فهرست مطالب

علوم کشاورزی و منابع طبیعی - سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 69، فروردین و اردیبهشت 1388)

نشریه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 69، فروردین و اردیبهشت 1388)

  • 260 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 26
|
  • ترویج کشاورزی
  • محمدرضا محبوبی، حبیب الله کشیری، محمود محمد قلی پور صفحه 1
    در طی سی سال گذشته استفاده از اطلاعات هواشناسی در کشاورزی افزایش یافته است. اگرچه اطلاعات هواشناسی تاثیر مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارند، با این حال تلاش برای رساندن این اطلاعات به کشاورزان نیازمند که نشان دادن اثربخشی این اطلاعات در مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی می باشد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی اطلاعات هواشناسی از دیدگاه کشاورزان استان گلستان بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق شامل کل کشاورزان استان گلستان به تعداد 130000 نفر می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی ساده 322 نفر از آنان انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسش نامه از طریق متخصصان ترویج کشاورزی و هواشناسی به دست آمد. قابلیت اعتماد آن از روش آلفای کرونباخ با تکمیل 30 پرسش نامه انجام شد که مقدار آن 80/0 بود. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد بین میزان عملکرد محصول تولیدی گندم و ارزیابی زارع از اثربخشی اطلاعات هواشناسی با اطمینان 95 درصد و بین نظر زارع در مورد ویژگی های اطلاعات هواشناسی از نظر صحت و درستی، کامل و بی عیب و نقص بودن، قابل اعتماد بودن، ارائه به موقع، دقیق بودن، قابلیت پاسخگویی به نیازها، جالب و قابل توجه بودن، قابلیت استفاده برای گروه های مختلف کشاورزان، افزایش دهنده معلومات قبلی زارع در مورد هواشناسی، کاربردی بودن، مفید بودن، امکان کاربرد اطلاعات با امکانات موجود مزرعه، قابلیت مشاهده نتایج کاربرد اطلاعات، معتبر بودن اطلاعات، قابلیت اتکای اطلاعات و قابلیت اطلاعات برای تصمیم گیری بر مبنای آنها و ارزیابی وی از اثربخشی اطلاعات هواشناسی با اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود داشته است. به منظور استفاده مطلوب و بهینه از اطلاعات هواشناسی، توجه به اثربخشی این اطلاعات در مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی توسط متخصصان هواشناسی و مروجان ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: اثربخشی اطلاعات، هواشناسی کشاورزی، تولید کشاورزی، استان گلستان
  • محمدرضا محبوبی صفحه 12
    در کشورهای در حال توسعه افزایش تقاضا برای اطلاعات به هنگام و موثر هواشناسی کشاورزی برای عملیات سر مزرعه وجود دارد و منابع ارتباطی هواشناسی کشاورزی با تدارک اطلاعات مناسب در فرآیند تصمیم گیری به کشاورزان کمک می کنند. برای انتقال اثربخش اطلاعات، این منابع باید برای تصمیم گیران مفید واقع شوند. هدف این تحقیق تعیین نقش منابع ارتباطی در اثربخشی اطلاعات هواشناسی از دیدگاه کشاورزان استان گلستان بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق شامل کل کشاورزان استان گلستان به تعداد 130000 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 322 نفر از آنان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه جمع آوری، و با استفاده از نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسش نامه از طریق متخصصان ترویج کشاورزی و هواشناسی به دست آمد و محاسبه قابلیت اعتماد آن از روش آلفای کرونباخ با تکمیل 30 پرسش نامه انجام شد که مقدار آن 80/0 بود. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد بین تعداد ساعات تماس زارع با ریش سفیدان محلی برای کسب اطلاعات و اثربخشی اطلاعات هواشناسی با اطمینان 95 درصد رابطه معنی داری وجود داشته است. همچنین بین متغیرهای میزان استفاده زارع از تلویزیون و میزان اعتماد وی به آن، میزان مراجعه و اعتماد زارع به منابعی چون سایر کشاورزان، افراد خانواده و ریش سفیدان محلی برای اخذ اطلاعات هواشناسی و اثربخشی اطلاعات مذکور با اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود داشته است. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد که 87 درصد تغییرات متغیر وابسته به وسیله متغیرهای مستقل میزان اعتماد به سایر کشاورزان، میزان اعتماد به ریش سفیدان محلی و میزان اعتماد به افراد خانواده قابل تبیین است.
    کلیدواژگان: منابع ارتباطی، اثربخشی، اطلاعات، هواشناسی کشاورزی، استان گلستان
  • شیلات
  • رقیه صفری، محمدرضا ایمانپور، بهاره شعبانپور صفحه 28
    در این پژوهش ترکیب شیمیایی (چربی و پروتئین) عضله ماهی سفید در مراحل مختلف رسیدگی جنسی از دی ماه 1384 تا فروردین ماه 1385 روی 40 نمونه ماهی سفید در خلیج گرگان مورد مطالعه قرار گرفت. متوسط طول و وزن ماهیان در جنس های نر و ماده، به ترتیب 6±8/411 میلی متر و 9 /33±1014 گرم و 86±5/425 میلی متر و 7/41 ±1042 گرم بود. بر پایه مطالعات بافت شناسی ماهیان صید شده، 4 مرحله بلوغ جنسی داده شد (نرها: ΙΙ، ΙΙ-ΙΙΙ،ΙΙΙ -ΙV وΙV؛ ماده ها: ΙΙ-ΙΙΙ، ΙΙΙ، ΙΙΙ-ΙV و ΙV). نتایج نشان داد که مقادیرچربی و پروتئین ماهیچه در مراحل مختلف بلوغ جنسی ماهیان جنس ماده از مرحله ΙΙΙ-ΙΙ تا ΙV-ΙΙΙ تکاملی، از 2/0±3/12 درصد وزن خشک عضله به 8/0±1/11 درصد وزن خشک عضله و از 7/0±4/88 درصد وزن خشک عضله به 7/1±9 /87 درصد وزن خشک عضله و درجنس نر از مرحله ΙΙ تا ΙV-ΙΙΙ تکاملی، از 8/0±1/13 درصد وزن خشک عضله به 9/0±9/11 درصد وزن خشک عضله و از 45/1±5/89 درصد وزن خشک عضله به 15/1±3/87 درصد وزن خشک عضله کاهش یافت. هر چند که از نظر آماری اختلاف معنی داری بین رسیدگی جنسی و ترکیب لاشه (چربی و پروتئین) در ماهی سفید وجود نداشت (05/0≤P). به نظر می رسد که با رسیدن به مراحل نهایی رسیدگی جنسی، میزان چربی و پروتئین عضله ماهی سفید کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: ترکیب شیمیایی، ماهی سفید دریای خزر، مراحل رسیدگی جنسی
  • محمدرضا ایمانپور، رقیه صفری صفحه 35
    در این پژوهش تغییر ترکیب شیمیایی (چربی و پروتئین) بافت گناد و برخی شاخص های گنادی (قطر تخمک، میزان هم آوری و شاخص گنادوسوماتیک) جنس های نر و ماده ماهی کپور دریای خزر (Cyprinus carpio Linnaeus، 1758) حوضه گرگان رود در طول مراحل مختلف رسیدگی جنسی مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور 5 مرحله نمونه برداری در زمان مهاجرت تخم ریزی ماهی کپور معمولی صورت گرفت و در هر مرحله قطر تخمک، هم آوری، شاخص گنادوسوماتیک و چربی و پروتئین گناد نرو ماده اندازه گیری شد. با نزدیک شدن به مرحله تخم ریزی شاخص گنادوسوماتیک و قطر تخمک به طور معنی داری افزایش یافت (05/0P<) اختلاف معنی داری در میزان چربی و پروتئین گناد ماهیان نر و پروتئین گناد ماهیان ماده درمراحل مختلف رسیدگی جنسی مشاهده نگردید (05/0P>). اما اختلاف در میزان لیپید گناد ماهیان ماده در مراحل مختلف رسیدگی جنسی معنی دار بود (05/0P<). به علاوه روند افزایشی در ترکیب شیمیایی (لیپید و پروتئین) گناد در هر دوجنس نر و ماده مشاهده شد.
    کلیدواژگان: رسیدگی جنسی، گناد، کپور دریای خزر، ترکیب شیمیایی
  • پرییا اکبری، سیدعباس حسینی، محمدرضا ایمانپور، محمد سوداگر، نورمحمد مخدومی صفحه 42
    این پژوهش در بهمن ماه سال 1385 در کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی گرگان (آق قلا) و با هدف تعیین میزان رشد و بقاء لاروهای قزل آلای رنگین کمان از طریق تغذیه با آرتمیای غنی شده با اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره و ویتامین C در 4 تیمار مختلف و با 3 تکرار در هر تیمار به مدت 4 هفته انجام شد. لاروهای ماهی قزل آلا که تغذیه را آغاز کرده اند با میانگین وزن 5/13±43/120 میلی گرم به صورت تصادفی از حوضچه های پرورش ماهی انتخاب و با 4 تیمار غذایی شامل: غذای کنسانتره تجاری (بیومارساخت شرکت فرانسه)، ناپلئوس آرتمیای اینستار I آرتمیای غنی شده مخلوط آرتمیای غنی شده (10 درصد) و غذای کنسانتره (90 درصد) به مدت یک هفته تغذیه شدند. بعد از یک هفته، لاروهای هر تیمار به صورت جداگانه به مدت 3 هفته با غذای کنسانتره (بیومار) تغذیه شدند نتایج نشانگر تفاوت معنی دار بین تیمارها از نظر رشد لاروها در هفته اول و هفته چهارم (05/0P<) بود. پس از 28 روز آزمایش لاروهای تغذیه شده با اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره و ویتامین C با میانگین وزن برابر با 93/57±50/657 میلی گرم بالاترین وزن را داشتند (05/0P<) و همچنین تفاوت معنی داری بین تیمارها از نظر درصد بقاء مشاهده شد که بیشترین بقاء مربوط به تیمار تغذیه شده با ناپلئوس غنی شده بود (96 درصد). بررسی ترکیبات بدن لاروها در روز هفتم آزمایش نشان داد که لاروهای تیمارهای مختلف از نظر درصد پروتئین و میزان کل چربی در بدن اختلاف معنی داری داشتند (05/0P<) بیشترین میزان چربی در تیمار تغذیه شده با غذای کنسانتره مشاهده شد، همچنین از نظر میزان پروتئین تیمار 3 و 4 در وضعیت بهتری نسبت به سایر تیمارها قرار داشتند.
