فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:8 Issue: 3, 2001

  • تاریخ انتشار: 1380/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جلال واحدیان اردکانی، حمید زینلی نژاد، آرش رمضانی صفحه 123
    دیابت یک بیماری سیستمیک است که بسیاری از اعضاء بدن را درگیر می کند. بر اساس مطالعات ثبت شده واتوپسی هایی که از اجساد بدست آمده است میزان شیوع سنگ های صفراوی در بیماران دیابتی بیشتر است. این امراز میزان بروز کوله سیستیت حاد و به دنبال آن نیاز بیشتر این بیماران به عمل جراحی کوله سیستکتومی حکایت دارد. بر اساس مطالعات انجام شده خطر بروز عوارض بعد از اعمال جراحی در بیماران دیابتی بیشتر می باشد.مطالعه حاضر به صورت مقطعی از سال 1374 تا 1377 در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان بر روی 227 بیماردچار کوله سیستیت حاد که کاندید کوله سیستکتومی در 72 ساعت اول شروع علائم شده بودند صورت گرفت. این بیماران پس از درمان اولیه و بررسی های پاراکلینیک لازم از جمله اندازه گیری قند خون ناشتا، تحت بی هوشی عمومی متعادل از طریق شکاف وسط بالای ناف لاپاروتومی شده و یافته های حین عمل از نظر مرحله پیشرفت بیماری در آنها بررسی شدند. سپس بیماران یک ماه پی گیری شده و عوارض عمل جراحی در آنها مورد مطالعه قرارگرفت. از 227 بیمار کوله سیستکتومی شده 34 نفر (15 درصد) دیابتی (6 نفر نوع یک و 28 نفر نوع دو) با میانگین سنی 9/11 6/62، و 193 نفر (85 درصد) غیر دیابتی با میانگین سنی 8/15 4/54 بودند. از نظر سنی بین دوگروه تفاوت معنی دار بود (05/0P<). قند خون ناشتا(FBS) در گروه دیابتی 64/53 12/180 و در گروه غیردیابتی 51/15+44/91 میلی گرم در 100 میلی لیتر سرم بود (001/0=P). از نظر پیشرفت مرحله بیماری 25 نفر ازدیابتی ها (5/73 درصد) و 90 نفر از غیردیابتی ها (47 درصد) در مرحله ای بالاتر از التهاب کیسه صفرا قرارداشتند. یعنی بیماران دچار دیابت در مقایسه با بیماران غیردیابتی به طور معنی داری در مرحله پیشرفته تر بیماری بودند (05/0P<). بین شدت پیشرفت بیماری و شدت دیابت (میزان قندخون ناشتا) نیز رابطه معنی داری وجودداشت. عوارض بعد از کوله سیستکتومی 15 مورد در دیابتی ها (4/38%) و 21 مورد در غیردیابتی ها (5/10%)مشاهده شد. به عبارت دیگر میزان بروز عوارض در بیماران دیابتی نسبت به بیماران غیردیابتی بطور معنی داری بیشتر بود (001/0P<). بین عوارض بعد از جراحی و شدت دیابت نیز ارتباط معنی دار دیده شد. ممکن است که شیوع بیشتر عوارض بعد از عمل جراحی کوله سیستکتومی در بیماران دیابتی به دلیل تشخیص کوله سیستیت درمراحل پیشرفته تر در این بیماران باشد. البته اثر تغییرات سیستمیک ناشی از بالاتر بودن سن بیماران دیابتی در این مطالعه را بر پیشرفت سریع تر بیماری و عوارض ناشی از آن نبایستی نادیده گرفت.
