فهرست مطالب

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences
Volume:11 Issue: 4, 2010

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهدی توکلی، فرید بحرپیما صفحه 1
    زمینه و هدف
    استئوآرتریت زانو یکی از شایع ترین و محدودکننده ترین بیماری های بشر می باشد. از حرکات کمکی غیر فعال ریتمیک موبیلیزاسیون در درمان این بیماری می توان استفاده کرد. در این مطالعه تاثیر موبیلیزاسیون درجه یک در کاهش درد آرتروز زانو بررسی شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی یکسوکور با روش نمونه گیری تصادفی می باشد. 30 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه فیزیوتراپی مس سرچشمه در سال 1386 با تشخیص استئوآرتریت به طور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت موبیلیزاسیون + تمرین درمانی، گروه دوم: تمرین درمانی و گروه سوم: موبیلیزاسیون قرار گرفتند. به علاوه، اولتراسوند با شدت کمتر از W/Cm2 2/0 به عنوان فریب دهنده (Placebo) برای همه گروه ها استفاده شد. مدت درمان، 10 جلسه طی 3 هفته بود. ابزار ارزیابی درد در این مطالعه، پرسشنامه WOMAC (نوع لیکرت) بوده و ارزیابی قبل و بعد از درمان و یک هفته بعد از اتمام دوره درمان انجام شد. از آزمون های Friedman، Kruskal-Wallis و Wilcoxon جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    مقایسه درد قبل و بعد از درمان در گروه های 1 (010/0 P=) و 3 (040/0 P=) تغییرات معنی داری را نشان داد اما این تغییرات در گروه 2 معنی دار نبود (135/0 P=). تفاوت درد در جلسه پیگیری نسبت به قبل از درمان تنها در گروه 1 معنی دار بود (007/0 P=). تغییرات درد بعد و قبل از درمان (504/0 P=)و در جلسه پیگیری نسبت به قبل از درمان بین سه گروه تفاوت معنی داری نشان نداد (18/0= P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که موبیلیزاسیون درجه 1 درد استئوآرتریت زانو را کاهش می دهد. در صورتی که از تمرین درمانی در کنار موبیلیزاسیون استفاده نماییم تاثیر درمان حداقل برای مدت یک هفته ادامه خواهد یافت
    کلیدواژگان: استئوآرتریت زانو، موبیلیزاسیون، تمرین درمانی، درد زانو
  • صابر محمدی، یاسر لبافی نژاد، آزاده امیری ریگی، میرسعید عطارچی * صفحه 9
    زمینه و هدف

    مواجهه با مخلوط حلال های آلی و همچنین سروصدا در کارگران بسیاری از صنایع رخ می دهد. برخی مطالعات این فرضیه را مطرح نموده اند که مواجهه همزمان با مخلوط حلال های آلی و سروصدای موجود در محیط کار می تواند سبب ایجاد افت شنوایی شدیدتر از مواجهه با هر یک از موارد مذکور به تنهایی گردد. این مطالعه به بررسی فرضیه فوق می پردازد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1387 بر روی 441 کارگر شاغل در یکی از کارخانه های خودروسازی تهران انجام گرفته است. کارگران به سه گروه: کارگران سالن مونتاژ که فقط با سروصدا مواجهه داشتند، گروه کارگران سالن رنگ جدید که علاوه بر سروصدا با مخلوط حلال های آلی در سطوح مجاز مواجهه داشتند و گروه کارگران سالن رنگ قدیم که علاوه بر سروصدا با مخلوط حلال های آلی در سطوح بالاتر از حد مجاز مواجهه داشتند، تقسیم شدند. سه گروه فوق از نظر شیوع افت شنوایی بر اساس مدل 1 (میانگین آستانه شنوایی در فرکانس های5/0، 1و 2 کیلوهرتز بیشتر از 25 دسی بل) و مدل2 (میانگین آستانه شنوایی در فرکانس های 3، 4، 6و 8 کیلوهرتز بیشتر از 25 دسی بل) با یکدیگر مقایسه شدند.

