فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 52، تابستان 1388)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 52، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علی عیشی، عزت الله رحیمی، ناصر قره باغی صفحه 5
    :
    مقدمه و هدف
    بیماری سل بر تمامی سیستم های بدن انسان و از جمله سیستم خونساز، تاثیر گذار است. این مطالعه با هدف تعیین کم خونی و سایر تغییرات خون محیطی در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی قبل و بعد از درمان درمراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1386 انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه از نوع قبل و بعد 85 بیمار مبتلا به سل فعال ریوی که سل آنها براساس علایم بالینی به همراه یافته های رادیولوژیک همراه با دو اسمیر خلط مثبت برای باسیل کخ یا یک اسمیر مثبت و یک کشت مثبت به اثبات رسیده بود وارد مطالعه شدند. از بیماران نمونه خون جهت شمارش کامل سلولها و اندکسهای خونی با استفاده از سیستم هماتولوژیک H3 قبل و پس از دوره درمان سل گرفته شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.Win و توسط آزمونهای آماری مک نمار و t وابسته تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    از میان بیماران مورد مطالعه 60 درصد مرد و 40 درصد زن بودند. 53 درصد بیماران هنگام تشخیص بیماری مبتلا به آنمی بودند که از میان آنان 18 نفر یعنی 2/21 درصد آنمی شدید داشتند. کم خونی در بیماران بعد از درمان سل به طور معنی داری کمتر بود (001/0 = P). حدود 31 درصد از بیماران در هنگام تشخیص لوکوسیتوز و 9/12 درصد ائوزینوفیلی داشتند که پس از درمان به ترتیب 5/3 و 3/2 درصد بود. قبل از درمان 5/23 درصد دچار ترومبوسیتوپنی بودند در حالیکه پس از درمان 4/16 درصد ترومبوسیتوپنی داشتند.
    نتیجه نهایی: شیوع کم خونی در بیماران مبتلا به سل ریوی در هنگام تشخیص بسیار بالا می باشد. در بیمارانی که کم خونی شدید داشتند و در تعداد کمی پس از درمان آنمی به طور کامل اصلاح شد، بنابراین لازم است در این موارد کم خونی تنها به بیماری سل نسبت داده نشود و علت آن مورد بررسی قرار گیرد
    کلیدواژگان: سل ریه، شمارش سلولهای خون، کم خونی
  • مجید جاسمی، علیرضا خردمند، قاسم ساکی، مجید زینلی صفحه 11
    مقدمه و هدف
    در این مطالعه اثرات میدان های مغناطیسی و نقش محافظتی سولفات روی با دوزهای متفاوت بر روند اسپرماتوژنز موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی 32 موش صحرایی بالغ نژاد ویستار با سن 10 هفته وبا وزن 10± 200 گرم بطور کاملا تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند گروه 1: به عنوان گروه شاهد، گروه 2: تحت میدان مغناطیسی با قدرت7/1 میلی تسلا قرار گرفتند، گروه 3: تحت میدان مغناطیسی با قدرت 7/1 میلی تسلا قرار گرفتند و روزانه ppm200 سولفات روی روزانه و به صورت خوراکی دریافت کردند.گروه 4: تحت همان میدان مغناطیسی قرار گرفتند و روزانه ppm 500 سولفات روی روزانه و به صورت خوراکی دریافت کردند.پس از گذشت 40 روز موش ها کشته شده، اپیدیدیم آنها استخراج و پس از سوراخ سوراخ شدن توسط نوک سوزن سرنگ انسولین در قطرات 50 میکرولیتری محیط کشتT6+5mg/ml BSA قرار داده شدند و سپس به مدت یک ساعت در انکوباتور و تحت شرایط 37 درجه سانتیگراد و 5 در صد دی اکسید کربن انکوبه شدند. تعداد و حرکت اسپرم ها بررسی و اطلاعات حاصله در جدول ثبت اطلاعات درج گردیدند. داده ها با استفاده از آزمون ANOVA و آزمون های تکمیلی توکی و دانکن تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    میانگین تعداد اسپرم ها در گروه های 1، 2، 3 و 4 بترتیب برابر 96/7±6/56، 31/1±2/30، 09/2±6/38 و74/6±5/42 میلیون در میلی لیتر بود.آنالیز آماری انجام شده نشان داد که تعداد اسپرم ها در گروه دوم بطور معنی داری نسبت به گروه های دیگر کمتر بود) 05/0>p) هم چنین تعداد اسپرم ها در دو گروه سوم و چهارم بطور معنی داری از گروه دوم بیشتر بود(05/0 (p< در صد اسپرم های با حرکت پیشرونده (رو به جلو) به ترتیب در چهار گروه مورد مطالعه برابر 88/3±25/ 52، 82/1 ± 35/22، 17/3 ±26/ 49 و 05/4 ±11/ 46 بود. آنالیز آماری انجام شده نشان داد که در گروه دوم در صد اسپرم های متحرک بطور معنی داری از دیگر گروه ها کمتر بود (05/0.(p< نتیجه نهائی: میدان الکترومغناطیسی سبب آسیب به روند اسپرماتوژنز موش صحرایی می شود و ترکیبات روی می توانند آسیب وارده شده به روند اسپرماتوژنز را کم کند
    کلیدواژگان: امواج الکترومغناطیس، تعداد اسپرم، حرکت اسپرم، روی
  • طاهره اشرفگنجویی صفحه 16
    مقدمه و هدف
    کاهش مطلوب سیر زایمان میتواند شیوع سزارین را کاهش دهد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر افزایش مایعات داخل وریدی بر سیر زایمان در خانمهای باردار نولی پار بود.
