فهرست مطالب

نشریه رستنیها
سال دهم شماره 1 (پیاپی 34، بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • وحیده ناظری، حمید اجتهادی، محمدرضا جوهرچی، علی اصغر ارجمندی* صفحه 1
    جنس زالزالک از نظر ریخت شناسی، تاکسونومی عددی و تاکسونومی شیمیایی در شرق و شمال شرق ایران مورد مطالعه قرار گرفت. بیش از 80 نمونه تازه جمع آوری شده از محل های مختلف به همراه 50 نمونه هرباریومی بررسی شدند. در مطالعه ریخت شناسی تمام اندام های رویشی و زایشی مورد مطالعه قرار گرفتند و برای نمونه ها کلید شناسایی تهیه شد. در مطالعه تاکسونومی عددی 85 صفت ریخت شناسی اندازه گیری شدند و با روش UPGMA با نرم افزار NTSYS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بررسی تاکسونومی شیمیایی از کروماتوگرافی کاغذی استفاده شد و 41 لکه با استفاده از اشعه UV و بخار UV+NH3 تشخیص داده شدند. براساس نتایج این تحقیق، نمونه های مورد مطالعه در 13 آرایه گونه و تحت گونه، پنج سری و یک بخش قرار گرفتند. C. microphylla با داشتن صفاتی چون «فرم رویشی درختچه ای، خار های فراوان، گل آذین چتری شکل، شاخه ها و گل آذین فاقد کرک، میوه قرمز روشن، کاسبرگ ها روی میوه افراشته» از دیگر سری ها کاملا جدا شده و به عنوان یک سری جدید به نام ser. Microphyllae Arjmandi پیشنهاد می شود. همچنین تغییراتی نیز در سطوح مختلف رده بندی آرایه ها حاصل شده است. نتایج مطالعات فلاونوییدی تا حدود زیادی منطبق بر نتایج تاکسونومی عددی بوده و طبقه بندی کریستنسن را تایید می کنند.
    کلیدواژگان: ریخت شناسی، تاکسونومی عددی، کموتاکسونومی، فلاونویید، زالزالک، ایران
  • سمیه کریمی، آقا فخر میرلوحی، بدرالدین ابراهیم سید طباطبایی، بهرام شریف نبی* صفحه 37
    در این پژوهش، تنوع ژنتیکی قارچ های اندوفیت از جنس Neotyphodium در گندمیان Festuca arundinacea، F. pratensis و Lolium prenne با استفاده از نشانگر های مولکولی AFLP مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور قارچ های اندوفیت از غلاف برگ گیاهان جدا و خالص سازی شدند. براساس خصوصیات مورفولوژیکی قارچ های اندوفیت جنس Neotyphodium انتخاب گردید. ترکیب آغازگری IS3/IS1 با قارچ های انتخابی، باند 444 جفت بازی که اختصاصی جنس Neotyphodium است را تکثیر نمود که موید شناسایی درست مورفولوژیک جنس قارچ های مورد نظر بود. تجزیه خوشه ایبراساس نشانگر های مولکولیAFLP با هشت ترکیب آغازگری جدایه های اندوفیت را به طور کامل به سه دسته، منطبق با میزبان گیاهی، تقسیم کرد. همچنین بررسی ضرایب تشابه، فاصله ژنتیکی کمتری را بین N. lolii و N. uncinatum نسبت بهN. coenophialum اثبات کرد. سطوح متفاوت پلوییدی میزبان های گیاهی به خوبی تناقض به وجود آمده در دسته بندی قارچ ها را توجیه می نماید.
