فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هفتم شماره 8 (پیاپی 104، آبان 1388)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هفتم شماره 8 (پیاپی 104، آبان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شیوع سرطان درجای مجاری پستان در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران: بررسی 2244 مورد
    حمیدرضا خلخالی، ابراهیم حاجی زاده، انوشیروان کاظم نژاد، علی غفاری مقدم صفحه 14
  • شیوا نعمتی، نرگس زارع مهرجردی، حسین بهاروند * صفحه 527

    از مهمترین سلول های بنیادی Stem cells بزرگسالان که امروزه توجه اکثر محققین را به خود جلب کرده است می توان به سلول های بنیادی مزانشیمی Mesenchymal stem cells اشاره کرد. سلول های بنیادی مزانشیم در ترمیم بافت هایی با منشاء مزانشیمی شرکت می کنند و البته این سلول ها به عنوان سلول های حمایت کننده برای سلول های هماتوپویتیک در مغز استخوان نیز هستند. این سلول ها برای اولین بار توسط Friedenstein و Petrakova از مغز استخوان رت به دست آمدند. در دسترس ترین منبعی که برای استفاده از این سلول ها پیشنهاد می گردد همان مغز استخوان است، گرچه این سلول ها از منابع دیگری نیز قابل جداسازی هستند. جداسازی، تکثیر به نسبت راحت آنها از مزایای استفاده از این نوع سلول هاست. علاوه بر این، اکثر مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این سلول ها توانایی گریز از سیستم ایمنی را دارند و پاسخ ایمنی را مهار می کنند که هر دوی این ویژگی ها از نکات مهم در پیوند

  • سیما سبزه خواه، غلامحسن واعظی، اعظم بختیاریان، ابوالفضل سالاریان زاده*، محمد زارع حقیقی صفحه 535

    ترس Fear یک پاسخ کامل بدن شامل پاسخ عقلانی، هیجانی و فیزیولوژیک به تحریکی که توسط سطح خودآگاه یا ناخودآگاه ما به عنوان یک عامل آزاردهنده یا تهدیدکننده درک و دریافت می شود. این پاسخ به عنوان یک مکانیسم حفاظتی عمل می کند که باعث وفق دادن و سازگاری فرد، یا تعدیل عامل تهدیدکننده می شود و بسته به نوع، قدرت، مدت تحریکات، درجات مختلفی داشته و با مشخصات هر فردی تغییر می کند. در جوامع گوناگون بشری با پیشرفت بهداشت از یک طرف و صنعتی شدن کشورها از طرف دیگر روز به روز فراوانی بیماری های عفونی کمتر شده و بیماری های جدیدی توسعه می یابند، از جمله بیماری های رواج یافته اختلالات عصبی و روانی که بر اثر استرس ها و ترس های که فرد به صورت حاد و مزمن در زندگی روزمره با آن دست و پنجه نرم می کند. مطالعات نشان می دهد نورون های دوپامینرژیک اثرات مهمی در تحریک ترس دارند.

