فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 6 (بهار 1388)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 6 (بهار 1388)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ثریا قاسمی*، کامران قائدی، محمدحسین نصر اصفهانی، ابوالقاسم اسماعیلی، سمیه تنهایی، فرزانه ربیعی، خدیجه کربلایی، حسین بهاروند صفحه 1

    هدف از این پژوهش، بررسی جایگیری cDNA PPARγ1موش در پلاسمید بیانی pEGFP-C1 در هسته سلول مورد مطالعه (فیبروبلاست گاوی) با استفاده از رد یابی مارکر فلورسنتی سبز EGFP می باشد. برای بررسی الگوی بیان و جهت گیری cDNA PPARγ1 درون هسته سلول های فیبروبلاست گاوی، پس از تکثیر و کلون نمودن آن در پلاسمید بیانی مناسب pEGFP-C1 سلول ها با μg 2.4 پلاسمید و μl 6 Lipofectamine 2000 ترانسفکت شدند. مارکر EGFP که به صورت فیوز شده باcDNA PPARγ1بیان می شود، برای رد یابی استفاده شد. با ترانسفکت نمودن سلول های فیبروبلاست گاوی، پروتئین حاصله عمدتا وارد هسته ها گردید. همان طور که انتظار می رفت، cDNA ژن PPARγ1 موشی کلون گردیده متصل به ژن گزارشگر فلورسنت سبز با موفقیت بیان شده و پروتئین حاصله عمدتا به داخل هسته سلول های مورد مطالعه، وارد شده است. بنابراین می توان از پلاسمید نوترکیب حاصله برای مطالعات بیشتر جهت بررسی وظیفه ژن PPARγ1 بهره برد و اتصال EGFP به PPARγ1 مانع از جهت یابی داخل سلولی PPARγ1 نمی شود.

    کلیدواژگان: PPARγ 1، فیبروبلاست، کلونینگ، ترانسفکشن
  • الهام هوشمند*، محمد داداش بیکی صفحه 7

    الایزای نقطه ای یکی از روش های تشخیص کیست هیداتیک است که حساسیت و ویژگی بالایی دارد. در این تحقیق، پنج آنتی ژن مختلف برای تشخیص کیست هیداتیک به روش الایزای نقطه ای با هم مقایسه شدند. این آنتی ژن ها، آنتی ژن هموژنیزه پرتواسکولکس (HPA)، آنتی ژن دیواره داخلی کیست (HLA) و آنتی-ژنهای مایع کیست شامل: آنتی ژن خام (CHFA)، آنتی ژن جوشانده (BAB) و آنتی ژن اتوکلاوه (AAB) بودند. برای انجام آزمون ابتدا آنتی ژن ها بر روی غشاء نیتروسلولز قرار داده شدند، سپس مرحله مسدود-سازی با سرم آلبومین گاوی 3% به مدت یک ساعت انجام گرفت. پس از شستشو با فسفات بافر سالین، غشاء برای یک ساعت در آنتی بادی اولیه (سرم مشخص از نظر آلودگی) و بعد از شستشوی مجدد با PBS، در آنتی بادی ثانویه (آنتی بادی گونژوکه با پراکسیداز) قرار گرفت. برای قرائت نتایج که با رنگی شدن محل استقرار آنتی ژن مشخص می شد، از سوبسترای دی آمینو بنزیدین (DAB) استفاده گردید. نتایج بررسی حاضر نشان داد حساسیت و ویژگی آنتی ژن ها به ترتیب در مایع خام (8/54% و 1/39%)، در مایع جوشانده (8/54% و 5/56%)، در مایع اتوکلاو شده (2/45% و 4/67%)، در پروتواسکولکس (6/78% و 4/30%) و در دیواره (1/57% و 50%) می باشد. در این بررسی دو آنتی ژن هموژنیزه پروتواسکولکس و مایع اتوکلاو شده به ترتیب بالاترین حساسیت و ویژگی را نشان دادند. برای افزایش دقت در تشخیص هیداتیدوز بهتر است ابتدا نمونه های سرمی با یک آزمون با حساسیت بالا آزمایش شوند و سپس از آزمونی استفاده شود که دارای ویژگی بالاتری باشد.