    روش کار
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور بر روی180 زن باردار شکم اول با حاملگی ترم(37 هفته حاملگی یا بیشتر) که در مرحله فعال زایمانی بودند، انجام شد. آنها به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. گروه مورد ml/h 250و گروه کنترل ml/h125 سرم رینگر لاکتات دریافت کردند. مدت مرحله فعال و مرحله دوم زایمانی،کل مدت لیبر، شدت درد بر اساس visual analogue scale)) VAS، میزان نیاز به اکسی توسین،میزان سزارین وآپگار نوزادی بررسی شد.
    نتایج
    هر دو مرحله زایمانی در گروه مورد مطالعه کمتر از گروه کنترل بود (p<0.005). مدت زمان فاز فعال زایمان66 دقیقه ومدت زمان مرحله دوم زایمان 20 دقیقه کمتر از گروه کنترل بود. میزان نیاز به اکسی توسین در گروه مورد به طور معنی داری کمتر بود (p<0.001). شدت درد زایمان و میزان سزارین نیز بطور معنی داری در گروه مورد مطالعه کمتر بود (به ترتیب 012/0 p< و 001/0 p<). آنالیز داده ها نشان داد که نوزادان گروه مورد درجه آپگار بالاتری داشتند(03/0 P<). نتیجه نهایی: نتیجه مطالعه نشان داد که افزایش دریافت مایعات وریدی توسط زنان باردار در طول مدت دردهای زایمانی می تواند به صورت فاکتوری مستقل سیر زایمان را کوتاه کند و شدت درد زایمانی را کاهش دهد. یر اساس این نتایج توصیه می شود در صورتیکه منعی برای افزایش دریافت مایعات وریدی برای مادر وجود نداشته باشد به میزان ml/h 250مایع وریدی رینگر لاکتات دریافت کند
    کلیدواژگان: درد، زایمان، هیدارتاسیون
  • ایرج صالحی، مصطفی محمدی، امیر اسدی صفحه 20
    مقدمه و هدف
    بیماری دیابت یک اختلال متابولیک است که بدنبال کاهش در ترشح انسولین و یا مقاومت به عمل انسولین ایجاد می گردد. استرس اکسیداتیو حاصل عدم تعادل بین تولید رادیکالهای آزاد اکسیژن و ظرفیت دفاع آنتی اکسیدانی به شدت با دیابت و عوارض آن در ارتباط می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثرات دیابت تجربی بر شاخص های استرس اکسیداتیو و تاثیر ورزش تردمیل بر آن در بافت قلب می باشد.
    روش کار
    مطالعه تجربی کاربردی حاضر، بر روی 40 عدد موش صحرایی نر (20±200 گرم) که در چهار گروه (کنترل، کنترل سالم ورزش کرده، دیابتی بدون ورزش و دیابتی ورزش کرده) تقسیم شده بودند انجام گرفت. دیابت بوسیله تزریق تک دوز استرپتوزوتوسین(50 میلی گرم به ازای هرگیلوگرم وزن بدن، داخل صفاقی) ایجاد گردید. مدت مطالعه 8 هفته و ورزش تردمیل بمدت 1 ساعت، 5 روز در هفته انجام شد. پس از پایان دوره ورزش، ابتدا حیوانات با تیوپنتال سدیم(mg/kg 50) بیهوش، قلب خارج و بطن چپ در روی یخ جدا و در80- درجه سانتیگراد تا زمان آزمایش نگهداری گردید. قسمت رویی بدست آمده حاصل از هموژنیزاسیون بافت قلب برای تعیین فعالیت آنزیم های سوپراکساید دیسموتاز(SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز(GPX)، گلوتاتیون ردوکتاز(GR) و کاتالاز(CAT) بعنوان وضعیت آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین میزان مالونیل دی آلدئید (MDA) بعنوان شاخص پراکسیداسیون لیپیدی و گلوتاتیون توتال بعنوان شاخص ظرفیت آنتی اکسیدانی بافت قلبی نیز اندازه گیری شدند.
    نتایج
    القای دیابت با کاهش در میزان فعالیت آنزیم های گلوتاتیون ردوکتاز و کاتالاز و عدم تغییر در فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز، در بافت قلب رت های دیابتیک نسبت به گروه کنترل همراه بود. همچنین القای دیابت موجب افزایش میزان MDA در گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل گردید. ورزش در گروه دیابتی موجب افزایش میزان MDA و فعالیت آنزیم های GR و CAT در بافت قلب رت های دیابتی ورزش کرده نسبت به گروه رت های دیابتی ورزش نکرده گردید. میزان گلوتاتیون توتال بافت قلب در تمامی گروه ها یکسان بود.