    کلیدواژگان: غذای لاروی، آرتمیای غنی شده، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین C، قزل آلای رنگین کمان
  • وحید زادمجید، محمدرضا ایمانپور صفحه 54
    در این پژوهش برخی از خصوصیات زیست شناسی منی شامل شاخص های پلاسمای منی (ترکیبات یونی و آلی) و روابط آنها با تحرک اسپرم برای ارزیابی کیفیت سمن ماهی قرمز (Carassius auratus gibelio) مورد مطالعه قرار گرفت. سمینال پلاسما حاوی 45/59±90/154 میلی مول در لیتر سدیم، 82/6±98/20 میلی مول در لیتر پتاسیم، 42/0±69/0 میلی مول در لیتر کلسیم، 33/0±52/1 میلی مول در لیتر منیزیم، 009/0±041/0گرم در دسی لیتر پروتئین، 009/0±013/0 میلی گرم در دسی لیتر کلسترول و 022/0±053/0 میلی گرم در دسی لیتر گلوگز بود. میزان اسپرماتوکریت 44/11±83/52 درصد، pH 35/±81/8، طول دوره حرکت اسپرم 07/21±45/72 ثانیه، درصد اسپرم متحرک 83/4±45/83، تراکم اسپرم 109×20/8 در هر میلی لیتر و حجم اسپرم 43/±82/0 میلی لیتر اندازه گیری شد. بین مقادیر اسپرماتوکریت با گلوکز و درصد تحرک اسپرم همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد (به ترتیب 765/ r=، 832/0r= و 01/0P<). در صورتی که بین اسپرماتوکریت با طول دوره تحرک همبستگی منفی و معنی داری وجود داشت (625/0r= - و 05/0P<). بین تراکم اسپرم با pH و یون منیزیم همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد (648/r=، 660/0 r=و 05/0P<). همچنین بین یون های کلسیم و منیزیم همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (807/0 r= و 01/0P<). طبق نتایج این تحقیق رابطه معنی داری بین ترکیبات پلاسمای منی و حرکت اسپرم در ماهی قرمز وجود داشت.
    کلیدواژگان: ماهی قرمز، پارامترهای بیوشیمیایی، پارامترهای اسپرم شناختی، مایع سمینال
  • علوم دامی
  • وحید رضایی پور، فتح الله بلداجی، بهروز دستار، اکبر یعقوب فر، عباسعلی قیصری صفحه 60
    این آزمایش به منظور ارزیابی ارزش غذایی تفاله گوجه فرنگی در جیره جوجه های گوشتی و در قالب یک طرح کاملا تصادفی صورت گرفت، که در آن 5 تیمار و به ازای هر تیمار 6 قفس و در هر قفس نیز 6 قطعه جوجه قرار داشت. تیمارهای مورد نظر شامل یک جیره پایه ذرت- سویا به عنوان جیره پایه (شاهد) و جیره پایه + 5 درصد، جیره پایه + 10 درصد، جیره پایه + 15 درصد و جیره پایه + 20 درصد تفاله گوجه فرنگی خشک شده بودند. برای تعیین قابلیت هضم ماده خشک، پروتئین خام، چربی خام و نیز اندازه گیری میزان انرژی قابل سوخت و ساز از روش جمع آوری نمونه های فضولات و ایلئوم به همراه مارکر اکسید کرم استفاده شد. با افزایش نسبت جایگزینی، میزان خوراک مصرفی روزانه افزایش معنی داری را در هر دو دوره آغازین و رشد نشان داد (01/0P<). مقدار ضریب تبدیل غذایی و افزایش وزن روزانه هم با افزایش سطوح تفاله گوجه فرنگی اختلاف معنی داری را در بین تیمارها نشان دادند (01/0P<). نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش سطوح تفاله گوجه فرنگی در جیره ها سبب کاهش معنی داری در قابلیت هضم مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز می گردد (01/0P<). اثر سن (دوره آغازین و رشد) و محل نمونه گیری (ایلئوم و فضولات) بر ضرایب قابلیت هضم ماده خشک معنی دار نبود (01/0P>)، ولی قابلیت هضم پروتئین خام، چربی خام و میزان انرژی قابل سوخت و ساز اختلاف معنی داری را در زمان و محل های مختلف نمونه گیری نشان دادند (01/0P<). میزان انرژی قابل سوخت و ساز تفاله گوجه فرنگی در این آزمایش به روش برون یابی رگرسیون محاسبه شد که این مقادیر برای انرژی قابل متابولیسم ظاهری و انرژی قابل متابولیسم ظاهری تصحیح شده برای ازت به ترتیب 1757 و 1741 کیلوکالری در کیلوگرم تعیین شدند. قابلیت هضم پروتئین خام، چربی خام و ماده خشک تفاله گوجه فرنگی نیز با روش اختلاف تعیین شدند که میانگین این مقادیر به ترتیب شامل 10/58، 30/66 و 15/67 درصد می باشند.
    کلیدواژگان: تفاله گوجه فرنگی، قابلیت هضم، انرژی قابل سوخت و ساز، جوجه گوشتی
  • انور آموزمهر، بهروز دستار صفحه 62
    این آزمایش به منظور بررسی اثر عصاره دو گیاه دارویی سیر و آویشن بر عملکرد، لیپیدهای خون و مقدار هماتوکریت جوجه های گوشتی انجام گرفت. تعداد 800 قطعه جوجه گوشتی یک روزه از سویه تجاری کاب 500 برای مدت 42 روز بر روی بستر پرورش یافتند. یک جیره پایه برای هر یک از دوره های آغازین (0 تا 21 روزگی) و پایانی (22 تا 42 روزگی) تهیه و با مقادیر 3/0 و 6/0 درصد عصاره آویشن و یا عصاره سیر نیز مکمل شدند. بنابراین پنج تیمار آزمایشی وجود داشت که به هر یک 4 تکرار متشکل از 40 قطعه جوجه گوشتی (به صورت مخلوط جنسی) اختصاص یافت. داده های آزمایش شامل افزایش وزن، مصرف خوراک، ضریب تبدیل غذایی، تری گلیسرید، کلسترول، HDL و مقدار هماتوکریت خون در قالب طرح کاملا تصادفی تجزیه واریانس شدند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که عصاره های مورد استفاده (سیر و آویشن) نتوانستند تاثیر معنی داری بر افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی و مصرف خوراک جوجه های گوشتی داشته باشند. افزودن عصاره های سیر و آویشن به جیره پایه تاثیری بر غلظت لیپیدهای خون و مقدار هماتوکریت جوجه های گوشتی نداشت. در عین حال غلظت HDL در سرم خون مرغ ها نسبت به خروس ها کمتر بود. در شرایط این آزمایش، عصاره های الکلی دو گیاه سیر و آویشن تاثیری بر عملکرد و غلظت لیپیدهای خون جوجه های گوشتی نداشت.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، گیاه دارویی، سیر، آویشن، عملکرد
  • زهرا فرهادی، محمود شمس شرق *، بهروز دستار صفحه 69

    آزمایشی به منظور تاثیر سطوح مختلف دانه کامل گندم بر عملکرد تولیدی و متابولیت های خونی جوجه های گوشتی سویه راس 308 به مدت 42 روز انجام گرفت. عملکرد آنها به صورت طرح کاملا تصادفی تجزیه واریانس شد. همچنین داده های مربوط به اجزای لاشه و شاخص های خونی به صورت آزمایش فاکتوریل 4×2 در قالب یک طرح کاملا تصادفی مقایسه شد. پرندگان در هفته اول پرورش با جیره ذرت- سویا و از 7 روزگی تا پایان آزمایش با یکی از چهار جیره آزمایشی تغذیه شدند. جیره ها عبارت بودند از: جیره 1 یا شاهد (21-7 روزگی و 42-21 روزگی به ترتیب 25 و50 درصد از ترکیب جیره را گندم آرد شده تشکیل داده بود)، جیره 2 (28-21، 35- 28 و 42-35 روزگی به ترتیب 5، 10 و 15 درصد از گندم جیره به صورت دانه کامل گندم بود)، جیره 3 (14-7، 21-14، 28-21، 35-28، 42-35 روزگی به ترتیب 5، 10، 15، 20، 25 درصد از گندم جیره به صورت دانه کامل گندم بود) و جیره 4 (14-7، 21-14، 28-21، 35-28 و 42-35 روزگی به ترتیب 10، 15، 20، 25 و 30 درصد از گندم جیره به صورت دانه کامل بود). به هر جیره آزمایشی 5 تکرار متشکل از 18 قطعه جوجه گوشتی اختصاص یافت. نتایج در پایان دوره نشان داد که افزودن سطوح مختلف دانه کامل گندم به جیره اختلاف معنی داری را بر عملکرد جوجه ها (افزایش وزن، مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی) نداشت. خوراک مصرفی جوجه ها در گروه شاهد نسبت به جیره 3 در دوره 21-14 روزگی بیشتر بود (05/0P<)، همچنین گروه شاهد افزایش وزن بالاتری در مقایسه با جیره 2 در دوره 14-7 روزگی نشان داد (05/0P<). پارامترهای لاشه (وزن لاشه قابل طبخ، وزن ران، سینه و چربی محوطه بطنی) تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفت. مقدار دانه کامل گندم تاثیر معنی داری بر غلظت گلوکز و کلسترول خون داشت (05/0P<)، به طوری که مقدار گلوکز خون در گروهی که با جیره 4 تغذیه شده بودند کاهش معنی داری نسبت به جیره 1 نشان داد و مقدار کلسترول خون در گروهی که از جیره 3 تغذیه کرده بودند، کاهش معنی داری را نسبت به گروهی که با جیره 4 تغذیه شده بودند نشان دادند (05/0P<).

