فهرست مطالب

Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences - Volume:10 Issue: 3, 2009

Journal of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences
Volume:10 Issue: 3, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/08/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • شهره روانشاد، محمدرضا آذر، مهرداد سلیمانها صفحه 167
    بیان مساله: در بررسی های اندودونتیک و آموزش پری کلینیکی معمولا از دندان های کشیده شده استفاده می شود. آخرین دستور مرکز مهار بیماری ها، سترون کردن آنها به وسیله اتوکلاو یا فرمالین 10 درصد به مدت دو هفته است.
    هدف
    هدف این پژوهش، بررسی اثر استریلیتی اتوکلاو یا فرمالین بر ریزنشت اپیکالی دندان های پر شده ی انسان بود.
    مواد و
    روش
    83 دندان یک ریشه ای، بدون شکستگی قابل رویت، پوسیدگی یا ترمیم وسیع، بی سابقه ی درمان ریشه گردآوری شد و موقتا (در نهایت 48 ساعت) پیش از قرار گرفتن در گروه های آزمایشی و شاهد در نرمال سالین نگهداری گردیدند. دندان ها به سه گروه آزمایشی 25تایی بخش گردیده، که یا در فرمالین 10 درصد به مدت دو هفته شناور شده یا اتوکلاو گردیده و یا فورا آماده سازی شدند. هشت دندان به عنوان شاهد مثبت و منفی در نظر گرفته شدند. آماده سازی دندان ها شامل قطع تاج، اینسترومنتاسیون کانال های ریشه کلیه نمونه ها با سیستم روتاری پروتیپر و پر کردن با روش تراکم جانبی بود. نمونه ها در جوهر هندی شناور شده، شفاف گردیده و بیشترین میزان نفوذ خطی رنگ بررسی گردید. میزان ریز نشت توسط آزمون ANOVA وTukey''s HSD Post hoc به لحاظ تفاوت آماری مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نفوذ رنگ در دندان های نگهداری شده در فرمالین در مقایسه با دندان های اتوکلاو شده یا فورا آماده سازی شده کمتر بود. به لحاظ آماری میان سه گروه آزمایشی تفاوتی معنادار مشاهده نشد (05/0< p).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد، که سترون کردن دندان های کشیده شده ی انسان برای بررسی ها و اهداف آموزشی به وسیله ی اتوکلاو/ فرمالین تاثیری بر میزان ریز نشت اپیکال ندارد.
    کلیدواژگان: نشت اپیکال، اتوکلاو استریلیزاسیون، فرمالین
  • صدیقه خدمت، نوشین شکوهی نژاد *، مرضیه علیقلی، محمد ایمان عینی صفحه 175

    بیان مساله: هدف اصلی درمان کانال ریشه از میان بردن ریزجانداران و فرآورده های آنهاست. کاربرد عوامل ضد میکروبی افزون بر آماده سازی مکانیکی برای دستیابی به این هدف لازم است. از سوی دیگر هیدروکسید کلسیم در از میان بردن برخی از ریزجانداران مقاوم بی تاثیر است.

    هدف

    هدف از انجام این بررسی آزمایشگاهی، مقایسه ی هیدروکسید کلسیم مخلوط شده با حاملین گوناگون (آب مقطر، هیپوکلریت سدیم یا کلر هگزیدین) در گندزدایی کانال ریشه و عاج دندان های عفونی بود.
    مواد و

    روش

    در این بررسی تجربی، 130 دندان تک ریشه پس از آماده سازی کانال ها سترون شده و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی (40 نمونه در هر گروه) و دو گروه شاهد مثبت و منفی بخش شدند. پس از تلقیح سوسپانسیون مخلوط انتروکک فکالیس و کاندیدا آلبیکانس به درون کانال ها طی 21 روز، بررسی خاصیت ضد میکروبی مخلوط هیدروکسید کلسیم/ آب مقطر، هیدروکسید کلسیم/ کلرهگزیدین و هیدروکسید کلسیم/ هیپوکلریت سدیم در فاصله های زمانی 24و 72 ساعت و در 1 و 2 هفته (10 نمونه در هر فاصله ی زمانی) انجام شد. نمونه های میکروبی به دست آمده از کانال ها پیش و پس از قرار دادن داروها شمارش شدند. همچنین، برای ارزیابی گندزدایی عاج، از دیواره ی کانال براده ی عاجی فراهم گردید. داده های این بررسی با استفاده از آزمون آماری آنوای دو سویه (Two-way ANOVA) واکاوی گردید.

    یافته ها

    یافته های این بررسی نشان داد، که تفاوت آماری معناداری میان سه داروی درون کانال وجود نداشت (05/0< p). گرچه مخلوط هیدروکسید کلسیم/ آب مقطر نتوانست در هیچ زمانی به طور کامل انتروکک فکالیس را از عاج عفونی از میان ببرد.

    نتیجه گیری

    برپایه ی یافته های این بررسی، مخلوط هیدروکسید کلسیم با کلرهگزیدین یا هیپوکلریت سدیم ممکن است در موارد آسیب های مقاوم به درمان از لحاظ گندزدایی عاج مناسب تر باشد.