    کلیدواژگان: کوله سیستیت حاد، دیابت قندی، عوارض جراحی
  • سعدالله شمس الدینی، علیرضا فکری، ایرج اسفندیارپور، سیمین سریزدی، زهرا رهنما، سودابه زندی، علی قربانی، فرهاد افشار صفحه 130
    در این پژوهش سیر ماندگاری و میزان بروز مخاطره در بیماران مبتلا به پمفیگوس طی 12 سال تعیین گردیده است. به این منظور 55 بیمار از بین بیمارانی که دارای پرونده ابتلاء به پمفیگوس بوده و طی سال های 1379-1368 در بخش پوست بیمارستان شماره 1 دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری شده و یا به طور سرپایی درمان شده اند، مورد مطالعه و پی گیری قرار گرفت و ماندگاری بیماران تا 12 سال بعد از رسیدن به تشخیص قطعی تعیین شده است. اثر متغیرهای سن، جنس، نوع پمفیگوس و روش درمان با فرض همگنی سطوح هر متغیر، برماندگاری بیماران تعیین و مورد سنجش قرار گرفت. بدین منظور فرمول -i}(t) exp {oht(x) = h انتخاب گردید که) o=(hazardoh مخاطره پایه در لحظه صفر و (hazard t)=ht مخاطرات پیش آمده بعدی در زمان و لحظه t است (تابع و متغیر) و نمایانگر ضریب رگرسیون بوده و می تواند اعداد متعددی از متغیرهای مختلفی چون سن، جنس، نوع پمفیگوس و روش درمان و غیره را قبول نماید. نتایج بدست آمده نشان داد که گروه های سنی بالاتر نسبت به گروه های سنی پایین تر و زنان در مقایسه با مردان، در 8 سال اول زندگی پس از حصول تشخیص ونیز ابتلای به پمفیگوس نوع وولگاریس و وژتان در مقایسه بانوع فولیاسه و اریتماتو و مبادرت به درمان توام درمقایسه با درمان تک دارویی (کورتیکواستروئید) از بقاء کمتری برخوردار بوده اند. سایر متغیرها مانند شغل و محل زندگی فرد بر تابع ماندگاری مؤثر شناخته نشدند.
    کلیدواژگان: بقاء بیماران، بیماری پمفیگوس، تحلیل بقاء، پیش بینی طول عمر
  • حجت الله علایی، علی اصغر مشتاقی، خسرو رضایی صفحه 137
    با توجه به نقش آلومینیوم در پیدایش اختلالات عصبی در بیماری های مزمن کلیوی، در این پژوهش سعی شده است که اثرات حاد و مزمن آلومینیوم بر روی حافظه و یادگیری موش صحرایی مورد مطالعه قرار گیرد. به منظوربررسی اثرات کوتاه مدت و دراز مدت آلومینیوم بر روی مراحل مختلف یادگیری و حافظه، پس از گروه بندی رت ها، کلرور آلومینیوم با غلظت های 1 و 5 و 10 و 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در سه دوره زمانی 30، 45 و 60 روز به صورت داخل صفاقی تزریق و از دستگاه Shutllebox برای ارزیابی یادگیری و حافظه استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح پلاسمایی آلومینیوم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ولی این عنصر در دوز mg/kg20 اثرات قابل توجهی بر روی سرعت یادگیری نداشته است. در صورتی که دوزهای 1 و 5 و 10 میلی گرم به طور واضح سرعت یادگیری و تثبیت حافظه را کاهش داد که میزان کاهش با مدت و دوز تزریقی رابطه مستقیمی را نشان داد. بیشترین درصد کاهش یادگیری و حافظه در دوز 15 میلی گرم دردوره های 30 و 45 روزه بوده که به ترتیب 5/34 و 3/52 درصد کاهش را نشان داد (05/0p<). تزریق mg/kg2داروی آرکولین، افزایش حدود 25 درصدی یادگیری را سبب شد که در مقایسه با گروه کنترل دارای اختلاف معنی دار آماری بود (05/0p<). با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق به طور کلی می توان چنین نتیجه گیری کرد که آلومینیوم بر روی اعمال و فعالیت های طبیعی سلول های عصبی تاثیر گذاشته و باعث یک سری تغییرات درسرعت یادگیری و تثبیت حافظه می شود که این تغییرات تابع غلظت و مدت زمانی می باشد که سلول ها تحت تاثیراین عنصر قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: کلرور آلومینیوم، یادگیری، حافظه، امواج مغزی، موش صحرایی
