فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • میترا رحیم زاده کیوی، ابراهیم حاجی زاده، فرزاد اسکندری، سپهر فیضی صفحات 5-12
    زمینه و هدف
    شایع ترین علت دفع دیررس پیوند قرنیه، دفع آن توسط دستگاه ایمنی فرد می باشد که عوامل متعددی در وقوع آن موثرند. از آن جایی که در پیوند قرنیه تعداد زیادی از افراد عضو پیوندی را دفع نمی کنند؛ لذا در تحلیل بررسی عوامل موثر در چنین داده هایی در طی زمان، از آنالیز بقا با نسبت شفایافتگی استفاده می شود. هدف اصلی این مطالعه برآورد نسبت شفایافته ها (کسانی که پیوند در آن ها دفع نمی شود) و بررسی عوامل موثر بر آن در بیماران مبتلا به قوز قرنیه در مرکز بهداشتی- درمانی لبافی نژاد می باشد.
    روش بررسی
    در این بررسی، مطالعه از نوع متکی بر داده های موجود Routine Data Base Study است. اطلاعات مورد نیاز با بررسی پرونده های موجود بیماران مبتلا به قوز قرنیه که در آن ها پیوند قرنیه انجام گرفته، جمع آوری گردید. در آنالیز بقا به بیمارانی که عضو پیوندی را دفع نمی کنند، افراد شفایافته گفته می شود. در این مطالعه برای بررسی عوامل موثر بر نسبت شفایافتگی از مدل شفایافته با تابع بقا وایبل و تابع ربط لجستیک که دارای دقت و انعطاف پذیری بیشتری می باشند، استفاده شده است.
    یافته ها
    از بین 119 بیمار که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، در 31 مورد (26%) دفع پیوند وجود داشت. از بین عوامل تاثیرگذار بر دفع پیوند، تنها در واسکولاریزاسیون قرنیه و سن بالای 25 سال اثر معنی دار در کاهش نسبت شفایافتگی مشاهده گردید. به این ترتیب که با استفاده از این مدل نسبت شفایافتگی مورد انتظار در افراد بدون واسکولاریزاسیون قرنیه و سن کمتر از 25 سال 81% در افراد بدون واسکولاریزاسیون قرنیه و سن بیش از 25 سال 64%، در افراد با واسکولاریزاسیون قرنیه و سن کمتر از 25 سال 19% و در افراد با واسکولاریزاسیون قرنیه و سن بیش از 25 سال 9% بود. با استفاده از برآورد حاصل ضربی کاپلان- مایر نسبت شفایافتگی مشاهده شده، در گروه های فوق به ترتیب 79%، 61%، 27% و 0% به دست آمد. همان طور که مشاهده می شود با استفاده از مدل تحلیل بقا با نسبت شفایافتگی می توان برآوردهایی با دقت خوب و نزدیک به برآورد حاصل ضربی کاپلان- مایر حاصل نمود.
    نتیجه گیری
    یکی از محاسن مدل سازی آماری، قابلیت تعمیم نتایج به دست آمده و کاربرد آن در پیشگویی می باشد. به طوری که با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که واسکولاریزاسیون قرنیه، مهم ترین عامل خطر در کاهش نسبت شفایافتگی است. هم چنین این مدل از نظر کاربردی نیز می تواند، در تحلیل داده های بقایی که درصدی از افراد جامعه در معرض وقوع پیشامد نیستند؛ مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دفع پیوند، قوز قرنیه، تحلیل بقا، نسبت شفایافتگی، پیوند قرنیه
  • محمد جواد نصیری کاشانی، مهربان فلاحتی، منیژه متولیان، سید امیر یزدان پرست، روح الله فاتح صفحات 13-18
    زمینه و هدف
    موسیر بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از جمعیت های بشری را تشکیل می دهد، و هم چنین در زمینه های مختلف درمانی دارای اثرات دارویی می باشد. در زمینه ی خواص ضد میکروبی موسیر نیز مطالعاتی صورت گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات ضد قارچی موسیر در برابر گونه های مختلف قارچی انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، اثرات ضد قارچی عصاره های الکلی و آبی موسیر ایرانی (Allium Hirtifolium) پس از استخراج با روش سوکسله، در شرایط In Vitro بر روی 5 گونه قارچ ساپروفیت (آسپرژیلوس فومیگاتوس، آ. فلاووس، آ. نایجر، پنی سیلیوم کریزوژنوم، آلترناریا) و 2 گونه درماتوفیت (ترایکوفیتون منتاگروفیتیس، میکروسپوروم کنیس) مورد آزمایش قرار گرفت. حداقل غلظت مهارکنندگی رشد MIC (Minimum Inhibitory Concentration) به وسیله روش ماکرودایلوشن تعیین شد، و در نهایت اثرات عصاره های موسیر با اثرات مایکونازول مقایسه گردید.
