فهرست مطالب

دانشور رفتار - پیاپی 26 (دی 1386)

دو ماهنامه دانشور رفتار
پیاپی 26 (دی 1386)

  • ویژه مقالات مدیریت
  • 122 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/10/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • منصور مومنی، افشین جهانبازی صفحات 1-16
    یکی از بزرگ ترین مشکلات سازمان ها، عدم شناخت دقیق آن ها از نیروهای بالقوه موجود در سازمان ها است. در این تحقیق سعی شده با امتزاج فنون آماری، ریاضی و تصمیم گیری چند شاخصه فازی، مدلی برای انتخاب مدیران طراحی شود. سازمان ها به دنبال نیروهای قوی خارج از سازمان برای تصدی پست های کلیدی خود هستند، در حالی که با کمی تامل و نگاه خوش بینانه به داخل سازمان، متوجه نیروهای قوی، مستعد و بالقوه ای خواهند شد که بعضا بهتر از هر نیروی خارجی قادر به سوق دادن سازمان به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده اند. با عنایت به مطالب بیان شده، در پژوهش حاضر یک مدل تصمیم گیری چند شاخصه فازی برای فرایند جانشینی مدیریت در سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور طراحی شد. در این تحقیق ابتدا معیارهای شایستگی مدیریتی بر اساس مطالعات کتابخانه ای، نظر خواهی از کارشناسان و استفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس و آزمون نسبت موفقیت در جامعه شناسایی شدند. سپس از روش میانگین موزون برای تعیین وزن معیارهای فرعی و از تکنیک AHP برای تعیین وزن معیارهای اصلی استفاده شد.در پایان، مدل چند معیاره فازی طراحی گردید و با استفاده از متدولوژی مجموعه های فازی و تکنیک تاپسیس (TOPSIS) اقدام به اولویت بندی کاندیداهای جانشینی مدیریت گردید.
    کلیدواژگان: انتخاب مدیر، AHP، تاپسیس (TOPSIS)، تصمیم گیری چند شاخصه فازی
  • منصور کنعانی امیری صفحات 17-30
    آیا شرکت هایی که با محدودیت های مالی ر وبه رو هستند، ارزش آن ها در بازار سهامشان قابل مشاهده است؟ در این پژوهش، پرسش فوق مورد آزمون قرار گرفته است. در این مقاله، سبدی از شرکت های تولیدی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای ویژگی هایی که مرتبط با محدودیت های مالی بودند، تشکیل شد و بازده سالانه آن ها محاسبه گردید.
    پس از بومی سازی شاخص KZ، و محاسبه آن طی سال های 1382- 1372 برای هر سال و هر شرکت، شرکت ها به سه گروه تقسیم گردیدند. در این پژوهش، شواهدی دال بر ارتباط بین محدودیت مالی به عنوان متغیر وابسته و بازده سهام یافت شد، اما شواهدی دال بر ارتباط بین سطوح مختلف محدودیت های مالی و بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، یافت نگردید.