    کلیدواژگان: انتروکک فکالیس، داروهای کانال ریشه، کاندیداآلبیکانس، کلرهگزیدین، هیپوکلریت سدیم، هیدروکسید کلسیم
  • فرشته شفیعی، علی اصغر علوی، آیدا صفارپور صفحه 183
    بیان مساله: واکنش های ناسازگاری میان ادهزیوهای تک شیشه ای (one-bottle) و کامپازیت های سلف-کیور گزارش گردیده که این ناسازگاری ممکن است، با کامپوزیت های لایت-کیور در روند روش های کیورینگ نوری متفاوت و رایج در مطب رخ دهد.
    هدف
    بررسی کنونی، با هدف ارزیابی اثر روش های گوناگون کیورینگ کامپوزیت نوری بر استحکام باند برشی دو ادهزیو تک شیشه ای با اسیدیتی متفاوت به عاج انجام شد.
    مواد و
    روش
    این بررسی تجربی، بر روی 110 دندان مولر انسانی کشیده شده ی سالم انجام گردید. دندان ها تصادفی به 10 گروه 11تایی بخش شدند. در 5 گروه اول از ادهزیو(OS) One-Step Plus و در 5 گروه بعدی از ادهزیو NT (P&B NT) Prime & Bond به همراه کامپازیت مربوطه و 5 روش کیورینگ شامل گروه تابش (Conventional)،SSI Soft- Start I))، SSII Soft- Start II))، PDI Pulse- Delay I))،PDII Pulse- Delay II)) استفاده گردید. نمونه های فراهم شده در دستگاه اینسترون زیر نیروی برشی با سرعت 1 میلی متر بر دقیقه قرار گرفتند و مقادیر استحکام باند برشی (SBS) به عاج بر پایه ی مگاپاسکال محاسبه گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون آنوا دو سویه (Tow way ANOVA) واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    بیشترین میزان استحکام باند برشی (SBS) مربوط به OS (62/19 مگاپاسکال) و کمترین میزان مربوط بهNT P&B PDII (93/5 مگاپاسکال) بود. در هر یک از 5 روش کیورینگ میانگینSBS در گروهNT P&B در مقایسه با OS به گونه ای معنادار پایین تر بود (001/0> p). SBS در روش های کیورینگ متفاوت در هر یک از دو ادهزیو از کمترین به بیشترین به صورت زیر بود: PDI< SSI< PDII< SSII< C که مقایسه ی دو به دو در همه ی گروه ها اختلاف معناداری را نشان داد (005/0 > p).
    نتیجه گیری
    بالاتر بودن میزان اسیدیتیNT P&B در مقایسه با ادهزیو OS ممکن است در SBS پایین تر این ادهزیو در همه ی روش های کیورینگ به ویژه روش PDI موثر باشد. اسیدیتی ادهزیو در روش تابش رایج، کمترین اثر را داشت.
    کلیدواژگان: استحکام باند برشی، ادهزیو تک شیشه ای، روش های کیورینگ نوری، تابش معمول، Pulse، Delay، Soft، Start و اسیدیتی ادهزیو
  • شهین بناکار، نسرین کیانی منش، صفا رکابی صفحه 192
    بیان مساله: از اهداف مهم کاربرد موضعی فلوراید، پیشگیری از پوسیدگی دندانی در کودکان است، که به نظر می رسد تاثیر منفی بر باند کامپوزیت و مواد چسبنده به دندان دارد. اگر خلاف آن ثابت شود می تواند در دندانپزشکی کودکان کاربردی باشد.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر فلوراید موضعی بر استحکام باند برشی گلاس آینومر نوری مدیفاید شده با رزین به مینای دندان شیری در شرایط گوناگون و مقایسه ی آنها بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی آزمایشگاهی، 108 دندان کانین شیری سالم بی پوسیدگی و ترک به ترتیب در سه گروه اصلی 1) بی فاصله پس از کاربرد APF، 2) 24 ساعت پس از کاربرد APF و 3) بی کاربرد APFآماده سازی شدند. سپس، هر گروه اصلی به سه زیر گروه بخش گردیدند. در زیر گروه اول هر گروه اصلی، GCFuji LC2 + کاندیشنر، در زیر گروه دوم GCFuji LC2 + اسید فسفریک 35 درصد و در زیر گروه سوم کامپوزیت 3MZ100+ اسید فسفریک 35 درصد بر سطح دندان قرار داده شد. پس از ترموسیکل، استحکام برشی باند مواد به دندان توسط اینسترون اندازه گیری گردید. آزمون آماری توسط آنوا دو سویه (Two- way ANOVA) و آزمون بون فرونی (Post Hoc Bonferroni) انجام شد.
    یافته ها
    میان میانگین برشی باند در گروه هایی که APF استفاده شده بود و گروه هایی که APF استفاده نشده بود، تفاوت معناداری از نظر آماری مشاهده نشد (05/0< p). همچنین، میان میانگین استحکام برشی باند GCFuji LC2 با استفاده از کاندیشنر (اسید پلی آکریلیک 20 درصد) و همین ماده با اسید فسفریک 35 درصد تفاوت معناداری از نظر آماری وجود نداشت (05/0< p). میان میانگین استحکام برشی باند این دو گروه و کامپوزیت 3MZ100 تفاوت معناداری وجود داشت (001/0> p).
    نتیجه گیری
    1- کاربرد APF 23/1 درصد اثر چندانی در کاهش استحکام باند برشی GCFuji LC2 و کامپوزیت 3MZ100 ندارد. 2- استفاده از اسید پلی آکریلیک 20 درصد و اسید فسفریک 35 درصد تاثیر همانندی بر استحکام باند برشی ماده ی یاد شده به مینای دندان شیری دارد.
    کلیدواژگان: فلوراید، موضعی، استحکام برشی، گلاس اینومر، مینا، دندان شیری
  • روشنک بقایی نایینی، سعید نوکار، حبیب حاج میرآقا *، سعید حاجی آقایی صفحه 201

    بیان مساله: از میان خواص مکانیکی سمان های دندانپزشکی، مقاومت فشاری اثر بسزایی در طول عمر درمان ها دارد، که در صورت وجود نداشتن آن به میزان لازم ترک هایی در سمان به وجود می آید.

    هدف

    در این بررسی تجربی و علوم پایه مقاومت فشاری دو گونه سمان رایج بررسی و در پایان، این سمان ها با یکدیگر مقایسه شدند.
    مواد و

    روش

    در این بررسی مقاومت فشاری دو گونه سمان زینک فسفات و گلاس آینومر شرکت آریادنت و دو گونه سمان زینک فسفات و گلاس آینومر شرکت GC (Elite cement 100 و Fuji I) بررسی گردید. از هر سمان شمار 5 نمونه درون مولد استوانه ای شکل مخصوص فراهم شد. در فراهم کردن نمونه ها از استاندارد 9917ISO استفاده گردید. سپس نمونه ها، 5/023 ساعت درون آب مقطر قرار داده شدند. پس از آن، به کمک دستگاه مقاومت فشاری نمونه ها اندازه گیری گردید. نتایج با آزمون واریانس یک سویه و توکی مورد واکاوی آماری قرارگرفت.