    کلیدواژگان: الایزای نقطه ای، کیست هیداتیک، آنتی ژن
  • بهرام عمواوغلی تبریزی*، عادل فیضی زنگبار، سالار ضرابی اهرابی صفحه 13

    این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات تجویز داکسی سایکلین بر روی برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون در ماکیان گوشتی سویه Rossبه علت استفاده وسیع در صنعت ماکیان صورت پذیرفت. 40 قطعه ماکیان گوشتی سویه Ross جنس مخلوط در دو گروه 20 تایی شاهد و تیمار با شرایط سنی، محیطی و تغذیه ای یکسان قرار گرفتند. در گروه تیمار دارو با دز 400 گرم پودر در 1000 لیتر آب آشامیدنی تجویز شد. نمونه خونی از پرندگان هر دو گروه پس از 5 روز از ورید بال اخذ و پس از سانتریفوژ و جداسازی سرم، میزان پارامترهای بیو شیمیایی آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، فسفاتاز قلیایی، فسفر، کلسیم، گلوکز، بیلی روبین کونژگه و بیلی وردین به روش رنگ سنجی و با استفاده از کیتهای اختصاصی اندازه گیری شدند. نتایج این بررسی افزایش معنی دار در مقادیر سرمی آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، فسفاتاز قلیایی، بیلی روبین کونژگه و بیلی وردین (05/0 (p< و کاهش معنی دار در میزان سرمی کلسیم در ماکیان گروه تیمار نشان داد(05/0 (p<. میزان سرمی فسفرو گلوکز در گروه های تیمار و شاهد اختلاف معنی داری را نشان نداد(05/0<P). تجویز داکسی سایکلین در ماکیان عوارض بالینی خاصی ایجاد نمی کند ولی می تواند در مواردی که اختلالات و یا بیماری های کبدی وجود دارد، باعث تشدید بیماری و آسیب بیشتر در بافت کبد گردد.

    کلیدواژگان: داکسی سایکلین، پارامترهای بیوشیمیایی، ماکیان گوشتی سویه Ross
  • سهراب رسولی*، هژیر خرم صفحه 19

    آلودگی های انگلی علاوه بر اهمیت بهداشتی در تامین غذای انسان، موجب بروز خسارات اقتصادی فراوان به جمعیت دامی منطقه می شوند که از یک منظر به واسطه عدم رشد کافی دام وحذف یا اصلاح لاشه آلوده می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آلودگی به سستود های دستگاه گوارش در گوسفند و بز کشتار شده در کشتارگاه بانه می باشد تا بتوان با ارایه راه کارهای مناسب جهت کاهش این نوع آلودگی های انگلی با توجه به درصد شیوع آن اقدامات لازم را انجام داد. در مطالعه حاضر در مدت یک سال از اوایل آبان ماه سال 1385 تا اواخر آبان 1386، دستگاه گوارش 186 لاشه گوسفند و 252 لاشه بز کشتار شده در کشتارگاه بانه تحت بررسی قرار گرفت، که پس از انجام مراحل نمونه گیری و جمع آوری نمونه ها با ارسال آن به آزمایشگاه انگل شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و رنگ آمیزی نمونه ها، مطالعات تکمیلی جهت شناسایی نوع سستود انجام گرفت. تعداد 6 مورد مونیزیابنه دنی و 4 مورد مونیزیا اکسپانسا در گوسفند و 1 مورد مونیزیا بنه دنی و 2 مورد مونیزیا اکسپانسا از بز جداسازی شد. لذا میزان کل آلودگی در گوسفندان 37/5 درصد و در بز 19/1 درصد بود.