    یافته ها
    (Allium Hirtifolium)اثرات ضد قارچی بر علیه تمام گونه های قارچی مورد آزمایش با MICهای بین 8/0-058/0 میلی گرم بر میلی لیتر برای عصاره الکلی و 84/3-26/0 میلی گرم بر میلی لیتر برای عصاره آبی را نشان داد. حداقل غلظت کشندگی (MFC) عصاره های الکلی و آبی به ترتیب در محدوده 8/12-1/0 و 26/68-6/0 میلی گرم بر میلی لیتر برای قارچ های مورد آزمایش به دست آمد.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که عصاره تام موسیر دارای اثرات ضد قارچی می باشد. بنابراین می توان امیدوار بود که در آینده با جایگزینی این عصاره به جای داروهای ضد قارچی شیمیایی که همواره دارای اثرات جانبی زیادی بوده اند، بتوان عفونت های قارچی را درمان نمود.
    کلیدواژگان: پیازها، تست های حساسیت میکروبی، حداقل غلظت کشندگی، ساپروفیت، درماتوفیت، آرترودرماتاسه
  • شادی سرهرودی، حمیدرضا راسخ، محمد کمالی نژاد، لیلا صفاییان صفحات 19-24
    زمینه و هدف
    در زمینه اثر کاهندگی قند خون برخی از گیاهان دارویی در مدل های حیوانی، گزارشات زیادی موجود می باشد. هم چنین در طب سنتی ایران نیز به اثر ضد دیابتی عصاره آبی تیغه ی میانی گردو اشاره شده است. این مطالعه، با هدف تعیین اثر عصاره آبی تیغه ی میانی گردو بر میزان قند پلاسمای خون موش صحرایی انجام شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش، پس از جمع آوری گردو و جداسازی تیغه ی میانی آن، عصاره آبی این تیغه تهیه گردید، و پس از لیوفیلیزه شدن در حیوانات دیابتی (تزریق داخل صفاقی استرپتوزوسین) و سالم مورد ارزیابی قرار گرفت. محاسبات از طریق آنالیز واریانس یک طرفه (One Way Anova) برای مقایسه میان گروه های آزمایشی و گروه کنترل صورت گرفت و تفاوت میان گروه ها نیز با استفاده از Student’s T-Test اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در آزمون OGTT تجویز تک دوز این عصاره با مقادیر 750، 250، 50 میلی گرم بر کیلوگرم کاهشی در میزان گلوکز پلاسمای حیوانات سالم ایجاد نکرد، در حالی که تجویز انسولین (5UL/Kg) موجب کاهش قند سرم در حیوانات دیابتی شد (001/0P)، و هم چنین در اثر تجویز عصاره با مقادیر (1000، 750، 500، 250 میلی گرم بر کیلوگرم)، در میزان قند خون حیوانات دیابتی کاهش قابل ملاحظه ای مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    از یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که تجویز عصاره آبی تیغه ی میانی گردو تغییر قابل توجهی را در سطح سرمی گلوکز در مقایسه با گروه کنترل ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، گردو، موش
  • محمد عزیزی فر، حسین جباری، کاظم ندافی، رامین نبی زاده، یاسر تبرایی، علی اعظم سلگی صفحات 25-30
    زمینه و هدف
    اسپور قارچ ها به طور معمول در همه جا وجود دارند. تعداد و گستردگی زیاد اسپورهای قارچی و انتشار وسیع آن ها، مقدمه ای برای ایجاد شکل های مختلف بیماری در افراد با میزان سلامتی متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آلودگی قارچی هوای بخش های مختلف بیمارستان کامکار قم در سال 1386 انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این تحقیق توصیفی 6 بخش نفرولوژی، داخلی زنان، جراحی مردان، اتاق عمل (گوش و حلق و بینی و چشم)، عفونی و آزمایشگاه با توجه به نوع فعالیت و بیماران بستری شده، جهت نمونه برداری انتخاب گردیدند. نمونه ها روی محیط کشت سابرودکستروز آگار و به روش آندرسون در مدت 2 دقیقه و با دبی 3/28 لیتر در دقیقه نمونه برداری شدند.
