فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Research
Volume:6 Issue: 2, Spring 2005

  • تاریخ انتشار: 1384/03/10
  • تعداد عناوین: 16
|
  • خداداد مستغنی *، امیر مقدم جعفری، خلیل بدیعی صفحه 1

    هدف این بررسی مشخص کردن اثرات گرفتگی ابتدای دوازدهه بر تغییرات بالینی، هماتولوژی و بیوشیمیایی سرم و ادرار گوسفند بود. این بررسی برروی 7 راس گوسفند نر از نژاد آمیخته ایرانی با سن 5/2-2 سال و وزن 50-45 کیلوگرم انجام پذیرفت. تمام گوسفندان به وسیله تزریق درون سیاهرگی تیو پنتال سدیم بیهوش شدند و سپس تحت عمل جراحی قرار گرفتند. لوله پلی اتیلن به دور دوازدهه در 5 تا 6 سانتی متر پس از پیلور قرار داده شد. پس از باز یافت سلامتی گوسفندان، دو روز قبل از بستن گره پیرامون دوازدهه، معاینه بالینی و نمونه گیری از خون و ادرار شروع و تمام ارزیابی ها در این مدت به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. مشاهدات بالینی (اشتها، ادرار کردن، مدفوع کردن، حرکات شکمبه، دمای بدن، تعداد ضر بان قلب و تعداد تنفس) و نمونه گیری خون و ادرار به منظور ارزیابی پارامترهای آزمایشگاهی (فاکتورهای هماتولوژی، غلظتهای سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، نیتروژن اوره، کراتینین و وضعیت اسیدباز در سرم و ادرار) به طور همزمان به مدت 72 ساعت و به فاصله 12 ساعت انجام شد. در بررسی پایانی بالینی، حیوانات بی حال، ضعیف، بی اشتها و دچار کم آبی بدن بودند. در پایان آزمایشها نیز 6 راس از گوسفندان تلف شدند و یک راس ذبح شد. اختلاف معنی داری (P<0.05) بین دمای بدن، تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب پیش و پس از انسداد وجود داشت. بررسی هماتولوژیک افزایش معنی داری (P<0.05) را در هماتوکریت، تعداد گویچه های سرخ و سفید پس از انسداد نشان داد. انسداد ابتدای دوازدهه در گوسفندان موجب کاهش معنی دار (P<0.05) پتاسیم و کلر سرم و آلکالوز متابولیک گردید. علاوه بر این افزایش معنی دار (P<0.05) غلظتهای سرمی فسفر، نیتروژن اوره و کراتینین در حالت انسداد مشاهده شد. در همین وضعیت کاهش معنی دار (P<0.05) درغلظتهای سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، نیتروژن اوره و کراتینین و نیز کاهش معنی داری (P<0.05) در pH ادرار مشاهده شد. بطور کلی، گرفتگی ابتدای دوازدهه در گوسفند منجر به تغییرات بالینی و آزمایشگاهی چشمگیری می شود که در تشخیص بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    کلیدواژگان: گوسفند، گرفتگی دوازدهه، تغییرات هماتولوژی و بیوشیمیائی
  • غلامرضا حق شناس، کرامت اساسی، حسن اکرمی صفحه 23
    ویروس برونشیت عفونی سویه 91/4، ویروس شناخته شده سرو گروه B/793، اخیرا از استان خوزستان، ایران گزارش شد. در این مطالعه ویروس را تحت نام Shiraz3. IBV از جوجه های استان فارس جدا کردیم و از نظر مولکولی مورد مطالعه قرار دادیم. بعد از جداسازی ویروس با استفاده از تخم مرغهای نطفه دار، RNA کل شامل RNA ویروس از مایع آلانتوئید استخراج شد. cDNA ژنهای زائده (SI) و نوکلئوکپسید به وسیله آنزیم AMV-reverse transcriptase و آغازگر اختصاصی ژنوم ویروس ساخته شد. cDNA به دست آمده به وسیله واکنش زنجیره ای پلیمراز تکثیر شد. هضم محصول واکنش زنجیره ای پلیمراز انجام شده بر روی ژن زائده به وسیله آنزیم محدودگر الگویی همانند سویه 91/4 و متفاوت از ویروس واکسنی H120 ایجاد نمود. محصول واکنش زنجیره ای پلیمراز بر روی ژن نوکلئوکپسید هیچگونه اختلاف محسوسی از نظر اندازه این ژن بین ویروس Shiraz3. IBV با ویروس واکسنی نشان نداد. نتایج ارائه شده در این مطالعه نشان داد که ویروس Shiraz3. IBV از نظر ژنتیکی ارتباط نزدیکی با ویروس 91/4 دارد و می توان آن را از ویروس واکسن برونشیت (H120) تفریق نمود.
    کلیدواژگان: ویروس برونشیت عفونی، IBV، شیراز
  • همایون بابایی، اسماعیل آین صفحه 32
    پس از زایمان، دستگاه تناسلی میش ها به وضعیت طبیعی پیش از آبستنی خود باز می گردد. کاهش در اندازه دستگاه تناسلی جمع شدن رحم نامیده می شود. در مطالعه حاضر جمع شدن رحم میش ها پس از تجویز داخل رحمی اکسی تتراسایکلین (2 گرم) مورد ارزیابی قرار گرفت. تحت بیهوشی عمومی و با رعایت شرایط ضدعفونی، دستگاه تناسلی میش ها در دومین ماه آبستنی از رهیافت خط میانی شکم از بدن خارج گردید و چهار گوی آلومینیومی با اندازه های مختلف به دیواره شاخها و روبروی منفذ داخلی گردن رحم بخیه شد (روش نشانگرهای رادیواپک). سپس، برای ارزیابی جمع شدن رحم رادیوگرافی های پی در پی در روز زایمان و روزهای 3، 7، 14، 28 و 42 پس از زایمان انجام شد. در هر تصویر رادیوگراف سه فاصله (طول بدنه رحم، قطر شاخ آبستن و قطر شاخ غیر آبستن) مدنظر بود. در گروه شاهد زمان جمع شدن کامل بدنه رحم و قطر شاخ آبستن تا 28 روز پس از زایمان به طول انجامید در حالی که زمان جمع شدن کامل شاخ غیر آبستن به طور معنی داری سریعتر از شاخ آبستن (تا 14 روز پس از زایمان) بود (P<0.05). میانگین طول بدنه رحم، قطر شاخ آبستن و غیر آبستن در گروه میش های اکسی تتراسایکلین تجویز شده در هر کدام از مراحل آزمایش پس از زایمان به طور غیر معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (P>0.05). میانگین سه فاصله مورد نظر در گروه درمان در روز 42 مشابه روز 14 پس از زایمان در گروه شاهد بود. مطالعه حاضر نشان داد که تجویز اکسی تتراسایکلین داخل رحمی موجب تاخیر در جمع شدن دستگاه تناسلی میش ها پس از زایمان می شود.