    کلیدواژگان: بازده سهام، بازار سرمایه، شاخص KZ
  • علی اکبر امین بیدختی، معصومه صالح پور صفحات 31-38
    هدف اصلی این پژوهش، شناخت رابطه رضایت شغلی دبیران دبیرستان ها با تعهد سازمانی آنان است. بدین منظور، کلیه دبیران دبیرستان های مناطق 4، 6 و 7 مشهد به عنوان جامعه آماری این پژوهش در نظر گرفته شدند. تعداد 331 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی با تخصیص مناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم، و تعهد سازمانی موادی، استیرز و پورتر استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون یک نمونه ای کولموگروف- اسمیرنف، ضرائب همبستگی پیرسن و اسپیرمن، آزمون رتبه ای فریدمن، آزمون رتبه های علامت دار و یلکاکسون و آنالیز رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها تایید فرضیات تحقیق را نشان داده است.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی، رضایت از کار، رضایت از ترفیع
  • صدیقه خورشید، کارولوکس، محمدسعید تسلیمی صفحات 39-60
    مدیریت سازمان های پویا، حل مسائل پیچیده و ساختار نیافته سازمانی، اداره پویایی و تحول روز افزون محیط های سازمانی به دانش، توانایی و مهارت گروهی از مدیران و خبرگانی نیاز دارد که برای تعالی سازمانی و کسب برتری رقابتی باید تصمیم هایی به هنگام، صحیح و با کیفیت اتخاذ کنند. تصمیم گیری گروهی، ساز و کاری برای تلفیق دانش، تخصص، مهارت و رویکردهای متفاوت مدیران و خبرگانی است که هم افزایی حاصل از آن، سبب اتخاذ تصمیم های بهتر و با کیفیت بالا می شود. اما اغلب، تصمیم گیری گروهی به سبب برخی ویژگی هایش، نتایج منفی تولید به بارمی آورد. نظریه پردازان واندیشمندان حوزه های مختلف علمی برای بهبود تصمیم گیری گروهی و ارتقای کیفیت تصمیم های گروهی، مدل های مفهومی و چندمعیاره مختلفی طراحی کرده اند و روش ها و تکنیک های مختلفی به کار برده اند. در این مقاله تحقیقی، محققان با هدف بهبود بهره وری تصمیم گیری گروهی، مدلی مفهومی طراحی کرده اند که نسبت به سایرمدل ها از جامعیت بیش تر برخورداراست. این مدل در مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان یک سازمان تحقیق و توسعه متشکل از گروه های ارزیابی و تصویب کننده پروژه های تحقیقاتی آزمون شده و از طریق تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر، مدل نهایی بهبود بهره وری تصمیم گیری گروهی تبیین شده است
    کلیدواژگان: تصمیم گیری گروهی، بهره وری
  • حسین اعتمادی، محمد ایمانی برندق صفحات 61-72
    بازار سرمایه با هدایت سرمایه های ریز راکد به فرایند تولید، نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا کرده، به عنوان شاخص تب نمای اقتصادی عمل می کند. بنابراین، توجه به مبانی اساسی تصمیم گیری این نوع بازارها به خصوص در ایران که ادبیات جوانی در این باره دارد، ضروری می نماید. با نگاهی به ادبیات این بازار ملاحظه می شود که سود و زیان، مبنای اصلی بیش تر تصمیم گیری هایی چون مدل های ارزشیابی و قیمت گذاری سهام است که صحت، دقت، قابلیت اعتماد، اطمینان و قابلیت پیشگویی آن، رابطه مستقیمی با صحت چنین تصمیم گیری هایی دارد. ولی وجود ضعف ونارسائی های عمده در فرایند تهیه آن، همچون وجود برآوردها، استفاده از روش های متنوع حسابداری و هموارسازی، نقش مهم تصمیم گیری آن را تهدید می کند. برای کاهش چنین تهدیداتی، تحلیل هایی چون کیفیت سود ارائه شده که به طورخلاصه به درجه نقدینگی، میزان ارائه محافظه کارانه، دقت و صحت اندازه گیری، کاهش میزان استفاده از برآوردها، قابلیت پیشگویی، میزان اجزای نرمال و قابلیت تکرارآن مربوط است. این پژوهش نیز که به بررسی رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده بورس تهران می پردازد با جمع آوری و تحلیل شاخص های کیفیت سود، حکایت ازآن دارد که روابط شاخص های سود ناخالص، هزینه مدیریت فروش، بازده سرمایه به کارگرفته شده و تحقق نقدینگی با بازده سهام در سطح 95 درصد معنا دار بوده، حال آن که این رابطه برای شاخص های حساب های دریافتنی، ارزش مطلق معوقه های کل، اجزای غیرعملیاتی سود، نسبت سرمایه گذاری مجدد دارایی های سودآور، تحقق سود، محافظه کاری، موجودی و نقدینگی عملیاتی معنا دار نبوده است.