    یافته ها

    میزان افت شنوایی بر اساس مدل 2 در کارگرانی که علاوه بر سروصدا با مخلوط حلال های آلی در سطوح بالاتر از حد مجاز مواجهه داشتند نسبت به کارگرانی که تنها با سروصدا مواجهه داشتند به طور معنی داری بالاتر بود(05/0 P <) و حتی پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده با استفاده از آنالیز آماری رگرسیون لوجستیک این اختلاف معنی دار همچنان باقی ماند (12/4 OR= و001/0 P <).

    نتیجه گیری

    توصیه می شود در کارگرانی که به طور هم زمان با مخلوط حلال های آلی و سرو صدا مواجهه دارند توجه ویژه به اجرای صحیح و دقیق تر برنامه حفاظت شنوایی از جمله انجام معاینات ادیومتریک با فواصل کوتاه تر و یا استفاده از گوشی های حفاظتی با قدرت بیشتر مدنظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: حلال های آلی، افت شنوایی، مواجهه شغلی
  • غلامحسین تمدن، احمد کاظمی، قاسم رستگار لاری، فریدون علا، شبنم حجازی صفحه 19
    زمینه و هدف
    فاکتور 13 انعقادی پیش آنزیمی است که در سیستم انعقادی لخته فیبرین را مستحکم می کند. در فقدان این آنزیم لخته فیبرینی تشکیل شده در اسیداستیک یا اوره 5 مولار از هم گسسته می شود. این فاکتور شامل دو زنجیره B با نقش ناقلی و دو زنجیره کاتالیتیکی A می باشد که ژن زیر واحد A روی کروموزوم شش قرارگرفته است. کمبود فاکتور 13 جزء بیماری های کمیاب بوده و در حدود یک در دو میلیون نفر جمعیت رخ می دهد. این تحقیق با هدف شناسایی جهش در ژن زیر واحد A و روش غربالگری مناسب ناقلین انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه پس از تکمیل فرم رضایت نامه انجمن هموفیلی ایران و رسم شجره نامه 10 بیمار مبتلا به کمبود فاکتور A -13 و خانواده در دسترس آنها بدون در نظر گرفتن سن و جنس در سال 1385 در بیمارستان علی اصغر زاهدان انجام شد. ابتدا نمونه خون تهیه و DNA با روش هضم لکوسیت ها به کمک آب مقطر، پروتئیناز K و اتانل استخراج و اگزون های ژن زنجیره A با پرایمرهای اختصاصی تکثیر گردید. سپس هر محصولی که دارای هترودوبلکس باروش CSGE بود برای تعیین توالی مستقیم انتخاب و تعیین سکانس شد. هر جهش با استفاده از نرم افزار ژن رانر برای یافتن آنزیم مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه تمام ده بیمار دارای موتاسیون مشترک جایگزینی C به جای T و در نتیجه تغییر رمز تریپتوفان به آرژینین در اگزون 4 به صورت هموزیگوت بودند.
    نتیجه گیری
    جهش یافت شده در این مطالعه در بخش مرکزی یا کاتالیتیک آنزیم قرار داشت و به نظر می رسد با تغییر در بار الکتریکی و تمایل آنزیم به سوبسترا موجب کاهش فعالیت آنزیم می شود.
    کلیدواژگان: فاکتور 13، کمبود فاکتور A، 13، سیستم انعقادی، زاهدان
  • محمد تقی قانعیان، قادر غنی زاده، مریم غلامی، فاطمه قادری نسب صفحه 25
    زمینه و هدف
    رنگ یکی از مهمترین آلاینده های موجود در فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی است. این مطالعه با هدف بررسی امکان استفاده از پوسته تخم مرغ به عنوان یک جاذب در حذف رنگ راکتیو قرمز 123 از فاضلاب سنتتیک انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی در آزمایشگاه شیمی محیط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام گرفت. پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب مورد نظر در شرایط آزمایشگاه(C °25-20) آماده سازی شد. جاذب با استفاده از آسیاب برقی خرد و با الک های استاندارد ASTM دانه بندی گردید. اندازه موثر(10 D) و 60 D به ترتیب 3 و 1/5 میلی متر و ضریب یکنواختی (UC) جاذب مورد استفاده 7/1 بود. مطالعه بر روی فاضلاب سنتتیک حاوی غلظت های رنگ 25 و 50 میلی گرم در لیتر انجام گرفت.
    یافته ها
    میزان جذب رنگ راکتیو قرمز 123 بر روی پوسته تخم مرغ تابعی از جرم جاذب مورد استفاده بود و با افزایش جرم جاذب از 1 گرم به 5 گرم در 100 میلی لیتر راندمان جذب رنگ از 48 به 7/80 درصد افزایش یافت. بیشترین میزان جذب رنگ در 60 دقیقه اول اتفاق افتاد. بررسی تاثیر درجه حرارت نشان داد که با افزایش دما تا C °45 میزان جذب رنگ افزایش می یابد. تغییرات pH محیط از محدوده اسیدی به قلیایی (8-5) باعث افزایش راندمان جذب رنگ از 30 به 48 درصد شد. ایزوترم جذب رنگ مطالعه شده منطبق بر ایزوترم لانگمیر (R2=0.90) و حداکثر ظرفیت جاذب mg/g 26/1 بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به pH قلیایی و دمای بالای اغلب فاضلابهای نساجی و رنگرزی و کارآیی مطلوب پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب در pH قلیایی و محدوده دمایی C °45 می توان نتیجه گیری کرد که این جاذب طبیعی می تواند در تصفیه چنین فاضلاب هایی کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: فاضلاب نساجی، پوسته تخم مرغ، رنگ راکتیو 123، جاذب طبیعی
  • نورمحمد نوری، پیمان عشقی، ایرج شهرامیان * صفحه 35
    زمینه و هدف