    کلیدواژگان: جمع شدن رحم، دوره پس از زایمان، اکسی تتراسایکلین، رادیوگرافی، میش
  • مهدی محبی فانی، سید شهرام شکر فروش، سامان ناهید، محمد دهداری صفحه 38
    در یک گله گاو شیری با سابقه نامناسب بودن ترکیب شیر در فصل تابستان، تغییرات و همبستگی های بین برخی از ترکیبات سرم و اجزاء شیر مورد مطالعه قرار گرفت. از چهار گروه 8 راسی گاو بالغ هلشتاین در روزهای 20 تا 70، 71 تا 110، 111 تا 150 و 151 تا 210 شیردهی، تحت استرس گرمایی و با روش تغذیه و مدیریت یکسان چهار نمونه خون و شیر با فواصل 10 روزه تهیه گردید و تغییرات حجم شیر و درصدهای چربی و پروتئین شیر و مقادیر گلوکز، پروتئین تام، آلبومین و BUN سرم مورد بررسی قرار گرفت. حجم شیر با افزایش روزهای شیردهی کاهش یافت (P<0/05). چربی شیر تغییراتی طبیعی را نشان داد، اما پروتئین شیر به طور یکسان در تمامی گروه ها پائین بود (P>0/05) که کمبود احتمالی در دریافت انرژی و یا پروتئین را نشان می داد. ترکیبات سرم تفاوت معنی داری را در بین گروه ها نشان نداد. از روز 150 شیردهی به بعد ارتباطات ضعیفی بین پروتئین تام سرم و اجزاء شیر به دست آمد (حداکثر ارتباط با چربی شیر، 61/0 = r). از نتایج این بررسی چنین برمی آید که تفکیک بین کمبود دریافت انرژی و یا پروتئین که می تواند موجب کاهش پروتئین شیر گردد، با اندازه گیری گلوکز، پروتئین تام، آلبومین و BUN سرم و همچنین با اندازه گیری اجزاء شیر امکان پذیر نیست.
    کلیدواژگان: گاو شیری، اجزاء شیر، بیوشیمی سرم، نارسایی های تحت بالینی تولید
  • همایون بابایی، اسماعیل آین صفحه 42
    پس از اتمام مرحله سوم زایمان و خروج جفت، روند جمع شدن رحم آغاز می شود تا اینکه به اندازه طبیعی خود بازگردد. در مطالعه حاضر، میزان جمع شدن رحم پس از زایمان در 6 میش نژاد ماکویی ارزیابی شد. قبل از انجام تحقیق صحت و سلامتی میش های فوق با آزمایشهای کلینیکی و پاراکلینیکی تا حد امکان تایید گردید. همه میش ها زایمان طبیعی داشتند. در طول ماه دوم آبستنی و تحت بیهوشی عمومی، با لاپاراتومی از رهیافت خط وسط شکم، دستگاه تناسلی میش ها از بدن خارج گردید و چهار گوی فلزی با اندازه های مختلف روی دیواره سروزی بدنه و شاخهای رحم بخیه شد. پس از زایمان، فواصل بین این نشانگرهای رادیواپک با رادیوگرافی های پی در پی اندازه گیری شد. میانگین طول بدنه رحم تا روز 28 پس از زایمان کاهش داشت اما از لحاظ آماری بیشترین کاهش طول در حدود روز 14 پس از زایمان دیده شد (P<0.05). همچنین، میانگین قطر شاخ آبستن و غیر آبستن روند کاهشی سریعی را تا روز 14 پس از زایمان داشتند (P<0.05) ولی کاهش تا روز 42 پس از زایمان ادامه داشت (P>0.05). اختلاف میانگین قطر شاخ آبستن و غیر آبستن در بین روزهای 14تا42 به دلیل کاهش نسبتا کم در فواصل بین گوی ها، معنی دار نبود. همبستگی بالایی بین اندازه های بدست آمده در زمان لاپاراتومی و اندازه های تشخیص داده شده در نماهای رادیوگراف (4 روز پس از جراحی) برای طول بدنه رحم (r = 0.89)، قطر شاخ آبستن (r = 0.91) و غیر آبستن (r = 0.79) مشاهده شد. در یک نتیجه گیری کلی می توان عنوان کرد که پس از ارزیابی آماری نماهای رادیوگرافی، جمع شدن رحم میش های نژاد ماکویی حوالی روز 28 پس از زایمان برای بدنه رحم و روز 14 پس از زایمان برای شاخ آبستن و غیر آبستن می باشد. همچنین، روش استفاده از نشانگرهای رادیواپک یک روش مناسب برای مطالعه ی تغییرات اندازه رحم پس از زایمان در میش های زنده است.
    کلیدواژگان: میش، پس از زایمان، جمع شدن رحم، رادیوگرافی
  • نادر قلعه گلاب، کرامت اساسی، علیرضا افشاریفر، سیدعلی پوربخش صفحه 46
    پس از نمونه برداری از نای و کیسه های هوایی، با استفاده از محیط کشت Frey مایکوپلاسما به صورت خالص جدا سازی شد. بر اساس توالی بازهای آلی در ژنوم 16S rRNA مایکوپلاسما گالی سپتیکوم و مایکوپلاسما سینویه یک جفت پرایمر 17 نوکلیوتیدی راست و چپ انتخاب شد. این پرایمر ها به طور موفقیت آمیزی توانستند قطعه 780 جفت بازی مربوط به DNA هدف در ژنوم 16S rRNA مورد نظر را بوسیله PCR تکثیر نمایند. این آزمایش با حداقل 100 مایکوپلاسما زنده قابل انجام است. سپس آزمایش RFLP با استفاده از سه آنزیم محدود کننده HpaI، HpaII و MboI برای هر محصول PCR انجام شد. بر اساس نتایج RFLP می توان محصولات PCR مایکوپلاسما گالی سپتیکوم را از مایکوپلاسما سینویه تشخیص داد. نتایج حاکی از آن است که این دو تکنیک در تشخیص بیماری سریع و مفید می باشند و بر روی نمونه های مشکوک به این مایکوپلاسما به طور مستقیم و یا کشت شده قابل انجام هستند.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما، PCR، RFLP، طیور
  • مطالعه ی هیستوژنز، روند رشد و آترزی فولیکولهای تخمدانی در سنین مختلف جنینهای گوسفند ماکویی
    شاپور حسن زاده، جعفر اصغری آذر صفحه 49
