فهرست مطالب

اندیشه مدیریت راهبردی - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1388)

نشریه اندیشه مدیریت راهبردی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکترسید مهدی الوانی، سید محمدحسین هاشمیان، محمدرضا بهمنی صفحه 5
    این نوشتار در گام نخست، ضمن معرفی مدل ارزیابی متوازن سیاست ها(BSC) با رویکردی کاربردی به توصیف قابلیت های ویژه این مدل در اجراء و ارزیابی سیاست ها در سازمان های دولتی می پردازد. در مرحله بعد با اتکاء به روش مطالعه موردی و با بهره گیری ازروش ترکیبی، مراحل مختلف و نتایج بکارگیری این مدل در یکی از سازمان های فرهنگی1 مورد بحث قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: مدل ارزیابی متوازن، شکل گیری، اجرا و ارزیابی سیاست ها، سازمان های دولتی، دفتر تبلیغات اسلامی
  • حمیدرضا فرتوک زاده، جواد وزیری صفحه 35
    یکی از مهم ترین دیدگاه ها برای بررسی شرایط و بستر اجتماعی نوآوری، بررسی محیط و عوامل نهادی است. مطالعه نهادها می تواند دریچه ای مناسب به زمینه و بستر ناپیدای نوآوری تکنولوژیک باز کرده و بسیاری از موانع و گلوگاه های نوآوری را تشریح کند. بر این اساس در این پژوهش نهادهای تاثیرگذار بر نظام نوآوری صنایع دفاعی به پنج دسته تقسیم شده و سپس با ایجاد گروه های کانون و استفاده از نظرات خبرگان، مصادیق این نهادها در دو وضعیت زمانی گذشته و آینده با یکدیگر مقایسه شده اند. این نهاد ها عبارتند از: نهادهای شناختی که اشاره به اصول و ارزش های اعتقادی، عادات ثابت فکری و نقشه های ذهنی دارند؛ نهادهای رفتاری که بیانگر عادات اجتماعی و شیوه های ثابت رفتاری هستند؛ نهادهای همکاری که ناظر به شیوه ها و استانداردهای همکاری درون سازمانی و بین سازمانی می باشند، نهادهای قانونی که در برگیرنده، قوانین، مقررات و آیین نامه های مصوب بوده و نهادهای اساسی که چارچوب های مرجع و قواعد کلانی هستند که بر اساس رهنمودها و اسناد بالادستی و مادر بر نظام نوآوری حاکم می باشند. بنابراین بر اساس دیدگاه نهادی درگذار به صنایع دفاعی فردا (هسته کوچک- شبکه بزرگ) علاوه بر جنبه های فنی نوآوری باید بستر و زیست بوم نوآوری دفاعی در پنج بخش فوق متحول شود.
    کلیدواژگان: نهاد، محیط نهادی، نظام بخشی نوآوری، صنایع دفاعی، نوآوری تکنولوژیک، نظام دستیابی به سامانه های دفاعی
  • بهمن حاجی پور، مؤمنی صفحه 77
    حفظ بقای سازمان ها در محیط رقابتی دنیای امروز، راهی جز کسب مزیت رقابتی برای آنها باقی نمی گذارد. نظریه پردازان علم مدیریت استراتژیک دو رویکرد عمده برای کسب مزیت رقابتی مطرح نموده اند؛ رویکردی که مبتنی بر فرصت های محیطی و رویکردی که مبتنی بر قابلیت های داخلی سازمان است. پژوهش های دو دهه اخیر نشان داده اند مزیت های مبتنی بر قابلیت های درونی سازمان ها بهتر از فرصت های محیطی می توانند موقعیت رقابتی سازمان ها را تعیین کنند و مبنای مطمئن تری برای منشاء مزیت رقابتی هستند، از این رو در این پژوهش رویکرد مبتنی بر منابع پذیرفته و مبنای تحلیل و بررسی این تحقیق قرار گرفته است.
    نظریه پردازان تئوری منبع محور، زیرساختی اقتصادی برای بررسی نقش منابع داخلی در کسب مزیت رقابتی را فراهم می آورد. این دیدگاه بر منابعی از سازمان تمرکز دارد که می توانند منشا مزیت رقابتی در آن صنعت باشند. این تحقیق به دنبال بررسی وضعیت منابع شرکت ساران به منظور شناخت قابلیت های متمایز و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی پایدار می باشد.