    کلیدواژگان: جوجه های گوشتی، دانه کامل گندم، پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای، عملکرد
  • محمد پاسندی، نورمحمد تربتی نژاد، حسین غلامی، محمدحسین اخوت صفحه 76
    به منظور بررسی اثرات افزودن ملاس چغندرقند و کاه گندم بر خواص سیلویی بقایای زراعت باقلا و قابلیت هضم آن، دو آزمایش انجام شد. در آزمایش اول، ابتدا نسبت های مختلف بقایای زراعت باقلا و کاه گندم خرد شده به همراه سه سطح ملاس (3، 6 و 9 درصد) مخلوط گردید، به طوری که ماده خشک مواد سیلویی در سه سطح (35، 30 و 25 درصد) قرار گرفت. سپس مواد خوراکی در سطل های پلاستیکی استوانه ای درب دار فشرده و ذخیره گردید. مخزن سیلوها (سطل های پلاستیکی) در سه زمان 40، 80 و 120 روزگی باز شده و مواد سیلو شده به روش ظاهری و شیمیایی مورد ارزش یابی قرار گرفتند. در آزمایش دوم، قابلیت هضم ظاهری سیلاژها به روش درون تنی (In vivo) با استفاده از 4 راس گوسفند نر بالغ نژاد دالاق تعیین گردید. نتایج آزمایش نشان داد که افزودن ملاس به میزان 3 و 6 درصد باعث کاهش معنی داری بر غلظت ازت آمونیاکی، نسبت ازت کل به ازت آمونیاکی و عدد pH مواد سیلویی شده (05/0P<) ولی سطح 9 درصد ملاس تاثیر معنی داری بر فاکتورهای فوق نداشت. بیشترین نمره ارزیابی ظاهری مربوط به تیمار حاوی 6 درصد ملاس، 30 درصد ماده خشک و مدت زمان نگهداری 80 روز بود (05/0P<). میزان pH مواد سیلویی شده یا افزایش مدت زمان نگهداری افزایش یافته و تفاوت بین تیمارها در این پارامتر معنی دار بود (05/0P<). قابلیت هضم ماده خشک، ماده آلی، پروتئین خام، چربی خام، دیواره سلولی بدون همی سلولز، NFE و مجموع مواد مغذی قابل هشم بقایای سیلاژ باقلا به ترتیب برابر 34/42، 05/43، 00/47، 50/46، 19/35، 98/44 و 13/41 درصد بود. به طورکلی سیلو نمودن بقایای زراعت باقلا حاوی 6 درصد ملاس و 30 درصد ماده خشک به مدت 80 روز دارای بهترین کیفیت از حیث پارامترهای اندازه گیری شد.
    کلیدواژگان: کیفیت سیلاژ، بقایای زراعت باقلا، ملاس چغندرقند، کاه گندم، قابلیت هضم
  • بهروز دستار، محمود شمس شرق، مختار مهاجر صفحه 82
    این آزمایش به منظور بررسی عملکرد تولیدی، ترکیب لاشه و کیفیت بستر جوجه های گوشتی سویه تجاری راس 308 هنگام تغذیه جیره های غذایی تهیه شده بر مبنای الگوهای پروتئینی متفاوت، انجام شد. چهار جیره غذایی براساس الگوهای پروتئینی NRC (1994)، 90 درصد مقدار پروتئین توصیه شده NRC (جیره کم پروتئین)، تغذیه مرحله ای و براساس راهنمای پرورش راس تهیه و برای مدت 42 روز به صورت آزاد در اختیار پرندگان قرار گرفت. هر چهار جیره غذایی دارای 3000 کیلوکالری انرژی قابل سوخت و ساز بودند و مدت تغذیه آنها برای دوره های مختلف پرورش براساس توصیه های مربوطه بود. به استثنای مقدار پروتئین و اسیدهای آمینه، تمام جیره های آزمایشی دارای مقادیر یکسانی از سایر مواد مغذی بودند. به هر یک از چهار تیمار آزمایشی تعداد 5 تکرار متشکل از 40 پرنده اختصاص یافت. نتایج آزمایش نشان داد افزایش وزن پرندگان تغذیه شده بر پایه الگوی پروتئینی NRC(1992 گرم) و راهنمای پرورش (1915 گرم) به طور چشمگیری بالاتر از پرندگان تغذیه شده با جیره کم پروتئین (1785 گرم) و تغذیه مرحله ای (1764 گرم) بود (05/0P<). استفاده از جیره کم پروتئین و تغذیه مرحله ای سبب کاهش چشمگیر خوراک مصرفی، پروتئین مصرفی و انرژی مصرفی در مقایسه با الگوهای پروتئینی NRC(1994) و راهنمای پرورش شد (05/0P<). بیشترین نسبت راندمان پروتئین و انرژی به ترتیب مربوط به پرندگان تغذیه شده با جیره کم پروتئین (78/2) و الگوی پروتئینی NRC (17/17) بود. پرندگان تغذیه شده با الگوهای پروتئینی NRC (1994) و راهنمای پرورش دارای ترکیب لاشه مناسب تری بودند در حالی که تغذیه پرندگان با جیره کم پروتئین سبب کاهش چشمگیر درصد نیتروژن بستر شد (05/0P<).
    کلیدواژگان: پروتئین، احتیاجات، اسید آمینه، جوجه گوشتی
  • عبدالحکیم توغدری، تقی قورچی، عباسعلی ناصریان، یوسف جعفری آهنگری، سعید حسنی صفحه 103
    در این پژوهش اثرات تغذیه ای کولین محافظت نشده و محافظت شده شکمبه ای بر تولید شیر، ترکیب شیر و برخی فراسنجه های خونی گاوهای هلشتاین در یک طرح چرخشی متوازن با هشت راس گاو شیرده، چهار تیمار و چهار دوره 21 روزه مورد آزمایش قرار گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل: 1- جیره پایه یا شاهد (بدون کولین)، 2- جیره پایه +50 گرم در روز کولین محافظت نشده، 3- جیره پایه + 25 گرم در روز کولین محافظت شده شکمبه ای و 4- جیره پایه +50 گرم در روز کولین محافظت شده شکمبه ای بودند. گاوها به صورت انفرادی و در حد اشتها دو بار در روز تغذیه شدند. نمونه گیری از شیر و خون به ترتیب در دو و یک روز آخر هر دوره انجام شد. کولین محافظت شده شکمبه ای (50 گرم در روز) سبب افزایش ماده خشک مصرفی و تولید شیر شد. تولید شیر تصحیح شده و چربی شیر در تیمار 50 گرم در روز کولین محافظت شده به طور معنی داری نسبت به تیمارهای شاهد و کولین محافظت نشده بالاتر بود. غلظت پروتئین، لاکتوز و مواد جامد بدون چربی شیر تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفت و درصد چربی شیر در هر دو گروه مصرف کننده کولین محافظت شده، افزایش معنی داری نسبت به تیمار با کولین محافظت نشده نشان داد. اختلاف معنی داری بین تیمارها در مورد غلظت گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید و ازت اوره ای خون مشاهده نشد. هر چند برخی اثرات مثبت در استفاده از کولین در این آزمایش مشاهده شد، اما برای توصیه های کاربردی نیاز به تحقیقات بیشتر است.
    کلیدواژگان: کولین محافظت شده شکمبه ای، تولید و ترکیب شیر، گاو شیرده، فراسنجه های خونی
  • مسلم باشتنی، همایون فرهنگ فر، حسین نعیمی پور، محمدرضا اصغری صفحه 110
    به منظور مطالعه وضعیت تغذیه پروتئین در گاوهای شیرده با استفاده از شاخص نیتروژن اوره ای شیر (MUN) 5 گله گاو شیری نژاد هلشتاین انتخاب شدند. از هر گله 5 راس گاو شیرده به صورت تصادفی انتخاب گردید. گاوهای انتخاب شده چند بار زایش و در اوایل شیردهی بودند، به صورتی که به طور متوسط 7±45 روز از شروع شیردهی آنها گذشته بود. نمونه گیری از شیر و خوراک به مدت 6 ماه از تیر تا آذر ماه 1385 از توده شیر و از 5 گاو انتخاب شده انجام گرفت. در طول 6 ماه ضمن نمونه گیری ماهیانه از خوراک گله ها، هرگونه تغییر در جیره یا سایر اعمال مدیریتی ثبت شد. تجزیه آزمایشگاهی نمونه های خوراک و محاسبه ترکیبات مواد مغذی تامین شده از آنها نشان داد که جیره های استفاده شده در گله های مختلف جوابگوی تامین نیاز گاوها در هر گله طبق توصیه های احتیاجات مواد مغذی گاوهای شیری (NRC، 2001) بود. نتایج MUN توده شیر در بین گله ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین آنها وجود ندارد، ولی وقتی بین ماه های مختلف بررسی شد تفاوت معنی دار بود (05/0P<). سایر ترکیبات شیر (درصد مواد جامد کل، چربی، پروتئین کل، نیتروژن غیرپروتئینی و لاکتوز) مربوط به نمونه های توده شیر بین گله ها و ماه ها معنی دار نبود. نتایج MUN گاوهای انفرادی بین گله ها و ماه ها نشان داد که تفاوت معنی داری (05/0P<) بین آنها وجود دارد. ضریب همبستگی بین غلظت MUN در نمونه های توده شیر و گاوهای انفرادی مثبت، معنی دار و برابر 75/0 بود. مقایسه نتایج MUN توده شیر و گاوهای انفرادی در سطح گله و ماه های مختلف نشان داد که به علت تنوع کمتر بین غلظت MUN توده شیر در سطح گله، از آن بهتر می توان به عنوان شاخص وضعیت تغذیه پروتئین در گاوهای شیرده استفاده کرد.
    کلیدواژگان: نیتروژن اوره ای شیر، گاوهای هلشتاین، تغذیه پروتئین
  • علوم و صنایع غذایی
  • آزاده سلیمی، یحیی مقصودلو، حبیب الله میرزایی، مهدی کاشانی نژاد صفحه 119
    سیب زمینی جزو محصولات مهم کشاورزی است اما به دلیل ذخیره سازی نامطلوب در انبارها و کمبود صنایع تبدیلی، درصد زیادی از آن ضایع می شود. بنابراین تولید فرآورده های خشک، به دلیل افزایش ماندگاری، می تواند مورد توجه قرار گیرد. هدف از این تحقیق، تولید فرآورده های خشک شده سیب زمینی (پودر و قطعات مکعبی)، مقایسه محصولات تولیدشده از سه رقم (آگریا، ساتینا و کنبک) و بررسی اثر نوع خشک کن (آون هوای گرم و مایکروویو آون) بر ویژگی های کیفی و توانایی جذب آب مجدد آنها بوده است. جهت مقایسه ارقام و محصولات تولیدی، ویژگی هایی نظیر مقدار قندهای احیاءکننده، نشاسته، اسید اسکوربیک و توانایی جذب آب مجدد اندازه گیری شدند. جهت تجزیه و تحلیل آماری، از طرح کاملا تصادفی در قالب فاکتوریل استفاده شد. نتایج نشان دادند که تفاوت های معنی داری بین محصولات تولیدشده در آون هوای گرم و مایکروویو آون وجود داشته و توجیه آن در متفاوت بودن مکانیسم خشک شدن در این دو دستگاه می باشد. به طور مثال مقدار اسید اسکوربیک در محصولات خشک شده در مایکروویو آون، به طور متوسط، 3/8 (میلی گرم در 100 گرم ماده خشک) بود که به طور معنی داری (05/0>P) در سطح بالاتری نسبت به محصولات خشک شده در آون قرار داشت. همچنین درصد جذب آب مجدد قطعات خشک شده در مایکروویو آون، حدود 12 درصد بیشتر از محصولات خشک شده در آون هوای گرم بود. با توجه به مقدار قندهای احیاءکننده، ماده خشک و درصد پوسته، هر سه رقم مورد نظر، برای تولید فرآورده خشک مناسب بودند. در این بین رقم آگریا با داشتن کمترین مقدار قندهای احیاءکننده و کسب بهترین امتیاز از نظر رنگ و ویژگی های ظاهری در بین پانلیست ها، جزو ارقام شاخص بود.