    جهت این مطالعه، 40 جنین ماده از گوسفندان ماکویی شامل چهار گروه سنی یعنی جنین های 35 روزه، 36 تا 70 روزه، 71 تا 100 روزه، 101 تا 150 روزه انتخاب و برداشت شدند. پس از عمل ثبوت و اعمال کلیه مراحل آماده سازی بافتی و تهیه مقاطع میکروسکوپی سریال (ممتد) از کل جنین های کوچک و تخمدان های جنین های بزرگ، رنگ آمیزی های هماتوکسیلین و ایوزین، وان گیسون، ورهوف، پاس (PAS) و تولوئیدن بلو انجام شدند. نمونه های مذکور زیر میکروسکوپ مطالعه و سپس اندازه گیری های بافتی (مورفومتری) با روش شمارش نقطه ای روی آنها به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری: برآورد میانگین (Mean)، محاسبه خطای استاندارد (SD)، محاسبه خطای انحراف از معیار (SE)، آزمون فرض (t-test)، آزمون چند دامنه ای دانکن و تهیه نمودارها با استفاده از برنامه نرم افزاری کامپیوتری Statistical انجام پذیرفت. در مطالعه ی میکروسکوپی جنینهای با سن زیر 35 روزه، ستیغهای تناسلی در قست خلفی کلیه های متانفروس در دو طرف خط میانی جنین به صورت برجستگی های برآمده به حفره سلومی مشاهده شدند. در این جنینها گنادها نامتمایز بودند. سلولهای زایگر اولیه با اندازه درشتر و با هسته های یوکروماتیک و بدون احاطه شدن به وسیله سلولهای سوماتیک مشاهده شدند. سلولهای سوماتیک کوچکتر از سلولهای زایگر بودند. علایم مرگ در بعضی از سلولهای زایگر مقدماتی شامل پیکنوزه شدن هسته، از هم پاشیدگی سیتوپلاسم و کاریولیز هسته بود. در جنینهای 36 تا 70 روزه تخمدانها تمایز بیشتری یافته و قسمت قشر و مرکز آنها متمایزتر بودند. سلولهای جنسی در آنها به صورت تجمعات خوشه ایمشاهده شدند که توسط یک نوع بافت پوششی سنگفرشی ساده احاطه گشته بودند. در تخمدان جنینهای 71 تا 100 روزه برای اولین بار فولیکولهای مقدماتی در بخشهایی از مرکز آنها مشاهده گردیدند. روند آترزی در تمامی گروه های فولیکولی آنها مشاهده شد. در مطالعه ی مورفومتری مشخص شد میانگین پراکندگی سلولهای جنسی در واحد سطح 2mm 25/0 در تخمدانهای جنینهای 36 تا 70 روزه در بیشترین حد و در جنینهای 101 تا 150 روزه در کمترین حد می باشد. مشخص شد در همه گروه ها جمعیت فولیکولهای سالم نسبت به جمعیت فولیکولهای آترتیک بیشتر بوده و بین آنها اختلاف آماری معنی داری (P<0.001) وجود دارد، همچنین پراکندگی فولیکولهای سالم در بین همه گروه های سنی مورد مطالعه دارای اختلاف بسیار معنی دار (P<0.001) بود. با افزایش سن جنینها فولیکولهای سالم آنها نیز کاهش می یافت. بین میانگین پراکندگی فولیکولهای آترتیک در گروه های سنی مختلف، باستثناء گروه سنی 36 تا 70 و 71 تا 100 روزه اختلاف آماری معنی داری (P<0.001) وجود داشت. با افزایش سن جنینها تعداد فولیکولهای آترتیک نیز کاهش نشان می داد. با توجه به مشاهدات میکروسکوپی، مطالعات مورفومتریکی و نتایج آماری موجود در این مطالعه می توان اظهار داشت در جنینهای زیر 35 روزه سن گنادها نامتمایز هستند، سلولهای جنسی مقدماتی در آنها نسبت به سلولهای سوماتیک، بزرگتر بوده و دارای هسته ایوکروماتیک و سیتوپلاسم اسیدوفیلی می باشند، علایم مرگ در همه رده های سلولهای جنسی مقدماتی و فولیکولهای تخمدانی در همه گروه های سنی مشاهده می گردد. در جنینهای با سن 36 تا 70 روزه تجمعات سلولهای جنسی به صورت خوشه های سلولی احاطه شده با بافت سنگفرشی ساده دیده می شدند. در جنینهای 84 روزه برای اولین بار فولیکولهای اولیه مشاهده شدند. فولیکولهای ثانویه در جنینهای 101 تا 150 روزه دیده شدند. فولیکولهای ثالث هرگز مشاهده نشدند. با افزایش سن جنین ها، تعداد فولیکولهای سالم و آترتیک آنها کاهش می یابد. ولی در همه سنین، پراکندگی فولیکولهای سالم نسبت به فولیکولهای آترتیک بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: گوسفند ماکویی، جنین، رشد فولیکولی، آترزی فولیکولی
  • عزیزاله ابراهیمی، شراره لطفعلیان صفحه 50
    در این بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس طلایی جدا شده از روده و رکتوم زنبور عسل در زنبورستانهای اطراف شهرکرد در دو فصل بهار و پاییز مورد مطالعه قرار گرفت. از مجموع 45 مورد اشریشیا کلی جدا شده 35 مورد (77/77%) به یک یا چند آنتی بیوتیک مقاومت نشان دادند بیشترین مقاومت مربوط به اریترومایسین 77% بود. مقاومت نسبت به نیتروفورانتوئین 14 مورد (11/31%) گزارش گردید. از 22 مورد استافیلوکوکوس ارئوس جدا شده 18 مورد (71/85%) به پنی سیلین و 11 مورد (50%) به اریترومایسین مقاوم بودند. تعداد موارد باکتری های جدا شده در دو فصل بهار و پاییز از نظر آماری معنی دار می باشد (P<0.005) ولی الگوی مقاومت دو باکتری در دو فصل از نظر آماری معنی دار نیست.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس طلائی، مقاومت آنتی بیوتیکی، زنبور عسل، شهرکرد
  • منصور ابراهیمی صفحه 53
    آلودگی های خفیف منابع آبی ممکن است باعث کاهش جمعیت آبزیان از طریق تجمع و اختلال در فعالیت اندامهای تولید مثلی و یا به دلیل تاثیر مستقیم آنها بر اسپرم و تخمک گردد. فعالیت آنزیم هیدروکسی استروئید دهیدروژناز (HSD) در اسپرم ماهیان به عنوان یک اندیکاتور آلودگی آب با روی، کادمیم یا روی +کادمیم مورد استفاده قرار گرفته است. سه گروه از گربه ماهیان آفریقایی از مرحله قبل از بلوغ با جیره حاوی 1000 قسمت در میلیون روی، کادمیم یا روی + کادمیم برای 110 روز تغذیه شده و سپس فعالیت آنزیم HSD در اسپرم آنها نسبت به گروه کنترل مقایسه شده است. فعالیت این آنزیم در ماهیان گروه کنترل نیز در شرایط انکوباسیون in vitro با غلظت های مختلف (0، 1/0، 1، 3، 10، 30، 100، 1000، 3000 قسمت در میلیون) فلزات سنگین روی، کادمیم و روی + کادمیم اندازه گیری شد. آنزیم بسیار فعال 20 آلفا هیدروکسی استروئید دهیدروژناز در همه انکوباسیونهای اسپرم گربه ماهی آفریقایی یافت شده که سوبسترای 17 هیدروکسی پروژسترون را به محصول 17-20 آلفا دی هیدروکسی پروژسترون تبدیل می کند. تفاوت معنی دار (P<0.05) در فعالیت آنزیم و تولید محصول بین انکوباسیونهای اسپرم با غلظتهای مختلف روی، کادمیم یا روی + کادمیم و گروه کنترل یافت شد. همچنین تفاوت معنی دار (P<0.05) در تولید محصول به وسیله اسپرم ماهیانی که با جیره حاوی 1000 قسمت در میلیون فلزات تغذیه شده بودند با گروه کنترل یافت شد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که فعالیت آنزیم 20αHSD در ماهیان ممکن است به عنوان یک اندیکاتور آلودگی آب مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: استروئیدوژنز، روی، کادمیم، آلودگی، رقابت