    یافته ها

    مقاومت فشاری سمان گلاس آینومر Fuji I و آریادنت به ترتیب 06/4032/187 و 69/1065/139 مگاپاسکال و مقاومت فشاری سمان زینک فسفات آریادنت و 100 Elite cement به ترتیب 77/2117/123 و 95/2175/83 مگاپاسکال محاسبه شد. نتایج آزمون واریانس یک سویه نشان داد، که استحکام فشاری Fuji I به گونه ای معنادار از دیگر سمان ها بالاتر بود (05/0 p <). بر پایه ی نتایج آزمون توکی سمان گلاس آینومر آریادنت با سمان زینک فسفات این شرکت اختلاف چشمگیری نداشت (05/0< p).

    نتیجه گیری

    برپایه ی نتایج این بررسی، از میان سمان های بررسی شده ی سمان گلاس آینومر شرکت GC بیشترین مقاومت فشاری را نشان داد. با این وجود، سمان های زینک فسفات و گلاس آینومر آریادنت برپایه ی استاندارد 9917ISO پذیرفتنی است.

    کلیدواژگان: سمان، مقاومت فشاری، سمان زینک فسفات، گلاس آینومر
  • علی حسین مسگر زاده، سید احمد آرتا، ساناز حلی، محمدرضا شهام فر صفحه 208
    بیان مساله: ایجاد حفره ی خشک (Dry socket) پس از کشیدن دندان از دردناک ترین عوارض پس از جراحی دندانپزشکی است، که موجب صرف وقت و هزینه ی زیاد برای دندانپزشک و بیمار می گردد و تا به امروز سبب شناسی (اتیولوژی) کاملا مشخصی برای آن یاد نشده است.
    هدف
    این بررسی، با هدف ارزیابی اثر دهان شویه ی ضد باکتریایی ایرشا در پیشگیری از بروز حفره ی خشک در بیماران درمان شده در بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
    مواد و
    روش
    این بررسی به روش شبه تجربی (Qusi experimental) بوده و گروه مورد بررسی متشکل از 274 نفر بیمارکاندید کشیدن دندان شامل بر 128 نفردر گروه شاهد و 146 نفردر گروه مورد و کلا 300 محل دندان کشیده شده، بودند، که از طریق نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند.قبل ازکشیدن دندان به همه ی بیماران گروه مورد، مقداری دهان شویه ی ایرشا تحویل داده می شد و بیمار به مدت 30 ثانیه الی 1 دقیقه با دهان شویه ضد باکتریایی ایرشا، دهان شویه می نمود و پیش از کشیدن نیز، دو دندان کنار دندان مورد نظر توسط گاز آغشته به دهان شویه شست و شو داده می شد. در نهایت داده ها توسط آزمون کای- اسکوار (Chi-Square) واکاوی آماری گردیدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد، که در گروه مورد 5/2 درصد و در گروه شاهد 5/10 درصد افراد علایم حفره ی خشک مشاهده شد، که اختلاف میان این دو متغیر از نظر آماری معنادار بود (04/0= p). در ضمن عوامل مساعد کننده ی بروز حفره ی خشک مانند استعمال دخانیات و وضعیت بهداشت دهان مورد بررسی قرار گرفتند، که به ترتیب با (009/0= p) و (006/0=p) اختلافی معنادار میان دو متغیر مشاهده شد. در مورد وجود ضایعه پری اپیکال نتایج بررسی بیان کننده ی وجود رابطه ی معنادار میان دو گروه شاهد و مورد بود.
    نتیجه گیری
    نتیجه ی کلی، این که استفاده از دهان شویه ضد باکتریایی ایرشا پیش و پس از کشیدن دندان می تواند از بروز حفره ی خشک همانند دیگر دهان شویه های ضد باکتریایی پیشگیری نماید.
    کلیدواژگان: حفره ی خشک، استئیت آلوئولار، دهان شویه
  • محمد تقی چیت سازی، رضا پورعباس، عدیله شیرمحمدی، محمدحسین وطن خواه صفحه 215
    درآمد: شواهد بی شمار گویای عوارض سوء چاقی بر دستگاه های بدن انسان و اثر آن در آماده ساختن فرد به گونه های بیماری های سیستمیک همچون دیابت است. از سوی دیگر، بیماری دیابت به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های پریودنتال شناخته شده است.
    هدف
    هدف از بررسی کنونی، ضمن بررسی ارتباط چاقی با بیماری پریودنتال، قصد پاسخ به این پرسش را دارد، که بیماری پریودنتال می تواند شخص را در جریان ناهنجاری در تحمل گلوکز قرار دهد یا خیر.
    مواد و
    روش
    در این بررسی مورد شاهدی شمار 166 بیمار مراجعه کننده به دانشکده ی دندانپزشکی میان سنین 35 تا 59 سال بررسی شدند. 83 نفر به عنوان گروه شاهد بی بیماری پریودنتال و 83 نفر گروه آزمایش که بر پایه ی نمایه ی Nutrition III) Third National Health and Examination Survey (NHANES پریودنتیت داشتند. وزن و قد و اندازه ی دور کمر گروه شاهد و آزمون اندازه گیری و ثبت گردید. سپس آزمون های Fasting plasma glucose (FPG)و(OGTT) Oral glucose tolerance test انجام شد. پس از گردآوری داده ها، برای واکاوی آن ها از آزمون های تی دانشجویی (Student)، کای- اسکوایر (Chi-Square) و نمایه های (Odds ratio) و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
    یافته ها
    متغیرهای بررسی شده در این پژوهش در همه ی موارد در گروه آزمایش به گونه ای معنادار بالاتر از گروه شاهد بود (05/0 p <). بررسی همبستگی میان متغیرهای چاقی، اضافه وزن، اندازه ی دور کمر، ناهنجاری در تحمل گلوکز با شدت بیماری پریودنتال نشان داد، که بیشترین ارتباط را چاقی (00/0 p = و 1r =) و کمترین ارتباط را اضافه وزن (07/0 p = و 4/0 r =) داشت. همچنین، بررسی ارتباط متغیرهای اندازه ی دور کمر، چاقی، اضافه وزن با IGT و IFG در گروه زنان، نشان داد، که بیشترین ارتباط را چاقی (6/23-26/1) CI 95 درصد؛ 5/6 OR= و ضعیف ترین ارتباط را متغیر اضافه وزن (079/0 تا 6/2) CI 95 درصد؛ 43/0 OR= به خود اختصاص داده است. همچنین در گروه مردان نیز، چاقی قوی ترین ارتباط را با شدت بیماری های پریودنتال (82/0 تا 41/19) CI 95 درصد؛ 5 OR= دارا بوده و ضعیف ترین ارتباط به متغیر اضافه وزن (071/0 تا 17/2) CI 95 درصد؛ 39/0 OR= تعلق داشت.
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد، که رابطه ی چاقی با بیماری پریودنتال نسبت به ناهنجاری در تحمل گلوکز قوی تر است، که شاید به این علت باشد، که مکانیسم ارتباط چاقی با بیماری پریودنتال با مکانیسم ارتباط دیابت با بیماری پریودنتال متفاوت است.
    کلیدواژگان: چاقی، بیماری پریودنتال، دیابت ملیتوس، تحمل گلوکز
  • مریم سادات هاشمی پور، زهرا عطایی، سپیده اورندی صفحه 222