  • علی اصغر وحیدی، فرزانه غضنفری پور، محمدحسین داعی پاریزی، بهاره بهمن بیجاری صفحه 147
    هدف از این بررسی مقایسه تاثیرات انواع فرمولا و شیر مادر بر خصوصیات مدفوع شیرخواران یک تا سه ماهه بود. این مطالعه بر روی 651 شیرخوار، شامل 338 دختر (9/51%) و 313 پسر (1/48%) با میانگین سنی 84/0±18/2 ماه که جهت انجام واکسیناسیون به 4 مرکز بهداشتی درمانی شهر کرمان مراجعه کرده اند و منحصرابا شیر مادر یا فرمولای نان، نی نی، بیومیل یا مای بوی تغذیه می شدند، انجام گردید. در این مطالعه بین دفعات اجابت مزاج در شیر مادر خواران و فرمولا خواران تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<) و تعداد دفعات اجابت مزاج در شیرخوارانی که با فرمولای نان تغذیه می شدند، از شیرخوارانی که با فرمولای نی نی تغذیه می شدندبیشتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0p<). همچنین در مقایسه این فرمولاها از نظر بروز کولیک شیرخوارگی، تعداد دفعات کولیک در روز در شیرخوارانی که با فرمولای نی نی تغذیه می شدند از آنان که با فرمولای بیومیل یا شیر مادر تغذیه می شدند، بیشتر بود (05/0p<). در بروز کولیک و یا تعداد دفعات اجابت مزاج بین دوجنس تفاوت معنی داری وجود نداشت ولی شیر مادرخواران مدفوع شل بیشتری داشته و در بین مصرف کنندگان فرمولای نی نی در مقایسه با سایر انواع فرمولا و شیر مادر، تعداد شیرخوارانی که مدفوع سفت داشتند از سایرین بیشتر بود (05/0p<). رنگ مدفوع نیز در فرمولای مختلف و شیر مادر به هم شباهت داشتند. با توجه به نتایج فوق می توان استنباط کرد که شاید تفاوت های بسیار اندک موجود در فرمولاهای مختلف سبب بروز اختلالات گوارشی متفاوتی می گردد که در مواردی که این عوارض باعث ایجاد مشکل در شیرخوار شود، شاید بتوان با تغییر در فرمولااین مشکلات را کمتر نمود.
    کلیدواژگان: شیر مادر، فرمولا، شیرخواران، مدفوع
  • زهرا پیشکار مفرد، سکینه سبزواری، سکینه محمدعلیزاده صفحه 153
    سل هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین علل مهم مرگ و میر به وسیله یک میکروب واحد شناخته می شود. براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، آلودگی نیمی از جمعیت کره زمین به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، بروزسالیانه 9 میلیون مورد بیماری و موارد سل مقاوم به درمان باعث شده که بیماری سل مجددا به عنوان یکی ازمعضلات بهداشتی جهان مطرح شود. درمان، مهمترین وسیله پیشگیری از انتشار بیماری در جامعه است وشایع ترین علت جواب ندادن به درمان، مصرف نامنظم داروها و به طور خلاصه، عدم رعایت رژیم درمانی ازجانب بیماران است. این مطالعه به منظور تعیین دانش و نگرش بیماران مبتلا به سل ریوی در مورد