فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:13 Issue: 3, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهدی نعلینی، فرید نجفی، مژگان سعیدی، فریبا گرامی، علی اشرف رشیدی، پروین عزتی صفحه 184
    زمینه
    گرچه تاثیرات مفید بازتوانی جامع قلبی در بیماران با نارسایی قلب شناخته شده است اما تنها بخش کوچکی از آن ها به این مراکز ارجاع می شوند. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر بازتوانی بر ظرفیت ورزشی و عوامل خطرساز قابل اصلاح بیماران با و بدون نقص عملکرد انقباضی بطن چپ بود.
    روش ها
    این مطالعه مشاهده ای با بررسی پرونده 502 بیمار که دوره بازتوانی خود را از سال 86-1380 در بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه تکمیل کرده بودند، انجام شد. بیماران به دو گروه با نقص عملکرد انقباضی بطن چپ (کسر جهشی>50%؛ 185n=) و عملکرد انقباضی نرمال (کسرجهشی ≥50%؛ 317=n) تقسیم شدند.
    یافته ها
    هر دو گروه از نظر خصوصیات پایه از جمله BMI، سابقه پرفشاری خون، مصرف سیگار و دیابت همسان بودند. پس از بازتوانی در هر دو گروه، ظرفیت ورزشی، BMI، اندازه دور کمر، کلسترول تام و LDL، تری گلیسرید، فشارخون سیستول و دیاستول و نمره افسردگی بهبود یافت (001/0P
    کلیدواژگان: بازتوانی جامع قلب، نارسایی قلب، نقص عملکرد انقباضی بطن چپ
  • محمد نیاکان، معرفت غفاری، فهیم عابدی صفحه 197
    زمینه
    احتمال دخالت باکتری های مایکوپلاسما هومینیس و اوراپلاسما اورالیتیکوم در ایجاد و بروز ناباروری از سال های گذشته مطرح بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی باکتری های مذکور روی 56 نمونه از زوج های نابارور و همسرانشان که به مرکز درمانی پژوهشگاه فناوری های نوین در شهر تهران مراجعه نموده بودند، انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، پرسشنامه کامل برای زوجین تنظیم و معاینات توسط متخصصین به عمل آمد. در ادامه از ترشحات ناحیه سرویکس بانوان و مایعSemen همسران آن ها با رعایت شرایط استریل نمونه‎برداری شد. نمونه ها در آزمایشگاه میکروبیولوژی مورد کشت و آزمایش های تخصصی و تشخیص افتراقی قرار گرفت. با جداسازی مایکوپلاسما و ارتباط آن ها با عواملی مانند سن، سن ازدواج، میزان تحصیلات و مدت ناباروری در نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    از 56 زوج مورد بررسی، باکتری مایکوپلاسما هومینیس از 22 نفر از خانم ها و 11 نفر از آقایان جدا شد. میزان آلودگی به میکروارگانیسم اوراپلاسما اورالیتیکوم نزد 33 نفر خانم و 26 نفر از آقایان مشاهده شد. بین ناباروری خانم ها با علت باکتری های مذکور و وجود عفونت با مایکوپلاسما هومینیس واوراپلاسمااورالیتیکوم در همسران آن ها رابطه معنادار بود. ارتباط بین ناباروری، آلودگی با باکتری های مذکور، سن و سن ازدواج معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    حضور دو نوع باکتری مذکور در خانم های نابارور بیشتر از آقایان بود. پیشنهاد می شود با مطالعات منطقه ای در زوجین نابارور، نقش سایرعوامل مشخص شده و با درمان مناسب میزان ناباروری کاهش و سطح بهداشت جنسی در جامعه ارتقاء یابد.
    کلیدواژگان: ناباروری بانوان، مایکوپلاسما هومینیس، اورالیتیک
  • مهناز سیداشهدایی، مه لقا علامی، محمد ابراهیم خمسه، فاطمه حسینی، افسانه کجایی بیدگلی صفحه 203
    زمینه
    بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران غیردیابتی چندین برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ادراری قرار دارند. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی و عوامل خطرزای عفونت های ادراری در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مرکز انستیتوغدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 511 زن غیرحامله مبتلا به دیابت نوع 2 در فاصله زمانی مهرماه تا اسفندماه 1386 انجام شد. نمونه گیری به روش مستمر انجام شد. نمونه ها در صورت داشتن علایم عفونت ادراری و مثبت شدن یک نوبت کشت ادرار در گروه افراد با عفونت ادراری با علامت قرار می گرفتند. درصورت نداشتن علایم عفونت ادراری و مثبت شدن دو کشت ادرار جزء گروه افراد با عفونت ادراری بدون علامت بودند. عفونت ادراری بدون علامت در این مطالعه براساس وجود 105 کلنی از یک یا حداکثر 2 میکروارگانسیم در حداقل 2 کشت مثبت به عمل آمده از نمونه تمیز میانه ادرار در افراد بدون علایم عفونت ادراری تعریف گردید. سپس عوامل خطرزا برای ایجاد عفونت های ادراری بررسی شد.