  • محمد موذنی، شری نیواس شارما گائور، عبدالرسول شاهنگیان صفحه 56
    آنتی ژنهای دفعی-ترشحی و سماتیک فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا از فلوک های تازه جمع آوری شده تهیه شد. به منظور تهیه آنتی سرم، این آنتی ژنها به خرگوشهای آزمایشگاهی تزریق شدند. آنتی ژنهای دفعی-ترشحی هر دو گونه انگل با آنتی سرمهای تهیه شده بر علیه آنتی ژنهای دفعی-ترشحی و همچنین سماتیک انگل واکنش مثبت قوی نشان دادند. آنتی ژنهای سماتیک هر دو گونه نیز با آنتی سرمهای تهیه شده بر علیه آنتی ژنهای سماتیک و همچنین دفعی-ترشحی انگل واکنش مثبت قوی نشان دادند. مقادیر الیزا در هنگام واکنش آنتی ژنها و آنتی سرمهای همگون در مقایسه با زمان واکنش آنتی ژنها و آنتی سرمهای ناهمگون، بالاتر بود. بنابراین آنتی ژنهای دفعی-ترشحی و سماتیک انگل فاسیولا با یکدیگر واکنش متقاطع دارند اما مواد آنتی ژنتیک موجود در مواد دفعی-ترشحی و سماتیک انگل بصورت کامل با یکدیگر یکسان نیستند.
    کلیدواژگان: فاسیولا، الیزا، آنتی ژن دفعی، ترشحی، آنتی ژن سماتیک
  • ابوتراب طباطبایی نایینی، پردیس روزبه، خاطره صفوی، فریبا مکارمی صفحه 58
    داروهای ضد درد مخدر برای پیش بی هوشی و همچنین در بی هوشی و کنترل پس از درد در اعمال جراحی به کار برده می شوند. برای انجام این مطالعه 20 قطعه خرگوش سفید نیوزیلندی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم گردیده و به مدت 20 روز برای بررسی فرآیند التیام زخم تحت بررسی قرار گرفتند. پس از بی هوشی عمومی شکافی به طول cm3 در ناحیه پشت هر خرگوش ایجاد گردید و سپس با استفاده از نخ جذب نشونده و الگوی ساده تکی بخیه شد. در گروه کنترل روزانه سرم فیزیولوژی و در گروه آزمایش مرفین به مدت 5 روز پی در پی تزریق گردید. نتایج نشان داد که از نقطه نظر بالینی میزان التیام در گروه کنترل و آزمایش تفاوتی نداشته و از جنبه مطالعات بیومکانیک نیز اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. همچنین مقاومت کشتی در پوست سالم در هر دو گروه بالاتر از پوست واجد زخم در گروه کنترل و آزمایش بود (P0.5). به نظر می رسد عدم تفاوت میزان مقاومت کشتی در هر دو گروه به واسطه برابری و مرتبط با میزان الیاف کلاژن و بلوغ الیاف کلاژن باشد.
    کلیدواژگان: بیومکانیک، مرفین، التیام زخم، پوست
  • علیقلی رامین، سیامک عصری رضایی، جواد سلامت صفحه 60
    تغییرات ماهانه غلظت منیزیم شیر گاو در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی ارومیه در سالهای 82-1381بررسی گردید تا اختلافات احتمالی ماهانه بین دو نوع گله های صنعتی و نیمه صنعتی مشخص گردد. تعداد 1112 نمونه شیر از 96 گاوداری شامل 615 نمونه از 53 گله صنعتی و497 نمونه از 43 گله نیمه صنعتی تهیه گردید. 10 میلی لیتر شیر از هر گله در کارخانه شیر پاستوریزه هرماه یکبار بمدت 12 ماه انتخاب شدند. نمونه های شیر ابتدا چربی گیری و سپس گازئین آن تحت pH و اسید کلریدریک 1/0 نرمال ترسیب و سرم آن جدا شده و با روش اسپکتروفتومتری و کیت منیزیم (زیست شیمی) غلظت منیزیم شیر محاسبه گردید. میانگین و انحراف معیار غلظت منیزیم سرم شیر در طول سال برای گله های صنعتی و نیمه صنعتی به ترتیب 15/1 ±47/5 و 21/ 1±35/5 میلی مول در لیتر بوده که اختلاف معنی داری را نشان می دهند (P<0.05). حداکثر غلظت ماهانه منیزیم شیر در گله های صنعتی و نیمه صنعتی بترتیب 39/6 و 05/6 و حداقل آن 29/4 و 02/4 میلی مول در لیتر بوده است. حداقل و حداکثر میانگین ماهانه غلظت منیزیم شیر در گله های صنعتی و نیمه صنعتی به ترتیب در شهریور و آذر بوده است. منیزیم شیر در هر دو نوع گله از فروردین تا شهریور سیر نزولی را طی کرده و سپس با افزایش تدریجی تا اسفند ماه تقریبا به حالت اولیه بر می گردد. مقایسه ماهانه میانگین منیزیم شیر بین ماه های سال در گله های صنعتی با نیمه صنعتی نشانگر وجود اختلاف معنی دار در شهریور و آذرماه (P<0.05) است. پایین ترین و بالاترین میانگین فصلی غلظت منیزیم شیر در گله های صنعتی (83/5 و 61/4 میلی مول درلیتر) در تابستان و پاییز و نیمه صنعتی (53/4 و 72/5 میلی مول در لیتر) به ترتیب در تابستان و زمستان بوده است. مقایسه فصلی غلظت منیزیم شیردر گله های صنعتی و نیمه صنعتی نشان داد که تنها بین تابستان و بقیه فصول اختلاف چشمگیری وجود داشته است (P<0.05) در صورتیکه بین گله های صنعتی با نیمه صنعتی اختلافی مشاهده نگردید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که غلظت منیزیم شیر در گله های صنعتی بیشتر از نیمه صنعتی بوده است. مشاهده ی حداقل غلظت منیزیم شیر در شهریور ماه و فصل تابستان در گاوداری های اطراف ارومیه می تواند از نظر تامین مواد معدنی مخصوصا منیزیم مورد توجه باشد.
