فهرست مطالب

فصلنامه دامپزشکی ایران
سال پنجم شماره 24 (پاییز1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اکرم بحرینی پور، محمد محسن زاده صفحه 5
    شیر و فرآورده های لبنی در تغذیه انسان نقش مهمی دارند، از این رو بهبود کیفیت شیر برای سلامتی عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در دامپزشکی از آنتی بیوتیک ها به منظور درمان و پیشگیری از بیماری ها استفاده می شود که حضور این ترکیبات و سایر مواد ضد باکتریایی در شیر و فرآورده های حاصل از آن علاوه بر اینکه برای مصرف کننده مضر می باشد باعث اختلال در تولید فرآورده های تخمیری شیر می شود. هدف از انجام این تحقیق جستجو مواد ضد میکروبی در شیر با استفاده از آزمون مهار میکروبی کشت ماست (YCT) می باشد. برای این منظور تعداد 300 نمونه شیر (183 نمونه شیرخام و 117 نمونه شیر پاستوریزه) با استفاده از آزمون مهار میکروبی کشت ماست در 5/2 و 4 ساعت گرمخانه گذاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. از مجموع 300 نمونه، 65 نمونه (67/21%) در 5/2 ساعت و 35 نمونه (67/11%) در 4 ساعت از نظر حضور ترکیبات ضد میکروبی مثبت شناخته شدند. به منظور تایید موارد مثبت بدست آمده از کیت تجاری CMT استفاده گردید. نتایج بدست آمده مؤید حضور ترکیبات ضد میکروبی در 1/83 درصد از موارد مثبت تشخیص داده شده توسط آزمون YCT در 5/2 ساعت گرمخانه گذاری می باشد. علاوه بر این 100 درصد موارد مثبت از نظر آزمون YCT در 4 ساعت، با استفاده از کیت CMT نیز مورد تایید قرار گرفتند. در مجموع با فرض اینکه نتایج حاصل از بررسی با کیت CMT، 100 درصد صحیح بوده و موارد منفی شناخته شده توسط آزمون YCT با استفاده از کیت CMT نیز منفی می باشند، آزمون YCT در 5/2 ساعت دارای 9/16 درصد مثبت کاذب می باشد. در نتیجه با توجه به ارزان بودن روش و سهولت انجام آزمون می توان از این روش برای جستجوی ترکیبات ضد میکروبی در شیر به ویژه در گاوداری های صنعتی و کارخانجات لبنی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: مواد ضد میکروبی، شیر، آنتی بیوتیک ها، آزمون YCT
  • عیسی دیرنده، حمید کهرام صفحه 12
    هدف از مطالعه حاضر بررسی روند رشد فولیکول ها در گاوهای مبتلا به فولیکول های کیستی و پاسخ کیست بعد از درمان با GnRH بود. اولتراسونوگرافی روزانه داخل مقعدی همراه با ترانسدیوسر 8 مگاهرتز بر روی تخمدان 5 گاو مبتلا به فولیکول های کیستی انجام شد. زمانی که ساختار ≥20 میلی متر در سطح تخمدان دیده شد، سونوگرافی تخمدان برای حداقل 10 روز متوالی صورت پذیرفت تا حضور کیست در تخمدان اثبات گردد. سپس 5 میلی لیتر GnRH (گنادرولین، حاوی 5 میکروگرم لولیبرین آ) داخل عضلانی به گاوها تزریق شد. طی 10 روز سونوگرافی قبل از درمان با GnRH، 1 (2n=)، 2 (2n=) و 4 (1n=) موج فولیکولی در تخمدان گاوها مشاهده شد. 4 کیست از 6 کیست در 5 گاو مورد مطالعه، 3 (2n=) تا 6 (2n=) روز پس از تزریق GnRH دچار پس روی شدند و 2 کیست دیگر پس روی نکردند. علائم فحلی 4 (2 گاو) تا 9 (3 گاو) روز پس از تزریق GnRH مشاهده شد. یک موج فولیکولی جدید نیز 2 روز پس از تزریق GnRH در 4 گاو مشاهده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که امواج فولیکولی در تخمدان گاوهای کیستی وجود دارد. یک تزریق GnRH در گاوهای کیستی موجب پس روی کیست های تخمدانی و پدیدار شدن یک موج فولیکولی جدید می شود.
