فهرست مطالب

ارمغان دانش - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 55، پاییز 1388)

نشریه ارمغان دانش
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 55، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سید سیاوش ساعی دهکردی*، حسین تاجیک، مهران مرادی، افشین جعفری دهکردی، سارا قاسمی صفحات 1-11
    مقدمه و هدف

    رزماری از خانواده نعناع و لیزوزیم به عنوان عامل ضد باکتری طبیعی در میکروب شناسی غذا مورد توجه می باشند. این مطالعه با هدف شناسایی ترکیبات و بررسی اثرات ضدلیستریایی روغن فرار رزماری به تنهایی و به صورت ترکیب بالیزوزیم جهت ارتقای اثرات ضدلیستریایی دو ماده مذکور و استفاده از نتایج حاصل از این بررسی به منظور تعمیم در مدل های غذایی و تبدیل این روش های آزمایشگاهی به روش کاربردی در خط تولید مواد غذایی در آینده صورت پذیرفت.

    مواد وروش ها

    این یک مطالعه تجربی است که در سال 1388 در دانشگاه ارومیه انجام شد. پس از شناسایی گیاه رزماری، روغن فرار به روش تقطیر با آب استخراج و ترکیبات آن با دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی شناسایی گردید. فعالیت ضد باکتریایی روغن فرار علیه لیستریا مونوسیتوژنز به تنهایی و به صورت ترکیبی با لیزوزیم در pH های 5، 6 و7 به روش رقت سازی میکروبراث بر اساس تعیین حداقل غلظت بازدارنده در سه بار، تکرار و محاسبه میانگین ارزیابی گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    05/98 درصد ترکیبات روغن رزماری شناسایی گردید. ترکیبات اصلی شامل؛ آلفا پینن، 1 و 8 سینئول، وربنون، کامفر، بورنئول، 3 اکتانون، کامفن و لینالول بود. ممانعت از رشد روغن رزماری علیه باکتری در 5=pH بارزتر و حداقل غلظت ممانعت کننده برابر با 225 میکروگرم در میلی لیتر بود. حداقل غلظت ممانعت کننده در 5=pH برابر 640 میکروگرم در میلی لیتر و در7=pH ممانعتی دیده نشد. لیزوزیم تیمار شده با حرارت 80 درجه سانتی گراد در pHمذکور، حداقل غلظت بازدارنده را به 160 میکروگرم در میلی لیتر تقلیل داد.

    نتیجه گیری

    روغن رزماری با ترکیب شیمیایی شناخته شده به تنهایی و به طور ترکیبی با لیزوزیم معمولی و تیمار شده علیه لیستریا مونوسیتوژنز ممانعت کننده می باشد. ترکیب لیزوزیم و به خصوص لیزوزیم تیمارشده با روغن رزماری، اثر ضد لیستریایی را افزایش می دهد.

    کلیدواژگان: روغن فرار رزماری، لیزوزیم، لیستریا مونوسیتوژنز
  • آمنه خرم رودی، سیما نصری، ایرج امیری صفحات 23-34
    مقدمه و هدف
    خون بند ناف به عنوان یک منبع از سلول های بنیادی خون ساز است. این سلول ها نیای سلول هایی هستند که می توانند سیستم خون ساز در بیماران مبتلا به بیماری های بدخیم و خوش خیم را بازسازی کنند. سلول های بنیادی مزانشیمی که از خون بند ناف انسان مشتق می شوند، در محیط آزمایشگاه، به انواع مختلفی از سلول ها از جمله؛ استخوان، غضروف و چربی تمایز می یابند. این مطالعه، امکان تبدیل سلول های بنیادی مزانشیمی را که از سلول های بنیادی خون بند ناف به دست آمده اند به سلول های کبدی در محیط آزمایشگاه بررسی می کند.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه تجربی است که در سال 1387 در دانشگاه پیام نور مرکزی تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. خون بند ناف انسان از بیمارستان فاطمیه همدان تهیه شد و سلول های بنیادی مزانشیمی از آن به وسیله سانتریفیوژ بر اساس شیب غلظت جدا و سلول های تک هسته ای آن کشت داده شد. وقتی تراکم سلولی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از خون بند ناف انسان به 80 درصد رسید، با استفاده از محلول تریپسین اتیلن دی آمین تترا استیک اسید پاساژ داده شدند. سپس از پاساژ دوم سلول ها را در محیط کشت DMEM حاوی 10 میلی لیتر بر لیترسرم جنینی گاوی،20 نانوگرم بر میلی لیتر فاکتور رشد کبدی،10 نانوگرم بر لیتر فاکتور رشد فیبروبلاستی بازی و20 نانوگرم بر لیتر انکوستاتین M کشت داده شدند. به طور متوسط هر سه روز یک بار محیط ها را تعویض کرده و محیط های جمع آوری شده در فریزر 20 درجه سانتی گراد نگهداری شد تا ذخیره آلبومین، اوره، آلکالین فسفاتاز و آلفا فیتوپروتئین اندازه گیری شود. در پایان سلول های تمایز یافته با رنگ آمیزی پریودیک اسید شیف جهت برسی ذخیره گلیکوژن در سلول ها مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    اندازه گیری فاکتورهای بیوشیمیایی در روزهای مختلف کشت نشان داد که غلظت آلبومین، اوره، آلکالین فسفاتاز و آلفا فیتوپروتئین به تدریج در طی تمایز افزایش یافت. هم چنین رنگ آمیزی پریودیک اسید شیف حاکی از ذخیره گلیکوژن در این سلول ها بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خون بند ناف انسان می توانند در آزمایشگاه تحت القاء فاکتورهای رشد کبدی و فیبروبلاستی پایه به سلول های کبدی تمایز یابند.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی، بند ناف، سلول کبدی، تمایز
  • نسرین عبدی، محمدحسین تقدیسی، سیران نقدی صفحات 24-34
    مقدمه و هدف
    سرطان دسته ای از بیماری هاست که با رشد کنترل نشده سلولی و تهاجم به بافت های موضعی و متاستاز سیستمیک مشخص می شود. میزان بروز سرطان طی 50 سال گذشته به طور یکنواخت افزایش پیدا کرده است. روحیه امیدوارانه از فاکتورهای بسیار مهم و از عناصر ضروری در بیماری سرطان است که اثرات زیادی در سازگاری بیماران با شرایط، به خصوص در طی دوران درد و محرومیت دارد. امید در افزایش کیفیت زندگی بیمار نقش به سزایی داشته و بر مراحل مختلف بیماری اثر گذار می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخلات ارتقاء دهنده امید در بیماران مبتلا به سرطان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که در سال 1386 در بخش شیمی درمانی بیمارستان قدس سنندج بر روی50 نفر از بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مساوی مورد و شاهد تقسیم شدند. قبل و بعد از مداخله برای هر دو گروه پرسشنامه امید هرث تکمیل شد. مداخلات ارتقاء دهنده امید برای بیماران گروه مورد به صورت مباحثه عمیق و چهره به چهره و انفرادی و با روش یادگیری بر اساس حل مساله انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بین میانگین نمرات امید بیماران گروه مورد و شاهد قبل از مداخلات ارتقاء دهنده امید اختلاف معنی داری مشاهده نشد. بعد از انجام مداخلات ارتقاء دهنده امید بین میانگین نمرات امید دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری دیده شد(008/0=p). میانگین نمرات امید در گروه مورد بعد از مداخله 32/4 نمره افزایش یافت و اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات امید گروه مورد قبل و بعد از مداخله وجود داشت(001/0p<).
    نتیجه گیری
    مداخلات ارتقاء دهنده امید در افزایش امید بیماران مؤثر است، بنابرین شایسته است به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران میتلا به سرطان، ارایه خدمات آموزشی و برنامه های ارتقاء دهنده امید با روش های مناسبی مانند یادگیری بر اساس حل مساله با مشارکت فعال بیمار در فرآیند بحث با برنامه ریزی مدون انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: سرطان، امید، مداخلات ارتقاء دهنده
  • زهرا بستانی خالصی، محمود عابدین زاده *، علی صفری صفحات 36-43
    مقدمه و هدف