    کلیدواژگان: منیزیم، شیر، گاو، فصل، هیپومنیزیمی تحت بالینی
  • حسام الدین سیفی*، نیما فرزانه، مهرداد مهری صفحه 63

    در یک مطالعه آینده نگر، اختلاف مقادیر برخی ترکیبات خون بین گاوهای بارور و غیر بارور مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه در یک گاوداری صنعتی انجام گرفت و از 40 راس گاو شیری نژاد هلشتاین در 3 نوبت (روزهای 5، 30 و 58 (3) پس از زایش) نمونه گیری به عمل آمد. در سرم های اخذ شده گلوکز، اوره نیتروژنی، کلسترول، آلبومین، پروتئین تام، کلسیم، فسفر غیر آلی و آنزیم AST اندازه گیری شد. گاوهای نمونه برداری شده از نظر باروری به دو گروه تقسیم شدند: گاوهایی که در اولین یا دومین تلقیح آبستن شدند (گروه 1) و دامهایی که 3 بار یا بیشتر تلقیح گردیدند (گروه 2). هفتاد درصد (28 راس از 40 راس) گاوهای مورد مطالعه در نخستین یا دومین تلقیح آبستن شدند. نتایج بدست آمده به روش آماری t-test و در صورت عدم توزیع نرمال برخی داده ها به روش Mann-Whitney مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. کلسیم و فسفر غیرآلی سرم اختلاف معنی داری را در بین دو گروه در دومین مرحله نمونه برداری (30 روز پس از زایش) نشان دادند. بطوریکه مقادیر کلسیم و فسفر غیر آلی در دامهایی که وضعیت باروری بهتری داشتند در روز 3 30 پس از زایش بطور معنی داری (P<0.05) بیشتر از گروه دوم بود.

    کلیدواژگان: ناباروری، آزمون متابولیک پروفایل، بیوشیمی خون، کلسیم، فسفر غیرآلی
  • صمد لطف الله زاده، محمدرضا مخبر دزفولی، پروانه خضرایی نیا، پرویز تاجیک صفحه 69
    تاثیر تجویز آسکوربیک اسید (ویتامین C) بر روی سیستم ایمنی موجودات به خوبی شناخته شده است. آسکوربیک اسید سیستم ایمنی هومورال و سلولی را در بسیاری از موجودات تحریک می نماید. مطالعه حاضر جهت مشخص نمودن تاثیر تجویز خوراکی آسکوربیک اسید بر روی غلظت سرمی گاماگلوبولین گوساله های نوزاد تازه متولد شده دریافت دارنده آغوز صورت پذیرفت. در طی یک فصل سرد زمستانی،20 گوساله هلشتاین از یک گروه 40 راسی از بدو تولد تا 3 هفته پس از آن تحت تجویز آسکوربیک اسید قرار گرفتند (گروه درمان)، 20 راس گوساله دیگر هیچگونه آسکوربیک اسید اضافی دریافت ننمودند (گروه کنترل). آسکوربیک اسید از طریق خوراکی دریافت گردید و نحوه تجویز به قرار زیر بود: 3 گرم در روز در هفته اول، 2 گرم در روز در هفته دوم و 1 گرم در روز در هفته سوم. مطالعه فوق در زمستان و در درجه حرارت پایین محیط انجام پذیرفت. گوساله ها از ابتدای تولد تا 60 روزگی در گهواره های فلزی نگهداری می گردیدند. نمونه های سرمی بلافاصله پس از تولد و قبل از دریافت آغوز و در روزهای 2، 14 و 28 پس از تولد از طریق ورید وداج اخذ می گردیدند. در طی مطالعه فوق هیچگونه اختلاف معنی داری در غلظت سرمی گاماگلوبولین دو گروه مورد مطالعه قبل از دریافت آغوز و در روزهای 2 و 14 پس از تولد مشاهده نگردید. غلظت سرمی گاماگلوبولینهای گروه دریافت کننده آسکوربیک اسید در روز 28 پس از تولد به طور معنی داری از گوساله های محروم از آسکوربیک اسید بالاتر بود (P<0.05). نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که تجویز خوراکی آسکوربیک اسید غلظت گاماگلوبولینهای سرمی گوساله های تازه متولد را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: آسکوربیک اسید، گوساله، گاماگلوبولین
  • محمدحسن حبل الورید، محمدرضا غلامی، عباس عزی صفحه 70
    در یک راس مادیان 16 ساله خاکستری رنگ که به مدت 2 سال به منظور تولید سرم ضد مارگزیدگی مورد استفاده قرار گرفته بود، ندول هایی در زیر دم و ناحیه پرینه بوجود آمد. حیوان به تدریج ضعیف و لاغر شد و نهایتا به طریق انسانی کشته شد. در کالبد گشایی و همچنین آزمایش هیستوپاتولوژی ابتلاء به ملانومای بدخیم تشخیص داده شد. در رنگ آمیزی اختصاصی جهت مشاهده رسوب آمیلوئید (کنگو رد) وجود رسوب در دیواره عروق طحال و همچنین به میزان کمی در سلول های کبدی دیده شد.
    کلیدواژگان: اسب، ملانومای بدخیم، آمیلوئیدوز، هیستوپاتولوژی
  • محمدحسن حبل الورید، محمدرضا غلامی صفحه 74
    یک راس نریان هفت ساله به منظور تولید سرم پلی والان ضد مار گزیدگی خریداری شد. حیوان در ظرف کمتر از دو ماه پس از تزریق (هفته ای یک بار) غلظت های افزایش یابنده سم مار، تلف گردید. در بررسی هیستوپاتولوژیک، نکروز شدید لوله های ادراری (نفروز)، اسکلروز پورتال همراه با نکروزهپاتوسیت ها در کبد، نکروز سلول های میوکارد همراه با خونریزی، فیبروز، ترومبوز در سرخرگ های کوچک واقع در میو کارد و تغییرات آرترواسکلروز در عروق کرونر قلب و پرخونی و خونریزی در ریه همراه با از بین رفتن جدار کیسه های هوایی که منجر به آمفیزم شده بود، ملاحظه گردید.