    کلیدواژگان: خشک کردن، سیب زمینی، آون هوای گرم، مایکروویو آون، جذب آب
  • حمیدرضا بلوچی، سید علی محمد مدرس ثانوی، یحیی امام، آریا دولت بادیان صفحه 131
    مطالعه فیزیولوژی ارقام گندم تحت تاثیر تغییر عوامل اقلیمی با هدف بهبود تولید آن در آینده دارای اهمیت می باشد. هدف از پژوهش گلخانه ای حاضر، بررسی برخی از صفات گندم نان تحت تاثیر سطوح مختلف دی اکسیدکربن (400 و 900 میکرولیتر بر لیتر هوا)، پرتو فرابنفش (A، B، C) و کمبود آب آبیاری (به میزان 60 درصد ظرفیت مزرعه) بوده است. نتایج نشان داد که با افزایش شدت پرتو فرابنفش، غلظت دی اکسیدکربن و تنش خشکی درصد کلروفیل، نسبت تغییرات به حداکثر فلئورسانس کلروفیل و عملکرد کاهش یافتند با افزایش دی اکسیدکربن تاثیر کمبود آب بر درصد کلروفیل برگ گندم نان جبران شد. با افزایش شدت تابش و کمبود آب تعداد دانه در سنبله کاهش، ولی با افزایش غلظت دی اکسیدکربن در هر سطح از تابش فرابنفش تعداد دانه در سنبله افزایش یافت. در کل با افزایش شدت تابش و کمبود آبیاری عملکرد گندم نان کاهش یافت، ولی تغییرات عملکرد گندم تحت تاثیر دی اکسیدکربن متفاوت بود. در سطوح تابش A و B و بدون تنش آبی با افزایش غلظت دی اکسیدکربن میزان عملکرد گندم نان کاهش یافت، ولی در شرایط کمبود آب با افزایش غلظت دی اکسیدکربن عملکرد گندم افزایش پیدا کرد. با توجه به نتایج بالا می توان گفت که افزایش غلظت دی اکسیدکربن در شرایط بدون تنش تنها منجر به کاهش درصد کلروفیل برگ شده در حالی که در شرایط تنش با بهبود محتوای کلروفیل، عملکرد افزایش یافت.
    کلیدواژگان: تشعشع فرابنفش، تنش کم آبی، دی اکسیدکربن، گندم نان
  • محمد قربانی، مایکل مورگان صفحه 144
    میوه های آجیلی از جمله پسته دارای پروتئین هایی هستند که سبب ظهور عوارض آلرژی غذایی در برخی افراد حساس می شوند. مقررات جدید برچسب گذاری و روش های نظارتی موجود، مستلزم به کارگیری روش های دقیق تشخیص و شناسایی باقی مانده پروتئین های آلرژی زا در سطح پی پی ام می باشد. در تحقیق حاضر پروتئین های پسته به وسیله سه محلول PBS، آب نمک 10درصد و بافر تریس استخراج شدند تا بهترین محیط استخراج برای یک پروتئین خاص انتخاب شود. با توجه به نتایج الکتروفورز و پروفیل پروتئین های استخراج شده، در مرحله بعد، از اشباع سازی سولفات آمونیوم به صورت تدریجی (20 تا 90 درصد) و کروماتوگرافی فیلتراسیون ژل برای خالص سازی پروتئین استفاده شد. در بخش سوم، از پروتئین خالص شده به عنوان آنتی ژن برای تولید آنتی بادی ویژه در بدن خرگوش استفاده گردید. پس ازتولید آنتی بادی و ارزیابی میزان واکنش پذیری و ویژه بودن آنها، روش هایELIS حساس و ویژه برای بازیافت و شناسایی پروتئین های مربوطه در 12 نمونه مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که میزان بیشتر پروتئین استخراج شده در یک محیط خاص همواره نشانه کاراتر بودن آن محیط برای جدا کردن یک باند پروتئینی معین نیست. نتایج اندازه گیری باقی مانده پروتئین پسته به وسیله چهار محیط استخراج و سه سطح رقت آنتی بادی، همچنین نشان دادند که برای غذاهای مورد مطالعه و انواع مشابه حداقل یک روش استخراج و یک سطح رقت آنتی بادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان باقی مانده پروتئین پسته را به طور دقیق و قابل اعتمادی تشخیص داده و اندازه گیری نمود.
    کلیدواژگان: پسته، آلیزا، آنتی بادی، آلرژی زایی، خالص سازی پروتئین، سولفات آمونیوم
  • امیرصالح وثوق، مرتضی خمیری*، مهدی کاشانی نژاد، سیدمهدی جعفری صفحه 156

    این پژوهش تلاشی برای بررسی امکان تولید یک محصول بومی حامل میکروارگانیسم های زنده و فعال پروبایوتیک با عنوان دوغ زیستی یا «بایودوغ» است. در این پروژه دو گونه از مهم ترین میکروارگانیسم های پروبایوتیک یعنی (La-5) Lactobacilus acidophilus و Bifidobacterium lactis (Bb12) به سه نوع دوغ بدون عرق نعناع (به عنوان شاهد)، دوغ حاوی 1 درصد عرق نعناع، و دوغ حاوی 2 درصد عرق نعناع تلقیح شدند و دوغ های تولیدشده در مدت زمان 9 هفته نگهداری در یخچال (دمای 4 درجه سانتی گراد) به صورت هفتگی از نظر تغییرات در قابلیت بقا، pH، اسیدیته و عطر و طعم مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که عرق نعناع بسته به درصد عرق مورد استفاده و نوع میکروارگانیسم می تواند باعث کاهش یا افزایش قابلیت بقای میکروارگانیسم های مورد آزمایش شود. بر این اساس در طی دوره نگهداری تعداد باکتری B.lactis نسبت به تعداد اولیه به طور متوسط 2 سیکل لگاریتمی کاهش داشت این در حالی است که تعداد باکتری L. acidophilus در هفته هشتم نگهداری به صفر رسید. pH و اسیدیته نیز طی مدت زمان نگهداری تغییر معنی داری پیدا نکردند. نتایج حاصل از آنالیز آماری نشان داد که بین انواع دوغ از لحاظ عطر و طعم اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0>P). مقایسه میانگین ها مشخص کرد که دوغ های حاوی عرق نعناع امتیاز بالاتری را نسبت به دوغ معمولی کسب کردند.

    کلیدواژگان: پ، روب، ای، وتی، ک، بای، ودوغ، عرق نع، ناع، ن، وشی، دنی ل، بنی، Lactobacilus acidophilus، Bifidobacterium lactis
  • سمیرا یگانه زاد، مصطفی مظاهری تهرانی، فخری شهیدی، الهام زایرزاده صفحه 165
    پری بایوتیک ها، ترکیبات غذایی غیرقابل هضمی هستند که با تحریک انتخابی رشد یا فعالیت یک یا تعداد محدودی از باکتری ها در روده، اثرات مفیدی را در میزبان به جای می گذارند. فرآورده های پروبایوتیک، در صورتی که در مقادیر مناسبی مصرف شوند، با بهبود میکروفلور داخلی بدن به طور موثری از نظر تغذیه ای و تامین سلامت بر میزبان اثر می گذارند. مصرف فرآورده های سین بایوتیک (حضور هم زمان پروبایوتیک و پری بایوتیک) اثرات سودمند بیشتری بر سلامت مصرف کننده دارد. در این مطالعه، اثر جایگزینی شیر سویا با شیر معمولی (حاوی ترکیبات پری بایوتیک) در 3 سطح 0، 10 و 20 درصد (حجمی/ حجمی) بر بقای لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، ویژگی های فیزیکوشیمیایی و ارگانولپتیکی ماست پروبایوتیک در طی 21 روز نگهداری ماست (روزهای 1، 7، 14، 21) بررسی گردید. آغازگر پروبایوتیک مورد استفاده در این پژوهش لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس LA5 بود. بررسی آماری نتایج نشان داد که جایگزینی شیر سویا باعث کاهش معنی دار (05/0>P) pH، سینرزیس و سفتی، افزایش شمارش کلی باکتری های پروبایوتیک زنده و اسیدیته نمونه های ماست در مقایسه با نمونه شاهد می شود. بهترین طعم مربوط به نمونه های بدون شیر سویا بود. به طورکلی، در کلیه نمونه ها با گذشت زمان نگهداری، شمارش کلی باکتری های پروبایوتیک زنده، pH و سینرزیس (به جز نمونه های حاوی 20 درصد شیر سویا) کاهش، اسیدیته (به جز نمونه حاوی 20 درصد شیر سویا) و سفتی افزایش یافت. از بین کلیه نمونه ها، فقط نمونه های حاوی 10 و 20 درصد شیر سویا در پایان 21 روز حداقل تعداد باکتری های پروبایوتیک (log CFU/g6)، طبق استاندارد FIL/IDF برای محصولات پروبایوتیک را دارا بودند.
    کلیدواژگان: شیر سویا، ماست پروبایوتیک، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
  • گیاهپزشکی
  • میرمعصوم عراقی، کامران رهنما، میثم تقی نسب صفحه 174
    باکتری ها در کنترل بیولوژیکی عوامل بیماری زا جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. در این میان استفاده از گونه های مختلف باسیلوس به دلیل ویژگی حضور گسترده در محیط، تحمل دمای بالا و فرم مقاوم به صورت اسپور داخلی به عنوان عوامل مهم و مناسبی در کنترل بیولوژیکی مطرح هستند. از سویی یافته های اخیر مبنی بر وجود این باکتری ها به صورت اندوفیت در داخل آوندهای گیاهانی نظیر افرا، افق جدیدی را در راستای استفاده از این باکتری ها به عنوان عوامل بیوکنترل بیماری های آوندی گشوده است. در این پژوهش اثر آنتاگونیستی 3 جدایه باکتری Bacillus subtilis جدا شده از خاک بر روی 5 جدایه قارچ Ophiostoma novo-ulmi (عامل بیماری مرگ هلندی نارون) در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور مکانیسم های آنتاگونیستی آنتی بیوز شامل تاثیر متابولیت های ترشحی خارج سلولی فرار (Volatile metabolites) و غیرفرار (Culture filtrate) جدایه های مزبور روی جدایه های قارچ Ophiostoma novo-ulmi مورد آزمایش قرار گرفت. مطالعات میکروسکوپی نشان داد که تمامی جدایه های فوق از طریق مکانیسم آنتی بیوزیس و تولید متابولیت های فرار و غیرفرار سبب توقف رشد و بدشکلی میسلیوم قارچ عامل بیماری می شوند. همه جدایه ها در محیط PDA قادر به تولید ترکیبات فرار ضدقارچی و مواد بازدارنده رشدی بود و باعث بازدارندگی معنی داری در رشد میسلیوم و جوانه زنی اسپورهای قارچ عامل بیماری شدند و با توجه به نتایج به دست آمده جدایه B7 نسبت به دو جدایه دیگر خاصیت آنتاگونیستی بیشتری از خود نشان داد. امکان به کارگیری این جدایه ها برای کنترل بیولوژیکی قارچ عامل بیماری مرگ نارون وجود دارد.