    کلیدواژگان: سستود، مونیزیا بنه دنی، مونیزیا اکسپانسا، گوسفند، بز، بانه
  • مصطفی تاتینا*، رضا طاعتی، مهتاب قریب خانی صفحه 23

    تالاب بوجاق یکی از تالاب های حفاظت شده و مهم استان گیلان با وسعت 80 هکتار می باشد. تا کنون هیچ مطالعه ای در مورد شناسایی انگل های ماهیان مهم و اقتصادی این تالاب انجام نشده است. این بررسی با هدف شناسایی انگل های دو گونه از ماهیان شیلاتی و با ارزش اقتصادی این تالاب (اردک ماهی و ماهی کلمه)صورت گرفت. در طی سال 1383،چهار بار نمونه برداری بصورت فصلی توسط ابزارهای صید مختلف مانند تور گوشگیر، پره و ماشک به منظور صید 36 عدد ماهی کلمه و 39 عدد اردک ماهی انجام شد. پس از انتقال زنده ماهیان توسط وان های پلاستیکی به آزمایشگاه پوست، عضلات، دستگاه گوارش، امعاء و احشاء، آبشش و چشم آنها با استفاده از روش های متداول آزمایشگاهی و استفاده از میکروسکوپ نوری معمولی و استرئومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت. برطبق نتایج بدست آمده در مجموع 6 گونه انگل از این دو ماهی جداسازی شد. انگلهای جدا سازی شده از اردک ماهی شامل یک گونه نماتود به نام Raphidascaris acus، یک گونه ترماتود دی ژن به نام Diplostomum spathaceum و یک گونه ترماتود مونوژن به نام Tetraonchus monenteron بود. انگلهای ماهی کلمه نیز شامل یک گونه سستود به نام ‍Caryophyllaeus fimbriceps، یک گونه ترماتود دی ژن به نام spathaceum Diplostomum، یک نوع کرم حلقوی از جنس Piscicola و یک نوع سخت پوست از جنس Lernaea بود. از بین اینها سه انگل C. fimbriceps، . Piscicola spو. Lernaea sp برای اولین بار در ایران از ماهی کلمه به عنوان میزبان جدید گزارش می شوند. بطور کلی میزان آلودگی به انگل در ماهی کلمه بیشتر از اردک ماهی بوده است. هر دو گونه ماهی دارای انگل هایی در دستگاه گوارش، آبشش و چشم بوده اند. گونه های انگلی شناسایی شده در دستگاه گوارش و آبشش دو گونه ماهی نیز متفاوت بوده است. بیشترین میزان شیوع انگل در ماهی کلمه همانند اردک ماهی مربوط به spathaceum Diplostomum می باشد که می توان علت این امر را به محیط زندگی این ماهیان (تالاب) نسبت داد.

    کلیدواژگان: نگل، کیاشهر، تالاب بوجاق، اردک ماهی، ماهی کلمه
  • میرهادی خیاط نوری*، علی ناموران، مصطفی گلابی، سیدرضی بهاورنیا صفحه 33

