فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:21 Issue: 3, 2009

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:21 Issue: 3, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 11
|
  • راضیه بدیعیان، رضا علی نوروزی صفحه 160
    به نظر می رسد پیچیدگی وجود آدمی و سطحی نگری های منبعث از اندیشه های غیرالهی، تربیت انسان را به بیراهه کشانده است، در حالی که در تربیت الهی هدف آموزش و هدایت آدمی به سوی فلاح و رستگاری است. از این رو نویسندگان مقاله به شیوه تحلیلی به بررسی تربیت دینی در سیره امام حسین (ع) پرداخته و به این نتایج دست یافته اند که نهضت عاشورا به عنوان یکی از برجسته ترین جلوه های سیره عملی امام حسین (ع) الگوی ارزشمندی در زمینه تربیت دینی است. هدایت و رشد انسانها در راستای تحقق حیات طیبه اهداف تربیتی دینی در واقعه عاشوراست که تحقق آنها زمینه ساز دستیابی به هدف غایی تربیت دینی یعنی قرب الهی خواهد بود. توکل، تسلیم و رضا در مفهوم پویا و سازنده و عبادت آگاهانه و عزت نفس که صلابت و اقتدار در برابر دشمنان را به همراه دارد از جمله آثار تربیت دینی تجلی یافته در سیره امام است که مبین نقش تربیت دینی در سازندگی درونی انسانهاست. از سوی دیگر توجه به تفاوتهای فردی انسانها در روند تربیت، کل نگری مثبت، عمل گرایی و احترام به حقوق دیگران از جمله اصول تربیت دینی در سیره امام حسین (ع) محسوب می شود.
  • محمدتقی صمدی، محمدرضا سمرقندی، منصور ضرابی، حمیدرضا غفاری، رقیه نوروزی صفحه 165
    زمینه و هدف
    فلوراید یکی از یون های محلول در آب می باشد که در مقادیر استاندارد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری می باشد، در حالی که در مقادیر اضافی باعث بروز اثرات نامطلوب بهداشتی از جمله فلوروزیس می شود. در این مطالعه کارایی پلی آلومینیوم کلراید به عنوان ماده منعقد کننده مورد استفاده در برخی از تصفیه خانه های آب کشور در جهت حذف فلوراید اضافی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی آزمایشات در سیستم ناپیوسته و با در تماس قرار دادن دویست میلی لیتر از محلول حاوی فلوراید در pH های مختلف، زمان تماس و غلظتهای مطلوب پلی آلومینیوم کلراید انجام گردید. در این بررسی غلظت ورودی فلوراید در محدوده 4/1، دو و 4/2 میلی گرم در لیتر، غلظت پلی آلومینیوم کلراید در محدوده 10- 40 میلی گرم در لیتر، و با زمان تماس 5/0، یک و دو ساعت و pH سه، هفت و نه در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در غلظت ثابت 4/1 میلی گرم از محلول فلوراید، در pH های مختلف، غلظتهای مختلف از پلی آلومینیوم کلراید اضافه گردیده و سپس در زمانهای تماس مشخص نمونه برداری گردید و غلظت باقیمانده فلوراید به روش اسپکتروفتومتری در طول موج پانصد و هفتاد نانومتر قرائت گردید.
    یافته ها
    کارایی حذف فلوراید توسط پلی آلومینیوم کلراید در 7= pH افزایش قابل ملاحظه ای دارد. علاوه بر آن کارایی حذف این ماده در 5= pHنسبت به 9= pHدر غلظتهای مختلف پلی آلومینیوم کلراید بیشتر می باشد. ضمنا مشخص گردید که با افزایش غلظت پلی آلومینیوم کلراید، کارایی فرآیند افزایش می یابد، ضمن اینکه با افزایش زمان تماس، کارایی فرآیند افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    می توان از پلی آلومینیوم کلراید به عنوان یک منعقد کننده جدید و مؤثر که در برخی از تصفیه خانه های کشور و بدون تغییر در فرآیند تصفیه و اضافه کردن تجهیزات و تغییرات سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد، در جهت حذف مقادیر اضافی فلوراید از منابع آب استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پلی آلومینیوم کلراید، منعقدکننده، فلوراید، PH، زمان تماس
  • مریم سادات هاشمی پور، هدی مهرابی زاده هنرمند، فریده فلسفی، سعید رجبعلیان، رفعت حسینی صفحه 171
    زمینه و هدف
    از جمله داروهایی که اخیرا مطالعاتی در زمینه تأثیر آنها بر روی انواع سرطان انجام گرفته داروهای بازدارنده سیکلو اکسیژنازها هستند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سمیت سلولی داروهای سیکلواکسیژناز بر روی سلول KB (اسکواموس سل کارسینومای دهان) در محیط آزمایشگاهی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی پودر داروهای بروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام، سلکوکسیب، مفنامیک اسید، استامینوفن، آسپیرین، ناپروکسن و دیکلوفناک سدیم از شرکت سیگما تهیه و مقدار مناسبی از آن در حلال مناسب طبق دستور کارخانه سازنده حل شد. پرولیفراسیون سلول KBدر این مطالعه با استفاده از روش MTT-assay انجام گرفت. غلظتی از داروها که 50% رشد سلول را نسبت به کنترل متوقف می کند ((IC50محاسبه و گزارش گردید. سرانجام داده های این مطالعه با استفاده از آزمونهای آماری (post hoc مقایسه غلظتهای مختلف داروهای مورد استفاده بر روی میزان زنده ماندن سلول ها) و آزمون واریانس (مقایسه میانگین IC50 داروها با یکدیگر) و برنامه آماری SPSS ویرایش 5/13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که داروهای سلکوکسیب، دیکلوفناک سدیم و مفنامیک اسید دارای اثر بازدارندگی مناسبی بر روی سلول KBمی باشد. ارزش IC50در این داروها به ترتیب 5/1، 5/4 و 4/15 میکروگرم در میلی لیتر گزارش گردید. همچنین داروهای ایندومتاسین، آسپیرین و ناپروکسن با میانگین IC50، پنجاه میکروگرم در میلی لیتر رشد سلولی را متوقف کردند.