    نتیجه نهایی: تردمیل اجباری با شدت متوسط دارای اثرات مضر بر سیستم قلبی- عروقی در دیابت به دلیل افزایش سطح MDA در بافت قلب رتهای دیابتی ورزش کرده می باشد
    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، پراکسیداسیون لیپیدی، دیابت شیرین، ورزش تردمیل
  • مریم بهرامی شریف، مریم سادات حسینی صفحه 27
    مقدمه و هدف
    سقط خودبخودی شایعترین عارضه حاملگی است. علت سقط حتی در بررسی های دقیق در نیمی از موارد غیر قابل توجیه باقی می ماند. عوامل ایمونولوژیک از جمله آنتی بادی های آنتی تیروئید بعنوان یکی از علل سقط مطرح شده است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مقادیرآنتی بادی های آنتی تیروئید(TPO-Ab Anti و (Anti TG-Ab روی نتیجه حاملگی فعلی از نظر سقط یا ادامه یافتن حاملگی میباشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد که در آن 80 زن حامله با سن بین 40-20 سال و سن حاملگی زیر 20 هفته بررسی شدند، در40 نفر قبل از هفته 20 حاملگی سقط خودبخودی بوقوع پیوست و در40 نفر دیگر حاملگی شان بعد از هفته 20 ادامه پیدا کرد و منجر به زایمان شد. در صورتیکه زنان علت مشخصی برای سقط داشتند وارد مطالعه نمی شدند. از هر زن حامله پس از کسب رضایت 5CC خون جهت اندازه گیری آنتی بادی های آنتی تیروئید(Tpo-AbAnti و (Anti TG-Ab و 5CC خون جهت اندازه گیری TFT و FBS گرفته شد، در صورتی که TFT و FBS نرمال بود، بررسی بر روی نمونه خون جهت آنتی بادی آنتی تیروئید انجام شده و اطلاعات در فرم اطلاعاتی ثبت می شد. مقادیر بالای 75 u/ml جهت Tpo-Ab Antiو بالای 100 u/ml جهت Anti TG-Abغیر طبیعی تلقی شد.یافته های حاصل از این مطالعه در برنامه EXCEL وارد و دسته بندی شده و داده ها با آزمون های t-test و c2 و برنامه نرم افزاری spss تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    از 80 زن مورد بررسی 8 نفر تست آنتی بادی آنتی تیروئید غیر طبیعی داشتند که در 6 نفر مقادیر Anti TG-Ab غیر طبیعی بود و در 3 نفر مقادیر Anti Tpo-Ab و در 1 نفرهم مقادیر Anti Tpo-Abو هم مقادیر Anti TG-Ab غیر طبیعی بود. از 8 نفر بیماران با آنتی بادی آنتی تیروئید غیر طبیعی 7 نفر در گروهی بودند که به سقط منجر شدند و یک نفر در گروهی بود که به زایمان ختم شد. اختلاف مقادیر آنتی تیروگلبولین آنتی بادی و تیروپراکسیداز آنتی بادی بین 2 گروه معنی دار بود (P. value Anti TG=0.025)،P. value Anti Tpo=0.008)).
    نتیجه نهائی: نتایج بیانگرآن است که اختلاف آنتی بادی های آنتی تیروئید(Ab- Anti Tpo و-Ab Anti TG) بین دو گروه معنی دار بوده ومقادیر غیر طبیعی این آنتی بادی ها در گروهی بود که حاملگی اخیرشان به سقط منجر شده بود ولی ربطی به سابقه قبلی سقط نداشت.
    کلیدواژگان: آنتی تیروگلبولین آنتی بادی، آنتی تیروئید پراکسیداز، سقط جنین
  • مرجان مردانی حموله، عزیز شهرکی واحد صفحه 33
    مقدمه و هدف
    بیماران سرطانی دچار مشکلات جسمی، روانی واجتماعی زیادی می شوند که ممکن است این مشکلات باعث اختلال در روند کیفیت زندگی آنان گردد. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان وضعیت سلامت روان وکیفیت زندگی در بیماران سرطانی صورت گرفت.
