فهرست مطالب

دانشکده پزشکی اصفهان - پیاپی 99 (آبان 1388)

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 99 (آبان 1388)

  • 82 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهزاد حق پناه، زهرا غیور، نسرین احمدی، حسین حجازی صفحه 491
    مقدمه
    هیداتیدوز یک بیماری انگلی زئونوز می باشد که به وسیله ی مرحله ی لاروی اکینوکوکوس گرانولوزوس در انسان و سایر میزبان های واسط ایجاد می گردد. این بیماری به عنوان یک مشکل بهداشتی دامپزشکی در کشور ما حایز اهمیت می باشد و با توجه به نقش علف خواران در انتشار بیماری می توان با تهیه ی واکسن حتی برای مدل های حیوانی سبب کاهش آلودگی های انسانی و زیان های اقتصادی دام گردید.
    روش ها
    100 میکرو گرم از پروتئین های غشایی پروتواسکولکس به عنوان آنتی ژن به همراه ادجوانت فروند ناکامل، جهت ایمونیزاسیون به صورت درون صفاقی به 30 عدد موش C57B1/C6 تلقیح گردید. یادآور آن نیز 27 روز بعد با همین مقدار آنتی ژن انجام گردید. دو هفته پس از یادآور، تلقیح 2000 عدد پروتواسکولکس زنده در دو گروه موش های آزمایش و 15 عدد موش های گروه شاهد به صورت درون صفاقی صورت گرفت.
    یافته ها
    پس از گذشت 240 روز در 50% از موش هایی که ایمن گردیده بودند، کیست تشکیل نگردید و در بقیه ی آن ها در مقایسه با گروه شاهد کیست هایی به تعداد کم تر و کوچک تر تشکیل گردید. میانگین وزن کیست در گروه آزمایش 36/0 ± 39/0 گرم و در گروه شاهد 8/1 ± 7/1 گرم)015/0 (P < و میانگین تعداد کیست ها در گروه آزمایش 6/15 ± 7/10 عدد و در گروه شاهد 2/44 ± 6/52 عدد بود (002/0(P <. به طورکلی نتایج نشان داد که حفاظت ایجاد شده از طریق ایمونیزاسیون 7/79–7/76 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    این تجربه نشان داد که آنتی ژن های سطحی پروتواسکولکس به همراه ادجوانت فروند ناکامل توانسته است به اندازه ی کافی سیستم ایمنی میزبان را تحریک نماید. بررسی تعداد و وزن کیست در دو گروه موش های آزمایش و شاهد نشان داد که حفاظت از طریق ایمونیزاسیون ایجاد شده است.
    کلیدواژگان: اکی نوکوک، ایمنی زایی، پروتواسکولکس
  • نفیسه منتظری، معصومه صادقی*، حمید صانعی، صدیقه عسگری، محمد فرج اللهی، مجتبی اکبری، محمدرضا اخباری، سهیلا تیموری صفحه 499
    مقدمه

    بیماری ایسکمیک عروق قلبی (Ischemic Heart Disease) از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان می باشد. با توجه به این که التهاب عروق از عوامل خطر مطرح این بیماری است، در مطالعه ی حاضر ارتباط بین فاکتورهای Intracellularadhesion molecule (ICAM) وVascular cell adhesion molecule ((VCAM به عنوان شاخص التهاب، با وسعت درگیری عروق کرونر در بیماران با آنژین پایدار مورد بررسی قرار گرفت.

    روش ها

    در این مطالعه ی مقطعی، 82 بیمار مبتلا به آنژین پایدار به مطالعه وارد شدند. افرادی که سندرم حاد کرونری، جراحی اخیر، بیماری های التهابی، مصرف داروهای خاص، بیماری کلیه و کبد، فلبیت و یا آمبولی ریه داشتند از مطالعه خارج شدند. در کلیه ی بیماران فاکتورهای بیوشیمیایی و ICAM و VCAM گرفته شد، سپس به روش استاندارد آنژیوگرافی انجام گرفت و وسعت درگیری عروق کرونر بین 21-0 نمره دهی شد.