    نتیجه گیری
    داروی سلکوکسیب و دیکلوفناک سدیم دارای اثر کشندگی سلولی می باشد. بنابراین می توانند به عنوان یک داروی ضد سرطان دهان در مرحله آزمایشگاهی مطرح باشد. کلید واژه ها: سمیت سلولی – دارو – سیکلواکسیژناز – سلول KB.
  • افشین حراجی، عطاءالله حبیبی صفحه 181
    زمینه و هدف
    در جراحی های مدرن ارتوگناتیک و خصوصا استئوتومی ساژیتال اسپلیت، برای حفظ ثبات، فانکشن و راحتی بیماران به میزان زیادی از روش های نوین فیکساسیون سخت استفاده می شود. کاربرد این نوع فیکساسیون علاوه بر مزایای بسیار فراوان، مشکلاتی از قبیل: نیاز به خارج کردن این ابزار در دوران بعد از جراحی را در تعدادی از بیماران به همراه دارد. هدف از این مطالعه بررسی نیاز به خارج سازی پیچ و پلاک پس از استئوتومی ساژیتال اسپلیت می باشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه تحلیلی آینده نگر، 67 بیمار نیازمند عمل جراحی استئوتومی ساژیتال اسپلیت به صورت تنها و یا به صورت دو فکی در فاصله سالهای 1384- 1386به بخش جراحی دهان و فک و صورت دو مرکز دانشگاهی مراجعه و پس از انجام جراحی تعداد پیچ و پلاک های خارج شده در طی یک دوره 14 ماهه پیگیری و بعد از عمل ثبت گردید. اطلاعاتی از قبیل سن، جنس، طول عمل جراحی، شرایط عمومی بیمار، جداشدگی نامطلوب در حین جراحی، سیگاری بودن بیمار و نیاز به خارج شدن دندان عقل بیمار در حین جراحی نیز ثبت و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 12 و A binary logistic regression model مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    عفونت تنها دلیل خارج کردن این نوع پلاک بود. از مجموع 134 پلاک به کار رفته در 67 بیمار، 14 پلاک در ده بیمار خارج گردید. سن به عنوان تنها عامل معنی دار برای خارج کردن پلاک مورد محاسبه قرار گرفت (001/0=P) در سایر عوامل، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    عفونت شایعترین دلیل خارج کردن پلاک ها و سن به عنوان تنها عامل خارج کردن پلاک های به کار رفته می باشد. تنها در تعداد کمی از بیماران، پیچ و پلاک به کار رفته نیاز به خارج کردن پیدا می نماید و نیازی به خارج کردن معمول این ابزار فیکساسیون نمی باشد. کلید واژه ها: استئوتومی – ساژیتال اسپلیت – پیچ و پلاک – جراحی ارتوگناتیک.
    کلیدواژگان: استئوتومی، ساژیتال اسپلیت، پیچ و پلاک، جراحی ارتوگناتیک
  • محمد صادق احمد آخوندی، اعظم خورشیدیان، محمد جواد خرازی فرد صفحه 186
    زمینه و هدف
    یکی از روش های درمانی برای بیماران Cl III اسکلتال، پروترکشن ارتوپدیک فک بالامی باشد که درمان موثری برای کودکان دارای نقص رشدی فک بالادر دوره دندانی مختلط می باشد.اکسپانشن فک بالا معمولا در بیماران Cl III مورد نیاز می باشد، ولی برخی بیماران مشکل تنگی عرضی فک بالا ندارند، هدف از این مطالعه مقایسه اثرات درمانی فیس ماسک با و بدون استفاده از پیچ اکسپانشن در ایجاد تغییرات اسکلتی – دندانی در Cl III می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه قبل و بعد، بیست بیمار Cl III انتخاب و از آنها رادیوگرافی لترال سفالومتری تهیه شد. نمونه ها در دو گروه مساوی A و B قرار گرفتند. برای گروه A، اکسپانشن آهسته فک بالا به همراه فیس ماسک (Face mask) و برای گروه B، تنها به کار برده شد. در پایان درمان مجددا از کلیه افراد رادیوگرافی سفالومتری تهیه گردید. با اندازه گیری شاخصها، متوسط تغییرات اندازه و موقعیت فک بالا و پایین و تغییرات دندانی در طول دوره درمان در هر گروه اندازه گیری شد. جهت مقایسه بین نتایج قبل و بعد از درمان هر گروه از آنالیز Paired sample t test و برای مقایسه بین نتایج درمانی دو گروه از آنالیز کوواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    اصلاح اورجت و ایجاد رابطه Cl I ولرها از نتایج درمان فیس ماسک بدون استفاده از اکسپانشن فک بالا بود. حرکت رو به جلو و افزایش طول فک بالا، اصلاح ناهنجاری های اسکلتال بیمار بدون ایجاد چرخش فکین و نیز اصلاح اورجت از نتایج درمان فیس ماسک به همراه استفاده از اکسپانشن فک بالا بود. تفاوت معنی داری در نتایج درمان استفاده یا عدم استفاده از اکسپانشن آهسته فک بالادیده نشد.
