج می شد. بیماران از نظر بهبودی علایم و میزان خروج کاتتر پیگیری شده، نتایج بدست آمده با Fisher’s Exact Test با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    خصوصیات فردی بیماران بین دو گروه تفاوتی نداشت، در بین 28 بیمار گروه اول یک مورد خروج کاتتر و در 39 بیمار گروه دوم، 22 خروج کاتتر داشتیم. کاهش واضحی در خروج کاتتر در گروه اول رؤیت شد (001 /. (P < 0
    بحث و نتیجه گیری
    تجویز وانکومایسین داخل کاتتر بسیار مؤثرتر از وانکومایسین وریدی است و زمان حفظ کاتتر را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: همودیالیز، پرمکت، روش antibiotic lock، in، ESRD
  • رقیه موسوی، سید سجاد موسوی، جواد محمودی قرایی، سعید اکبری زردخانه صفحه 147
    سابقه و هدف

    این مقاله با هدف معرفی شیوه ها و ابزارهای ارزیابی و تشخیص اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان تدوین شد.

    مواد و روشها

    این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- کتابخانه ای است؛ که در آن با مراجعه به کلیه منابع و پیشینه مطالعات روان شناختی و روان پزشکی در دسترس به جمع بندی نتایج آنها پرداخته شده است.

    یافته ها

    مصاحب ه های ساخ تدار از طریق کم یکردن اطلاعات وکاستن از مشکلات روای ی مصاحبه های بدون ساختار، رسیدن به یک تشخیص روشن و مشخص را تسهیل کرده اند. ابزارهای خودگزارشی سریع و آسان اجرا شده و اطلاعاتی راجع به ماهیت و شدت نشانگان مرتبط با اضطراب فراه م می آورند. آنها مکمل مصاحبه های بالینی بوده و به عنوان ابزار تشخیصی اصلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. ابزارهای رفتاری به عنوا ن جایگزینی برای مصاحب ه های ساخت دار و ابزارهای خودگزارشی بوده و مخصوصا برای کودکان خردسا ل که آگاهی لازم را در مورد مشکل خود نداشته و نمی توانند به راحتی تر سها و اضطرا بهای خود را بیان کنند مفید هستند.

    نتیجه گیری

    استفاده از این ابزارها جهت مقاصد پژوهشی و اهداف درمانی به تنهایی کفایت نمی کند و استفاده از مجموع های از آنها توصیه شده است. در عین حال ابزارهای خودگزارشی معرفی شده جهت تشخیص دقیق تر و نیز ارزیابی نتایج درمان می تواند کمک دهنده باشد.

    کلیدواژگان: اختلال اضطرابی، اختلال اضطراب جدایی، ارزیابی، کودک، نوجوان
  • مجید قدسی صفحه 155

    چکید ه

    سابقه و هدف

    دیس بتا لیپوپروتینمیا یک اختلال ژنتیک در لیپوپروتئین است که باعث تجمع پارتیکلهای لیپوپروتئین درپلاسما می شود. ریسک بیماری کاردیوواسکولار دراین بیماران بالا ذکرشده وتظاهرات پاتوگنومنیک Tuberous xanthomas و Palmar straite xanthomas می باشد. یافته آزمایشگاهی دراین بیماران معمولا افزایش کلسترول، تری گلیسریدوکاهش HDL است. معرفی بیمار: کودکی 8 ساله ای با درد ناگهانی سینه به بیمارستان مراجعه می کند، به علت شدت درد دراورژانس تحت نظر می شود و مسکن استامینوفن دریافت می کندولی جواب به درمان حتی با شیاف 50 میلیگرمی ایندومتاسین دیده نمی شود، پزشک جوان با توجه به شرح حال وی و داشتن تنگی نفس کوششی روز قبل ازمراجعه به بیمارستان وبیماری عروق کرونر درعموی بیمار و مرگ ناگهانی وی در سن جوانی درحالی که به اقدام خود مطمئن نبود، دستور به گرفتن نوار قلب (EKG) می دهد. درنوار قلب st- depression درلیدهای تحتانی بطور واضح حکایت از بیماری ایسکمی قلبی دارد.قبل از پذیرش آزمایش ها روتین انجام می شود که نکته قابل توجه هیپرکلسترولمی بوده وبقیه آزمایشات جزء cpk،cpk-Mb،troponin I طبیعی گزارش می شود. کودک در بخش مراقبت های ویژه بستری می شود و پس ازویزیت همکار کاردیولوژیست تشخیص تنگی خفیف زیر دریچه آئورت نیزداده می شود که با اکوکاردیوگرافی مری تایید می شود. در سال گذشته به دنبال یک بار faint کردن به پزشک مراجعه و هیپرلیپدمی وگزانتوما در پوست باعث تشخیص هیپرلیپدمی فامیلیال در وی وخانواده شده ودرمان هایی برای بالا بودن چربی تجویز شده است. بیمار پس از سه هفته بستری با حال عمومی خوب مرخص گردید.

    بحث و نتیجه گیری

    ریسک تنگی دریچه و بالای دریچه آئورت به همراه آترواسکلروز شرائین کاروتید وفمورال دراین بیماران بالا می باشد. این بیماری یک اختلال ژنتیک در لیپوپروتئین است که باعث تجمع پارتیکلهای لیپوپروتئین درپلاسما می شود. ریسک بیماری کاردیوواسکولار دراین بیماران بالا ذکرشده وتظاهرات پاتوگونومونیک Tuberous xanthomas و almar straite xanthomas می باشد. یافته آزمایشگاهی دراین بیماران معمولا افزایش کلسترول، تری گلیسرید وکاهش HDL است.

    کلیدواژگان: درد سینه، لیپوپروتئین، کودک
  • سوسن سروش صفحه 159
    چکید ه
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت مصرف مواد لبنی در پیشگیری ازبسیاری ازبیماری ها و با توجه به ای نکه برخلاف باور عموم، مردم ایران به خصوص مردان دارای توده استحوانی پایینی نسبت به کشورهای غربی هستند، به طرح این مطالعه که درنوع خودمنحصربه فرد است اقدام نمودیم.عدم توجه به این معضل بهداشتی، بار سنگینی را بربودجه مملکت و به خصوص ارتش که دارای پرسنل عظیم و فعالی است واردمی آورد.
    مواد و رو شها: این مطالعه cross- sectional است و به این منظور پرس شنامه ای را در اختیار پرسنل بیمارستان نظامی و دانشجویان نظامی ساکن خوابگاه قراردادیم که درآن پس از دریافت اطلاعات دموگرافیک و اقتصادی آنان، میزان مصرف لبنی درروز و سابقه بیماری های وابسته به اختلال تغذیه موادلبنی سوال شد.
    یافته ها
    کل افراد مورد مطالعه 545 نفر، شامل 136 زن) 25 %(و 409 مرد) 75 %(بود. متوسط سن افراد مورد مطالعه 29 سال و متوسط قدآنها 170 سانتی متر محاسبه شد. متوسط وزن 70Kg بود. 109 نفردرامد ماهانه خودرا اعلام نکردند، در بین بقیه متوسط درآمد حدود 106972 تومان بود.
    نتیجه گیری
    تقریبا نیمی ازاین افراد موادلبنی استفاده نمی کردند. با وجودمیانگین سنی پایین این افراد ودرآمد متوسط، نسبت شیوع بیماری های استخوان ودندان و ناخن بسیاربالاو موازی با کمبود مصرف موادلبنی بود.
    کلیدواژگان: مواد لبنی، بیماریهای مفصلی، استخوانی، پرسنل نظامی