    روش کار
    این مطالعه یک پژوهش مقطعی و همبستگی می باشدکه در آن90 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز در سال 1387 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی و کیفیت زندگی 36 سئوالی (فرم کوتاه) گرد آوری شد و با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد بسیاری از حیطه های کیفیت زندگی با سلامت روان همبستگی معنی دار دارد. حیطه های عملکرد فیزیکی از کیفیت زندگی با 3 حیطه اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی همبستگی معنی دار نشان داد. حیطه سلامت روانی از کیفیت زندگی تنها با حیطه علایم شبه جسمی از سلامت روان همبستگی معنی دارنشان داد (02/0 >P) و در نهایت در حیطه عملکرد اجتماعی از کیفیت زندگی با حیطه اختلال در عملکرد اجتماعی از سلامت روان همبستگی معنی دار مشاهده شد (05/0>P). درحیطه های سلامت روان، اضطراب با 006/0=Pدر زنان بیشتر از مردان وعلایم شبه جسمی با 025/0=P در زنان بیشتر از مردان ارتباط معنی دار را نشان داده است و از حیطه های کیفیت زندگی، عملکرد فیزیکی با 03/0=P در مردان بیشتر از زنان و درد جسمی با 001/0=P در زنان بیشتر از مردان، معنی دار می باشد. نتیجه نهائی: با توجه به یافته های مطالعه، حیطه های کیفیت زندگی بیماران سرطانی با حیطه های سلامت روان آنها رابطه دارد و سرطان بر جنبه های مختلف زندگی بیماران اثر گذاشته است
    کلیدواژگان: سرطان، سلامت روان، کیفیت زندگی
  • نورالدین کریمی، کامران عزتی، مهدی رهگذر، محسن زروار، کیمیا اسماعیلی، آیلین طلیم صفحه 39
    مقدمه و هدف
    مطالعات اندکی درباره درک و رضایت مندی بیماران مبتلا به کمر درد مزمن بعد ازانجام تمرینات ثباتی و یا درک کلی انها از برنامه ی درمانی انجام شده، صورت گرفته است.هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت مندی از تمرینات ثباتی در بیماران مبتلا به کمردرد مکانیکی مزمن غیر اختصاصی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع روش شناختی کیفی روی 43 بیمار مذکر انجام شد که در یک مطالعه کارآزمائی بالینی تصادفی شده به منظور بررسی اثرات برنامه تمرینات ثباتی تحت نظر به مدت 4 هفته شرکت کرده بودند. ابتدا یک مطالعه متدولوژیک به منظور تعیین پرسشنامه رضایتمندی و بررسی اعتبار محتوائی و تکرار پذیری در دفعات آزمون آن صورت گرفت و در پایان مطالعه کارآزمائی بالینی یک نمونه از پرسشنامه در اختیار آنان قرار داده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی استنباطی و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    توزیع متغیرهای دموگرافیکی نرمال بود(p>0.43). 5/53 در صد از بیماران شغل کم تحرک و 1/58 درصد از آنان سابقه فعالیت ورزشی داشتند. محل درد 5/46 درصد از بیماران وسط کمر و وسعت درد 2/65 درصد آنان تنها در ناحیه کمر بود. درد بیماران به دنبال انجام تمرینات ثباتی کاهش معنی داری را نشان داد (p<0.001)در حالیکه توانائی عملکردی در قالب نمرات مقیاس اوسوستری و کیوبک بیانگر افزایش معنی داری بود(p<0.002). میانگین و انحراف معیار نمره کلی به دست آمده از پرسشنامه رضایت مندی 07/4±16 بود.
    نتیجه نهائی: انجام تمرینات ثباتی باعث رضایت مندی بیماران مبتلا به کمردرد مکانیکی مزمن می گردد که این امر ممکن است مربوط به کاهش درد و افزایش عملکرد این بیماران به دنبال انجام تمرینات ثباتی باشد
    کلیدواژگان: تمرین درمانی، رضایت مندی، عملکرد، کمردرد
  • محمدعلی سیف ربیعی، ایرج صدیقی، مهردخت مزده، فرحناز دادرس، مریم شکوهی سلگی، عباس مرادی صفحه 45
    مقدمه وهدف
    ثبت اطلاعات پزشکی در پرونده های بیمارستانی(Hospital Records) در حقیقت مستند سازی فعالیت های تیم پزشکی در بیمارستان است. با توجه به اهمیت مسئله، مطالعه حاضر با هدف تعیین نواقص پرونده نویسی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 88 انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، اطلاعات پرونده های آموزشی بیمارستانهای دانشگاهی شهر همدان استخراج ودر چک لیست وارد گردید. نمونه گیری به شیوه نمونه گیری در دسترس از تمامی گروه های آموزشی انجام گردید. چک لیست تحقیق شامل16 سوال در خصوص وجود دستور بستری و ترخیص، وجود خلاصه پرونده، ثبت تشخیص نهائی، ثبت اقدامات درمانی و... بود که در هر مورد با پاسخ بلی یا خیر ثبت می شد. اطلاعات حاصل با نرم افزار spss16 آنالیز گردید.
    نتایج
    پس از بررسی 457 پرونده بیمارستانی از 4 بیمارستان آموزشی این نتایج بدست آمد: 94% پرونده ها دارای دستور بستری بودند. ثبت تاریخ، مهر وامضاء پزشک در 93 درصد پرونده ها وجود داشت.که این رقم با فراوانی ثبت تاریخ، مهر وامضا توسط کارورزان ودستیاران برابر بود.وبه همین نسبت نیز فرم شرح حال در پرونده های آموزشی وجود داشت. 88 درصد از فرم های شرح حال پرونده ها توسط کارورز و یا دستیارمهرو امضا شده بودند. تشخیص های افتراقی در 75 درصد، ثبت تشخیص نهائی در 90درصد و دستور ترخیص توسط پزشک در 84 در صدپرونده ها وجود داشت. 86 درصد پزشکان اقدامات درمانی و یا اعمال جراحی را در پرونده ثبت کرده بودند. ثبت اقدامات پاراکلینیکی در 83 درصد پرونده ها انجام شده بود. تنها 61 درصد از پرونده ها در برگه سیر بیماری امضا ومهر دستیار و یا کارورز را داشتند. برگه های مراقبت پرستاری دراکثریت قریب به اتفاق پرونده ها مهر و امضا شده بود(99درصد). در پرونده های آموزشی نیازمند مشاوره، در 83 درصد اطلاعات دقیق مشاوره از قبیل ساعت درخواست، تاریخ و... ثبت شده بود.همینطور در 82 درصد موارد مشاوره، مهر وامضا پزشک مشاور درج شده بود.
