فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی پارس
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 9، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم رودباری، شهلا رودبار محمدی، فاطمه قاسمی سخا، منیره حاجی مرادی، مجتبی تقی زاده ارمکی، محمود وحیدی صفحه 1
    مقدمه
    گونه های کاندیدا قارچهای فرصت طلبی هستند که دربیماران با نقص ایمنی، بیماری های قارچی مهاجم را سبب می شوند. زعفران گیاهی بااثرات درمانی متعدد از قبیل فعالیت ضد قارچی مطرح است. دراین تحقیق اثرات ضد قارچی عصاره الکلی و سافرانول گیاه زعفران بر رشد کاندیدا آلبیکنس و دابلینینسیس ارزیابی شد.
    مواد و روش کار
    عصاره الکلی وسافرانول زعفران باروش میکرودایلوشن برروی کاندیدا آلبیکنس و دابلینینسیس اثر داده شد. بدین منظور غلظتهای 500 و250و125و... میلکروگرم درمیلی لیتر ازعصاره الکلی زعفران وغلظتهای25و12و25/6 میکروگرم درمیلی لیتر ازسافرانول تهیه و بر تعداد مشخصی از دوگونه کاندیدا اثر داده شد. تست حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC)و حداقل غلظت کشندگی (MFC)درمحیط سابورو ارزیابی شد.
    یافته ها
    میزان حداقل غلظت مهارکنندگی عصاره الکلی کلاله زعفران برای کاندیدا آلبیکنس 250 میکروگرم در میلی لیتر و برای کاندیدا دابلینینسیس 125 میکروگرم درمیلی لیتر بود وMFC برای کاندیدا آلبیکنس 500 میکروگرم درمیلی لیتر وبرای کاندیدا دابلینینسیس125 میکروگرم درمیلی لیتر است. همچنین حداقل غلظت مهارکننده سافرانول زعفران برای کاندیدا آلبیکنس 5/12 میکروگرم درمیلی لیتر و برای کاندیدا دابلینینسیس 25/6 میکروگرم درمیلی لیتر بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بنظر می رسد عصاره الکلی وسافرانول رشد دوگونه کاندیدا آلبیکنس و دابلینینسیس را مهار میکنند، اما سافرانول اثرات ضدقارچی قویتری نسبت به عصاره زعفران داشته وکاندیدا دابلینینسیس نیز ازکاندیدا آلبیکنس حساستر است. بنابراین عصاره الکلی کلاله وسافرانول زعفران بعنوان مهار کننده های رشد کاندیدا دردرمان عفونتهای قارچی مطرحند.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا دابلینینسیس، عصاره الکلی کلاله و سافرانول زعفران، اثرات ضد قارچی
  • کمال الدین عابدی، محسن زارع، ابوالفضل برخورداری، غلامحسین حلوانی صفحه 10
    مقدمه
    استرس شغلی و نارضایتی از کار تاثیر مستقیم بر میزان وقوع حوادث کاری و رفتارهای ناایمن افراد دارد. امروزه محققان در صدد یافتن ارتباط بین استرس شغلی و سلامتی روانی، استرس شغلی و رضایت از شغل و هم چنین استرس شغلی و وقوع حوادث می باشند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل ایجاد کننده استرس و سنجش شدت آنها وهم چنین میزان رضایت از کار در بین کارگران یکی از صنایع بزرگ و ارتباط آن با بروز حوادث کاری و فاکتورهای فردی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی بوده که به صورت مورد- شاهدی انجام گرفته است. جمعیت مورد مطالعه را 320 نفر از کارگران یکی از صنایع تشکیل می دادند. هر کدام از افراد جامعه مورد پژوهش 4 پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، تعیین منابع استرس زا، واکنش در برابر استرس شغلی و رضایت شغلی را تکمیل نمودند. برای انجام آزمون آماری از آزمونهای ANOVA و کای اسکوئر استفاده گردید.
    نتایج
    میانگین امتیازات منابع استرس و واکنش در برابر استرس در افراد جوان بیشتر از افراد مسن بود اما در بین رضایت شغلی گروه های مختلف سنی اختلاف وجود نداشت. بین رضایت شغلی دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری یافت نگردید. همچنین مشخص گردید که افراد مجرد استرس بیشتری در مقایسه با افراد متاهل داشتند و اثر ورزش بر استرس مفید و مثبت ارزیابی شد.