    کلیدواژگان: مزیت رقابتی، مزیت رقابتی پایدار، منابع سازمان، تئوری منبع محور، مدل VRIO
  • زهره موسی زاده، مریم عدلی صفحه 103
    انتخاب و انتصاب مسئولین رده های مختلف اداری و اجرایی، یکی از مسایل مهم و ضروری و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است؛ چرا که مهم ترین عامل دوام یک نظام و حکومت، فرزانگی و شایستگی مسئولین و کارگزاران آن نظام می باشد. اگر مدیران شایسته و تربیت یافته در راس سازمان ها قرارگیرند، کیفیت فعالیت های سازمانی به طور فزاینده ای بهبود خواهد یافت. زیرا مدیریت شایسته، محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت ها به شمار می آید. بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در رده های مختلف سازمانی باید بر اساس معیارها و ملاک هایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست های سازمانی انتخاب و به کار گمارده شوند. در پژوهش حاضر سعی بر این شده تا ضمن روشن ساختن مفهوم شایستگی و فرآیند شایسته سالاری، با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران شایسته با عنایت به کلام گهربار مولای متقیان در کتاب ارزشمند نهج البلاغه پرداخته شود که معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران در این پژوهش شامل معیارهای ایدئولوژیکی، معیارهای زمینه ساز و معیارهای تخصصی بوده که ریشه در جهان بینی اسلامی دارند.
    کلیدواژگان: انتخاب، انتصاب، شایستگی، شایسته سالاری، نهج البلاغه، مدیران
  • دکترعصمت مسعودی، فرشته میرزایی صفحه 123
    دیدگاه های مختلفی نسبت به تعارض وجود دارد که بررسی این دیدگاه ها و مقایسه ی آن ها با دیدگاه اسلامی از اهداف این پژوهش می باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب می باشد که 1) سه نگرش عمده نسبت به تعارض در بین تئوری های مدیریت وجود دارد. نگرش اول مربوط به تئوری های سنتی و بوروکراسی می باشد که بر جنبه ی منفی بودن تعارض تاکید کرده اند و معتقدند که امکان اجتناب از تعارض وجود دارد. نگرش دوم شامل تئوری های روابط انسانی و همکاری می شود که معتقدند امکان اجتناب از تعارض وجود ندارد و وظیفه ی مدیریت را در ستیز و اجتناب از آن می دانند؛ با این وجود بیان می دارند که برخی از تعارضات در شرایطی می تواند مثبت باشد. نگرش سوم شامل تئوری های تعاملی و آشوب می شود که بر بعد مثبت تعارض بیش تر توجه نموده و معتقدند می توان با ایجاد تعارض، سازمان را در مسیر رشد قرار داد. 2) مکتب اسلام دیدگاه متعادلی نسبت به تعارض بیان داشته است. از یک سو درجاتی از تعارض را به دلیل آثار مخرب، منفی معرفی می کند و بر اجتناب، پیشگیری و یا حل آن ها تاکید دارد و از سوی دیگر با ایجاد سطوحی از تعارضات مثبت مانند تضارب آراء، رقابت سالم، انتقاد سازنده و مجادله به احسن موافقت می کند. 3) مکتب اسلام با هر یک از تئوری های مدیریت اشتراکات و تقابل هایی در زمینه ی تعارض و مدیریت تعارض دارد.
    کلیدواژگان: تعارض، تعارض مثبت، تعارض منفی، مکتب اسلام، تئوری های مدیریت
  • محمد تقی امینی، سعید فرجام صفحه 165
    امروزه کیفیت خدمت از مهمترین جنبه های مدیریتی سازمان های خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمان های دنیا به شمار می روند. تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان های درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (شهر اصفهان) انجام شده است. به همین منظور یک نمونه 336 نفری از بیماران که قادر به همکاری و بیشتر از 24 ساعت در بیمارستان های فوق بستری می شدند به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه تدوین شده بر اساس ابزار سروکوآل که روایی و پایایی (91/0) آن مورد تایید قرار گرفت انجام شد. از مدل های توسعه یافته در اندازه گیری کمی کیفیت خدمات در بخش دولتی متعلق به پاراسورامان و بری می باشد. مدل SERVQUAL سعی در اندازه گیری کیفیت خدمات در جایی که این کیفیت به عنوان یک ضرورت جهت درک مشتری، انتظارات او و کیفیتی که از خدمات ارائه شده انتظار دارد، به کار می رود. SERVQUAL مخفف کلمه SERVICE QUALITY به معنای کیفیت خدمات می باشد. این ابزار بر مبنای مدل شکاف کیفیت خدمات به اندازه گیری شکاف پنجم از ابعاد مختلف کیفیت خدمات (ملموس ها، توانایی اجرای خدمات، اعتماد و اطمینان، پاسخگویی و دلسوزی) می پردازد.
