فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال دوم شماره 3 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/07/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منیر عباس زاده قنواتی، عباس ربانی، سید حسین احمدی، الهه جزایری صفحات 8-15
    زمینه وهدف
    سکته مغزی (stroke) علت مهم عارضه مرگ و میر بیماران تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونریهست. بجز بیماری های شریان کرونری، مکانیسم های مختلفی می تواند باعث سکته های پیرامون عمل CABG شود. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی تاثیر انسداد شریان کاروتید داخلی در میزان سکته و مرگ و میر در بیماران تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونری هست.
    روش بررسی
    در یک مطالعه همگروهی تاریخی، کلیه بیماران تحت عمل جراحی CABG بین فروردین 1380 تا پایان اسفند 1384 در مرکز قلب تهران بررسی شدند. بیمارانی که تعویض دریچه داشتند یا عمل جراحی آن ها غیر از گرافت شریان کرونر بود ازمطالعه حذف شدند. قبل از عمل جراحی برای همه بیماران سونوگرافی کاروتید دابلکس انجام شد. در سونو گرافی سرعت جریان خون اندازه گیری شد تا درجه انسداد شریان کاروتید مشخص شود. تنگی قطر شریان کاروتید داخلی بر اساس تنگی غیر مشخص کمتر از60%، گروه (A)و تنگی مشخص بین 60 تا 99%، گروه (B) و بیمارانی که هیچ جریان خونی در کاروتید نداشتند به عنوان انسداد شریان کاروتید داخلی، گروه (C) طبقه بندی شدند. در پایان برای ارزیابی میزان سکته و مرگ و میر در بیماران مبتلا به تنگی یا انسداد شریان کاروتید داخلی تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونری کلیه اطلاعات در یک پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردید. آنالیز آماری با استفاده از تستهای آماری X2، فیشر و T انجام شد.
    یافته ها
    با توجه به آزمون های انجام شده، میزان سکته پیرامون عمل در گروه A، 8/0در صد بیماران (15نفر)، 7/46 درصد (14نفر) در گروه B و90 درصد (9نفر) در گروه C قرار داشتند)0001/0(P=. همچنین میزان مرگ و میر گروه های C، B، A به ترتیب 1/0 درصد (2 نفر)، 7/16 درصد (5 نفر) و 70 درصد (7 نفر) بود)0001/0 (P=.
    نتیجه گیری
    وجود انسداد شریان کاروتید داخلی، میزان مرگ و میر و عوارض جانبی بیماران تحت عمل جراحی CABG را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: انسداد شریان کاروتید، مرگ و میر، گرافت شریان کرونر
  • فاطمه نادعلی، شیرین فردوسی، بهرام چاردولی، غلام رضا توگه، ناهید عین اللهی، سید اسدالله موسوی، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، سید حمید الله غفاری صفحات 16-25
    زمینه و هدف
    نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPNs) یک گروه هتروژن از بیماری هایی هستند که در آنها یک اختلال کلونال اولیه در سطح سلول بنیادی خونساز منجر به افزایش تولید در یک یا چند رده سلول خونی می شود. اخیرا جهش اکتسابی JAK2 V617F در تعداد زیادی از این بیماران شناسایی شده است. این جهش ناشی از تغییر G به T در نوکلئوتید 1849 در اگزون 12 از ژن JAK2 واقع بر روی کروموزوم 9 است که منجر به جایگزینی اسیدآمینه فنیل آلانین به جای والین در موقعیت 617 از پروتئین JAK2 می گردد. مطالعه حاضر به منظور تعیین این جهش انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه انجام شده از نوع تجربی بود. در این مطالعه جهش JAK2 V617F با روش نمونه گیری تصادفی ساده، در 58 بیمار با تشخیص جدید یا در حال درمان مبتلا به بدخیمی های میلوپرولیفراتیو با روش سیستم تکثیر متزلزل جهش ها (ARMS-PCR) مورد ارزیابی قرار گرفت. روش ARMS-PCR یک تست سریع و آسان است. به علاوه، امکان افتراق ما بین افراد هموزیگوت و هتروزیگوت دارای جهشJAK2 V617F را فراهم می سازد. برای تایید نتایج، سه نمونه از بیماران موردsequencing قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    جهش در 6/86 درصد (30/26) بیماران پلی سیتمی ورا، 6/46 درصد (15/7) بیماران ترومبوسیتمی اولیه، و 5/61 درصد (13/8) بیماران میلوفیبروز اولیه شناسایی شد. بیماران جهش مثبت پلی سیتمی ورا، میزان گلبولهای سفید بالاتری داشتند(p=0.03). به علاوه 16 بیمار از 26 بیمار پلی سیتمی ورا JAK2 مثبت، زن بودند. در سایر گروه ها تفاوت قابل توجهی یافت نشد. وجود جهش توسط روش sequencing مورد تایید قرارگرفت.
