فهرست مطالب

فضای جغرافیایی - پیاپی 28 (زمستان 1388)

فصلنامه فضای جغرافیایی
پیاپی 28 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عباسعلی ابونوری صفحه 1
    خشکسالی به عنوان یک پدیده نامطمئن و غیرقابل پیش بینی، پدیده ای متناوب و منطقه ای است که با ایجاد کمبود آب در هوا وخاک بر عملکرد و تولیدات محصولات کشاورزی وتولید برق نیروگاه های برق آبی تاثیر گذاشته و با ایجاد قحطی، گرسنگی بر شرایط اقتصاد معیشتی آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کند. برآورد و پیش بینی شدت و نوسانات وقوع این پدیده در جلوگیری از تخریب های اقتصادی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. خشکسالی ملایم ولی طولانی ممکن است بیشتر از یک خشکسالی کوتاه مدت و شدید بر اقتصادیک کشور و یا یک منطقه تاثیر بگذارد. در این مقاله تلاش می شود تا با استفاده از اقتصاد آب و یا موازنه طبیعی آبی، وضعیت تعادل آبی ایستگاه سینوپتیک رامسر را برای مدت 53 سال (2009-1956 میلادی و یا 1387-1335 شمسی) بررسی و با برآورد تعداد دفعات وقوع خشکسالی شدت آنها نیز اندازه گیری شود. علت انتخاب روش موازنه آبی نسبت به روش های دیگر این است که در این روش از پارامترهای متعدد عوامل طبیعی مانند درجه حرارت، سرعت باد، درخشش و تابش خورشید، بافت و ساختار و یاچگالی خاک در ذخیره سازی آب، رطوبت خاک، تبخیر و تعریق، دوره رشد گیاهان و عمق ریشه آنها و سابقه و پیشینه بارندگی منطقه؛ منطقی ترین و معقول ترین روش به منظور برآورد پدیده خشکسالی به کار گرفته شده است. با به کارگیری این روش نشان داده شده که در هر دوره، میزان کمبود و یا مازاد آب در چه ماه هایی از سال وجود داشته و با تعیین شاخص خشکی و انحراف معیار آن از میانگین متوسط؛ مشخص شده که ایستگاه رامسر هر ده سال حداقل سه الی 4 بار متوالی با پدیده خشکسالی شدید مواجه گردیده و احتمال وقوع این پدیده در این منطقه در یک دوره ده ساله 4/0 می باشد.
    در سال 2001 میلادی و یا 1380 شمسی با وجود آنکه از متوسط بیشترین بارندگی سالیانه برخوردار است، ولی با پدیده خشکسالی شدید مواجه گردیده و در سال 2002 که از بارندگی کمتری برخوردار است، شدت خشکسالی آن بسیار شدید و یا حاد بوده است.
    کلیدواژگان: خشکسالی، نزولات آسمانی، تبخیر و تعریق بالقوه و بالفعل، کمبود و مازاد آب، رامسر، موازنه آبی، رطوبت خاک، شاخص گرمایی، روش تورنث وایت
  • حمیدرضا رخشانی نسب، اصغر ضرابی صفحه 41
    موقعیت جغرافیایی ویژه و تنوع پدیده های طبیعی باعث شده تا ایران به عنوان پنجمین کشور دارای تنوع طبیعی جهان شناخته شود. این در حالی است که علی رغم برخورداری از جاذبه های طبیعی فراوان، اکوتوریسم کشور با مشکلات و موانع گوناگونی در جذب طبیعت گرد مواجه بوده که مانع از گسترش آن شده است. بر این اساس، هدف این پژوهش «شناخت موانع موثر در جذب طبیعت گرد و ارایه راهکارهای مناسب برای توسعه اکوتوریسم» است. نوع پژوهش «کیفی» و روش آن «توصیفی- تحلیلی» است که با بررسی منابع اسنادی و کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش بیانگر وجود چالش های فراوان در صنعت اکوتوریسم کشور است؛ به گونه ای که سالانه در حدود 90 دلار از سهم تولید ملی هر خانوار ایرانی برای رونق توریسم و اکوتوریسم به بازار جهانی توریست پرداخت می شود، در حالی که از این بازار سهم اندکی به ایران اختصاص می یابد.