    کلیدواژگان: کیفیت، خدمت، انتظار مشتری از خدمت، ادراک مشتریاز خدمت، مدل سروکوآل
  • دکترسیدعلی سیادت، مختاری پور صفحه 191
    امروزه سازمان ها با چالش های بسیاری روبرو هستند، مانند حفظ کیفیت با کاهش منابع، مدیریت مالی بهتر، کسب حمایت بیشترتحقیقاتی، توسعه مهارت های جدید، تعیین اهداف روشن، کمک به اعضاء برای رویارویی با فشار کار روزافزون، حفظ انگیزه و روحیه کاری، نوآوری درآموزش و تحقیق و افزایش بیش از حد اطلاعات. هدف این مقاله کمک به مدیران دانشگاهی است تا بتوانند آینده به ظاهر نومیدکننده را با توان و انرژی و خوش بینی نوید بخشند. وظیفه رهبران دانشگاهی این است که به اعضای سازمان خود حیات و جانی تازه ببخشند تا بتوانند با شور و شوق در شرایط دشوار با چالش ها روبرو شوند. چشمگیرترین امتیازی که یک سازمان می تواند در یک دنیای مبتنی بر رقابت ونیازمند منابع داشته باشد، همان رهبری تیمی است. این نوع رهبری، فرآیندی برای توسعه تخصص و رشد فردی است و می تواند محیط سازمانی را برای همه سازگاری های اخیر در کاهش منابع، رقابت جهانی، عرضه ی قابل انعطاف و تقاضاهای گسترده هیات مؤسسین که به دنبال دستیابی به کارآیی بیشتر هستند، تغییر دهد. بنابراین، این مقاله پس از مروری بر تئوری رهبری تیمی به بررسی رهبری تیمی در دانشگاه های دولتی اصفهان می پردازد.
    کلیدواژگان: رهبری، رهبری تیمی، نقش سازمانی، فرهنگ، فرهنگ ملی، دانشگاه های دولتی
|
  • Sayyed Mahdi Alvani, Sayyed Mohammad Hossein Hashemian, Mohammad Reza Bahmani Page 5
    This article first introduces BSC with a practical approach while defining itsspecific potential for executing and assessing policies in governmentalorganizations. It then discusses its various stages and effects in one of thecultural organizations by relying on case study and eclectic methods.
  • Hamidreza Fartoukzadeh, Javad Vaziri Page 35
    Examining the environment and institutional factors is one of the strongest views about studying the social circumstances leading to innovation. This can open up a new way to recognizing technological innovation and most of existing hurdles. For this reason, we have divided the effective institutions on the innovative system of military industries and by utilizing expertsviews, we have compared some instances of these institutions in the past and present. They consist of: cognitive institutions that relate to ideologicalvalues and principles, mental habits and schemes; behavioral institutions that express social habits and fixed behavioral procedures; cooperative institutions that direct intra/ inter- organizational standards; legal institutions which involve laws and regulations; and finally constitutional institutions which act as references and large scale regulations dominating the innovative system. Therefore, according to the institutional view, whenshifting to the future military industries (small nucleus – big network), the pertinent context in the above- mentioned sections needs to be developed next to the technical dimensions of innovation.
