فهرست مطالب

Researcher Bulletin of Medical Sciences
Volume:13 Issue: 6, 2009

  • تاریخ انتشار: 1387/11/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • احمد عامری، اسدالله علیدوستی، خسرو مجیر شیبانی، علی قنبری مطلق، مهندس ناصر ولایی، محمدحسن عمران پور، محمدرضا عباس زادگان، سید یوسف حسینی، محمود پروین صفحه 469
    هدف
    با توجه به شیوع وروند رو به افزایش کانسر پروستات و تبعات شناخته شده آن و اهمیت اطلاع از عوامل بروز آن و وجود بعضی گزارشات مبنی بر نقش متیلاسیون پروموتر ژن های رتینوئیک اسید رسپتور بتا (RARB) و p16 با فاکتورهای پروگنوستیک کانسر پروستات، این تحقیق روی مبتلایان به کانسر پروستات با فاکتورهای پروگنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) و افراد سالم (گروه شاهد 1) در مراجعین به بیمارستان های امام حسین (ع)، مدرس و لبافی نژاد در سال های 87-86 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی case-control روی تعداد 63 نفر شامل 21بیمار مبتلا به کانسر پروستات پروگنوز بد، 21 نفر بیمار مبتلا به کانسر پروستات با پروگنوزخوب و 21 نفر افراد سالم انجام گرفت. افراد 3 گروه از نظر سن، جنس، stage، سطح سرمی PSA وgrade مشابه بودند میزان هیپرمتیلاسیون پروموتر ژن هایRARB وp16 در بیوپسی پروستات آن ها به روش MSPCR بررسی و اگر منفی بود به عنوان سالم تلقی می گردید. میزان مواجه بودن افراد 3 گروه با مواجهه با RAR وp16 را با آزمون مجذور کای و دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار داده وOdd’s ratio محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج تحقیق روی افراد مورد مطالعه نشان داد که RAR مثبت در هیچ کدام از افراد گروه شاهد اول وجود نداشت. در گروه کانسر پروستات خوب 3/33درصد در مواجهه با RAR مثبت و در گروه مورد تعداد 4/71 درصد در مواجهه با RAR مثبت بودند(02/0P<). RAR مثبت در هر دو گروه با فاکتورهای پرو گنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) بالاتر از افراد سالم بود (001/0P<) و درگروه با فاکتورهای پروگنوستیک بد نسبت به گروه با فاکتورهای پرو گنوستیک خوب به طور قابل ملاحظه بالاتر بود. درافراد سالم p16مثبت وجود نداشت. در گروه با پیش آگهی خوب 19 درصد و در گروه با پروگنوز بد 6/47 در صد p16 مثبت وجود داشته است. p16 مثبت در هر دو گروه با فاکتورهای پروگنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) بالاتر از افراد سالم بود (001/0P<) و درگروه با فاکتورهای پرو گنو ستیک بدنسبت به گروه با فاکتورهای پروگنوستیک خوب به طور قابل ملاحظه ای بالاتر بود (01/0P<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد هیپرمتیلاسیون پروموتر مارکرهای RARB و p16 هر دو، شاخص های خوب برای تشخیص زود هنگام و نیز تعیین پیش آگهی کانسر پروستات می باشند.
    کلیدواژگان: RARB، p16، MSPCR، کانسر پروستات، پروگنوز بد
  • محمد رحمتی رودسری، محمدرضا اکبری، سیما کاوند، ایاد بهادری صفحه 475
    سابقه و هدف
    آکنه ولگاریس یک بیماری شایع پوستی است که هم اکنون مصرف ایزوترتینوئین درمان آن را متحول کرده است. مصرف این دارو با عوارض جانبی قابل توجه از جمله درگیری جلدی- مخاطی، افزایش سطح لیپیدهای سرم و آنزیم های کبدی همراه است. هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که در کبد متابولیزه می شود و افزایش سطح آن با بیماری انسدادی زودرس عروق همراهی دارد. هدف از این مطالعه تعیین سطوح هموسیستئین و ویتامین های دخیل در متابولیسم آن یعنی Vit B12 و فولات در بیماران با آکنه ولگاریس تحت درمان یا ایزوترتینوئین است.
    مواد و روش ها
    47 بیمار (21 مرد و 26 زن) که اندیکاسیون درمان با ایزوترتینوئین داشتند، قبل و 2 ماه بعد از مصرف ایزوترتینوئین (mg/kg 5/0)، تحت بررسی آزمایشگاهی از نطر سطح هموسیستئین، فولات، ویتامین B12، ALP، SGPT، SGOT و لیپیدهای سرم قرار گرفتند. هموسیستئین در این طرح با HPLC اندازه گیری شد.
    یافته ها
    سطوح هموسیستئین (قبل از درمان: μmol/L 3/5 ±8/11، بعد از درمان μmol/L 4/7 ±16/13، 001/0< P) در بیمارانی که تحت درمان با ایزوترتینوئین بودند، به صورت معنی داری از نظر آماری افزایش یافت. سطوح لیپیدهای خون (LDL، Cholesterol وTriglyceride) و آنزیم های کبدی (به جز ALP) هم افزایش یافت. بین سطوح هموسیستئین و ویتامین B12 و فولات و هم چنین بین تغییرات سطح هموسیستئین و تغییرات آنزیم های کبدی (قبل و بعد از درمان) همبستگی معنی داری از نظر آماری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    افزایش سطوح هموسیستئین در بیماران، 2 ماه بعد از درمان با ایزوترتینوئین می تواند به علت اختلال عملکرد کبدی ناشی از دارو باشد. مصرف روزانه مکمل های ویتامینی و فولات، همراه با اندازه گیری مکرر سطح خونی هموسیستئین برای جلوگیری از بیماری های انسدادی عروقی زودرس، در بیماران تحت درمان با ایزوترتینوئین توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: ایزوترتینوئین، هموسیستئین، تست های عملکرد کبدی، لیپیدهای سرم
  • علی دباغ، هدایت الله الیاسی، سید سجاد رضوی، محمد فتحی صفحه 481
    سابقه و هدف
    منیزیم یک یون غیر آلی است که ترکیبات گوناگون آن دارای خواص درمانی مختلف است. محلول سولفات منیزیم یکی از شایع ترین ترکیباتی است که کاربرد های متعدد آن در رشته بیهوشی به اثبات رسیده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر تجویز محلول سولفات منیزیم وریدی روی درد حاد پس از عمل جراحی ارتوپدی اندام تحتانی، در آن گروه از بیمارانی است که تحت بیهوشی به روش اسپاینال قرار گرفته بودند، است.