    دیسمنوره یک اختلال شایع ژنیکولوژیک است که نیمی از زنان در سنین باروری خود آن را تجربه می کنند. مهم ترین علت دیسمنوره اولیه افزایش تولید پروستاگلاندین ها و نقش آن در ایجاد درد می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر طب فشاری درمقایسه با ویتامین E برکاهش شدت دیسمنوره اولیه بود.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در سال1387 انجام گرفت. 100 نفر از دانشجویان دختر22 18 ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که شرایط ورود به مطالعه را داشتند با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی در دو گروه طب فشاری و قرص ویتامین E قرار گرفتند. در سیکل اول (سیکل کنترل) افراد از هیچ روش درمانی در دو گروه استفاده نکردند، ولی در طی دو سیکل بعدی، با شروع درد افراد در گروه طب فشاری محل نقطه سانینجیائو را با انگشت شصت به مدت 20 دقیقه فشار می دادند و افراد در گروه ویتامین E، روزانه یک عدد قرص ویتامین E (به مقدار 200 واحد) مصرف می کردند. اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه و معیار آندریش میلسوم جهت سنجش شدت دیسمنوره به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی، من ویتنی، فریدمن، مجذور کای و ویل کاکسون تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد، شدت درد در دو گروه طی دو سیکل بعد از مداخله، اختلاف معنی داری دارد(05/0p<). هم چنین اختلاف شدت درد درهر دو گروه قبل و بعد از درمان از نظر آماری معنی دار بود(05/0p<). دو گروه از نظر مدت درد طی سیکل اول و دوم پس از مداخله اختلاف معنی داری داشتند(05/0p<).

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش نشان داد که طب فشاری روشی موثر، در دسترس و بدون هزینه برای کاهش درد دیسمنوره می باشد و به عنوان روشی مفید جهت درمان دیسمنوره اولیه پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: دیسمنوره، طب فشاری، نقطه سانینجیائو، ویتامینE
  • زهرا ایزدی، محمود اثنی عشری*، گودرز احمدوند، پوراندخت داودی، خسرو پیری صفحات 46-54
    مقدمه و هدف

    نعناع فلفلی، گیاهی علفی، چند ساله و متعلق به خانواده نعناعیان می باشد. این گیاه از جمله گیاهان دارویی ارزشمند است که طبق تحقیقات اخیر اثرات مصرف آن در پیشگیری و معالجه سندرم روده تحریک پذیربه اثبات رسیده است. گیاه مذکور دارای اثرات ضد التهاب، ضد درد، قاعده آور، تب بر و ضدعفونی کننده نیز می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد باکتریایی اسانس گیاه دارویی نعناع فلفلی با تعیین قبلی بازده و درصد ترکیب های تشکیل دهنده اسانس مورد آزمایش است.

    مواد و روش ها

    این یک مطالعه تجربی است که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور بررسی اثر ضد باکتریایی اسانس گیاه نعناع فلفلی انجام گرفت. استخراج اسانس از اندام های هوایی در مرحله گلدهی کامل، با روش تقطیر با آب و به کارگیری دستگاه کلونجر انجام شد. جداسازی و شناسایی ترکیب های متشکله اسانس با استفاده از دستگاه های گاز کروماتوگرافی و گاز کروماتوگراف متصل شده به طیف سنج جرمی صورت گرفت. خواص ضد باکتریایی اسانس گیاه با استفاده از روش رقت در براث و ول دیفیوژن آگار بر چهار باکتری بیماری زا آزمایش شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق نشان داد که بازده اسانس گیاه مورد مطالعه 69/0 درصد است که حدود 50 درصد آن را ترکیب ضدعفونی کننده منتول تشکیل داد. اسانس گیاه بیشترین اثر ضد باکتریایی را بر باکتری اشرشیاکلی و کمترین اثر را بر باکتری های پسودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس نشان داد.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که اسانس این گیاه می تواند به عنوان یک ماده آنتی سپتیک در صنایع داروسازی و غذایی مورد توجه و بررسی بیشتری قرار گیرد.