    یافته ها
    شیوع عفونت ادرای با علامت 2/6 درصد و عفونت ادراری بدون علامت 8/1 درصد بود. رابطه متغیر سن و ابتلا به عفونت ادراری معنا دار بود.
    نتیجه گیری
    شیوع عفونت های ادراری در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در این مطالعه نسبت به سایر مطالعات کم تر است. می توان سن را به عنوان یکی از عوامل دخیل در ابتلا به عفونت ادراری در نظرگرفت.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، عفونت ادراری، هموگلوبین A1C، عوامل خطرزا
  • سید ابوالحسن سیدزاده، شمس وزیریان، طاهره یاوری، لیلا کریمی، اکرم سلیمانی صفحه 211
    زمینه
    عفونت مجاری ادراری ((UTI، شایع ترین بیماری دستگاه ادراری و دومین عفونت شایع در کودکان است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نمای بالینی وآزمایشگاهی عفونت ادراری در کودکان بستری در بیمارستان رازی کرمانشاه طی سال های 84-1380 بود.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی، پرونده های 462 بیمار مبتلا به UTI از سال 84-1380 بررسی و اطلاعات استخراج شده در چک لیست های مربوطه ثبت گردید. UTI به صورت آنالیز ادراری فعال همراه کشت ادراری مثبت یا آنالیز ادراری غیرفعال با علایم بالینی مشخص وکشت ادراری مثبت تعریف شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss(13) تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    66 درصد ببماران مؤنث بودند. در 7/26 درصد همراهی UTI و رفلاکس مثانه به حالب دیده شد. Ecol، پروتئوس و کلبسیلا به ترتیب 53، 5 و 4 درصد عوامل پاتوژن UTI را تشکیل می دادند. تب، شایع ترین یافته بالینی بود (48%) و در 81مورد، یک عفونت همراه با UTI وجود داشت که گاستروانتریت با 45 مورد، شایع ترین عفونت همراه بود. پیوری در 80 درصد موارد و هماچوری در 25 درصد موارد آنالیز ادراری مبتلایان گزارش گردید. در 25 درصد بیماران UTI راجعه دیده شد و شایع ترین فصل ابتلا به UTI، تابستان بود (32%). 79 درصد به رژیم درمانی آمپی سیلین-جنتامایسین پاسخ مناسب دادند و در 8/13درصد بیماران درمان با سفتریاکسون، نتیجه مطلوب داشت.
    نتیجه گیری
    بررسی آنالیز ادراری در هر کودک تبدار زیر 2 سال برای رد UTI ضروری است. وجود پیوری در آنالیز ادراری، با حساسیت بالایی ابتلا به UTI را تایید می کند. درمان آمپی سیلین- جنتامایسین، پروتکل مناسبی برای درمان UTI است.
    کلیدواژگان: عفونت مجاری ادراری، VCUG، سونوگرافی، سیستیت، پیلونفریت
  • فاطمه رحمتی نجارکلایی، فرخنده امین شکروی، فضل الله احمدی، شمس الدین نیکنامی صفحه 220
    زمینه
    تعداد بیماران مبتلا به ایدز در حال افزایش است. رفتارهای مخاطره آمیز، سهم عمده ای در افزایش روند بیماری ایفا می کند. بررسی ادراک و رفتار افراد مبتلا به این بیماری، برنامه ریزی برای کاهش بروز رفتارهای پرخطر را تسهیل خواهد کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ادراک و رفتار بیماران مبتلا به ایدز انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش کیفی در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کلینیک غرب بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد. مشارکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شده وداده ها از طریق مصاحبه عمیق فردی و نیمه ساختاریافته حاصل گردید. کلیه مصاحبه ها ضبط و پیاده سازی شد. پس از چندبار مطالعه، تم ها یا درون مایه ها به عنوان کوچک ترین واحدهای معنادار استخراج، کدبندی و طبقه بندی شدند.
    یافته ها
    از کل 61 بیمار با میانگین سنی 7/29 سال، 45 بیمار اچ-آی-وی مثبت و 16 بیماردر مرحله ایدز بودند. 7/37 درصد این بیماران زن بودند. تم های استخراج شده در دو بخش ادراک و رفتار ارایه شد. بخش ادراک، شامل راه های ابتلای متصور بیماران و نقصان آگاهی در مورد راه های انتقال و پیشگیری از بیماری بود. بخش رفتار، شامل تعدد رفتارهای پرخطر، پنهان نمودن بیماری و عدم استفاده از وسایل حفاظتی بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه بر لزوم انجام مشاوره فردی به بیماران مبتلا، در زمینه خطر انتقال و فاش سازی بیماری با افزایش منابع حمایت اجتماعی تاکید می کند. برای عموم جامعه، آموزش ایدز با تاکید بر باورهای مذهبی با استفاده از تئوری های شناختی- رفتاری و الگوهای بومی آموزش بهداشت توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ایدز، رفتارهای مخاطره آمیز، ادراک، رفتار
  • محسن امامی آل آقا، صدیقه خزاعی، سید حمیدمدنی، رستم قربانی، احمد فرامرزی صفحه 235
    زمینه
    تومور میوفیبروبلاستیک التهابی ضایعه ای تومورال در تمام سنین و تقریبا تمام ارگان هاست. هدف مطالعه حاضر بررسی خصوصیات ایمونوهیستوشیمی این تومور بود.