    مواد و روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی دو سو بی خبر تصادفی با پلاسبو، 60 بیمار به صورت روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. تمام بیماران تحت بیهوشی به روش اسپاینال قرار گرفتند و به آن ها مقادیر کافی از داروی میدازولام در عرض 15 دقیقه داده شد. سپس، به یک گروه محلول سولفات منیزیم وریدی بر اساس پروتکل مشخص داده شد و به گروه دیگر با همان روش و حجم، پلاسبو تجویز گردید. برای نشان دادن نتایج، از میانگین ± انحراف معیار استفاده شد و مقدار P value کم تر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    دو گروه از نظر متغیرهای زمینه ای با هم اختلافی نداشتند. درد پس از عمل در گروهی که به آن ها سولفات منیزیم وریدی تجویز شده بود، در ساعت های اول، سوم، ششم و 12 پس از عمل، به طور معنی داری کم تر از گروهی بود که پلاسبو دریافت کرده بودند. در ساعت های هجدهم و بیست و چهارم پس از عمل این اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه پیشنهاد می کند که تجویز محلول سولفات منیزیم وریدی، به بیمارانی که تحت عمل جراحی ارتوپدی اندام تحتانی با روش بیهوشی نخاعی قرار می گیرند، به طور قابل توجهی باعث کاهش درد در ساعت های اولیه پس از عمل می شود.
    کلیدواژگان: سولفات منیزیم، بیهوشی عمومی، درد حاد
  • طاهره اشک تراب، محمد اسد پور پیرانفر، علی قزلقاش، حمید علوی مجد، معصومه نیشابوری صفحه 487
    سابقه و هدف
    با توجه به رشد فزاینده بیماری های قلبی عروقی و اهمیت روش های تشخیصی و عدم وجود تحقیقی در مورد اثر تغییر وضعیت در زمان استراحت در تخت بر شدت و وسعت کمردرد بیماران بعد آنژیوگرافی، این تحقیق در بیماران تحت آنژیوگرافی قلبی در بیمارستان طالقانی در سال 1385 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است. تعداد130 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (65 مورد در هر گروه). وضعیت بیماران در هر دو گروه در ساعت اول خوابیده به پشت بود و سپس گروه مداخله هر ساعت به ترتیب در وضعیت های خوابیده به پشت با افزایش زاویه سر تخت به 30 درجه و نیمه نشسته تغییر وضعیت داده شد. وضعیت گروه کنترل در تمام ساعت ها خوابیده به پشت بود. عوارض عروقی و وسعت کمردرد با چک لیست و شدت کمردرد با مقیاس عددی درد بررسی شد.
    یافته ها
    هیچ کدام از واحدهای مورد پژوهش در گروه مداخله و کنترل دچار خونریزی، هماتوم و ترمبوز شریانی نشدند و تفاوت معنی داری از نظر بروز عوارض عروقی بعد از آنژیوگرافی بین دو گروه وجود نداشت. شدت کمردرد در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کم تر بود (001/0P<). وسعت کمردرد در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل بود، هرچند که این اختلاف معنی دار نبود (07/0=P).
    نتیجه گیری
    تغییر وضعیت بیماران پس از آنژیوگرافی قلبی بدون افزایش عوارض عروقی باعث جلوگیری از ایجاد کمردرد و تخفیف شدت آن می گردد
    کلیدواژگان: تغییر وضعیت، کمردرد، عوارض عروقی، آنژیوگرافی قلبی
  • منصور آذری، الهه توکل، زهرا یزدانخواه، علی داداش پور صفحه 495
    سابقه و هدف
    روغن های روان کننده فلز کاری به صورت ذرات بسیار ریز هوا برد در هوای محیط کار تراشکاری ها منتشر و به عنوان آلاینده های شیمیایی خطرناک برای کارگران مطرح شده است. این روغن ها به عنوان محرک قوی برای سیستم های تنفسی و پوست و سرطان زای احتمالی طبقه بندی شده اند. با توجه به گسترش ماشین های تراشکاری و مواجهه روز افزون کارگران به ذرات بسیار ریز روغن و نبود روش مناسب برای اندازه گیری میزان تماس، هدف این مطالعه ابداع و اعتبار بخشی یک روش طیف سنجی در گستره طول موج های ماوراء بنفش در نظر گرفته شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در دو بخش اکتشافی و اعتبار بخشی انجام گرفت. در مرحله اول 10 میلی لیتر از روغن معدنی روان کننده فلز کاری، از فرآیند صنعتی در ویال های شیشه ای تمیز جمع آوری و برای تهیه استاندارد های مورد نیاز در روش آنالیز به کار برده شد. روغن جمع آوری شده در ابتدا دو بار توسط سانتریفوژ در دور g5000 به مدت 10 دقیقه از ذرات معلق پاک سازی و سپس محلول های استاندارد روغن با استفاده از حلال پنتان سرد در گستره غلظتی ppm 200-1 آماده سازی شدند. ذرات روغن هوا برد، از منطقه تنفسی کارگران بر روی فیلتر سلولزی نمونه برداری و پس از استخراج توسط حلال پنتان، مقدار آن ها توسط طیف سنج در گستره طول موج های ماورا بنفش ηm 380-190 تعیین گردید. در مرحله دوم، روش آنالیز به صورت تجربی برای برقراری قانون بیر (آزمون ضریب همبستگی Pearson غلظت نمونه های استاندارد و جذب)، تکرار پذیری پاسخ نمونه های مشابه و بازیافت نمونه های افزوده شده اعتبار بخشی گردیدند.