    نتیجه نهائی: یافته های پژوهش نشان داد که پرونده های بیمارستانی در ثبت اطلاعات دارای نواقص جدی می باشند. به نظر میرسد علل عدم رعایت اصول صحیح پرونده نویسی در بیمارستان های آموزشی چندگانه باشد که ازجمله آنها می توان به شلوغی وازدحام زیاد بیماران، عدم احساس مسئولیت توسط دانشجویان وکارورزان و مهمتر ازهمه عدم آموزش کافی در این خصوص اشاره کرد
    کلیدواژگان: پرونده های بیمارستانی، ثبت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • نسرین صوفی زاده صفحه 50
    پارگی رحم در حاملگی نادر است ولی می تواند در اغلب اوقات با عوارض فاجعه آمیزی همراه باشد و با شیوع بالای مورتالیتی و موربیدیتی مادر و جنین همراه گردد. شایع ترین علت پارگی رحم جدا شدن اسکار انسزیون قبلی سزارین می باشد. سایر عوامل زمینه ساز شایع پارگی رحم شامل دستکاری ها یا اعمال تروماتیزه کننده قبلی مانند کورتاژ، سوراخ شدگی رحم یا میومکتومی و یا تحریک بیش از حد یا نامناسب رحم با اکسی توسین می باشد.
    معرفی بیمار: در این گزارش، یک مورد پارگی خودبخود رحم در زن 36 ساله G5P2Ab2L1 با حاملگی دوقلویی در سن حاملگی 26-25 هفته معرفی می شود. بیمار به علت بررسی پره کلامپسی در بخش بستری می شودکه در سابقه بیمار یک میومکتومی به طریق لاپاروسکوپی وجود دارد که 3 ماه بعد از آن به علت نازایی ثانویه تحت IVF قرار می گیرد. در طی بستری به صورت ناگهانی دچار خونریزی واژینال مختصر و عدم حرکت جنین ها می شود که به دنبال سونوگرافی اورژانسی، گزارش دو جنین مرده با کاهش شدید مایع آمنیوتیک و میوم های رحمی با بزرگترین سایز 90 میلی متر داده می شود.
    نتیجه نهایی: جهت بیمار سعی در زایمان واژینال می شود که به علت عدم پاسخ جهت سزارین آماده می گردد حین عمل، پارگی رحم در محل قبلی میومکتومی به همراه دو جنین مرده داخل شکم وجود داشت در ضمن میومی در بافت رحم وجود نداشت و میوم های گزارش شده توسط سونوگرافی لخته های خون و امنتوم بود. محل پارگی ترمیم شد
    کلیدواژگان: پارگی رحم، سزارین، لاپاروسکوپی، میومکتومی
  • امیر اسدی فخر، فرهاد معظمی، ناهید منوچهریان صفحه 54
    مقدمه
    امروزه تعبیه راه هوایی امن و مطمئن جهت ایجاد بیهوشی عمومی از اقدامات ضروری درابتدای فرآیند بیهوشی می باشد، با توجه به وضعیت فیزیولوژیکی و آناتومیکی راه هوایی بیمار، تعبیه این راه گاها می تواند همراه با عوارضی از جمله آسیب به سینوس پیریفورم بوده و منجر به آمفیزم زیر جلدی گردد. آمفیزم زیرجلدی و پنومومدیاستین جزو عوارض نادر لوله گذاری تراشه می باشند و اگر بموقع درمان نشوند گاها حیات بیمار را بطور جدی می توانند تهدید نمایند.
    معرفی بیمار: بیمار زنی 48 ساله که بعلت اشک ریزش دو طرفه و با تشخیص انسداد مجرای اشکی کاندید عمل جراحی باز کردن دو طرفه کانال اشکی به روش آندوسکوپیک گردیده بود. آزمایشات روتین، معاینات بالینی و نمای لارنگوسکوپیک بیمار همگی در محدوده نرمال بودند. بیمار در طول لوله گذاری داخل تراشه و حین عمل مشکل خاصی نداشت، اما 90 دقیقه بعد از هوشیاری و انتقال به بخش بدنبال سرفه دچار آمفیزم شدید زیر جلدی در ناحیه گردن گردید. لذا جهت مراقبت کامل، بیمار به بخش مراقبتهای ویژه منتقل و طی اقدامات درمانی بعد از 13 روز از بخش مرخص گردید. نتیجه نهایی: بیمارانی که کاندید بیهوشی عمومی بوده و بر اساس معاینات رایج و نمای لارنگوسکوپیک نیز مشکلی از لحاظ لوله گذاری تراشه ندارند در صورت خشونت در مراحل لوله گذاری تراشه، جای گذاری لوله معدی و ساکشن های عمیق دهان مخصوصا با لوله های قطور، احتمال آسیب و شانس بروز آمفیزم زیرجلدی در آنها افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: آمفیزم زیر جلدی، سینوس پیریفورم، لوله گذاری داخل تراشه
|
  • A. Eishi , E. Rahimi , N. Gharabaghi Page 5
    Introduction &
    Objective
    Tuberculosis is an ancient disease that will affect human health in the future. Tuberculosis is a systemic disease and more body systems are affected such as hematologic system. This study was conducted to determine peripheral blood changes in pulmonary tuberculosis detecting by H3 technicon in Urmia hospitals in the west of Iran.