    کلیدواژگان: گندمیان، قارچ Neotyphodium، Festuca، همزیستی، AFLP
  • امیر حسین محمدی، ضیاءالدین بنی هاشمی*، معصومه حقدل صفحه 49
    گونه های آسپرژیلوس از جمله عوامل تخریب کننده محصولات کشاورزی در مراحل قبل و پس از برداشت می باشند. طی سالهای 1383 تا 1386 با نمونه برداری از خاک مزارع و باغ های مختلف در استان فارس و باغ های پسته استان کرمان گونه های مختلف جنس Aspergillus از خاک جدا شده و جمعیت آن ها نیز محاسبه گردید. نمونه های خاک از عمق صفر تا 40 سانتی متری تهیه شده و جدا سازی جدایه ها با استفاده از محیط کشت های Czapek، AFPA و SPDA انجام گردید. براساس خصوصیات میکروسکوپی و ماکروسکوپی پنج بخش (Flavi، Nigri، Circumdati، Fumigati و Terrei) شامل 13 گونه Aspergillus شناسایی گردید که عبارت بودند از: A. alliaceus، A. auricomus، A. carbonarius*، A. flavus،A. fumigatus، A. japonicus var. japonicus، A. niger var. niger، A. ochraceus، A. oryzae*، A. parasiticus، A. sclerotiorum، A. sojae و A. terreus. گونه هایی که با ستاره مشخص شده اند برای اولین بار از ایران گزارش می شوند. از میان محیط کشت های مورد استفاده، محیط های SPDA و AFPA کارایی بهتری برای جدا سازی و شمارش گونه های Aspergillus به خصوص گونه های مولد آفلاتوکسین از خود نشان دادند.
    کلیدواژگان: جمعیت قارچی، میکوتوکسین، پسته
  • مینا ربیعی*، عادل جلیلی، یونس عصری، بهنام حمزه ای صفحه 51
    به منظور بررسی تنوع جمعیتی درمنه دشتی (Artemisia sieberi) براساس صفات کمی برگ و بذر، 34 جمعیت از این گونه واقع در 10 استان کشور انتخاب گردید. در هر یک از رویشگاه های فوق، پنج پایه به طور تصادفی انتخاب شد و جهت بررسی صفات برگ در فصل بهار و برای تعیین صفات بذر در فصل پاییز شاخه هایی از آن ها جدا شد. مهم ترین خصوصیات اقلیمی و خاکی رویشگاه این جمعیت ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گروه بندی جمعیت ها با استفاده از صفات مورد بررسی از تجزیه خوشه ایبه روش Complete با فاصله اقلیدوسی در نرم افزار Minitab استفاده گردید. سپس خصوصیات اقلیمی، ارتفاعی و خاکی براساس گروه بندی به دست آمده تجزیه واریانس شدند.
    جمعیت های A. sieberi براساس صفات کمی برگ ها و بذر ها با استفاده از روش تجزیه خوشه ایبه پنج گروه تقسیم شدند. تجزیه واریانس این صفات نشان داد که بین آن ها از لحاظ کشش، مساحت، وزن تر، وزن خشک و رطوبت برگ، وزن هزار دانه، طول و عرض بذر اختلاف معنی داری در سطح احتمال 1/ 0 درصد، از نظر قطر بذر اختلاف معنی داری در سطح احتمال یک درصد و از نظر خاکستر برگ اختلاف معنی داری در سطح احتمال پنج درصد وجود دارد.
    همچنین تجزیه واریانس خصوصیات اقلیمی، ارتفاعی و خاکی رویشگاه های A. sieberi براساس گروه بندی جمعیت ها در دندروگرام حاصل از این صفات نشان داد که بین گروه ها از لحاظ میزان بارندگی سالانه اختلاف معنی داری در سطح احتمال 1/ 0 درصد و از نظر متوسط حداکثر دما، حداکثر مطلق دما و کربن آلی اختلاف معنی داری در سطح احتمال پنج درصد وجود دارد. از بین صفات مورد مطالعه وزن خشک، وزن تر، مساحت و رطوبت برگ بیشترین تاثیرپذیری (پلاستیسیتی) و صفات طول و عرض بذر و ضخامت برگ کمترین تاثیرپذیری را نسبت به تغییرات شرایط رویشگاهی نشان دادند.
    کلیدواژگان: استپ درمنه، صفات مورفولوژیکی، تجزیه خوشه ای، پلاستیسیتی، ایران
  • محسن فرزانه *، محمد جوان نیکخواه، خلیل بردی فتوحی فر، حسن کریم مجنی صفحه 68
    در این تحقیق 20 جدایه قارچی همراه لکه برگی گیاه اویارسلام از مناطق شمالی ایران (استان های گیلان، مازندران، زنجان و گلستان) مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج حاصل از بررسی مورفولوژیکی قارچ های رشد یافته روی محیط کشت نشان داد که آرایه های Curvularia clavata، C. lunata var. aeria، Dactylaria higginsii و Myrothecium brachysporum اعضای جدیدی برای فلور قارچ های ایران بوده و برای اولین بار از ایران گزارش می شوند. آرایه های Alternaria alternata، C. clavata،C. lunata، C. lunata var. aeria، D. higginsii،Glomerella cingulata، M. brachysporum، Nigrospora oryzae و Pestalotiopsis guepinii برای اولین بار می باشد که از گیاه اویارسلام از ایران جدا سازی شده اند.