    یافته ها
    استاندارد های روغن های روان کننده فلزکاری از دستگاه های تراشکاری دارای جذب های حداکثر در گستره طول موج های ηm 202-190 می باشند. گستره خطی از محلول های استاندارد، در محدوده غلظتی ppm 200-5 مشاهده گردید. ضریب همبستگی Pearson (r2) محلول های استاندارد سه نوع روغن، در گستره999/0 تا 997/0 مشاهده گردیدند و ضریب تغییرات%CV سه ست نمونه های استاندارد در یک روز و سه روز به ترتیب در گستره 6/6- 4/3% و 6/8-4/5% اندازه گیری شدند و هم چنین میزان بازیافت نمونه های معلوم به محلول های استاندارد در گستره 5 ± 95 درصد مشاهده شدند. روش ابداعی دارای قابلیت تعیین تراکم ذرات هوا برد روغن هوای محیط در گستره غلظتیmg/m3 66/3- 09/0 می باشد.
    نتیجه گیری
    روش ابداع شده به مراتب حساس تر از روش های معمول دیگر می باشد و با توجه به نتایج اعتبار بخشی روش به نظر می رسد می تواند جایگزین روش های پیشین بشود
    کلیدواژگان: ابداع روش طیف سنجی، ذرات ریز هوا برد، روغن های معدنی، اشعه ماوراء بنفش
  • سهیلا نصیری، فریبا قلمکار پور، مریم یوسفی، افشین صدیقها صفحه 501
    سابقه و هدف
    آکنه ولگاریس شایع ترین اختلال واحد پیلوسباسه است که می تواند سبب ایجاد ناتوانی قابل ملاحظه روانی گردد. امروزه تاثیر فاکتورهای تغذیه ای از قبیل روی در پاتوژنز اختلالات التهابی از جمله آکنه ولگاریس در حال افزایش است. این مطالعه به منظور مقایسه سطوح سرمی روی در بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس و افراد سالم صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    30 بیمار مبتلا به انواع متوسط تا شدید آکنه ولگاریس و 30 فرد سالم که از نظر سن و جنس با گروه بیمار همسان شده بودند وارد مطالعه شدند و سطوح سرمی روی به روش جذب اتمی در هر دو گروه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین سطوح سرمی روی در بیماران مبتلا به آکنه و گروه کنترل به ترتیب g/dlμ 6/37 ± 42/92 و g/dlμ 41/43 ± 3/101 بود. علی رغم این که میانگین سطوح سرمی روی در گروه آکنه پایین تر بود این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد کاهش نسبی در سطح سرمی روی در بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس سبب تقویت نقش روی در پاتوژنز این بیماری می گردد
    کلیدواژگان: آکنه ولگاریس، سطح سرمی روی، واحد پیلوسباسه
  • محسن روزرخ، افسانه صادقی، آتوسا قریب، حسین عدل خو، شاداب صالح پور، آزیتا توسلی، اذن الله آذر گشب، شهناز شایقی، احمد خالق نژاد طبری، ناصر صادقیان صفحه 505
    سابقه و هدف
    درد پس از عمل جراحی یکی از مشکلات با اهمیت و مورد توجه در طب می باشد. با توجه به پاسخ هورمون های استرس در هنگام وجود درد ناشی از عمل جراحی، این سؤال که «بی حس کننده موضعی بوپیواکائین بعد از ارتشاح زیر جلدی در برش فتق اینگوئینال کودکان 3-7 ساله به چه میزان روی پاسخ هورمون های استرس موثر است؟» در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی، 116 کودک 3-7 ساله (24 دختر و 92 پسر) طی سال های 1384-1386 که مبتلا به فتق اینگوئینال یک طرفه بودند در بیمارستان مفید به طور تصادفی در دو گروه مساوی با روش جراحی یکسان و با روش بیهوشی عمومی مشابه تحت عمل جراحی ترمیم فتق قرار گرفتند. در گروه تجربی ارتشاح زیر جلدی داروی بوپیواکائین در محل شکاف جراحی قبل از برش انجام گرفت. درهردو گروه شیاف استامینوفن به عنوان مسکن پس از عمل داده شد و گلوگز خون و هورمون های انسولین، پرولاکتین و کورتیزول در سه نوبت، قبل از شکاف جراحی، پایان عمل و 4 ساعت بعد از جراحی اندازه گیری شدند و ارزیابی درد نیز به صورت عینی در سیستم Hannalla صورت گرفت.
    یافته ها
    غلظت های انسولین، پرولاکتین، کورتیزول و سطح گلوگز در هر دو گروه به دنبال شروع جراحی زیاد گردید که این نسبت ها در مورد انسولین معنی دار بوده (001/0P<) و در مورد سایر شاخص ها تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. غلظت های فوق، چهار ساعت پس از پایان عمل در گروه تجربی کاهش واضح تری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند ولی معنی دار نبودند.