    یافته ها

    متوسط سنی بیماران تحت مطالعه 1/10 ± 4/58 سال بود٬ که 72٪ آن ها را مردان تشکیل می دادند. میانگین ICAM78 ± 9∕183 و VCAM 136 ± 3/150 نانوگرم در دسی لیتر بود. بین سطوح سرمیICAM و VCAM با شدت درگیری عروق کرونر هیچ گونه هم بستگی وجود نداشت. در آنالیز رگرسیون خطی چندگانه حتی با حذف اثر عوامل مخدوشگر و احتمالی مثل هیپرتانسیون٬ هیپرلیپیدمی و دیابت٬ باز هم ارتباط خطی معنی داری بین ICAMو VCAM و درگیری عروق کرونر وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به اطلاعات به دست آمده٬ اندازه گیری فاکتورهای التهابی CAM اطلاعات اضافه تری در خصوص وسعت درگیری عروق کرونر به پزشکان نمی دهد.

    کلیدواژگان: ICAM، VCAM، آنژین پایدار، وسعت درگیری عروق کرونر
  • شیوا خیام حقیقی، محمدرضا واعظ مهدوی، پرهام رئیسی، حجت ا& علایی صفحه 507
    مقدمه
    مطالعات پیشین نشان دهنده ی رابطه ی میان اعتیاد به اوپیوئیدها و نقص یادگیری و حافظه است. از آن جا که ورزش دارای آثار مثبت بر سیستم اعصاب مرکزی است، مطالعه ی حاضر اثرات ورزش تردمیل را روی یادگیری و حافظه در موش های صحرایی معتاد به اوپیوئیدها مورد ارزیابی قرار داده است.
    روش ها
    تعداد 42 موش صحرایی با وزن 350-300 گرم به چهار گروه شاهد، وابسته به مورفین، ورزشکار و ورزشکار همراه با مورفین تقسیم شدند. در گروه های وابسته به مورفین، مورفین به صورت تزریق درون صفاقی با دوزهای افزایشی: سه روز اول mg/kg 10، سه روز دوم mg/kg20 و سه روز سوم mg/kg 4 استفاده گردید. در گروه های ورزشکار پروتکول ورزش شامل دویدن روی تردمیل با سرعت m/min 17 و شیب 7 درجه، 60 دقیقه در روز، در تمام ایام هفته، به مدت 3 ماه بوده است. یادگیری و حافظه ی احترازی غیرفعال در دستگاه شاتل باکس بعد از 3 ماه از اعتیاد و ورزش در موش های صحرایی بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد در مقایسه با گروه شاهد یادگیری و حافظه به طور چشم گیری در گروه وابسته به مورفین آسیب می بیند ولی ورزش منجر به بهبود یادگیری و حافظه در گروه ورزشکار همراه با مورفین می شود، همچنین در گروه ورزشکار سالم نیز معیارهای یادگیری و حافظه را به طور معنی داری افزایش می دهد.
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهد یادگیری و حافظه به دنبال اعتیاد به مورفین آسیب دیده، ولی ورزش تردمیل از این اثرات جلوگیری می نماید. به نظر می رسد دویدن بر روی تردمیل، بتواند در پیش گیری و تخفیف آسیب های شناختی در اعتیاد کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: تمرین بدنی، حافظه و یادگیری، مورفین، موش صحرایی
  • علیرضا اشتری، حسن رزمجو، اکرم ریسمانچیان، مهدی توکلی، مهسا پاینده، شیوا رقایی صفحه 519
    مقدمه
    عیوب انکساری از جمله شایع ترین مشکلات در حیطه ی چشم پزشکی است. مطالعه ی حاضر به بررسی سودمندی، ایمنی و عوارض عمل کراتکتومی فتورفراکتیو (PRK) در درمان میوپی باقی مانده از عمل لیزیک قبلی می پردازد.
    روش ها