بیماری سل ورعایت رژیم درمانی توصیه شده در مراجعه کنندگان به مراکز مبارزه با سل شهر زاهدان انجام گرفت. جمعیت موردبررسی شامل تمام بیماران مبتلا (113 نفر) در زمان جمع آوری داده ها بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه وچک لیست مشاهده پژوهشگر ساخته استفاده شد که در چهار بخش شامل مشخصات فردی و ویژگی های مربوط به بیماری و درمان دارویی، سؤالات دانش، عبارات نگرش و سؤالات مربوط به رعایت رژیم درمانی تنظیم شده بود. با توجه به نتایج به دست آمده، در مجموع بیماران مورد مطالعه 47% نمره دانش و 77% نمره نگرش را کسب کردند. رعایت جنبه های مختلف رژیم درمانی شامل رعایت کلیه موارد مربوط به مصرف صحیح داروها، مراجعه به موقع جهت دریافت دارو و دفع بهداشتی خلط به ترتیب 3/20%، 5/27% و 5/34% بود. افراد باسواد، ساکن شهر،با ملیت ایرانی و آموزش دیده به طور معنی داری از نمره دانش و نگرش بیشتری برخوردار بودند (05/0P<).همچنین رعایت بیشتر جنبه های مختلف رژیم درمانی نیز در افراد ساکن در شهر و آموزش دیده به طور معنی داری بیشتر بود (05/0P<). به علاوه، ارتباط مثبت و معنی داری بین نمره دانش و نگرش وجود داشت (05/0P<،46/0=r).
    کلیدواژگان: سل، دانش، نگرش، رعایت، رژیم درمانی
  • بهرام یوسفیان، حسین مزدارانی، منیژه مختاری دیزجی صفحه 161
    علی رغم تحقیقات گسترده ای که در رابطه با آثار بیولوژیک امواج فراصوتی انجام شده است، هنوز در موردآثار بیولوژیک آن به ویژه اثر بر مولکول DNA تردید وجود دارد. از آنجا که هر گونه تغییر در مولکول DNAمی تواند موجب آسیب های کروموزمی شود، بررسی آثار کلاستوژنیک (آسیب های کروموزومی) امواج فراصوتی حایز اهمیت است. در این مطالعه اثر سیتوژنتیک امواج فراصوتی درمانی پیوسته با فرکانس ZMH1 و توان های 5/0، 1 و 5/1 وات بر لنفوسیت های تحریک نشده انسان مورد بررسی قرار گرفت. لنفوسیت های نمونه خون هپارینه با استفاده از محیط جدا کننده «فایکول هایپاک» جداسازی شد و سپس تحت تاثیر امواج فراصوتی قرارگرفت. نمونه های تابش دیده در محیط RPMI 1640 کشت داده شد و سلول ها با فیتوهماگلوتینین تحریک شدند وبا استفاده از سیتوکلازین B سلول های دو هسته ای در مرحله سیتوکیناز متوقف گردیدند. برای هر نمونه فراوانی میکرونوکلئی در 1000 سلول دو هسته ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی نمونه های شاهد، Shamو نمونه هایی که تحت تابش امواج فراصوتی با توان های مختلف از 5/0 تا 5/1 وات قرار گرفتند، نشان داد که بین گروه Sham و گروه تابش دیده با امواج فراصوتی با توان 5/0 وات اختلاف معنی داری وجود ندارد. فراوانی میکرونوکلئی در سلول هایی که تحت تابش 1 و 5/1 وات امواج فراصوتی قرار گرفتند، اختلاف معنی داری را باگروه شاهد و Sham نشان داد (05/0P<). در مطالعه حاضر به علت کوتاهی زمان تابش، افزایش دما محسوس نبود، لیکن پدیده های مکانیکی امواج فراصوتی شامل آثار شیمیایی که موجب تشکیل رادیکال های آزاد(احتمالا ناشی از پدیده حفره سازی در محیط تابش) می گردد و لرزش های مکانیکی مولکول های بزرگ که ساختمان نسبتا شکننده ای دارند، می تواند نقش عمده ای در ایجاد آسیب کروموزومی در توان های بالاتر امواج فراصوتی داشته باشد.