    کلیدواژگان: اکوتوریسم، توسعه، توسعه پایدار، چالش، فرصت، گردشگری
  • حبیب عبدلی، بهروز ساری صراف، عباس حسینی شمعچی صفحه 57
    چرخه کنونی انرژی، به واسطه گسترش روز افزون صنعت، نیاز به استفاده از انرژی را به طور قابل توجهی افزایش داده است. برآورد ها نشان می دهد که تقریبا یک چهارم از خشکی های جهان در ارتفاع 10 متری از سطح زمین در معرض وزش بادهایی با سرعت بیش از5 متر بر ثانیه قرار دارند که می تواند در دستیابی به منابع انرژی جایگزین (انرژی های نو) موثر باشد.
    مقاله حاضر مکان های مناسب را جهت نصب توربین های بادی در استان آذربایجان شرقی از طریق تعیین تغییرات چگالی انرژی باد نسبت به ارتفاع و درجه حرارت، مورد بررسی قرار داده و همچنین با نمایش چگونگی توزیع سرعت باد در 7 ایستگاه هواشناسی استان از طریق نمودار های گلباد، نقاط مناسب را برای استفاده از انرژی باد تعیین نموده است. بر اساس نتایج به دست آمده، ایستگاه های سهند و جلفا دارای فراوانی قابل ملاحظه ای در بادهای با سرعت بالای 5 متر بر ثانیه بوده و از نواحی پر باد و مناسب برای ایجاد پارک های بادی محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: استان آذربایجان شرقی، چگالی انرژی باد، توربین بادی، فراوانی باد، گلباد
  • اسماعیل قادری، عزت الله عزتی، شقایق حافظی زاده صفحه 75
    آیین های فرهنگی- مذهبی که ریشه در باورها و اعتقادات یک ملت و قوم دارند و امروزه به عنوان یک جاذبه ی گردشگری فرهنگی شناخته شده و در طی دوران های مختلف به صورت جشن ها و عزاداری ها در میان مردم رایج بوده اند که خیلی از اوقات به صورت اجرای نمایش نیز برگزار می شده است.
    از آنجا که احیای مراسم سنتی در تمامی کشورهای جهان جهت جذب توریست یکی از راهکارهای توسعه توریسم فرهنگی می باشد لذا معرفی یکی از پرشورترین مراسم عزاداری در کشور ایران که نشان از یک واقعه ی تاریخی مسلمانان شیعی جهان است، می تواند در این جریان توسعه به نفع توریسم فرهنگی ایران مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق از روش تحقیق عملی و زمینه یابی استفاده شده است. روش جمع آوری اطلاعات به دو شیوه کتابخانه ای، روش میدانی (پیمایشی) در محدوده مورد مطالعه صورت گرفته است. همچنین در این تحقیق از ابزارهای مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه برای جمع آوری و کسب اطلاعات استفاده شده است. در این تحقیق از روش زمینه یابی استفاده شده است. این روش محقق را بر آن می دارد که جهت تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی- تحلیلی و آماری استنباطی- تحلیلی با استفاده از مدل آماری تی استیودنت دو نمونه ای (t دوگروه مستقل) و آزمون tبه مقایسه نظریات کسبه داخل بازار، کسبه محدوده ی بازار و هیات ها و مسوولان در خصوص مراسم تاسوعا و عاشورا به عنوان پتانسیل توریسم فرهنگی- مذهبی بپردازد. در خصوص پتانسیل مراسم تاسوعا و عاشورا در جذب گردشگر، نتایج تحقیق نشان می دهد که این مراسم از نظر کسبه داخل بازار، کسبه محدوده بازار و هیات ها و مسوولان قابلیت لازم را برای جذب توریست دارا می باشد و برگزاری این مراسم به صورت سنتی و در مکان های بزرگ مذهبی و خاص و همچنین احیای تعزیه می تواند در این راه مفید واقع شود. ذکر این نکته لازم است که 5/3 درصد از کسبه داخل بازار کاملا مخالف اجرای مراسم تاسوعا و عاشورا در داخل بازار می باشند.