    روش ها
    دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 19 نمونه تومور میوفیبروبلاستیک التهابی یا تومورکاذب التهابی موجود در دفاتر بایگانی آزمایشگاه های پاتولوژی کرمانشاه، انستیتوکانسر و بیمارستان امام خمینی تهران، انتخاب و با استفاده از روش IHC از نظربروز مارکرهای CK، EMA، P53، Desmin، SMA، MSA، ALK و Vimentin مورد بررسی قرارگرفتند.
    یافته ها
    سن متوسط بیماران 40 سال بود. 6/52% بیماران مرد بودند. شایع ترین ارگان های مبتلا به ترتیب شامل: معده (1/21%)، مثانه (8/15%)، روده کوچک (8/15%)، ریه و مدیاستن (8/15%)، امنتوم (5/10%)، رتروپریتوئن (3/5%)، سرویکس رحم (3/5%)، پیشابراه (3/5%) و داخل عضله گلوتئوس(3/5%) بود. از مارکرهای ایمونوهیستوشیمی بروز ویمنتین 7/94، MSA 9/57، SMA 4/47، EMA 8/15 و ALK 3/5 درصد بود. نتیجه ارزیابی بروز P53، CK وDesmin منفی بود.
    نتیجه گیری
    CK مارکر معتبری برای افتراق تومور میوفیبروبلاستیک التهابی از کارسینوم سارکوماتوئید است. برای افتراق این ضایعات، استفاده از رابدومیوسارکوم، لیومیوسارکوم،Postoperative Spindle Cell Nodule و دسمین، مفید است. پیشنهاد می شود اصطلاح IMT صرفا برای تومورهای ALK مثبت و یا مواردی که با بررسی سیتوژنتیک فیوژن ژن های دخیل در ایجاد بیماری در آن ها به اثبات رسیده است، به کار رود و در سایرموارد مشابه تحت عنوان کلی IPT طبقه بندی و گزارش گردد.
    کلیدواژگان: تومور میوفیبروبلاستیک التهابی، ایمونوهیستوشیمی، کیناز لنفوم آناپلاستیک ((ALK
  • ژاله دزفولی منش، محمدرسول توحیدنیا، فاطمه دارابی، مژده عصاره زادگان صفحه 242
    زمینه
    امروزه مشکل موش های اهلی در شمار مشکلات بین المللی است که علاوه براهمیت بهداشتی در انتقال انواع بیماری ها حایز اهمیت اقتصادی نیز هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فراوانی ومقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جداشده ازروده موش های شهرستان لاهیجان در سال 1381 انجام شد.
    روش ها
    این بررسی به روش نمونه برداری اتفاقی خوشه ایاز13 منطقه شهر لاهیجان در شرایط یکسان بر روی 100 عدد موش انجام گرفت. موش ها با اتر، کشته و کالبدشکافی شدند. از سکوم هر موش با سوآب استریل نمونه برداری و کشت بر روی محیط های مختلف و برای یرسینیاانترکلی تیکا به روش غنی سازی در سرما در بافر فسفات (PBS) انجام شد. سپس از کلنی باکتری ها به روش کربی بائر آنتی بیوگرام انجام شد. یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از مجموع 100 موش به تله افتاده، 94 عدد راتوس نروژیکوس و 6 مورد راتوس راتوس بودند. باکتری های جداشده، مربوط به جنس انترباکتریاسیه، کوکسی های گرم مثبت و باسیلوس سره ئوس بود. حساس ترین آنتی بیوتیک ها سیپروفلوکساسین، نالیدکسیک اسید وکوتریموکسازول بود.
    نتیجه گیری
    موش ها از طریق حمل وانتقال بیماری های زئونوز برای سلامتی انسان و دام خطرناک هستند. رعایت بهداشت برای کنترل این خطر ضروری است. توصیه می شود مطالعاتی وسیع تر در این زمینه انجام گیرد.
    کلیدواژگان: باکتری های روده ای، راتوس راتوس، راتوس نروژیکوس، لاهیجان
  • ربیع الله فرمان بر، علیرضا حیدر نیا، ابراهیم حاجی زاده، شمس الدین نیکنامی صفحه 252
    زمینه
    پرسشنامه تنظیم رفتار ورزشی از رایج ترین مقیاس ها در تنظیم رفتار ورزشی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه تنظیم رفتاری در ورزش در ایران انجام شد.
    روش ها
    418 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مطالعه مقطعی شرکت نمودند. پس از انجام مراحل ترجمه، روایی ابزار از طریق روایی محتوا و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) انجام شد. برای مطالعه پایایی از روش همخوانی داخلی با استفاده از ضریب آلفا کرون باخ استفاده شد.