    کلیدواژگان: آنتاگونیست، بیماری مرگ نارون، باسیلوس سابتیلیس، کنترل بیولوژیکی
  • ماشین های کشاورزی
  • محمد قهدریجانی، علیرضا کیهانی، سیداحمد طباطبایی فر، محمود امید صفحه 183
    در این پژوهش به بررسی و تعیین میزان مصرف انرژی برای کشت سیب زمینی در سطوح مختلف کشت (زیر 1 هکتار، بین 1 تا 5 هکتار و بالای 5 هکتار) منطقه غرب اصفهان (فریدن و فریدون شهر) پرداخته شده است. به این منظور بین سیب زمینی کاران منطقه تعدادی پرسش نامه توزیع گردید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بیشترین سهم مصرف انرژی در محصول سیب زمینی مربوط به انرژی شیمیایی با متوسط 51 درصد (کود، به ویژه ازت) بوده و کمترین میزان سهم مصرف انرژی مربوط به انرژی بیولوژیک با متوسط 2 درصد (کارگر) بوده است. همچنین مشخص شد که اثر سطوح مختلف کشت برای محصول سیب زمینی بر میزان کارایی (نسبت) انرژی در سطح 1 درصد معنی دار می باشد به طوری که با افزایش سطوح زیر کشت برای سیب زمینی از زیر 1 هکتار به بالای 5 هکتار میانگین کارایی (نسبت) انرژی از 3/1 تا 08/2 افزایش یافت. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که اثر نظام های مختلف زراعی بر میزان نسبت انرژی در سطح 1 درصد معنی دار می باشد. همچنین مالکیت تراکتور و نوع تراکتور بر میزان انرژی سوخت مصرفی در هکتار دارای اثر معنی داری در سطح 1 درصد بود. در پایان نیز توصیه هایی جهت بهینه کردن مصرف انر‍ژی در منطقه داده شده است.
    کلیدواژگان: نسبت انرژی، سیب زمینی، کود، نظام زراعی، فریدن و فریدون شهر
  • احمد سادین، محمدحسین آق خانی، محمدحسین عباسپورفرد صفحه 194
    به منظور نظافت گاوداری ها، روش های متعددی با توجه به فاکتورهایی از قبیل هزینه، وسعت گاوداری، کارآیی، تکنولوژی ساخت، کاربری آسان، سرعت کار و غیره استفاده می شود. در این مقاله پس از بررسی و ارزیابی روش های موجود نظافت گاوداری، طراحی یک دستگاه جمع آوری کود دامی، قابل نصب برروی تراکتور، ارائه می گردد. با توجه به تاثیر مشخصات فیزیکی و مکانیکی کود دامی در فرآیند طراحی، برخی از این خواص (مانند چگالی، درصد رطوبت و ضریب اصطکاک کود با سطوح مختلف و مقاومت برشی کود) اندازه گیری شد. این دستگاه برای نصب برروی تراکتور 285MF طراحی شده و ظرفیت جمع آوری 4/14 مترمکعب (کود دامی) در ساعت را دارد. سیستم انتقال توان در این دستگاه، هیدرولیکی بوده و توان مورد نیاز آن که برابر 1/24 کیلووات است، از محور توان دهی تراکتور (PTO) دریافت می شود. این دستگاه با تغییرات اندک، قابلیت نصب برروی سایر تراکتورهای موجود در کشور را دارد. عرض روبش هد دستگاه، دو متر و سرعت پیشروی آن در طراحی یک متر بر ثانیه تعیین شده است. با این دستگاه می توان یک گاوداری با وسعت 500 مترمربع را در کمتر از 40 دقیقه نظافت نمود.
    کلیدواژگان: طراحی، خواص فیزیکی و مکانیکی، گاوداری، کود دامی
  • محیط زیست
  • علی اکبر کریمیان، محمدحسین ایران نژاد، منصور مصداقی صفحه 203
    در این تحقیق عوامل درجه حرارت، شدت نور و هزینه احداث سایبان با استفاده از پنج نوع سازه مختلف شامل حصیر خرما، حصیر نی، تخته، ایرانیت و برزنت، و بلندی گیاه، سطح پوشش تاجی و شادابی پنج گونه گیاهی بالارونده شامل یاس زرد Forsythia suspense (Thumb.) vahl.، آبشار طلا Rosa banksiae Ait.، پیچ گلیسین Wistaria sinensis (sims.) DC.، پیچ امین الدوله Lonicera caprifoliom L. و موVitis vinifera L. در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار در محوطه دانشگاه یزد به مدت سه سال مورد بررسی قرار گرفت. ضرورت ایجاد سایبان در مسیرهای پرتردد دانشگاه از گروه های مختلف استفاده کننده از محوطه دانشگاه نظرخواهی شد. یافته ها وجود اختلاف معنی دار بین سازه ها و شاهد (بدون سایبان) را از نظر کاهش درجه حرارت و شدت نور نشان داد اما اختلاف درجه حرارت بین تیمارها معنی دار نبود. در حالی که اختلاف شدت نور بین تیمارها معنی دار بود (05/0>P). در این رابطه 3 تیمار حصیر خرما، تخته و برزنت تفاوتی را نشان ندادند. مقایسه هزینه ها نیزاختلاف آماری بین سازه ها را نشان داد. در بخش سایبان سبز، از نظر بلندی، سطح پوشش تاجی و شادابی بین گونه ها اختلاف معنی دار وجود داشت و از این لحاظ گونه پیچ گلیسین از نظر بلندی با سایر تیمارها اختلاف معنی دار داشت. از نظر سطح پوشش تاجی و شادابی بین سه گونه پیچ گلیسین و آبشار طلا و پیچ امین الدوله اختلاف معنی دار مشاهده نشد (05/0P>) ولی این سه گونه با دو گونه دیگر یعنی مو و یاس زرد اختلاف معنی دار داشتند. بیشتر استفاده کنندگان بر ضرورت احداث سایبان مزین به گیاهان بالارونده تاکید داشتند.
    کلیدواژگان: سایبان غیرزنده، سایبان درختچه ای، گیاهان بالارونده، شادابی، سطح پوشش تاجی
  • مرتعداری
  • معصومه باغانی، عادل سپهری، حسین بارانی صفحه 212
    تنوع گونه ای ترکیبی از دو مولفه به هم پیوسته غنای گونه ای و یکنواختی است. غنای گونه ای به تعداد گونه های حاضر در واحدهای نمونه برداری و یکنواختی به توزیع افراد گونه ها در محیط مربوط می شود. تعداد زیادی شاخص تنوع ابداع شده اند که هر کدام به طریقی با ارایه یک عدد، تنوع را در یک واحد مطالعاتی بیان می کنند. با توجه به اهمیت نقش هر دو مولفه غنا و یکنواختی در تعیین تنوع زیستی، بوم شناسان علاقه مندند تا بتوانند شاخص های تنوع را به گونه ای تجزیه نمایند که سهم هر یک از دو مولفه در تعیین مقدار شاخص معین گردد. روش نوینی که برای این منظور ابداع شده است آنالیز SHE (اس اچ ای) نام دارد. این روش به منظور تعیین سهم هر یک از مولفه های تنوع در سطوح گونه، تیره، فرم رویشی، فرم بیولوژیکی و دوره زندگی گیاهان در مراتع کوهستانی منطقه زیارت گرگان، استان گلستان، استفاده شده است. در این بررسی با استفاده از 142 پلات یک مترمربعی که به طور تصادفی در منطقه مورد مطالعه پیاده گردید، ضمن شناسایی گونه های گیاهی، درصد تاج پوشش گونه ها در هر پلات ثبت شد. تعلق هر گونه به جنس و تیره، فرم رویشی، فرم بیولوژیک و دوره زندگی آنها مشخص گردید. شاخص تنوع شانون- واینر برای برآورد تنوع در سطوح تاکسونومیک، فرم های رویشی و بیولوژیکی و دوره زندگی گیاهان استفاده شد. با استفاده از آنالیز SHE، سهم هر یک از مولفه های غنا و یکنواختی در سطوح تعیین شده برآورد شد. نتایج نشان می دهد سهم یکنواختی، در تعیین تنوع در سطوح گونه و تیره بیشتر از غنا است. در حالی که سهم هر دو مولفه غنا و یکنواختی در تعیین تنوع در فرم های بیولوژیکی، رویشی و دوره زندگی گونه ها یکسان است.
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، غنا گونه ای، یکنواختی گونه ای، SHE (اس اچ ای)، مراتع کوهستانی، گرگان
  • مهندسی آب و آبخیزداری
  • وریا ساعی، مجید منتصری، پرویز فتحی صفحه 221
    بهره برداری مناسب و بهینه سیستم مخازن سدها یکی از دغدغه های مهم متخصصان و کارگزاران صنعت آب در نقاط مختلف دنیا به شمار می آید. در بشیتر سیستم های مخازن ذخیره دنیا، منحنی های فرمان به عنوان الگوی اصلی بهره برداری شناخته می شود. منحنی های یاد شده، مقادیر بهینه آب تامینی یا تحویلی سیستم، به ازای وضعیت های مختلف ذخیره مخزن و در ماه های مختلف سال را نشان می دهد. روش های مختلفی برای تعیین الگوی بهره برداری مخازن ذخیره آب وجود دارد که به سه دسته مدل های شبیه سازی، بهینه سازی و ماتریس احتمالی طبقه بندی می شوند. در روش های سنتی، طراحی سیستم مخازن ذخیره، تنها براساس داده های ثبت شده جریان رودخانه و اعمال نکردن شاخص های عملکرد مخزن صورت می گیرد. در این روش ها فرض می شود که در آینده، دوره خشکی شدیدتر از دوره بحرانی ثبت شده، اتفاق نخواهد افتاد که درست بودن این فرض نیز دور از ذهن می باشد. هدف از این تحقیق ارایه روشی است که با استفاده از آن بتوان منحنی های فرمان مخازن سدهای ذخیره ای را بر مبنای شاخص های عملکرد آنها (نظیر قابلیت اعتماد زمانی، آسیب پذیری و سرعت برگشت پذیری) تعیین نمود. برای این منظور ابتدا با استفاده از روش های سری زمانی AR(I) و والن سیا شاکی، هزار سری داده جریان برای رودخانه های ورودی به سدهای مخزنی مهاباد و شهرچای در استان آذربایجان غربی تولید شد. در ادامه با استفاده از روش های SPA اصلاح شده و ماتریس احتمالاتی گولد، تحلیل های مورد نیاز انجام و در نهایت برای ترکیب های مختلفی از میزان تقاضا و شاخص های عملکرد، منحنی های فرمان مناسب ارایه گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که انطباق خوبی مابین نتایج حاصل از روش های SPA و ماتریس احتمالاتی وجود دارد. بیشترین مقدار اختلاف بین دو روش در انعطاف پذیری های حداقل و کمترین اختلاف در انعطاف پذیری های حداکثر رخ داد. بیشترین و کمترین مقدار اختلاف در سایت مهاباد به ترتیب برابر 15/13 و 37/0 میلیون مترمکعب و در سایت شهرچای برابر 88/9 و 098/0 به دست آمد.