    کلیدواژگان: تاسوعا، عاشورا، بخش مرکزی تهران، توریسم فرهنگی، مذهبی، کارناوال، رخداد
  • هادی قنبرزاده، ابوالفضل بهنیافر صفحه 103
    بخش عمده ای از سرزمین ایران را مناطق کوهستانی فرا گرفته است. یکی از مخاطراتی که همواره این مناطق را تهدید می کند، ناپایداری های دامنه ای است. در این میان یکی از مخاطره آمیزترین این ناپایداری ها، پدیده زمین لغزش می باشد. دامنه های جنوبی بینالود مرکزی واقع در شمال حوضه آبریز کال شور به عنوان منطقه متراکم کوهستانی، پتانسیل بالایی برای وقوع زمین لغزش ها داشته و هر ساله خسارات زیادی را به اراضی دامنه ای وسکونتگاه های روستایی وارد می کند. شرایط خاص زمین شناسی از جمله سازندهای مستعد لغزش، تشدید کاربری زمین و وضعیت رطوبتی منطقه از مهم ترین عوامل موثر در وقوع زمین لغزش ها در محدوده مورد نظر بوده است. در این مقاله با هدف مشخص نمودن عوامل تاثیر گذار در وقوع زمین لغزش ها با استفاده از مدل تجربی آنبالاگان (Anbalagan)، ابتدا واحدهای کاری مشخص و با تعیین وزن عوامل که بیانگر میزان نقش آنها در رخداد لغزش ها است، مجموع امتیازات به دست آمده و در نهایت با همپوشانی لایه های مختلف اطلاعاتی و عملیات میدانی با استفاده از GPS نقشه پهنه بندی خطر وقوع زمین لغزش تهیه گردید. نتایج حاصله بیانگر آن است که 64% از مساحت منطقه در پهنه های پرخطر و شدیدا پرخطر از نظر وقوع زمین لغزش ها قرار دارند. شناسایی و معرفی این نواحی از لحاظ حرکات توده ای دامنه می تواند برای برنامه ریزان و مدیران سرزمین در سطح محلی و منطقه ای حایز اهمیت باشد.
    کلیدواژگان: زمین لغزش، سازندهای زمین شناسی، کاربری زمین، مدل آنبالاگان، ارتفاعات حوضه کال شور
  • اکبر کیانی، سلیمان میرزاپور صفحه 125
    سرمایه اجتماعی یکی از عوامل تاثیرگذار بر ابعاد گوناگون زندگی انسان است و تاثیرات زیادی بر بنیان های علمی و اجرایی توسعه در نواحی شهری و روستایی می گذارد. میزان و چگونگی سرمایه اجتماعی در مکان های مختلف تفاوت های متعددی دارد. هدف این پژوهش در گام نخست تعین میزان سرمایه اجتماعی در سطح شهر و روستاهای اطراف خرم آباد و در مرحله بعدی، بررسی تفاوت های سرمایه اجتماعی بین این شهر و روستاهای اطراف آن است، زیرا با شناخت سرمایه اجتماعی شهر و روستا و درک تفاوت های آنها، مدیریت و برنامه ریزی شهری، روستایی و به طور کلی ناحیه ای بهتر، دقیق تر و واقعی تر انجام می شود، روش گردآوری مطالب در این تحقیق مبتنی بر اسنادی- کتابخانه ای و نیز تکمیل پرسشنامه بوده که در این راستا تعدادی پرسشنامه در بین محلات مختلف شهر خرم آباد و نیز تعداد 9 روستای این شهرستان که تصادفی انتخاب شده اند، توزیع شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و سیستم اطلاعات جغرافیایی، خروجی ها و تحلیل های متناسب ارائه شده است. نتایج نشان می دهد بین شهر و روستا از نظر سرمایه اجتماعی تفاوت هایی وجود دارد که قابل تامل می باشد. در تحقیق حاضر تفاوت های شهر و روستا از نظر سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف، به شرح زیر بوده است:1: از نظر اعتماد عمومی، شکاف زیادی بین شهر و روستاهای اطراف خرم آباد وجود دارد. در حالی که از نظر اعتماد رسمی، تفاوت چندانی بین شهر و روستاهای شهرستان خرم آباد نبوده است.