    پروپوفول یک داروی بیهوشی عمومی کوتاه مدت می باشد. از امولسیون دارویی برای القاء بیهوشی و انفوزیون داخل وریدی برای استقرار بیهوشی استفاده می شود. این دارو به صورت تنها و یا همراه با داروهای دیگر مضعف CNS در انسان و حیوانات مختلف کاربرد دارد. استفاده از داروهای مختلف برای بیهوشی طیور امروزه جهت انجام تحقیقات و اعمال جراحی مختلف در حال افزایش است. تحمل پرندگان برای اکثر داروهای بیهوشی کم بوده و معمولا داروهای استنشاقی ترجیح داده می شوند. با این حال در بعضی از اعمال جراحی امکان استفاده از داروهای استنشاقی وجود نداشته و داروهای تزریقی ارجحیت دارند. بدین منظور در تحقیق حاضر تغییرات برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم متعاقب بیهوشی عمومی با پروپوفول مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه تجربی تعداد 10 قطعه مرغ بومی بالغ به طور تصادفی انتخاب گردید. برای القاء بیهوشی، پروپوفول با دوز mg/kg 5/7 داخل وریدی تزریق و برای ادامه بیهوشی دوز mg/kg 5/0 در دقیقه توسط پمپ انفوزیون تا 90 دقیقه انفوزه شد. در خلال بیهوشی در دقایق صفر، 15، 30، 60، 90 دقیقه و 24 و 72 ساعت بعد از بیهوشی خونگیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم مقادیر آلبومین، آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، بیلی روبین، نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتی نین سرم اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مقادیر بیلی روبین، BUN، ALP و کراتی نین سرم تغییرات معنی دار (05/0p<) و ALT، AST و آلبومین تغییرات غیرمعنی دار نشان داد. البته استفاده از این دارو برای بیهوشی و اعمال جراحی در طیور نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: پروپوفول، پارامترهای بیوشیمیایی، مرغ بومی، بیهوشی عمومی
  • علیرضا صفامهر*، محمد نریمانی، علی نوبخت صفحه 39

    این تحقیق به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف پروتئین و توازن کاتیون آنیون در جیره های غذایی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمائی به روش فاکتوریل 3×3 در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار برای هر تیمار (486 قطعه جوجه گوشتی سویه راس) به مدت 42 روز بر عملکرد و فراسنجه های بیوشیمیائی خون انجام گردید. نه جیره حاوی سه سطح پروتئین مطابق با NRC، 90% و 80% مقدار مورد نیاز، و سه سطح الکترولیت ((DEB 200، 260 و 320 میلی اکی والان بر کیلوگرم بر اساس توصیه انجمن تحقیقات ملی آمریکا مورد آزمایش قرار گرفتند. پرندگان روزانه 8 ساعت از ساعت 10 صبح تا 18 عصر تحت تنش گرمائی (0C 3±34) قرار گرفتند. نتایج آزمایش نشان داد که سطوح مختلف توازن الکترولیت موجب تغییر معنی دار در افزایش وزن در دوره آغازین شده و جیره غذائی حاوی DEB 260 میلی اکی والان بر کیلوگرم و پروتئین متوسط بیشترین افزایش وزن را نشان دادند(05/0p<). در دوره رشد و کل دوره افزایش وزن و خوراک مصرفی به طور معنی داری در DEB 260 در مقایسه با DEB 200 افزایش یافت(05/0p<). سطوح مختلف پروتئین تغییر معنی داری در صفت افزایش وزن و خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذائی در دوره های آزمایش ایجاد نکرد. سطح الکترولیت و پروتئین تاثیر معنی داری بر غلظت کلسترول، تری گلیسرید، پروتئین تام، آلبومین، پتاسیم وسدیم نداشت. گروه های مختلف آزمایش تاثیر معنی داری بر فراسنجه های هماتولوژی خون شامل هموگلوبین، هماتوکریت، هتروفیل، لنفوسیت، منوسیت، شمارش گلبولهای سفید نداشت. غلظت کلر خون در اثر افزایشDEB کاهش معنی داری نشان داد (05/0p<). در نتیجه در جوجه های گوشتی تحت تنش گرمائی سطح الکترولیت 260 و پروتئین متوسط پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: الکترولیت، پروتئین، فراسنجه های بیوشیمیائی، تنش گرمائی، جوجه های گوشتی
  • شاهرخ شیرازی*، حسین هاشم زاده فرهنگ، نسرین میرصمدی، پریسا شهبازی صفحه 53