    نتیجه گیری
    استرس و رضایت شغلی دارای همبستگی با یکدیگر بوده و عدم وجود رضایت شغلی می تواند سبب افزایش استرس و همچنین وجود ارتباط بین آنها با حوادث و فاکتورهای فردی گردد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، رضایت شغلی، حوادث غیر مرگبار، فاکتورهای فردی
  • احمد رضا عسکری، مسعود رودباری، محمدحسن رحمانی صفحه 21
    مقدمه
    تمرینات مک انزی پیشنهاد شده برای ستون فقرات کمری شامل فلکسیون واکستانسیون در و ضعیت ایستاده و تمرینات فلکسیون و اکستانسیون در وضعیت خوابیده می باشند که بیش از 20 سال است که برای درمان کمر درد استفاده می شود. اثرات قلبی عروقی تمرینات مک انزی که در وضعیت خوابیده انجام می شوند بخوبی شناخته شده اند. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین کردن اثرات قلبی عروقی چهار تمرین مورد استفاده در تمرینات مک انزی است. مواد و
    روش
    مطالعه دراین مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی بدون شاهد از نوع قبل و بعد بوده و از بهمن 84 تا شهریور 85 صورت گرفته است 72 زن و مرد بدون بیماری قلبی عروقی یا قلبی ریوی که نمونه هایی از افراد مستعد به کمر درد بودند جهت انجام مطالعه انتخاب شدند. 36 زن و 36 مرد پس از محاسبه شاخص توده بدن به سه گروه لاغر، طبیعی و چاق تقسیم شدند و هر یک از آنها در طی چهار روز متوالی یکی از تمرینات مک انزی را انجام دادند. نمونه ها دوره های 10 تایی، 15 تایی و 20 تایی از تمرینات فوق را با 20 دقیقه استراحت بین دوره ها انجام دادند. ضربان قلب، فشار خون و ملاک کارکرد عضله قلب قبل و بعد از هر دوره از تکرار تمرینات اندازه گیری شد.
    یافته ها
    بعد از انجام یک ست 10 تایی از تمرینات فلکسیون و اکستانسیون در وضعیت خوابیده، تغییرات همو دینامیکی بیشتر از تمرینات فلکسیون و اکستانسیون در وضعیت ایستاده بود که این تغییرات در ست های 15 تایی و 20 تایی بیشتر خود را نشان می داد. در ست های 20 تایی فعالیتهای همو دینامیکی در میان گروه های مختلف متفاوت است بدین صورت که درتمرین فلکسیون در خوابیده بیشتر ازاکستانسیون در خوابیده، اکستانسیون در خوابیده بیشتر ازفلکسیون در ایستاده و فلکسیون در ایستاده بیشترازاکستانسیون در ایستاده است. همچنین تغییرات همو دینامیکی در مردها بیشتر از زنها و در افراد چاق بیشتراز افراد طبیعی و لاغر می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    تمرینات مک انزی پیشنهاد شده برای ستون فقرات کمری دارای تاثیرات قلبی عروقی در افراد سالم بدون ناراحتی های قلبی عروقی و قلبی ریوی هستند. این تاثیرات نسبت به کار قلب مهم می باشند. بنابر این زمانیکه این تمرینات به بیماران داده می شود باید یک ارزیابی از فاکتورهای خطر قلبی ریوی آنها انجام شود و ضربان قلب و فشار خون آنها در طی تمرین اندازه گیری شود.