    کلیدواژگان: اولتراسونوگرافی، کیست، فولیکول، گاو، GnRH
  • نعیم عرفانی مجد (آلبوغبیش)، نگین سلامات، محمود هاشمی تبار صفحه 24
    جهت مطالعه مقایسه ای تاثیر عصاره هیپوفیز کپور (CPE) و ترشحات جمع آوری شده از سلول های هیپوفیزی کشت شده (CPS) بر فعالیت استروییدی فولیکول های تخمدانی انکوبه شده ماهی کپور معمولی1، میزان هورمون های 17- بتا استرادیول (E2) و 17- آلفا هیدروکسی پروژ‍‍سترون (P4) در محیط کشت فولیکول ها با استفاده از روش رادیوایمنواسی اندازه گیری شد. بدین منظور، پس از جمع آوری تخمدان های ماهی کپور معمولی، فولیکول ها از یکدیگر جدا شدند. سپس فولیکول ها در محیط BSS Cortland حاوی دوزهای متفاوت CPEو CPS انکوبه شدند. پس از 72 ساعت مایع سطحی فولیکول ها جمع آوری شده و میزان هورمون های E2 و P4 در آن با استفاده از روش رادیوایمنواسی اندازه گیری شد. نتایج حاصل از اندازه گیری هورمون های استروییدی ترشح شده توسط فولیکول های تخمدانی انکوبه شده نشان داد که E2 هورمون اصلی ترشح شده توسط این فولیکول ها بود. افزودن 50 میکرولیتر/ میلی لیتر از محیط کشت سلول های هیپوفیزی (CPS) به محیط فولیکول های تخمدانی انکوبه شده، باعث افزایش معنی دار هورمون های E2 و P4 شده، به طوری که میزان ترشح این دو هورمون نسبت به گروه شاهد به ترتیب 46/1 و 91/1 برابر افزایش نشان داد. از طرفی افزودن 200 میکرولیتر/ میلی لیتر CPS باعث کاهش معنی دار میزان هورمون های E2 و P4 نسبت به گروه شاهد می شود (P<0.05). دلیل احتمالی این کاهش می تواند پدیده Down-regulation گیرنده های هورمون های گنادوتروپینی موجود بر سطح فولیکول های تخمدانی باشد. همچنین میزان هورمون های استروییدی ترشح شده توسط گروه حاوی 100 میکرولیتر/ میلی لیتر CPE در مقایسه با گروه کنترل، افزایش معنی داری را نشان داد (P<0.05).
    کلیدواژگان: غده هیپوفیز، کپور معمولی، کشت سلولی، فولیکول های تخمدانی، رادیوایمنواسی
  • حمیدرضا عزیزی، محمد تقدیری، عبدالرحیم کاظمی وردنجانی، نیلوفر تقی زاده صفحه 31
    واروازیس ناشی از جرب واروا یکی از مهمترین بیماری های زنبور عسل بوده که به جهت شیوع سریع و ناگهانی باعث خسارت سنگین اقتصادی شده و همچنین با ضعیف نمودن کندو زمینه شیوع عفونت های ثانویه را فراهم می سازد. این پژوهش به منظور ارزیابی و مقایسه روش های آزمایشگاهی جداسازی و تشخیض آلودگی زنبوران بالغ به جرب واروا انجام شد. بدین جهت چهار کندو آلوده به این جرب تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. همه نمونه گیری ها در اوایل فصل پائیز 1386 که بیشتر جرب های موجود در کندو بر روی بدن زنبوران بالغ بسر می برند، انجام شد. در هر نمونه گیری 250 عدد زنبور در یک ظرف شیشه ای جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفتند. برای جداسازی جرب از زنبوران بالغ از روش تکان دادن با محلول های اتانول 70 درصد، اتر، بنزین، آب داغ و آب داغ همراه با دترجنت، شکر (به صورت شکر تجاری و پودر شکر) و حرارت استفاده شد. در اجرا، تمامی روش ها سه بار و هر بار بر روی نمونه های جدید انجام شد. نتایج نشان داد که اتانول 70% با در صد کارائی 54/1±41/95% و پودر شکر با در صد کارائی 69/1±82/ 89% موثرترین روش ها در جداسازی جرب واروا از زنبوران بالغ بودند. مقایسه آماری نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13.0 و آزمون مربع کای نشان داد که بین روش استفاده از اتانول 70% و روش استفاده از پودر شکر اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد (P>0.05). ولی بین سایر روش ها با روش استفاده از اتانول 70 درصد اختلاف معنی دار از لحاظ آماری وجود دارد (0.05≥P). بین روش استفاده از پودر شکر با روش استفاده از شکر تجاری نیز اختلاف معنی داری مشاهده شد (0.05≥P). بنابراین توصیه می شود برای تشخیص دقیق و سریع وجود این جرب از اتانول 70 %درصد یا پودر شکر استفاده شود. از آنجا که پودر شکر باعث مرگ زنبورها نشده و دارای قابلیت جداسازی بالا، کار برد و دسترسی آسان و نیز نداشتن پسماند سمی در محیط نسبت به سایر روش ها مزیت بهتری داشته و می توان از آن به عنوان یک روش درمانی واروازیس استفاده نمود.