    بیان مساله: آمادگی در رویارویی با فوریت های پزشکی نیازمند به داشتن زمینه علمی و داشتن تجهیزات و داروهای لازم و کافی اورژانس است.
    هدف
    هدف این پژوهش بررسی وضعیت تجهیزات و داروهای اورژانس و میزان آگاهی و کارکرد دندانپزشکان در رابطه با موارد اورژانس در مطب های دندانپزشکی شهر کرمان در سال 1386 بود.
    مواد و
    روش
    بررسی یاد شده به روش توصیفی- مقطعی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. به این ترتیب که با استفاده از فهرست موجود، مطب های فعال مناطق شهری شناسایی و با مراجعه به محل کار آنان پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت و پس از تکمیل تحویل گرفته شد. داده های به دست آمده از این بررسی با استفاده از آزمون های تی تست(t-test)، فیشر (Fisher)، مجذور کای و با استفاده از آزمون آماری 5/13SPSS واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    در این پژوهش 101 دندانپزشک مورد بررسی قرار گرفتند. 7/24 درصد (25 نفر) از دندانپزشکان با مورد اورژانس در سال گذشته در مطب خود برخورد داشتند، که شایع ترین آنها سنکوپ وازودپرسور بود. میانگین نمره ی آگاهی 39/1±89/5 محاسبه شد. 2/76 درصد از دندانپزشکان بیان کردند، که پیش از انجام کارهای دندانپزشکی در مورد پیشینه ی اورژانس های پزشکی در هنگام درمان های دندانپزشکی از بیمار خود سوال می کنند. با افزایش ساعت های کاری، میزان آگاهی افزایش و با افزایش سن و سابقه ی مطب میزان آگاهی کاهش می یافت. همچنین، شایع ترین داروهایی که دندانپزشکان در مطب خود به عنوان داروهای اورژانس نگهداری می کردند شامل قرص نیتروگلیسرین و اکسیژن بود.
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد، که موارد اورژانسی در مطب های دندانپزشکی کرمان همچون دیگر کشورها رخ داده و متاسفانه شرایط و امکانات اورژانس شامل داروها و آموزش کافی در این زمینه همچنان دچار نقایصی است، که عمدتا باید با استفاده از روش های تدریس در دانشگاه ها، برگزاری کارگاه ها و تهیه بروشورهای مورد نیاز در این زمینه اصلاح شود.
    کلیدواژگان: اورژانس، دندانپزشکان، دارو، آگاهی، کارکرد
  • شهلا کاکویی، مریم راد، نصرت الله محمود وند، سکینه محمدعلیزاده صفحه 234
    مقدمه
    آگاهی از عوامل خطرساز و علایم آغازین سرطان دهان در میان مردم می تواند به دوری از این عوامل خطر و مراجعه ی به موقع به پزشک منجر شود. هدف از این پژوهش، بررسی آگاهی بزرگسالان از عوامل خطر و علایم سرطان دهان در شهر کرمان در سال 1386 بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی توصیفی تحلیلی- مقطعی با استفاده از پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته، 723 نفر از بزرگسالانی که به دانشکده ی دندانپزشکی و درمانگاه های شهر کرمان مراجعه کرده بودند، شرکت داده شدند. اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه توسط آزمون های تی (t-test) و آنوا (ANOVA) واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    بررسی نتایج پرسشنامه ها نشان داد، که میانگین نمره ی آگاهی افراد مورد پژوهش نسبت به عوامل ایجاد کننده سرطان دهان (31/2±04/6 از حداکثر 15) و میانگین نمره ی آگاهی در مورد علایم سرطان دهان (3/1±2 از حداکثر 6) به دست آمد. تنها در مورد میزان آگاهی در مورد عوامل موثر در ایجاد سرطان دهان و سطح تحصیلات اختلاف معناداری گزارش گردید (05/0< p).
    نتیجه گیری
    میزان پایین آگاهی بزرگسالان در دو حیطه عوامل خطر ساز و علایم سرطان دهان نشان می دهد، که بایستی سعی بیشتری در بالا بردن سطح آگاهی در این دو موضوع یاد شده توسط رسانه ها و جراید انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: آگاهی، عوامل خطر ساز، علایم، سرطان دهان
  • زهره جعفری اشکاوندی، آزاده اندیشه تدبیر، یاسمن سرداری صفحه 241
    بیان مساله: تومورهای ناحیه ی سر و گردن، گروهی پیچیده از آسیب ها با انواع آسیب شناختی بافت و روند بالینی متفاوت هستند. شیوع آسیب ها، سن، جنس و محل آنها، در ارزیابی بیماران، برای تشخیص آسیب، مورد توجه قرار می گیرد. از آنجا که این متغیرها، در جوامع گوناگون ممکن است متفاوت باشد، بررسی آنها در هر جامعه اهمیت پیدا می کند.
    هدف
    این پژوهش، با هدف بررسی فراوانی تومورهای فک و دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش آسیب شناسی دانشکده ی دندانپزشکی و بیمارستان چمران شیراز طرح ریزی گردید.
    مواد و
    روش
    بررسی گذشته نگر کنونی، به شیوه ی بررسی بایگانی، بر روی پرونده ی 2343 بیمار مراجعه کننده به بخش آسیب شناسی دانشکده ی دندانپزشکی و بیمارستان چمران شیراز در سال های 1370 تا 1387 انجام شد. در این بررسی، اطلاعات مربوط به گونه ی تومور، جنس، سن و جای تومورها استخراج و سپس داده ها با نرم افزار 15SPSS بررسی گردید.
    یافته ها
    از مجموع 2343 نمونه ی بررسی شده، 300 تومور (8/12 درصد) در جامعه ی مورد بررسی یافت شد. در کودکان و نوجوانان زیر 19 سال، شایع ترین تومور خوش خیم و بدخیم به ترتیب، ادنتوما و هیستوزسیتوز سلول لانگرهانس بوده و در بالغین به ترتیب، آملوبلاستومای تک حفره ای و کارسینوم سلول سنگ فرشی (SCC) بیشترین شمار را به خود اختصاص داده بودند. تومورهای خوش خیم و بدخیم بافت نرم در لثه، و تومورهای بافت سخت در ناحیه ی خلفی مندیبل شایع تر بودند.
    نتیجه گیری
    برخی از یافته های این بررسی، با متون مرجع و مطالعات دیگر متفاوت است. افزون بر طرح ریزی متفاوت پژوهش، ممکن است تفاوت های نژادی و جغرافیایی، باعث تفاوت در گونه و توزیع تومورها در این بررسی نسبت به مطالعات دیگر شده باشد. به هر حال، با توجه به تفاوت یافته ها پیشنهاد می گردد، که با انجام بررسی های گسترده تر، اطلاعات موجود در این زمینه را افزایش داد.
    کلیدواژگان: فراوانی، تومورهای دهان و فک، آسیب شناسی فک و صورت
  • حسن عابدی، سید محسن جلال زاده*، الهام خوشبین، سید قباد رهبرزاده صفحه 249