    نتایج
    میزان جهش ژن JAK2 در گروه مطالعه، قابل مقایسه با نتایج گزارش شده قبلی هست. بنابراین روش ARMS-PCR می تواند به عنوان یک تست تشخیص افتراقی در بیماران مشکوک به نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو BCR-ABL منفی (MPNs) استفاده شود.
    کلیدواژگان: جهش JAK2، نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو، سیستم تکثیر متزلزل جهش ها
  • منیر عباس زاده قنواتی، عباس ربانی، محمدحسین ماندگار، الهه جزایری صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    تصمیم در قطع مصرف آسپیرین قبل ازا عمال جراحی قلب به دلیل احتمال خونریزی و مرگ ومیر هست. هدف از اجرای این مطالعه تاثیر مصرف آسپیرین بر روی میزان مرگ و میر در این گونه اعمال جراحی است.
    روش بررسی
    در یک مطالعه همگروهی تاریخی 2252 بیمار در فاصله زمانی فروردین 1374 تا پایان اسفند 1382 در بیمارستان شریعتی برای اعمال جراحی گرافت شریان کرونر تحت بیهوشی عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران به دو گروه بررسی (دریافت آسپیرین) و گروه شاهد(بدون دریافت آسپیرین) تقسیم شدند. این دو گروه در شرایط کاملا مشابه و در طی یک دوره زمانی معین به منظور تعیین پیامد مواجهه، مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. مصرف آسپیرین طی 7 روز قبل از عمل تعریف گردید.
    یافته ها
    بیماران تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونر که آسپیرین مصرف کرده اند در مقایسه با گروهی که آسپیرین دریافت نکرده بودند خونریزی کمتری داشتند)0001/0 (P= و تفاوت معنی داری در دریافت فرآورده های خونی و عمل جراحی مجدد بیماران به دلیل خونریزی، در بین افرادی که آسپیرین مصرف نموده نسبت به آنهایی که آسپیرین دریافت نکرده بودند دیده شده است)0001/0= (P.
    با استفاده از آنالیز چند متغیره رگراسیون [Odds Ratio = 0.12, CI=95% (0.05, 0.28)] مرگ و میر در بیماران تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونر که آسپیرین دریافت کرده بودند، در مقایسه با بیمارانی که آسپیرین مصرف نکرده بودند کمتر بوده است) 0001/0 (P.
    نتیجه گیری
    مصرف آسپیرین قبل از عمل در بیماران تحت عمل جراحی گرافت شریان کرونر سبب افزایش خونریزی و دریافت خون بیشتر نمی شود و کاهش قابل توجه ای در میزان مرگ و میر بیماران تحت عمل جراحی CABG دیده شده است
    کلیدواژگان: آسپیرین، مرگ و میر، گرافت شریان کرونر
  • مصطفی ربیعیان، رضا صفدری، منیره رحیم خانی، رویا شریفیان، اکرم مولایی زاده صفحات 33-41
    زمینه و هدف
    خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی وحوادث شغلی، پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی، خصوصا کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی را تهدید می کند. عوامل متعددی در بالا بردن شانس ابتلا به این گونه از بیماری ها دخیل هستند. برخی از این عوامل، تنها مختص آزمایشگاه نبوده و جنبه عمومی دارند برای مثال، خطر برق گرفتگی، آتش سوزی و سوختگی (با اسیدها و بازهای قوی) از این جمله هستند. در مقابل دسته دیگری از عوامل خطر ساز، مربوط به آزمایشگاه های تشخیص طبی است که متاسفانه آمار دقیقی از اینگونه موارد مواجهه در کشور موجود نیست. هدف این مطالعه بررسی میزان مواجهه کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی، بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران بین سالهای 1383 تا 1384 هست.