    عوارض قلبی ناشی از اضافه بار آهن شایع ترین علت مرگ و میر در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور است. مطالعه حاضر کارایی روش درمان ترکیبی دسفرال- دفریپرون را در بهبود عملکرد قلبی در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور مورد بررسی قرار می دهد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه نیمه تجربی آینده نگر بر روی مبتلایان به بتاتالاسمی ماژور بالای 8 سال مراجعه کننده به بیمارستان علی اصغر(ع) زاهدان طی سال 1383-1384 که در اکوکاردیوگرافی داپلر روتین سالیانه اندکس های دیاستولیک قلبی کمتر از حد نرمال داشتند و علائم بالینی واضحی نداشتند، انجام شد. پس از آزمایشات اولیه، اکوکاردیوگرافی به سه روش دو بعدی، M-mode و داپلر جهت اندازه گیری اندکس های عملکرد دیاستولیک قلب چپ و راست انجام شد. بیماران به مدت یکسال تحت درمان ترکیبی دسفرال (دو شب در هفته به میزان mg/kg/day 40-30) و دفریپرون (mg/kg/day 75 سه بار در روز) قرار گرفتند. در پایان طرح مجددا اندکس های قلبی اندازه گیری شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون t و نرم افزار SPSS انجام شد و 05/0> p معنی دار در نظرگرفته شد.

    یافته ها

    از 38 بیمار که تحت درمان ترکیبی (دسفرال-دفروپیرون) قرار گرفتند 19 دختر با میانگین سنی1/3±9/16 سال و 19 پسر با میانگین سنی 6/2±3/17 سال بودند. از اندکس های دیاستولیک قلب راست نسبت PEP/ET به صورت معنی داری بعد از درمان کاهش یافته بود (05/0> P). ولی در سایر اندکس ها اختلاف معنی داری بین قبل و بعد از درمان وجود نداشت (05/0 P>). اندکس های دیاستولیک قلب چپ به صورت معنی داری بعد از درمان کاهش یافته بودند (05/0 P>) ولی در peak-A-Velocity بطن چپ اختلاف معنی داری قبل و بعد از درمان وجود نداشت (05/0 P>). اندکس های سیستولیک قلب چپ به صورت معنی داری بعد از درمان افزایش یافته بودند (05/0> p). همچنین MPI و LVMI نیز بعد از درمان ترکیبی کاهش معنی داری را از نظر آماری نشان دادند (05/0> P).