    بیان مساله: جراحی انتهای ریشه برای از میان بردن عوامل محرک و مهر و موم نمودن انتهای ریشه انجام می گیرد. به این منظور، انتخاب ماده ی پرکننده ی انتهای ریشه، که بتواند مهر و موم کافی و مناسب ایجاد کند و همچنین با قیمت مناسب در دسترس باشد، ضرروری به نظر می رسد.

    هدف

    هدف از این پژوهش، مقایسه ی آزمایشگاهی ریزنشت آپیکالی سه ماده ی پر کننده ی انتهای ریشه ی دندان شامل Pro Root MTA، Root Mineral Trioxide Aggregate(Root MTA) و سیمان پرتلند بود.
    مواد و

    روش

    برای انجام این بررسی تجربی- آزمایشگاهی، 40 دندان پرمولر تک ریشه ی سالم برگزیده شده و تاج آنها از جای تلاقی سمان و مینا (CEJ) قطع گردید. کانال ها به روش استپ بک (step back) آماده سازی و به وسیله ی گوتاپرکا و سیلر به روش تراکم جانبی پر شدند. سه میلی متر از آپیکالی ریشه ها با زاویه ی 45 درجه، نسبت به محور طولی دندان قطع گردید. 36 دندان به گونه ای تصادفی به سه گروه آزمایشی بخش و 4 دندان برجا مانده به عنوان گروه های شاهد مثبت و منفی در نظر گرفته شدند. در گروه های آزمایشی در انتهای ریشه حفره‎ای به عمق سه میلی متر با فرز 2/1 روند، آماده گردید و در هر گروه آزمایشی با یکی از مواد Pro Root MTA،Root-MTA و سیمان پرتلند پر شدند. سطوح ریشه ها با لاک ناخن پوشانده و پس از آنکوباسیون، دندان ها به مدت سه روز در محلول رنگی متیلن بلو 2 درصد به مدت 24 ساعت قرار داده شدند. سپس، ریشه ها را به صورت طولی برش داده و عمق نفوذ رنگ به وسیله ی استریومیکروسکوپ ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون واریانس یک سویه و آزمون من ویتنی (Mann-Whitney U test) واکاوی شد.
    یافته ها: در گروه شاهد مثبت، رنگ در همه ی نواحی حفره ی فراهم شده، نفوذ کرده بود و در گروه شاهد منفی، هیچ گونه ریزنشتی دیده نشد. میان Pro Root MTA و Root- MTA از نظر ریزنشت آپیکالی تفاوت آماری معنادار وجود نداشت (05/0 p >) در حالی که، میان Pro Root MTA و Root MTA با سیمان پرتلند تفاوت آماری معناداری وجود داشت (05/0 p <). MTA Pro Root دارای کمترین ریزنشت آپیکالی بود و سپس، به ترتیب Root-MTA و سیمان پرتلند ریزنشت کمتری داشتند.
    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، سیمان پرتلند توانایی جایگزینی Pro Root MTA در پرکردگی های انتهای ریشه را ندارد، اما می توان Root-MTA را وارد مراحل پژوهشی دیگر برای جایگزین نمودن با Pro Root MTA نمود.