    روش بررسی
    این مطالعه بنیادی و از نوع مقطعی بوده که مواجهه با عوامل خطر را در تمامی کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی شاغل در 15 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران(416 نفر) در سال 1383 را مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامه ای که علاوه بر سئوالات زمینه ای حاوی 16 سوال مختلف در مورد خطرات شغلی خاص کارکنان آزمایشگاه ها مانند رفتن سوزن به دست ها، شکستن لام در دست ها و سوانح ناشی از آن بود جمع آوری شد. داده ها پس از جمع آوری با آزمون آماری کای دو و نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بطور کلی میزان مواجهه پرسنل آزمایشگاهی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران با جنس (p=0.51)، مدرک تحصیلی p=0.11)) و سن (p=0.09) آنان ارتباط ندارد. از سوی دیگر، سابقه کار افراد بر شانس آنان برای مواجه با عوامل خطر مرتبط است و بطور کلی افرادی را که دارای سابقه کار بین 5 تا 10 سال بودند شانس مواجه آنان با عوامل خطر کمتر بود ((p<0.05.
    نتیجه گیری
    . اگر چه سن، جنس و مدرک تحصیلی در شانس مواجه افراد با عوامل خطر بی تاثیر بود ولی سابقه کار کم و یا سابقه کارخیلی زیاد که در هر دو مورد موارد سهل انگاری در کار، زیاد به چشم می خورد موجب افزایش شانس مواجه با عوامل خطر درکارکنان آزمایشگاه ها می گردد.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، کارکنان آزمایشگاه - ایمنی در آزمایشگاه
  • مجید نقی پور، فریدون آزاده، حسین درگاهی، سید جواد قاضی میرسعید، محمدحسن زاده، جیران خوانساری صفحات 42-49
    زمینه و هدف
    پیدایش مدیریت دانش و تلاش برای بکارگیری آن در برنامه های تحقیقات دانشگاهی، نشانگر اهتمام جامعه دانشگاهی در تقویت سرمایه های فکری و بهبود اثربخشی دانشگاه ها در پیشرفت و اعتلای کشورهاست. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای بکارگیری مدیریت دانش در آنهاست.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری شامل 80 نفر از مدیران و مسئولان 29 کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه طبق نظر محققین و پایایی آن با استفاده از معیار آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 15 و از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه نشان داد که ساختار سازمانی برای مدیریت دانش در کتابخانه های مورد مطالعه در محدوده «متوسط» قرار دارد، اما فرهنگ سازمانی مدیریت دانش در سطح «مناسب» هست. همچنین در کتابخانه هایی که عدم تمرکز، بازنگری در انجام فرایندهای سازمانی و راه اندازی شبکه داخلی برای اشتراک دانش به وجود آمده فرهنگ سازمانی موجود در آنها در وضعیتی بالاتر قرار داشته و اختلاف معنی داری با کتابخانه هایی که این ساختارها را ندارند، نشان می دهند (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان می دهد که کتابداران و مسئولان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اشتراک دانش و بکارگیری مدیریت دانش از تمایل و گرایش مطلوبی برخوردار بوده و بدین لحاظ دارای فرهنگ سازمانی مناسب هستند؛ بنابراین مسئولان امر باید ساختارهای مناسب و بسترهای لازم دیگر را برای بکارگیری مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران فراهم نمایند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مدیریت کتابخانه، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی
  • فرهاد شکرانه ننه کران، حافظ محمدحسن زاده اسفنجانی، ابراهیم سلمانی ندوشن صفحات 50-66
    زمینه و هدف
    یکی از معیارهای اساسی در ارزیابی علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی، تعداد مقالات منتشرشده آنها در مجلات دارای عامل تاثیر بالا و نمایه شده در آی. اس. آی است. عامل تاثیر ابزاری کمی برای ارزیابی کیفی مجلات هست. کاستی های زیاد برای این ابزار شناسایی شده است. هدف این مقاله پرداختن به چالشها و پاسخهای مرتبط با آنهاست.