    کلیدواژگان: منحنی های فرمان، شاخص های عملکرد مخزن، روش ماتریس احتمالی، روش SPA
  • گزارش کوتاه علمی
  • حمیدرضا فولادمند صفحه 231
    اندازه گیری منحنی مشخصه آب خاک پرهزینه و وقت گیر است. یکی از روش های ساده تخمین منحنی مشخصه استفاده از توابع انتقالی نقطه ای می باشد. در این تحقیق 20 نمونه خاک از مناطق اطراف شهرستان های مرودشت و فسا در استان فارس تهیه و منحنی مشخصه در مکش های صفر، 3، 6، 9، 12، 30، 100، 500، 1000 و 1500 کیلوپاسکال، بافت و سطح ویژه هر خاک اندازه گیری و میانگین هندسی قطر ذرات هر خاک محاسبه شد. سپس روابطی رگرسیونی برای تخمین رطوبت خاک در هر مکش ذکر شده براساس سطح ویژه و میانگین هندسی قطر ذرات خاک برقرار گردید. نتایج نشان داد که توابع انتقالی به دست آمده در مکش های صفر تا 12 کیلوپاسکال مناسب نمی باشد، اما توابع انتقالی به دست آمده در مکش های 30 تا 1500 کیلوپاسکال مناسب است.
    کلیدواژگان: منحنی مشخصه آب خاک، سطح ویژه ذرات خاک، میانگین هندسی قطر ذرات
|
  • M.R. Mahboobi, H. Kashiri, M. Mohammad Gholipoor Page 1
    During the 30 past years using from climate information has increased in agricultural section. Although meteorology information has an important effect on agricultural production and reducing risks but the efforts to communicate this information to farmers will need to address this information are effective in different stages of agricultural production.The purpose of this study was to appoint the effectiveness of meteorology information from farmer,s viewpoint in Golestan province. The methodological approach was a descriptive and survey type.The target population in the study consisted total farmers in Golestan province,Iran (N=130000). By using multistage cluster and simple random sampling techniques 322 farmers were chosen. Data were collected through a questionnaire and were analyzed using SPSS, V.11. Content and face validity of the instrument were obtained by the faculty members of agricultural extension and meteorology specialist. The reliability analysis was conducted with completing 30 questionnaires and Cronbach, s alpha value was 0/80. The results obtained from analytic statistics indicated that there are significant and positive relationships between independent variables named rate of wheat production(95%) and charachteristics of meteorology information named correctness, completeness, reliable, opportuneness, careful, easy to understand, answer to farmer needs, attractiveness, utilizable for all farmers, increasing of previous knowledge of farmer, applicable, usefulness, applicable by farm possibilities, observability of result utilization, creditable, farmer desire for reliance to information and farmer desire for decision making based on information(99%) and dependent variable namely viewpoint of farmers about effectiveness of meteorology information.Optimizing use of agrometeorology information, it is necessary for meteorologist and extension worker to pay attention to effectiveness of meteorology information in different stages of agricultural production.
  • M.R. Mahboobi Page 12
    In the developing countries, there are increasing demands for timely and effective agro meteorological information for on-farm applications and communicating agro meteorological resources can assist farmers in their decision-making processes by providing relevant information. To be effective in delivering information, this resources must be useful for decision-maker. The purpose of this study was to appoint the role of communication resources in effectiveness of agro meteorology information from viewpoint of farmers in Golestan province. The methodological approach was a descriptive and survey type. The target population in the study consisted total farmers in Golestan province, Iran (N=130000). By using multistage cluster and simple random sampling techniques 322 farmers were chosen. Data were collected through a questionnaire and were analyzed using SPSS, V.11. Content and face validity of the instrument were obtained by the faculty members of agricultural extension and meteorology specialist. The reliability analysis was conducted with completing 30 questionnaires and Cronbach's alpha value was 0/80. The results obtained from analytic statistics indicated that there are significant and positive relationships between independent variables namely time number that farmer contacted with local leader for get information (95%) and amount use of TV and his confidence to it, amount refer to other farmers, family and local leader and his confidence to them for get information (99%) and dependent variable namely viewpoint of farmers about effectiveness of meteorology information. The results obtained from regression analysis indicated that 87% changes of dependent variable is explainable by independent variables such as amount of confidence to other farmers, family and local leader.
  • R. Safari, M.R. Imanpour, B. Shabanpoor Page 28
    Chemical compositins (lipid and protein) of Rutilus frisii kutum muscles were studied in different maturity stages from Jan to Aprill 2006 in 40 spaciements of Gorgan bay Rutilus frisii kutum. The average length and weight of males and females were 411. 8±66 mm, 1014±33. 88 gr and 425. 5±86mm, 1042±41. 7 gr respectively. Based on histological studies of captured fishes, 4 maturity stages were distinguished (males: ΙΙ, ΙΙ-ΙΙΙ, ΙΙΙ-ΙV and ΙV; Females: ΙΙ-ΙΙΙ, ΙΙΙ, ΙΙΙ-ΙV and ΙV). Result showed that both Lipid and protein contents of muscles in different maturity stages of both males and females were decreased from 12. 3±0. 2٪ dry weight of muscle and 88. 4±0. 7٪ dry weight of muscle to 87. 9±1. 7٪ dry weight of muscle during ΙΙ-ΙΙΙ to ΙV-V in females and from 13. 1±0. 8٪ dry weight of muscle to 11. 9±0. 9٪ dry weight of muscle and 89. 5±1. 45٪ dry weight of muscle to 87. 3±1. 15٪ dry weight of muscle during ΙΙ to ΙV-V in males respectively. But no significant differences observed among different maturity stages (P≥0. 05).
  • M.R. Imanpoor, R. Safari Page 35
    Changing of chemical content (lipid and protein) of gonad and gonadal indices (oocyte size, fecundity, gonadosomatic index) of male and female of (Cyprinus carpio) from Gorganrud River shied during gonad maturation, was investigated. For this purpose, 5 sampling were done during spawning migration time. In each stage oocyte size, fecundity, gonadosomatic index, lipid and protein content of male's and female's gonad were measured. With nearing to spawning stage gonadosomatic index, oocyte size increased significantly (P≤0.05). Significant difference wasnt seen in lipid and protein content of male's and protein composition of female's gonad (P>0.05) but difference in lipid content of female's gonad was significant. But increasing trend was seen in gonad chemical content (lipid and protein) in both male and female.
  • P. Akbary, S.A. Hosseini, M.R. Imanpoor, M. Sudagar, N.M. Makhdomi Page 42
    The objective of this study was to investigate the effect feeding rainbow trout larvae with HUFA and vitamin C- enriched Artemia urmiana nauplii in an- one week period. For this purpose, 4 feeding treatments were applied to rainbow trout larva (with average weight of 120.43±13.5 mg) as follows.1) artificial food 2) newly hatched Artemia 3) enriched Artemia 4) 10% enriched Artemia and 90% artificial food. After one week experiment, all groups of fish were switched to the commercial diet for an additional 3 week period to determine if any early benefits in weight gain were sustained when fish were switched to pelleted. In the first week and end of experiment, results showed that growth of larva in various treatments were significantly different (P<0.05) After 4 weeks, the larva in treatment 3 with the average weight of 657.50±57.93 mg had the highest body weight (P<0.05). The highest percentage of survival (96%) was observed in treatment 3 (P<0.05). investigate of proximate compositions of trout larvae in the first week showed that the protein and total lipids in the body of larvae had significant differences between treatments (P<0.05). The highest crud lipid was observed in treatment 1 and the crud protein in the larvae of treatment 3 and 4 was significantly different compared to other treatment groups (P<0.05).
  • V. Zadmajid, M.R. Imanpoor Page 54
    Some biological aspects of semen were investigated in goldfish (Carassius auratus), by determination of seminal plasma indices (ionic and organic composition) and their relationships with sperm motility. Seminal plasma contained 154.90±59.45 mmol/l Na+, 20.98±6.82 mmol/l K+, 0.69±0.42 mmol/l Ca+, 1.52±0.33 mmol/l Mg2+, 0.041±0.009 g/dl protein, 0.013±0.009 mg/dl cholesterol and 0.053±0.022 mg/dl glucose respectively. Semen spermatocriet was 52.83±11.44%, pH 8.81±0.35, motility duration 77.45±21.07s, percentage of motile spermatozoa 83.45±4.83%, sperm density 8.20×109 spermatozoa/ml and milt volume 082±0.43cc measured. There were positive significant correlation among spermatocriet, glucose and percentage of motile spermatozoa (r=0.765, r=0.832; P<0.01 respectively). But there was found significant negative correlation between spermatocrite and motility duration (r=-0.655; P<0.05). There were positive significant correlation among sperm density, pH and Mg2+ (r=0.648, r=0.660; P<0.05 respectively). Likewise there was found positive significant correlation between Ca+ and Mg2+ (r=0.807; P<0.01). The present study demonstrated that a significant correlation between seminal plasma ingredient and potential for motility in goldfish sperm.
  • A. Amooz Mehr, B. Dastar Page 62
    This experiment was conducted to evaluate the effect of two herbs (garlic and thymus) on the performance, blood lipids and hematocrit value of broiler chickens. 800 1 day-old Cobb 500 broiler chicks were reared in floor pens until 42 d of age. A basal standard diet was formulated based on NRC (1994) recommendation for starter (0-21d) and finisher (22-42d) periods and also supplemented with 0.3 and 0.6 percent of thymus and garlic extracts. Each of 5 dietary treatments was fed to 4 replicate groups of 40 mixed sex chicks. Resultant data were analyzed in a completely randomized design. Results indicated that supplementing of herbs extracts (thymus and garlic) to starter and finisher diets had not any significant effect on body weight gain, feed intake and feed conversion ratio. Supplementing of thymus and garlic extracts and sex had no significant effect on blood lipids concentration and hematocrit value. However, the concentration of blood HDL was relatively lower in female rather than male birds. In the condition of this experiment, supplementing of mention alcoholic extracts had no significant effect on the performance and blood parameters of broiler chicks.