    Materials and Methods
    In this study 85 patients with active pulmonary tuberculosis were evaluated for peripheral blood manifestation before and after anti tuberculosis chemotherapy. Subjects were diagnosed as active pulmonary tuberculosis with two sputum smears positive for acid fast bacillus or one smear plus one positive culture. Peripheral blood count and indices were determined by H3 technicon system and peripheral blood smear. Data were analyzed with SPSS. Win software and using Mac Nemar and Paired – Sample t-test.
    Results
    According to the result of this study 60 percent of our patients were male. Prevalence of anemia at the time of presentation was 53 percent, in 18 patients (21.2 percent), anemia was severe. In the post-treatment phase, anemia was significantly lower than pretreatment phase (P=0.001). Leukocytosis was found in 31 percent and eosinophilia in 12.9 percent that was 3.5 and 2.3 percent respectively in post-treatment period. Thrombocythopenia was seen in 23.5 percent of our patients before treatment and 16.4 after it.
    Conclusion
    Considering these results, prevalence of anemia among patients that were diagnosed as suffering active pulmonary tuberculosis was very high. Anemia in these patients was contributed to anemia of chronic disease and was not closely evaluated. After successful treatment some of anemic patients were still anemic. Anemia in presentation of tuberculosis has to be adequately evaluated and managed.
    Keywords: Anemia, Blood Cell Count, Tuberculosis, Pulmonary
  • M. Jasemi , A. Kheradmand , Gh. Saki , M. Zaynali Page 11
    Introduction &
    Objective
    The aim of this study was to investigate the effect of electromagnetic field on the count and motility of adult rat's sperms and the protective effect of different dosages of zinc sulfate on it.
    Materials and Methods
    Thirty two adult male rats were subdivided randomly into 4 groups: group1:serve as untreated controls,group2:was exposed to an electromagnetic field but received no additional treatment, groups 3 and 4: were exposed to electromagnetic radiation but respectively received 200 ppm and 500 ppm oral zinc sulfate daily. After 40 days all rats were killed and their epidydimises were removed and after extraction and incubation of sperm in incubator fewer than 37°C and 5% co2 for an hour the count and motility of sperms were examined under ×10 power of inverted microscope. Sperms were categorized into three groups on the basis of their motility: progressive motility, non progress motility and immotile. Sperm count determination by counting of 10 chambers in which sperm were counted.
    Results
    The mean sperm count was56.6±7.96 in the group 1 and in the groups 2, 3 and 4, 30.2±1.31, 38.6 ±2.09and 42.5±6.74 respectively. Therefore the group 2 had a significantly lower sperm count in comparison with the other groups(p<0.05).sperm with progressive motility was 52.25±3.88 in group 1, 22.35±1.82 in group 2, 49.26±1.66in group 3 and 46.11±4.05 in group 4. Therefore the group 2 had a significantly lower sperm motility in comparison with the other groups (p<0.05). There was no difference between the other groups (p>0.05)
    Conclusion
    Testicular tissue damage can be caused as a result of exposure to an electromagnetic field. This damage can be preserved by zinc supplementation but there is not any significant difference between different administrated dosages of zinc sulfate.
    Keywords: Electromagnetic, Sperm Count, Sperm Motility, Zinc
  • T. Ashrafganjooei Page 16
    Introduction &
    Objective
    Decreased labor period can reduce the incidence of cesarean section. The aim of this study was to evaluate the effect of increased hydration on labor in nulliparous pregnant women.
    Materials and Methods
    This randomized double blind clinical trial was done on 180 nulliparous term pregnant women (GA³37weeks), whose active phase of labor had started. They were grouped as case and control groups. The case group received 250 ml of ringer lactate and control group received 125ml of ringer lactate. The duration of each phase (active and second phases) and total duration of labor, severity of pain by means of visual analogue scale, need of oxytocin, cesarean section ratio and apgar of neonate were studied.
    Results
    Both phases of labor were significantly less than what was for the other group (p<0.005) and this reduction in period was calculated 66 minutes for active phase and 20 minutes for the second phase. The control group needed to receive oxytocin significantly more than the other one (p<0.001), pain score and cesarean section ratio were significantly less than the case group (p<0.012, p<0.001 respectively). The analysis of the data showed that neonates whose mothers had been hydrated, had a better apgar score than the others (p<0.03).
    Conclusion
    This study showed that hydration of pregnant women during labor will lead to independently significant reduction in duration of labor and also lower severity of labor pain. According to our results, it is recommended administer in the patients who have no contraindication for hydration, to 250 ml/h intravenous fluid.
    Keywords: Hydration, Labor, Pain
  • I. Salehi , M. Mohammadi , A. Asadi Fakhr Page 20
    Introduction &
    Objective
    Diabetes is a metabolic disorder caused by low secretion or resistance to the insulin action. Oxidative stress, as a result of imbalance between the free radical production and antioxidant defense systems is strongly related to diabetes and its complications. The aim of the present study is to evaluate the effect of experimental diabetes and forced treadmill exercise on oxidative stress indexes in heart tissue.