    کلیدواژگان: آرایه، گونه، مورفولوژی، تنوع، ایران
  • محمدرضا آصف* صفحه 80
    در ادامه معرفی قارچ های ماکروسکوپی منطقه ارسباران، شش گونه متعلق به زیرجنس Phlegmacium از جنس Cortinarius به اسامی: C. fluryi، C. paracephalixus، C. pseudonapus، C. subvalidus، C. sublubricusو ‍C. vespertinus برای نخستین بار از ایران گزارش می گردند. گونه C. subvalidus به بخش Triumphantes، دو گونه C. fluryi و C. paracephalixus به زیربخش Phlegmacium از بخش Phlegmacium و سه گونه C. pseudonapus، C. sublubricus و ‍C. vespertinus به زیربخش Multiformes از بخش Phlegmacium تعلق دارند. توصیف کلیه گونه های مطالعه شده به همراه تصاویر و ترسیماتی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: میکوریز، Cortinariaceae، Myxacium
  • عبدالله احمدپور، محمد جوان نیکخواه*، یوبرت قوستا، رضا فتاحی صفحه 91
    به منظور مطالعه ویژگی های مورفولوژیکی و بیولوژیکی جدایه های قارچ عامل بیماری غربالی درختان میوه هسته دار، از اندام های مختلف درختان میوه هسته دار مشکوک به آلودگی در استان آذربایجان غربی طی بهار و تابستان سال 1386 نمونه برداری شد. قطعات بافت های برگ، شاخه و میوه بعد از ضد عفونی سطحی روی محیط های کشت WA (2 درصد)، MA، PDA و APDA کشت شدند. در مجموع 60 جدایه از هفت گونه مختلف درختان میوه هسته دار به دست آمد. براساس مطالعات تاکسونومیکی، تمامی جدایه ها به عنوان گونه Wilsonomyces carpophilus شناسایی گردیدند. جدایه ها روی محیط کشت PDA، اسپورودوکیوم های واجد کنیدیوفور های سمپودیال، کنیدیوم های 5-3 یاخته ای (ندرتا 9-1 یاخته ای)، هولوبلاستیک، رکسولیتیک (Rhexolytic) و به ابعاد 15-5/ 7 × 5/ 67-20 میکرومتر را تولید نمودند. بیشترین میزان رشد رویشی جدایه ها در دمای 21 درجه سانتیگراد و 6 pH مشاهده گردید و هیچ رشدی در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد و بالاتر از 30 درجه سانتیگراد مشاهده نشد. ضمن اینکه بین جدایه ها از نظر میانگین رشد رویشی و هاگ زایی تفاوت قابل ملاحظه ای وجود داشت. برای تمام جدایه ها، در محیط های کشت MA، PDA و APDA و شرایط تاریکی، کلامیدوسپور ها به وفور تشکیل شدند. کلامیدوسپور ها گرد تا تخم مرغی، با دیواره ضخیم، به رنگ قهوه ای روشن تا تیره و قطر 30-12 میکرومتر، به صورت انتهایی یا میانی، منفرد یا زنجیره ای 3-2 عددی و ندرتا درازتر تشکیل شدند. در بررسی نحوه جوانه زنی، نفوذ، آلودگی و گسترش بیماری روی نهال های بذری بادام مشخص شد که نفوذ قارچ از طریق روزنه ها و با تشکیل اپرسوریوم ها انجام می گیرد. سه تا چهار روز بعد از مایه زنی، حلقه ای بی رنگ در اطراف ناحیه آلوده تشکیل گردید و بعد از شش روز، بافت های آلوده دچار بافت مردگی شده و به تدریج از بافت های سالم جدا شدند و بعد از 10 روز ریزش کردند. اسپورودوکیوم ها تحت شرایط رطوبت نسبی بالا (بیش از 75 درصد) و دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد روی بافت های ریزش یافته یا باقیمانده روی برگ ها و همیشه در سطوح بالایی آن ها و به صورت نقاط سیاه رنگ بعد از 16 روز تشکیل شدند. در بررسی نحوه بقای قارچ، طی سه تاریخ نمونه برداری (10 دی، 20 بهمن و 25 اسفند سال 1386) کنیدیوم ها از جوانه های سالم درختان زردآلو، گیلاس، هلو و بادام جدا سازی شدند. درصد جوانه زنی آن ها بین 100-62 درصد متغیر بود. تعداد کنیدیوم های جمع آوری شده از درختان زردآلو و بادام در سه تاریخ نمونه برداری متفاوت بود و نمونه برداری های دوم و سوم به ترتیب 4-3 و 5/ 1 برابر افزایش در تعداد کنیدیوم را نشان دادند، در حالی که در درختان گیلاس و هلو، کنیدیوم های به دست آمده از جوانه ها تفاوت چندانی در این سه تاریخ نمونه برداری نداشتند. این مطالعات نشان می دهد که کنیدیوم ها در طی فصول خواب در جوانه های سالم درختان بقا یافته و بدین طریق در زمستان گذرانی جمعیت قارچ روی گونه های مختلف هسته دار نقش دارند.