    کلیدواژگان: امواج فراصوتی پیوسته، اثر سیتوژنتیک، لنفوسیت انسان، میکرونوکلئی
  • علی مؤمنی، محمدرضا رئیس زاده، ملیح سادات امین جواهری صفحه 169
    لیشمانیوز جلدی از جمله شایع ترین بیماری های بومی منطقه اصفهان می باشد. این بیماری در بعضی از نقاط ایران به صورت هیپراندمیک وجود دارد. درمان های متعددی برای لیشمانیوز جلدی پیشنهاد شده است ولی هنوز درمان قاطعی برای این بیماری وجود ندارد. متداول ترین درمانی که برای لیشمانیوز جلدی به کار می رود، ترکیبات آنتی موان پنج ظرفیتی (گلوکانتیم و پنتوستام) است ولی متاسفانه این داروها عوارض زیادی داشته و در ضمن تنها راه مصرف آن ها تزریقی است. آلوپورینول از داروهای خوراکی است که در درمان لیشمانیوز جلدی پیشنهاد شده است. هدف اصلی این مطالعه ارزیابی اثر آلوپورینول توام با دوز پایین گلوکانتیم در درمان لیشمانیوز جلدی و مقایسه اثر آن با دوز متداول گلوکانتیم است. این تحقیق به روش Open controlled study انجام شد. تعداد 72 بیمار مبتلا به لیشمانیوز جلدی که بیماری آنها به وسیله آزمایش اسمیر مستقیم ثابت شده بود، به طور تصادفی در دو گروه تحت درمان قرار گرفتند. گروه اول شامل 36 بیمار که تحت درمان با گلوکانتیم تزریقی با دوز متداول (60 میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن) به مدت 20 روز قرار گرفتند و گروه دوم شامل 36 بیمار که تحت درمان با گلوکانتیم تزریقی با نصف دوز متداول (30 میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن) همراه با قرص آلوپورینول خوراکی به مدت 20 روز قرار گرفتند. نتایج حاصل در انتهای درمان و یک ماه و سه ماه پس از قطع درمان (از نظر عود مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در گروه اول 2 / 74 درصد بیماران به درمان پاسخ دادند و پس از مدت سه ماه عودی نداشتند و در گروه دوم 6 / 80 درصد بیماران به درمان پاسخ مناسب دادند که از نظر آماری اختلاف قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نگردید (408 / 0P=). در هیچیک از دو گروه عوارض قابل ملاحظه ای مشاهده نشد. با درمان توام آلوپورینول و گلوکانتیم می توان دوز درمانی گلوکانتیم و در نتیجه تعداد دفعات ترزیق دارو را کاهش داد و امکان بروز عوارض دارو نیز کمتر خواهد شد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، گلوکانتیم، آلوپورینول
  • احمد یگانه مقدم، صفرعلی طالاری، مهندس روح الله دهقانی صفحه 178
    لینگواتولا سراتا یکی از انگل های اکتوپارازیت از شاخه بندپایان است که بیشتر حیوانات گوشتخوار وگیاه خوار و ندرتا انسان به آن آلوده می شوند. این انگل گاهی در مرحله بلوغ و اغلب در مرحله لاروی و نیمفی باعث بیماری پنتاستومیازیس در انسان می شود. انسان در اثر عدم رعایت بهداشت و مصرف جگر خام یا نیمه پخته به گونه Linguatula serrata آلوده می گردد. آلودگی در انسان اغلب در حفرات بینی، حلق و سینوس ها دیده شده است. بیماری بیشتر موجب فارنژیت، حالت تهوع و استفراغ، سوزش و خارش حلق، سرفه های شدید و آبریزش بینی در افراد می شود (Marrara syndrome). درمان بیماری با عمل جراحی و برداشتن انگل و تجویزآنتی هیستامین ها امکان پذیر می باشد. این مقاله گزارش آلودگی در یک زن 30 ساله اهل و ساکن حسن آباد کاشان است که پس از خوردن جگر خام گوسفند دچار فارنژیت، سوزش و خارش شدید حلق با سرفه های شدید، حالت تهوع و استفراغ شده بود. پس از خارج نمودن انگل از ناحیه کنار لوزه بیمار، نیمف بند پا تشخیص داده شد. پس ازبررسی خصوصیات مرفولوژیک آن در چسب ژل گلیسرین توسط فرد متخصص، وجود لینگواتولا سراتاlinguatula serrata تایید گردید.