    یافته ها
    بیشترین میانگین غلظت آلودگی مربوط به بخش عفونی با CFU/m3300 و کمترین میانگین غلظت آلودگی مربوط به اتاق عمل (گوش و حلق و بینی و چشم) با CFU/m394 بود. بیشترین درصد قارچ های مشاهده شده در هوای بیمارستان، به ترتیب به جنس پنی سیلیوم با 36/36%، کلادسپوریوم با 74/24%، آسپرژیلوس نایجر با 97/17%، رایزوپوس با 57/10% و آسپرژیلوس فلاووس با 74/2% اختصاص داشت.
    نتیجه گیری
    از یافته ها این مطالعه می توان نتیجه گرفت که غلظت آلودگی قارچ های هوای بیمارستان از نظر کمی بیشتر از حد توصیه شده و مطالعات مشابه می باشد و از نظر جنس های شناسایی شده، مشابه دیگر مطالعات است.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، قارچ، نمونه برداری، انتشار عفونت، قم، ایران
  • آیت احمدی، روح الله میرزایی خلیل آبادی، مهدی نوروزی، نادرکهن، مانی رمزی صفحات 31-36
    زمینه و هدف
    بتا- تالاسمی مینور β-TT (β-Thalassemia Minor) و آنمی فقرآهن IDA (Iron Deficiency Anemia) شایع ترین آنمی های میکروسیتیک می باشند. غربالگری β-TT جهت مشاوره پزشکی قبل از ازدواج و جلوگیری از تولد نوزادان با بتا- تالاسمی ماژور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رایج ترین مشکل در غربالگری β-TT تمایز آن از آنمی فقرآهن می باشد. هدف از این مطالعه مشخص نمودن حساسیت، ویژگی، شاخص یودن و ارزش اخباری بعضی از اندکس های تشخیصی جهت غربالگری β-TT در نمونه ای از این بیماران است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تشخیصی، از میان بیماران مراجعه کننده به بیمارستان نمازی شیراز 82 بیمار با کم خونی میکروسیتیک MCV<80 fl] (میانگین حجم سلولی)[انتخاب شدند و 9 اندکس تشخیصی در تمام این افراد بررسی شد. از این 82 نفر، 42 بیمار مبتلا به β-TT و40 بیمار مبتلا به IDA بودند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و اندکس یودن Youden برای هرکدام از اندکس های تشخیصی در غربالگری β-TT بررسی گردید.
    یافته ها
    در این پژوهش هیچ کدام از اندکس های تشخیصی حساسیت و ویژگی 100% نشان ندادند، اما اندکس های Shin&Lal،RDWI (Red Distribution Width Index) و شمارش گلبول های قرمز (RBC) در غربالگری β-TT از ارزش و اعتبار خوبی برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    بعضی از اندکس های تشخیصی مثل Shin&Lal،I RDW و اندکس RBC در غربالگری β-TT به عنوان شاخص های با ارزش به کار می روند.