    کلیدواژگان: کلامیدوسپور، بقا، بیماری زایی، رکسولیتیک
  • صدیقه خدادادی، شهریار سعیدی مهرورز، علیرضا نقی نژاد* صفحه 110
    در تحقیق حاضر، فلور تالاب استیل و اطراف آن در آستارا واقع در شمال غرب ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه دو ساله (86-1385)، 247 آرایه گیاهی (229 گونه، 11 زیرگونه و هفت واریته) در 170 جنس و 60 تیره، جمع آوری و شناسایی گردید. بزرگترین تیره ها شامل:Poaceae (27 آرایه)، Asteraceae (26 آرایه) و Brassicaceae (21 آرایه) است. جنس هایRanunculus (هفت آرایه)، Cyperus (هفت آرایه) و Polygonum (شش آرایه) بالاترین تعداد گونه ای را نشان داده اند. از نظر کورولوژیکی، گیاهان عمدتا به عناصر چند ناحیه ای تعلق دارند. تعداد گونه های اندمیک در ناحیه مورد مطالعه 11 (5/ 4 %) است. از کل گیاهان جمع آوری شده براساس منابع موجود، هشت گونه از شمال ایران و نه گونه از استان گیلان برای اولین بار گزارش می شوند. طبقه بندی براساس شکل زیستی نشان می دهد که تروفیت ها، فراوان ترین شکل زیستی ناحیه مورد مطالعه را تشکیل می دهند. زیستگاه های مهم این ناحیه شامل: آبی، ماسه ای، جنگلی، جلگه ای و خرابه روی است. به همراه چک لیست کامل از همه گونه های جمع آوری شده در این ناحیه، هم چنین خصوصیات اکولوژیکی همه زیستگاه ها نیز بحث شده است. علاوه بر این، مقایسه ای بین اطلاعات جمع آوری شده در این تحقیق و سایر تالاب های شمالی ایران ارایه می شود.
    کلیدواژگان: شکل زیستی، کورولوژی، تالاب استیل، گونه های اندمیک، گیاهان آبزی، ایران
  • محمد محمودی، علی اصغر معصومی*، بهنام حمزه ای صفحه 112
    پراکنش جغرافیایی جنس گون با استفاده از یک بانک اطلاعاتی شامل 7606 مشاهده تجزیه و تحلیل گردید. این جنس در تمام استان های کشور وجود دارد، اما پنج استان تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان و خراسان رضوی در مجموع 48/ 40 درصد از گزارش ها را به خود اختصاص داده اند. اکثر گونه ها در منطقه بسیار محدودی پراکنش دارند که بسیاری از آن ها اندمیک می باشند. برای 451 گونه بیشترین فاصله بین دو مشاهده کمتر از 200 کیلومتر می باشد. استان اصفهان بیشترین تعداد گونه را دارد (154 گونه) و آذربایجان شرقی در رتبه دوم قرار دارد (149 گونه). شبکه ای از مربع های 30 × 30 کیلومتر برای تولید نقشه غنای گونه ای استفاده شد که در 794 مربع گون وجود دارد. از بین این مربع ها 269 مربع منتخب برای در بر گرفتن همه گونه های گون در ایران کافی است. غنای گونه ای منحصرا در نیمه شمالی بویژه در شمال غربی ایران به طور چشمگیری بالا است. مناطق اصلی دارای غنای گونه ای بالا عبارتند از: ارتفاعات البرز مرکزی در شمال، ارتفاعات زاگرس شمالی در غرب، ارتفاعات گوشه شمال غربی ایران و ارتفاعات خراسان- کپه داغ در شمال شرقی ایران. بالاترین تعداد گونه در یک مربع (43 گونه) در منطقه آوج در مرز بین استان های قزوین و همدان قرار دارد. غنی ترین مناطق بین عرض های جغرافیایی30 و 38 درجه شمالی واقع شده اند. گون ها به طور وسیعی در مناطق کوهستانی ایران، بویژه در ارتفاع 1000 تا 3000 متری، حضور دارند.