    کلیدواژگان: نعناع فلفلی، اسانس، منتول، اثر ضد باکتریایی
  • مسلم صداقت طلب، علی موسوی زاده، بهمن شریفی، ابوالقاسم هادی نیا صفحات 56-62
    مقدمه و هدف
    ناخنک یک چین بال شکل ملتحمه و بافت فیبروواسکولار است که به سطح قرنیه تهاجم می کند و بروز آن قویا با اشعه ماوراء بنفش در ارتباط است، اگر چه خشکی، التهاب، وزش باد، گرد وخاک و سایر مواد محرک نیز از عوامل خطر محسوب می شوند. ناخنک معمولا بدون علامت است، ولی می تواند علایمی مانند؛ اشک ریزش، ترس از نور و احساس جسم خارجی در چشم را برای بیمار ایجاد کند. هم چنین با به وجود آوردن آستیگماتیسم با قاعده و خلاف قاعده سبب کاهش بینایی می شود. میزان عود بعد از عمل ناخنک بالا است و در مطالعه های مختلف حدود 40 درصد برآورد می شود. عود به طور کلی خیلی سریع و در طی 3 2 ماه بعد از جراحی رخ می دهد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تزریق زیر ملتحمه ای میتومایسین سی 2/0 درصد برای جلوگیری از عود ناخنک است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش کارآزمایی بالینی است که در سال های 1387 1386 در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج انجام شد. در این مطالعه 157 چشم مربوط به 48 مرد و 64 زن که مبتلا به ناخنک اولیه بودند، به طور تصادفی به دو گروه مداخله شامل 54 بیمار(83 چشم) و کنترل شامل 58 بیمار(74 چشم) تقسیم شدند. در گروه مداخله یک ماه قبل از عمل جراحی 1/ سی سی از میتومایسین سی 2/0 درصد به صورت زیر ملتحمه ای در زیر جسم ناخنک تزریق شد، ولی در گروه کنترل تزریق انجام نشد. در هر دو گروه بعد از برداشت ناخنک،اسکلرای برهنه به وسیله ملتحمه فوقانی مجاور و به صورت لغزشی پوشانده شد. بیماران به مدت 3 ماه پیگیری شدند. عود ناخنک بعد از عمل، با رشد مجدد بافت فیبروواسکولار بر روی قرنیه مشخص شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    عود در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 2/1 درصد(1 چشم) و45/9 درصد (7 چشم) بود که اختلاف معنی داری وجود داشت(02/0=p). میانگین درجه آستیگماتیسم در هر دو گروه با عمل جراحی بهبود پیدا کرد.
    نتیجه گیری
    هر دو روش تزریق میتومایسین سی قبل از عمل ناخنک و اتوگرفت ملتحمه ای از روش های بی خطر و مؤثر در کاهش عود ناخنک هستند. با توجه به کاهش میزان عود پس از تزریق میتومایسین، می توان از این روش به عنوان یک متد مؤثر در جراحی ناخنک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: میتومایسین سی، ناخنک، اتوگرافت ملتحمه ای
  • فروغ آذرنیوشان، سعید خاتم ساز، هیبت الله صادقی صفحات 64-70
    مقدمه و هدف
    گیاه بیلهر از تیره چتریان دارای ترکیبات فلاونوئیدی و کورمارینی می باشد. فلاونوئیدها دارای خواص استروژنی هستند. کومارین ها نیز دارای خاصیت آنتی آندروژنی می باشند. این ترکیبات بر روی محور هیپوتالاموس هیپوفیز گناد دارای اثرات زیادی هستند. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر عصاره الکلی گیاه بیلهر بر غلظت خونی هورمون های گنادوتروپ و آندروژن در موش صحرایی نر بالغ بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه تجربی است که در سال 1387، در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام گرفت. 50 سر موش صحرایی نر بالغ انتخاب و به 5 گروه ده تایی تقسیم شدند؛ گروه کنترل که هیچ ماده ای دریافت نکردند، گروه شاهد آب مقطر و گروه های تجربی که روزانه به ترتیب 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم به ازای وزن بدن، عصاره هیدروالکلی گیاه بیلهر را به صورت دهانی دریافت کردند. پس از گذشت مدت زمان 28 روز حیوانات توزین و میزان هورمون محرکه فولیکولی، هورمون لوتئینی، تستوسترون و دی هیدروتستوسترون آنها اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنووا و تست توکی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که غلظت پلاسمایی هورمون تستوسترون در گروه دوز حداقل، افزایش معنی داری و در دوزهای متوسط و حداکثر کاهش معنی داری دارد(05/0p<). غلظت پلاسمایی هورمون لوتئینی در همه گروه های تجربی افزایش معنی داری نشان داد(05/0p<). غلظت پلاسمایی هورمون دی هیدروتستوسترون در گروه حداقل کاهش معنی داری و در گروه حداکثر و متوسط افزایش معنی داری نشان داد(05/0p<). غلظت پلاسمایی هورمون محرکه فولیکولی در هیچ گروهی تغییر معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد فلاونوئیدهای موجود در عصاره گیاه بیلهر با تحریک پرولاکتین در افزایش هورمون لوتئینی مؤثر بوده است واین افزایش به همراه ممانعت از آنزیم های آروماتاز و 5 آلفاردکتاز در افزایش تستوسترون در دوز حداقل و کاهش هورمون دی هیدروتستوسترون اثر گذاشته است.
    کلیدواژگان: عصاره بیلهر، محور هیپوتالاموس هیپوفیز گناد، هورمون های جنسی، تستوسترون
  • افسانه احمدی، عاطفه اصغریان دستنایی، حمیدرضا طباطبایی صفحات 72-82
    مقدمه و هدف
    تغذیه مناسب برای رشد و سلامت کودکان ضروری بوده و سوء تغذیه یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی است. آموزش تغذیه می تواند سوء تغذیه را در کودکان کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهدکودک های منطقه1 شیراز بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در سال 1386 بر روی 52 کودک 5 و6 ساله دختر و پسر در دو مهد کودک منطقه 1 شیراز کودکان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام شد. برای آموزش به یک گروه از نمایش و به گروه دیگری از بازی و نقاشی استفاده شد. مطالب مورد آموزش در هر دو گروه هرم راهنمای غذایی بود. یافته های مربوط به آگاهی از طریق تست آگاهی قبل و بعد از آموزش جمع آوری و ثبت شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مان ویتنی یوتست و آزمون تی در نمونه های مجزا تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در هر دو گروه مداخله، آگاهی کودکان در مورد شناسایی هرم مواد غذایی، تعداد گروه های غذایی و شناسایی مواد غذایی هر گروه نسبت به قبل از آموزش افزایش معنی داری یافت(001/0p<). در هر دو روش آموزش، افزایش آگاهی از لحاظ توانایی اولویت بندی میان وعده های خوب و بد افزایش یافت، ولی این افزایش فقط در روش بازی و نقاشی معنی دار بود(05/0p<). مقایسه دو روش آموزش نشان داد که روش نقاشی و بازی تاثیر بیشتری در افزایش آگاهی داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    در یک محیط مفرح با روش های مناسب، کودکان قابلیت آموزش تغذیه را دارند. از آنجا که روش بازی و نقاشی امکان ایجاد برهمکنش مناسب را فراهم می کند، برای کودکان مناسب تر است.
    کلیدواژگان: آموزش تغذیه، کودکان 6، 5 ساله، مهد کودک
  • شهلا نجفی دولت آباد، سید نذیر هاشمی، زینت محبی نوبندگانی، هیبت الله صادقی، عزیز الله جعفری، اردوان نجفی دولت آباد، محمد ذوالعدل صفحات 84-90
    مقدمه و هدف
    افسردگی یکی از بیماری های شایع روان پزشکی و از جمله ناتوان کننده ترین مشکلات بهداشتی روانی در میان جوامع مختلف می باشد. پیش بینی می شود که در سال 2020 میلادی افسردگی به عنوان دومین بیماری شایع پس از بیماری های قلبی عروقی قرار گرفته و 15 درصد کل بیماری ها را شامل شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر عصاره خوراکی آبی الکلی نعناع (درمان مکمل) بر شدت افسردگی بیماران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی سه سوکور است که بر روی 120 بیمار مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج طی سال های 13871386 انجام شد. شدت افسردگی بیماران به کمک پرسشنامه بک سنجیده شد وبیماران به صورت تخصیص تصادفی به 5 گروه مساوی تقسیم شدند. چهار گروه به عنوان آزمون بودند که به ترتیب مقادیر 10، 50، 100 و 200 میلی گرم عصاره خوراکی آبی الکلی نعناع را روزانه به مدت 2 ماه دریافت می کردند و یک گروه به عنوان پلاسبو بود که عصاره دریافت نکرد. بعد از این مدت مجددا با استفاده از پرسشنامه مذکورمیزان افسردگی بیماران سنجیده شد و با میزان افسردگی قبل از مداخله مقایسه گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیزواریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بالاترین میزان کاهش افسردگی به ترتیب مربوط به نمونه های گروه 100 میلی گرم و200 میلی گرم بود و کمترین میزان کاهش افسردگی بعد از مداخله به ترتیب به نمونه های گروه 50 میلی گرم، گروه پلاسبو و گروه 10 میلی گرم اختصاص داشت. میانگین و انحراف معیار میزان افسردگی در گروه های پنج گانه مطالعه قبل از مداخله همتا بود و تفاوت معنی داری نداشت، در حالی که این تفاوت بعد از مداخله معنی دار بود(01/0>p).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق عصاره نعناع در مقادیر 100 میلی گرم و 200 میلی گرم می تواند به عنوان مکمل درمان در بیماران افسرده مورد استفاده قرار گیرد، هرچند که برای تعیین دوز دقیق آن نیاز به تحقیق بیشتری وجود دارد.