    2: میزان مشارکت غیر رسمی روستاییان خیلی بیشتر از افراد شهری بوده است. از نظر مشارکت رسمی نیز، روستاییان شهرستان خرم آباد از مشارکت بیشتری نسبت به شهروندان خرم آبادی برخوردار بوده اند.
    کلیدواژگان: تفاوت های فضایی، مکانی، شهر، روستا، سرمایه اجتماعی، شهرستان خرم آباد
  • رضاعلی محسنی صفحه 149
    در قرن بیست و یکم، پیشرفت فناوری موجب می شود تا وقت انسان بیش از پیش آزاد گردد و زمان بیشتری را صرف اوقات فراغت خود نماید. در واقع این قرن را باید عصر صنعت گردشگری نام نهاد. به دلیل زیر ساخت های فناوری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده در قرن بیست ویکم، پدیده گردشگری یک واقعیت اجتناب ناپذیر در رفتار و عمل انسان برای ارضای روح کنجکاوی او خواهد بود. سفر به دیگر نقاط دنیا چه به صورت حقیقی و واقعی و چه به صورت مجازی، با انگیزه های مختلفی جزو ملزومات زندگی قرن بیست ویکم و شکل دهنده جریانی است که مرزهای ملی و بین المللی را درنوردیده، رویکردی فراتر از دولت و ملت خواهد داشت. گردشگری به عنوان یکی از منابع در آمد و ایجاد اشتغال در سطح محلی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی باشد. گردشگری بخصوص در زمانی که سود فعالیت های دیگر بخش های اقتصادی در حال کاهش باشد، جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است. امروز صنعت گردشگری به اندازه ای در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاد دانان آن را «صادرات نامریی» نام نهاده اند. صنعت توریسم از صنایعی است که در سال های اخیر به سرعت گسترش یافته و در ردیف یکی از بزرگ ترین منابع درآمد جهان در آمده است. همچنین باید افزود که چرخه عظیم مالی که به طور غیر مستقیم طول محور صنعت گردشگری می چرخد، به مراتب مهم تر از درآمدهای مستقیم بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار است. این مقاله، بر توسعه پایدار گردشگری تاکید دارد. در این دیدگاه، توسعه گردشگری با استفاده از منابع موجود به گونه ای است که ضمن پاسخ دادن به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ضوابط قانونی جامعه و انتظارات گردشگران بتوان وحدت و یکپارچگی، هویت فرهنگی، سلامت محیط زیست، تعادل اقتصادی و رفاه مردم محلی را تامین کرد. این مقاله ضمن تحلیل وضعیت صنعت گردشگری در ایران به نقش، کارکردهای آن و موانع و راهکارهای ایجاد صنعت گردشگری پایدار در ایران می پردازد.
    کلیدواژگان: نظام، صنعت، گردشگری، توسعه پایدار، کارکردها
  • سید حسین میرموسوی، رباب رزمی صفحه 173
    در ایران نیاز آبی برخی از محصولات کشاورزی از طریق بارندگی تامین می شود. بنابراین به منظور انجام کشت مطمئن در شروع هر هفته می بایست آب مورد نیاز محصول برآورد شود. به علت مشخص نبودن مقدار بارش هفته لازم است داده های بارش ثبت شده در سال های قبل جهت تخمین بارش مورد انتظار ارزیابی شوند. برای این منظور، در بعضی مطالعات، از مدل تخمین نقاط 30 درصد بارش استفاده شده است. در وهش حاضر نیز از روش مذکور استفاده شده است. در این مطالعه آمار 45 ساله داده های بارش روزانه ایستگاه هواشناسی همدان (2005-1961) مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا مجموع بارش های هفته ای محاسبه شده و سپس برای محاسبه نقاط 30% بارش در طول سال از روش توزیع احتمالات مدل گاما استفاده شده است. برای این منظور ابتدا نقاط 30% بارش داده های مشاهداتی محاسبه شده و سپس هموارسازی و برازش توزیع گاما روی تخمین های انجام شده، صورت گرفته است. نتایج مطالعه نشان می دهد که در ایستگاه مورد مطالعه از نظر احتمالات وقوع، دو فاز بارشی (از هفته 1 تا 21 و از هفته 45 تا 52) و یک فاز فاقد بارش (از هفته 22 تا 44) وجود دارد.