    در این مطالعه ی توصیفی، بر اساس معیارهای ورود و خروج و پس از معاینه ی کامل چشم پزشکی، موارد انتخاب و تحت عمل PRK همراه با میتومایسین Cقرار گرفتند. در فواصل معین، بیماران معاینه و نتایج ثبت و آنالیز شد.
    یافته ها
    مطالعه بر روی 170 چشم از 92 بیمار (56 نفر زن و 36 نفر مرد) با میانگین سنی 35 سال انجام شد. متوسط فاصله ی بین دو عمل 2/3 ± 5/17 ماه بود. در پایان سال اول بعد از PRK، 7/94 درصد چشم ها دید اصلاح نشده بین 40/20 تا 20/20 و 8/65 درصد آن ها دید مساوی یا بهتر از 20/20 داشتند. 135 چشم (4/79 درصد) در محدوده ی رفراکشن 5/0 ± دیوپتر و 168 نفر (8/98 درصد) در محدوده ی رفراکشن 00/1 ± دیوپتر بودند. 2 چشم دچار کاهش دید اصلاح شده معادل با 1 خط شدند و در 14 مورد نیز دید اصلاح شده بهبود یافت. در پایان سال اول 4 مورد کدورت قرنیه گرید 2 مشاهده شد. قبل و بعد از PRK، متوسط معادل اسفریک چشم ها، 6/0 ± 84/1- و 2/0 ± 15/0– دیوپتر (001/0P <)، متوسط دید اصلاح نشده 23/0 ± 34/0 و 14/0 ± 92/0 خط (001/0< P) و متوسط پاکیمتری 20 ± 428 و 12 ± 407 میکرون (032/0 =P) بود.
    نتیجه گیری
    PRK به عنوان درمان مجدد میوپی باقی مانده از لیزیک، یک روش سودمند، ایمن و کم عارضه است.
    کلیدواژگان: لیزیک، کراتکتومی فتورفراکتیو، درمان مجدد، میوپی
  • بهار نظری، صدیقه عسگری، نضال صراف زادگان، سلبعلی صابری، لیلا آزادبخت، احمد اسماعیل زاده صفحه 527
    l
    مقدمه
    با وجود این که نگرانی های زیادی درباره ی مصرف اسیدهای چرب ترانس به علت اثرات زیان بار آن ها بر سلامت، به ویژه بیماری های قلبی- عروقی وجود دارد، اطلاعات محدودی در مورد محتوای اسیدهای چرب ترانس غذاهای ایرانی شامل غذاهای آماده در دست می باشد. در این مطالعه میزان اسیدهای چرب معمول موجود در چند نمونه از غذاهای آماده ی ایرانی با تاکید ویژه بر اسیدهای چرب ترانس مشخص گردیده است.
    روش ها
    چند نوع از پرمصرف ترین غذاهای آماده شامل انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا هر یک هفت مرتبه از سوپرمارکت ها و رستوران ها تهیه گردید. 10 گرم از هر نمونه جهت تعیین چربی کل و آنالیز اسیدهای چرب موجود در نمونه ها توسط دستگاه گازکروماتوگرافی (GC)، با ستون مویینه ی 60 متری و دتکتور یونی شعله ای استفاده گردید.
    یافته ها
    بیشترین میزان اسیدهای چرب اشباع در غذاهای آماده ی ایرانی، استئاریک اسید (C18:0) می باشد که میزان آن از 14 تا 9/20 درصد می باشد. میزان اسیدهای چرب اشباع در کالباس ها نسبت به سایر گروه ها به طور معنی داری بالاتر می باشد. اسیدهای چرب ترانس نزدیک به 6/23 تا 6/30 درصد از کل اسیدهای چرب غذاهای آماده را تشکیل می دهند. بیشترین اسید چرب ترانس موجود در این محصولات الائیدیک اسید (trans C18:1، 9) می باشد. محتوای اسیدهای چرب غیر اشباع غذاهای آماده 3/25 تا 8/46 درصد می باشد و اولئیک اسید (C18:1، 9cis) و سپس لینولئیک اسید (C18:2) بیشترین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این محصولات را تشکیل می دهند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که محتوای اسیدهای چرب ترانس موجود در غذاهای آماده ی ایرانی بسیار بالاتر از میزان مجاز (حداکثر 2%) می باشد. با توجه به اثرات سوء اسیدهای چرب ترانس بر سلامتی، حضور برچسب های غذایی که مشخص کننده ی همه ی انواع اسیدهای چرب، به ویژه اسیدهای چرب ترانس باشد، پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اسیدهای چرب، اسیدهای چرب ترانس، غذاهای آماده، گاز کروماتوگرافی