    هدف از این تحقیق، مطالعه و بررسی میزان شیوع آلودگی به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم در انسان و برخی حیوانات که ارتباط نزدیکی با انسان یا محیط زندگی آن دارند بود. بر این اساس پژوهش حاضر در 3 مرحله انجام گرفت: در مرحله اول به صورت تصادفی 100 نمونه مدفوع انسانی ارجاعی به بخش انگل شناسی آزمایشگاه مرکزی استان آذربایجان شرقی(تبریز) جمع آوری شد، در مرحله دوم از 100 نمونه مدفوع گوساله های اطراف شهرستان تبریزگسترش مدفوع تهیه گردید و در مرحله آخر نیز 50 گسترش مدفوع از موش های وحشی جمع آوری شده از سطح شهرستان تبریز تهیه گردید.گسترش ها پس از رنگ آمیزی زیل نیلسون تغییریافته، مورد بررسی میکروسکوپی از لحاظ وجود ااوسیست کریپتوسپوریدیوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج حاصل، میزان شیوع آلودگی در انسان،گوساله و موش به ترتیب 12، 16 و 74 درصد تشخیص داده شد. نتایج بدست آمده نشان-دهنده شیوع بالای آلودگی با این تک یاخته در انسان، گوساله و بخصوص موش های شهرستان تبریز می باشد. به علت شیوع بسیار بالای آلودگی در موش و همچنین ارتباط نزدیک آن با محل های مسکونی شهری و روستایی می توان موش را به عنوان منبع آلودگی کریپتوسپوریدیوم در انسان تلقی نمود. با توجه به این که معمولا مراکز آزمایشگاهی پزشکی و دامپزشکی از لحاظ تعیین عوامل مولد اسهال، توجه کمتری به عامل ایجادکننده کریپتوسپوریدیوز دارند، احتمال افزایش شیوع و وقوع آن بالا می-باشد.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوز، انسان، گوساله، موش، تبریز
|
  • Page 1

    The main aim of this research is to study nuclear localization of mouse PPARγ1 cDNA into pEGFP-C1. To investigate the nuclear localization of PPARγ1 protein linked to EGFP marker gene into bovine fibroblast and analysis of intracellular green fluorescency Mouse PPARγ1 cDNA in a mammalian expression vector (pEGFP-C1) in a chimeric cDNA type, encompassing PPARγ1 with EGFP cDNA. EGFP marker was used for monitoring. To confirm the intracellular localization of EGFP- PPARγ1, bovine fibroblast cells were transfected with the 2.4 µg constructed plasmid and 6 µl Lipofectamine 2000. The related product was entered into the nucleus of bovine fibroblasts after transfection of its cDNA. As expected, chimeric cDNA of EGFP-PPARγ1 correctly expressed and related protein was dominantly entered to the nuclei of the cells. Thus the recombinant plasmid could be applicable for further studies to unravel the further aspects of PPARγ1 function. Moreover fusion of EGFP with PPARγ1 does not hamper the nuclear targeting of PPARγ1.

    Keywords: PPARγ1, Fibroblast, cloning, transfection
  • Page 7

    Dot-ELISA is one of the diagnostic methods for hydatidosis that has high susceptibility and known factor. In the present study, five antigens were compared by dot-ELISA for diagnosing hydatid cyst. These antigens were homogenated protoscolex antigen (HPA), hydatid layer antigen (HLA) and antigens of fluid hydatid cyst: crude hydatid fluid antigen (CHFA), autoclaved antigen B (AAB) and boiled antigen B (BAB). TO examin every sample, first the antigens was set on the nitrocellulose membrane. Then, this membrane was placed in bovine albumin serum (BSA) %3 for blocking for an hour. After washing the membrane in PBS, it was placed in the first antibody (definite for infection) for an hour. After re-washing with PBS, it was placed in the second antibody that conjugated with peroxides. Then di-amino benzidine (DAB) substrate was used for reading the results that were recognized with color spots in places of antigens. The results show these antigens have different susceptibility and they are specific in dot-ELISA: CHFA (54.8% &39.1%), BAB (54.8% &56.5%), AAB (45.2% & 67.4%), HPA (78.6% &30.4%) and HLA (57.1% &50%). Protoscolex antigen has the highest susceptibility and AAB has the highest attributes. To increasing accuracy in hydatid diagnosis, it is better to test serum samples with a high susceptibility test and then a test may be applied with the higher susceptibility.