    کلیدواژگان: بتا، تالاسمی مینور، آنمی فقرآهن، تکرار پذیری نتایج پژوهش، شاخص های افتراقی
  • شمسی دارابی، علیرضا کوهپایی، محمدحسین یوسفی، طاهره کمیلی موحد، هدی احمری طهران، معصومه رحمانی صفحات 37-44
    زمینه وهدف
    پژوهش های انجام شده به ویژه در دهه اخیر، نشان دهنده این واقعیت است که همیشه موانعی بزرگ در راه انجام پژوهش وجود داشته است. کشورهایی که خواستار رقابت در عرصه جهانی هستند، بایستی موانع و تنگناهای موجود را برطرف و جاذبه های لازم را برای تحقیقات ایجاد نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخلات اداری و مدیریتی، بر موانع و مشکلات در راه انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیات علمی و محققین دانشگاه علوم پزشکی قم، انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی (قبل و بعد) روی کلیه اعضای هیات علمی و پژوهش گرانی که قبل و بعد از مداخله حداقل در یک طرح تحقیقاتی مجری یا همکار اصلی بوده اند؛ انجام شد. مداخله شامل مداخلات مدیریتی و اداری بوده است. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه ی خود ایفا، در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به منظور رسیدن به اهداف پژوهش انجام گرفته است. این پرسشنامه حاوی اطلاعات شخصی و اطلاعاتی در خصوص مشکلات پژوهشی در چهار حیطه ی تهیه و تدوین طرح تحقیقاتی، اجرای طرح تحقیقاتی، مشکلات مدیریتی – اداری و فردی بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از Pair T-Test انجام شد، و 05/0P< سطح معنی داری اختلاف ها تلقی گردید.
    یافته ها
    بر طبق این مطالعه میانگین شدت مشکلات پژوهشی در حیطه های تهیه و تدوین طرح پژوهشی، اجرای طرح تحقیقاتی، اداری- مدیریتی و مشکلات فردی قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری داشتند (001/0P<). در حیطه ی تهیه و تدوین طرح پژوهشی؛ عدم وجود بانک اطلاعاتی مفید در دانشگاه، در زمینه ی اجرای طرح تحقیقاتی؛ کمبود اعتبارات، در حیطه ی اداری- مدیریتی؛ عدم آگاهی مسئولین حسابداری از روند اجرای فعالیت های مرتبط، در حیطه ی مشکلات فردی؛ عدم وجود انگیزه کافی و پایدار برای تحقیق، از بیشترین شدت برخوردار بودند که پس از مداخله از شدت آن ها به طور معنی داری کاسته شد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که مقررات اداری، کمبود بودجه تحقیقاتی، حجم کار زیاد، عدم وجود انگیزه و مهارت های فردی از جمله عواملی هستند که مانع از انجام فعالیت های پژوهشی می گردند، ولی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با اصلاح شیوه های اداری و مدیریتی و برنامه ریزی متناسب با مشکلات موجود، می توان موانع را برطرف و از شدت مشکلات کاست.
    کلیدواژگان: مطالعات مداخله ای، سازماندهی و مدیریت، مطالعات اجرایی، کارکنان تیم پژوهش، دانشکده، دانشگاه ها، قم، ایران
  • صدیقه کمالی، الهام جعفری، سعیده مظلوم زاده صفحات 45-50
    زمینه و هدف
    کمردرد یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار است که باعث اختلال در کار، انجام فعالیت های روزمره و اختلال در خواب می گردد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر تیلت لگنی در وضعیت نشسته در سه ماهه سوم بارداری بر کمردرد و اختلال خواب زنان نخست زا می باشد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 60 زن نخست زای مراجعه کننده جهت مراقبت پری ناتال به 3 درمانگاه بهداشتی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان به طور آسان انتخاب، و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تیلت لگنی در وضعیت نشسته را به مدت 8 هفته در سه ماهه سوم بارداری انجام دادند. در گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای انجام نگرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه و با استفاده از مقیاس دیداری درد (VAS) و پرسشنامه ی تهیه شده توسط پژوهش گر در روزهای0 و 56 (قبل و بعد از مداخله) انجام شد. یافته ها با استفاده از آزمون های تی و مربع کای تجزیه و تحلیل گردید، و 05/0P< معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    در این مطالعه شدت کمردرد در گروه آزمون بعد از مداخله به طور معنی داری کاهش یافت (0001/0=P)، ولی در گروه شاهد شدت کمردرد با پیشرفت بارداری افزایش پیدا کرد (0001/0=P). هم چنین در گروه آزمون انجام تیلت لگنی در وضعیت نشسته باعث کاهش اختلال خواب زنان باردار در مقایسه با قبل از مداخله شد (05/0P).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد تیلت لگنی در وضعیت نشسته یک درمان موثر در کمردرد حاملگی و اختلال خواب ناشی از آن می باشد.