    کلیدواژگان: ریزنشت، Pro Root MTA، سیمان پرتلند، Root، MTA، مواد پر کننده ریشه
  • مقاله گزارش مورد
  • مریم سیدمجیدی، رامین فروغی صفحه 255
    کیست ادنتوژنیک کلسیفیه، با نماهای بافتی و بیماری زای ویژه، نخستین بار توسط گورلین (Gorlin) معرفی شد. تومورهای ادنتوژنیک دیگر همچون آملوبلاستوما، ادنتوما، آملوبلاستیک فیبروما، آملوبلاستیک فیبرو ادنتوما، ادنتو آملوبلاستوما، تومور پیندبورگ و آدنوماتوئید ادنتوژنیک تومور گاهی همراه با این آسیب مشاهده می شوند. این گزارش، پسر 16 ساله ی بیماری را با ترکیب مشخصی از آدنوماتوئید ادنتوژنیک تومور و کیست گورلین معرفی می نماید. آسیب در جایگاه دندان کانین چپ پایین ایجاد و باعث گسترش در کورتکس باکال ناحیه ی درگیر شده بود. کیست به همراه دندان نهفته ی یاد شده، توسط جراحی بیرون آورده و در بررسی آسیب شناسی آدنوماتویید ادنتوژنیک تومور، همراه با کیست گورلین گزارش شد.
    کلیدواژگان: آدنوماتوئید ادنتوژنیک تومور، کیست گورلین، کیست ادنتوژنیک
  • دستورالعمل و بیانیه های مهم
  • راهنمای درمان دارویی ضد ویروس در موارد قطعی یا مشکوک ابتلا به ویروس آنفلوانزای با منشاء خوکی و همچنین موارد تماس نزدیک
    صفحه 261
  • بیانیه انجمن سردبیران علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مورد ثبت کارآزمایی های بالینی در کشور
    صفحه 268
|
  • Ravanshad S., Azar Mr., Soleimanha M Page 167
    Statement of Problems: The extracted human teeth are commonly used in endodontic research and preclinical education. The Center for Disease Control (CDC) recommends sterilizing the extracted teeth by storing in 10% formalin for 2 weeks or autoclaving.The purpose of this study was to determine the potential effect of storage in formalin or autoclaving of the extracted human teeth on the apical seal integrity of the obturated canals.A total of 83 extracted single–rooted teeth, free of visible fracture, caries or large restoration or root canal treatment were collected, and temporarily stored in normal saline for no longer than 48 hours before categorizing them in experimental and control groups. The teeth were divided into three experimental groups of 25 each, and placed in 10% formalin for 2 weeks or autoclaved or immediately prepared. Eight teeth served as positive and negative controls. Preparations for all the teeth consisted of decornation, canal instrumentation by protaper system and obturation with lateral compaction technique. The teeth were immersed in India ink and cleared. Then the greatest extent of linear dye leakage was measured. Leakage measurements were evaluated for significant differences using ANOVA with Tukey's HSD Post Hoc analysis.There was less dye leakage in the teeth stored in formalin as compared to autoclaved and freshly extracted teeth. No statistical significant differences in apical microleakage between the three experimental groups were observed (p > 0.05). The results of this study revealed that storage of the extracted teeth for research and educational purpose in formalin or autoclaving had no effect on apical microleakage of the obturated teeth.
  • Khedmat S., Shokouhinejad N., Aligholi M., Emaneini M. Page 175

    The main purpose of root canal treatment is to eliminate microorganisms and their by-products. The use of antimicrobial agents besides mechanical preparation is necessary to achieve this goal. On the other hand, calcium hydroxide is ineffective in Killing some resistant microorganisms. The aim of this in vitro study was to compare the effectiveness of calcium hydroxide mixed with different vehicles (Distilled water, Sodium hypochlorite or Chlorhexidine) in disinfecting the root canal and dentin of the infected teeth. After root canal preparation of 130 single rooted teeth, they were sterilized and randomly divided into three experimental (n= 40 in each group) and two control groups. Then, the specimens were experimentally infected with E. faecalis and C. albicans during a period of 21 days. The infected specimens were exposed to the pastes of calcium hydroxide mixed with distilled water solution, CHX or NaOCl. Antimicrobial assessment was performed at 24h, 48h, 1 week and 2 week (n=10 in each time interval). Microbial samples were obtained from the root canals before and after the experiment. Also, the dentin samples were obtained for evaluating dentin disinfection. The data were analyzed, using Two-way ANOVA test.This study showed that there was no significant difference between the three intracanal medicaments and also between the four periods of time (p >0.05). However, the mixture of calcium hydroxide/distilled water did not completely eradicate E. faecalis from dentinal tubules at any period of time. According to the results of this study, calcium hydroxide mixed with CHX or NaOCl is better than calcium hydroxide mixed with distilled water for dentin disinfection in cases of persistent intracanal infection.

  • Shafiei F., Alavi Aa., Safarpour A Page 183
    Adverse surface interactions between one-bottle adhesives and self – cured composites may occur similarly with light-cured composites during the use of different modes of light activation.This study examined the effect of different light activation modes of light-cured composite on the shear bond strength of 2 one-bottle adhesives with different acidity to the dentin. This experimental study was performed on 110 extracted sound molars. Then, the teeth were randomly divided into 10 equal groups (n=11). One-Step plus (OS) and Prime & Bond NT (P&B NT) were used and followed by respective composite application in 5 light- activation modes of soft conventional, Soft-Start I (SSI), Soft-Start II (SSII), Pulse-Delay I (PDI), Pulse-Delay II (PDII). Then, shear bond strength (SBS) test was performed, using an Instron at 1 mm/min. The SBS was recorded in MPa. Statistical analysis included two way ANOVA with a significance level of 0.05.The highest SBS (MPa) was shown in OS conventional group (19.62) and the lowest in P&B NT, PDII (5.43). In each group of 5 curing mode, mean SBS in P&B NT was significantly lower than that in OS as follows: In conventional; P&B NT (17.27) vs OS (19.82) in SSI; P&B NT (10.89) vs OS (13.09) in SSII; P&B NT (14.48) vs, OS (18.79) in PDI; P&B NT (5.93) vs OS (11.97) and in PDII; P&B NT (11.82) vs OS (16), (p <0.001). In each of 2 adhesives, ranking of SBS from minimum to maximum was as follows: PDI
  • Banakar Sh., Kianimanesh N., Rekabi S. Page 192
    One of the most important goals of topical fluoride application is to prevent dental caries in children. General opinion reveals that topical fluoride has a negative effect on composite bond and adhesive materials to tooth; otherwise, it could be considered in pediatric dentistry. The aim of this research was to evaluate and compare the effect of topical fluoride on shear bond strength of resin modified light cured glass ionomer to the etched and non-etched enamel of the primary tooth under different preparing conditions. In this in-vitro experimental study, 108 primary canine teeth free of caries and crack were prepared in three main groups respectively: 1) immediately after using APF, 2) 24 hours after using APF, and 3) without using APF. Then, each main group was divided into three subgroups. The first subgroup received conditioner + GCFuii LC2, the second received GCFuii Lc2 + 3M phosphoric acid 35%, and the third one received composite 3Mz100 on the tooth surface. After thermocycling, the shear bond strength of the material on the teeth was measured by instron machine. Two- way ANOVA and Post hoc Bonferroni test was used for statistical analysis.There were no statistically significant differences between the mean shear bond strength of the groups in which APF was used and those which did not receive topical fluoride (p >0.05). There was not a statistically significant difference, between the mean shear bond strength of GC Fuji LC2, using polyacrylic acid 20% and the same material using phosphoric acid 35%. However, there was a significant difference between the strength of shear bond of the two above materials and composite 3MZ100 (p <0.001).
    Conclusions
    According to the results of this study, it can be concluded that 1- Application of APF, has little effect on reducing the strength of shear bond in GC Fuji LC2 and 3MZ100 composite. Moreover, 2- Using polyacrylic acid 20% and phosphoric acid 35% have similar effects on the strength of glass ionomer GC Fuji LC2 to the primary tooth enamel.
  • Baghai Naini R., Nokar S., Haji Miragha H., Haji Aghaei S Page 201