    روش بررسی
    مواد لازم برای این مقاله مروری با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Web of Science، Scopus، Google Scholar و گروه بحث علم سنجی (SIGMetrics) و موتور جستجوی گوگل گردآوری شد. در جستجو از استراتژی جستجوی عبارتی و مترادفها استفاده شد و معیار اصلی انتخاب متون و ربط موضوعی بود. محدوده زمانی انتشار این متون، از آغاز 1972 تا پایان 2007 میلادی است.
    یافته ها
    پژوهشگران حداقل 18 کاستی را برای عامل تاثیر بیان داشته اند که عملا کارایی مفید این ابزار را کاهشمی دهد. همچنین جهت رفع این کاستی ها، تعدادی راهکار و چندین پاسخ مفید ارائه شده است. با وجود پاسخ به برخی از این کاستی ها، تعدادی از آنها هنوز پابرجاست.
    نتیجه گیری
    با وجود کمبودهای عامل تاثیر، این ابزار به علت در دسترس بودن و سهولت کاربرد نمی تواند نادیده گرفته شود. عامل تاثیر به تنهایی نمی تواند پاسخگوی پژوهشگران برای انتخاب مجلات باکیفیت باشد و این مهم نیازمند بینشی آگاهانه تر و آگاهی از چالشهاست. علاوه بر این، قضاوت خوانندگان و ژورنال کلاب به عنوان روشی کیفی برای ارزیابی مقاله ها و مجلات پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: موسسه اطلاعات علمی، آی، اس، آی، عامل تاثیر، آی، اف، استناد، ارجاع، مجلات علمی، علم سنجی
  • علی ولی نژادی، فریدون آزاده، عباس حری، محمدرضا شمس اردکانی، مازیار امیرحسینی صفحات 67-74
    زمینه و هدف
    نظام زبان واحد پزشکی (Unified Medical Language System=UMLS) یک هستی شناسی کلان در حوزه زیست پزشکی است. طب سنتی ایران فاقد جایگاهی در ساختار ابراصطلاحنامه «نظام زبان واحد پزشکی» می باشد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه طرحی جهت ترسیم جایگاه سرشاخه خوشه های طب سنتی ایران در ساختار ابراصطلاحنامه نظام زبان واحد پزشکی «یو ام ال اس» و تبیین جایگاه و سهم طب سنتی ایرانی در واژگان و مفاهیم دانش جهانی پزشکی است.
    روش بررسی
    روش بررسی این مطالعه روش تحلیل سیستم است. با استفاده از روش تحلیل سیستم و با رویکردهای استقرایی، قیاسی و نیز تطبیقی یا استقرایی- قیاسی، ابراصطلاحنامه نظام زبان واحد پزشکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یک شناسگر واحد مفهوم (CUI=(Concept Unite Identifier، دو اصطلاح مترادف با شناسگرهای واحد اصطلاح (LUI = Lexical Unite Identifier) L0025131 و L6330122، دو مفهوم والد (parent) و نیا (ancestor)، نه مفهوم که به همراه سرشاخه طب سنتی ایران به عنوان مفاهیم فرزند (child concepts) دو مفهوم والد و نیای فوق بودند، هجده مفهوم هم نیا (silbling concepts)، شش مفهوم اخص و پنج مفهوم مرتبط دیگر برای سرشاخه پیشنهادی طب سنتی ایران یافت شد و گونه معنایی (semantic type) «رشته یا حرفه زیست پزشکی» به آن اختصاص یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که دامنه فعلی ابراصطلاحنامه نظام زبان واحد پزشکی، جایگاه و دامنه ای کامل و رسمی از دانش طب سنتی ایران ارائه نمی کند و به همین دلیل، این ابراصطلاحنامه نیازمند تبیین جایگاه و دامنه ای برای سرشاخه خوشه طب سنتی ایرانی است.