    Keywords: Dot-ELISA, Hydatic cyst, Antigen
  • Page 13

    In present study, we determined the effects of doxycycline on the serum biochemical parameters of Broilers. Forty Broilers (19 days old) were randomly divided into two groups of control and treatment. Bath groups were kept under the same environmental condition and nutrition. In the treatment group, 400 gr/ 1000 lit doxycycline was administered. After five days blood samples of all birds were collected. And their sera separated by centrifuging, then some of biochemical parameters were evaluated. Results showed that Alkaline phosphatase (ALP), Alanine aminotransferas (ALT), Aspartate aminotransferase (AST), billirubin and billiverdin concentration were significantly increased (p<0.05), but Calcium concentration was significantly decreased in treatment group. Evaluation of the serum levels of glucose and Phosphorous did not reveal statistically significant differences between treatment and control groups. In assessment of results, doxycycline administration can be used in broilers but it must be controlled in liver diseases because it can cause changes on liver parameters.

    Keywords: Doxycycline, Biochemical parameters, broilers
  • Page 19

    In addition to sanitary importance to supply human food, parasite infections may cause a lot of economic damages to animal population of a specific region, that is because of insufficient growth and deletion or clear up of infected carcass. The aim of this study is to survey of cestoda infection in digestive system of slaughtered sheep and goat in Baneh slaughter house in order to do necessary measurements by showing the optimal solutions to decrease this kind of parasitism infection by considering the rate of its outbreak percentage. Samples were collected from 186 slaughtered sheep and 252 goats in a year at Baneh slaughter house, and they are sent to Orumia Islamic Azad university lab to be painted. Then complementary studies were conducted to determine the cestoda. The results illustrated 6 effected M.benideni and 4 M. expansa among sheep and 1 M. benideni  and 2 M. expansa among goats. The percent aye of whole infectious among sheep was 5.37 ٪  while there was only 1.19٪ among goats.

    Keywords: Cestoda, Moniezia benideni, Moniezia expansa, Sheep, Goat, Baneh
  • Page 23

    Bodjagh wetland, which is about 80 hectare, is one of the conserved and important wetlands in Guilan. No study was done to identify fish parasites in this important wetland yet. This study was conducted in order to identify the parasites of two commercial important fishes (pike & roach) of this wetland. Parasite infection of  36 specimens of roach (Rutilus rutilus caspicus) and 39 specimens of pike (Esox lusius) were caught in Bodjagh wetland in the years 2004-2005 by drift net, sein net and cast net were studied. The fish were transported to the laboratory alive and their skin, muscles, digestion tract, gills and eyes were studied carefully by microscope and stereoscope. According to the  results, 6  species  of parasites  recognized  in the both fishes ,  including: Raphidascaris acus, Diplostomum spathaceum and Tetraonchus monenteron in pike (Esox lusius) and  Caryophyllaceous fimbriceps, Diplostomum spathaceum,  Piscicola sp. And Lernaea sp. in roach (Rutilus rutilus caspicus). Three species of C. fimbriceps, Piscicola sp. and Lernaea sp. are reported in roacth for the first time in Iran. Totally the amount of affliction to parasites in roach was more than pike. Both of the fishes had parasites in digestion tract, gill and eye. The parasites in digestion tract and gill were different. The most occurrences of parasites were related to Diplostomum spathaceum because of the living habitat of these fishes (wetland).