    کلیدواژگان: تمرینات مک انزی، فشار خون، ضربان قلب، ملاک کارکرد عضاه قلب، کمر درد، تکرار
  • محمد هاشم عبدی، صدیقه نجفی پور، سعید حمیدی زاده، فرزاد جمالی، ندا پورنوروز صفحه 30
    زمینه و هدف
    آسیب های تصادفی ناشی از فرو رفتن اجسام نوک تیز و برنده از مهم ترین خطرات تهدید کننده کارکنان درمانی به شمار می رودکه می تواند باعث انتقال پاتوژن های عفونی از جمله ویروس هپاتیت BC و ایدزشود. این پژوهش با هدف تعیین فراوانی آسیبهای ناشی از وسایل نوک تیز در کارکنان درمانی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی- مقطعی برروی 298 نفر از کارکنان درمانی شاغل در بیمارستان های پیمانیه و مطهری جهرم انجام شد. اطلاعات ازطریق پرسشنامه جمع آوری شد و با کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 3/47 درصد از کارکنان، دچار آسیب شغلی ناشی از اجسام نوک تیز شده بودند که کارکنان پرستاری با 3/ 50 درصد بیشترین سابقه آسیب را داشتند. 4/44 درصداز موارد آسیب با سر سوزن بوده است و بیش ترین موارد بروز آسیب در بخش اتاق عمل (7/27 درصد)بود. بیش ترین میزان آسیب (56 درصد) مربوط به شیفت صبح بوده همچنین 3/92 درصد از کارکنان علیه هپاتیت B واکسینه شده بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان بالای آسیب ناشی از فرورفتن اجسام نوک تیز، برنامه ریزی در راستای اقدامات پیشگیرانه و برگزاری دوره های آموزشی مناسب جهت کاهش میزان آسیب شغلی در کارکنان درمانی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آسیب، وسایل نوک تیز، کارکنان درمانی
  • صفر زارعی، محمد پوراحمدی، شیوا بیی زاده صفحه 39
    کشورهای مختلف، متفاوت است و در داخل کشورها در مناطق مختلف نیز متفاوت گزارش شده است. این مطالعه به منظور تعیین شیوع پرفشاری خون و عوامل مرتبط با آن در شهر جهرم انجام گرفت تا بتوان از نتایج کسب شده در ارتقاء سلامت جامعه استفاده کرد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق، 1374 نفر (757مرد و 617 زن) در یک مطالعه تحلیلی- مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. سن افراد مورد بررسی، بین 30 تا 59 سال بود. روش نمونه گیری به صورت طبقه بندی دو مرحله ای بود و از هر خانوار، یک نفر بصورت تصادفی انتخاب شد. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه و معاینه بالینی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و دستگاه فشارسنج جیوه ای بود.
    یافته ها
    9/31 درصد نمونه ها دارای پرفشاری خون دیاستولیک و 5/26 درصد دارای پرفشاری خون سیستولیک بودند. با استفاده ازآزمون مربع کای نشان داده شدکه بین پر فشاری خون و عوامل مرتبط با آن ارتباط معنی داری وجود دارد (P)
  • نیما حسینی جزنی، همایون بابازاده، حمیدرضا خلخالی صفحه 48
    مقدمه
    اسینتوباکتر، یکی ازباکترهای بیماری زای فرصت طلب و از مهم ترین عامل ایجادکننده عفونت های بیمارستانی محسوب می شود. با توجه به این که این باکتری نسبت به اغلب آنتی بیوتیک های رایج دردرمان مقاوم است، لذا درمان عفونت های ناشی از آن بسیار مشکل است. مطالعات مختلف حاکی از تاثیرنسبی سیپروفلوکساسین برروی اسینتوباکتراست. به علاوه تعیین میزان حساسیت نسبت به سیپروفلوکساسین درگونه های مختلف اسینتوباکتر در طراحی درمان موفق عفونت های ناشی از باکتری مذکور بسیار مهم است. هدف از بررسی حاضر، مطالعه میزان مقاومت اسینتوباکتر نسبت به آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین وبرخی از آنتی بیوتیک های مطرح در درمان است.
    مواد و
    روش مطالعه
    دراین بررسی مقطعی- توصیفی، 48 ایزوله باکتریایی ازنمونه زخم های سوختگی عفونی شده جمع آوری و با روش های استاندارد باکتریولوژی جداسازی وشناسایی شدند. پس ازشناسایی، آزمایش آنتی بیوگرام به منظور تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها انجام شد. میزان مقاومت ایزوله های اسینتوباکتر نسبت به آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین با روش رقیق سازی دارو درمحیط کشت مایع تعیین شد.