    Materials and Methods
    40 male wistar rats (200±20g) were divided into four groups(n=10): control, control with exercise, diabetic, diabetic with exercise. Diabetes was induced by a single dose injection of streptozotocin (50 mg/Kg-1, i.p). Treadmill was performed for 1 hour, 5 days in 8 weeks. At the end of the experiments, the rats were anesthetized by sodium pentobarbital (50 mg/Kg-1, i.p) and left ventricle dissociate from heart and maintenance in -80 ºC. Supernatant from homogenization were used to determine the superoxide dismutase (SOD), gluthatione peroxidase (GPX), gluthatione reductase (GR) and catalase (CAT) activities as enzymatic antioxidant status. Also Maolnyldealdehyde (MDA) level as index of lipid peroxidation and total glutathione (T.GSH) of the heart tissue were measured.
    Results
    Diabetes significantly reduced CAT and GR activities in diabetic rats compared with control rats. SOD and GPX activities werent changed in the hearts of the diabetic rats. MDA level, as a lipid peroxidation index, increased in non exercised diabetic rats. In response to exercise, MDA level, CAT, GR and SOD activities showed a significant increase in exercise diabetic rats compared with non exercise diabetic rats.
    Conclusion
    Forced treadmill with moderate severity has harmful effects on cardiovascular system in diabetes because it increases MDA level of heart tissue in exercised diabetic rats.
    Keywords: Diabetes Mellitus, Lipid Peroxidation, Oxidative Stress, Treadmill Exercise
  • M. Bahrami Sharif , M. Hosseini Page 27
    Introduction &
    Objective
    Spontaneous pregnancy loss is the most common complication of pregnancy. However, after a thorough evaluation the potential cause remains unexplained in about half of the cases. Autoimmune disorders appear to play a prominent role among multiple factors implicated in pathogenesis of adverse pregnancy outcome, including thyroid antibodies. The purpose of this study is determination of antithyroid antibodies titer on the outcome of recent pregnancy that aborted or continued until delivery.
    Materials and Methods
    This study was descriptive cross sectional research. The information of 80 pregnant women being between 20 to 40 years old with gestational age of below 20 weeks were gathered for this study. 40 of these women aborted within 20 weeks and others, their pregnancies continued until delivery. All samples with known causes of abortion were waived. With written consents, blood of each pregnant woman was taken for the examination of antithyroid antibodies, FBS and TFT. If the two latters results were normal, the antithyroid antibodies were considered to be valid and the information was registered in prepared questionnaires. The values more than 75 u/ml for anti Tpo and 100 u/ml for anti TG were abnormal. Afterwards, using excel program the data were gathered, and the results were analyzed with t-test, c2 and spss software.
    Results
    8 out of 80 women, had abnormal antibody results; 6 women had abnormal anti TG while 3 women had abnormal anti Tpo, and in one case both of them were abnormal. 7 out of 8 women who had abnormal antibody were in the group aborted and one of them was in the group who delivered her baby. The results show that the differences of anti thyroid antibodies between the 2 groups were statistically meaningful.
    Conclusion
    The results show that the differences of antithyroid antibodies between the two groups were statistically significant. Furthermore, significant levels of these antibodies were only in the group with recent pregnancy abortion and were not dependent on their previous abortion.
    Keywords: Abortion, Antithyroglobulin Antibodies, Anti Thyroperoxidase
  • M. Mardani Hamule , A. Shahraky Vahed Page 33
    Introduction &
    Objective
    Cancer patients face with psychosocial and physical problems that may have an impact on the patient's quality of life. The purpose of this study was to investigate the relationship between mental health and quality of life in cancer patients.
    Materials and Methods
    This study is a cross-sectional and correlation research. In this study, 90 patients that referred to Shafa hospital in Ahvaz were selected through convenient sampling in 2008. Data were collected by general health questionnaire and short form quality of life questionnaire (Sf-36) and were analyzed using Spearman's correlation, independent t-test and one way ANOVA.
    Results
    The results showed that most domains in quality of life were correlated with mental health domains. General health perception and physical function domains were correlated significantly with 3 domains of mental health: anxiety, social function and depression. Somatoform symptoms were significantly correlated with mental health domain of quality of life (P<0.02). Finally, social function was significantly correlated with social dysfunction domain of life quality (P<0.05). Also, anxiety and somatoform domains of mental health had been more significantly correlated in women than men (P=0.006, P=0.025). Of quality of life domain, physical function is more significant in men than women (P=0.03) and bodily pain is more significant in women than men (P=0.001).
    Conclusion
    According to the findings, many quality of life domains were correlated with mental health domains and cancer had effect on different aspects of patient's life.
    Keywords: Mental Health, Neoplasm, Quality of Life
  • N. Karimi , K. Ezati , M. Rahgozar , M. Zarvar , K. Esmaieli , A. Talimkhani Page 39
    Introduction &
    Objective
    There is limited evidence on chronic low back patient's perception and satisfaction of the treatment with spinal stabilization exercises and their overall experience of the treatment program. The objective of this study was to evaluate the satisfaction level of patients with mechanical nonspecific chronic low back pain after participating in a stability training program.