    یافته ها
    در مرحله اعتباریابی محتوا، براساس نظر متخصصان و دانشجویان تغییرات مختصری در پرسشنامه اعمال شد. در تحلیل عاملی، 4 عا مل قابل قبول با ارزش ویژه بالاتر از یک و واریانس کلی 64 درصد شناسایی شدند که 18 آیتم با بار عاملی قابل قبول (بیشتر از 4/0) در زیر این 4 عامل قرار گرفتند. این 18 گویه به عنوان ساختار پرسشنامه ایرانی تنظیم رفتار ورزشی محسوب شدند. در مرحله اعتمادیابی، همه چهار عامل با گویه های مربوطه، ضریب پایایی مناسبی (بیشتر از 7/0) به دست آوردند.
    نتیجه گیری
    پرسشنامه تنظیم رفتاری در ورزش دارای روایی و پایایی بود و قابل استفاده در پژوهش ها و فعالیت های موردنظر شناخته شد. استفاده از این پرسشنامه در مطالعات با موضوعات مشابه، موجب سرعت بخشی به روند مطالعات و کاهش هزینه های تحقیق می شود.
    کلیدواژگان: روایی، پایایی، پرسشنامه تنظیم رفتاری در ورزش
  • فاطمه دارابی، خاور آملایی، مژده عصاره زادگان، فرح سیفی، حشمت رزلانسری، کبری دارستانی، فتانه عزیزی صفحه 261
    زمینه
    خطا در عرصه ارایه خدمات سلامت، پدیده ای آسیب رسان و در بعضی موارد غیرقابل جبران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی فراوانی خطاهای پرستاری و مامایی در پرونده های ارجاعی به سازمان نظام پزشکی و بیمارستان آموزشی درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی کلیه پرونده های ارجاعی به سازمان نظام پزشکی استان و بیمارستان آموزشی درمانی امام رضا «ع» در فاصله سال های 85-1380 مورد بررسی قرار گرفت. در پرونده هایی که پرستاران و ماماها به عنوان مطلع یا متهم فراخوانده شده بودند مطالعه شده و متغیرهای سن، جنس، شیفت کاری، بخش بالینی، نوع خطا و رای صادرشده در فرم اطلاعاتی یادداشت و از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 1500 پرونده ارجاعی به سازمان نظام پزشکی و بیمارستان امام رضا «ع»، 82 مورد مربوط به پرونده های پرستاران و ماماها بود. نتایج نشان داد که 24/40 درصد از خطاها توسط پرستاران و 36/46 درصد از خطاها توسط کارکنان مامایی صورت گرفته است. 19/12 درصد خطاهای مربوط به بخش اورژانس و مطب های خصوصی و 85/15 درصد مربوط به درمانگاه عمومی زنان بود. 04/28 درصد تخلفات در شیفت کاری عصر اتفاق افتاده بود.
    نتیجه گیری
    ازدحام بیماران، کمبود نیروی متخصص و نبود نظارت کامل بر بیمارستان های آموزشی، در بروز قصورات گروه پزشکی نقش دارد. کاهش حجم کاری، افزایش تعداد پرستار و ماما و سیستم نظارتی دقیق در کاهش قصورات نقش عمده ای دارد.
    کلیدواژگان: خطاهای پرستاری، خطاهای مامایی، پرونده، کرمانشاه
  • شهناز اجاقی، صمد نوری زاد، محمد محبوبی، عبدالرسول خزایی، قدرت الله نجفی صفحه 267
    زمینه
    کشور ایران جزء ده کشور بلاخیز دنیا بوده و بعد ازکشورهای هند، بنگلادش و چین مقام چهارم آسیا را دارد. لزوم آمادگی بیمارستان ها در مقابله با بحران، ضرورت طراحی اصولی برنامه مقابله با حوادث مترقبه و غیرمترقبه در بیمارستان ها را آشکار می سازد. این پژوهش با تعیین بررسی میزان آمادگی بیمارستان های آموزشی، درمانی کرمانشاه در رویارویی با بحران در سال 1387 انجام گرفته است.
    روش ها
    مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی و از نوع کاربردی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست است که دارای 6 بعد و 203 سؤال می باشد. جامعه مورد مطالعه، کلیه بیمارستان های آموزشی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده است و برای خلاصه سازی داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شده است.