  • الهام فقیه ایمانی، مسعود امینی، حسن رضوانیان، زهرا فقیه ایمانی، علی طغیانی، مریم زارع، پیمان ادیبی صفحه 536
    مقدمه
    مطالعات مختلف نشان داده اند که چاقی و رسوب چربی در بافت ها همراه با واکنش التهابی است که منجر به مقاومت به ا نسولین و در نهایت دیابت تیپ 2 می شود. سالسالات بر روی مسیر التهابی IKKو NF-KB اثر مهاری دارد. هدف از این مطالعه، مشخص نمودن کارآمدی و تاثیر سالسالات به عنوان یک داروی ضد التهاب در کاهش قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2 است.
    روش ها
    این مطالعه یک کار آزمایی شاهد-دارونما دار دو سوکور بود که به مدت یک ماه به 60 بیمار دیابتی تازه تشخیص داده شده در 2 گروه تصادفی شده ی دارو و دارونما داده شد، مقدار سالسالات تجویز شده 3 گرم (2 قرص 750 میلی گرمی هر 12 ساعت) در روز بود.
    یافته ها
    بین گروه های دارو و دارونما در زمان ورود به مطالعه از نظر قند خون ناشتا (به ترتیب 124 در برابر 127) تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود نداشت (628/0P =). بیست و هشت بیمار در گروه دارو و 23 بیمار در گروه دارونما مطالعه را به پایان رساندند. سالسالات قند خون ناشتا را در گروه دارو (20 میلی گرم در دسی لیتر) در مقایسه با گروه دارو نما (2 میلی گرم در دسی لیتر) به صورت معنی داری کاهش داد (05/0P =)
    نتیجه گیری
    در این تحقیق مشخص شد که در اثر مصرف 3 گرم در روز از داروی ضد التهاب سالسالات به مدت 1 ماه حدود 5/15 درصد قند خون ناشتای پایه ی افراد دیابتی را کاهش می یابد. این نتایج رضایت بخش می تواند باعث ایجاد راهی جدید در درمان دیابت شود.
    کلیدواژگان: دیابت، التهاب، سالیسیلات، سالسالات
  • بابک ثابت، عبدالرضا رجایی فرد، سامان نیک اقبالیان، سیدعلی ملک حسینی صفحه 543
    مقدمه
    پیوند کبد به عنوان تنها راه درمان بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته ی کبد است. مرکز پیوند شیراز تنها مرکز پیوند کبد ایران است و تعیین بقای بیماران و تعیین الگوهای موثر و قابل اصلاح مرتبط به دهنده و گیرنده و فرآیند پیوند که در بقای این بیماران موثرند، می تواند به برنامه ریزی بالینی در جهت افزایش بقای بیماران پس از پیوند کبد منجر شود.
    روش ها
    در این مطالعه ی هم گروهی، تمامی بیمارانی که در سال های 1380 تا 1387 در مرکز پیوند بیمارستان نمازی شیراز، پیوند کبد از جسد برای آنها انجام شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی بقای یک ساله، سه ساله و پنج و شش ساله ی بیماران محاسبه گردید. همچنین اثر فاکتورهای مرتبط با گیرنده، دهنده و فرآیند عمل و ارتباط آن با بقای بیماران بررسی شد.