    کلیدواژگان: پزشکی سنتی ایران، نظام زبان واحد پزشکی، ابراصطلاحنامه ها، یو، ام، ال، اس، UMLS
  • علی اکبر عبداللهی، عین الله ملایی، قنبر روحی صفحات 75-80
    زمینه و هدف
    میزان شیوع ایدز در کشورهای مختلف از جمله ایران رو به پیشرفت است، برای پیشگیری از این بیماری اکثر دانشمندان معتقد به آموزش همگانی هستند. به نظر می رسد کیفیت یادگیری به میزان وسیعی به کیفیت آموزش بستگی دارد و یکی از عوامل مهم و موثر در کیفیت آموزش، روش تدریس است. لذا ما بر آن شدیم که سه روش سخنرانی، استفاده از دفترچه آموزشی و سخنرانی توام با دفترچه آموزشی را در میزان آگاهی دختران دبیرستانی شهرگرگان نسبت به بیماری ایدز بسنجیم.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت نیمه تجربی چهار گروهی انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستانی منطقه یک شهرگرگان بود که به صورت تصادفی تعداد 88 دانش آموز از چهار دبیرستان و در هر دبیرستان یکی از مجموعه کلاسهای سوم دبیرستان انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه بوده است که طبق برنامه از قبل تعیین شده در دو مرحله میزان آگاهی مورد سنجش قرار گرفت. مرحله اول قبل از مداخله و مرحله دوم دو هفته بعد از مداخله و در گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت، نتایج داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری تی زوج و تست توکی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش درگروه اول (شاهد) و گروه دوم (دفترچه آموزشی) تفاوت معنی داری نداشته است. در گروه سوم (روش سخنرانی) بین میزان آگاهی دانش آموزان در قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری وجود داشت. در گروه چهارم (سخنرانی و دفترچه آموزشی) نیز بین میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری وجود داشت. با توجه به آزمون آماری تست توکی بین گروه اول و سوم و همچنین بین گروه اول و چهارم در میزان آگاهی اختلاف معنی داری وجود داشت، اما بین بقیه گروه ها تفاوت معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، روش سخنرانی توام با استفاده از دفترچه آموزشی یکی از بهترین روش ها در افزایش آگاهی دانش آموزان نسبت به بیماری ایدز است. هر چند که روش استفاده از سخنرانی به تنهایی نیز با عث افزایش آگاهی می شود.
    کلیدواژگان: روش آموزش، میزان آگاهی، سخنرانی، دفترچه آموزشی، ایدز، دانش آموز
|
  • Abbaszadeh M., Rabbani, Ahmadi H., Jazayeri E Pages 8-15
    Background And Aim
    Stroke is an important cause of morbidity and mortality in patients undergoing coronary artery bypass (CABG) surgery. There are various mechanisms that can cause prioperative strokes in patients undergoing CABG other than Carotid Artery disease. The goal of this study is to evaluate whether the presence of stenosis internal carotid artery (ICA) influences prioperative stroke and mortality rates in patients subjected to Coronary Artery Bypass Grafting.
    Materials And Methods
    After institutional ethical committee review and approval, a retrospective review was undertaken of 1978 bypass procedures with saphenous vein graft performed over a period of four years is conducted. All those who had valve replacement or non-CABG procedure were excluded from this study. Carotid duplex ultrasonography scans were performed as part of preoperative evaluation of these patients. Ultrasound imaging measurement and velocity criteria were taken in to consideration in the estimation of degree of the carotid arteries. The stenosis of ICA was classified as non significant stenosis when there was<60% narrowing of the arterial lumen, and significant stenosis when there was 60%-99% narrowing of the arterial lumen.
    Results
    prioperative stroke rates were 0.8 %, 46.8% and 90%for groups A, B, and C, respectively. Group A results varied significantly from group's B (P=0.0001) and C (P=0.0001). Statistically significant difference was noted between groups B and C (p=0.0001). Prioperative mortality rates for groups A, B, and C, were 1.0 %, 16.7 % and 70 % respectively. The mortality rate for group A was lower than for groups B (P=0.0001) and C (P=0.0001).
    Conclusion
    The presence of an ICA occlusion increases the morbidity and mortality in patients undergoing CABG.
  • Nadali F., Ferdowsi Sh, Chardouli B., Togheh Gr, Einollahix N., Mousavi Sa, Alimoghaddam K., Ghavamzadeh A., Ghaffari Sh Pages 16-25
    Background And Aim
    Myeloproliferative neoplasms are clonal and heterogeneous disorders of hematopoietic stem cells lead to increase of one or more cell lines in the blood. Recently, the acquired mutation JAK2 V617F has been described in the majority of patients with myeloproliferative neoplasms (MPNs).This mutation is characterized by a G to T transverse at nucleotide 1849 in exon 12 of the JAK2 gene, located on the chromosome 9p, leading to a substitution of valine to phenylalanine at amino acid position 617 in the JAK2 protein. The aim of this study was to assess the prevalence of JAK2 mutation in MPN patients.