    کلیدواژگان: اسب، مار، سم، مسمومیت، هیستوپاتولوژی
|
  • Mostaghnik., Moghaddam Jafarya., Badiei, K Page 1

    The objectives of this experiment were to determine clinical and clinicopathological changes after proximal duodenal obstruction in sheep. Experiments were carried out on seven Iranian crossbred male sheep aged between 2-2.5 years old and weighing 45-50 kg. All operative procedures were performed under general anesthesia by intravenous infusion of sodium thiopental. A polyethylene tube reinforced with braided cotton tape was surgically placed around the duodenum in 5 to 6 cm caudal to the pylorus. Experimental observations commenced two days before tightening the ligatures and inducing obstruction. Measurements at this stage were considered as the control values. Clinical (appetite, urination, defecation, ruminal contractions, temperature, respiratory and heart rates) and clinicopathological indices (hematological parameters, concentrations of sodium, chloride, potassium, calcium, magnesium, inorganic phosphorous, urea nitrogen, creatinine and acid-base status in serum and urine) were determined simultaneously at 12 hrs intervals for 72 hrs. At the end of the experiment the animals became lethargic, anorexic, weak and dehydrated. Finally, six sheep died and one sheep was slaughtered. There were significant differences (P<0.05) between temperature, respiratory and heart rates of the control and experimental values. Moreover, significant increases (P<0.05) in hematocrit, RBC and WBC counts, hypokalemia (P<0.05), hypochloremia (P<0.05) and metabolic alkalosis were seen in experimental sheep. Significant increases (P<0.05) were detectable in serum concentrations of inorganic phosphorous, urea nitrogen and creatinine. There were significant declines (P<0.05) in urinary concentrations of sodium, potassium, chloride, magnesium, inorganic phosphorous, urea nitrogen and creatinine as well as a significant decrease (P<0.05) in urinary pH. In conclusion, proximal duodenal obstruction in sheep leads to clinical and clinicopathological changes which are important for diagnosis.

    Keywords: Sheep, Duodenal obstruction, Hematological, biochemical changes
  • Haqshenasg., Assasik., Akrami, H Page 23
    Infectious bronchitis virus (IBV) strain 4/91, prototype of the 793/B serogroup, was recently reported from Khouzestan province, Iran. Here we isolated and molecularly characterized a virus (Shiraz3. IBV) from broilers in Fars province. Following virus propagation in embryonated chicken eggs, we extracted total RNA containing the viral RNA from allantoic fluid. cDNA of the entire S1 and nucleocapsid (N) genes were generated with AMV-reverse transcriptase and genomic specific primers. The cDNA was subsequently amplified in a polymerase chain reaction (PCR). Digestion of the PCR products representing the entire S1 gene generated restriction fragments identical to those expected from strain 4/91 and differed from the control vaccine strain of H120. The N RT-PCR products representing the entire N genes of strains Shiraz3. IBV and H120 did not show any visible difference in size. The results presented here demonstrated that isolate Shiraz3. IBV is genetically closely related to strain 4/91 of IBV and can be differentiated from the IBV vaccine strain in Iran.
    Keywords: Infectious bronchitis virus, IBV, Shiraz
  • Babaeih., Ayen, E Page 32
    After parturition, the genital system is returning to its normal non-pregnant state. The reduction in the size of the genital tract is called involution. Involution of the ovine uterus after parturition was investigated following the intrauterine administration of oxytetracycline (2 gr). Under general anaesthesia and using strict asepsis the genital tract of ewes in 2nd month of gestation were exteriorised through a posterior midline laparatomy and four non-toxic split aluminium shots with different sizes were sutured to the wall of the uterine horns and internal os of the cervix (Radio-opaque markers method). Then, for assessment of uterine involution sequential radiographs were taken on the day of lambing and 3, 7, 14, 28 and 42 days after parturition. Three measurements (uterine body length, gravid and non-gravid horn diameter) were made on each of the radiographs. Involution of the uterine body length and gravid horn diameter were completed by about 28 days after parturition in sterile water treated (Control) group (n = 6) whereas completion of the non-gravid horn involution was significantly more rapid (by about 14 days after parturition) than gravid horn (P<0.05). The mean of the uterine body length, gravid and non-gravid horn diameter of oxytetracycline administered (treatment) ewes (n = 4) at any stages after parturition were non significantly higher than the control group (P>0.05). The mean of three measurements of the treatment (n = 4) group at the day 42 were similar to the control group at the day 14 after lambing. However, the present study demonstrates that treatment with intrauterine oxytetracycline may prolong involution of the reproductive tract of ewes after parturition.
    Keywords: Uterine involution, Postpartum period, Oxytetracycline, Radiography, Ewe
  • Mohebbi-Fanim., Shekarforoush, S. S. Nahids., Dehdari, M Page 38
    Changes in some serum constituents and milk components and correlations between them, were used for defining the reason(s) of suboptimal milk composition in a dairy herd with a history of low protein tests during summers. Four groups of 8 adult Holsteins, 20-70, 70-110, 110-150 and 150-210 days in milk (DIM), under heat stress, with similar feeding and management practices were sampled for blood and milk four times on a 10 day interval. Milk volume, percentages of milk fat and protein and levels of serum glucose, total protein, albumin and BUN were determined. Milk volume decreased as DIM increased (P<0.05). Milk fat showed normal changes, but milk protein was similarly low in all groups (P>0.05), showing probable shortages in energy and/or protein intake. Serum parameters showed no significant differences among groups (P>0.05). Weak positive correlations were found between serum total protein and milk components after 150 DIM (maximum correlation with milk fat, r = 0.61). It is concluded that shortage in intake of energy and/or protein, which may result in lowered milk protein, may not be differentiated by measuring serum glucose, total protein, albumin and BUN and milk components. More detailed experiments on serum and milk are necessary for defining the problem properly.
    Keywords: Dairy cow, Milk components, Serum chemistry, Subclinical production disorders
  • Babaeih., Ayen, E Page 42
    After completion of the third stage of parturition and expulsion of the placenta, the uterus started to involuting until it reaches to normal size. The rate of uterine involution after parturition was studied in 6 healthy Makuii ewes. During second month of pregnancy the genital tract was exteriorized through a posterior midline laparatomy under general anesthesia and then four non-toxic split shots with different sizes were sutured on the serosal wall of the uterine body and horns. After parturition, the distance between markers was measured by sequential radiography. The mean length of the uterine body declined until 28 days after lambing but statistically maximum reduction was seen at about 14 days after parturition (P<0.05). Also, the mean diameter of gravid and non-gravid horn rapidly declined until 14 days postpartum (P<0.05) but reduction countinued until 42 days postpartum (P>0.05). The difference between the mean diameter of the gravid and non-gravid horn was not significant between days 14-42 (because of relatively small reduction in size). There were a high correlation between the measurements taken at the time of laparatomy and determined by radiography (4 days after surgery) for the mean length of uterine body (r = 0.89), the mean gravid horn diameter (r = 0.91) and non-gravid horn diameter (r = 0.79). In conclusion, after final statistical analysis of sequential radiographic views by using a repeated measurement analysis of variance, involution of the uterus in Makuii ewes was completed about 28 days postpartum for the uterine body and about 14 days for both the gravid and non-gravid horn. Radio-opaque marker is a useful method to study changes of the uterine size after parturition in live ewes.