    Insufficient compressive strength of dental cements leads to crack formation and further complications such as unrestrained restorations, secondary caries and pulpal infections. The aim of this study was to determine the compressive strength of two kinds of glass ionomer (GI) and zinc phosphate cements (ZPH).In this study, the compressive strength of two kinds of zinc phosphate cements manufactured by GC (Elite cement 100) and Ariadent company was evaluated. Furthermore, two kinds of glass ionomer cements made by GC (Fuji I) and Ariadent company were examined. Five cylindrical samples were prepared according to ISO 9917 from each cement. After processing the samples in incubator and distilled water for 23 0.5 hours, they were examined in Instron mechanical tester. The data were analyzed by one way ANOVA and Tukey HSD methods.The compressive strength of GI cements made by GC and Ariadent were 187±40 Mpa and 129±10 Mpa, respectively. Moreover, compressive strengths of ZPH cements made by GC and Ariadent were 83±21 and 123±21 Mpa. According to the results of one way ANOVA, GI cement made by GC had significantly higher compressive strength as compared to other cemens (p <0.05). Tukey HSD test showed no significant difference between GI and ZPH cements manufactured by Ariadent (p >0.05). Glass ionomer cement manufactured by GC company had a significantly higher compressive strength compared to other cements. However, GI and ZPH cements made by Ariadent were acceptable according to ISO 9917 standards.