    Materials And Methods
    In this experimental study we evaluated JAK2 mutation in 58 patients with MPNs by simple randomized sampling. The mutation was detected by ARMS-PCR in patients.
    Results
    The JAK2 V617F mutation was detected in 86.6% (26/30) of patients with polycythemia Vera, 46.6% (7/15) of patients with essential thrombocythemia and 61.5% (8/13) of patients with idiopathic myelofibrosis. Polycythemia Vera patients carrying the mutation displayed a higher levels of WBC (p=0.03) and 61.5% (16/26) of these patients were females. The differences in other groups were not significant. The mutation was confirmed by sequencing.
    Conclusions
    Our Results show similarity with other studies. Thus, ARMS-PCR can be applied as differential diagnosis test for detection of JAK2 mutation in suspected patients with MPNs.
  • Abbaszadeh M., Rabbani A., Mandegar Mh, Jazayeri E Pages 26-32
    Background And Aim
    Discontinuing aspirin use in patients before coronary artery bypass grafting (CABG) has focused on bleeding risks. The aim of this study was to determind the effect of aspirin use on overall mortality with this procedure.
    Materials And Methods
    In a retrospective review was under taken of 2,252 consecutive isolated coronary artery bypass grafting (CABG) procedures performed between July 1995 and May 3003 in Tehran, Shriati hospital. Patients who had isolated CABG operations and received aspirin were analyzed and compared to nonusers undergoing similar bypass procedures during the same period. Aspirin use was defined by identification of ingestion within 7 days before the operation.
    Results
    CABG patients using preoperative aspirin were less likely to experience in hospital hemorrhage compared to nonusers (P=0.0001). Significant difference was seen for transfusion of blood products, and need for reexploration for hemorrhage between patients who did and did not receive aspirin (P=0.0001).Mortality in multivariate (odds ratio [OR] =0.12, 95%confidence interval [0.05, 0.28] analysis was less to patients using aspirin compared to nonusers (p=0.0001).
    Conclusions
    Preoperative aspirin use appears to be associated with a decreased risk of mortality in CABG patients with significant increase in hemorrhage, blood product requirements, or related morbidities.
  • Rabieyan M., Safdari R., Rahimkhani M., Sharifian R., Molaeezadeh A Pages 33-41
    Background And Aim
    The risk of infectious diseases in laboratory's personnel is high and several factors can increase these risk. Some of these factors are general, such as burning (with stray acid and base) and electric shock hazards. Which are not exclusive for laboratories. In other hand some several risk factors such as burning liquids are exclusive for laboratories. And there is limited information available about them.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was designed to evaluate accidental exposures of all laboratories personnel of Teaching Hospitals of Tehran University of Medical Sciences during 2004- 2005. We selected 416 laboratories personnel's in 15 different teaching hospitably TUMS for our study. The data were collected using a questionnaire and SPSS software was applied for data analysis.
    Results
    There was no significant association between accidental exposures with gender (p=0.51), educational level (p=0.11) and age (0.09) of laboratories personnel. But, accidental exposures were lower among those who had job experience between 5 to 10 years (p<0.05) compare to less than 5 years or more than 10 years job experience.
    Conclusions
    Although age, gender and educational level of laboratories personnel did not influence their exposure to laboratory's accidents, little or extensive job experience may increase accidental exposures among them.
  • Naghipour, Azadeh F., Dargahi H., Ghazi Mir Saeid Sdj, Hasanzadeh M., Khansari J Pages 42-49
    Background And Aim
    Creation of knowledge management (KM) and efforts to use it in the university research programs shows the university society activity to enhance intellectual qualities and improve this effectiveness of the universities on the development and advancement in the countries. The objective of present study was to evaluate the status of organizational culture and structure for implantation of KM in the central libraries of the medical science universities in Iran.
    Materials And Methods
    The present work is an applied research and descriptive-analytic study. The survey population consisted of 80 people who were directors or managers of 29 central libraries in medical science universities. Data collection method was used based on the questionnaire. The validity was checked by researchers and reliability Cronbach's alpha (>0.7). The data & information were analyzed with descriptive statistics and independent t-test by SPSS software package ver. 15.