    یافته ها
    . کلیه ایزوله های اسینتوباکتراز گونه بومانی تشخیص داده شدند. میانگین حداقل غلظت کشنده سیپروفلوکساسین برای کلیه ایزوله ها 1/33±9/37 میکرو گرم در سی سی بود. میزان مقاومت ایزوله ها نسبت به آنتی بیوتیک های پیپراسیلین 9/88%، جنتامیسین 8/70%، اوفلوکساسین 8/95%، سفتی زوکسیم 75%، سفالوتین 4/60%، تیکارسیلین7/93%، کانامایسین 8/95%، ایمی پنم 6/14%، آمیکاسین52 %، کوتری موکسازول 1/79%، سفازولین 100% وکاربنی سیلین 7/93% بود. کلیه ایزوله های تحت بررسی نسبت به آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین مقاوم بودند.یافته ها نشان دهنده مقاومت چندگانه دارویی در ایزوله های تحت بررسی بود.
    بحث و
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل بار دیگر اهمیت ظهور ایزوله های اسینتوباکتر مقاوم به درمان ومشکلات جدی درزمینه درمان آنتی بیوتیکی عفونت های ناشی از آن را مورد تاکید قرار می دهد و نشان می دهند که ایزوله های اسینتوباکتر مقاوم نسبت به سیپروفلوکساسین،عمدتا نسبت به چندین آنتی بیوتیک مقاوم اند.
    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، سیپروفلوکساسین، اسینتوباکتر، عفونت سوختگی
  • علیرضا عبدالهی، میترا مهرازما صفحه 59
    مقدمه
    عفونتهای ادراری، یکی از شایع ترین انواع بیماری های عفونی است. هدف این مطالعه تعیین فراوانی عوامل باکتریال ایجاد کننده عفونت ادراری و الگوی حساسیت و مقاومت آنتی بیوتیکی آنها در مراجعین سرپائی به مجتمع بیمارستانی امام خمینی ره تهران می با شد.
    مواد و روش تحقیق: ازتعداد 32400نفر که شرایط ورود به مطالعه را داشتند طی 3 سال نمونه ادرار جمع آوری شد.بر روی این نمونه ها آزمایشات لازم انجام و پس از جدا سازی عامل عفو نت، آزمون حسا سیت به آنتی بیوتیک ها با روش استاندارد انجام شد.
    یا فته ها: از میان 32400 نمونه واجد شرایط، نتیجه آزمایش کشت ادرار 5400 مورد (6/16%) مثبت بود. Ecoli (5/44%) و کلبسیلا پنومونیه (5/8%) شایع ترین ارگانیسم های جدا شده بودند. Ecoli بیش ترین حساسیت را به نیتروفورانتوئین خوراکی (76%) و بیش ترین مقاومت را به کار بنی سیلین (94%) و آمپی سیلین (89%) داشت. در کل بیش ترین حساسیت برای ایمی پنم (99%) و بیش ترین مقاومت در برابر کار بنی سیلین 89% و آمپی سیلین 84% بود.
    نتیجه گیری
    شا یع ترین ارگانیسم های جدا شده در مطالعه حاضر، ایشرشیا کلی و کلبسیلا بود. عوامل عفونت زای اداری به فلوروکینولون ها و کوتریموکسازول بیش ترین مقاومت و به نیتروفورانتوئین و ایمی پنم بیش ترین حساسیت را داشته. در مواردی که به نتیجه کشت ادرار دسترسی نباشد و یا نمی توان منتظر جواب آن شد، این آنتی بیوتیک ها بهترین انتخاب برای شروع درمان می باشند.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، حساسیت، مقا و مت، عفونت ادراری
  • علی اکبر عبداللهی، مهناز رضاییان، ناصر بهنام پور، علی عباسی، الهام مبشری صفحه 67
    مقدمه
    روش لوله گذاری در داخل وریدی از سال 1945 صورت گرفت که مهمترین عارضه آن وجود فلبیت است پیشگیری از فلبیت از مهمترین اهداف پزشکی است این مطالعه با هدف مقایسه میزان بروز علائم فلبیت در سه روش پانسمان آنژیوکت در بیماران مرکز آموزشی و درمانی دزیانی گرگان انجام گرفت
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک کارآزمایی بالینی با تعداد 205مددجوی بستری در بخش زنان مرکز آموزشی و درمانی دزیانی گرگان که 95 مددجو درگروهA تنسوبلاست و 59 مددجودر گروهB لکوپلاست و 51 نفر در گروه C پد استریل بصورت تصادفی قرار گرفتند، جمع آوری اطلاعات با چک لیست بوده که ابتدا اطلاعات دموگرافیک بیمارثبت شد و کاتتر وریدی به طریقه استاندارد توسط یک نفر جایگذاری و با یکی از روش های فوق فیکس شد سپس در 24، 36 و 48 ساعت بعد از فیکس کردن محل آنژیوکت با استفاده از مشاهده علائم فلبیت بررسی و ثبت شد اطلاعات وارد نرم افزار SPSS شده و با آزمونهای اماری ناپارامتری کای دو وخطر نسبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین و انحراف معیار سنی کلیه بیماران 6/5 ± 1/26 سال بود. میزان بروز فلبیت در هر سه گروه به ترتیب در 24 ساعت اول(2/13%) و 36 ساعت(8/28%) ودر48 ساعت(2/49%)بود. بطوریکه هر چه از زمان فیکس کردن کاتتر می گذشت علائم فلبیت بیشتر بود همچمین بین سه گروه از نظر وجود علائم با استفاده از آزمون کای دودر ساعات 24، 36و 48 اختلاف معنی داری نداشت ولی تنها در36 ساعت بین چسب معمولی و پد استریل تفاوت معنی دار آماری در وجود علائم فلبیت مشاهده شد.] (794/3-053/1)%95 CI; 998 /1 = R.R [.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد استفاده از هر یک از سه روش فیکس کردن آنژیوکت تفاوتی معنی داری اماری از نظر وجود ایجاد فبلیت وجود ندارد و با توجه به هزینه، چسب معمولی و یا چسب زخم توصیه میگردد.