    کلیدواژگان: کیفیت سود، محافظه کاری، معوقه ها
  • یدالله مهرعلی زاده، سیدعزیز آرمن صفحات 73-86
    هدف از مطالعه حاضر، پیگیری و ردیابی دانش آموختگان کارشناسی دانشگاه های شهید چمران اهواز، لرستان و ایلام طی یک دوره پنج ساله بود.1 در این مطالعه با بهره گیری از چارچوب نظری تجدید نظر شده نظریه وبر، توسط براون و اسکیس، رابطه آموزش دانشگاهی و نیازهای بازار کار ایران بررسی گردید. با استفاده از روش میدانی- توصیفی (ردیابی) دیدگاه 1800 نفر از دانش آموختگان هر سه دانشگاه در گروه های آموزشی فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و علوم انسانی که طی سال های 1375 تا 1380 فارغ التحصیل شده بودند ردیابی گردید. نتایج به دست آمده نشان داد: اولا مساله اشتغال دانش آموختگان در کشور بحرانی بوده است. ثانیا در زمینه مطابقت تجارب و برنامه آموزشی دوره های کارشناسی با نیازهای موجود در بازار کار ناهماهنگی وجود داشته است. ثالثا نتایج این مطالعه، دیدگاه نظری براون و اسکیس (تجدید نظر شده وبر) را برای دستیابی به اشتغال در بازار کار ایران تایید می کند. لذا ضروری است دانشگاه ها در چهار زمینه اساسی «مهارت های روش شناسی و کارآفرینی، مهارت های علمی، مهارت های ارتباطی و مهارت های اطلاع رسانی» فعالیت های خود را متمرکز سازند
    کلیدواژگان: دانش آموختگان، اشتغال، مهارت های اساسی، کارآفرینی
  • حسن دانایی فرد صفحات 89-104
    واژه پارادایم چنان در تار و پود رشته های مختلف، از علوم طبیعی گرفته تا علوم انسانی، نفوذ کرده که درک مفهوم و ابعاد آن برای هر پژوهشگر لازم و ضروری نماید و بر این اساس به مفهومی غالب در فلسفه علم تبدیل شده است. تعاریف مختلفی از پارادایم ارائه کرده اند، ولی می توان پارادایم را مجموعه ای از باورها و پیش فرض های بنیادی تصور کرد که در هستی شناسی، شناخت شناسی و روش شناسی متجلی می شود.
    تقسیم بندی های متعددی از پارادایم ها انجام شده، ولی در ادبیات علم سازمان و مدیریت، تقسیم پارادایم ها به اثبات گرایی، تفسیری، تئوری انتقادی، فمینیست، پست مدرنیست و تئوری آشوب غالب تر است. در این مقاله با شرح هر پارادایم، ارکان سه گانه آن مورد بررسی قرار گرفته و با اشاره به کاربرد آن ها در علم سازمان و مدیریت نتیجه گیری می شود که در پژوهش های مدیریتی، همه پارادایم های مذکور می توانند در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرند
|
  • M. Moemeni, A. Jahanbazi Pages 1-16
    Lack of exact knowledge about internal human resource potentials is a widespread organizational problem. Organizations seek to hire experienced managers from outside their firms; whereas, paying a closer optimistic attention to the human resources present inside the firm reveals the fact that there are quite capable human resources present inside the organization who might be able to help the organization reach its goals even better than those from outside. This study aimed to design a fuzzy multi-criteria decision making model for manager replacement in Transportation Organization throughout the country. To this aim, managerial competence criteria were identified through literature review, library studies and Kruskal Walice and binomial statistical tests and the ratio test of social success. Then the sub-criteria weight was determined by weighted mean and criteria weight was determined by AHP technique. Finally a fuzzy multi-criteria model was developed by which candidates for management positions were ranked.
  • M. Kanani-Amiri Pages 17-30
    Is the value of the firm facing financial constraints reflected in its stock market? This is the question present study aimed to answer. Therefore, based on observable characteristics related to financial constraints, a portfolio of manufacturing companies, registered in Tehran stock exchange, was formed, and yearly return of each firm was determined. Then the KZ index was localized and its value for each company during each year between 1993 and 2003 was also determined. Findings showed a correlation between financial constrain, as a dependent variable, and stock return; whereas no correlation was observed between different levels of financial constrain and stock return in companies accepted to Tehran Stick Market.