    نتیجه گیری
    ارتشاح موضعی در زیر جلد داروی بوپیواکائین باعث کاهش نسبی پاسخ هورمون های پرولاکتین، انسولین و کورتیزول و هم چنین نسبتا مانع از افزایش شدید گلوگز در پاسخ به استرس جراحی گردیده وکاهش درد بعد از عمل جراحی را موجب می شود. مطابق این بررسی ارتشاح موضعی داروهای بی حس کننده طولانی اثر و کم عارضه در زخم های جراحی جهت کاهش درد بعد از عمل توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: بی حسی موضعی، ارتشاح زیر جلدی، فتق اینگوینال، کودکان، بوپیواکائین، هورمون های استرس
  • علیرضا زالی، کریم طاهر زاده صفحه 513
    سابقه و هدف
    نورینوم های اکوستیک از نئوپلاسم های خوش خیم با منشا سلول های شوآن می باشند، که اکثرا بر روی شاخه های تعادلی عصب 8 در CP-Angle ایجاد می شوند. در مطالعه حاضر نتایج جراحی رتروسیگموئید ساب اسکیپیتال کرانیکتومی و میزان حفظ و عملکرد عصب 7 در 80 بیمار مبتلا به نورینوم اکوستیک که در طی سال های 1376 الی 1384 در بخش جراحی اعصاب بیمارستان شهدای تجریش مورد عمل قرار گرفته اند، بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی گذشته نگر بوده و با استفاده از پرونده 80 بیمار مبتلا به نورینوم آکوستیک که به روش رتروسیگموئید ساب اکسیپیتال کرانیکتومی بین سال های 76 الی 84 در بیمارستان شهدا جراحی شده بودند، انجام شده است. با استفاده از یک چک لیست داده ها شامل سن، جنس، تظاهرات و علایم بالینی، بررسی های پاراکلینیک (محل و اندازه تومور)، عوارض، مورتالیتی، موربیدتی و وضعیت آناتومیک و عملکرد عصب 7 و 8 از پرونده بیماران استخراج و مورد بررسی آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 80 بیمار مورد بررسی، 42 مرد و 38 زن با میانگین سنی (7± 45) سال بودند. شایع ترین تظاهر بالینی، کاهش شنوایی (90%) و بیش ترین یافته ادیومتری نیز کاهش شنوایی تدریجی یک طرفه (100%) گزارش شد. در 93% موارد اندازه تومور بزرگ تر از 3 سانتی متر بوده و در 50 مورد (2/62%) سمت راست، در 25 مورد (2/31%) سمت چپ و 5 مورد (2/6%) تومور دو طرفه بوده است. همگی تحت عمل جراحی، رتروسیگموئید کرانیکتومی قرار گرفته و در 6 مورد (7%) مورتالیتی داشته و در 34% موربیدیتی موقت رخ داده که همگی با درمان طبی بهبود یافته اند. در 87% موارد تومور به صورت توتال تخلیه شد. بدون در نظرگرفتن اندازه تومور، در 2/76% موارد، عصب 7 از نظر آناتومیک حفظ شد. 59 مورد پیگیری داشته اند که میانگین آن 2± 14 ماه بوده و وضعیت عملکرد عصب 7 بعد از یک سال، بدون در نظر گرفتن اندازه تومور بر اساس House- Barkman Scale بدین صورت بوده است: 5/73% عالی ، 5/22% خوب و 4% متوسط.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داده وضعیت آناتومیک و عملکرد عصب 7 پس از جراحی به طور قابل ملاحظه ای در بیماران بهبود یافته است. نکته حایز اهمیت دیگر میزان بالای تومور های بزرگ (بیش تر از 3 سانتی متر) در هنگام کشف آن است که لزوم استفاده از تکنیک های تشخیصی ظریف و پیشرفته و دقت نظر بیش تر را طلب می کند تا میزان آسیب به عصب 7 نیز کاهش یابد
    کلیدواژگان: نورینوم اکوستیک، جراحی رتروسگیموئید ساب اکسیپیتال کرانیکتومی، عصب 7
  • مسعود جان بزرگی، ناهید نوری، سپیده راجزی اصفهانی صفحه 519
    سابقه و هدف
    نظر به تاثیر سبک والدینی بر رفتار اجتماعی کودکان و رفتار مبتنی براحترام به قانون، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوع سبک والدینی و رفتار اجتماعی به ویژه رفتار مبتنی براحترام به قانون در کودکان پیش دبستانی شهر تهران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    برای این منظور تعداد 394 نفر از کودکان 6 ساله پیش دبستانی که در مهدهای کودک مشغول به تحصیل بودند به همراه مادرانشان به روش تصادفی خوشه ایدر سطح شهر تهران انتخاب شدند. رفتار اجتماعی کودکان به کمک چک لیست مشاهده رفتار اجتماعی کودکان توسط مربیان، و سبک والدینی مادران به روش پرسش نامه ای مورد سنجش قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، مجذور کای، خطر نسبی (RR) و خطر منتسب (AR) تحلیل شدند.