    Keywords: Ewe, Postpartum, Uterine involution, Radiography
  • Ghaleh Golab Behbahann., Asasik., Afsharifar, A. R., Pourbakhsh, S. A Page 46
    Mycoplasmas were isolated from tracheal and air sac samples of the suspected flocks to have mycoplasmosis and cultured on Frey’s medium. Forward and reverse primers were selected on the basis of known sequences of Mycoplasma gallisepticum (MG) and Mycoplasma synoviae (MS) 16S rRNA genes. These primers successfully amplified a 780 bp fragment of the target DNA in MG. Restriction fragment length polymorphism (RFLP) by three restriction enzymes (REs), HpaI, HpaII, and MboI was performed for each PCR product. According to the RFLP results, 55 samples were detected as MG; no MS was detected. The PCR results were confirmed by sequencing of a selected amplicons. Results showed that PCR and RFLP are rapid and useful for diagnosis of both cultured as well as field samples of suspected flocks to have infection with MG. In addition, PCR could be performed with at least 100 CFU of MG per each PCR reaction.
    Keywords: Mycoplasma, PCR, RFLP, Poultry
  • Histogenesis, development and atresia of ovarian follicles in different developmental stages of Makuii ewe fetuses
    Hasanzadehs., Asghari Azar, J Page 49
    This study was conducted to determine the histogenesis, growth and atresia of ovarian follicles in Makuii sheep fetuses at different developmental stages. Forty fetuses in four ages group of <35, 36–70, 71–100 and 101–150 intrauterine days old were taken for study. The fetuses were collected and preserved in 10% neutral buffered formalin solution. After recognition and harvesting of ovaries from fetuses, they were processed through routine paraffin embedding. Serial 5–7 µm thick sections were taken and stained with Hematoxylin-Eosin, Verhoeff, Van Gieson, Toluidne blue and PAS. Histologic and histomorphometric (point count) studies were adopted. In fetuses < 35 days old, the necrotic primordial germ cells (PGCs) were identified by pyknotic, condensed or karyolytic nuclei. In these fetuses, the undifferentiated gonads were recognized at the caudal aspects of the developing metanephrous kidneys. The healthy PGCs, were large with euchromatic nuclei, without any somatic cell surrounding them. In 36–70 days old fetuses, the germ cells were observed in clusters, which surrounded by simple squamous cells. The hilus cells were seen in mesovarium. In the 71–100 days old fetuses, primordial follicles were observed. In the 84 days old fetuses, primary follicles were seen for the first time. In the ovaries of 101–150 days old fetuses, the secondary follicles with zona pellucida and theca folliculi were seen. Tertiary follicles were not seen in any age groups. The mean number of germ cell population at 0.25 mm2 surface area of ovary, was the highest in 36–70 days old and lowest in 101–150 days old age group fetuses. It was revealed that in all age groups, the population of healthy follicles and/or germ cells is higher than population of atretic follicles and that there was significant difference (P<0.001) between them. There were significant (P<0.001) differences in the mean distribution of healthy follicles and or germ cells among all age groups. There were significant (P< 0.001) differences in atretic follicles among all age groups, except between 36–70 days old and 71–100 days old fetuses. We concluded that by increasing age, a decrease in population of healthy as well as atretic follicles in fetuses takes place. However, in all age groups, the population of the healthy follicle is greater than the population of atretic follicles.
    Keywords: Makuii ewe, Fetus, Follicular development, Follicular atresia
  • Ebrahimia., Lotfalian, Sh Page 50
    In this study antibiotic resistance pattern of E. coli and coagulase positive Staphylococcus aureus isolated from honey bees digestive tract of Shahrekord apiaries were studied. From 45 isolated E. coli strains 35 isolates (77.77%) were resistant to one or more antibiotics. The most resistance pattern were to Erythromycin (77.77%), followed by 14 isolates to Nitrofurantoin (31.11%). From 22 isolations of S. aureus resistance to Penicillin and Erythromycin were 18 (85.71%) and 11 (50.00%) isolates, respectively. Number of isolations in two seasons (fall and spring) was statistically significant (P<0.005), but profile of the antibiotic resistant of the two bacteria in two seasons are not statistically significant.
    Keywords: E.coli, Staphylococcus aureus, Antibiotic resistance, Honeybee, Shahrekord
  • Ebrahimi, M Page 53
    Low-level pollution of aquatic ecosystems may decrease the fecundity of fish populations either indirectly via accumulation in the reproductive organs, or acting directly on sperm and ovum. The activity of highly active hydroxy steroid dehydrogenase (HSD) enzyme in fish sperm has been used as indicator of water contamination with zinc, cadmium or zinc + cadmium. Three groups of six male African catfish were fed from the sexually immature juvenile stage, with diet containing 1000 ppm zinc, cadmium or zinc + cadmium for 110 days and 20aHSD activity in milt of these fish were compared with six other control fish fed with normal diet. The 20aHSD enzyme activity was also measured in in vitro incubation of milt from six control fish with different concentrations (0, 0.1, 1, 3, 10, 30, 100, 1000 and 3000 ppm) of zinc, cadmium or zinc + cadmium. A very high 20a hydroxy steroid dehydrogenase enzyme activity was found in all sperm incubations of African catfish. This enzyme converts 17-hydroxy progesterone (17P) substrate to 17,20a-dihydroxy progesterone (1720aP) product and the rate of enzyme activity is related to substrate (17P) concentrations. Significant differences (P<0.05) in enzyme activity in converting 17P to 17,20aP were found between in vitro incubations of sperm with different concentrations of zinc, cadmium or zinc + cadmium and control group (0 ppm). Significant differences (P<0.05) in enzyme activity and 17,20aP production were found between fish fed with diet containing 1000 ppm zinc or cadmium and the group fed with diet containing 1000 ppm zinc + cadmium and control groups. The results showed that 20aHSD enzyme activities in fish sperm may be used as indicator of water contamination with heavy metals and their bioaccumulations in testis of aquatic animals.
    Keywords: Steroidogenesis, Zinc, Cadmium, Pollution, Competition
  • Moazenim., Gaur, S. N. S., Shahangian, A Page 56
    Excretory-secretory (ES) and somatic antigens of Fasciola hepatica and Fasciola gigantica were prepared from freshly collected flukes. Laboratory bred rabbits were immunized with antigens for preparation of antisera. ES antigens of both species showed strong positive reaction with antisera raised against ES and somatic antigens of parasite. Somatic antigens of both species also showed strong positive reaction with antisera raised against somatic and ES antigens of parasite. In homologous combination of antigens and antisera higher enzyme linked immunosorbent assay (ELISA) values was observed in comparison with heterologous combination, so it was concluded that ES and somatic antigens of Fasciola spp have strong cross reaction with each other but the antigenic materials of ES and somatic products of parasite are not completely the same.