    یافته ها
    میانگین درصد آمادگی در رویارویی با بحران در بیمارستان امام رضا (ع) 54، امام خمینی (ره) 7/25، بیمارستان امام علی(ع) 7/23، بیمارستان طالقانی 19، بیمارستان فارابی 4/14 و بیمارستان شهید فهمیده 3/6 درصد بود و به طور کلی میزان آمادگی کل بیمارستان ها 8/23 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    میزان آمادگی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رویارویی با بحران در حد ضعیف بوده و توانایی مواجهه با بحران را ندارند. ایجاد یک طرح مشخص با مدیریت علمی و دقیق در تمامی مراحل قبل، حین و بعد از بحران از طریق انجام اقدامات پیشگیرانه و تشکیل گروه ها و کمیته های مدیریت بحران، آموزش و آشنایی کارکنان و انجام مانورهای دوره ای برای آمادگی و رویارویی با بحران پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: آمادگی، مدیریت بحران، مراکزآموزشی درمانی، حوادث غیرمترقبه
  • حسین کاوسی، کیقباد قدیری صفحه 275
    زمینه
    سندروم پروجریا، یک سندروم بسیار نادر ژنتیکی با شیوع 1 در 8 میلیون تولد زنده است. تظاهرات بالینی نمای پیری زودرس، نارسایی رشد، چهره خاص، ریزش مو،کاهش چربی زیرپوستی وسفتی مفاصل را نشان می دهد. این علا مت ها معمولا طی سال دوم ایجاد میود. هدف از معرفی این سندروم، یافتن ضایعات لیویدو رتیکولاریس مادرزادی و مرور علایم و نشانه های بیماری است. گزارش مورد: بیمار، پسر شیرخوار 15 ماهه ای بودکه با تشخیص نارسایی رشد با وزن 9/4 کیلوگرم، قد 63 و دور سر 48 سانتی متر بستری شده بود. بیمار، حاصل زایمان فول ترم و در هنگام تولد، فاقد هرگونه مشکلی به جز ضایعات لیویدو رتیکولاریس منتشر بود. ظاهر بیمار، شبیه جوجه پرندگان با چهره کوچک، موی سر کم پشت و کرکی، فقدان ابرو و مژه، ورید های مشخص پوست سر، برجستگی چشم ها، چانه کوچک، لب های نازک، برجستگی گوش ها و فقدان نرمه گوش بود. در معاینه پوست، خشکی، براق بودن، سفتی جزیی،کاهش چربی زیر پوست و ضایعات لیویدو رتیکولاریس مشهود بود. باتوجه به یافته های بالینی و بررسی های پاراکلینیکی تشخیص سندروم پروجریا داده شد.
    نتیجه گیری
    توجه به شرح حال و معاینه دقیق بیماران، منجر به تشخیص سندرم های نادر و نیز یافتن علایم و نشانه های جدید می شود. نکته مهم در این مورد وجود ضایعات لیویدو رتیکولاریس مادرزادی بود که همراهی آن با سندروم پروجریا تاکنون گزارش نشده است.
    کلیدواژگان: پروجریا، هاچینسون، گیلفورد، لیویدو رتیکولاریس
  • نگین رضاوند، سید ابوالحسن سیدزاده صفحه 281
    وزن کم زمان تولد (LBW)، علت عمده مرگ و میر نوزادان و یکی از شاخص های مهم سلامت عمومی جامعه است. سازمان بهداشت جهانی، LBW را وزن کم تر از 2500 گرم در بدو تولد تعریف می کند. شیوع LBW در نقاط مختلف جهان متفاوت گزارش شده است. پژوهشگران، عوامل تاثیرگذار بر شیوع LBW را متفاوت گزارش کرده اند (1 و 2). در مطالعه حاضر، فراوانی و عوامل احتمالی مؤثر بر وزن کم هنگام تولد در بین نوزادان متولدشده در بیمارستان معتضدی کرمانشاه بررسی شد. این مطالعه توصیفی-تحلیلی و آینده نگر، بر روی 1900 نوزاد متولدشده طی سال 1384 انجام گرفت. گروه مورد، شامل نوزادان با وزن کم تر از 2500 گرم بودند. به ازای هر نوزاد LBW، دو نوزاد قبل و بعد از آن به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. وزن نوزادان، با ترازوی نوزادان Seca با دقت 10 گرم اندازه گیری شد. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه و استفاده از پرونده بیماران، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای، T مستقل، ضریب همبستگی چوپروف وMann-Withney تجزیه و تحلیل شد. شیوع LBW، 5/7درصد بود. از 143 نوزاد LBW، 7/49درصد پره ترم بودند. شیوع LBW درآمریکا 8/7، یمن 4/8، استرالیا 9/1 و در تهران 6/8 درصد گزارش شده است (3-1). علت احتمالی تفاوت شیوع LBW در مناطق مختلف، تفاوت نژاد، سطح اجتماعی-اقتصادی، وضعیت تغذیه و مراقبت های بارداری است. میزان تولد نوزادان LBW در مادران زیر 20 سال و بالای 35 سال بیشتر بود (021/0P=). وزن گیری کم تر، مشکلات تغذیه ای و شیوع بیشتر بیماری های مزمن در مادران بالای 35 سال از دلایل احتمالی این وضعیت است. ارتباط معنادار بین سن پدر و میزان تولد نوزاد LBW مشاهده نشد (507/0P=). میزان LBW در نوزادان مؤنث و مادران نخست زا بیشتر بود. این نتیجه با مطالعه توتونچی، متفاوت ولی با مطالعه تاکیموتو مشابه است (2 و 4). شاید نقش جنس بر روی مدت بارداری یا رشد داخل رحمی، دلیل ایجاد این وضعیت باشد. دراین زمینه به مطالعات گسترده تری نیازاست. بین LBW و فاصله تولد کم تر از 2 سال با تولد نوزاد قبلی ارتباط معنادار به دست آمد (002/0P=). این نتیجه با یافته های توتونچی و آریاس مشابه است (2 و 5). یافته مورد بحث، شاید به علت وزن گیری کم تر مادران و مشکلات تغذیه ای و شیردهی به وجود آمده باشد. رابطه ای بین فاصله مراقبت های بارداری و وزن تولد نوزادان به دست نیامد. در این زمینه، نتایج مطالعه حاضر با یافته های توتونچی و آریاس، مشابه ولی با مطالعه توگ متفاوت است. توگ گزارش کرد که تعداد بیشتر ویزیت های حاملگی، در وزن تولد نوزادان تاثیر مثبت دارد (2، 4 و 5). سابقه تولد نوزاد کم وزن، احتمال تولد نوزاد LBW را در بارداری بعدی به طو رمعناداری افزایش داده بود (005/0=P) ولی سابقه زایمان پر ترم، سابقه سقط و خواسته یا ناخواسته بودن بارداری، تاثیری بر تولد نوزاد LBW در بارداری بعدی نداشت (331/0=P، 476/0=P، 247/0=P). می توان با مشاوره های قبل از حاملگی در جهت آگاه سازی، به منظور اجتناب از حاملگی در سنین پایین و نوجوانی و خودداری از حاملگی هایی که فواصل کم تر ازحداقل دوسال دارند، از تولد نوزادان LBW، پیشگیری کرد.