    کلیدواژگان: کمردرد، حاملگی، ورزش درمانی، تیلت لگنی در وضعیت نشسته
  • هدی احمری طهران، اکرم حیدری، احمد کچویی، مریم مقیسه، آزاد ایرانی صفحات 51-56
    زمینه و هدف
    امروزه افسردگی علت اصلی ناتوانی در سراسر دنیا محسوب می شود که شیوع آن در بین دانشجویان 64-10% گزارش شده است. پژوهش های مختلف بیان گر این مسئله می باشد که بهره جستن از رویکردهای مذهبی، نقش کارآمد و موثر در درمان اختلالات روانی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی بین نگرش نسبت به امور مذهبی و افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 250 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم توسط 3 پرسشنامه ی مشخصات دموگرافیک، افسردگی بک و نگرش نسبت به امور مذهبی، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در این پژوهش 8/44% از نمونه های مورد مطالعه، بدون افسردگی، 2/37% افسردگی خفیف، 8/14% افسردگی متوسط، 8/0% افسردگی شدید و 4/2% افسردگی خیلی شدید داشتند. هم چنین بر اساس مقیاس مذهبی 82% از نمونه های مورد مطالعه نگرش مثبت و 18% دارای نگرش منفی بودند. بین افسردگی و نوع نگرش همبستگی معکوس و معنی داری مشاهده شد؛ به طوری که با افزایش نگرش مثبت، افسردگی نیز کاهش می یافت (02/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مثبت باورها و اعمال مذهبی در سلامت روان، استفاده از این ظرفیت ها در برنامه ریزی اقدام های بهداشت روانی به خصوص در مورد جوانان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: افسردگی، نگرش، امورمذهبی، دانشجویان
  • محمود پرهام، محمد عباسی، خدیجه علی پور ندوشن، مهدی نوروزی، ناهید مهران صفحات 57-61
    زمینه و هدف
    موکورمایکوز کشنده ترین بیماری قارچی سیستمیک است که در بیماری دیابت، نقص سیستم ایمنی و بدخیمی ها بروز می کند و در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ بیمار می گردد. این بیماری با برطرف نمودن بیماری زمینه ای، جراحی و استفاده از داروهای ضد قارچ مانند آمفوتریپسین B درمان می شود. هدف این مطالعه معرفی یک مورد موکورمایکوز تراشه می باشد که با جراحی و درمان ضد قارچ بهبود یافته است.
    معرفی مورد: بیمار خانم 24 ساله ای است که با شکایت تنگی نفس، تهوع و استفراغ به بخش اورژانس مراجعه نمود. 2 هفته قبل از مراجعه به بیمارستان دچار تب، تنگی نفس، گلودرد و ضعف عمومی بوده است، پس از مراجعه به درمانگاه تحت درمان با سفتریاکسون، دگزامتازون و دیفن هیدرامین قرار گرفت، اما به دلیل عدم بهبودی و تشدید علایم به بیمارستان مراجعه کرد. در بدو پذیرش، بیمار تب، دیسترس تنفسی، تاکی کاردی و تاکی پنه داشت. در معاینه بالینی، اپی گلوت ادماتو و اریتماتو مشاهده شد. آزمایش های پاراکلینیکی به عمل آمده از بیمار، کتواسیدوز دیابتی را نشان داد. چند ساعت پس از بستری به دنبال تشدید دیسترس تنفسی بیمار تراکئوستومی شد. در روز دوم بستری از بیمار برونکوسکوپی تشخیصی و بیوپسی به عمل آمد. دربررسی پاتولوژی موکورمایکوز گزارش گردید.