  • Mesgarzadeh Ah., Arta Sa., Helli S., Shahamfar Mr Page 208
    Post-extraction dry socket is the most painful complication in oral surgery. It is not only time consuming for dentists and patients but also very expensive to treat. The aim of this study was to evaluate the role of Irsha antibacterial mouth wash on reduction of dry socket prevalence in patients who referred to Tabriz Oral and Maxillofacial Surgery Department.A quasi experimental study was conducted on 274 patients (146 in study group and 128 in the control group) with 300 sockets in their extracted teeth. Patients were randomly selected from those referred to Tabriz oral and maxillofacial clinic. Before extraction, the patients in the study group washed their mouth with Irsha mouth wash for 30 seconds to 1 minute and the operator rinsed the site of the extraction by a gauze soaked with respective mouth wash. On 3 rd and 7 th days, they were called to fill the questionnaire. The patients with dry socket were invited to the oral and maxillofacial department and examined by an oral and maxillofacial surgeon. The collected data were statistically analyzed by Chi-Square test, using SPSS soft ware.2.5% of the patients in the study group and 10.5% in the control group had dry socket (p = 0.04), so there was a significant difference between the two groups. Influential factors in dry socket appearance such as smoking and oral hygiene condition were studied, showing a significant difference (p = 0.006 and 0.009, respectively). There was a significant difference between the extracted teeth with preapical lesions and those without any areas in their radiographs. Patients with poor oral hygiene showed more dry socket involvement than good oral hygienic group (p = 0.006). Irsha antibacterial mouth wash like other antibacterial mouth washes can reduce dry socket prevalence. Bacterial accumulation and their virulence might be a major cause of the dry socket.
  • Chitsazi Mt., Pourabbas R., Shirmohammadi A., Vatan Khah Mh. Page 215
    Statement of Problems: Numerous evidence indicates the deteriorating effects of obesity on body organs and its role in predisposition to systemic diseases such as diabetes. On the other hand, diabetes has been recognized as a risk factor for periodontal breakdown. This study aimed to determine the relationship between obesity and periodontal diseases. The second aim was to clarify if periodontal diseases make the individuals prone to impaired glucose tolerance.A total of 166 patients (age 35- 59 years) who sought dental care in Tabriz Dental Faculty were recruited in this study. Eighty three people had periodontitis in accordance with NHANES III index (test group) and the remaining who did not have periodontal disease served as the control group. The body weight (BW), height and waist circumference (WC) were measured in both of the study groups followed by fasting plasma glucose (FPG) and oral glucose tolerance test (OGTT). Data were analyzed by student t-test and Chi-Square followed by calculating the odds ratio and Spearman correlation.All of the studied variables expressed a higher score in the test group than the control one (p < 0.05). Evaluation of the correlation of obesity (OB), overweigh (OW), WC, and impaired glucose tolerance (IGT) with periodontal disease severity, revealed the highest correlation between OB (r =1 and p <0.001) and the lowest between OW (r = 0.4 and p =0.07). Regarding the association of OB, WC and OW with IGT among women, the strongest association was found in OB (odds ratio, 6.5; 95% CI, 1.26- 23.6) and the weakest was in OW (odds ratio, 0.43; 95% CI, 0.07-2.6). These associations were similar among the males and the highest was between OB (odds ratio, 5; 95% CI, 0.82-19.41) VS. the weakest that was observed in OW (odds ratio, 0.39; 95% CI, 0.07-2.17).The association of obesity and periodontal disease is stronger than that with impaired glucose test. This may be attributed to different mechanisms involved in relationship between periodontal disease, obesity and diabetes.
  • Hashemipour M., Ataie Z., Orandi S Page 222
    In order to get ready for medical emergencies, sufficient scientific knowledge, suitable facilities and emergency drugs are necessary. This study aimed to investigate the emergency facilities, drugs and the knowledge of dentists about emergency cases in dental offices of Kerman in 1386.This is cross-sectional and descriptive study using questioners. Some active dental offices were selected and the questioners were given to them. The completed forms were gathered. The data were extracted and analyzed by t- test, fisher, x2, using SPSS13.5 statistical program. In the present study, 101 dentists were enrolled. 25 dentists, (24.7%) had emergency cases in their office, and the most prevalent case was vasodepressor syncope. The mean knowledge of the dentist was 5.89 ± 1.39. 76.2% of the dentists expressed that they ask the patients about their medical emergency history. This study shows that the knowledge and information of dentists enhance with an increase in working hours, and decrease with an increase usage and wok experience. Also, it is found that the most prevalent drugs used in dental office as emergency drugs were oxygen and nitroglycerine tablets. This study indicates that some emergency events take place in dental offices in Kerman as in many other countries but, unfortunately, there is not sufficient equipment and facilities to deal with these emergency cases. The present condition can be improved with teaching in universities, holding some educational workshops and preparation of pamphlets.
  • Kakoei S., Rad M., Mahmoudvand N., Mohammadalizadeh S Page 234
    Statement of Problems: The knowledge regarding risk factors and primary signs of oral cancer in general population can help them to avoid the risk factors of cancer and their timely referral to physicians. The aim of this study was to survey the adult knowledge about the risk factors and signs of oral cancer in Kerman city in 2007. In this descriptive cross-sectional study, 723 adults who referred to Kerman Dental School and clinics were enrolled. The data were collected using a questionnaire. The data were analyzed by ANOVA and t- test. The results of this study showed that the mean knowledge about the risk factors and signs of oral cancer were (6.04±2.31 from 15) and (2±1.3 from 6), respectively. There was only a significant difference between knowledge about risk factory of oral cancer and the education of the participants. Low level of knowledge of adult people regarding both risk factors and signs of oral cancer stresses the need to more efforts made about the above-mentioned issues by media.
  • Jaafari Ashkavandi Z., Andisheh Tadbir A., Sardari Y Page 241
    Orofacial tumors are a heterogeneous group of lesions having various histological types and clinical behavior. The prevalence and clinical behavior of some pathologic lesions is different in various populations.The aim of this study was to determine the type and distribution of orofacial tumors among patients referred to the Oral Pathology Departments of Shiraz Dental School and Chamran Hospital in Iran. In this retrospective case series study, data on the type, age, sex and site of tumors in 2343 patients with orofacial lesions in the period from 1991-2008 were collected and analyzed, using SPSS13.In this study, 300 (12.8%) tumors were found among the subjects. The most common types of benign and malignant tumors were odontoma and langerhans cell histiocytosis in children and adolescents, and unicystic ameloblastoma and squamous cell carcinoma in the adults, respectively. The most common site of tumors in soft tissue was gingiva and in the jaws it was the posterior part of the mandible.The observed differences in the tumor type and distribution in this study compared with the previous studies, in addition to design and methods of the study, may be attributed to genetic and geographic variations in the population. Therefore, more extensive investigations are recommended to achieve more information about these lesions which can be used for assessment of patients.
  • Abedi H., Jalalzadeh Sm., Khoshbin E., Rahbarzadeh Sg Page 249

    Periapical surgery has been performed to remove irritant factors and seal the end of the root. So, selection of retrograde filling materials which can produce hermetic seal and are easily available with reasonable prices seem to be necessary. The aim of this in-vitro study was to compare the sealing ability of Pro Root MTA, Root- MTA and Portland cement.In this experimental in-vitro study, 40 intact mandibular first premolar teeth were selected and cut from the site of cemento-enamel junction (CEJ). The canals were prepared using step back method and obturated with Gutta-Percha and sealer by lateral condensation technique. The 3 mm of the apical portion of the roots were cut with a 45 angle to the long axis of the teeth. Thirty six teeth were divided into three experimental groups and the 4 remaining teeth were considered as control groups. Cavities randomly with 3 mm depth were prepared in the apical of the canals by a ½ round bar, and in the experimental groups they were filled with pro-root MTA, root MTA and/or Portland cement. The surfaces of the roots were covered by nail polish. After incubations, the teeth were kept in %2 methylen blue solution for 24 hours. Then, the teeth were cut longitudinally and the depths of color penetration were evaluated by a stereo microscope. The data were analyzed using one-way ANOVA and Mann-Whitney U test. In the positive control group, the dye had penetrated the total cavity; in the negative control group, microleakage was not found. There was no significant differences between the Pro Root MTA and Root MTA (p >0.05), but Pro Root MTA and Root MTA had significant differences with Portland cement (p <0.05). Pro-root MTA had the lowest apical microleakage followed by root MTA and Portland cement respectively.Considering the results of this study, Portland cement cannot be replaced with Pro-root MTA in retrograde fillings, but using Root MTA as a substitute for Pro Root MTA needs more investigations.

  • Seyedmajidi M., Foroughi R. Page 255
    The term calcifying odontogenic cyst was first used by Gorlin in 1962 to describe a new cystic entity with a peculiar pathogenesis and histologic feature. Other odontogenic tumors such as ameloblastoma, odontoma, ameloblastic fibroma, ameloblastic fibroodontoma, odontoameloblastoma, pindborg's tumor, and adenomatoid odontogenic tumor may seldom be associated with this lesion. This paper describes the case of a 16-year-old male with a remarkable combination of two entities. The lesion associated with an impacted canine tooth was detected at the mandibular left side, producing an extensive expansion of buccal cortical plate on panoramic view. During the operation, enucleation of the cyst was performed and the impacted canine tooth was extracted. The histologic specimen revealed the diagnosis of an adenomatoid odontogenic tumor (AOT) in a calcifying odontogenic cyst (COC).