|
  • Page 184
    Although the positive effects of cardiac rehabilitation (CR) for patients with heart failure have been known only a small proportion of such patients have been referred for comprehensive CR. The aim of this study is to compare the extent to which a CR program improved the exercise capacity and modifiable risk factors of patients with and without impaired systolic function.
    Methods
    This study was an observational study undertaken in Imam Ali Hospital in Kermanshah (2001-2006) the only referral center for CR in the west of Iran. 502 patients who completed CR program were included in this study. They were divided into two groups: impaired systolic function with ejection fractions (EF)
  • Page 197
    Mycoplasma hominis and Ureaplasma urealyticum microorganisms may play a role in infertility. The aim of this study is to determine prevalence of Mycoplasma hominis and Ureaplasma urealyticum microorganisms in infertile women and their husbands.
    Methods
    In this Cross-sectional study presence of Mycoplasma hominis and Ureaplasma urealyticum were examined in infertile couples who have been referred to infertility clinics (Avicenna Institute in Tehran) by gynecologists. Referred patients with cervical smear and their husbands with semen fluid culture were asked to fill in a questionnaire. The samples were sent to microbiology laboratories. Data were analyzed using SPSS and Chi-square Mann Whitney and T test methods.
    Results
    56 infertile women and their husbands were studied and compared. The average age in subjects was 30.41 year and their marriage age was 22.96 year. Prevalence of Mycoplasma hominis in women was 27.39% (22 out of 56) and in their husbands was19.64% (11). Prevalence of Ureaplasma urealyticum in women was 58.92% (33) and in their husbands was 46.42% (26). There was no statistically significant difference between the infection and patient age marriage age educational levels and infertility duration.
    Conclusion
    This study showed a high prevalence of mycoplasma hominis and ureaplasma urealyticum infection in both infertile women and their husbands. However the prevalence of infections in women was higher than their husbands. We concluded that treatment of infected women is necessary and further studies are required to be done to better understand the role of these infections in infertility of women.
  • Page 203
    Diabetic patients are more susceptible to urinary tract infections (UTI) than non-diabetics. This study was carried out to determine the prevalence and risk factors of urinary tract infections in type 2 diabetic women in Tehran.
    Methods
    This cross sectional study was designed to examine 511 non-pregnant type 2 diabetic women using consecutive sampling during September and March 2007. Subjects were selected from attendance of an Endocrine and Metabolism Institute of Iran University of Medical Sciences. Subjects were allocated in two symptomatic and non- symptomatic groups. Participants with symptoms of UTI and one positive urine culture were put in symptomatic group and those without symptoms of UTI with two positive urine cultures were assigned as non-symptomatic group. Asymptomatic UTI group was defined by the presence of more than 105 colony-forming units(CFU) per milliliter of one or two microorganisms in a culture of clean-voided midstream urine. Different related risk factors for developing UTI were investigated.
    Results
    It was indicated that prevalence of symptomatic urinary tract infection was 6.2% and prevalence of asymptomatic urinary tract infection was 1.8%. In this study age was the only variable among risk factors for UTI that showed significant association with urinary tract infection in diabetic women (p=0.049) There was no correlation between UTI and other risk factors.
    Conclusion
    This study showed that the prevalence of urinary tract infections in type 2 diabetic women was lower than the previous studies. Age is a risk factor for UTI in diabetic patients.
  • Page 211
    urinary tract infection (UTI) is the most common disease of urinary system and second common infection in children. Approximately 5% of girls and 1% of boys have experienced a UTI by 11 years of age. The aim of this study was to determine clinical and laboratory aspects of urinary tract infection in hospitalized children in Razi Hospital of Kermanshah Iran during 2001-2005.
    Methods
    This study is a deh1ive one considered to evaluate profiles of 462 patients with UTI. UTI was defined as WBC>5 per high power microscopic field and positive culture or passive U/A clinical symptoms and positive urine culture. Finding data were analyzed using SPSS (13) software.