  • A.A. Amin-Biadokhti, M. Salehpour Pages 31-38
    The present research aimed to investigate the relationship, if any, between teacher's job satisfaction and their organizational commitment. To this aim, 331 teachers were selected through cluster sampling. Data were collected using Wysocki and Krumm job satisfaction questionnaire as well as Movady, Steers and Porters organization Questionnaire. Collected data were analyzed using one-sample Kolmogrov-Smirnov Test, Pearson and Spearman correlation coefficient, and step by step multivariate regression analysis. The results supported all hypothesis of the research.
  • S. Khorshid, C. Locas Taslimi Pages 39-60
    Dynamic organization management, solving complex and unstructured organizational problems, and management of ever-increasing changes and dynamisms in organizational environments requires knowledge, capacity and skill of a group of managers and experts who are to make timely, appropriate and quality decisions for the organizational excellence and competitive advantage. Group decision making is a process in which manager's and expert's knowledge, experitse, and skill as well as their different approaches altogether result a synergy which would enable the company to make high quality decisions. However group decision making, due to its characteristics, often brings about negative results. Scholars and authorities in different scientific areas have devised different conceptual and multi-criteria models and have used different methods and techniques so as to improve the quality of group decision making. This research aimed to design a model more comprehensive than previously designed ones so as to improve the efficiency of group decision making. Finally through regression and path analysis, the final model for efficiency improvement of group deccision making was designed. This model is tested and approved by Iranian communication research center which is an R&D organization composed of evaluation groups and in charge of approving research projects.
  • H. Etemadi, M. Eimani-Barandagh Pages 61-72
    Captial market plays an important role in ecomomy, and is known as an economy health index. Therefore it is essential to study this market and its decision making basis especially in Iran. Financial statements in general and general statement in particular are the key factors of decision making in this market. Income statement shows the net income of a financial period. It is also the principal basis for decision making, evaluation model, and stock princing. Its precision, accuracy, reliability and predictability have a direct relationship with decision making precision. But weakness in income measurement process as well as employing weak accounting procedures, estimations, predictions and smoothing threaten decision making role of income statement. Analysis of earning quality, in academic literature, is one of the important procedures for decreasing the above-mentioned threat. There is no perfect definition for earning quality. But risk reduction is directly related to cash realization, solvency, conservatism, precision of measurement and predictions, predictability, normal consistency, and persistence of reported income. This survey analyzing all of the earning quality indices indicated by other researchers and found that, there is a significant relationship between indices of gross profit, sales management expenses, return on capital employed and cash realization with stock returesn. But according to the research results, no significant relationship was observed between indices of receivabel accounts, accruals, productive asset reinvestment ratio, un-operational income, conservatism, operating cash flow, EPS to PEPS ratio, and inventory with stock returns.
  • Y. Mehralizadeh, S.A. Arman Pages 73-86
    This study aimed to trace and explore employability of students graduated from Shahid Chamran, Lorestan, and Ilam Universities during 1997-2001. To this aim we used revised version of weberian theory stated by Brown and Scace. Through descriptive (tracing) research method, views of 1800 graduate students from the schools of engineering, agriculture, pure science, veterinary, and humanities were gathered. The results showed thatn: 1) Graduate's employment problem has reached a critical state; 2) There is a mismatch between labor market requirements and the education and skills offered by universities; 3) The findings were in accord with the results found by Brown and Scace theory concerning the new obligations of labor market in developing countries. However it is recommended that universitties make a reform in their educational system as well as focusing on employability skills such as methodology, entrepreneurship, communicaiton, and information about labor market opportunities in regional and national levels.
  • H. Danayeefard Pages 89-104
    The term paradigm hase penetrated in the web of many fields form natural to social sciences. Therefore, for each researcher, understanding it's Concept and dimensions is necessary. It is become to a common term in philsophy of science. There are many definitions of paradigm, but we can define it as: a set of believes and basic assumptions that are reflected in the ontology, epistemology and methodology. There are many typologyes of paradigms in social science. In this paper, we will suggest a typology with six paradigm: positivism, interpretive, critical theory, feminist, complexity theory and chaos theory. Then, after comparison these paradigm, we highlight their's applications in organization and management science.
  • Pages 115-121