  • Bahman Hajipour, Mostafa Momeni Page 77
    The survival of organizations in today's competitive world necessitates a competitive advantage. Strategic management's theorists have declared two main approaches for obtaining competitive advantage, one dealing with environmental opportunities, and the other with organization's internal capacity. Researches of the last two decades have shown that the latter are doing better than the former in determining competitive status of organizations and make a more dependable basis for competitive advantage,hence the approach selected for analysis in this research is the one which is based on resources. Resource-based theory's proponents offer an underlying economic structurefor the study of the role of internal resources for obtaining competitive advantage.This outlook focuses on those resources which can act as the origin ofcompetitive advantage in that special industry. The research examinesSaran's resource's situation in order to recognize its distinguished capacityand its role in creating sustained competitive advantage.
  • Zohreh Mousazadeh, Maryam Adli Page 103
    One of the most important and essential matters and duties of Islamic government is to select and appoint directors in different executive and administrative levels because the most important factor in the continuance of a regime is wisdom and competence of its managers. With educated and meritorious managers at the head of organizations, the quality of their activities would be increased. Because competent managers are the main part in economical, social and cultural developments, selection and appointmentof people at different levels of organizations should be based on some criteria so that the most suitable persons are chosen and do organizational duties.This project has tried to make clear the meaning of merit, and study the criteria of selecting and appointing competent managers based on the eloquent words of Imam Ali (peace be upon him) in Nahjolbalagheh by using content analysis methods. These criteria include ideological criteria, groundwork criteria and specialized criteria which are originated from Islamic world view.
  • Esmat Massoudi, Fereshteh Mirzaee Page 123
    Conflict is an undeniable reality in human life. Therefore it must be managed in an appropriate way. There are various attitudes to conflict that are to be studied and compared with the Islamic view in this article. The theories of management are divided into three groups depending on positive or negative attitudes towards conflict. The first group of theories emphasizes the negative aspects of conflict and believes that conflict must be limited and we can avoid it. The second group of theories believes there isno way to avoid conflicts and management must have a challenge with it.Furthermore they believe that some conflicts can be positive in specific conditions. The third group of theories insists on positive aspects of conflicts and believes that we cannot avoid conflicts but they can put the organization in a new way of development. The Islamic ideology has a balanced attitude towards conflicts. It introduces levels of conflicts that are negative because they have destructive effects and emphasize the prevention and dissolution of them. On the other hand it agrees with creating levels of positive conflicts such as challenging thoughts, sound competitions, constructive criticism andbest contention.
  • Mohammad Taghi Amini, Saeed Farjam Page 165
    Service quality is today one of the most important managerial features of service organizations, and the first strategy of organizations worldwide is to give priority to customers. This research has as its purpose the quality assessment of the services in state hospitals affiliated to Isfahan Medical University. To do this, a number of 336 patients confined to bed for more than 24 hours in those hospitals were randomly selected. The data were collected through questionnaires following servqual (a contraction of servicequality) model which is considered to be among advanced models in measuring quality in governmental sector services. This model tries to measure service quality wherever it is considered as a necessity for better understanding of customers and their expectations. The data were analyzed at descriptive and inferential levels by using SPSS software. The result showed that 82.4% of patients were quite satisfied with hospital services.There was also a meaningful link between service quality and patient's satisfaction (r =-642% for palpability, r =-764% for executive ability, r =-734% for confidence, r =-732% for compassion). Regression analysis results showed that executive ability and palpability could meaningfully foresee 14.7% of hospital's service quality and aspects of service qualitycould be ranged in order of importance as follows: palpability (3.32), compassion (3.22), confidence (3.02), executive ability (2.85), and accountability(2.85). It was also recognized that ICU patients and illiterate patients reported less on the executive quality and accountability respectively.
  • Sayed Ali Siadat, Marzieh Mokhtaripour Page 191
    Organizations are now facing a lot of challenges such as maintaining quality despite depletion of resources, improved financial management, obtaining further research back up, expansion of new skills, fixing clear objectives, assisting members in confronting increasing work pressure, keeping motivation and morale, initiative in training and research and excessive increase of information. The purpose of this article is to help academicexecutives promise a brighter future (that looks gloomy nowadays), since the leaders are bound to invigorate their staff so they could cope with challenges more enthusiastically. The most remarkable merit an organization could have in a competitive world which is in need of resources, is team leadership. This kind of leadership is a process for progressing expertise and individual growth and it can change organizational environment for the sakeof all the mentioned conformities with resource depletion, global competition, flexible supply and expansive demands of the founders who seek more efficiency. For this reason, this article studies team leadership in state universities of Isfahan after a review of team leadership theory.