    کلیدواژگان: موکورمایکوز، دیابت ملیتوس، تراشه
|
  • M. Rhimzadeh, F. Eskandari S. Feizi Pages 5-12
    Abstract
    Background And Objectives
    Immunologic rejection of the transplanted cornea is the major cause of human allograft failure with several risk factors contributing to it. Since in the corneal graft most individuals do not reject the graft we used the survival analysis with cure rate for the assessment of the factors influencing the cure rate at the time of data analysis. The main aim of this study was to evaluate the cure rate and assess the risk factors for corneal graft rejection in the keratoconus disease in Labafinejad Hospital Tehran Iran.
    Methods
    This was a routine data base study in which the data were gathered from keratoconus patients’ files that had undergone penetrating keratoplasty operation. In the survival analysis individuals who did not reject corneal were considered cured. To study the factors influencing the cure rate we used the Weibull distribution for survival function and the logistic link function for the cure rate because of their tractability and accuracy.
    Results
    Out of 119 patients 31 patients (26%) rejected grafts. Among the factors influencing cure rate only in vascularization and in persons older than 25 years of age was ameaningful effect on decreasing cure rate. With this cure model the expected cure rate in the non-vascularization and less than 25 year- old patients was 81 in non-vascularization and more than 25 year- olds it is 64 in the vascularization and less than 25 year- olds the cure rate is 19 and in the vascularization and more than 25 years of age the cure rate is 9 percent and the observed cure rate for Kaplan-Meier product limit estimator was 79 61 27 and 0 percent respectively. The results showed that the estimate of cure rate in the survival analysis was near the Kaplan-Meier product-limits estimator.
    Conclusion
    One of the benefits of modeling is its ability to generalize the results; using them in the prediction. According to the results obtained from the fitting cure model the vascularization is a major risk factor for decreasing cure rate in the keratoconus disease. We could use the cure rate model in the analysis of survival data with cure fraction.
  • M. J Nasiri Kashani_M. Falahati_M. Motavalian_S. A Yazdanparast_R. Fateh Pages 13-18
    Absteract
    Background And Objectives
    Shallots are an important part of the diet of many populations and show some different pharmacological effects in different medical aspects. Some studies have been performed to evaluate the antimicrobial effects of shallots. The objective of this survey was to evaluate its antifungal activities in several fungal species.
    Methods
    In this experimental study after extracting shallot by soxhlet s procedure antifungal effects of alcoholic and aqueous extracts of shallot (Allium hirtifolium) against 5 saprophyte species (Aspergillus fumigatus Aspergillus flavus Aspergillus niger Penicillium gryseogenum and Alternaria) and 2 dermatophyte species (Microsporum canis and Trichophyton mentagrophytes) were evaluated in vitro. Minimum Inhibitory Concentrations (MICs) were determined by broth macrodilution method and finally were compared with miconazole.
    Results
    Allium hirtifolium showed antifungal effects against all the tested fungi with MIC ranged between 0.058 to 0.8 mg/ml for alcoholic extract and 0.26 to 3.84 mg/ml for aqueous extract respectively. Minimum Fungicidal Concentrations (MFCs) of alcoholic and aqueous extracts ranged between 0.1 to 12.8 mg/ml and 0.6 to 68.26 mg/ml respectively.
    Conclusion
    This study indicated that shallot crude juice has antifungal activity and looks promising to be an alternatative for chemical antifungal agents that have sometimes serious side effects.