    یافته ها
    بین سبک والدینی مقتدرانه و رفتار اجتماعی کودکان همبستگی مثبت و معنادار و بین سبک والدینی سخت گیرانه و سهل گیرانه و رفتار اجتماعی کودکان همبستگی منفی و معنادار دیده شد. در تمامی زیر مقیاس های مورد سنجش از جمله احترام به قانون نیز همین رابطه مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    در خانواده های تهرانی سبک والدینی می تواند تاثیر بسیار نافذی بر رفتار اجتماعی کودکان داشته باشد و برای درونی کردن رفتارهای اجتماعی مثبت به ویژه رفتار مبتنی براحترام به قانون، فرهنگ سازی سبک والدینی مقتدرانه از اهمیت برجسته ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: سبک والدینی، رفتار اجتماعی، احترام به قانون، کودکان پیش دبستانی
  • فریبا فرنقی، حسین حسنیان مقدم، ترانه فقیهی لنگرودی صفحه 529
    سابقه و هدف
    مسمومیت ها در کودکان یکی از اورژانس های مهم وخطرناک بوده و حتی می تواند منجر به فوت گردد. به منظور تعیین علل منجر به فوت ناشی از مسمومیت ها در کودکان این تحقیق در مراجعین به بیمارستان لقمان حکیم طی سال های 1375الی 1384 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی مطالعه داده های موجود صورت گرفت. پرونده کلیه کودکان زیر 12 سال که طی سال های فوق به علت مسمومیت به بیمارستان لقمان حکیم مراجعه نموده بودند، بررسی و موارد منجر به فوت تعیین گردید. خصوصیات فردی و اپیدمیولوژیک آن ها به عنوان عوامل مرتبط استخراج و در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید. سپس داده ها از طریق آمار توصیفی ارایه گردید.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی 11150 کودک مسموم به این مرکز مراجعه و بستری شده بودند که تعداد 37 مورد (33/0%) منجر به فوت گردید. 12 کودک (4/32%) قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند. نسبت پسر به دختر 2/1 و میانگین سنی بیماران 5/3 ± 3/4سال بود و پیک سنی بیماران 4-1 سال (1/59%) بود. کلیه مسمومیت ها اتفاقی بوده و 8/37% در فصل تابستان و شایع ترین راه مسمومیت (81%) خوراکی بود. از نظر فاصله مکانی 2/70% بیماران از اطراف تهران یا شهرستان ها ارجاع شده بودند که 35% با فاصله زمانی بیش تر از 6 ساعت بعد از مسمومیت به این مرکز رسیده بودند. مسمومیت های منجر به فوت عبارت بودند از: هیدروکربن ها 27% و سپس مسمومیت CO، قارچ های سمی و ترکیبات اوپیوم هرکدام 8/10%، سموم ارگانوفسفره و بوتولیسم (با احتمال همراهی مسمومیت با قرص برنج) هرکدام 8% و بخار جیوه 4/5%، بلع اسید و عقرب گزیدگی هر یک 7/2% و 5/13% نیز ناشی از داروها بودند.
    نتیجه گیری
    مسمومیت ها در کودکان مخصوصا مواد خطرناکی چون ترکیبات هیدروکربنی، تریاک، سموم ارگانوفسفره نیاز به درمان سریع، صحیح و به موقع دارد. به علاوه می بایست به فکر اقداماتی جهت پیشگیری باشیم.
    کلیدواژگان: مسمومیت، اطفال، اپیدمیولوژی، میزان مرگ و میر
  • عادل ابراهیم پور، مهندس ناصر ولایی، غلامحسین کاظمیان، حسین خطیبی، منصور آذربال، حمیدرضا ابوعلی گله داری صفحه 537
    سابقه و هدف
    با توجه به موارد زیاد مراجعه افراد با شکستگی های باز ساق و عوارض شناخته شده درمان های متعارف و وجود بعضی گزارشات مبنی بر موفقیت درمان با اکسترنال فیکساتور و عدم گزارش تجربه آن در کشور، به منظور تعیین نتایج درمان شکستگی های باز ساق و عوامل مرتبط با آن در روش اکسترنال فیکساتور، این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بیمارستان امام حسین (ع) در سال های 82 الی 85 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی experimental بر روی کلیه افرادی که با شکستگی های باز ساق مراجعه نمودند و عمل آنان با اکسترنال فیکساتور مونولترال AO انجام گرفته و تمامی آنان راه اندازی زودرس و دینامیزاسیون با تناسب به نوع شکستگی و میزان خردشدگی داشتند، انجام گرفت. بیماران هر 4 تا 6 هفته پیگیری بالینی و رادیوگرافی می شدند و حداقل 8 ماه پیگیری و نتیجه درمان از نظر نیاز به عمل جراحی مجدد و کیفیت جا اندازی مشخص و مورد قضاوت قرار گرفته و نقش عوامل سن، جنس، گرید، تیپ شکستگی، عامل آسیب با بروز دو مشکل فوق مورد قضاوت آماری با آزمون دقیق فیشر و مجذور کای قرار گرفتند.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی 58 نفر بیمار واجد شرایط بوده که تعداد 8 نفر به علل مختلف از مطالعه حذف شدند و از 50 مورد بررسی 10% نیاز به عمل جراحی ثانوی داشتند. جا اندازی دقیق در 64% بیماران به دست آمد. شکستگی هایی که با خردشدگی یا گرید III گاستیلو یا جا اندازی بالاتر از mm 2 جا به جایی داشتند احتمال عمل جراحی ثانوی بیش تر بود (02/0P<). متوسط زمان جوش خوردن در موارد با جا اندازی دقیق 19 هفته و در آن هایی که جا اندازی بیش تر از mm 2 جا به جایی داشت 28 هفته بود. متوسط زمان جوش خوردگی در کل بیماران 22 هفته بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که نتایج درمان شکستگی های باز ساق با روش اکسترنال فیکساتور موفقیت آمیز است و لذا انجام تحقیق بالینی با گروه کنترل را توصیه می کنیم.
    کلیدواژگان: شکستگی باز، ساق، اکسترنال فیکساتور
  • مژگان کلانتری، آذر زمانی صفحه 543
    سابقه و هدف
    مول هیداتیفرم شایعترین نوع بیماری تروفوبلاستیک حاملگی می باشد. اهمیت تشخیص حاملگی مولار به علت عوارض مادری و امکان ایجاد نئوپلاسمهای تروفوبلاستیک حاملگی است. امروزه در تظاهرات کلینیکی بیماری به علت استفاده از سونوگرافی در تشخیص زودرس مول قبل از شروع علایم سیستمیک تغییرات زیادی ایجاد شده است. هدف از این مطالعه تعیین یافته های سونوگرافی موارد حاملگی مولار به منظور ارزیابی دقت سونوگرافی در تشخیص زود هنگام بیماران می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی موارد حاملگی مولاربراساس تشخیص پاتولوژی طی سال های 1380 تا 1385 در بیمارستان مهدیه تهران مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات مربوط به سن مادر، سن حاملگی، علایم بالینی و یافته های سونوگرافی گردآوری شد و داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. حساسیت و ارزش اخباری مثبت سونوگرافی در تشخیص مول محاسبه گردید.