    یافته ها
    در این مطالعه، بقای یک ساله ی بیماران 84 درصد و بقای سه ساله و شش ساله 82 درصد بود. در مدل بقای تک متغیره، از بین متغیرهای زمان عمل طولانی، سن دهنده ی پیوند، نمره ی بالاتر MELD، نیاز به عمل مجدد و وزن کمتر از 60 کیلو گرم بیمار، ارتباط بیشتری با کاهش بقای بیماران داشتند. در مدل Cox تنها سن دهنده ی پیوند زیر40 سال و بالای20 سال اثر محافظتی در مدل نشان داد.
    نتیجه گیری
    مقایسه ی بقای بیماران پیوند شده در مرکز پیوند بیمارستان نمازی قابل مقایسه با مراکز با سابقه ی دنیا است. ضمن این که بقای بیماران در سال های آخر بهتر بررسی شده است.
    کلیدواژگان: پیوند کبد، بقا، فاکتورهای مرتبط با گیرنده ی پیوند، ایران
  • مقاله خودآموز
  • عباس قربانی، احمد چیت ساز صفحه 551
|
  • Behzad Haghpanah, Zahra Ghayur, Nasrin Ahmadi, Hossein Hejazi Page 491
    Background
    Previous studies have shown an association between opioid addiction and impairments in learning and memory. Due to the fact that exercise has positive effects on many physiological systems, including the central nervous system, the present study, evaluated the effects of treadmill running on learning and memory in opioid addicted rats.
    Methods
    Forty two male wistar rats (300-350 g) were divided into four groups, the control group, the control-exercise group, the morphine group and the morphine-exercise group. In Morphine-treated groups, Morphine was injected intraperitonealy as follow: first 3 days 10 mg/kg, next 3 days 20 mg/kg and during the last 3 days 40 mg/kg. In exercise groups, the exercise program was treadmill running at 17 meters per minute (m/min) at 7°C inclination for 60 minutes per day (min/day), 7 days/week, for 3 months. Passive avoidance learning and memory was investigated by shuttle box in the rats after 3 months of addiction and exercise.
    Findings
    Data showed that learning and memory was impaired significantly in the morphine-rest group with respect to the control group; however, exercise has improved learning and memory in the morphine-exercise group and in the control-exercise group.
    Conclusion
    The present results suggest that learning and memory is affected under the condition of morphine addiction, but treadmill running prevents these effects. The data correspond to the possibility that treadmill running is helpful in the prevention and alleviation of the cognitive decline in opioid addiction.
  • Nafiseh Montazeri, Masoumeh Sadeghi, Hamid Sanei, Sedigheh Asgary, Mohamamad Farjoallahi, Mojtaba Akbari, Mohammad Reza Akhbari, Soheila Teimouri Page 499
    Background