  • لیلا دردایی القلندیس، رضا شاهسونی، اردشیر قوام زاده، مهرداد بهمنش، الهام اصلانکوهی، کامران علی مقدم، سیدحمیدالله غفاری صفحه 542
    بسرطان معده اولین سرطان بدخیم کشنده در ایران به شمار می رود. علی رغم پیشرفت های درمانی جدید برای درمان سرطان معده، گسترش تومور از طریق سیستم گردش خون و مغزاستخوان به اندام های دورتر، اصلی ترین علت مرگ و میر در این افراد محسوب می شود. بنابراین نیاز فوری برای ایجاد روش های حساس جهت تشخیص سلول های توموری پخش شده در خون محیطی PB و مغز استخوان BM بیماران مبتلا به سرطان معده وجود دارد. در این بررسی آینده نگر از Carcino Embryonic Antigen به عنوان تومور مارکر و از Glyceraldehyde 3-Phosphate Dehydrogenase به عنوان کنترل داخلی برای تشخیص و تعیین مقدار سلول های توموری پراکنده شده در نمونه های PB و BM 35 فرد مبتلا نسبت مرد به زن:20 به 15 میانگین سنی: 50 سال محدوده سنی: 75-30 به سرطان معده استفاده شده است. RNA کل از رده سلولی سرطان معده AGS استخراج و قطعات ژنی CEA و GAPDH توسط رونویسی معکوس سنتز شدند.
  • حسن جلایی خو، منوچهر کیهانی، ابوالفضل یوسفیان صفحه 549
    لوسمی سلول مویی Hairy cell leukemia از اختلال لنفوپرولیفراتیو مزمن سلول B است که اولین بار در سال 1958 توصیف شده است. این بدخیمی نادر بوده و تنها دو درصد لوسمی ها را در غرب تشکیل می دهد. این بیماری به طور عمده در جنس مذکر و افراد مسن بروز می کند. اسپلنومگالی، پان سیتوپنی و مشاهده لنفوسیت های دارای زوائد مویی شکل در خون محیطی از ویژگی های لوسمی سلول مویی محسوب می شوند. هپاتومگالی قابل توجه به ندرت مشاهده شده و لنفادنوپاتی محیطی قابل لمس نیز رایج نمی باشد. اکثر بیماران، سلول های مویی دارای فعالیت اسید فسفاتازی مقاوم به تارتارات TRAP می باشند. در بررسی ایمونوفنوتایپیک سلول های مویی خصوصیات سلول های نسبتا بالغ B را نشان می دهند. آنتی ژن های مربوط به لنفوسیت های B شامل CD19، CD20، CD22 توسط سلول های نئوپلاستیک بیان می شوند. معمولا CD11c نیز بیان قوی دارد.
  • ابوطالب بیگی، هدی طبرستانی، اشرف معینی، فریبا زرین کوب، میترا کاظمی پور، آرش هادیان امری صفحه 556
    خونریزی پس از زایمان Postpartum Hemorrhage یکی از علل مهم مرگ و میر در دوران پس از زایمان می باشد. کنترل فعال خونریزی با استفاده از یک داروی یوتروتونیک سبب کاهش میزان خونریزی واژینال بعد از زایمان، می شود. خونریزی به دنبال زایمان اغلب از ناحیه لانه گزینی جفت و یا آسیب به سیستم تناسلی می باشد. خونریزی پس از زایمان در واقع توصیف یک واقعه می باشد نه تشخیص آن. بایستی علل ایجادکننده شناسایی شود و در جهت توقف آن اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود. طبق مطالعات انجام شده، خونریزی پس از زایمان را معادل از دست دادن ml500 یا بیشتر از حجم خون در مرحله سوم زایمان می دانند. هرچند نیمی از بیماران شامل این تعریف می شوند و میزان خونریزی آن ها ml500 یا حتی بیشتر می باشد آن چه ما از میزان خونریزی تخمین می زنیم عموما تنها نیمی از میزان واقعی خون از دست رفته می باشد
  • جلال درخشنده، کوروش فولادساز، فریدون حیدرپور * صفحه 562

    کاتاراکت Cataract در افراد مسن به عنوان یک مشکل بینایی مهم مطرح است و هزینه های هنگفتی را بر سرویس های سلامت بسیاری از کشورها تحمیل می نماید. در انگلستان و امریکا در دهه منتهی به سال 1985 میزان عمل جراحی کاتاراکت در حدود 65% افزایش یافته است و در دهه قبل از آن، این افزایش در ایالت متحده به میزان 177% بود، به طوری که یک میلیون عمل جراحی کاتاراکت به تنهایی در سال 1985 در امریکا صورت گرفت. کل تعداد نابینایان هند در حدود 12 میلیون نفر تخمین زده می شود، در کل میزان شیوع نابینایی در هند در حدود 49/1% می باشد که حدودا 8% از میزان نابینایی به کاتاراکت پیری مربوط می گردد. کاتاراکت مرتبط با کهولت سن موجب بروز کوری و صدمات بینایی در سرتاسر دنیا می گردد. علی رغم تلاش های بسیار برای قابل دسترس نمودن اعمال جراحی با کیفیت بالا، جهت مشکلات منتجه از دستگاه بینایی، هنوز به طور فزاینده ای بیمارانی که از این مشکل رنج می برند، به علت کاتاراکت کور می شوند.