|
  • Sh Roudbarmohamadi, M. Roudbari, M. Hagimoradi, M. Naghizadeh, F. Ghsemisakha, M. Vahidi Page 1
    Introduction
    Candida speices are oppourtunistic fungi and can transform into pathogenic form in favorable conditions such as immuno compromised persons causing invasive fungal disease. The Crocus sativum is reported to have several therapeutic effects including antifungal activity. In this research the antifungal effects of alcoholic extract and safranol of Crocus sativum on Candida albicans and dubliniensis growth were assessed. Method and material: In this study alcoholic extract and safranol of Crocus sativum affected on Candida albicans (standard strain ATCC10321) and dubliniensis (standard strain CBS7987CD36) by microdilution broth method. Concentration (500¸250¸125¸…) and (25¸12.5¸6.25¸ …) µg/ml of alcoholic extract and safranol of Crocus sativum were prepared for MIC (Minimum Inhibitory Concentreation) test respectively. MIC and MFC (Minimal Fungicide Concentration) were evaluated.
    Results
    Our result show that MIC of alcoholic Crocus sativum extract for Candida albicans was 250 µg/ml and for Candida dubliniensis was 125 µg/ml. MIC of safranol for Candida albicans was 12.5 µg/ml and for Candida dubliniensis was 6.25 µg/ml for Candida dubliniensis. MFC of alcoholic extract for Candida albicans was 500µg/ ml and for Candida dubliniensis was 125 µg/ml. MFC of safranol for Candida albicans and Candida dubliniensis were 25 µg/ml and 6.25 µg/ml.
    Discussion
    The present study was done with the aim of evaluating antifungal effect of alcoholic extract and safranol of Crocus sativum against Candida albicans and dubliniensis by microdilution method in vitro. It is seems that alcoholic extract and safranol of Crocus sativum could inhibit Candida albicans and dubliniensis growth but according result safranol had more antifungal activity than alcoholic extract and Candida dubliniensis was more sensitive than candida albicans.Thus we suggest that Crocus sativum can be used as inhibitors of candida species growth in clinical trails ¸ especially in treatment of patient with fungal infection as natural drug.
  • K. Abedi, M. Zareh, A. Barkordari, H. Halvani Page 10
    Introduction
    the study of job stress and dissatisfaction among people could cause to identify the reason of problems in workplaces. The objective of this study was to measure the work stress and job dissatisfaction between employees of a industry and determine its relationship with accidents and individual factors.
    Materials And Methods
    This is a cross-sectional study that comprises 320 employees of an industry. 4 questionnaires including Demographic characteristics stress frequency stress reaction and job satisfaction were completed. Statistical analysis was performed by ONE WAY ANOVA and Chi square test.
    Results
    The averages of scores obtained from frequency and reaction stressor in young people was higher than older workers but job satisfaction in all ages was the same. There was not any statistical relationship between job satisfaction and accident occurrences. Single people showed the stress more than married. Exercising had a beneficial effect on frequency and severity of stressors.