    Results
    Among 462 patients 306 cases (66%) were female and 156 cases (34%) were male (f/m=1.94). 69.4% of patients were under 2 year and 13.8% of them were older than 5 years. The sonographic findings were normal in 216/392 (55%) of patients. The organisms isolated in urine culture were Ecoli in 240 (53%) Proteus in 34(7%) and klebsiella in 29 (6%) of subjects. The most common manifestation of UTI was fever (48%). In addition in 81 cases there was an other infection associated with UTI that gastroenteritis was the most common associated infection.
    Discussion
    Based on prevalence of fever in UTI we recommend urinalysis as one of the primary tests in evaluation of febrile children under 2 years (especially in girls). Pyuria with high sensitivity can confirm UTI. Presence of other infections cannot exclude the diagnosis of UTI.
  • Page 220
    The number of AIDS patients is increasing worldwide including Iran. Patient's risky behaviors play an important role in this arising trend. Assessing the perception and behaviors may facilitate for clarifying and planning to reduce the incidence of the risky behaviors. This study aimed to investigate the perception and the behaviors of the HIV/AIDS patients.
    Methods
    This qualitative study conducted in Counseling Behavior Center of Imam Khomeini Hospital for ten months. Data were obtained from an in-depth semi-structured interview with an open - ended questionnaire applying purposeful sampling method. All interviews recorded and typed precisely word by word and tranh1s reviewed and checked again. Deducted themes from data coded and categorized.
    Results
    45 out of 61 participants were HIV positive and 16 were AIDS patients. The age range was 21-24 years and 37.7% were female. Themes described in two sections: the first was perception section which was about ways of acquiring the disease; and insufficient knowledge about the transmission and prevention of the disease. The second section assessed behaviors which included a number of high-risk behaviors non-self-disclosure of disease and not using preventive methods.
    Conclusion
    We concluded that more instructions or counseling in the field of transmission and disclosure of the disease is necessary to improve the social support. AIDS instruction focusing on religious beliefs applying health behavioral change theories and endemic models of health education for supporting the community is recommended.
  • Page 235
    Inflammatory myofibroblastic tumor (IMT) or inflammatory pseudotumor is a tumoral lesion which can be seen in all age groups and in all internal organs. It is in differential diagnosis with some important neoplasms such as Leiomyosarcoma Rhabdomyosarcoma and Sarcomatoid carcinoma. Differentiation between these tumors requires a special diagnostic tool such as Immunohistochemistry (IHC). This study aimed to identify Immunohistochemical characteristics of inflammatory myofibroblastic tumors.
    Methods
    19 cases included in this cross-sectional study. All cases with diagnosis of: " Inflammatory myofibroblastic tumor" or " Inflammatory pseudotumor" at pathobiology laboratories of Kermanshah university Tehran Imam Khomaini Hospital and Institute of Cancer were selected and studied by using IHC stains for CK EMA SMA MSA Desmin P53 ALK and Vimentin.
    Results
    Mean age of cases was 40.4 year. 52.6% were male and 47.4% female. Most frequent affected organs were; Stomach (4 cases) Urinary Bladder (3 cases) Small Intestine (3 cases) Lung and Mediastinum (3cases) Omentum (2 cases) Retroperitoneum (1 case) Cervix(1 case) Urethra(1 case) and gluteus Maximus Muscle (1 case). Vimentin (94.7%) MSA (57.9%) and SMA (47.4%) were the most frequent expressed IHC biomarkers in diagnosed tumors respectively.
    Conclusion
    CK is a reliable marker for differentiation between these lesions and Sarcomatoid carcinoma. For differentiation from Leiomyosarcoma Rhabdomyosarcoma and Postoperative Spindle Cell Nodule using Desmin is a useful biomarker. It is recommended that "IMT" be used for those lesions that express ALK and/or those that cytogenetic studies reveal a fusion of introducing genes. Other lesions should be classified and reported as "Inflammatory Pseudotumor.
  • Page 242
    Disease transmission by rats and mice is a worldwide problem of big cities which is important economically and also a significant health problem. This study was carried out to identify bacterial species find out antibiotic resistance of isolated bacteria in local rat's population in Lahijan - Iran.
    Methods
    Cluster random sampling design was used to study a total sample of 100 rodent species from 13 different regions within the Lahijan city. Rats were killed by using ether inhalation and sterile swabs were used to collect samples from cecum. The collected swabs were cultured for bacterial growth on different media. Cold enrichment phosphate buffer was used for isolation of Yersinia Enterocolitica. Antibiotic sensitivity was determined by using Kirby-Bauer's method. SPSS software was used for data analysis.
    Results
    A total of 100 rats were entrapped. 94 of them were of Rattus norvegicus and the other 6 of Rattus rattus types. The results showed that 70% of the rodents were carriers of proteus species 34% klebsiella 20% Entero pathogenic Ecoli 4% salmonella typhimurium 45% enterobacter cloacae 64% citrobacter spp 75% non-pathogenic E coli 19% serratia marscesins 41% hafnia alveoi 57% pseudomonas aeroginossa 10% yersinia enterocolitica 31% aureus 38% coagulase negative staphylococcus 13% streptococcus faecalis and 40% bacillus cereus. The most sensitive antibiotics included ciprofloxacin nalidixic acid and cotrimoxazole.