    نتیجه گیری

    طبق یافته های این مطالعه پس از یکسال درمان ترکیبی با دسفرال-دفریپرون در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور پیشرفت قابل ملاحظه ای در بهبود عملکرد سیستولیک و دیاستولیک قلب چپ و عملکرد دیاستولیک قلب راست مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: بتا تالاسمی ماژور، دسفرال، دفریپرون، اکوکاردیوگرافی
  • مینو یغمایی، فرشید اربابی کلاتی، مژگان مختاری، آرزو بهزادیان صفحه 43
    زمینه و هدف
    در مورد نحوه تغذیه پس از عمل سزارین بین پزشکان مختلف و مراکز درمانی متفاوت اختلاف نظر وجود دارد. دامنه این تفاوت از شروع زود هنگام مایعات یا مواد غذایی تا شروع دیر هنگام آنها (حتی تا 2 4 ساعت یا بیشتر پس از عمل) متفاوت است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه پیامدها، مدت بستری در بیمارستان و میزان رضایت مندی بیماران در پی تغذیه زودهنگام (2 ساعت) و دیر هنگام (8 ساعت) پس از عمل جراحی سزارین بی عارضه تحت بی حسی نخاعی انجام شد.
    مواد و روش کار
    این کارآزمایی شاهددار تصادفی روی 112 بیمارکاندید سزارین تحت بی حسی نخاعی در سال 1387 تا 1388 در زاهدان انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه شروع زودهنگام تغذیه (2 ساعت پس از عمل) و شروع دیر هنگام تغذیه (8 ساعت پس از عمل) تقسیم شدند. بیماران این دو گروه با استفاده ازآزمون های آماری t و مجذور کای از حیث پیامدها، عوارض احتمالی، مدت بستری در بیمارستان و میزان رضایت مندی مورد مقایسه قرار گرفتند. 05/0> P معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که دو گروه، از نظر مشخصات دموگرافیک و متغیرهای زمینه ای قبل و حین عمل تفاوتی با هم نداشتند. همچنین مشخص شد که دو گروه از نظر میزان تهوع و استفراغ پس از شروع مایعات و جامدات، ایلئوس و دیگر عوارض پس از عمل و مدت زمان بستری تفاوتی با هم نداشتند ولی از نظر زمان شروع دفع گاز (P =0 / 03) و میزان رضایت پس از عمل (p < 0 / 0001) با یکدیگر تفاوت داشتند. میانگین زمان آغاز حرکت پس از عمل هم گرچه در دو گروه تفاوت آماری معنی داری با هم نداشت(29/0= P) ولی از نظر بالینی در گروه با تغذیه زودهنگام کمتر بود.
    نتیجه گیری
    شروع زود هنگام (2 ساعت) تغذیه در سزارین های بدون عارضه تحت بی حسی نخاعی، بدون افزایش عوارض گوارشی و غیر گوارشی پس از عمل سبب افزایش میزان رضایت مندی پس از عمل می شود.
    کلیدواژگان: سزارین، مدت بستری، رضایت مندی بیمار، بی حسی نخاعی، روش های تغذیه، عوارض پس از عمل
  • ماریه هنرمند، شهرام شهرکی، لیلا فرهادملاشاهی، رقیه قلی پور، مریم قائدی صفحه 53
    زمینه و هدف
    با توجه به احتمال بروز عفونت های خطرناک در افراد دچار ضعف سیستم دفاعی آلودگی میکروبی خطوط آب یونیت های دندانپزشکی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی میزان آلودگی باکتریایی آب یونیت های دانشکده دندانپزشکی زاهدان بود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1387 در دانشکده دندانپزشکی زاهدان انجام شد، 400 نمونه آب از 4 قسمت هر یونیت شامل پوارآب وهوا، مجرای سر توربین(قبل و بعد از فلاشینگ)، لیوان پرکن و یک نمونه آب از منبع آب شهری ورودی به یونیت ها گرفته شد. نمونه گیری در روز شنبه (اولین روز کاری هفته) و چهارشنبه (آخرین روز کاری هفته)، قبل از شروع و بعد از اتمام کار صورت گرفت. نمونه های گرفته شده داخل ظروف در بسته استریل به