    کلیدواژگان: جرب واروا، زنبور عسل بالغ، روش های آزمایشگاهی، جدا سازی
  • سید رضافاطمی طباطبایی، علی شهریاری، رمضانعلی جعفری، ناصر عساکره صفحه 38
    رادیکال های آزاد در اثر عوامل مختلفی در بدن تولید شده و دارای اثرات فیزیولوژیک و پاتولوژیک متنوعی می باشند. افزایش این عوامل با ایجاد استرس اکسیداتیو در پاتوژنز برخی از بیماری های انسان و حیوانات نقش دارند. از آنجایی که پودر سیر در جیره طیور مورد استفاده قرار می گیرد بر آن شدیم تا اثر پودر سیر را بر وضعیت اکسیداتیو و آنتی اکسیداتیو سرم جوجه های گوشتی در سنین مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم. بدین منظور 144 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه از سویه راس در سن 21 روزگی به طور تصادفی به چهار گروه و 3 تکرار تقسیم شدند. به جیره غذایی این گروه ها صفر درصد (گروه شاهد)، 1%، 2% و 4% پودر سیر تهیه شده از سیر تازه اضافه شد. در سنین 35 و 49 روزگی 15 قطعه جوجه از هر گروه جهت اندازه گیری مقادیر مالون دی آلدهید (MDA) و فعالیت تام آنتی اکسیدان (TAA) در سرم خون گیری شدند. بعلاوه میزان مصرف غذا، افزایش وزن و ضریب تبدیل نیز در هفته های 4، 5، 6 و 7 اندازه گیری شد. براساس نتایج به دست آمده، مقدار MDA در گروه های 2% و 4% در سن 35 روزگی بیشتر از گروه کنترل بود (05/0P<). میزان TAA در سن 35 روزگی در گروه 4% و در سن 49 روزگی در گروه های 2% و 4% کاهش معنی داری را نشان داد (05/0P<). اضافه کردن پودر سیر به جیره هیچ گونه اختلاف معنی داری در میزان دان مصرفی، افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی ایجاد نکرد. براساس این تحقیق، پودر سیر تازه باعث افزایش استرس اکسیداتیو و کاهش دفاع تام آنتی اکسیدان در سرم جوجه های گوشتی سالم می شود که شاید بیانگر نقش تنظیم کننده پودر سیر بر هومئوستاز ردوکس (تعادل بین اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها) باشد.
    کلیدواژگان: پودرسیر، جوجه گوشتی، آنتی اکسیدان، مالون دی آلدهید، سرم
  • مهدی گودرزی، علی رضاخانی، محمدرضا مخبردزفولی، مهدی ظریفی، هما اورنگی صفحه 46
    بیماری های استحاله ای دریچه های قلب، می توانند باعث ایجاد سوفل های مرضی شده که از لحاظ بالینی اهمیت قابل توجهی دارند. شرایط دیگری بویژه در اسب ها وجود دارد که می تواند باعث ایجاد سوفل هایی شود که اهمیت بالینی چندانی ندارند. یکی از چالش های مهم در معاینه دستگاه قلبی عروقی، تعیین علت و اهمیت سوفل های قلبی است. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی و مشخصات سوفل های قلبی مرضی در جمعیتی از اسب های باشگاه های سوارکاری می باشد. در این بررسی 544 راس اسب از نژاد آمیخته در باشگاه های سوارکاری شیراز، اصفهان و تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند. به طور کلی در 18 راس اسب (3/3%) سوفل مرضی تشخیص داده شد که شامل درگیری شش مورد دریچه آئورت، پنج مورد دریچه میترال، چهار مورد دریچه سه لتی و سه مورد دریچه ششی بود. این سوفل ها از نوع هلو سیستول و یا هلو دیاستول بودند و در اکثر موارد به طور گسترده منتشر می شدند و از نظر شدت، درجه 6/3 یا 6/4 داشتند. کیفیت این سوفل ها در اغلب موارد بیانگر سوفل مرضی بود. ضمنا در هشت راس از این اسب ها، عدم تحمل فعالیت ورزشی وجود داشت.