    نتیجه گیری
    فیس ماسک درمان ایده آلی است که در زمان مناسب اثر قابل ملاحظه ای در بهبود قدامی خلفی فک بالادر بیماران Cl III دارد و حتی در صورت عدم نیاز به اکسپانشن نیز قابل انجام و مؤثر می باشد. کلید واژه ها: مال اکلوژن Cl III – دستگاه های traction خارج دهانی – تکنیک اکسپانشن پالاتال.
    کلیدواژگان: مال اکلوژن Cl III، دستگاه های traction خارج دهانی، تکنیک اکسپانشن پالاتال
  • حوریه موسوی، سید مصطفی معظمی، سهیل سالاری، شقایق لوح صفحه 194
    زمینه و هدف
    کورهای ساخته شده از جنس کامپوزیت رزین همراه با پست های پیش ساخته به طور شایعی برای بازسازی تاج دندانهای درمان ریشه شده به کار می روند. هدف از این مطالعه بررسی توانایی سیل کورمکس و کامپوزیت کلیرفیل فوتو کور همراه سیمان رزینی پاناویا با و بدون ادهزیو می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی، تعداد شصت عدد دندان پرمولر دوم انسانی تازه خارج شده انتخاب و تاج آنها از سه میلی متری بالای CEJ قطع شد. بعد از تراش باکس های پروگزیمالی و انجام درمان ریشه، دندانها به طور اتفاقی به چهار گروه پانزده تایی تقسیم شدند. پین های طویل شماره دو دنتاتوس به طول تقریبی هشت میلی متر در کانال های ریشه به ترتیب زیر سمان شدند: در گروه اول و دوم از کورمکس بدون و با ادهزیو مربوطه، گروه سوم و چهارم به ترتیب از کامپوزیت کلیرفیل فتوکور و سمان رزینی پاناویا بدون و با ادهزیو مربوطه و نهایتا ماده کور شکل گرفت. بعد از 24 ساعت، نمونه ها تحت پانصد چرخه حرارتی قرار گرفته با لاک تا یک میلی متری مارجین ترمیم سیل شده، در فوشین بازی 5/0٪ مغروق، سپس در آپوکسی رزین مانت، در جهت مزیو دیستال برش خورده و با بزرگنمایی بیست مشاهده گردیدند. مقادیر ریزنشت به صورت درصد نفوذ رنگ نسبت به کل مسیر لبه حفره تا انتهای پین ثبت شد. از آزمونهای ANOVA و Tukey جهت بررسی داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    در بین چهار گروه مورد مطالعه، مقادیر ریزنشت به ترتیب در گروه اول(24/14 ±57/61) بیشترین و گروه چهارم (85/13±37/12) کمترین میزان بود. استفاده از ادهزیو نیز در هر دو سمان سبب کاهش ریزنشت شد.(05/0>P)
    نتیجه گیری
    سمان پاناویا ریزنشت کمتری را در مقایسه با کورمکس داشت. کلید واژه ها: ریزنشت – کامپوزیت های کوربیلد آپ – سیستم های چسباننده.
    کلیدواژگان: ریزنشت، کامپوزیت های کوربیلد آپ، سیستم های چسباننده
  • غلامرضا فیروزه ای، آرش گلستانه، امین شیروانی صفحه 202
    زمینه و هدف
    جراحی ارتوگناتیک نه تنها باعث تغییرات ظاهری صورت می شود، بلکه مورفولوژی، فیزیولوژی و بیومکانیک اسکلت صورت و عضلات جونده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی تغییرات حداکثر نیروی جویدن و فعالیت الکترومیوگرافیک عضلات جونده پس از جراحی ساژیتال اسپلینت مندیبل به همراه استئوتومی لفورت یک در بیماران پروگناتیک می باشد.
    روش بررسی
    در یک کارآزمایی بالینی، حداکثر نیروی جویدن در هفت نقطه از پیش تعریف شده در سیستم دندانی و همچنین فعالیت الکترومیوگرافیک عضلات ماستر و تمپورالیس در مقاطع زمانی قبل از جراحی، سه و شش ماه پس از جراحی در 14 بیمار با پروگناتیسم مندیبل اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده، از آزمون آماری تحلیل واریانس برای اندازه گیری های تکرار شونده و آزمونt زوج با سطح معنی داری 05/0 استفاده گردید.