    کلیدواژگان: افسردگی، نعناع، درمان
  • میر سعید عطارچی، آزاده امیری ریگی، یاسر لبافی نژاد، صابر محمدی صفحات 92-101
    مقدمه وهدف
    حلال های آلی کاربرد وسیعی در صنعت دارند. هپاتوتوکسیسیتی حلال های آلی هالوژنه مانند تتراکلرید کربن در مطالعه های مختلف تایید شده است. اما در مورد ارتباط مواجهه شغلی با حلال های آلی آروماتیک از جمله؛ بنزن، تولوئن و زایلن با سمیت کبدی آنها مطالعه های کمتری انجام شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات مواجهه طولانی مدت با مخلوط حلال های آلی آروماتیک در سطح بالاتر از حد مجاز بر روی سیستم کبدی بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است که در سال 1387 در یکی از کارخانه های بزرگ خودروسازی کشور واقع در حومه شهر تهران انجام شد. گروه مورد کارگران شاغل در سالن رنگ کارخانه و گروه شاهد کارگران شاغل در سالن مونتاژ همان کارخانه بودند. ابتدا پرسشنامه ای حاوی اطلاعات مورد نیاز مانند؛ سن و سابقه کار برای کلیه 349 کارگر تحت بررسی تکمیل شد و پس از لحاظ کردن معیارهای خروج، 163 کارگر گروه مورد با 186 کارگر گروه شاهد از نظر سطح آنزیم های کبدی شامل؛ آلانین آمینو ترانسفراز، آسپارتات آمینو ترانسفراز و آلکالین فسفاتاز مقایسه شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی، کای دو و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سطح آلکالین فسفاتاز در گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد بالاتر بود(001/0p<). مقادیر آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز نیز در گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین افزایش آلکالین فسفاتاز با شاخص توده بدنی و مصرف سیگار ارتباط معنی داری داشت(به ترتیب 001/0p< و 007/0p<)، اما ارتباط معنی داری میان سن و سابقه کاری با افزایش آلکالین فسفاتاز مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که مواجهه با مقادیر بیش از حد مجاز مخلوط حلال های آلی آروماتیک می تواند باعث بروز اختلال خفیف عملکردی کبد از نوع کلستاتیک شود. بنابراین توصیه می شود برای غربالگری کارگران مواجهه یافته با مخلوط حلال های آلی آروماتیک از تست های عملکردی کبد (به ویژه سنجش آلکالین فسفاتاز) که در دسترس، ارزان و غیرتهاجمی می باشند، جهت تشخیص زودرس اختلال کبدی استفاده شود.
    کلیدواژگان: مواجهه شغلی، حلال های آلی، آنزیم های کبدی
  • الهام رحیمی، عبدالله شفیع آبادی، فلورا یونسی صفحات 104-111
    مقدمه و هدف
    انگیزه و میل جنسی همانند سایر انگیزه های بنیادین آدمی بخش جدایی ناپذیر ماهیت زیستی، روانی و اجتماعی او را تشکیل می دهد و روشن است که کیفیت ارضای این انگیزش نقش بسیار مهمی را در سلامت فرد و اجتماع و دستیابی به آرامش و آسایش ایفا می کند. امروزه مشکلات جنسی چنان شایع شده که بیش از یک سوم زنان بزرگسال از اختلال میل جنسی کم کار رنج می برند. به همین لحاظ برای کمک به تعداد زیادی از همسران یا افرادی که این گونه مشکلات را تجربه می کنند نیاز قابل توجهی به خدمات درمانی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان است.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1388 بر روی 30 نفر زنان متاهل4020 ساله مراجعه کننده به کلینیک زنان درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد. افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون، 8 جلسه مشاوره شناختی رفتاری اجرا شد و در مورد گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه دانش جنسی آن هوپر، پرسشنامه نگرش جنسی خوشابی و والایی و پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آن هوپر بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که پس از مشاوره شناختی رفتاری، دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی در زنان گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری داشت(0001/0> p).
    نتیجه گیری
    از آنجایی که پژوهشگران متعددی اعتماد به نفس جنسی پایین، دانش جنسی پایین و نگرش جنسی منفی را از عوامل مهم میل جنسی بازداری شده در زنان دانسته اند، لذا مشاوره شناختی رفتاری جنسی می تواند با بهبود این مؤلفه ها، این اختلال جنسی را در زنان برطرف کند.
    کلیدواژگان: دانش جنسی، نگرش جنسی، مشاوره شناختی، رفتاری جنسی
  • پروانه شکرانی، غلامرضا رئیس علی، اعظم جنتی اصفهانی صفحات 114-120
    مقدمه و هدف
    براکی تراپی با پلاک چشمی حاوی دانه های رادیواکتیو ید 125، در درمان تومورهای بدخیم چشمی مانند ملانوما به کار برده می شود. تعدادی دانه رادیواکتیو درون پلاکی از جنس طلا که قسمتی از یک پوسته کروی است قرار می گیرد و سپس پلاک با توجه به محل قاعده تومور به صلبیه بخیه زده می شود. کاربرد این درمان، پوشش حجم تومور با دز حداقل85 گری است. هدف از انجام این تحقیق تعیین توزیع دز یک پلاک چشمی مدل COMS به روش شبیه سازی مونته کارلو و با استفاده از کد MCNP4C بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. از شبیه سازی مونته کارلو، کد MCNP4C، برای محاسبه درصد دز عمقی و دز خارج از محور مرکزی(پروفایل دز) یک پلاک چشمی مدلCOMS با قطر دهانه20 میلی متر حاوی 3 چشمه دانه ای ید 125 مدل 6711 در فانتوم آب استفاده شد. در این تحقیق، ساختمان پلاک با کمک کارت های هندسه و کارت های اطلاعاتی شبیه سازی گردید و محاسبه های توزیع دز پلاک شامل درصد دز عمقی و پروفایل دز، در فانتومی کروی با شعاع 12 میلی متر و حاوی آب انجام شد. نتایج حاصل از محاسبات کد MCNP4C با نتایج دزیمتری تجربی که به وسیله کناتسین و همکاران برای همین پلاک انجام شده است، مقایسه گردید.
    یافته ها
    با توجه به نتایج درصد دز عمقی محاسبه شده پلاک COMS با قطر دهانه 20 میلی متر، حاوی 3 چشمه دانه ای ید 125 مدل 6711، مشاهده گردید که افت دز این پلاک سریع رخ می دهد و یک عامل مهم در انتخاب پلاک جهت درمان توموری با ابعاد مشخص می باشد. در مورد نتایج درصد دز خارج از محور مرکزی پلاک(پروفایل دز) مشاهده گردید که یکنواختی دز در فواصل نزدیک به چشمه کمتراست و با فاصله گرفتن از پلاک این یکنواختی افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    محاسبه های دز پلاک های براکی تراپی چشم می تواند در طراحی بهینه این پلاک ها در درمان تومورهایی با اندازه، شکل و موقعیت مختلف مفید باشد.
    کلیدواژگان: براکی تراپی، شبیه مونته کارلو، توزیع دز
  • فریبا فرهادی فر، شعله شاه غیبی، معصومه رضایی، نرجس نوری صفحات 122-127
    مقدمه و هدف
    حاملگی نابجای دوقلوی یک طرفه بسیار نادر است و تا کنون 100 مورد از آن گزارش شده است و حاملگی لوله ای دو طرفه هم زمان نیز نادرترین فرم حاملگی دوقلوی دوتخمکی است. در این مقاله یک مورد حاملگی نابجای دوقلوی دوطرفه همراه با حاملگی داخل رحمی زنده گزارش شده است.
    معرفی بیمار
    بیمار خانمی 34 ساله بود که در تاریخ 12/10/1386 و با سن حاملگی 12 هفته طبق تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی به درمانگاه اورژانس مامایی بیمارستان بعثت شهرستان سنندج، با درد متناوب کرامپی هر دو ربع تحتانی شکم از دو روز قبل مراجعه کرده بود. بیمار سابقه یک بار سقط و نازایی ثانویه قبلی و تزریق گنادوتروپین یائسگی انسانی داشت. در سونوگرافی، رحم حامله با سن 12 هفته همراه کیست دوطرفه تخمدان که یکی از آنها پاره شده بود و نیز مقدار قابل توجهی مایع آزاد در لگن گزارش شد و به همین دلیل بیمار کاندید جراحی شد. حین جراحی، دو ناحیه شدیدا متسع در لوله رحمی چپ که هر دو سالم بودند و دو حاملگی نابجا در لوله رحمی راست که یکی پاره و دیگری سالم بود مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    مدنظر قراردادن حاملگی خارج رحمی در برخورد با زنان در سنین باروری امری ضروری است و باید همواره در هر بیمار حامله که دچار درد شکم می شود، مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حاملگی نابجا، دوقلوی دوطرفه، حاملگی نرمال داخل رحمی
|
  • Saei Dehkordi Ss, Tajik H., Moradi M., Jafari Dehkordi A., Ghasemi S Pages 1-11