    کلیدواژگان: بارش روزانه، توزیع گاما، مدیریت منابع آب، کشاورزی، همدان
|
  • Abbas Ali Abounoori Page 1
    Drought refers to random characteristic of natural phenomena, brought about by the irregular deficit or shortage of available water. It affects the plant growth and reduces its yield. To estimate the intensity and the frequency of droughts will help reduce the damaging effect of drought. In this study we have used the water-budget methods and Thornthwaite's aridity index and its standard deviation for Ramsar during1956-2008 to show the frequency and the intensity of drought effects in this place. Results showed that there was a normal monthly trend of the year. In this station, there is water deficit and the months that have water surplus. We found that this station every ten years will affect 3 or 4 times severe droughts and the profanity of drought is 0.4. For the year 2001 the rainfall was good but the drought effect was also severe and in the year 2002, the rainfall was less than the disastrous effect of drought.
  • H. R. Rakhshani Nasab, Asghar Zarrabi Page 41
    The geographical situation and the diversity of natural phenomena put Iran in the fifth position in having abundant natural attractions. There are some problems and challenges in Iran in attracting ecotourists from other countries. On this basis, the present study aims at the recognition of the obstacles that influence the attraction of natural tourists and proposing the appropriate methods for developing ecotourism in the country. The research type is “qualitative” and its method is “descriptive-analytical” using library and documental references. Findings of the study show many challenges in ecotourism industry in Iran, in a way that each year from the sheer of national product of each family around $90.000 is paid to the global market to promote the tourism and ecotourism, whereas a little portion is devoted to Iran from this market.
  • Habib Abdoli, Behrouz Sari Sarraf, Abbas Hosseini Shamechi Page 57
    Necessity for energy is rising very fast by the increasing industrial development and presenting world energy cycle. In order to obtain new and substitute energy sources it is estimated that there exists more than five mps of wind speed at the altitude of 10 meters in more than one fourth of earth lands.This paper has studied appropriate places to install wind turbines in East Azerbaijan Province, by determination of wind energy density using air density variation with height and temperature. It has also determined proportionate places for wind energy utilization with presentation of wind velocity distribution in seven synoptic stations of the Province using wind rose diagrams. Results show that Sahand and Jolfa Stations have significant frequencies of wind speed distribution in the velocities over five m/s and can be taken into account as windy regions for making wind farms.
  • Esmaeil Gaderi, Ezzatollah Ezzati, Shagayeg Hafezizadeh Page 75
    Religious–cultural ceremonies have roots in believes and convictions of a nation or a society. Nowadays these ceremonies are considered as cultural attractions for tourism. In different eras, they were prevalent among people as celebrations and mourning ceremonies and in many cases they were presented in the form of dramas. Because revival of traditional ceremonies in all countries worldwide was used as a means for developing cultural tourism, therefore, introducing one of the most moving mourning ceremonies in Iran will represent a historical event for all Shiite Moslems in the world. These mourning ceremonies can be utilized as part of tourism development for the benefits of cultural tourism in Iran.In this study, we used practical and cohort research. Data collection was based on library research and field study (measurement) within the study scope. We used observation tools, questionnaire, interviews, and survey method in a descriptive-analytical and inferential- analytical statistical analysis.With the help of two-sample statistical model, and use of “t test for two independent groups” we compared the opinions expressed by bazaar merchants, merchants around bazaar, mourning groups and relevant officials about Tasooa and Ashoora ceremonies and their potential as Religious-cultural tourism.The study showed that Tasooa and Ashoora ceremonies in the opinion of bazaar merchants, merchants around bazaar, mourning groups and relevant officials have the potential attractiveness for tourism. They also believed that holding such ceremonies in the traditional form and in certain large religious places and revival of Tazieh (Tasooa and Ashoora play) could be beneficial. About 3.5 percent of bazaar merchants are totally against holding Tasooa and Ashoora ceremonies inside bazaar.