    Conclusion
    job stress and satisfaction have a correlation together and dissatisfaction can increase the stress. Also dissatisfaction and stress have a significant relationship with accident and individual factors.
  • Askari, M. Roodbari, Mh Rahmani Page 21
    Introduction
    Repetitive exercises of the type recommended by McKenzie for the lumbar spine such as flexion and extension exercises in standing (FIS and EIS) and lying positions (FIL and EIL) have been used in the management of low back pain for 20 years. The Cardiovascular responses of exercises that performed in a lying position are well known. Therefore the purpose of this study was to examine the Cardiovascular effects of 4 exercises used in the Mckenzie system.
    Materials And Methods
    For this control trial (before and after) study 72 subjects without cardiovascular or cardiopulmonary disease and who were representative of people susceptible to low back pain were studied. 36 men and 36 women divided three groups (low fat normal high fat) after determined BMI. Everyone performed 4 exercises in 4 days. Subjects performed sets of 10 15 and 20 repetitions of the assigned exercise with a 20 minute rest between sets. Heart Rate Blood Pressure and rate-pressure product (an index of myocardial work) were recorded before and after each set of repetitions.
    Results
    After 10 repetitions flexion and extension in lying were more hemodynamically demanding than in standing. This trend persisted for 15 and 20 repetitions however at 20 repetitions the hemodynamic demands were different across exercise groups (ie FIL > EIL > FIS > EIS). Hemodynamically demanding were more in men due to women and also in high fat and due to normal and low fat (ie:high fat>normal>low fat) Discussion and
    Conclusion
    Repetitive exercises of the type suggested by McKenzie for the lumbar spine can have hemodynamic effects in people with no cardiovascular or cardiopulmonary conditions. These effects may be important with respect to cardiac work and patients for whom these exercises are indicated should have a cardiac and pulmonary risk factor assessment to determine whether heart rate and blood pressure should be monitored.
  • Mh Abdi, S. Najafipour Ot, S. Hamidizadeh, F. Jamali, N. Pournoroz Page 30
    Introduction
    One of the most important threats to health care staff is accidental sharp instruments injuries that may transmit blood born pathogen such as hepatitis BC and HIV virus to health care staff. The main objective of this study was to determine injuries caused by sharp instruments among Jahrom university of medical sciences hospitals health care worker
    Material and Methods
    In this deh1ive study the total number of 298 health care staff working in Peymanieh and Motahari hospitals in Jahrom were included. A questionnaire was designed to collect data and then the data was analyzed using SPSS software.
    Results
    The data indicated that 47.3 % of the staff had a positive history of sharp instruments injuries and the most common in juries were among the nurses (50.3%). The most causes of damage was Needle Stick injuries (44.4%) that occurred in operating room ward (27.7 %). 56% of damages happened in the morning. Among staff 92.3% received hepatitis B vaccine.
    Conclusion
    based on the findings providing preventing measures and continuous training course and educational conferences to decrease such injuries in health care staff is necessary. Article Authors:
  • S. Zarei, M. Pourahmadi, Sh Bigizadeh Page 39
    Introduction
    Hypertension is considered a major problem in industrialized countries due to its high prevalence and its relation to cardiac disease. Its prevalence varies in different countries and in various regions within a country. The aim of the present study was to determine the extent of this problem and its relation to age sex cardiovascular diseases taking medicine kidney disease and background of family hypertension in Jahrom city. Methods & materials: In this research 1374 people (757 men / 617 women) were investigated in an analytical cross-sectional study. The age of the studied people was between 30 to 59 years old and the samples were classified into two stages. One person above 30 was randomly selected from each family. The methods used for collecting data were interview and clinical examination and the instrument of collecting data was mercurial pressure gauge.
    Findings
    31.9 percent of the subjects had diastolic high blood pressure and 26.5 percent systolic high blood pressure. The χ2test indicated that there was a significant relationship between hypertension and the above-mentioned factors.
    Conclusion
    A high prevalence of elevated blood pressure was documented among the study population of Jahrom; cardiovascular diseases kidney diseases taking medicine and old age cause hypertension.