    Ischemic heart disease is the leading cause of mortality and morbidity in the world. Vascular inflammation is the noticeable risk factors of ischemic heart disease. In this study the relation between intravascular adhesion molecule (ICAM) and vascular adhesion molecule (VCAM) as inflammation indicator with extent of coronary involvement were evaluated.

    Methods

    In this cross sectional study, 82 patients with stable angina who candidates for angiography were studied. Those with acute coronary syndrome, and recent surgery, inflammatory disease, some drug consumption, kidney and liver disease, Phlebitis and PTE are excluding from study. Then blood sampling for biochemical VCAM and ICAM analysis were drawn. After it, coronary angiography was done via standard method.

    Findings

    Mean ages of the patients were 58.4 ± 10.1 year old with 72% male. The mean of ICAM and VCAM were 183.9 ± 78 and 150.3 ± 136 ng/dl, respectively. There isn’t any correlation between VCAM and ICAM and the severity of coronary artery disease. In linear regression analysis even with considering of hypertension, hyperlipidemia and diabetes as cofounders, there was not any relation between these factors and CAD.

    Conclusion

    According to our findings, inflammatory markers (VCAM and ICAM) didn’t add any further information about extent of CAD.

  • Shiva Khayam Haghighi, Mohammad Reza Vaez Mahdavi, Parham Reisi, Hojjatallah Alaei Page 507
    Background
    Previous studies have shown an association between opioid addiction and impairments in learning and memory. Due to the fact that exercise has positive effects on many physiological systems, including the central nervous system, the present study, evaluated the effects of treadmill running on learning and memory in opioid addicted rats.
    Method
    Forty two male wistar rats (300-350 g) were divided into four groups, the control group, the control-exercise group, the morphine group and the morphine-exercise group. In Morphine-treated groups, Morphine was injected intraperitonealy as follow: first 3 days 10 mg/kg, next 3 days 20 mg/kg and during the last 3 days 40 mg/kg. In exercise groups, the exercise program was treadmill running at 17 meters per minute (m/min) at 7° inclination for 60 minutes per day (min/day), 7 days/week, for 3 months. Passive avoidance learning and memory was investigated by shuttle box in the rats after 3 months of addiction and exercise.
    Findings
    Data showed that learning and memory was impaired significantly in the morphine-rest group with respect to the control group; however, exercise has improved learning and memory in the morphine-exercise group and in the control-exercise group.
    Results
    The present results suggest that learning and memory is affected under the condition of morphine addiction, but treadmill running prevents these effects. The data correspond to the possibility that treadmill running is helpful in the prevention and alleviation of the cognitive decline in opioid addiction.
  • Ali Reza Ashtari, Hassan Razmjoo, Akram Rismanchian, Mahdi Tavakoli, Mahsa Payandeh, Shiva Roghaei Page 519
    Bckground:This study was designed to evaluate the efficacy, safety and complications of Photorefractive keratectomy (PRK) as a retreatment of residual myopia after previous laser insitu keratomileusis (LASIK).
    Methods
    In this descriptive study, with the consideration of inclusion and exclusion criteria, the 92 cases were selected and underwent PRK with mitomycin C.
    Findings
    This study was performed on 170 eyes of 92 patients with the mean age of 35 years old (56 women and 36 men). The average interval between two procedures was 17.5 ± 3.2 months. After 1 year, 94.7% of the eyes had uncorrected visual acuity (UCVA) (20/40 or better) and 65.8% of eyes had UCVA (20/20 or better). 135 eyes (79.4%) were within ± 0.5 diopter (D) and 168 eyes (98.8 %) were within ± 1.00 D of target refraction. 2 eyes lost one line of best corrected visual acuity (BCVA) and 14 eyes had BCVA gain. After 12 months four eyes had corneal haze of grade 2. Before and after PRK, Spheric equivalents of eyes were -1.84 ± 0.6 and -0.15 ± 0.2 D respectively (P < 0.001), mean UCVA was 0.34 ± 0.23 and 0.92 ± 0.14 of lines (P < 0.001) and the mean pachymetry was 428 ± 20 and 407 ± 12 microns respectively (P = 0.032).
    Conclusion
    PRK is an effective and safe procedure as a retreatment of post LASIK residual myopia.
  • Bahar Nazari, Seddigeh Asgary, Nizal Sarrafzadegan, Salbali Saberi, Leila Azadbakht, Ahmad Esmaillzadeh Page 527
    Background