    کلیدواژگان: تیره نخود، سامانه اطلاعات جغرافیایی (ساج)، غنای گونه ای، توزیع شبکه ای، اکولوژی
  • صفحه 133
|
  • A.A. Arjmandi*, V. Nazeri, H. Ejtehadi, M.R. Joharchi Page 1
    Morphological, numerical and chemical taxonomy of the genus Crataegus was studied in the East and northeast of Iran. More than 80 fresh specimens as well as 50 herbarium specimens from different localities were examind. Using vegetative and reproductive morphological characters an identification key is provided for all taxa. For numerical taxonomy 85 morphological characters were measured and the data were analysed by UPGMA method using NTSYS software. In chemotaxonomical study using paper chromatography, about 41 flavonoid spots were recognised by UV ray and UV+NH3 steam. The results showed the studied taxa can be classified into one section (sect. Crataegus), five series (ser. Crataegus, ser. Erianthae, ser.Orientales, ser. Pentagyna and ser. Microphyllae), and 13 taxa at species and infra-species level.
    Keywords: Flavonoid, Rosaceae, Chemotaxonomy, numerical taxonomy, morphology, Iran
  • S. Karimi, A.F. Mirlohi, B.E. Sayed Tabatabaei, B. Sharifnabi* Page 37
    Genetic diversity of fungal endophytes, Neotyphodium species, was studied in grasses Festuca arundinacea, F. pratensis and Lolium perenne using AFLP markers. Fungi were isolated from the host leaf sheaths and Neotyphodium species were selected based on morphological characteristics. To confirm identity of selected fungi belonging to the genus Neotyphodium, polymerase chain reaction was performed using specific primers. AFLP with eight primer combinations was conducted to assess genetic variation for endophyte isolates. Cluster analysis based on AFLP data placed isolates into three separate groups according to their host species.
    Keywords: Grass, Endophyte, Neotyphodium, Festuca, Symbiosis, AFLP
  • A.H. Mohammadi, Z. Banihashemi *, M. Haghdel Page 49
    Aspergillus species are major causes of pre- and post-harvest degradation of agricultural products. During 2004-07, the presence and population of Aspergillus species were studied in various fields and orchards of Fars and Kerman Provinces. Soil samples were collected from 0-40 cm depth. Isolates were recovered from soil using modified Czapek, AFPA and SPDA media. Based on macroscopic and microscopic criteria, five sections (Flavi, Nigri, Circumdati, Fumigati, Terrei) and 13 following species were identified.
    Keywords: Population density, pistachio, Mycotoxin
  • M. Rabie *, A. Jalili, Y. Asri, B. Hamzehee Page 51
    Thirty-four populations of Artemisia sieberi from 10 provinces of Iran were investigated with respect to quantitative characteristics of leaves and seeds. In each habitat, five plants were randomly selected and some branches were harvested for studying leaf characteristics in spring and seed characteristic in autumn. Principle features of climate and soil were studied in each habitat. In order to grouping populations cluster analysis was carried out with Complete Method and Euclidian distance in Minitab software. Climate, altitude and soil features were compared by variance analysis among groups.
    Keywords: Artemisia sieberi steppe, Morphological characters, cluster analysis, Plasticity, Iran
  • M. Farzaneh*, M. Javan, Nikkhah, Kh.B. Fotouhifar, H. Karim, Mojeni Page 68
    Twenty fungal isolates associated with leaf spots of nutsedge plants (Cyperus spp.) from north of Iran (Guilan, Mazandaran, Zanjan and Golestan Provinces) are examined. According to the results of the morphological studies of grown fungi on culture media, Curvularia clavata, Curvularia lunata var. aeria, Dactylaria higginsii, and Myrothecium brachysporum are new taxa for Iran mycoflora and reported for the first time. This is the first report of isolation of Alternaria alternata, C. clavata, C. lunata, C. lunata var. aeria, D. higginsii, Glomerella cingulata, M. brachysporum, Nigrospora oryzae and Pestalotiopsis guepinii of thenutsedge in Iran.