  • سوده ثاقب، محمدکاظم طرزمنی، رضاجواد رشید، افشار زمردی، مرحوم ابوالفضل بهلولی صفحه 569
    پیوند کلیه Renal transplant در سال های اخیر سریعا رشد کرده است و به دلیل افزایش نیاز به دهنده، از دهندگان زنده بیشتر استفاده می شود. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام کلیه دهنده زنده نفرکتومی شود، بسته به پروتکل هر سرویس جراحی متفاوت است ولی آناتومی عروقی ساده تر و بدون آنومالی از مهمترین دلایل انتخاب یک کلیه است. در مواردی که این عمل با استفاده از جراحی آندوسکوپیک و لاپاروسکوپی انجام می شود، کلیه چپ با توجه به سهولت دسترسی جراحی ارجح است، زیرا ورید کلیوی بلندتری داشته و شریان کلیوی پشت وریداجوف تحتانی نیست. در سایر موارد سعی می شود که نفرکتومی در سمتی که آناتومی عروقی ساده تر است انجام شود تا عوارض عروقی جراحی کمتر شود. نفرکتومی در دهنده زنده نیاز به بررسی دقیق آناتومی عروق کلیه دارد. بنابراین تصویربرداری کلیه یک مرحله اساسی در ارزیابی کلیه دهنده زنده می باشد.
  • رضا شهریار کامرانی، سعیدرضا مهرپور *، رامین حاج زرگرباشی، مریم طباطباییان صفحه 574

    اولین بار در سال 1910 بیماری به نام لوناتومالاسی توسط Kienbock شرح داده شد. تئوری آقای کین باخ این بود که وارد شدن تروما به مچ دست موجب از دست رفتن جریان خون به استخوان لونیت شده و موجب شکستگی، اسکلروز و کلاپس استخوان لونیت می شود. گرچه سیر طبیعی این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نیست اما همانگونه که آقای Lichtman در مقاله خود آورد، این بیماری مراحل خود را به ترتیب طی می کند تا به استئوآرتریت مچ دست منتهی شود. نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که این بیماری در صورت عدم درمان در نهایت موجب تخریب مفاصل مچ دست و آرتروز و از دست رفتن حرکات مچ دست می شود. درمان بیماری کین باخ به کمک آقای Hulten پیشرفت زیادی کرد. او برای اولین بار در سال 1928 ارتباط بین بیماری کین باخ و کوتاهی استخوان اولنا نسبت به رادیوس را شرح داد و به این ترتیب اعمال جراحی شامل کوتاه کردن استخوان رادیوس و یا بلند کردن استخوان اولنا شرح داده شد.

  • صنمبر صدیقی، فرخ تیرگری، جهانگیر رافت، محمدعلی محققی، سمیه صفوی، ساقی وزیری صفحه 579
    لنفوم ها گروهی از بیماری های بدخیم با منشاء از سلول های لنفاوی (لنفوسیت ها) هستند و سومین تومور شایع اطفال و پنجمین در بالغین را تشکیل می دهند. بررسی این تومور شایع در سال های اخیر از طرفی به واسطه افزایش شیوع در آمریکا، اروپا و آسیا و ارتباط آن با عوامل عفونی مختلف از جمله ویروس HHV8، HIV، EBV ویروس هپاتیت و هلیکوباکترپیلوری مورد توجه خاص قرارگرفته است و از طرفی به علت تغییراتی که درروند تشخیص و درمان به وجود آمده است اهمیت می یابد. درگذشته لنفوم ها اساسا بر پایه مرفولوژی سلولی یا مشخصات سلولی و تا حدی تظاهرات بالینی از جمله تقسیم بندی “working formulation” طبقه بندی می شدند. در سال 1994 این روش های طبقه بندی لنفوم جای خود را به روش REAL سپرد. اگرچه هریک از نئوپلاسم های لنفوئید مرفولوژی خاص خود را دارد، ولی چالش های زیادی در تشخیص انواع لنفوم با روش آسیب شناسی معمول موجود است.
  • حمیدرضا خلخالی، ابراهیم حاجی زاده *، انوشیروان کاظم نژاد، علی غفاری مقدم صفحات 585-591
  • آذر حدادی، سینا مرادمند بدیع، مریم رهام، مهرناز رسولی نژاد، ناهید میرزایی صفحه 592
    آلودگی به ویروس نقص ایمنی انسان Human Immuno- deficiency Virus، در حال حاضر به یک پاندمی تبدیل شده است و بیش از 33 میلیون نفر را درگیر کرده است و موجب سالانه بیش از دو میلیون مرگ در سطح جهان می شود. در ایران نیز طبق آخرین آمار سال 1388موارد ابتلاء به HIV/AIDS، 19774 نفر و موارد ابتلا به ایدز 1975 نفر می باشد. در بیماران مبتلا به HIV، قلب یکی از ارگان هایی است که تحت تاثیر قرار می گیرد و مطالعات اخیر نشان می دهند که 66%-45% افراد آلوده به HIV دچار درگیری قلبی می باشند. در حال حاضر با مصرف دارو های ضد رترو ویروس، میزان بقاء بیماران HIV مثبت افزایش یافته است و یکی از مشکلات این بیماران مسایل مرتبط با افزایش سن می باشد، از جمله بیماری های مرتبط با افزایش سن، مسائل قلبی- عروقی می باشد. بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که امروزه، بیشتر با تظاهرات قلبی آنان روبرو شویم.
|
  • Nemati Sh, Zare Mehrjerdi N., Baharvand H Page 527