    یافته ها
    حداکثر نیروی بایت و فعالیت الکترومیوگرافیک عضلات جونده بیماران در سه ماه پس از جراحی کاهش معنی داری نسبت به مقادیر قبل از جراحی نشان داد. (05/0P.V<) هرچند همه پارامترهای اندازه گیری شده طی شش ماه پس از جراحی بهبود یافتند ولی حداکثر نیروی جویدن در ناحیه مولر به مقدار قبل از جراحی نرسید. در ماه ششم پس از جراحی سایر پارامترها 10% - 15% افزایش نسبت به مقادیر قبل از جراحی نشان دادند.
    نتیجه گیری
    حداکثر نیروی جویدن و فعالیت الکتریکی عضلات جونده در بیماران پروگناتیک طی شش ماه پس از جراحی فک با شرایط جدید متعاقب جراحی فک انطباق یافته و به مقادیر پیش از جراحی می رسند.
    کلیدواژگان: نیروی جویدن، الکترومیوگرافی، پروگناتیسم، عقب بردن مندیبل، جویدن
  • مریم معماریان، بهزاد ویسی صفحه 209
    زمینه و هدف
    آلودگی قالبهای گرفته شده به خون و بزاق یافته ای شایع می باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان حمل و پایداری برخی از میکروارگانیسم های فلور میکروبی دهان بر روی قالبهای هیدروکلوئید غیر قابل برگشت و الاستومر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی یک تایپودنت استریل فک بالا در پی غوطه وری در محلولی شامل108میکروارگانیسم، استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس موتانس و کاندیدا آلبیکانس آلوده گشت. از تایپودنت های آلوده با هیدروکلوئید غیر قابل برگشت (بایر- ایرالژین) و همچنین سیلیکون تراکمی (اسپیدکس) قالب تهیه شده و بعد از شستشو با آب استریل در محیط کشت اختصاصی قرار گرفته و تعداد میکروارگانیسم های حمل شده شمارش شدند. در مرحله ای دیگر در زمانهای سی و شصت دقیقه و همچنین سه و پنج ساعت بعد از قالب گیری از قالبهای آلوده نمونه برداشته شد تا میزان پایداری میکروارگانیسم ها بررسی گردد. در مرحله سوم بعد از تهیه سوسپانسیون میکروبی اثر ضد میکروبی دو غلظت هیپوکلریت سدیم در چهار زمان متفاوت بررسی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS و آزمونهای Kolmogorov-Smirnov و 3way Anova و HSD Tukey انجام شد.
    یافته ها
    نوع مواد قالب گیری، مدت زمانی که قالب بر روی مانکن آلوده به میکروارگانیسم باقی می ماند و نوع میکروارگانیسم، بر تعداد کلونی های انتقال یافته تاثیر دارند (0001/0= P.v). همچنین اثر متقابل دو به دو و نیز هر سه این عوامل در کنار یکدیگر از نظر آماری معنی دار است (0001/0= P.v). میکروارگانیسم های مورد نظر در غلظت 5/0% هیپوکلریت سدیم در زمان یک دقیقه چه در قالبهای آلژیناتی و چه اسپیدکس رشد کردند درحالی که در زمانهای سه و پنج و ده دقیقه غوطه وری در ماده ضد عفونی کننده هیچ یک از میکروارگانیسم ها رشد نکردند. این آزمایش در غلظت 6/0% هیپوکلریت سدیم نیز انجام شد و میکروارگانیسم ها تنها در آلژینات های بایر و ایرالژین بعد از یک دقیقه غوطه وری رشدکردند.
    نتیجه گیری
    هیدروکلوئیدها خصوصا ایرالژین میزان میکروارگانیسم بیشتری را حمل کرده و هر چه زمان قالب گیری طولانیتر باشد میزان میکروارگانیسم حمل شده بیشتر است. کلید واژه ها: کنترل عفونت – فلور دهانی –آلژینات –سیلیکون –استافیلوکوکوس اورئوس –استرپتوکوکوس موتانس –کاندیدا آلبیکانس.
    کلیدواژگان: کنترل عفونت، فلور دهانی، آلژینات، سیلیکون، استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس موتانس، کاندیدا آلبیکانس
  • حمید کرمانشاه، صدیقه سادات هاشمی کمانگر، سکینه آرامی، اکبر میرصالحیان، مهندس محمد کمالی نژاد، مهرداد کریمی، فرشته جبل عاملی صفحه 215
    زمینه و هدف
    از جمله داروهایی که اخیرا مطالعاتی در زمینه تأثیر آنها بر روی انواع سرطان انجام گرفته داروهای بازدارنده سیکلو اکسیژنازها هستند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سمیت سلولی داروهای سیکلواکسیژناز بر روی سلول KB (اسکواموس سل کارسینومای دهان) در محیط آزمایشگاهی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی پودر داروهای بروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام، سلکوکسیب، مفنامیک اسید، استامینوفن، آسپیرین، ناپروکسن و دیکلوفناک سدیم از شرکت سیگما تهیه و مقدار مناسبی از آن در حلال مناسب طبق دستور کارخانه سازنده حل شد. پرولیفراسیون سلول KBدر این مطالعه با استفاده از روش MTT-assay انجام گرفت. غلظتی از داروها که 50% رشد سلول را نسبت به کنترل متوقف می کند ((IC50محاسبه و گزارش گردید. سرانجام داده های این مطالعه با استفاده از آزمونهای آماری (post hoc مقایسه غلظتهای مختلف داروهای مورد استفاده بر روی میزان زنده ماندن سلول ها) و آزمون واریانس (مقایسه میانگین IC50 داروها با یکدیگر) و برنامه آماری SPSS ویرایش 5/13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که داروهای سلکوکسیب، دیکلوفناک سدیم و مفنامیک اسید دارای اثر بازدارندگی مناسبی بر روی سلول KBمی باشد. ارزش IC50در این داروها به ترتیب 5/1، 5/4 و 4/15 میکروگرم در میلی لیتر گزارش گردید. همچنین داروهای ایندومتاسین، آسپیرین و ناپروکسن با میانگین IC50، پنجاه میکروگرم در میلی لیتر رشد سلولی را متوقف کردند.