    Keywords: Taxon, species, morphology, Diversity, Iran
  • M.R. Asef* Page 80
    This is the third in a series of publications on floristic studies of macrofungi of Arasbaran forests (NW. Iran). In the first paper, new species of the genus Cortinarius, subgenus Myxacium collected from Arasbaran forests, were reported for the first time in Iran. In this paper, species of the genus Cortinarius, subgenus Phlegmacium are presented. Six species viz. C. fluryi, C. paracephalixus, C. pseudonapus, C. subvalidus, C. sublubricus and ‍C. vespertinus are reported for the first time for Iranian mycoflora. All species are redescribed and illustrated with photographs and drawings.
    Keywords: Mycorrhizae, Cortinariaceae, Myxacium
  • A. Ahmadpour, Y. Ghosta, M. Javan, Nikkhah *, R. Fatahi Page 91
    Shot hole disease of stone fruit trees, caused by Wilsonomyces carpophilus (Lév.) Adaskaveg, Ogawa & Butler(= Stigmina carpophila (Lév.) M.B. Ellis and Coryneum beijerinckii Oud.) is a serious disease of Prunus species in West Azerbaijan province. The pathogen was obtained from infected leaves, fruits and twigs of Prunus orchards during spring and summer of 2007. Samples were cultured on PDA, MEA, WA (2%) and APDA media after surface sterilization. Sixty isolates were recovered from Prunus orchards and studied. Based on morphological and physiological characters and growth optimal temperature, all isolates were identified as Wilsonomyces carpophilus. Isolates produced sporodochia bearing sympodial conidiophores and conidia with 3-5 cells (occasionally 1-9 cells), holoblastic, rhexolytic and 20-67.5 × 7.5-15 mm. Optimal growth was observed in 21º C and pH 6 and no growth was occurred below 5º C or above 30º C.
    Keywords: Chlamydospore, Survival, Pathogenicity, Rhexolytic
  • S. Khodadadi, Sh. Saeidi Mehrvarz, A.R. Naqinezhad* Page 110
    The present study involves the flora of the Estil wetland and its surroundings in Astara, northwest Iran. During 2006-07, we examined the plant specimens collected in this area and determined that there are 247 vascular plant taxa (229 species, 11 subspecies, and seven varieties) in 170 genera and 60 families. The largest families are Poaceae (27 taxa), Asteraceae (26), and Brassicaceae (21). Genera represented by the greatest number of species are Ranunculus (7), Cyperus (7) and Polygonum (6). From the chronological point of view, the largest proportion of the flora belongs to the pluriregional elements. The number of endemic taxa within the study area is 11 (4.5%). Using all references used, eight species and nine species are reported for the first time for the flora of northern Iran and Guilan Province, respectively.
    Keywords: Life form, Chorology, Estil wetland, Endemic species, Aquatic plants, Iran
  • M. Mahmoodi, A.A. Maassoumi *, B. Hamzehee Page 112
    The geographic distribution of Astragalus (Fabaceae) in Iran was analyzed using a database of 7606 georeferencedobservations. Astragalus occurs in all provinces of Iran, but 88% ofthe observations are in five provinces including Tehran, West-Azerbaijan, Esfahan, Kordestan, and Khorasan-e Razavi.Most species are rare and narrowly endemic: Thelargest distance between two observations of the same species for 451 speciesis Astragalus, 269 selected cells are enough. High species richnessoccurs only in northern half of country especially in north-west of the Iran. Regions with high richness include Central-Alborz Mountain in north, North-Zagros Mountain in west, Mountain of north-west corner of Iran, and Khorasan-Kopet Dagh Mountain in North-East. The highestnumber of species in a grid cell (43 species) occurs in Avaj between Qazvin and Hamedan.Astragalus species occur between 30° N and 38° N. Astragalus species widely distributed in mountainous regions especially between 1000 and 3000 m altitude.
    Keywords: Fabaceae, Geographic Information Systems (GIS), Species richness, Grid distribution map, Ecology, Iran