    کلیدواژگان: اسب، قلب، سوفل های قلبی، دریچه های قلب
  • قدرت الله محمدی، محمدتقی بیگی نصیری، مریم عالی محمودی، خلیل میرزاده، جمال فیاضی صفحه 54
    استفاده از مارکرهای ملکولی یکی از بهترین روش های ارزیابی ژنتیکی جمعیت های دامی است. بررسی ها نشان می دهد که ژن بورولا یکی از ژن های بزرگ و تاثیرگذار بر میزان تخمک گذاری و چندقلوزایی است. در این مطالعه از 125 راس گوسفند با سابقه چندقلوزایی (80 راس لری - بختیاری و 45 راس عربی) خونگیری به عمل آمد و DNA آنها با روش اصلاح شده نمکی استخراج و با استفاده از اسپکتروفوتومتر و ژل آگارز ارزیابی گردیدند. جایگاه جهش ژن FecB با استفاده از آغازگرهای اختصاصی تکثیر یافت و محصولات به دست آمده (190 جفت باز) به وسیله ی ژل آگارز بررسی گردیدند. پس از هضم محصولات PCR با آنزیم AvaII جمعیت مورد مطالعه از نظر چندشکلی بررسی گردیدند. در صورتی که حامل هموزیگوس در گله باشد باندهای 160 جفت بازی و 30 جفت بازی مشاهده می شود ولی اگر حامل ژن در گله نباشد باندها فقط 190 جفت بازی خواهند بود درحالی که حامل هتروزیگوت در گله باشد باندهای 190، 160 و 30 جفت بازی مشاهده خواهد شد. نتایج نشان می دهد که تنها باندهای 190 جفت بازی در گله های مورد مطالعه مشاهده می شود، بنابراین چند شکلی ژن FecB در گوسفندان استان خوزستان وجود ندارد و تنها آلل نوع وحشی و همه نمونه ها دارای ژنوتیپ ++ می باشند. در نتیجه عامل چندقلوزایی در گوسفندان استان خوزستان نمی تواند ژن FecB باشد و مطالعات گسترد ه تری برای ارزیابی ژن های موثر بر چندقلوزایی و تعیین ژنوتیپ این گوسفندان نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: جهش ژن FecB، ژن چند قلوزایی، PCR، RFLP، گوسفند لری، بختیاری و عربی، خوزستان
  • یاسر ناظم، امیر نیاسری نسلجی، محسن اسلامی، نیکجو داراب، محمد رضاییان، سیدصادق موسوی صفحه 60
    سیدر در مدیریت تولید مثل گله های شیری مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه حاضر به منظور بررسی حضور طولانی مدت سیدر تولید شده در داخل و خارج کشور بر روی غلظت پروژسترون سرم و ماندگاری فولیکول تخمدانی در گاو هلشتاین صورت پذیرفت. چرخه فحلی گاوهای هلشتاین سیکلیک به کمک 2 تزریق متوالی آنالوگ پروستاگلاندین به فاصله 14 روز همزمان شد. در روز 8-6 پس از بروز فحلی ایستا تمامی دام ها ایمپلنت نورجستومت و 2 تزریق پروستاگلاندین به فاصله 24 ساعت دریافت داشته و به سه گروه آزمایشی (4 راس در هر گروه) تقسیم شدند. در روز استقرار نورجستومت و 24 ساعت پس از آن آنالوگ پروستاگلاندین تزریق شد. در روز چهارم پس از استقرار نورجستومت، عملیات سیدرگذاری در 2 گروه از دام های آزمایشی سیدر (ایزی برید، نیوزیلند) و وتوسیدر (شرکت داروسازی ابوریحان، ایران) انجام شد. در این 2 گروه آزمایشی، ایمپلنت نورجستومت 4 روز پس از استقرار سیدر و وتوسیدر خارج گردید. در دام های گروه کنترل نورجستومت خارج نشد. بطور روزانه خون گیری جهت تعیین غلظت پروژسترون به روش رادیوایمنواسی و هر 4 روز یکبار سونوگرافی به منظور بررسی ماندگاری فولیکول تخمدانی صورت پذیرفت. الگوی تغییرات پروژسترون در گروه های آزمایشی با کمک آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. در گروه کنترل، غلظت سرمی پروژسترون در حد غلظت پایه باقی ماند. تغییرات غلظت سرمی پروژسترون در دو گروه سیدر و وتوسیدر مشابه بود (P>0.05). به طوری که در فاصله 24 ساعت پس از استقرار ابزارها پروژسترون افزایش یافت (P<0.05) و سپس به تدریج کاهش یافت (P<0.05). در طول مدت استقرار سیدر و یا وتوسیدر (28 روز) میزان پروژسترون در حدی بود که هیچ یک از دام ها علائم فحلی را نشان نداده و تخمک گذاری نکردند. در طول آزمایش، فولیکول های تخمدانی در دام های دریافت کننده سیدر و وتوسیدر دارای روند رشد و تحلیل بودند. در حالی که فولیکول تخمدانی در دام های گروه کنترل پایدار باقی ماندند. به طور خلاصه سیدر و وتوسیدر تفاوتی در نگهداری غلظت سرمی پروژسترون بمدت 28 روز ندارند.