آزمایشگاه میکروبیولوژی منتقل شد. تمام نمونه ها در محیط بلاد آگار و مک کانکی آگار به مدت 72 ساعت در دمای C ° 37 انکوبه شدند، سپس کلنی های رشد یافته شمارش گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و آزمون آماری ANOVA و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و 05/0 P< معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    میانگین کل شمارش باکتریایی cfu/ml 6914 بود. میانگین شمارش باکتریایی روز شنبه(cfu/ml 8859) بیشتر از روز چهارشنبه (cfu/ml 4969) (176/0 P=) و همچنین میانگین شمارش باکتریایی بعد از اتمام کار(cfu/ml 8673) بیشتر از قبل از شروع کار(cfu/ml 5155) بود (221/0 P=). بخش پروتز بیشترین (cfu/ml 13439) و بخش پریودانتیکس کمترین(cfu/ml 3012) میانگین شمارش باکتریایی را داشتند (09/0 P=). نتیحه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان آلودگی آب یونیت های دندانپزشکی بالاست و دندانپزشکان باید همواره به حضور تعداد قابل توجهی میکروارگانیسم در منابع آب یونیت ها توجه داشته باشند و برای کم کردن ریسک عفونت کارکنان و بیماران تلاش کنند.
    کلیدواژگان: بیوفیلم، آب یونیت دندانپزشکی، تعداد کلنی در میلی لیتر
  • سید محمد جواد مرتضوی، مجید آسیابانها رضایی، محمدرضا رحمانی، محسن رضاییان، وحید پولادوند صفحه 63
    زمینه و هدف
    توری های فانوس در اغلب موارد حاوی سطوح پایینی از ماده رادیواکتیو توریم هستند. اگرچه این توری ها در حالت عادی چندان خطرناک نیستند اما ورود توریم به بدن می تواند خطر ساز باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مواجهه کوتاه مدت با پودر توری های فانوس بر روی سطح سرمی کورتیزول و شمارش سلول های خونی انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه تجربی طی سال های 1386 و 1387 در دانشکده پزشکی رفسنجان انجام شد. 28 سر موش صحرایی نر نژاد Albino N Mary (محدوده وزنی 200 تا 250 گرم) به صورت تصادفی به 2 گروه مساوی تقسیم شدند. حیوانات گروه اول به مدت 24 ساعت در مجاورت 600 میلی گرم از پودرتوری فانوس با اکتیویته 800 بکرل قرار گرفتند و علاوه بر دریافت پرتو به صورت خارجی رادون 220 آزاد شده از توری ها را استنشاق نمودند. حیوانات گروه دوم در مدت زمانی مشابه در مجاورت دارونمای حیوانی قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از آزمون آماری t-test paired تجزیه و تحلیل شدند و 05/0 P< از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    مواجهه کوتاه مدت موش های صحرایی با پودر توری های فانوس رادیواکتیو موجب کاهش معنی دار آماری در سطح سرمی کورتیزول گردید. در حالی که در حیوانات مواجهه داده شده با توری های فانوس غیر رادیواکتیو تفاوت معنی داری در سطح کورتیزول ایجاد نشد. همچنین در گروه آزمون کاهش معنی داری در شمارش کلی گلبول های سفید پس از مواجهه مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه علیرغم تغییر سطح سرمی کورتیزول، مواجهه با پودر توری رادیواکتیو نتوانست بروز اثرات تحریکی را در شمارش برخی سلول های خونی نشان دهد.
    کلیدواژگان: توری های رادیواکتیو فانوس، توریم، کورتیزول، شمارش سلول های خون، فعالیت پرتوزایی
  • غلامرضا سلیمانی، محمدعلی مرادی صفحه 71