    نتیجه گیری
    داروی سلکوکسیب و دیکلوفناک سدیم دارای اثر کشندگی سلولی می باشد. بنابراین می توانند به عنوان یک داروی ضد سرطان دهان در مرحله آزمایشگاهی مطرح باشد.
    کلیدواژگان: سمیت سلولی، دارو، سیکلواکسیژناز، سلول KB
  • سعید عسگری، محمدجعفر اقبال صفحه 221
    زمینه و هدف
    در سال 1993 ماده ای با نام MTA به رنگ خاکستری به علم دندانپزشکی معرفی شد. بعدها انواع سفید آن نیز ساخته شد. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه ساختار شیمیایی انواع MTA می باشد.
    روش بررسی
    تا کنون بیش از ششصد مقاله درباره خصوصیات MTA منتشر شده که تعداد 33 و 28 مقاله به ترتیب به بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی آن پرداخته اند. همچنین حدود هشتاد مقاله در مورد شباهتها و یا تفاوتهای بین MTA و سیمان پرتلند انتشار یافته است. در این مقاله مواردی همچون سابقه ساخت و معرفی ماده، اسناد مالکیت معنوی، انواع تجاری، تفاوتها و تشابهات با سیمان پرتلند، اندازه ذرات در پودر و ماده سخت شده و واکنش هیدراتاسیون MTA بحث خواهد شد.
    یافته ها
    انواع MTA و سیمان پرتلند از ترکیبات مشابهی برخوردار بوده و عمدتا از اکسید کلسیم و سیلیکا تشکیل شده اند. اما MTA اکسید بیسموت (رادیواپکر) نیز دارد. مهمترین تفاوت شیمیایی انواع سفید MTA و سیمان پرتلند نسبت به انواع خاکستری آنها، کاهش برخی از عناصر و خصوصا اکسید آهن می باشد. MTA سفید دارای ذرات و کریستال های کوچکتری است. MTA فسفات ندارد ولی در حین هیدراتاسیون یون های کلسیم و هیدروکسیل آزاد می کند که در ترکیب با فسفات محیط، موجب ساخته شدن هیدروکسی آپاتیت می شود.
    نتیجه گیری
    MTA مثل سیمان پرتلند آبدوست است و با توجه به خصوصیات زیست سازگاری منحصر بفرد آن می توان از انواع آنها در درمانهای اندودنتیکس استفاده کرد. همچنین هیچ مجوزی برای استفاده کلینیکی از سیمان پرتلند وجود ندارد.
    کلیدواژگان: MTA، اندازه ذرات، آنالیز شیمیایی، سیمان پرتلند، هیدروکسی آپاتیت
  • سعید نوکار، حمید جلالی، فرزانه فرید، محبوبه حاجی پور، علی بخشی صفحه 229
    زمینه و هدف
    استفاده از طرحهای محافظه کارانه تراش برای جایگزینی دندانهای قدامی از دست رفته از اهداف نوین دندانپزشکی می باشد. به همین جهت هدف از این مطالعه اندازه گیری و مقایسه مقاومت به شکست در FRC بریج های قدامی پایین برای جایگزینی دندان لترال با دو روش فایبرگذاری مستقیم و انحنادار با دو طرح تراش باکس و شیار می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد چهل دندان تازه خارج شده سالم فک پایین انسان شامل (بیست دندان سانترال و بیست دندان کانین) برای تهیه و ساخت بیست عدد بریج اینله در دو گروه انتخاب شدند. در یک گروه تراش به صورت باکس همراه با فایبر مستقیم و در گروه دوم تراش شیار همراه با فایبر انحنادار انجام گرفت. پس از تراش دندانها، نمونه هادر رزین اکریلی خود پخت با فاصله 5/6 میلی متری از یکدیگر مانت شده و توسط ماده پلی اتر لیگامان پریودنتال باسازی گردید. سپس قالب گیری با پلی اتر انجام و قالبها با گچ استون ریخته شدند. دو گروه بریج ساخته شده و سپس با پاناویا F2 به دندانها باند شدند. نمونه هادر معرض نیروی سیکلیک با زاویه صد و سی درجه قرار گرفتند و در ادامه در آب 37 درجه سانتی گراد برای مدت هفت روز نگهداری شده و پس از آن ترموسایکلینگ دو هزار دور در درجه حرارت بین 5 و 55 سانتی گراد انجام گرفت. آزمایش استحکام شکست به وسیله دستگاه اینسترون 1195 با سرعت یک میلی متر در دقیقه انجام شد. با استفاده از استریومیکروسکوپ نوع شکست مشاهده شد. داده ها با آزمون Independent Sample t test مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین مقاومت به شکست در نمونه های تراش باکس و فایبر مستقیم 07/1141نیوتن و در نمونه های با شیار و فایبر انحنادار 33/377 نیوتن و اختلاف بین دو گروه معنی دار بود.(012/0=p)
    نتیجه گیری
    طرح تراش باکس و فایبر مستقیم در برابر شکست مقاومت بیشتری در مقایسه با گروه شیار و فایبر انحنادار داشت.