    Conclusion
    We concluded that mice and rats are potentially able to transmit diseases to human. Further studies about health and economic effects of rats in large cities are recommended.
  • Page 252
    Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ-2) is the most commonly used tool for measurement of exercise behaviour regulation.Measuring Instrument in every exercise study in order to obtain accurate research data should be cross-cultural validated. The purpose of this study is to assess the validity and reliability of the Iranian version of the BREQ-2 in a sample of university students.
    Methods
    418 students were recruited from Guilan university medical sciences for this cross sectional study. After translation the validity of the instrument was assessed using content and construct validity (exploratory factor analysis). The reliability of the BREQ-2 was assessed using Cronbach's Alpha for internal consistency.
    Results
    The Iranian version of the BREQ-2 was slightly modified to improve content validity. Factor analysis revealed that the adapted scale included four factors with acceptable Eigenvalues (α >1.0) factor loadings (α >0.4) and total variance explained (64%). Study showed that BREQ-2 scales had acceptable internal consistency (α > 0.7).
    Conclusion
    The study concluded that BREQ-2 has acceptable validity and reliability in the Iranian population. Using BREQ-2 in similar studies is suggested to save time and costing.
  • Page 261
    Medical and paramedical errors can cause irreversible injuries and sometimes may lead to death. The reason of these errors can be intentionally or unintentionally.The present research has been done with the purpose of determining the frequency of nursing and midwifery errors in referred cases to the Iranian Medical Council.
    Methods
    A deh1ive study was conducted to evaluate all paramedics profiles referred to Iranian Medical Council and Imam Reza Hospital inspecting center during 2001-2008. All nurses and midwives involved in medical errors profiles were introduced. In the related check – list the age gender working shifts clinical ward kind of the error and the given verdict have been evaluated. Data was collected and interred to Excel spread sheet and analyzed using SPSS software.
    Results
    82 out of 1500 referred profiles were related to nursing and midwife failure in medical services. The results showed that 40.24% of the errors were related to nursing and 46.36% to midwife staffs. 12.19% of the failures were related to emergency wards and private clinics and 15.85% were reported from the general clinics. 28% of errors have been happened during evening working time.
    Conclusion
    We concluded that some of these failures were attributed to crowds of patients lack of professional staff in the health system and insufficient supervision of the related team in training hospitals. Decreasing burden of paramedic's responsibilities and increasing number of nurses and midwives is necessary and may lead to decrease in prevalence of errors.
  • Page 267
    Iran is considered among top ten countries in the world where disasters are most likely to happen and it ranks 4th in Asia after India Bangladesh and China. Hospitals are playing important roles in both predictable and unpredictable emergencies. However crisis management model in a hospital requires careful program planning. This study aimed to survey all Kermanshah University of Medical Sciences (KUMS) hospitals to find out their level of preparedness to handle health services in disaster crisis.
    Methods
    A deh1ive and cross-sectional study designed and data were collected using checklists consisting of 6 sections and 203 questions. All six KUMS hospitals were assessed. Data analysis was carried out using deh1ive statistics.
    Results
    The mean preparedness percentages were 54% in Imam Reza Hospital 25.7% in Imam Khomeyni Hospital and 23.7% in Imam Ali Hospital. These figures for Taleghani Farabi and Shahid Fahmideh hospitals were 19% 14.4% and 6.3% respectively. The overall mean of preparedness of all hospitals was 23.8%.
    Conclusion
    The findings indicated a low level of preparedness for the KUMS hospitals. Development of a scientific model that provides detailed managing plans for the handling before during and after a crisis is highly recommended. Such a model is expected to accommodate for preventive measures crisis management team or committee and plans for simulated scenarios to train staffs on how to handle a crisis.
  • Page 275
    Progeria syndrome is a very rare genetic disorder with an incidence of 1 in 8 million live births that is probably due to autosomal dominant mutation. Clinical presentations show features of premature aging growth failure characteristic face alopecia loss of subcutaneous fat and stiffness of a joint that all become apparent during the 2nd year of life. The aim of this case report is presenting a rare congenital livedo reticularis case and reviewing the signs and symptoms of this patient. Case report: Patient was a 15-month-old male infant diagnosed with growth failure: 4.9 kg weight 63 cm height and 48 cm head circumference who was admitted because of failure to thrive. The patient was outcome of a full-term pregnancy with no problems in parents except for livedo reticularis. The patient's facial appearance reminded of fledgling bird with a small face very sparse scalp hair absent eyelash and eyebrow micrognathia thin lips prominent ears and absence of an ear lobule. Physical examination of skin revealed dryness being shiny mild tautness loss of the subcutaneous fat and livedo reticularis lesions. Based on clinical finding and paraclinical evaluations the case was diagnosed with Hutchinson-Gilford or Progeria syndrome.
    Conclusion
    This study showed that careful history taking and exact physical examination of the patients led to the diagnosis of a rare syndrome and finding new signs as well. The important finding here was the presence of congenital livedo reticularis along with progeria syndrome which had not been reported previously in the literature.