    کلیدواژگان: لینگواتولا سراتا، پنتاستومیازیس، کاشان، سندرم مارارا
|
  • Vahedian Ardakani J., Zeinalinejad H., Ramazani A Page 123
    Diabetes mellitus is a systemic disease that involves multiple organs. Several documented studies indicated that prevalence of gallstone in diabetics is higher than nondiabetics. Thus, rate of acute cholecystitis and cholecystectomy should be higher in these patients. Some studies have shown that the risk of postoperative complications is higher in the diabetics. This cross-sectional study has been done from 1374 to 1377 in two university hospitals (Bahonar and Kerman-Darman) of Kerman. The study is conducted on 227 sequential patients with cholecystitis that were candidates for cholecystectomy within 72 hours of diagnosis. After preliminary therapy and Para clinic study, including fasting blood sugar (FBS) measurement, upper midline laparotomy was performed-following induction of general balanced anesthesia. Stage of the disease was registered during the operation. The subjects were followed up to 30 days for detection of postoperative complications. There were 34 (15%) diabetics (5 type-1 and 28 type-2 diabetics) with age of 62.6±11.9 years, and 193 (85%) nondiabetic patients aged 54.4±15.8 years old. Therefore the age of diabetics were higher than that of nondiabetics (P=0.0008). FBS of diabetic and nondiabetic groups were 189.12±53.64 mg/dl and 91.44±15.15 mg/dl respectively (P=0.0001). As for as progression of the disease, 25 (23.5%) of diabetics and 90 (74%)of non diabetics had a higher stages of cholecystitis (P<0.05). Postoperative complications were encountered in 15 (38.4%) cases of diabetic and 21 (10.5%) cases of nondiabetic groups (P<0.001, OR=5.33, X²=19.86). It seems that increased prevalence of postoperative complications in diabetic patients is due to more advanced stages of their disease at the time of diagnosis. However systemic changes due to aging in diabetic patients should also be considered.
  • Shamsadini S., Fekri Ar, Esfandiyar Pour I., Saryazdi S., Rahnama Z., Zandi S., Ghorbani A., Afshar F Page 130
    The incidence of survival analysis and hazard rates in 55 patients with the pemphigus have been determined for a period of 12 years from 1989- 2000. The effect of pemphigus type, sex, age and the method of treatment were evaluated separately. For this equation ht(x)=ho(t) exp {?? i Xi} was chosen in which ho is the baseline hazard in zero time, ht is hazard happened later (in time t),? is regression coefficient and X can be age, sex, pemphigus type and method of treatment. Results of this study revealed that the upper age groups had relatively smaller survival chance than those of lower age groups, and women less than men. The first 8 years after pemphigus diagnosis, patients with vulgaris and vogtan type as compared with foliaceae and etythmatous had also less survival chance, so was combined therapy compared with single therapy (Corticosteroides). Other parameters like job type and place of living had no apparent effect.