    Introduction &

    Objective

    Rosmarinus officinalis L. as a member of the Lamiaceae family and lysozyme as a natural antibacterial agent is important in food microbiology, because of its characteristics. The aim of the present study was to determine the chemical composition and anti-listerial activity of Rosmarinus officinalis essential oil (REO) alone and in combination with lysozyme for enhancement of anti-listerial activity of both substances.

    Materials and Methods

    Rosmarinus officinalis L. was purchased from a local grocery store at Shahrekord and was identified by the Institute of Medicinal Plants, ACECR. The air-dried aerial parts were subjected to hydrodistillation using a Clevenger apparatus to obtain essential oil and yielded oil was analyzed by GC/MS. Antibacterial activity (on basis of Minimum Inhibitory Concentration (MIC) of REO was studied separately and in combination with unheated lysozyme (L) and heat-treated lysozyme (HTL) on Listeria monocytogenes at different pH (5, 6 and 7) by a micro-broth dilution assay. The collected data were analyzed by SPSS software.

    Results

    In the current study, 98.05% of constituents of the essential oil were identified. The major components were α-pinene (14.06%), 1,8-cineole (13.62%), verbenone (11.2%), camphor (10.51%), borneol (7.3%), 3-octanone (7.02%), camphene (5.46%) and linalool (5.07%). The inhibitory action of REO was stronger at lower pH especially 5 (MIC=225 μg/mL). Inhibition by L at pH 5 was 640 μg/mL but no inhibition was seen at pH 7. HTL resulted in more effective inhibition than L, especially at pH 5 and heat-treatment 80˚C (MIC: 160 μg/mL).