    کلیدواژگان: سیدر، وتوسیدر، فحلی، پروژسترون، فولیکول تخمدانی، گاو
  • سعید نظیفی، سیدمصطفی رضوی، مهدی مقدم، فاطمه فرش نشانی صفحه 70
    برای تعیین ارتباط احتمالی میان پارامترهای هماتولوژیک و برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون با پارازیتمی در گاوهای آلوده به تیلریا آنولاتا 50 راس گاو آلوده به تیلریاآنولاتا و 10 راس گاو سالم غیرآلوده انتخاب شدند. آزمایش ها بر روی نمونه های خون و سرم گاوهای آلوده و غیرآلوده انجام شد. حیوانات آلوده براساس میزان پارازیتمی به چهار گروه (1%<، 3-1%، 5-3%و 5%>) تقسیم شدند. پارامترهای هماتولوژیک خون، برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم، میانگین شکنندگی گلبولی (MCF) و سوپر اکسید دیسموتاز (SOD) تمام گاوهای آلوده و غیرآلوده اندازه گیری شدند. تمام پارامترهای هماتولوژیک در حیوانات غیرآلوده و آلوده با میزان پارازیتمی بالای یک درصد تفاوت آماری معنی داری نشان دادند. حیوانات آلوده با میزان پارازیتمی زیر یک درصد به جز در مورد فعالیت SOD، تفاوت آماری معنی داری با گروه غیرآلوده نشان ندادند (P>0.05). نتایج نشان داد که در گاوهای آلوده بین میزان پارازیتمی و تعداد گلبول های قرمز (906/0- =r)، میزان هموگلوبین (916/0=r)، هماتوکریت (932/0- =r) و فعالیت آنزیم SOD (909/0- =r) همبستگی منفی (P<0.001) و بین میزان پارازیتمی و MCH (534/0+=r)، MCHC (455/0+=r)، فعالیت آنزیم LDH (898/0+=r) و میانگین شکنندگی گلبول های قرمز (912/0+=r) همبستگی مثبت (P<0.001) وجود دارد. گاوهای آلوده و غیر آلوده از نظر پروتئین تام، آلبومین، گلوبولین تام، ازت اوره، کراتینین، بیلیروبین تام، AST، CK، GGT و آمیلاز سرم اختلاف آماری معنی دار دارند (P<0.05). این اختلاف آماری معنی دار به ویژه میان گاوهای غیر آلوده و آلوده با میزان پارازیتمی بیشتر از 5 درصد وجود داشت (P<0.05). در گاوهای آلوده به تیلریوز هر چه میزان پارازیتمی افزایش می یابد میزان بیلیروبین تام سرم (42/0 = r; 01/0 P<) نیز افزایش می یابد. همبستگی معنی داری میان پارازیتمی و غلظت سرمی سایر پارامترهای بیوشیمیایی سرم به دست نیامد. همبستگی مثبت معنی داری میان همولیز و میزان پارازیتمی مشاهده شد. در تیلریوز گاوی ناشی از تیلریا آنولاتا فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و آسیب اکسیداتیو گلبول های قرمز ارتباط نزدیکی با کم خونی داشت.