  • Alaei H., Moshtaghy Aa, Rezaie Kh Page 137
    In regard to the role of Aluminium in the emergence of psychological disorders in patients with chronic kidney diseases, this research project studied the acute, and chronic effects of Alluminium on memory and learning abilities of rat. In order to determine the short and long term effects of Alluminium on different stages of memory and learning abilities, after grouping the rats Alluminium chloride with concentrations of 1mg, 5mg, 10mg and 20mg was used per kg of body weight. The Alluminium was given by intraperitoneal injection during 3 phases of 30 days, 60 days, and 90 days and following this a shuttle box was used to evaluate its effects on memory and learning abilities. The results indicated that plasma level of alluminium was significantly increased, however Alluminium at 90 mg/kg had no significant effect on the rat’s ability of learning. However doses of 1, 5, 10 mg/kg clearly had a significant inhibition effect on memory and learning abilities. This inhibitory effect had a direct correlation with the duration and does of the Alluminium injection. The highest inhibitory effect on memory and learning abilities was achieved at 15 mg/kg dose at 30 and 45 days, which was 34.5 and 52.3% respectively (P<0.05). Injection of 2 mg/kg of arecholine caused an increase of 25% in learning abilities and was statistically significant in comparison to the control group (P<0.05). It can be concluded from this study that Alluminium have an inhibitory effect on metabolism of nerve cells, and induces alterations on memory level and rat’s learning ability, these changes completely depended on the concentration and duration of exposure to Alluminium.
  • Vahidi Aa, Ghazanfari F., Daie Parizi Mh, Bahman Bijari B Page 147
    The aim of this study was to compare the effects of breast-feeding and formula-feeding on the characteristics of stool in infants, 1 to 3 months of age. In this investigation, 651 infants (338 girls (51.9%) and 313 boys (48.1%)) with a mean age of 2.18±0.84 months were studied. This population included of infants presenting to four different Health and Medical centers in Kerman for routine vaccination. They were exclusively fed with either breast milk or Nan, Nini, My boy. There was significant difference between the breast-fed and formula-fed infants (P<0.05). Infants fed Nan formula had more defecation per day than infants fed Nini formula, and this difference was statistically significant (P<0.05). The frequency of colic attacks per day was significantly higher in infants fed Nini formula than those fed Biomil formula or breast milk (P<0.05). The number of defecations or colic attacks per day was not statistically correlated with the sex of infants. There were more loose stools among breast-fed infants, and the frequency of firm stools was significantly higher in infants fed Nini formula than infants fed with other formulas or breast milk (P<0.05). The color of stool was similar in all studied groups. We concluded that minute differences in the composition of different formulas can cause various gastrointestinal symptoms, which may alleviate with replacing that formula with another one.
  • Pishkar Mofrad Z., Sabzavari S., Mohammad Alizadeh S Page 153
    Tuberculosis is still known as the most fatal disease of man caused by a single microbe. According to the report of world Health Organization, contamination of about half of the population of the world by Mycobacterium tuberculosis and nine million cases of tuberculosis annually as well as appearance of the resistant forms of tuberculosis has made it one of the health difficulties in the world. Treatment is the most important factor to prevent its spread; and the most important reason for inefficiency of the treatment is the irregular taking of medicines or in other words noncompliance on the part of the patient. This study was carried out to assess the knowledge and attitude of the patients who are infected with pulmonary tuberculosis and referred to the antituberculosis centers in zahedan toward pulmonary tuberculosis and compliance with the prescribed treatment regimen. The sample size at the time of data collection included all the patients (113 people). A questionnaire and a researcher observation checklist was used for data collection. The checklist included four parts containing question about demographic characteristics, disease, medical treatment; knowledge; attitude; and compliance. The results showed that the patients scored 47% of knowledge and 77% of attitude marks. In the case of other aspects of compliance with treatment regimen like proper taking of the medicine, consistency to treatment, sanitary repelling of the sputum they scored 34.5%, 27.5% and 20.3% of the marks respectively. Also educated, urban, Iranian nationality and trained patients scored meaningfully better marks in knowledge and attitude questions. Furthermore the urban and trained patients had a meaningfully better compliance with the treatment regimen; and higher knowledge resulted in better attitude and compliance.