    Conclusion

    Combination of L + REO and particularly HTL + REO was led to enhancement of bacterial inhibition. It was concluded that REO by the identified chemical composition was effective alone or in combination with L or HTL on Listeria monocytogenes as a food-borne pathogen.

  • Khoramroodi A., Nasri S., Amiri I. Pages 23-34
    Introduction &
    Objective
    Umbilical cord blood (UCB) is a source of Hematopoietic Stem Cells (HSC) and progenitor cells that can reconstitute the hematopoietic system in patients with malignant and nonmalignant disorders. Mesenchymal stem cell-derived from umbilical cord blood (UCB) have been differentiated to some kind of cells, such as osteobblast, adipoblast and chondroblast in Vitro. This study examined the differentiation of Umbilical Cord Blood (UCB) derived stem cells to functional hepatocytes.
    Materials and Methods
    The present study was an experimental study which was carried out in the Payam-e-Noor University of Tehran in cooperation with Hamedan University of Medical Sciences in 2008. Umbilical cord blood (UCB) was obtained from Fatemieh hospital (Hamadan, Iran). Stem cells were isolated from the cord blood by combining density gradient centrifugation with plastic adherence. When the isolated cells reached 80% confluence, they differentiated to hepatocyte like cells. The medium which was used was consists of DMEM and 10% Fetal Bovine Serum (FBS) supplemented with 20 ng/mL Hepatocyte Growth Factor (HGF), 10 ng/mL basic Fibroblast Growth Factor (bFGF) and 20 ng/mL Oncostatin M (OSM).The medium was changed every 3 days and stored for Albumin (ALB), Alpha Fetoprotein (AFP), Alkaline Phosphatase (ALP), and urea assay. Finally PAS stain was done to study Glycogen storage in the differentiated cell.
    Results
    Measurement of biochemical factors in different days showed that concentration of albumin (ALB), alpha fetoprotein (AFP), alkaline phosphatase (ALP), and Urea gradually increased. Also, PAS staining showed the storage of glycogen in these cells.
    Conclusion
    Stem cell-derived from human umbilical cord blood (HUCB) is a new source of cell types for cell transplantation therapy of hepatic diseases and under certain conditions these cells can differentiate into liver cells.
  • Abdi N., Taghdisi Mh, Naghdi S Pages 24-34
    Introduction &
    Objective
    Cancer occurs when cells divide uncontrollably. These abnormal cells can invade nearby tissues or travel to distant sites by entering the bloodstream or the lymphatic system. Cancer Incidence rate in the last 50 years has been constantly increased. Hope is a significant factor and essential element in cancer disease treatment that has many effects on compatibility with conditions, especially in suffering and disappointing periods. Hope has a significant role in increasing the quality of life and effects different stages of the disease. The aim of this study was to increase and promote the hope factor in cancer patients.
    Materials and Methods
    This is a controlled randomized trial study which was carried out at the chemotherapy section at Qods Hospital in Sanandaj, Iran, in 2007 on 50 cancer patients. The HHI questionnaire was used and completed both before and after the intervention on both the case and control groups (each group consisted of 25 patients). The Hope promoting intervention for patients in the case group was a face-to-face method and was individually conducted by the PBL method.
    Results
    There was no significant difference between the case and control group before the hope intervention promotion (p=0.78). Significant difference was found after promoting the hope intervention in the mean score of both groups (p<0.008). Mean score of the case group increased by 4.32 after the intervention. Significant difference was found between the hope mean score in the case group, before and after the intervention (p< 0.000).
    Conclusion
    The hope promoting interventions were effective in increasing hope in cancer patients. So, for cancer patients, increasing the quality of life, giving educational services, and hope promoting programs are needed, which should b accomplished by suitable methods, for instance, PBL or by patients active participation in the programming process.
  • Bostani Khalesi Z., Abedinzade M., Safari A Pages 36-43

    Introduction &

    Objective

    Dysmenorrhea is a common gynecologic disorder which at least fifty percent of women experience through their reproductive period. The most important cause of primary dysmenorrhea is the enhancement of prostaglandins production and its role in the appearance of the pain. The purpose of this study was to compare the effect of acupressure and vitamin E in reduction of the severity of pain in primary dysmenorrhea.

    Materials and Methods

    This was a randomized clinical trial study to compare the effect of the pressure point Sanyinjiao medication and vitamin E on dysmenorrhea. In this study, 100 female students between 18 t0 22 years of age were recruited. The students were randomly allocated into two groups: pressure medication group, and vitamin E group. In the first cycle, no treatment was used. But during the next two cycles, with the start of pain in the pressure medication group, the Sanyinjiao point was pressured for 20 minutes and in the Vitamin E group, each subject used one pill of Vitamin E (200 units), daily. The necessary data was collected by questionnaire and Andrish- Millsom scale of dysmenorrhea. Mann-Whitney, Fridman, Wilcoxon, chi-square and t-test were used for data analysis.

    Results

    The present study revealed that there was significant differences in the rate of pain during the cycles in both groups. There was a significant difference in pain intensity for each group before and after the treatment (P<0.05). Significant difference was found between two groups in the duration of pain in second months (P<0.05).

    Conclusion

    The findings showed that acupressure at Sanyinjiao point can be used as an effective, available, cost effective intervention for reducing pain in dysmenorrheal.

  • Izadi Z., Esna-Ashari M., Ahmadvand G., Davoodi P., Piri Kh Pages 46-54

    Introduction &

    Objective

    Peppermint (Mentha piperita L.) is a perennial herbaceous essence oil bearing plant which belongs to the Lamiaceae family. This plant is a valuable and important herb which has many therapeutic properties. Recent investigations have shown its excellent anti-irritable bowel syndrome effects. Other properties of this plant are anti-inflammatory, analgesic, promote menstrual flow, antipyretic, antiseptic and anti-rheumatoid effects. This investigation was conducted to study the antibacterial properties of peppermint essence oil, as well as determining the content and composition of essential oil.

    Materials and Methods

    In order to study the effect of the antibacterial activity of the essence oil of peppermint, this experimental study was conducted in 2009 at Hamedan University of Medical Sciences. The aerial parts of the peppermint were harvested in summer when it was in the full blooming stage of the plant. The collected aerial parts were then dried in the shade. The essence oil of the aerial parts was extracted by hydro-distillation technique using Clevenger apparatus and was analyzed by the capillary GC and GC/MS method. Anti bacterial properties of the essence oil on four pathogenic bacteria were determined by using broth dilution and well diffusion agar methods. The collected data were analyzed by the SPSS version 11.5 software, using the independent t-test.