    کلیدواژگان: تیلریاآنولاتا، پارامترهای هماتولوژیک، پارامترهای بیوشیمیایی سرم، کم خونی، سوپراکسید دیسموتاز، پارازیتمی، همولیز، گاو
  • مقالات کوتاه
  • حجت الله شکری، فرزاد اسدی، علیرضا خسروی صفحه 80
    در طی سال های اخیر، به علت بروز فزاینده عفونت های قارچی مقاوم به درمان در انسان و حیوانات، تلاش های فراوانی جهت شناسایی ترکیبات ضد قارچی جدید انجام شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر اسیدهای سیتریک و تارتاریک و ترکیب آنها بر مهار رشد قارچ های مهم بیماری زا در شرایط آزمایشگاهی بوده است. در این مطالعه، تریکوفایتون منتاگروفایتس واریته منتاگروفایتس، کاندیدا آلبیکنس، آسپرژیلوس فومیگاتوس و مالاسزیا فورفور در محیط های اختصاصی کشت داده شدند و سپس کونیدی های قارچی از سطح محیط های کشت جمع آوری شدند. تعداد سلول های قارچی جهت آزمایش حساسیت ضد قارچی با روش هماسیتومتر شمارش گردید. آزمایش حساسیت ضد قارچی اسیدهای سیتریک و تارتاریک و ترکیب آنها در برابر قارچ ها با روش Macrodilution broth سنجش شد. نتایج نشان داد که اسید سیتریک قدرت مهار کنندگی و کشندگی بیشتری از اسید تارتاریک بر روی قارچ های بیماری زای تحت مطالعه دارد و تاثیر آن بر روی قارچ های رشته ای بیشتر از مخمرها است. فعالیت ضد قارچی ترکیب اسیدها مشابه اسید سیتریک ولی بیشتر از اسید تارتاریک به تنهایی بوده است.
    کلیدواژگان: اسید سیتریک، اسید تارتاریک، تریکوفایتون منتاگروفایتس، آسپرژیلوس فومیگاتوس، کاندیدا آلبیکنس، مالاسزیا فورفور
  • بهمن مصلی نژاد، مسعود قربانپورنجف آبادی، رضا آویزه، علی رونق صفحه 85
    یکی از شایع ترین علل اسهال حاد هموراژیک در سگ ها، پاروویروس تیپ 2 می باشد. این مطالعه جهت تعیین دوره دفع ویروس در سگ های مبتلا به اسهال پاروویروسی انجام گردید. بررسی اخیر در طول سال های 86-1384 از بین سگ های ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی اهواز و بر روی 20 قلاده سگ اسهالی که از نظر ابتلا به پاروویروس (تحت تیپ های 2a یا 2b) تایید شده بودند، صورت گرفت. روش ایمونوکروماتوگرافی، جهت تشخیص قطعی بکار برده شد. سگ های تحت مطالعه به 2 گروه سنی (کمتر و بیشتر از 6 ماه)، 4 نژاد مختلف (تریر، ژرمن شفرد، دوبرمن پینچر و مخلوط) و بر اساس علائم بالینی به 2 گروه (اسهال هموراژیک و غیر هموراژیک)، تقسیم بندی شدند. میانگین دوره دفع ویروس در نژادهای تریر، ژرمن شفرد، دوبرمن پینچر و مخلوط به ترتیب 75/3 - 33/4 - 66/4 و 4 روز بعد از عفونت بود. میانگین کلی در تمام نژادها نیز 17/4 روز بدست آمد. بر اساس آزمون آماری ANOVA، تفاوت معنی داری بین جنس، سن و نژادهای مختلف از نظر دوره دفع ویروس بدست نیامد (P>0.05).
    با این وجود، عفونت به طور قابل توجهی در سگ های دارای اسهال هموراژیک بیشتر بود و میزان آن 85% (17 تا از 20 مورد) بود (P<0.05). تابلوی خونی نیز در بیشتر سگ های مبتلا به پاروویروس به صورت لکوپنی، لنفوپنی و نوتروپنی بود. این مطالعه نشان داد که دفع پاروویروس در سگ های اسهالی، حداقل 3 و حداکثر7 روز پس از عفونت ادامه دارد.
    کلیدواژگان: پاروویروس، سگ، ایمونوکروماتوگرافی، دفع ویروس، اسهال، سگ