    Materials and Methods
    At first, a methodological study was designed to develop a satisfaction questionnaire, and then content validity and test-retest reliability of it were determined. All patients (n=43) participated in a stability training program within a randomized controlled trial. Finally they filled in satisfaction questionnaire.
    Results
    Distribution of demographic variables were normal (P>0.43). 53.5% of the patients had solitary type occupations. 58.1% had history of sport activities. Also, pain location and extension in 46.5% and 65.2% were in lumbar region only. After stability training program, pain decreased (p<0.001) and functional ability as Oswestry and Quebec scales scores increased (p<0.002) significantly. Overall score of satisfaction questionnaire was 16±4.07.
    Conclusion
    Patients with chronic mechanical low back pain were satisfied after participation in stability training program. Pain reduction and better functional ability may be two factors contributing to the satisfaction of these patients.
    Keywords: Exercise Therapy, Low Back Pain, Practice, Satisfaction
  • M.A. Seif Rabiee , I. Sedighi , M. Mazdeh , F. Dadras , M. Shokouhee Solgi , A. Moradi Page 45
    Introduction &
    Objectives
    Hospital records are representative evidences of medical team activities. In this study, we analyzed hospital records in Hamadan teaching hospitals to find out the problem extent and possible solutions for the problem.
    Materials and Methods
    In a cross-sectional study, hospital records from teaching hospitals were gathered and put in check lists. We used convenient sampling from all departments, so that by referring to hospital achieve, all new discharged cases from different wards were extracted. We used a 16 item check list which targeted some basic questions like: admission order, discharge order, early and final diagnosis and so on. In each case perfect answer was registered in yes or no boxes. Collected data were analyzed by SPSS16 hardware.
    Results
    We achieved the following results after analyzing 457 records from 4 teaching hospitals; there were admission note in 94% of the patient's files. 93% of physicians and residents had signed the orders. 88% of the history sheets were being singed by medical students and/or residents. Differential diagnoses were present in only 75% of cases. Final diagnoses were found in 90% and discharge notes in 84% of the files. 86% of physicians had recorded therapeutic and/or surgical procedures. Paraclinical procedure recordings were present in 83% of the files. Only 63% of residents and/or interns had signed their progress notes. And nursing papers were signed in 99% of records. There was exact counseling information in 83% of the files which needed to be consulted; meanwhile 82% of the consulted files had been signed by physicians.
    Conclusion
    This study shows that, there are important defects in hospital records. It seems that there are multiple factors contributing to the problem, such as overcrowding of the hospitals, careless medical students and the most important factors is insufficient training about the problem.
    Keywords: Data Registration, Hamadan University of Medical Sciences, Hospital Records
  • N. Soofizadeh Page 50
    Introduction
    Uterine rupture in pregnancy is rare and often catastrophic with high incidence of fetal and maternal morbidity and mortality. The most common cause of uterine rupture is separation of previous cesarean hysterotomy scar. Other common predisposing factors to uterine rupture are previous traumatizing operations or manipulations such as curettage, perforation, myomectomy and excessive or inappropriate uterine stimulation with oxytocin.Case Report: In this case, spontaneous rupture of uterine at 25-26 weeks gestation (twin pregnancy) in a 36 year old woman has been reported(G5P2A2L1). She was hospitalized so that preeclampsia can be rule out for her. She underwent laparoscopic removal of myoma and 3 months later IVF was done for her because of secondary infertility. During hospitalization, suddenly she had mild vaginal bleeding and decreased fetal movement. Emergency sonography reported that the two fetuses died and severe oligohydramnius and myomatosis uterine with the biggest size was 90mm.
    Conclusion
    Try of labor was done for her but she didnt respond to induction and the patient was qualified for cesarean section. During the operation, the rupture of the uterine wall was seen in the site of the previous myomectomy and the two dead fetuses were observed in the abdomen without myoma in the uterin. The myoma that was reported by the sonologist was hematoma and omentoma. Uterine wall was repaired.
    Keywords: Cesarean Section, Laparoscopy, Myomectomy, Uterine Rupture
  • A. Asadi Fakhr , F. Moazami , N. Manouchehrian Page 54
    Introduction
    : Nowadays establishment of a safe and secure airway for general anesthesia is necessary and establishment of the airway, according to the anatomical and physiological state, may be accompanied with complications such as piriform sinus damage resulting to subcutaneous emphysema. Subcutaneous emphysema and pneumomediastinum are rare complications of tracheal intubation and if not be treated they may be life threatening.Case Report: A 48-year-old female patient with main complain of tearing due to bilateral lacrimal duct obstruction was scheduled for endoscopic dacryocystorhinostomy surgery. Preopreative routine physical examination, laboratory tests and laryngoscopic view were normal. The patient had not any problem during tracheal intubation and surgery, but 90 minutes after recovery from anesthesia, severe subcutaneous emphysema in the neck occurred followed by coughing.Therefore the patient was shifted to the intensive care unit for complete care and discharged after 13 days.
    Conclusion
    Candidates for general anesthesia patients without any problem in tracheal intubation regarding to their laryngoscopic view and routine examinations, undergoing invasive techniques such as all intubation stages, nasogastric tube insertion and deep oral suction especially with thick catheter have a high rates of air way injuries and subcutaneous emphysema.
    Keywords: Intubation, Intratracheal, Piriform Sinus, Subcutaneous Emphysema