    Results

    The essence oil of peppermint showed the maximum anti bacterial effect on E. coli and the minimum effect on S. aureus and P. aeuroginosa. The essence oil content of aerial parts was 0.69% (w/w) based on dry weight. The amount of menthol which is the main constituent of the oil and as an antiseptic component was 47.9%.

    Conclusion

    Results of this study revealed that the essential oil of peppermint is rich in menthol and can be considered as an anti-bacterial agent in drug and food industries.

  • Sedaghattalab M., Moosavi Zadeh A., Sharifi B.Hadinia A. Pages 56-62
    Introduction &
    Objective
    Pterygium is a wing-shaped fold of conjunctiva and fibrovascular tissue invades the superficial cornea. The occurrence of pterygia is strongly correlated with UV exposure, although dryness, inflammation, and exposure to wind and dust or other irritants are also important factors. Pterygium is usually asymptomatic, but it can cause photophobia, tearing, and foreign body sensation. It can also decrease vision by inducing with the regular and irregular astigmatism. Unfortunately, the recurrence rate is high; averaging approximately 40% in various studies. Recurrences generally occur rapidly, within 2 to 3 months of surgery. The aim of the present study was to evaluate the effect of subconjunctivaly injection of mitomicin-C in preventing the recurrence of pterygium.
    Materials and Methods
    This study was a simple randomized clinical trial which was carried out at Imam Sajjad Hospital of Yasuj, Iran. In this study, 157 eyes (48 men, 64 women) with primary pterygium were allocated in intervention (83 eyes, 54 patients) and control (74 eyes, 58 patients) groups. The mean age of the patients was 48. In the inversion group we injected. 1 ML of mitomycin C. 2% subconjunctivally in to the pterygium body, 1 month before pterygium excision. After the pterygium was excised, the bare sclera was covered by sliding adjacent superior conjunctiva in both groups. The follow up period was 3 months. Recurrence was defined as the postoperative re-growth of fibro-vascular tissue crossing the cornea. The data was analyzed by the SPSS software using Fisher's exact test and Chi-square test.
    Results
    The recurrence rate was 1.2% (1 eye) and 9.45% (7 eyes) in intervention and control groups, respectively, with significance difference between groups (P= 0.027). The mean degree of astigmatism was improved with surgery in both groups.
    Conclusion
    Both subconjunctival mitomycin C injection before pterygium excision and conjunctival auto graft are safe and are effective treatments in reducing of pterygium recurrence. Regarding the reduction of pterygium recurrence after subconjunctivaly Mitomicin-C injection, it can be concluded that this method is an effective treatment in pterygium surgery.
  • Azarneoshan F., Khatam Saz S., Sadeghi H Pages 64-70
    Introduction &
    Objective
    Dorema aucheri (Apieaceae) contains chemical compounds including flavonoids and coumarins. Flavonoids have estrogenic properties and coumarins have antiandrogenic properties. The compounds are very effective on the HPG axis. In the present study, the effect of Dorema aucheri alcoholic extract on LH, FSH, testosterone and DHT hormones on adult male rats were determined.
    Materials and Methods
    This was an experimental study in which male adult rats were chosen and divided into 5 groups: control group which did not received any extract, sham groups which took distilled water, experimental groups, which orally took 100, 200 and 400 mg per kg of the Dorema aucheri extract for 28 consecutive days. Then the animals were weighed and the blood sample of each group was taken and used for measuring of the serum concentration of FSH, LH, DHT and testosterone. The collected data were analyzed by the SPSS software using ANOVA and t-test.
    Result
    The results revealed no differences in the average weight of the body and concentration of FSH hormone in the experimental group compared with the control and sham group. However significant difference was found between the concentration of LH, testosterone and dihydrotestosterone in the experimental group compared with the rest groups. Concentration of testosterone in the minimum dosage of extracts showed significant increase while significant decrease was seen in the higher dose. Significant increase was seen in the concentration of LH in all doses. DHT serum concentration in the minimum dose showed significant decrease while significant increase was seen in higher dosage.
    Conclusion
    It seems that the flavonoids compound of Dorema aucheri extract caused the LH hormone to increase prolactin. Using the extract increases the LH hormone and inhibition of aromatase and 5 alfa reductase enzymes cause the testosterone and DHT hormone to increase in higher dosage.
  • Ahmadi A., Asghryan Dstnaei A., Tabatabai Hr Pages 72-82
    Introduction &
    Objective
    The aim of the present study was to evaluate the effects of food guide pyramid education on the knowledge of 5 to 6 year-old children in kindergarten in Shiraz, Iran, using play and show methods.
    Materials and Methods
    62 children, 5 to 6 years old, were selected from one of the districts of Shiraz pre-schools by random cluster sampling. Subjects were divided into two groups. One group was educated by show and the other group by play and drawings. However, in both groups, they were educated using the same subjects about the food guide pyramid. The results were recorded by some tests before and after the intervention and were analyzed by the SPSS software using two sample t-test and Mann-Whitney U-test.
    Results
    In both groups, after being taught about food guide pyramids, their knowledge about the number of food groups and recognizing them were improved (P<0.001). In both groups, their knowledge about the priority of any good and bad snack improved after the intervention, but this increase was significant only in the drawing and playing group (P<0.05).
    Conclusion
    In a happy environment, children can gain good capacities for nutrition education and also playing and drawing can provide good interactions. Therefore, this method can be a useful choice for informing the children.
  • Najafi Doulatabad Sh, Hashemi N., Mohebi Nobandegani Z., Sadeghi Ha, Jafari Anajafi Doulatabad A., Zoladle M. Pages 84-90
    Introduction &
    Objective
    Depression is a prevalent psychiatrical disease and among the most disabling psychiatrical health problems in various societies. It has been estimated that, till the year 2020, depression will be the second prevalent disease after cardio-vascular disease and will include 15% of the human diseases. This study was carried out to determine the effect of hydroalcoholic extract of Mentha piperita (complement treatment) on patient's depression severity.
    Materials And Methods
    This is a triple blind random clinical trial research carried out on depressed patients referred to the Shahid Mofateh Clinic of Yasouj city during 2007-2008. The patient's depression severity was evaluated by Beck questionnaire and they were divided into 5 groups as random allocation and each group consisted of 24 persons. Then, Hydroalcoholic extract of Mentha piperita was given to four groups at the rate of 10.0mg, 50.0mg, 100.0mg and 200.0mg respectively per day and the fifth group received placebo. The treatment was continued for a period of two months. After this period, again the depression rates of patients were evaluated with the help of same questionnaire and were compared with the rates before the intervention. Collected data were analyzed with the help of descriptive tests, ҳ² statistical test, one way variance analyzed and variance with repeated measurements.