    Human bone marrow mesenchymal stem cells (hMSCs) can differentiate into several types of mesenchymal cells, including osteocytes, chondrocytes, and adipocytes, but can also differentiate into non-mesenchymal cells, such as neural cells, under appropriate experimental conditions. Until now, many protocols for inducing neuro-differentiation in MSCs in vitro have been reported. In this study, we induced differentiation into neural phenotype in the hMSCs population by new protocol. In this treatment, hMSCs could express neural markers more than other reports, associating with remarkable morphological modifications

  • Sabzehkhah S., Vaezi Gh.H., Bakhtiarian A., Salarian A., Zare Haghighi M Page 535

    Dopaminergic is the most important neurotransmitter is fear. The dopaminergic mesolimbic pathway has essential role in excitable behavior, and it’s role in Parkinson disease. The aim of this research in study, the effect of dopaminergic pathway in fear response. The elevated plus maze was used in combination with the percentage of time spent in the open arms of the maze (OAT%) and the percentage of entries into the open arms (OAE%) to measure fear. Increases in the OAT% and OAE% indicate an anxiolytic effect (reduction in anxiety), whereas decreases in the OAE% and OAT

  • Dardaei Alghalandis L., Shahsavani R., Ghavamzadeh A., Behmanesh M., Aslankoohi E., Alimoghadam K., Ghaffari S Page 542
    Gastric adenocarsinoma is the first leading fatal malignancy in Iran. Despite advances in novel therapeutics approaches for gastric cancer (GC) patient, tumor dissemination via blood stream to distant organ is still the major cause of death. Therefore, there is urgent need to establish sensitive methods for early detection of disseminated tumor cells in peripheral blood (PB) and bone marrow (BM) specimens of gastric cancer patients. In the present study, we use Carcinoma Embryonic Antigen (CEA) as a tumor marker and Glyceraldehyde 3-Phosphate Dehydrogenase (GAPDH)
  • Jalaee Khoo H., Keihani M., Yousefian A Page 549
    Hairy cell leukemia (HCL) is a rare B-cell neoplasm that comprise approximately 2% of all lymphoid leukemias. Over the past 20 years splenectomy was the only effective therapy but with the advent of purine analogues such as cladribine, splenectomy has been limited to certain situations. After cladribine therapy most patients achieve complete and durable remission. The aim of this study was to compare effectiveness of splenectomy and cladribine in Iranian patients with HCL and also to evaluate the clinical and laboratory features of patients at diagnosis. 50 patients with the diagnosis of HCL enrolled to our study. The male to female ratio was 3:1, and the median age at diagnosis was 50 years
  • Beigi A., Tabarestani H., Moini A., Zarrinkoub F., Kazempour M., Hadian Amree A Page 556
    Postpartum hemorrhage is a major cause of maternal mortality and morbidity. It has been identified that active management of third stage of labor is an effective way in preventing postpartum hemorrhage. This randomized controlled trial was conducted to compare sublingual misoprostol versus intravenous oxytocin in the management of postpartum hemorrhage in nulliparous women. In this randomized controlled trial conducted in Arash hospital from 2006 to 2009, Five hundred forty two nulliparous pregnant women were enrolled. They were randomized to receive either 400 microgram sublingual misoprostol or 20 IU oxytocin intravenously, immediately after the birth of newborn
  • Derkhshandeh J., Fooladsaz K., Heydarpour F Page 562