  • Z. Farhadi, M. Shams Shargh, B. Dastar Page 69

    This experiment was conducted to investigate the effect of different levels of whole wheat feeding on the performance and blood parameters of Ross 308 strain broiler chickens. Birds were fed in the first week of age with a corn-soy diet and after 7 days unitl the end of the trial were fed with one of the 4 dietary treatments.The treatments were: treatment 1 (diet consist of 25 and 50% wheat flour at 7-21st and 21-42nd days of age, respectively), treatment 2 (diet consist of 5, 10 and 15% whole wheat at 21-28th, 28-35th and 35-42nd days of age, respectively), treatment 3 (diet consist of 5, 10, 15 and 20 and 25% whole wheat at 7-14th, 14-21st, 21-28th, 28-35th and 35-42nd days of age, respectively) and treatment 4 (diet consist of 10, 15, 20 and 25 and 30% whole wheat at 7-14th, 14-21st, 21-28th, 28-35th and 35-42nd days of age, respectively). Each of dietary treatments were fed to 5 replicate groups of 18 mixed sex chicks. Resultant data was analyzed in a completely randomized design. The results of this experiment indicated that whole wheat feeding had no significant effect on weight gains, feed intake, feed conversion and carcass characteristics (P>0.05). Birds were fed by control diet had significant difference with those were fed 30% whole feed for feed intake during 14-21 days of age and also birds were fed control diet had significant difference with those fed by 25% whole feed for weight gain during 7-14 days of age (P<0.05).Whole wheat inclusion had significant effect on cholesterol and glocuse concentration of blood plasma (P<0.05).

  • M. Pasandi, N. Torbatinejad, H. Gholami, M.H. Okhovvat Page 76
    Tow experiments were conducted to study the effects of sugar beet molasses and wheat straw addition on silage characteristics and digestibility of broad bean residues in factorial arrangement. In the first experiment, different ratios of broad bean residues and chopped wheat straw with three levels of molassess (25, 30 and 35 percent) were mixed, so that dry matter of silage materials reached to three levels (25, 30 and 35 percent). Then the silage materials were stored into plastic buckets and compacted. Plastic buckets were exposured in the three times (40, 80 and 120 days) and the silage evaluated by visual and chemical methods. In the second experiments, apparent digestibility of silage was determined by in vivo method using four matured Dalagh breed sheep. The results showed that using of three and six percent of molasses significantly decreased Ammonia Nitrogen concentration, Total Nitrogen / Ammonia Nitrogen ratio and silage pH (P<0.05) but, nine percent molasses had no significant effect. The treatment contained six percent molasses and 30 Percent dry matter when stored 80 day had highest score of visual evalution. The correlation between pH and time of opening the silage was positive and difference between treatments were significant (P<0.05). Digestion coefficients of DM, OM, CP, EE, ADF, NFE and TDN in ensiled broad bean residuals were 42.34, 43.05, 47.00, 46.50, 35.19, 44.98 and 41.13 respectively. According to this study it can be suggested that ensiling broad bean residue with 6 percent molasses and 30 percent dry matter which opened after 80 days, would be better than other procedures.
  • B. Dastar, M. Shams Shargh, M. Mohajer Page 82
    The aim of this study was investigating the growth performance, carcass yield and litter quality of Ross 308 broiler chicks when feeding was based on common protein profiles in dietary formulation of broiler chicks. Four protein profiles consisted of NRC (1994) recommendation, 90% protein recommendation by NRC (1994) (low protein diet), Ross strain nutrition guide and phase feeding approach was fed to broiler chicks for 42 day. All dietary treatments had 3000Kcal/Kg ME and the feeding time for each protein profile was based on its recommendation. All diets had similar quantity of nutrients, except of protein and amino acid quantity. Five replicate groups of 40 birds were allocated to each treatment. Results of experiment showed that birds were fed by NRC (1994) recommendation and Ross nutrition guide had higher body weight gain than those were fed by low protein diet or phase feeding approach (1992 and 1915gr vs 1785 and 1764gr, respectively) (P<0.05). Low protein diet and phase feeding approach resulted to significant decreased of feed intake, protein intake and energy (P<0.05). Highest protein efficiency ratio and energy efficiency ratio was related to birds were fed by low protein diet (2.78) and NRC, 1994 recommendation, respectively. Birds were fed by NRC (1994) recommendation or Ross nutrition guide had better carcass yield, however reducing dietary protein level resulted to significant decrease of litter nitrogen percent (P<0.05).
  • A. Toghdory, T. Ghoorchi, A. Naserian, Y.J. Jafari Ahangari, S. Hassani Page 103
    Nutritional effects of rumen-protected and unprotected choline on milk yield, milk composition and some blood metabolites of lactating Holstein dairy cow investigated in a balanced change over design with eight dairy cows, four treatments and four periods of 21 days. Experimental treatments include: 1-basal diet or control (without choline), 2-basal diet + 50 g/per day unprotected choline, 3-basal diet + 25 g/per day rumen-protected choline and 4-basal diet + 50 g/per day rumen-protected choline. The cows were fed individually ad lib. Twice daily. Milk and blood samples were taken at the two and last day of each period respectively. Rumen-protected choline (50 g/per day) increased dry matter intake and milk yield. Fat corrected milk and fat yield were significantly higher in rumen-protected choline (50 g/per day) than unprotected choline and control group. The concentration of protein, lactose and solid non fat in milk were not affected by the treatments. Rumen-protected choline significantly increased milk fat percentage compared to unprotected choline. There were no significant differences in blood glucose, cholesterol, triglyceride and blood urea nitrogen concentration between treatments. However some favorable effects of the choline are seen in this experiment, but more investigations are needed for practical advices.
  • M. Bashtani, H. Farhangfar, H. Naimipour, M.R. Asghari Page 110
    Five herds of Holstein breed of cow were used to evaluate protein nutrition condition based upon measuring milk urea nitrogen (MUN) concentration. Five dairy cows were selected at early lactation, multiparous with days in milk 45±7 from each herd randomly. Feed and milk samples were taken over a period of 6 month between July and December 2006. Samples were collected monthly from individual cows as well as milk bulk. Diet alterations and management practices were recorded over the period of the study. The results of the present research indicated that applied diets in the herds provided the nutrients requirements of cows based on the National Research Council (NRC, 2001) recommendations. The results obtained from the analysis of variance of at milk bulk samples (with repeated measurements) showed that no any statistically significant differences were found among different herds for MUN. However, there was a significant difference of MUN among herds over the times (months) (P<0.05). Milk compositions (percentage of total solid, fat, total protein, NPN and lactose) were found to be not affected significantly by herds and month of recording. The results of analysis of variance of MUN at individual cows revealed that there were significant (P<0.05) differences among different herds and months of recording. There was a positive significant (P<0.05) correlation between MUN of milk bulk and MUN at individual cows. Month of recording had a significant influence on MUN at both levels of tank and individual cows (R2=0.75). According to the results of the present research, it can be concluded that measuring MUN at milk bulk samples could be used as an indicator of protein nutrition at herd level.
  • A. Salimi, Y. Maghsoudlou, H. Mirzai, M. Kashaninejad Page 119
    Potato is one of the most important agricultural crops and there is remarkable loss of this produce because of unfavorable storage conditions. Therefore, it is vital to convert raw potatoes into some processed products such as dried ones. Our aim was to evaluate three cultivated potatoes of Golestan province of Iran (so-called Agria, Satina and Kenebek) to find the best cultivar for dehydration. Also, we investigated the influence of drier type (Microwave oven and Hot air oven) and shelf life on the rehydration behavior of processed potatoes (powder and cubes). Total sugars, reducing sugars and ascorbic acid contents were analysed to evaluate the processing effect on product components. The factorial completely randomized design was selected as the statistical design and three replications were conducted for each treatment. In order to examine the quality and shelf life of products during storage, the analyses were continued until three months. Results revealed that there is significant difference (P<0.05) between microwave processed potatoes and hot air ones, due to different heat transfer mechanisms. For instance, ascorbic acid content in the former products was about 8.3 mg/ 100gr dry matter which was significantly (P<0.05) higher than hot air dried potatoes. Also water absorption of the cubes which were dried in microwave oven, was about 12% more than hot air ones. It was concluded that all the three cultivars were suitable for producing dehydrated products. Agria had the lowest amount of reducing sugars and the best color accepted by the panelists and Kenebek had the highest rehydration ratio but from from theoveral point of acceptability, Satina received the highest score amongst three cultivars.
  • H.R. Balouchi, S.A.M. Modarres Sanavy, Y. Emam, A. Dolatabadian Page 131
    Physiological study of wheat varieties under microclimate changes is very important to improve of their production in the future. The objective of this research was investigation of some quantitative traits in bread wheat under different levels of carbon dioxide (400 and 900 ppm), ultraviolet radiation (UV A, B, and C) and water deficit (up to 60% of field capacity). Experimental design was factorial arrangement in randomized complete block design with three replications. Results showed that grain yield, chlorophyll percent and maximum quantum efficiency in photosystem II decreased in bread wheat under water deficit when ultraviolet radiation intensity and concentration of carbon dioxide increased. CO2 enrichment improved chlorophyll percent at water deficit. Seed number per spike decreased with ultraviolet radiation intensity and water deficit increased. But CO2 enrichment increased seed number per spike in each level of ultraviolet radiation. However, Grain yield decreased when water deficit and ultraviolet radiation intensity increased. Grain yield variations were difference under carbon dioxide. At UVA and B radiations without water deficit, bread wheat grain yield decreased with CO2 enrichment. At water deficit with CO2 enrichment, grain yield increased. CO2 enrichment without water deficit decreased chlorophyll percent; while at stress conduction, grain yield increased due to improve chlorophyll percent.