    یافته ها
    در بررسی پرونده 101 بیمار متوسط سن مادران 26/6 84/24 سال بود. متوسط سن حاملگی در زمان تخلیه رحم 85/3 34/12 هفته بود. شایع ترین علامت بالینی خونریزی واژینال (2/79%) بود. 5/49% بیماران مول کامل و 5/50% موارد مول ناقص داشتند. 3/81% بیماران سونوگرافی قبل از عمل منطبق بر مول داشتند. سونوگرافی در تشخیص موارد ثابت شده مول در پاتولوژی حساسیت 90% و ارزش اخباری مثبت 100% داشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه سونوگرافی از حساسیت بالایی در تشخیص حاملگی مولار برخوردار بود، لذا انجام آن در کلیه بیماران مراجعه کننده با خونریزی واژینال در سه ماهه اول پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مول هیداتیفرم کامل، مول هیداتیفرم ناقص، سونوگرافی، حاملگی
|
  • Ameri A., Alidousti A., Mojir Sheibani Kh, Ghanbari Motlagh A., Valaei N., Emranpour Mh, Abbaszadegan Mr, Hosseini Y., Parvin M Page 469
    Background
    With regard to the increasing prevalence and mortality rate of prostate cancer and several related reports studying the role of promoter Hypermethylation of RARB and p16 in predicting the prognosis, this research is carried out on 3 groups of subjects with; poor prognostic factors (case), good prognostic factors (control-2) and healthy person (control-1), at three general hospitals of Imam Hossein, Modarres and Labbafineyhad, between 2007-2009.
    Materials And Methods
    The research has case-control Design. All three goup of participants (21 subjects in each group) were analyzed for hypermethylation of RARB- p16. All groups were matched for age, tumor stage, grade & PSA. The technique was methylation specific polymerase chain reaction (MSPCR).
    Results
    In control-1, no methylation of RARB were observed. In control-2, RARB was positive in 33%. In case group, the RARB was positive for 71.4%. For control 2 and case groups, the RAR positivity was higher than control-1 (P< 0.001), however, that of case group was higher than control-2(p
  • Rahmati Roudsari M., Akbari Mr, Kavand S., Bahadori A Page 475
    Isotretinoin (ISO) revolutionized the treatment of acne since 1980s and therafter, sever forms of acne have been treated more effectively, with less residual cosmetic or psychological damage. The use of Isotretinoin is associated with significant side-effects such as mucocutaneous involvement, dyslipidemia and increased liver enzymes. The aim of study was the evaluation of homocysteine (Hcy) levels and the responsible vitamins for its metabolism in patients with moderate to sever acne vulgaris undergone ISO treatment.
    Materials And Methods
    Forty-seven (n=47) patients with acne, prepared with liver function tests, folate, vitamin B12, homocysteine and serum lipids evaluations. Hcy was evaluated before (Value 1) and on the 2nd month (value 2) of treatment with Isotretinoin (0.5 mg/kg/day), by HPLC methods.
    Results
    Hcy levels (value 1: 11.8 ±5.3 µmol/L vs. value 2: 13.6±7.4 µmol/L; P<0.001) were statically significantly increased in patients treated with ISO. In addition, lipids and liver enzymes increased in mentioned group. However, there was no significant correlation between Hcy levels, vitamins and liver enzymes.
    Conclusion
    Elevated Hcy levels in patients after 2 months on ISO treatment might be resulted from liver function disturbances. Folate supplementation along with frequent evaluations of Hcy serum levels are strongly reconnnened for the prevention of a premature occlusive disease.
  • Dabbagh A., Elyasi H., Razavi Ss, Fathi M Page 481
    Magnesium is an inorganic ion. There are several products containing magnesium and it has a number of therapeutic properties. Magnesium-sulfate is a very common product and its usefulness has been proven in field of anesthesiology. This study looks at the effect of prescribing intravenous magnesium-sulfate on acute pain following orthopedic surgery of the lower extremities in patients anesthetized with spinal anesthesia method.
    Materials And Methods
    In this double-blind, randomized, placebo-controlled clinical trial, 60 patients were selected and were randomly divided into 2 groups. Efforts were made to place both groups under the same method of anesthesia and other variable were kept constant to the best of our ability. One group received intravenous magnesium sulfate under a given protocol and the second one received the same volume of placebo, intravenously. To present the results Mean (±SD) was used and the P-value of less than 0.05 was considered statisticaaly significant.
    Results
    There was no difference between the 2 groups under basic variables. Pain reported by the first group who received magnesium sulfate was significantly less at the 1st, 3rd, 6th, and 12th hours after the operation in comparison to the group who received placebo. At the 18th and 24th post-operation hours, there was no significant difference between the 2 groups.
    Conclusion
    Receiving intravenous magnesium sulfate following lower extremities orthopedic surgery would significantly reduce the pain in the first few hours after the operation.
  • Ashktorab T., Pour Piranfar Ma, Gezelghash A., Alavi Majd H., Neishabory M Page 487
    Coronary heart disease is an increasing illness and one of the gold standards for their diagnosis is catheterization (CA). Post-CA bed rest may cause back pain. In Iran, there has been no study about the effects of changing the position on their back pain after coronary angiography. This study was designed to explore these effects amongst the patients admitted to Taleghani hospital, 2006-2007.
    Materials And Methods
    This clinical trial was carried out on 130 patients hospitalized for coronary angiography. Each Patient was assigned randomly to either the control group (which remained in supine position for 6 hours after coronary angiography), or experimental group. The position of experimental group were changed hourly, from supine to 3o degree elevation and semi position (elevated to 45 degrees) during the first 6 hours after coronary angiography. Check list and numeric pain intensity scale were used for data collection.
    Results
    None of patients developed bleeding, haematoma and arterial thrombosis. There were no significant difference between two groups. There was a significantly lesser pain intensity in experimental group (P<0/001). The extention of back pain was lesser in experimental group but it was not significantly different (P<0/07).