    Keywords: Kiashahr, Bodjagh wetland, Pike (Esox lucius), Roach (Rutilus rutilus caspicus )
  • Page 33

    Propofol is a short-acting intravenous general anesthetic for induction and maintenance of general anesthesia. Propofol used alone or in combination with other CNS depressant drugs in human and animals. Nowadays studies considering usage of anesthetic drugs in poultries for research and surgery purpose are in developing. Injectable drugs have problems in poultry, so inhalant anesthetic drugs are preferred. But sometimes inhalant anesthetic drugs have problems too. In this experimental study, we evaluate serum biochemical change subsequent propofol-induced general anesthesia in adult aborigine hen. Therefore 10 adult aborigine hens selected randomly. To induce anesthesia propofol (7.5mg/kg) injected intravenously and for maintenance propofol (0.5mg/kg/min) infused until 90 minute with infusion pump. During anesthesia the following biochemical factors were determined in 0, 15, 30, 60, 90 minutes and 24, 72 hours after anesthesia. Serum albumin, alanine amino transferase (ALT), aspartate amino transferase (AST), alkaline phosphates (ALP), bilirubin, blood urea nitrogen (BUN) and creatinine concentration were measured. Results showed that: bilirubin, BUN, ALP and creatinine concentrations significantly changed (p<0.05), but ALT, AST and albumin concentration had none significantly changed. Using this drug in poultry’s anesthesia and surgery needs to be investigated more.

    Keywords: Propofol, Biochemical parameters, Domestic Hen, general anesthesia
  • Page 39

    This experiment was carried out to determine the effects of different levels of protein and electrolyte balance (DEB) on performance, biochemical and haematological parameters in Ross (308) broiler exposed to heat stress. In this experiment, 486, one-day old broilers were used in a completely randomized design with a 3×3 factorial arrangement with 3 replicate for a treatment. The diets were formulated according to NRC (1994) recommendation with protein levels (100, 90 and 80% of NRC recommendations) and electrolyte balance (200, 260 and 320 meq/kg). The birds were exposed to heat stress (34±30C) for 8 hours/day (10:00 to 18:00). The results of experiment indicated that body weight gain was significantly different in starter and in broilers fed containing 260 meq/kg DEB and protein (90%) were significantly higher than those fed other levels of DEB and protein, in all periods (starter, grower and total period). In comparison to 200 DEB, the level of 260 DEB increased body weight gain and feed intake in all periods (p<0.05). Dietary protein levels had no significant effect on body weight gain (BWG), feed intake (FI) and feed conversion ratio (FCR). Dietary DEB and protein had no significant effect on cholesterol, triglyceride, total protein, albumin, sodium and potassium.  The experimental groups did not affect on Haemoglobolin, Haematocrit, hetrophyl, lymphocyte, monocyt and White blood cells counts. The concentration of chlorine was decreased by increasing DEB (p<0.05). As a result, using of DEB 260 meq/kg and medium protein level (90% NRC) for broilers exposed to heat stress is recommended.

    Keywords: Electrolyte, Protein, heat stress, Biochemical parameters, broiler chickens
  • Page 53

    The aim of this research was to study the prevalence of Cryptosporidium in human and some animals that have close relationship with human. In order, 100 samples of feces referred to Parasitology department of central laboratory of East Azerbaijan province (Tabriz city) were studied with light microscopy after staining with Modified Ziehl-Nelson method and then 100 feces samples of calves around Tabriz were collected, and at last the feces samples collected from 50 wild rats from different parts of Tabriz and were studied. Result of this study was showed that prevalence of infestation was 12%, 16% and 74% in humans, calves and rat respectively. According to these results, the infestation was high in three studied group (human, calves and rats) and it can be related with its wide distribution and it’s a lot of hosts. Cryptosporidium oocysts are reason for disease transmission between human and animals. Regarding that medical and veterinarian laboratories usually don’t care about Cryptosporidium in diarrhea cases, there is possibility of increase in Cryptosporidium prevalence and incidence in future.

    Keywords: Cryptosporidiosis, human, calf, Rat, Tabriz