  • H. R Rasekh_M. Kamalinejad_L. Safaian_Sh Sarahroodi Pages 19-24
    Abstract
    Background And Objectives
    There are many reports about the glucose lowering effects of medicinal plants in animal models. There are a some reports in Iranian traditional medicine about glucose lowering effect of septum water extract of Juglans Regia L. In the present study effect of aqueous extract of the septum of Juglans Regia L. on plasma glucose is assessed.
    Methods
    After preparing the water extract of Juglans Regia L. and concentrating of it the lyophilized extract was tested in diabetic (ip injection of streptozocin) and normal rats. Comparison between groups was made by analysis of variance (ANOVA) and the differences between the means assessed using student s t test.
    Results
    In an oral glucose tolerance test (OGGT) a single oral administration of the water extract at doses of 50 250 and 750 mg/kg body weight did not lowered the plasma glucose level in the normal rats. Although that insulin administration (5IU/kg) caused a reduction of serum glucose(P0.005).
    Conclusion
    These results demonstrated that the water extract of the septum of Juglans regia s fruit did not have a significant hypoglycemic effect in rats.
  • H. Jabari, K. Nadafi, R. Nabizadeh, Y. Tabaraie, A. Azam Solgi, M. Azizifar Pages 25-30
    Abstract
    Background And Objectives
    Fungi spores can be found everywhere. The amount and variety of fungal spores and their vast spread could be a preliminary step to the initiation of different diseases in people with different levels of health.
    Methods
    In the present study six wards including nephrology internal ward for women surgery ward for men operating theater for E.N.T. ophthalmology infectious diseases ward and the laboratory were chosen for sampling on the basis of their types of activities and their in-patients. We used Anderson sampling method collected samples within two minutes with flow rate of 28.3 L/Min in sabouraud medium.
    Results
    Maximum contamination in the infectious diseases ward was 300 CFU/m3 and minimum contamination in E.N.T. was 94 CFU/m3. The maximum percentage of fungal spores in the hospital air was observed to be as follows: penicillin with 36.36% Cladosporium 24.74% A.niger 17.97% Rhizopus 10.57% and A.flavus 2.74A%.
    Conclusion
    Fungal contamination concentration in hospital indoor air in this study was higher than the recommended limits and other similar studies from a quantitative point of view but it was similar to other studies in terms of identified species.
  • A. Ahmadi, M. Noroozi, N. Kohan, M. Ramzi, R. Mirzaie Khalilabadi Pages 31-36
    Abstract
    Background And Objectives
    β-thalassemia trait (β-TT) and iron deficiency anemia (IDA) are the most common forms of microcytic anemia. Screening of β-thalassemia trait is important for medical counseling before marriage and preventing β-thalassemia major birth results. The most common problem in screening -TT is differentiating it from IDA. The aim of this study was to define the sensitivity specificity and predictive values of some discrimination indices for screening of β-TT in a sample of such patients.
    Methods
    A total of 82 patients with microcytic anemia (MCV< 80 fl) were selected from Namazi Hospital Shiraz Iran and 9 discrimination indices were calculated for them. The patients were divided intotwo groups: 42 patients with β-TT and 40 patients with IDA. The sensitivity specificity positive and negative predictive values and Youdens index of each discrimination index were calculated for screening β-TT.
    Results
    None of the discrimination indices showed 100% of sensitivity and specificity. But the Shin and Lal index RDW index and RBC count showed the highest and valuable value for screening β-TT.
    Conclusion
    Some discrimination indices like Shin and Lal index RDW index and RBC index are valuable indices in screening β-TT.
  • A. R Koohpaie_M. H Yosefi_T. Komeili Movahed_H. Ahmari Tehran_Sh Darabi Pages 37-44
    Abstract
    Background And Objectives
    β-thalassemia trait (β-TT) and iron deficiency anemia (IDA) are the most common forms of microcytic anemia. Screening of β-thalassemia trait is important for medical counseling before marriage and preventing β-thalassemia major birth results. The most common problem in screening -TT is differentiating it from IDA. The aim of this study was to define the sensitivity specificity and predictive values of some discrimination indices for screening of β-TT in a sample of such patients.