    عفونت هپاتیت A فرم شایع هپاتیت در سنین کودکی است و از بیماری های اندمیک کشور ما محسوب می شود. ویروس هپاتیت A تنها به صورت هپاتیت حاد و با علائمی نظیر بی اشتهایی، استفراغ، تب، زردی، احساس ناراحتی شکم وتیرگی ادرار بروز می کند. تجمع مایع در فضای جنب و شکم از جمله عوارض نادر و خوش خیم هپاتیت A خصوصا در کودکان می باشد، در این مقاله یک مورد نادر تجمع مایع در فضای جنب در بیمار مبتلا به هپاتیت A معرفی شده است.
    بیمار کودک 28 ماهه ای بود که چهار روز قبل از مراجعه دچار علائم بی اشتهایی، استفراغ، تب، درد شکم، زردی و تیرگی رنگ ادرار شده و با تشخیص احتمالی هپاتیت ویروسی در بخش کودکان بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زاهدان بستری گردید. پس از بررسی های تکمیلی تشخیص هپاتیت A برای وی گذاشته شد. در رادیوگرافی قفسه سینه وسونوگرافی شکمی تجمع دو طرفه مایع در فضای جنب و آسیت مشاهده گردید. بیمار بدون درمان دارویی و صرفا با مایع درمانی وریدی بعد از یک هفته بهبود یافت و ترخیص گردید. ضمن پیگیری تجمع مایع در فضای جنب و آسیت به طور کامل برطرف شد. با توجه به نتایج به دست آمده باید تجمع مایع در فضای جنب را در هپاتیت A به ویژه در کودکان مدنظر داشت. (مجله طبیب شرق، دوره 11، شماره 4، زمستان 1388، ص 71 تا 74)
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت A، بی اشتهایی، زردی، پلورال افیوژن، آسیت
|
  • Mehdi Tavakkoli, Farid Bahrpeyma Page 1
    Background
    Knee osteoarthritis (OA) is one of the common disabling conditions in human. Joint mobilization is a passive rhythmic accessory movement therapy that is used in the treatment of OA. In this study, the effect of grade one mobilization, on pain reduction of knee OA has been investigated.
    Materials And Methods
    This study was an unidirectional blind clinical trial with random sampling from patients admitted to sarcheshme physiotherapy clinic in 2007. Thirty participants were divided into 3 groups randomly: group 1: Mobilization + Exercise therapy, group 2: Exercise therapy and group 3: Mobilization. Ultrasound with the intensity below 0.2 W/Cm2 was used for all groups as placebo. The treatment was done in 10 sessions during 3 weeks. Outcome was measured using was WOMAC questionnaire form (Likert Type). Measurements were done before and after treatment and one week after final treatment session. Friedman, Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests were used for data analysis included.
    Results
    Comparison of pain between before and after treatment showed significant differences in group 1 (P=0.01) and group 3 (P=0.04) but was not significant in group 2 (P=0.135). The difference of pain at follow up visit was significant only in group 1 in comparison to before treatment (P=0.007). Pain reduction between before and after treatment (P=0.504) and before treatment and follow up session (P=0.18), showed no significant differences, between 3 groups.
    Conclusion
    This study showed that grade 1 mobilization can decrease the pain of knee OA. If exercise therapy is used combined with mobilization, the effect of treatment will continue at least for about one week.
  • Saber Mohammadi, Yaser Labbafinejad, Azadeh Amiri Rigi, Mir Saeid Attarchi Page 9
    Background