    کلیدواژگان: کامپوزیت تقویت شده با فایبر، مقاومت به شکست، لیگامان پریودنتال مصنوعی، بریج FRC قدامی
|
  • Mohammad Taghi Samadi, Mohammad Reza Samarghandi, Mansour Zarrabi *, Hamid Reza Ghafari, Roghayeh Nowrozi Page 165
    Background And Aim
    The fluoride ions are commonly found in water resources. These ions should be in optimum levels for prevention of dental caries. However, the excess value can cause such health problems as fluorosis. The aim of the present study was to investigate the removal of excess fluoride ions by using poly aluminum chloride as a new coagulant that is used in water treatment plants.
    Materials And Methods
    All experiments were conducted in batch system. Several combinations of parameters such as initial fluoride concentration (1.4, 2 and 2.4 mg/L), pH of solution (3, 7, 9), poly aluminum concentration (10, 20, 30, 40 mg/L), and exposure time (30, 60, 90 minute) were investigated. Various concentrations of poly aluminum chloride solution at different pH levels were added into 200 ml of fluoride solution, and samples were taken in predetermined time intervals and the final concentration of fluoride was determined by spectrophotometer at 570 nm.
    Results
    The results showed that, the highest removal was obtained at pH=7. In addition, it was observed that fluoride removal efficiency was higher in pH=5 than in pH=9. Also the results showed that, removal efficacy can be increased by increasing the poly aluminum chloride and the exposure-time.
    Conclusion
    This study denoted that removal of high levels of fluoride ions can effectively be done by using poly aluminum chloride as a new coagulant. Its use is possible in water treatment facilities without any need for modification in water treatment plans.
  • Maryam Hashemipour *, Hoda Mehrabizadeh-Honarmand, Farideh Falsafi, Saeid Rajabalian, Rafat Hosseini Page 171
    Background And Aim
    Cyclooxygenase enzyme inhibitors have been recently investigated regarding their inhibitory effect on cancer. The aim of the present study was to investigate the cytotoxic effects of cyclooxygenase enzyme inhibitor drugs on KB cell line (squamous cell carcinoma) in vitro.
    Materials And Methods
    This experimental study used the powder of Ibuprophen, Indomethacin, Acetaminophen, Naproxen, Celecoxib, Mefenamic acid, Diclofenac Na, Aspirin and Piroxicam. These drugs were dissolved in proper solvents according to specified company instructions (SIGMA Company). The KB cell lines were proliferated through MTT Assay method. The concentration of drugs that causes 50% decrease in cell growth was computed (IC50). Post-hoc test was used to compare the effect of various concentrations of drugs on vitality of cells and variance test was applied to compare the mean of IC50 between various drugs by using SPSS version 13.5 statistical software.
    Results
    This study showed that Celecoxibt, Mefenamic Acid and Diclofenac Na drugs have cytotoxicity effects on KB cell line with the IC50 values of 1.5, 4.5 and 15.4 µg/ml, respectively. Also, it was found that the Naproxen, Indomethacin and Aspirin drugs with the IC50 mean of 50µg/ml can inhibit cell growth.
    Conclusion
    Celecoxib and Diclofenac Na drugs have cytotoxicity effects. Therefore, at the experimental stage, these medicines have the potential to be used as oral anticancer drugs.
  • Afshin Haraji *, Ataallah Habibi Page 181
    Background And Aim
    In contemporary orthognatic surgery, osteotomy and rigid internal fixation procedures are commonly used to restore stability and function of the jaws, and to obtain comfort for patients. Although there are many good reasons for utilization of this type of fixation, in some patients the need to remove plates and screws after surgery may arise due to related complications. The present study investigated plate removal after sagital split osteotomy and its reasons.
    Materials And Method
    In this prospective study, 67 patients in need of sagital spilt osteotomy or bimaxillary osteotomy were selected from two university departments during the period of 2005 to 2007. All patients were followed up for 14 month after surgery and number of plates removed was recorded. In addition, information regarding age, sex, duration of operation, medical condition, splitting during surgery, smoking habits, and need to extract wisdom teeth at the time of surgery were gathered. The data were analyzed using a linear logistic regression model with the SPSS software version 12.
    Results
    Infection was the sole reason for plate removal in this study. From 134 plates used in 67 patients 14 plates (10.5%) were removed in 10 patients. Age was the only statistically significant factor to affect plate removal and the effect of other factors were not statistically significant.
    Conclusions
    According to the findings of this study only a few patients needed plate removal. Routine removal of plate does not appear to be clinically indicated.