  • Hadi Ganbarzadeh, Abolfazl Behniafer Page 103
    A major part of Iran is mountanious and mass movements and landslides are one of the environmental hazards in mountains. Southern slopes of central Binaloud are more susceptible to landslides, and every year there are damages to farms and rural settelments due to landslides. These factors include: Geological formation, intensive landuse and humidity of area. This paper has paid attention to the effects of landslides using Anbalagan method and specified unit sub-basin element weights and ranks of landslide hazards. According to the maps and field study with GPS landslide hazard maps were drawn and results showed that about 64% of the area was located in intensive landslide hazard zone. A knowledge on the landslide hazard potentials might be of great importance for regional decision makers.
  • Akbar Kiyani, Soleyman Mirzapour Page 125
    Social capital is one of the effective factors in different arena of human, life, scientific and executive aspects of development in city and rural areas. The circumstances on social capital in different parts have various characteristics. The objective of this study is the determination of amount of social capital in city point of view and nearby rural places in Khorramabad County in one hand, and investigation on the discrepancy of social capital between this city and nearby rural places on the other. The recognition of city and rural capital and understanding the causes of discrepancy between these two kinds of places will help management and urban planning. The estimation and data collection method in this study is library-based. Questionnaires were distributed among different parts of Khorramabad city and nine villages randomly. The distributed questionnaires were analyzed and interpreted by SPSS software and Geographical Information System (GIS). Results show that there are discrepancies between city and rural places:1: In common belief, there is a vast gap between city and nearby rural places in Khorramabad County, 28.4% of ordinary people had a deep trust in rural places, but this figure in the city was 14,25%.2: From official trust, there wasnt any discrepancy between city and nearby rural places. 4.7% of the respondents in Khorramabad had official trust, while this figure was 3.7% in rural places.4: From non-official cooperation, based on gained data, 33.75% of individuals in Khorramabad and 67.6% individuals in rural places had an active cooperation but the cooperation among rural people was much more than that of city.5: From official cooperation in Khorramabad, about 8.8% of people had drastically cooperated in official cooperation. This figure was more than 6 times the rural places, namely 53.3%.
  • Reza Ali Mohseni Page 149
    Technological development in the 21st century causes humans to have more spare time than before and spend more time on her/his spare time. In fact this century should be called the tourism industry period. Due to technological, cultural, social, political and economic infrastructure established in the 21st century, the tourism is an unavoidable fact in the human behavior and action to satisfy his courage spirit. Traveling to other spots of the world whether in real and factual form or virtual form is among the living necessities of 21st century with various purposes and forms. A process which goes beyond all national and international boundaries and will have an approach beyond government and nation.As one of the sources of income and creating employment on local level, tourism can be a strategy for economic development. In particular, tourism is an appropriate alternative strategy for development when the profit of other economic activities is not sufficient. Today tourism industry is so important in the socio-economic development of the countries that economists have called it invisible export. Tourism industry is one of the industries called invisible and expanded rapidly in recent years which are among the greatest sources of income for the globe. It should be added that the giant financial cycles directly turn around the tourism industry and their effects on global economy are more efficient than direct incomes. This paper concentrates on development of sustainable tourism. In this viewpoint development of tourism based on using the existing resources is such that it answers to socio-economic and cultural needs and legal requirements of society as well as expectations of tourists so as to provide unity and coherence for cultural identity, environmental health, economic balance, and welfare of local people. This paper analyses the position of tourism industry in Iran and deals with the role, functions, obstacles and also solutions for creation of sustainable tourism industry in Iran.
  • Seyyed Hossein Mir Mousavi, Robab Razmi Page 173
    In Iran some crops are often grown using irrigation to supplement the rainfall. Therefore, in order to achieve good cultivation we studied the water requirement of crops for a week. It is not known how much rain would fall during the week, or the beginning of each week. Therefore, precipitation records could be examined to estimate the amount of expected water. Some studies using a simple model suggest that the amount to allow for cultivation should be 30% of point distribution of total precipitation for that week. Hence, this study considered that there was 30% of total rainfall for each week. The data available were daily records for 45 years (1961-2005) in Hamedan meteorology station. Weekly total precipitation was calculated. Two different methods of estimating 30% of data through the year were considered. The first method merely involves calculating the observed 30% of data and then, 'smoothing' the original estimates and fitting gamma distributions. Results show that in this station there is two precipitation periods (in 1-21 weeks and 45-52 weeks) and have one dry period (22-44 week).