    Results
    The results of the study indicated that the highest anti depression effect was seen in those patients who received 100.0mg and 200.0mg of the extract and the lowest rate allocated to the groups of 50.0mg, placebo group and 10.0mg respectively. Statistical analysis using repeated measurements confirmed the difference at the level of 0.1 between the mean of depression rate of the five research groups before and after intervention (p=0.078).
    Conclusion
    Based on the results of the current study, spearmint juice at the rate of 100.0mg and 200.0mg can be used as supplement in treatment of depressed patients. However, more studies are needed to find out the proper dose of the extract.
  • Attarchi , Amiri Rigi A., Labbafinejad Y., Mohammadi S Pages 92-101
    Introduction &
    Objective
    Organic solvents have a broad range of application in industry. Hepatotoxicity of different organic halogenated solvents like carbon tetrachloride has been verified in numerous studies; however, studies investigating the association between the occupational exposure with aromatic organic solvents like benzene, toluene & xylene and hepatic toxicity are limited. The goal of this study was to review the long term effects of exposure with mixture of aromatic organic solvents, in higher amounts of permissible level, on hepatic system.
    Materials and Methods
    This is a cross sectional study which was conducted in an automobile plant. Workers employed in the painting saloon were considered as cases and workers in assembly as controls. A questionnaire, containing demographic data like age and years of employment, was completed for each of 349 workers. After considering exclusion criteria, liver enzyme level (AST, ALT & ALP) of 163 case workers was compared with 186 controls. Concentration of mixture of organic solvents in painting saloon was twice and a half as much of the permissible level. The collected data was analyzed by the SPSS software, using T score, K2 and Linear Regression.
    Results
    The Mean level of ALP in case group was significantly higher than the control group (P<0.001). For AST and ALT the mean was higher in the case group but this difference was not statistically significant. Increase in ALP level had a significant association with BMI (P<0.001) and smoking (P=0.007); yet, no significant relation was seen with age and years of employment.
    Conclusion
    Our study suggested that exposure with mixture of aromatic organic solvents, in higher amounts of permissible level, can cause mild functional liver damage (cholestatic type). So, it is recommended to use liver function tests, especially ALP, for screening of workers exposed to mixture of aromatic organic solvents, for preliminary detection of hepatic dysfunction.
  • Rahimi E., Shafiabadi A., Yunesi F Pages 104-111
    Introduction &
    Objective
    Knowledge and attitude about sex are very important elements in sexual dysfunction. The aim of the present study was to study the effectiveness of sexual cognitive-behavioral therapy on improvement of sexual knowledge, sexual attitude, and sexual self-confidence in women.
    Materials and Methods
    This was a quasi-experimental study with pre- and post test and a control group. Thirty married women were selected through simple random sampling method and assigned into experimental and control groups. The Sexual knowledge questionnaire (Ann Hooper); the Sexual Self-Confidence Questionnaire (Ann Hooper) and the Sexual Attitude Questionnaire (Khushabi & Valaie) were used for data collecting. The experimental group received sexual cognitive-behavioral therapy while the control group was in the waiting list.
    Results
    The results showed that interventions were effective in women sexual knowledge (p < 0.0001), sexual attitude (P< 0.0001), and sexual self-confidence (P < 0.0001).
    Conclusion
    It was concluded that sexual cognitive-behavioral therapy could improve female sexual knowledge, sexual attitude and sexual self-confidence.
  • Shokrani P., Raisali Gh, Janati A Pages 114-120
    Introduction &
    Objective
    Brachytherapy using I-125 radioactive seeds in removable episcleral plaques (EP) is often used in treatment of ocular malignant melanoma. Some radioactive seeds are fixed in a gold bowl-shaped plaque. The plaque is sutured to the sclera surface corresponding to the base of the intraocular tumor, allowing for a localized radiation dose delivery to the tumor. Minimum target doses as high as 85Gy are directed at malignant tumor. The aim of this study was to develop a Monte Carlo simulation of an ocular plaque in order to calculate the resulting isodose distributions.
    Materials and Methods
    The MCNP-4C Monte Carlo code is used to simulate the plan of an episcleral plaque treatment. A 20-mm Collaborative Ocular Melanoma Study (COMS) plaque with 3, I-125 seed of model 6711 was used. Resulting dose distributions, including central axis dose and off-axis dose profiles, were calculated in a water phantom with 12mm radius. The calculated dose distributions were compared to the corresponding dose measured by Knuten et al., 2001.
    Results
    Central axis dose calculations represent a rapid dose fall off, which is an important factor in selection of appropriate eye plaque for management of tumors with known dimension. Calculated off-axis dose profiles show decreased dose uniformity at distances close to the plaque. Increasing of distance from the plaque resulted in increasing of the dose uniformity.
    Conclusion
    Monte Carlo simulation of eye plaques can be used as a useful tool in process of design, development and treatment planning of ocular radioactive plaques.
  • Sh.Shahghibi, N.Noori, F.Farhadifar, M.Rezaei Pages 122-127
    Introduction & Objective
    Unilateral Twin Ectopic Pregnancy is very rare and only 100 cases have been reported till now. Bilateral Twin Ectopic pregnancy is the rarest type of Dizigotic twin pregnancy. We have reported a case of Bilateral Twin ectopic pregnancy with live simultaneous IIntra Uterine Pregnancy that its prevalence is unclear. We didn’t find any similar cases in the literature. Case: The patient was a 34-year-old woman with intermittent crampic pain in both abdominal lower quadrants for 2 days. The patient had a history of abortion and also a secondary infertility and HMG Injection. The ultra-sonography showed a 12 week pregnancy uterus with bilateral ovarian cyst where one of them was ruptured and a large amount of fluid in pelvic cavity was seen. Therefore, a decision was made for surgery. During operation, two much dilated non ruptured area in left falopian tube and two ectopic pregnancies in the right fallopian tube were seen which one of them was ruptured.
    Conclusion
    Considering the ectopic pregnancy, when encountering women in reproductive age, is necessary and any pregnant woman with abdominal pain must be considered for.