  • M. Ghorbani, M. Morgan Page 144
    Like other tree nuts, despite its high nutritional quality, pistachio carries specific proteins that elicit food-induced allergy symptoms in certain individuals. In contrast to other tree nuts, little is known about the way of detecting pistachio allergenic proteins in foods. New labelling regulations require precise detection techniques to trace a specified list of allergenic food residues to the ppm level. In the present study pistachios were extracted using three extraction media i.e., (i) saline 10%, (ii) phosphate-buffered saline, and (iii) Tris buffer at pH 7.5 to find the best solution in order to optimise the extraction condition for a particular protein. In the second part, 2S proteins were isolated and purified from pistachios. Protein purification was carried out through a multiple stage procedure starting with an ammonium sulfate precipitation in which the concentration of the salt was increased step-by-step from 20% to 90%. The semi-purified protein fraction obtained was further purified using gel filtration chromatography. In the third part, antigens in the form of the purified 2S proteins from pistachio nut were used to produce antibodies in rabbits. Sensitive, specific ELISAs were set up and applied to 12 selected food samples extracted by 4 different methods of extraction (PBS, urea, PBS followed by acetone and urea followed by acetone) and 3 levels of antibody dilutions. The results showed that the higher total protein yield was not always an indication of an efficient extraction method for a particular protein. The results of determination of pistachio protein residues also proved that immunochemical techniques can reliably detect traces amounts of pistachios in food samples.
  • A.S. Voosogh, M. Khomeiri, M. Kashani Nijad, S.M. Jafari Page 156

    In this work, production of a native Iranian dairy drink containing active probiotic bacteria, so-called (bio-) doogh, was studied. Two commercial strains of probiotic bacteria, Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium lactis, inoculated into three types of doohg, including plain doogh as control, and samples containing 1% or 2% mint extract. Survival of probiotic bacteria, pH, acidity and flavor of bio- doogh was examined weekly during nine-week storage in 4°C. The results obtained showed mint extract depending on its concentration can reduce or increase survival of the bacteria. After storing at 4°C, viable B. lactis reduced by 2 logCFU/ml, while L. acidophilus reduced to zero after eight weeks at 4°C. There was no significance difference (P<0.05) between pH and acidity of bio-doogh during storage period. Statistical result revealed that there was no significant difference betwee n flavors of various samples of bio-doogh. Bio-doogh with mint extract had a higher flavor score than bio-doogh without mint extract.

  • S. Yeganehzad, M. Mazaheri-Tehrani, F. Shahidi, E. Zayerzadeh Page 165
    Prebiotics are defined as non-digestible food ingredients that benefit their hosts by selective stimulation of growth or activity of one or limited number of bacteria in gut. Probiotic products, when administered in adequate amounts, by improving internal microflora of body, confer an effective influence on the host from nutritional and health view. Consuming synbiotic products (simultaneous presence of probiotics and prebiotics) has more beneficial effects on consumer's health. In this project effects of replacing soymilk with milk (as a product containing prebiotics) in 3 levels, 0, 10 and 20% (v/v) and every 7 days (days: 1, 7, 14 and 21) on the survival of lactobacillus acidophilus, physiochemical and organoleptical properties of probiotic yoghurt were studied. Lactobacillus acidophilus LA5 was the probiotic starter culture used. Statistical analysis showed that replacing soy milk, resulted in significant decrease (P<0.05) in pH, synersis and hardness, increase in total count of live probiotic bacteria and acidity, in comparison to control samples. The best taste was obtained for samples without soymilk. Generally in all samples, during storage period, total count of live probiotic bacteria, pH and synersis decreased (expect for samples containing 20% soy milk), while acidity (expect for samples containing 20% soy milk) and hardness increased. Among all samples only yoghurt samples that contained 10% and 20% soy milk, obtained the least required number of live probiotics according to FIL/IDF standard (6 log CFU/g).
  • M.M. Iraqi, K. Rahnama, M. Taghinasab Page 174
    Bacteria play important role for biological control of plant disease. Bacillus spp. as; extensive existence in environment, tolerance of high temperature and formation of resistant spores, are important and safe for biological control. Recent findings about the existence of this bacterium as endophyte trough plant vessel such as maple have opened a new horizon in order using of this bacteria for biological control of vascular diseases. Antagonistic effect of three isolates of Bacillus subtilis on Ophiostoma novo-ulmi, the causal agent of Dutch elm disease, was studied in vitro. Antibiosis of antagonistic mechanism as: volatile metabolites and culture filtrate was evaluated. Microscopic studies indicated that all of Bacillus isolates by production of antifungal metabolites caused growth inhibition and deformation of mycelium of causal agent. All isolates could produce antifungal volatile metabolites and growth inhibitors in PDA which decreased mycelial growth and spores germination of the fungus significantly. In most experiments, isolate B7 was better than other isolates in antagonistic activity. Potential of using Bacillus subtilis isolates for biological control against causal agent of Dutch elm disease is discussed.
  • M. Ghahderijani, A.R. Keyhani, S.A. Tabatabaeifar, N. Omid Page 183
    In this research, the energy ratio for potato production in different levels of cultivated areas (lower than 1 hectare, between 1-5 hectare, and higher than 5 hectare) in the western Isfahan province (Fereidan and Fereidunshahr townships) was assessed and determined. For this purpose, a number of questionnaires were prepared and distributed among the potato producers of the examined region. The results show that the highest share of energy consumed was for chemical energy especially N fertilizer with average of 51% and the lowest one was for biological energy (human labor) with average of 2%. Also the effect of different levels of potato cultivation on energy ratio was found to be significant at 1% probability levels so that with increasing cultivation level from lower than 1 hectare to higher than 5 hectares. As with increase in cultivated area from lower than 1 hectare to higher than 5 hectare, energy ratio increased from 1.3 to 2.08. It also observed that cropping systems had marked effect on energy ratio at 1% level of probability. Also it revealed that both tractor type and tractor ownership were significant in their effect on fuel consumption on a per hectare basis.
  • A. Sadin, M.H. Aghkhani, M.H. Abbaspour-Fard Page 194
    For cleaning farm, among several cleaning methods, based on factors including costs, level of available technology, ease of operation and required capacity, the best method can be selected and employed. In this paper after reviewing and evaluating existing barn cleaning systems, a new method that mounted on tractors was designed. Since physical and mechanical properties of manure affect the performance of the cleaning system, some more important properties (e.g. density, moisture content, friction coefficient of manure with different surfaces) were measured. The designed interchangeable system mounted on MF285 with cleaning capacity of. A hydraulic power train was employed for the machine. The power requirement of the machine is which is provided through tractor’s power take off (PTO) shaft. This system can be attached to many existing tractors. The design of machine parts was performed based on initial ground speed of one meter per second and gathering width of two meters. With such a machine, the cleaning operation of a farm can be manipulated within 40 minutes.
  • A.A. Karimian, M.H. Irannejad, M. Mesdaghi Page 203
    The sunshine, temperature, and cost of five kind of shading structures including Date mat, Straw mat, Board, Tarpaulin, and Iranit; and the height, canopy cover, and vigor of 5 species of climbing plants including Rosa banksiae Ait, Lonicera caprifoliom L., Wistaria sinensis (sims.) DC., Forsythia suspense (Thumb.) vahl., and Vitis vinifera L. were compared by using a completely randomized design with 3 replications for three years in Yazd University Campus. The faculties, staff and students of university were interviewed for the necessity of planting bushes at alleys of campus for shading. The results of non-biotic structures showed that there are significant differences among treatments and control (p>0.05). However, there were not any significant differences among treatments. Furthermore, the costs of shading structures were compared. In biotic shading the height of Wistaria sinensis was significantly different from other species (P<0.05). But there were no significant differences in the canopy cover and vigor of Wistaria sinensis, Rosa banksiae, and Lonicera caprifoliom. Most of people who were interviewed highly emphasized the necessity of plantation as shaded bushes.
  • M. Baghani, A. Sepehri, H. Barani Page 212
    Diversity indices mainly composed of two components: Species Richness and Evenness. Critical to the analysis of diversity is a clear understanding of the relationships among S (species richness), H’ (information), and E (evenness) (i.e., SHE). Two historically intractable problems in biodiversity analysis have been: How to separate species richness and evenness into distinct components within the same system? and How to disassociate diversity with sample size? This is important because H’ may actually not vary at all, even in the face of increasing species richness. In other cases, H’ can increase while E remains constant. Due to the importance of these components, a simple solution has only recently been derived. In this study, SHE analysis was used to define the role of each diversity components in plant species and family levels, species biological and life forms as well as life period in mountain rangeland of Ziarat basin, Golestan province. 142 random quadrates (1 by 1 meter) were used to define plant species list and their canopy cover percentage. Shannon-Winner Index was used to define plant species diversity. SHE analysis was employed to separate species diversity into its richness and evenness components. Results show that the role of evenness is much more important than species richness in defining diversity index at species and family levels whereas they are playing the same role in defining diversity at the level of biological and life forms as well as life periods.
  • V. Saei, M. Montaseri, P. Fathi Page 221
    The appropriate and optimum operation of reservoir system of dams ranks among the most important issues considered by experts of water industry all over the word. In most reservoir system of the world, control curves are known as the main pattern of water operation. The curves indicate the optimum volumes of supplied water or yielding system versus various conditions of reservoirs during different month of the year. There are various methods of determining the operation pattern of water reservoirs which are classified into three
    Methods
    simulation, optimization and probability matrix. In traditional methods, reservoir systems are designed based merely on the historical data of river currents and not using of function indices of reservoir. These methods are based on the assumption that in future there will not happen draught more severe than the recoded critical periods, an assumption the truth of which is far from being definite. The purpose of this research is to demonstrate a method to determine the control curves of reservoir dams based on their functional indices (such as time reliability, vulnerability and resiliency). To achieve this goal, we provided at first, using methods of temporal series AR(1), Valencia Schaake one thousand series of data of currents of the rivers entering the reservoir dam of Mahabad and Shahar chai in west Azarbaijan. We continued with using the improved SPA methods and Gold probability matrix, conducting the necessary analysis and providing ultimately appropriate control curves to obtain various combinations of the quantity of demand and functional indices. The obtained results display a good accordance between the results obtained by SPA and probability matrix methods. There occurred the maximum difference between the methods in minimum sustainability and the minimum difference in maximum sustainability. In the site of Mahabad the maximum difference is 13.5 MCM and the minimum difference 0.37 MCM. In the site of Shahar chai the maximum difference is 9.88 MCM and the minimum difference 0.098 MCM.
  • H.R. Fooladmand Page 231
    Measurement of soil moisture characteristic (SMC) curve is costly and time consuming. Point pedotransfer functions is one of the simple methods for estimating SMC curve. In this study, 20 soils were gathered from Marvdasht and Fasa regions in Fars province. Then, the SMC curve at suctions of 0, 3, 6, 9, 12, 30, 100, 500, 1000 and 1500 kPa, soil texture and soil specific surface area (SSA) of each soil were measured, and the mean geometric soil diameter (dg) of each soil was calculated. Then, regression equations were established for soil moisture content at mentioned suctions based on SSA and dg, separately. The results indicated that the point pedotransfer functions for suctions of 0-1500 kPa are appropriate.