    There is an important concern about the intake of foods which contains trans fatty acids due to their harmful effects on human health. Although adverse affects of trans fatty acids on the cardiovascular system were established, but a few data are available on the trans fatty acids contents of Iranian foods, including fast foods. In this study we quantify the amounts of the common fatty acids exist in several Iranian fast foods, with specific focus on trans fatty acids.
    Methods
    Seven samples of the most common consumed fast foods in Iran, sausage, calbas, hamburger and pizza, were randomly selected from products which available in the supermarkets and restaurants. Each time 10 g sample was drawn and prepared for fatty acid analysis. Total and individual fatty acids were quantified by gas chromatography (GC) with 60 meter capillary column and flame ionization detector.
    Findings
    The most common saturated fatty acid (SFA) in Iranian fast foods was stearic acid (C18:0) with range of 14.0% to 20.9%. SFAs in calbas were significantly higher than other groups. Trans fatty acids constitute almost 23.6% to 30.6% in these products. The most common trans fatty acids in these fast foods were elaidic acid (C18:1 9t). Total cis unsaturated fatty acid content of tested fast foods was varied from 25.3 %(in sausage) to 46.8% (in calbas) with oleic acid (C18:1 9c) followed by linoleic acid (C18:2) being the most common fatty acids in these products.
    Conclusion
    This study showed higher contents of trans fatty acids in Iranian commercially available fast foods compared to the amounts recommended by dietary guidelines (maximum 2%). Because of the adverse effects of trans fatty acids on health, it is recommended that the amount and type of the fatty acids, especially trans fatty acids, declare in the nutrition label of all foods.
  • Elham Faghih Imani, Masoud Amini, Hasan Rezvanian, Zahra Faghih Imani, Ali Toghyani, Maryam Zare, Peyman Adibi Page 536
    Background
    Several studies showed that obesity and fat deposition in the tissues along with inflammatory response may induce insulin resistance and finally type II diabetes. Salsalate can inhibit IKK and NF-KB inflammatory pathway. The aim of this study was to determine the efficacy of salsalate as an anti-inflammatory drug in blood glucose decrement of diabetics.
    Methods
    This was a double blind case-control trial. Sixty newly diagnosed diabetic patients were randomized in the drug and the placebo groups. The drug group used were received 3g Salsalate per day (two 750 mg tablets every 12 hours orally) for one month.
    Findings
    At baseline there was no significant differences between drug group mean fasting plasma glucose level (124 mg/dl) and placebo group (127 mg/dl) (P = 0.628). Twenty eight patients in drug group and 23 ones in placebo group finished the study. Salsalate had reduced significantly the fasting glucose in the drug group (20 mg/dl) in comparison to placebo group (P < 0.05).
    Conclusion
    This study showed that using 3 grams of Salsalate for one month reduces 15.5% of baseline blood glucose level of diabetic cases. These acceptable results may open a new approach in the treatment of diabetes.
  • Babak Sabet, Abdolreza Rajaee-Fard, Saman Nikeghbalian, Seyed Ali Malek-Hosseini Page 543
    Background
    The Shiraz Liver Transplant Audit collects information on all liver transplantations that are carried out in Iran. In this paper, we describe these transplantations and their outcomes in adult patients according to the primary liver disease diagnosis, type and period of transplantation.
    Methods
    A prospective cohort study carried on 364 orthotropic liver transplantations in Shiraz Namazi hospital from June 2002 to July 2008. Actual survival rates, calculated using the Kaplan-Meier method, were compared using the log-rank test. To determine independent prognostic factors for survival, the Cox regression model was used.
    Findings
    Among the 364 patients included in this study (age range: 13-39 years; 327 [68.1%] men), the most common causes of liver disease were hepatitis B and C virus infection (25.8). Overall patient survival rates at 1, 2, 5 and 6 years after Orthotopic Liver Transplantation (OLT) were 83.7%, 82%, 82% and 82%, respectively. Mean and SE of Survival time of patients were 64.6 ± 1.7 (CI95%: 61.2-67.9). Short time and long time survival of these patients in both sexes and between age groups were similar. Multivariable analysis demonstrated that these improvements only be explained by donors age between 20-40 years old.
    Conclusion
    In summary, Orthotopic Liver Transplantation has developed into a safe and successful treatment for end-stage liver disease with satisfactory long-terms results. Our experience with liver transplantation indicates comparable success rate to similar reports.
  • Abbas Ghorbani, Ahmad Chitsaz Page 551