    Results
    The findings showed that the status of "organizational structure" of KM in these libraries was intermediate, whereas "organizational culture" was in the suitable status. Also in the libraries in which decentralization, revision in knowledge sharing process and Internal Network for knowledge sharing is adopted, higher organizational culture as compared with other libraries, and have significant differences in them (p<0.05).
    Conclusions
    The result of present work is a proof for willingness and propensity of the Iranian librarians and their managers in the process of knowledge sharing and utilization of KM is at the proper level. Therefore, the authorities should provide the necessary structures and other complementary backgrounds for the utilization of KM in Iranian university libraries.
  • Shokranehnanehkaran F., Mohammadhassanzadeh H., Salmaninodooshan E Pages 50-66
    Background And Aim
    One of the main criteria in scientometric evaluation of the medical sciences universities is the number of published articles in the journals that have high Impact Factor (IF). The IF is an indicator to evaluate the journals. Many shortcomings of IF were revealed. This review aims to bring out the challenges of IF and the related solutions of them.
    Materials And Methods
    Required literatures for this review were collected by searching in related databases such as Web of Science (WOS), Scopus, Google Scholar, and also Google search engine as well as SIGMetrics Discussion Group. Determined search strategy limits search to exact phrase and synonyms. Results selected considering relevancy. The review covers the literatures published between 1972- 2007.
    Results
    We found at least 18 shortcomings of IF which reduce the efficacy of this indicator. In addition, they stated some solutions versus the shortcomings; however, there is no suggested resolution for some of the shortcomings.
    Conclusions
    Considering the shortcoming of IF, however it could not be ignored because of its accessibility and ease of use. Solely, IF cannot solve the researcher's problem of qualified journal selection. Such solution needs awareness about IF challenges. Reader's judgments and journal clubs are valuable qualitative ways, which can help IF in the evaluation of journals.
  • Valinejadi A., Azadeh F., Horri A., Shams Ardekani Mr, Amirhosseini M Pages 67-74
    Background and Aim
    Unified Medical Language System (UMLS) is an extensive ontology of biomedical knowledge developed and maintained by U.S. National Library of Medicine (NLM). Traditional Iranian Medicine (TIM) does not have any position in the structure of metathesaurus of UMLS. The main aim of this study was designing a scheme of TIM cluster's crotch mapping in the structure of metathesaurus of UMLS. Moreover, the TIM position and its proportion in the domain of vocabulary and concepts of universal medical knowledge was another aim of this study.
    Materials And Methods
    System analysis was the method of this study. To investigate structure of UMLS metathesaurus, and to survey lacking of TIM cluster's crotch, we applied UMLS Knowledge Source (KS) by using inductive, deductive, inductive-deductive approaches.
    Results
    One Concept Unique Identifier (CUI); two synonym terms with Lexical Unique Identifier (LUI), L0025131 and L6330122; two ancestor and parent concept; nine concepts which with TIM crotch were the child concepts of two ancestor and parent; eighteen sibling concepts; six narrower; and five other related found concepts were identified for the proposal TIM crotch mapping in metathesaurus of UMLS. In addition, we found the "Biomedical Occupation or Discipline" semantic type assigned to it.
    Conclusions
    Current domain of metathesaurus of UMLS does not represent complete and formal domain and position of TIM. Therefore, this metathesaurus needs to depict a domain and position for TIM.
  • Abdollahi A., Mollaie E., Roohi G Pages 75-80
    Background And Aim
    The Prevalence of AIDS is increasing in the World. To prevent, most scientists believe in public education. It seems that the quality of learning extensively depends on the quality of education. Since teaching method is one of the most important factors, we decided to compare the effect of three methods on the level of knowledge abut AIDS among high school students in Gorgan, northern Iran.
    Materials And Methods
    This pre-excremental study was carried out on 88 randomly selected junior high school students in Gorgan, Iran. The subjects were asked to fill out the questionnaire before and after the two-week treatment. The data were analyzes by t-test and Tooki Test.
    Results
    There was no significant different between control and pre and pamphlet group. While in both lecture group and combined group (lecture and pamphlet), the difference was significant. Using Tooki test, the difference between control and lecture group and between control and combined group was significant (P<0.05).
    Conclusions
    In order to increase the student's knowledge about AIDS, According lecture method accompanying with pamphlet is one of the best procedures.