  • Mohammad Sadegh Akhoundi, Azam Khorshidian *, Mohammad Javad Kharrazi-Fard Page 186
    Background And Aim
    Among various treatments available for patients with Class III malocclusion, orthopedic protraction of maxilla during the mixed dentition period has been reported to be beneficial in cases with maxillary deficiency. In such patients, however, the maxillary expansion is not sometimes needed. The aim of the present study was to evaluate the therapeutic effects of face mask with and without maxillary expansion screw in Class III malocclusion patients who had maxillary deficiency.
    Materials And Methods
    Twenty children with class III malocclusion were selected and randomly divided into two equal groups (A & B). The children in group A were treated with a protraction face mask, and patients in group B were treated with a face mask and removable slow maxillary expansion device. The cephalometric changes in maxilla and mandible, and alterations in dental relations were compared within and between groups before and after treatment. Before-after comparisons in each group were performed with paired sample t-test. Covariance analysis served for between groups comparisons.
    Results
    In group A, the overjet was improved and molar relation was changed into normal occlusion (Class I). The cephalometric analysis in group B revealed that Class III malocclusion was modified through a forward movement of the maxilla and a backward rotation of the mandible.
    Conclusions
    Face mask is a favorable treatment in improving the antero-posterior position of maxilla and mandible in Class III patients even if they don’t need palatal expansion.
  • Horiyeh Moosavi *, Mostafa Moazzami, Soheyl Salary, Shaghayegh Loh Page 194
    Background And Aim
    Composite resin cores with pre-fabricated posts are commonly used to restore endodontically treated teeth. This study compared the sealing ability of Core Max II and Clearfil photocore by Panavia F 2.0 cement, with and without adhesive.
    Materials And Methods
    Crowns of sixty recently extracted human second premolar teeth were cut 3 mm above the CEJ. After preparing proximal boxes and finishing root canal therapy, the teeth were randomly divided into four groups of fifteen teeth each. The Dentatus # 2 Long pins with approximately 8 mm length were cemented in canals. In the first two groups, Core Max II with adhesive (group 1) and without adhesive (group 2) was applied for cementation. Pins in the other two groups were cemented with Clearfil photocore composite and Panavia F 2.0 cement with adhesive (group3) and without adhesive (group 4). After 24 hours, specimens were thermally cycled for 500 cycles. Then the teeth were sealed with nail varnish beyond 1 mm of restoration margins and immersed in a 0.5% fuschin solution. Afterwards samples were embedded in epoxy resin, sectioned mesiodistally and observed under 20 x magnification. The microleakage was recorded as the amount of dye penetration in the route connecting the proximal boxes to the end of the pin. ANOVA and Tukey tests served for statistical analysis.
    Results
    The first (61.57±14.24) and fourth (12.37±13.85) groups had the highest and the lowest value of microleakage, respectively. Using adhesive for both cements reduced microleakage (P<0.05).
    Conclusion
    Panavia cement had less microleakage compared to Core Max II. Key words: Dental Leakage – Post and Core Technique – Composite Resins. Corresponding Author: Dr. Moosavi H., Assistant Professor, Department of Operative Dentistry, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran.
  • Gholamreza Firoozeie, Arash Golestaneh *, Amin Shirvani Page 202
    Background And Aim
    The orthognathic surgery not only can alter facial appearance and occlusion, but also can affect the morphology, physiology, and biomechanics of craniofacial skeleton and the muscles of mastication. The purpose of this study was to investigate the changes in maximum bite force and electromyographic activity of masticatory muscles after sagital split ramus Lefort I osteotomy in patients with mandibular prognathism.
    Materials And Methods
    A clinical trial was conducted on 14 patients with mandibular prognathism. Maximum bite force in 7 predefined points of dentition as well as electromyographic activity of masseter and temporalis muscles preoperatively, and at 3- and 6-month follow ups were measured in the patients. The analysis of variance for repeated measures and paired T-test served for analysis of longitudinal changes in maximum bite force and electromyographic activity of muscles.
    Results
    Three months after surgery, both bite force and electrical activities of mandibular muscles of patients were significantly less than those of before surgery (P <0.05). Although all parameters were improved 6 months after surgery, maximum bite force in molar region did not reach the preoperative value. All other parameters at 6-month follow up increased by 10 to 15 percent compared to preoperative measurements.
    Conclusion
    The findings of this study suggest that the maximum bite force and electrical activity of masticatory muscles in patients with mandibular prognathism may adapt to the new situation resulted from orthognathic surgery in six months after surgery; yet their return to the preoperative measurements is possible.
  • Maryam Memarian *, Behzad Vaci Page 209
    Background And Aim
    Dental impressions are routinely contaminated with varying amounts of blood and saliva. This study investigated transferability and sustainability of oral flora on irreversible hydrocolloid and elastomeric impression materials.
    Materials And Methods
    In this experimental study a sterilized maxillary typodont was contaminated through immersing in a solution containing approximately 108 bacteria/ml of Staphylococcuse, Streptococcuse and Candida albicans. Impressions were taken of contaminated typodont with irreversible hydrocolloid (Bayer-iralgin), and condensational silicone (Speedex). The impressions were rinsed with water and were placed in specific culture. The colony growth was investigated and the remainder of viable organisms was estimated. In the next stage of the study, samples were taken from impressions after 30 and 60 minutes, and 3 and 5 hours in order to evaluate the persistence of microorganisms. In the third stage, after preparing microbial suspension, the effectiveness of two different concentration of sodium hypochlorite was investigated in four different times. Kolmogrove-Smirnov, three-way ANOVA, and Tukey-HSD served for statistical analysis.