  • Yoosefian B., Mozdarani H., Mokhtari Dizaji M Page 161
    In spite of wide spread investigations performed, the biological effects of ultrasound waves, specially on DNA molecule has not been fully understood. Since any alteration in DNA molecule can lead to chromosome abnormality, the study of clastogoenic effects of ultrasound is important. In this study, the effect of 1MHz frequency continuous waves with the power of 0.5, 1 and 1.5 Watts on G0- human lymphocytes was investigated. Lymphocytes were separated from heparinized peripheral blood by using lymphocyte separation medium and then were exposed to ultrasound waves. Exposed samples were cultured in RPMI-1640 treated with phytohaemaglutinin. (PHA) and then binuclei cells were harvested using cytochalasin B. For each sample 1000 binuclei were examined for the presence of micronuclei. Results obtained from control, sham control and samples exposed to various ultrasound waves with different powers from 0.5 to 1.5 W showed that there is no statistical difference between the frequency of micronuclei observed for sham, control and samples to 0.5 W. However cells exposed to 1 and 1.5 W ultrasound waves showed significantly higher micronuclei frequency compared to control and sham groups (P<0.05). In the present study, because of short exposure duration, temperature rise and hence thermal effect on cells was negligible. Therefore, mechanical process of ultrasound waves including chemical effects which lead to free radical formation (Probably due to cavitation in exposure field) and mechanical vibration of large molecules which are fragile structures may play a role in chromosomal aberration and micronuclei formation.
  • Momeni A., Raiszadeh Mr, Amin Javaheri Page 169
    Cutaneous leishmaniasis is one of the most prevalent endemic disease in Isfahan which is also hyperendemic in other parts of Iran. Different treatments have been suggested for cutaneous leishmaniasis, however no definite treatment has been found. The most common treatment for cutaneous leishmaniasis is glucantim and pentostam, however these drugs have significant side effects and can only be used intravenously. Allopurinol is one of the oral medicines suggested for the treatment of cutaneous leishmaniasis. The goal of this study is to determine the healing effect of Allopurinol with low doses of glucantim, on the treatment of cutaneous leishmaniasis, and its comparison with the standard glucantim treatment regimen. In this open controlled study a total of 72 patients infected with cutaneous leishmaniasis were divided randomly into two groups. The first group consists of 36 subjects which were treated for 20 days with intravenous glucantim (60 mg/kg) and the second group (36 subjects) were treated simultaneously with glucantim (30 mg/kg) and Allopurinol tablets. The results were evaluated at the end of treatment period, one month and 3 months following the treatment. In the first group 74.2% and in the second group 80.6% of the patients responded well to the treatment with no recurrence of the disease. No significant difference was observed between the two groups (P=0.408). Significant side effects were not observed in either of the groups. Therefore based on this results, it can be concluded that with simultaneous treatment of Allopurinol glucantim, one may reduce the number of injections and the side effects of the drugs.
  • Yeganeh Moghadam A., Talari Sa, Dehghani R Page 178
    Linguatula serrata, an ectoparasite, belonging to the arthropods order, has diverse forms of adult, nymph and larva. It causes pentastomiasis and respiratory tract disorder in reptiles or carnivorus and herbivorous mammals and rarely human. Human might be involved in case of consuming raw or semi cooked liver of animals. The infestation may lead to acute pharyngitis, dysphagia, vomiting, nasal discharge, a human infestation is usually the result of consumption of raw or semi cooked animal liver carrging lings. Human infestation usually occurs through nostrils, throat and sinuses. The clinical manifestations are pharyngitis, nausea, vomiting, pharyngeal irritation severe cough and rhinitis (Morrara syndrome). The choice of treatment is surgery and removal of parasite and using antihistamines. This is a case report of a 30-year old woman from Hassan-Abad, Kashan, presented with the typical symptoms of the disease after eating raw sheep liver. Diagnosis was made after removal of the nymph parasite from the tonsile morgin. Linguatula serrata was confirmed to be cause after morphologic study in the laboratory.