    Dietary antioxidant vitamins, in particular vitamin C, can play a role in preventing the onset or progression of age-related visual impairment. The aim of this study was to determine the plasma ascorbic acid levels in normal individuals and in senile cataract patients. The test group included fifty cataract patients, while the control group members were selected among medical staff and patients’ companions after age matching with test group. The use questionnaire contained age, sex and location of residency. Five milliliter of drawn blood centrifuged and plasma ascorbic acid level was measured by spectrophotometry. Statistical analysis of plasma ascorbic acid concentrations were done using paired t-test

  • Sagheb S., Tarzamni Mkt Javadrashid R., Zomorodi A., Bahluli A Page 569
    In kidney transplantation decision about the proper kidney donation is different between surgeons, but simple vasculature anatomy and a kidney without abnormalities are the most important reasons of choosing a kidney. Therefore complete assessment of renal vessels of a live donor with noninvasive techniques is a necessity for nephrectomy. For delineation of the kidney vasculature anomalies and urinary system abnormalities, Multi-Detector CT seems to be excellent method for evaluation. In this study 59 live donors were assessed with Multi-Detector CT Angiography.
  • Shahriar Kamrani R., Mehrpour Sr, Hajizargarbashi Sr, Tabatabaeyan M Page 574

    Kienbock disease is characterized by avascular necrosis of the lunate bone. Without treatment, it is usually progressive. While many factors may predispose to Kienbock's disease, it is likely caused by a combination of repetitive loading, vascular risk and mechanical predisposition. Treatments therefore have been designed to decrease compressive loading of the lunate, to prevent lunate collapse, and to allow lunate revascularization. There has been suggested different treatments, no treatment has ever been proved successful and the rate of surgical complication is relatively high. In this study we performed a new surgical method in the treatment of Kienbock disease

  • Sadighi S., Tirgary F., Raafat J., Mohagheghi Ma, Safavi S., Vaziri S Page 579
    Diffuse large B Cell lymphoma (DLBCL) is the most common subtype of non-Hogkin lymphoma (NHL). We performed a retrospective study of patients with de novo DLBCL treated in the Medical Oncology department of Cancer Institute of Iran, Tehran to assess the clinicopathologic and immunohistochemistry correlation and prognosis of the patients. World Health Organization (WHO) classification was used to reexamine 1470 biopsy specimens related to the years 1985-2006. After excluding five cases of T Cell large cell lymphoma, 50 Patients diagnosed as DLBCL. Median age of the patients was 45.5(20-85) years: 60% were male and 30% had primary extranodal disease
  • Khalkhali Hr, Hajizadeh E., Kazemnezad A., Ghafari Moghadam A Pages 585-591

    Although the short-term results of kidney transplantation have improved greatly during the past decades, the long-term results have not improved according. Graft loss due to chronic allograft dysfunction (CAD) is a major concern in renal transplant recipients (RTRs). There is little data about disease progression in this patient population. In this paper, we investigated history of kidney function as the pattern, waiting time and rate of pass from intermediate stages in RTR with CAD. In a single-center retrospective study, 214 RTRs with CAD investigated at the Urmia University Hospital urmia

  • Hadadi A., Moradmand Badie S., Roham M., Rasulinejad M., Mirzai N Page 592
    One of the clinical manifestations of Human Immunodeficiency Virus (HIV) infected patients is cardiovascular disorder. The aim of this study was to evaluate the prevalence of cardiovascular disorders in HIV infected patients for the beginning treatment of these patients and reducing mortality and morbidity in these patients. This cross-sectional study was performed on 134 HIV infected patients who referred to Imam Khomeini hospital, Tehran University of Medical sciences, Tehran Iran during years 2007-2008. Demographic characteristics, history of smoking and opium addiction, antiretroviral therapy, class of drugs and duration of consumption were recorded. After completion of physical examination