    Results
    Type of impression material, time, and type of microorganisms significantly influenced the number of transmitted colonies (P=0.0001). Also, all interaction effects were statistically significant (P=0.0001). All tested microorganisms had grown in disinfected alginate and Speedex after immersion in 0.5% NaClO for one minute, but no bacterial growth was observed in both alginate and Speedex after 3, 5, and 10 minutes immersion. Regarding 0.6% NaClO, microorganisms were detected only in alginate material Bayer-Iralgin and only after one minute immersion.
    Conclusion
    The results showed hydrocolloidal materials are more capable of carrying microorganisms compared to elastomeric materials specially Iralgin.
  • Hamid Kermanshah *, Sedigheh Sadat Hashemi-Kamangar, Sakineh Arami, Akbar Mirsalehian, Mohammad Kamalinejad, Mehrdad Karimi, Fereshteh Jebelameli Page 215
    Background And Aim
    There is an increasing global tendency to use traditional medicines and drug-extracts from natural plant materials. This in-vitro study was conducted in order to evaluate the cariostatic effect of hydroalcoholic extract of Salvia officinalis and Achillea millefolium.
    Materials And Methods
    In this experimental study, hydroalcoholic extracts were prepared from Salvia officinalis and Achillea millefolium using maceration method. The antibacterial activity of these two extracts against Streptococcus mutans, Lactobacillus rhamnosus, and Actinomyces viscosus were evaluated through broth macrodilution method. Data was analyzed with Mann-Whitney test.
    Results
    The Minimum Inhibitory Concentration (MIC) of Salvia officinalis and Achillea millefolium for streptococcus mutans were 6.25 and 50 micro gram per milli liter, respectively. The corresponding figures for Lactobacillus rhamnosus were 1.56 and 12.5 micro gram per milli liter; and for Actinomyces viscosus the value were 12.5 and 50 micro gram per milli liter, respectively. The differences between the two extracts were statistically significant.
    Conclusion
    Both extracts had growth inhibitory effect on all three bacteria. Salvia officinalis showed greater inhibitory effect on growth of all three bacteria. Both extracts had bactericidal effect in the considered concentration range.
  • Saeid Asgary *, Mohammad Jafar Eghbal Page 221
    Background And Aim
    In 1993, Mineral Trioxide Aggregates (MTA), a grey-colored material was introduced to dentistry. A similar product in white-color was also produced later. The aim of this study was to review the literature in order to compare the chemical composition of these two different types of MTA.
    Materials And Methods
    Over 600 articles have been published about the properties of MTA, 33 of which were about chemical and 28 were on its physical properties. In addition, about 80 articles have been published on similarities and differences between MTA and Portland Cements (PC). This article reviews the history of MTA’s manufacturing, its introduction to market, its patent, its commercial brands, and its similarities with PC. We also reviewed size of powder particle, setting form, and also hydration reaction of MTA.
    Results
    Mainly consisting of CaO and SiO2, MTAs and PC have similar compositions. MTA also contains Bi2O3 as an opacifier. The main difference in chemical composition of white MTA and PC with grey MTA is that the latter contains less amount of some minor elements specifically FeO. White MTA has finer particles and crystals compared to the grey one. No phosphate does exist in MTA composition, but during the hydration, this material is able to release calcium and hydroxyl ions which, in reaction to exogenous phosphate, results in hydroxyapatite formation.
    Conclusion
    Both MTA and PC are hydrophilic cements. Regarding the biocompatibility of these materials, MTA is considered suitable for clinical applications; while no permission exists for clinical use of PC.
  • Saeid Nokar, Hamid Jalali *, Farzaneh Farid, Mahbobeh Hajipoor, Ali Bakhshi Page 229
    Background And Aim
    The purpose of this study was to assess the fracture resistance of two different designs of tooth preparation and fiber placement in fiber-reinforced composite restorations replacing a missing mandibular lateral incisor.
    Materials And Methods
    Forty newly extracted human mandibular intact teeth (20 centrals and 20 canines) were selected for fabrication of twenty FRC inlay bridges. A box preparation design with straight fibers, and a slot design preparation with curved fibers were implemented. After preparation, the teeth were mounted in self-cured acrylic resin with 6.5 mm distance from each other. PDL was simulated with polyether material. After taking impressions with polyether material, the impressions were poured with dental stone. The two groups of bridges were fabricated and bounded to teeth with panavia F2. The cyclic load of 1.2×106×20N×1.66HZ was applied with 130O angle. The samples were stored in 37 Co water for seven days and then thermo cycled (2000 cyles, 5-55 oC). The fracture strength was tested by a universal testing machine (Instron 1195) at a speed of 1 mm/min. The mode of fracture was observed under stereomicroscope. The data was analyzed by using independent sample T-test.
    Results
    The mean fracture resistance for the box design and direct fiber group was 1411.07 N and in the slot and curved fibers group was 377.33 N. The group difference was statistically significant (P=0.012).
    Conclusion
    It could be concluded that in fiber-reinforced composite restorations, box design with straight fiber has more fracture resistance than slot design with curved fiber.