    Keywords: Fasciola, ELISA, ES antigen, Somatic antigen
  • Tabatabaei Naeinia., Roozbehp., Safavi, Kh, Makaremi, F Page 58
    Opioids analgesics are used as premedication and in maintenance of anesthesia and in post-operative pain control. 20 female rabbits were assigned to experimental and control groups and followed for healing process for 20 days. Each rabbit was anesthetized, and a full-thickness skin incision, 3 cm long, was made on its back. The wounds were closed with non-absorbable suture. Morphine and saline were administered to experimental and control groups, respectively. The rate of wound healing was similar in both groups. While tensile strength of normal intact skin was significantly (P<0.05) higher than that of both groups, it was not different between the study and control groups. Collagen content and its maturity may be responsible for the this observation.
    Keywords: Biomechanical, Morphine, Wound healing, Skin
  • Ramin, A. G., Asris., Salamat, J Page 60
    Monthly variation of magnesium (Mg) concentration in milk serum was investigated in industrial and semi-industrial dairy herds of Urmia, northeastern Iran, in 2002–3. Total number of 1, 112 milk samples from 96 herds including 615 samples from 53 industrial herds and 497 samples from 43 semi-industrial dairy herds were examined. 10-ml milk samples were collected monthly up to 12 months from each herd in the milk factory. Milk fat was separated by centrifugation. Milk serum was then separated after casein was precipitated by 0.1 N HCl. Spectrophotometery was used to measure the milk Mg concentration, using Mg kit (Ziest Chimi, Iran). The overall mean ± SD of Mg concentration in milk serum in industrial and semi-industrial herds was 5.47 ± 1.15 and 5.35 ± 1.21 mmol/l, respectively. The differences in Mg concentration between breeding systems were significant (P<0.05). The highest monthly mean Mg concentration in industrial and semi-industrial dairy herds was 6.39 and 6.05 and the lowest mean was 4.29 and 4.02 mmol/l, respectively. The lowest monthly mean Mg concentration in industrial and semi-industrial dairy milk herds was observed in August; the highest in November. The concentration decreased from March to August and then increased gradually up to November. The mean Mg concentration in milk serum within industrial, semi-industrial herds and between two breeds had a significant (P<0.001) monthly variation—mainly in August and November (P<0.05). The lowest and highest mean seasonal milk Mg concentration in industrial (4.61, 5.83 mmol/l) and semi-industrial herds (4.53, 5.72 mmol/l) were observed in summer and winter. The mean Mg concentration in milk serum had a significant (P<0.05) seasonal variation—between summer and other seasons. Thus, it could be concluded that milk Mg concentration in industrial herds was higher than semi-industrial dairy herds. The lowest milk Mg concentration was observed in August that could be important to supplement magnesium in food of dairy herds in Urmia.
    Keywords: Magnesium, Cow, Milk, Season, Subclinical hypomagnesemia
  • Seifi, H. A., Farzanehn., Mohri, M Page 63

    A prospective study was conducted to investigate the difference in levels of some blood constituents between fertile and infertile cows. A total of 40 dairy cows were selected at random from a dairy farm. Serum samples were collected three times on 5 ± 3, 30 ± 3 and 58 ± 3 days postpartum. Serum glucose, urea nitrogen (UN), cholesterol, albumin, total protein, calcium, inorganic phosphorus and aspartate aminotransferase (AST) were measured for each sample. Cows were divided into two categories; those which conceived at either the first or second insemination (group 1) and those which conceived 3 inseminations (group 2). Seventy percent (28 of 40) of the cows conceived at first or second insemination and 30% (12 0f 40) needed 3 or more inseminations. Results showed that calcium (2.34 vs. 2.17 mmol/L) and inorganic phosphorus (1.84 vs. 1.42 mmol/L) were significantly (P<0.05) higher in the group 1 cows at second stage of sampling.

    Keywords: Infertility, Metabolic profile test, Blood chemistry, Calcium, Inorganic phosphorus
  • Lotfollahzadehs., Mokhber Dezfouli, M. R., Khazraii Niap., Tajik, P Page 69
    The effect of ascorbic acid (vitamin C) on the immune system is well-known. Ascorbic acid stimulates either humoral or cell-mediated immunity in many species. This experiment was conducted to evaluate the effect of oral administration of ascorbic acid on serum γ-globulin concentration of colostrum-fed newborn calves. During a cold winter season, 20 dairy Holstein calves from a group of 40 calves were supplemented with ascorbic acid from birth to 3 weeks of age (treatment). The other 20 calves did not receive any ascorbic acid supplementation (control). Ascorbic acid was administered per os and treatment was as follows: 3 g/day for the first week, 2 g/day for the second week, and 1 g/day for the third week. All calves were housed in elevated metal pens during the winter and at low temperature from birth to 60 days of age. Serum samples were collected immediately after birth, before taking colostrum and on the 2nd, 14th and 28th days of age via jugular vein. There was no significant difference in serum γ-globulin concentrations for the two groups before taking colostrum and at 2 and 14 days of age. The serum γ-globulin concentration of the supplemented group at 28 days of age was significantly higher than that of calves not receiving ascorbic acid. The results of the present study showed that oral administration of ascorbic acid increases γ-globulin concentration of neonatal calf serum.
    Keywords: Ascorbic acid, Calf, Gamma, globulin
  • Hablolvarid, M. H., Gholami, M. R., Ezzi, A Page 70
    In a 16-year-old mare of mixed breed, with gray coat, which was used for 2 years for production of polyvalent anti-snake antiserum, some nodules appeared on the underside of the tail and perineum. The animal gradually became weakened and showed weight loss and eventually, was euthanatized. Based on necropsy findings and histopathologic examination, affection to malignant melanoma was confirmed. By applying Congo red for detection of amyloidosis, deposition of amyloid within the wall of arterioles of spleen and a small amount inside the hepatocytes were observed.
    Keywords: Horse, Malignant melanoma, Amyloidosis, Histopathology
  • Hablolvarid, M. H., Gholami, M. R Page 74
    A 7-year-old stallion was bought for production of polyvalent snake antiserum. The animal died in less than two months from the beginning, of weakly injection with an increasing concentrations of polyvalent snake venom. In histopathological examination, severe necrosis of renal tubules (nephrosis) and portal sclerosis with necrosis of hepatocytes were observed. In the myocardium, thrombosis in small arteries, concurrent necrosis and fibrosis, as well as arteriosclerotic changes inside a coronary artery were observed. In the lung, there were severe congestion and hemorrhage. Moreover, destruction of alveolar walls was caused marked emphysema.
    Keywords: Horse, Snake, Venom, Toxicity, Histopathology