    Conclusion
    Changing the bed position of patients would reduce the back pain without increasing the risk of vascular complications. It also promotes physical comfort among patients undergone coronary angiography.
  • Azari M., Tavakol E., Yazdankhah Z., Dadashpour A Page 495
    Metal working fluids sprayed in air through lathe in form of oil mist, are considered as hazardous chemical pollutant. Metal working fluids are detrimental to skin and respiratory system and they possibly may produce carcinogenic effects. Due to increasing application of lathe machines in Iranian industries and unavailability of a sensitive analytic method, the objective of this study was to develop and validate a molecular spectroscopy for analysis of metal working fluids in the air.
    Materials And Methods
    This study was conducted in two phases of method development and examination its validity. In the first phase, 10 ml of fresh mineral undiluted mineral oil were collected in cleaned glass vial and were used to prepare standard solutions. After pre-cleaning of the mineral oil by centrifuging at 5000g, standard solutions of oil were prepared from a spiked mixed cellulose filter using chilled pentane in concentration range of 1 to 200 ppm in series of 10 ml volumetric flax. Air-borne mineral oil were sampled from the breathing zone of workers on the mixed cellulose filter membranes and after extraction by pentane, mineral oil was determined by UV-spectroscopy in the wave length range of 190-380ηm. In the second phase of this study, the new method was validated through examination of coefficient of correlation of concentrations versus their respective absorptions and coefficient of variation and recovery tests.
    Results
    Standard concentrations of all bulk metal working fluids obtained from lathe operations had optimum absorptions in wave length range of 190-202 ηm. Linear concentration ranges of three standard solutions were in range of 5-100 ppm and with Pearson correlation of coefficient (r2) of 0.999, 0.997 and 0.998, respectively. Coefficient of variations of the three sets of standards for inter-day and intra-day variations were in the range of 3.4-6.6 and 5.4-8.6. Recoveries of known quantity of mineral oil added to standard solutions were in the range of 100 ±10. Developed method is capable of analyzing of air-borne mineral oil in the range of 0.09-3.66 mg/m3.
    Conclusion
    The developed method is by far more sensitive than other routine methods and regarding the results of its validity, it can be considered as alternative method to previous ones.
  • Nasiri S., Ghalamkarpour F., Yousefi M., Sedighha A Page 501
    acne vulgaris is the most common disorder of pilosebaceous units which can develop serious psychological disabilities. It is clear that nutritional minerals (such as zinc) can intricately be involved in pathogenesis of inflammatory disorders such as acne vulgaris. This study was conducted to measure the serum zinc level in patients with acne vulgaris and compare it with healthy controls.
    Materials And Methods
    We studied 30 patients with acne whom were matched in their age, sex and place of residence with healthy controls. Their serum zinc levels were measured using atomic absorption spectrophotometric method.
    Results
    Mean serum level of zinc in acne patients and controls were 92.42±37.6 μg/dl and 101.3±43.41 μg/dl, respectively. Although, the mean serum zinc level was lower in acne group, it was not statistically significant (P=0.32).
    Conclusion
    it seems that relative decrease of serum zinc level in acne patients can further highlight the role of this trace element in the pathogenesis of acne vulgaris.
  • Rouzrokh M., Sadeghi A., Gharib A., Adlkhoo H., Salehpour Sh, Tavassoli A., Azargashb E., Shaghayeghi Sh, Kheleghnejad Tabari A., Sadeghian N Page 505
    Background
    Operative stress and post-operative pain are important issues in medicine. After any types of surgery, the stress hormones release responding to pain. In this study we applied Bupivacain infiltration in surgical wounds of inguinal hernia amongst children aged 3-7 years and evaluted its effects on some stress hormones and plasma levels of glucose.
    Materials And Methods
    In this prospective study, 116 children aged 3-7 years (24 females, 92 males) undergone unilateral repair of inguinal hernia under general anesthesia at Mofid children hospital during 2005-2007, were devided into 2 groups. Perincisional wound infiltration of 1-2 mg/kg of Bupivacain was performed in experimental group. In both groups, 10-15 mg/kg of Acetaminophen suppository were recommended at the recovery room. 4 ml of blood samples were obtained at three distinct stages (preincisional stage, at the end of operation and 4 hours after operation) to measure the insulin, prolactin cortisol and glucose plasma levels of subjects. Post operative pain was measured objectively by Hannalla scale.
    Results
    In both groups plasma prolactin levels increased at the end of operation along with insulin, cortisol and glucose. However, these differences became statistically significant just for insulin. There were no significant differences between other variables. In addition, although the plasma concentration of above mentioned variables became lesser in the 4th hour of post-operative period in experimental group, there were no statistically significant difference compared to the those of control group.
    Conclusion
    Wound infiltration of Bupivacain decreases the stress hormones and pain during the post-operative period. We recommend this type of infiltration applying long-acting anesthetic agents with fewer numbers of side-effects.
  • Zali Ar, Taherzadeh K Page 513
    Background
    Acoustic neurinoma is a benign neoplasm of schwann cell source that mainly originate from vestibular branch of 8th cranial nerve. In this study we evaluated the result of suboccipital retrosigmoid surgery in patients operated in Shohada hospital from 1998 to 2006.
    Materials And Methods
    This retrospective study was carried out using the hospital records of patient with suboccipital retrosigmoid operated in Shohada hospital between 1998-2006. The clinical information and outcome of surgery were extracted and then analyzed.
    Results
    A total of 80 patients (42men and 38 women) with mean age 45±7 years evaluated. The most common clinical presentation was hearing loss. In 93% of patients, the tumor size was greater than 3 cm. The location of the tumor was left side in 25 patients and right side in 50 patients, whereas in 5 patients it was bilateral. All of the patients had been operated with retrosigmoid craniectomy approach and tumor was totally resected in 87% of cases. Regardless of the the tumor size, the facial nerve had anatiomically been saved in 76.2% of patients. 6 patients (7%) died and temporary morbidity occured in 34% of patients which has been recovered by medical treatment. 59 patients were had accurately followed up. After 1 year of surgery, the functional condition of facial nerve was: Excellent 73/5%, good 22/5%, fair 6%.