  • N. Hosinijazani, H. Babazadeh, Hr Khalkhali Page 48
    Introduction
    Acinetobacter sp. is usually considered to be opportunistic pathogens. They are often multi-resistant to antibiotics meaning that therapy and infection control are complicated. The relative effectiveness of ciprofloxacin in treatment of Acinetobacter infections has been shown in several studies more ever detection of different susceptibilities to ciprofloxacin among Acinetobacter sp. is important for treatment of Acinetobacter infections. The aim of present study was to evaluate the sensitivity of 48 burn isolates of Acinetobacter to ciprofloxacin.
    Materials And Methods
    In this Deh1ive Cross-sectional survey 48 bacterial isolates were collected from burn wards of hospitals in Tehran Iran. The isolates were further processed by the standard methods to identify as the Acinetobacter sp. The susceptibilities of isolates to different antibiotics were tested using agar disk diffusion method. Antibacterial activity of ciprofloxacin was measured by serial dilution of the antibiotic in broth media.
    Results
    All the isolates were recognized as Acinetobacter baumannii. The average MBCs of ciprofloxacin against all strains of Acinetobacter sp. were 37.9 ± 33.1 μg mL-1. The rates of resistances were determined to antibiotics as follows: gentamicin 70.8% ticarcillin 93.7% ceftizoxime 75% co-trimoxazole 79.1% amikacin 52% carbenicillin 93.7% cefalotin 60.4% cefazolin 100% piperacillin 88.9% imipenem 14.6% kanamycin 95.8% and ofloxacin 95.8%. Discussion and
    Conclusion
    All of the isolates were resistant to ciprofloxacin. This data remind the worldwide emerging resistance against ciprofloxacin and this is a serious problem in therapeutic management of Acinetobacter infections and has a local and worldwide concern since many ciprofloxacin resistant Acinetobacter isolates were also multi drug resistant strains.
  • Ar Abdolahi, M. Mehrazma Page 59
    Background
    Urinary tract infection (UTI) is one of the most common infectious diseases in the world. We performed a study to determine the spectrum of bacterial etiology and antibiotic resistance pattern of the uropathogens that cause community acquired UTI.
    Materials And Methods
    Urine samples taken from 32400 qualified for the study Were collected through three years. The samples were submitted to the necessary tests And after separation of the infection agents the sensitivity to antibiotics test was Conducted in a standard method.
    Results
    Out of 32400 eligible samples 5400 (16. 6%) had positive culture. Ecoli (44. 5%) and klebsiella pneumoniae (8. 5%د) represented the bulk of separated organisms. Ecoli is the most sensitive to nitrofurantoin (76%) and the most resistant to penicillin (94%) and ampicillin (89%). In general the most sensitive was imipenem (99%) and the most resistant were penicillin (89%) and ampicillin (84%).
    Conclusion
    Escherichia coli and klebsiella constitute the bulk of separated organisms in this study and the infective urinary agents are the most resistant to cotrimoxazole and fluoroquinolone and the most sensitive to nitrofurantoin and imipenem. In cases the urine culture is not available or it is not possible to wait for the culture response these antibiotics are the best choice to begin the treatment.
  • A. Abdolahi, M. Razaeian, N. Behnampour, A. Abasi, L. Mobasheri Page 67
    Background And Objective
    first intravenous catheter used in1945. The most important of which is phlebitis. We decided to compare the Sign of phlebitis in using handplast leucoplast and sterile gauze bandage.
    Materials And Methods
    This clinical trial study was carried out on 205(26.1± 5.6) clients hospitalized in Deziani hospitalGorgan fell into handplast (N=95) and leucoplast (N=59) and sterile gauze bandage(N=51)group. First a check list was used to collect demographic data. After that the same one inserted the venous catheter for all subjects in a perfect sterile condition then placed the handplast leucoplast and sterile gauze bandage one catheter site. After 24 36 and 48 hours the place was studied about the sign of phlebitis. We were non –parametric test chi square. T test and odds ration to analyze the data.
    Results
    The result shows that the rate of sign phlebitis in both groups was 13.2%(24h)28.8%(36h)and49.2%(48h).Chi-square shows that there is no significant difference between three groups in 24h36h and 48h. But odd ration of sign phlebitis is reported in leucoplast with sterile gauze bandage espy in 36h. [R.R=1.998; CI 95 %(1.053 - 3.794)].
    Conclusion
    it seems there effect of both leucoplast and handplast with sterile gauze bandage on preventing from sign phlebitis is the same.