    Methods
    A total of 82 patients with microcytic anemia (MCV< 80 fl) were selected from Namazi Hospital Shiraz Iran and 9 discrimination indices were calculated for them. The patients were divided intotwo groups: 42 patients with β-TT and 40 patients with IDA. The sensitivity specificity positive and negative predictive values and Youdens index of each discrimination index were calculated for screening β-TT.
    Results
    None of the discrimination indices showed 100% of sensitivity and specificity. But the Shin and Lal index RDW index and RBC count showed the highest and valuable value for screening β-TT.
    Conclusion
    Some discrimination indices like Shin and Lal index RDW index and RBC index are valuable indices in screening β-TT.
  • E. Jafari, S. Mazloomzadeh, S. Kamali Pages 45-50
    Abstract
    Background And Objectives
    Low back pain is one of the most common complaints in pregnancy that interferes with work daily activities and sleep. The aim of this study was to determine the effect of sitting pelvic tilt exercise on low back pain and sleep disorder during the third trimester in primigravidas.
    Methods
    In this quasiexperimental study 60 primigravidas who attended 3 prenatal clinics of Zanjan University of Medical Sciences Zanjan Iran were selected by simple sampling then they were randomly allocated into two groups case and control. The case group did the sitting pelvic tilt exercise for 8 weeks during the third trimester. The control group just received usual prenatal care. Data collection was done by interview using a Visual Analogue Scale (VAS) and a questionnaire which was carried out by the researcher on 0 and 56 days (pre and post intervention). T- Test and Chi Square were used for data analysis.
    Results
    The intensity of low back pain in the case group after exercise was significantly decreased (P=0.0001) but in the control group the intensity of low back pain increased as pregnancy advanced (P=0.0001). Also in the case group sitting pelvic tilt exercise reduced the sleep disorders in comparison with pre treatment and control group (P
  • A. Heidari, A. Kachooie, M. Moghiseh, A. Irani, H. Ahmari Tehran Pages 51-56
    Abstract
    Background And Objectives
    Depression is one of the main causes of debility all over the world. Its prevalence is reported to be 10% -64% in students. Various researches indicate that utilizing religious approaches play an efficient and effective role in treating mental disorders. The present study was conducted with the aim of determining the relationship between depression and religious attitudes in students of Qom University of Medical Sciences (QUMS) Qom Iran.
    Methods
    In this deh1ive– analytical study 250 students of QUMS were assessed by means of three questionnaires; a standard depression test questionnaire and religious attitude questionnaire. The obtained data were analyzed using statistical procedures of Chi-Square Mann-Whitney Kruskal- Wallis test and Spearman Correlation Coefficient and P
  • Kh Alipour Nodoushan, M. Noroozi, N. Mehran, M. Abasi Pages 57-61
    Abstract
    Background And Objectives
    Mucormycosis is a systemic killer fungal disease in diabetes resulting in immune deficiency and malignancies that can lead to death if left untreated. Its treatment includes eliminating background diseases performing surgery and using anti- fungal drugs such as Amphotripcin B. The aim of this study was to report a Tracheal Mucormycosis which was treated with surgery and anti- fungal drug. Case Report The patient was a diabetic woman that had referred to the hospital complaining of dyspnea nausea and vomiting. She had been suffering from fever dyspnea and vomiting for two weeks. She went to a public care center and was treated with Ceftriacxon Dexamethasone and Diphenhydramin. Despite this treatment her problem worsened so she referred to the hospital again. On admission she was suffering from fever respiratory distress tachycardia and tachypenea. Epiglottis was edematous and Erythematous. Diabetic ketoacidosis was diagnosed based on her laboratory tests. Because of worsening of the respiratory distress tracheostomy was performed. Diagnostic Bronchoscopy and biopsy were on done on the patient on the second day of her admission and Mucormycosis was reported by the pathologist.