    Conclusion
    We demonstrated that facial nerve was considerably preservated in patients with acoustic neurinoma after operation. In this study, tumors were mainly large. Therefore, it is better to use CT Scan and MRI in patients in order to achieve the earlier diagnosis and appropriate treatment.
  • Jonbozorgi M., Nori N., Rajezi Esfahani S Page 519
    Background
    The objective of the current research was to determine the relationship between parenting styles and pro-social behaviours (particularly respecting to rules) among pre-school children in Tehran's pre-school centres.
    Materials And Methods
    394 children whom were enrolled in this study and their mothers, were randomly selected through a multi-stage cluster sampling. Pro-social behaviours of children was assessed by means of teacher's rating checklist of pro-social behaviours and parenting styles was assessed by means of parenting style questionnaire.
    Results
    Findings showed that there is a positive and significant relationship between authorative parenting style and pro-social behaviours.
    Conclusion
    According to the findings of this study, there is a significant relationship between parenting styles and pro-social behaviours of children, especially their respect to rules.
  • Farnaghi F., Hassanian-Moghaddam H., Faghihi Langroodi T Page 529
    Background
    Children are vulnerable to different sort of injuries, including poisoning which may have inevitable effects and even significant mortality among this group. The aim of this study was to determine the pattern of poisoning-related deaths in Loghman hospital in Tehran.
    Materials And Methods
    It was an existing-data type study from March 1995 to March 2004; all intoxication fatalities of under 12 year-old subjects which had been occurred in Loghman hospital were reviewed. Demographic data were reviewed for each case via a questionnaire and reported with descriptive statistics.
    Results
    A total of 11150 childhood severe poisonings were hospitalized during this period, of which 37 (0.33%) died. 32.4% were dead on arrival time. Male to female ratio was 1.2/1. The majority of fatalities occurred in children aged 1-4 years (59.1%). Their mean age was 4.3±3.5 years old. All poisonings happened accidentally. Thirty (81%) of exposures were via ingestion and most of them were in summer (37.8%). Most of deaths had not occured in Tehran but in rural areas or other cities and 35% reffered to hospital with more than 6 hours delay. Hydrocarbons were the most common cause of mortality (27%) followed by carbon monoxide, poisonous mushrooms and opium (10.8% for each of them), organophosphates pesticides and botulism (co-ingested with rice tablet) (8% for each), mercury vapor (5.4%) and scorpion stin and corrosive acid ingestion (2.7% for each) and 13.5% were other drugs.
    Conclusion
    Our study points out the need to proper management of childhood dangerous poisoning like hydrocarbons, opium, organophosphates, etc. We also have to bear in mind that the prevention is an important issue
  • Ebrahimpour A., Valaei N., Kazemian Gh, Khatibi H., Azarbal M., Abouali G. Hr Page 537
    Background
    Open leg fractures are serious problems with high incidence and several complicated consequences in affected patients. There is no reliable record in this regard in Iranian medical literature. This study assesses the results of open leg fractures treated with external fixator in Imam hossein hospital in a 3 year periods; 2003-2006.
    Materials And Methods
    At an experimental study, all the patients with open leg fracture, referred to Imam hossein hospital and treated with external fixator monolateral (AO) evaluated. All the patients were encouraged to bear weight early and dynamization was performed in relation to amount of comminution. Patients were visited every 4 to 6 weeks during the treatment. Minimal follow up was 8 months and the results of treatment were evaluated using a requirement for both secondary procedures and quality of reduction. In addition, effect of age, gender, grade, fracture type and causes of injury on this two problems were calculated with Fisher's exact and Chi-square tests.
    Results
    58 patients referred to Imam hossein hospital and 8 ones were excluded from study owing to different intervening causes. 10% of patients needed secondary procedures. Exact reduction was performed at 64%. Fractures with comminution, grade III Gustilo and displacement of more than 2mm had high probability of secondary procedures (P<0.02). Mean time of union was 22 weeks. Fractures with exact reduction had lesser mean time compared to others.
    Conclusion
    External fixator is a safe implant in treatment of open leg fractures and we recommend further clinical trials with control groups.
  • Kalantari M., Zamani A Page 543
    Background
    Hydatidiform mole is the commonest type of gestational trophoblastic diseases. Diagnosis of molar pregnancies is essential since molar pregnancies might be associated with maternal complication and would result in malignant trophoblastic disease. Recently, there has been a significant change in clinical presentation of hydatidiform mole due to use of ultrasound in early pregnancy before onset of systemic manifestations. The aim of this study was to assess the accuracy of systemic ultrasound in early diagnosis of molar pregnancies.
    Materials And Methods
    This was a review of patients with molar pregnancies admitted to Mahdieh hospital from 2001 to 2006. Women with histologically-proven hydatidiform moles were evaluated by their age, gestational age, clinical manifestations and ultrasound findings. All data were analyzed with SPSS. The sensitivity and positive predictive value of ultrasound in diagnosis of hydatidiform mole was calculated.
    Results
    The mean mother's age was 24.84±6.26 years old. The mean gestational age at the time of evacuation was 12.3±3.85 weeks. The most common symptom was vaginal bleeding (76.2%). Basically, there were 49.5% of cases whom were histologically confirmed as complete hydatidiform mole, while 50.5% had partial hydatidiform mole. 81.3% of patients had pre–evacuation sonography compatible with hydatidiform mole. The sensitivity and positive predictive value of ultrasound in detecting the histologically-proved hydatidiform moles were 90% and 100%, respectively.
    Conclusion
    In this study, ultrasound had high accuracy in diagnosis of molar pregnancies. Therefore, sonography is highly recommended in all patients with vaginal bleeding in their first trimester.