    Mixed organic solvent exposure, as well as noise, has a wide spread in different industries. In recent years it has been propounded that simultaneous exposure to mixed organic solvents and occupational noise can establish a hearing loss that is more severe than hearing loss due to exposure to each of them separately.

    Materials and Methods

    A descriptive- analytic study was conducted during 2008 in an automobile industry on 441 employees in three different groups. First group were assembly workers that only exposed to noise. The second group included employees in new painting saloon that exposed not only to noise but also to permissible levels of mixed organic solvents and the third group were employees in old painting saloon that exposed to noise and mixed organic solvents in more than threshold limit value (TLV) level. The prevalence of hearing loss was compared between three groups on the basis of model 1 (mean hearing threshold in frequencies 0.5, 1 and 2 KHz more than 25dB) and model 2 (mean hearing threshold in frequencies 3, 4, 6 and 8 KHz more than 25dB).

    Results

    a ccording to model 2, in workers exposed to noise in addition to mixed organic solvents, the rate of hearing loss, was significantly higher than workers exposed to noise alone (P<0.05), even after adjusting for confounding variables using logistic regression analysis (OR= 4.12, P<0.001).

    Conclusion

    In workers with simultaneous exposure to mixed organic solvents and noise, special attention must be paid to accurate accomplishment of hearing conservation programs including doing audiometric exams in shorter periods and take advantage of hearing protection devices with higher noise reduction rate (NRR).

  • Gholam Hossein Tamaddon Page 19
    Background
    Factor ХШ, the last zymogene in the clotting cascade, converts the loose fibrin polymer into a firm polymer. In the absence of factor ХШ the abnormal fibrin is soluble in acetic acid, as well as 5M urea. Factor ХШ is composed of 2 catalytic A subunit bounds and 2 B subunits as carriers (A2B2). The gene of A chain is located on chromosome 6. Factor ХШ deficiency is rare; with a prevalence of only 1 in 2 million in the general population. The overwhelming majority of cases are due to mutations in subunit A. The aim of this study was to detect the mutations of subunit A. Materials & m ethods: In this study we investigated the molecular basis of inherited factor ХШ deficiency among 10 unrelated patients from Sistan and Balouchestan province in 2006. Mutations were detected by amplifying each exon. Those exons exhibiting the presence of heteroduplex by conformation sensitive gel electrophoresis (CSGE) were selected for direct sequencing. Sequencing of mutations was carried out by restriction fragment length polymorphism (RFLP).
    Results
    All patients had homologous subsitiation of TGG to CGG in exon 4 which led to change of arginine to tryptophan.
    Conclusion
    The mutation found in this study was in the core domain of enzyme. It seems that the changs in electric charge and affinity of enzyme to substrate‚as a result decreases the level of factor XIII-A activity.
  • Mohammad Taghi Ghaneian, Ghader Ghanizadeh, Maryam Gholami, Fatemeh Ghaderinasab Page 25
    Background
    Dye is one of the most important pollutants in textile industrial wastewater. The scope of this study was to evaluate the feasibility application of eggshell as a sorbent for the removal of reactive red 123 dyes from synthetic wastewater.
    Materials And Methods
    This study is an applied- experimental research which was performed in laboratory scale and in environmental chemistry laboratory of Baqiyatallah (a.s) university of medical sciences. Eggshell as a sorbent was prepared in laboratory condition (20-25°C) and pulverized by standard ASTM sieves. The effective size (D10) and D60 were 3 and 5.1mm, respectively and uniformity coefficient (UC) was 1.7. The concentrations of dye in wastewater were 25 and 50 mg/l.
    Results
    In this study increasing of adsorbent dose from 1 to 5 g/100ml led to increase of the adsorption efficiency from 48 to 80.7 %. The maximum adsorption took place in first 60min of reaction. With increasing the temperature up to 45°C the pollutant adsorption was increased and increasing of pH from 5 to 8 led to increase of process efficiency from 30 to 48%. Also absorption characteristics of this pollutant on eggshell accommodated with Langmuir isotherm.
    Conclusion
    Eggshell can be used as a natural adsorbent in water and wastewater treatment. This adsorbent is an appropriate media for the treatment of textile wastewater that usually have alkaline condition and high temperature.
  • Iraj Shahramian Page 35
    Background

    Cardiac complications due to iron overload are the most common causes of death in patients with major thalassemia. This study assessed the efficacy of iron chelating by desferal-L1 in improvement of cardiac function in patients with major thalassemia. Methods and Materials : Patients older then 8 years old with major thalassemia that were admitted to hematology ward of Ali-e-Asghar hospital of Zahedan in 2005-2006 and had lower than normal diastolic indices in annual echocardiography were considered as study population. During primary tests, indices of diastolic function of left and right hearts were calculated, using echocardiography with 2D, M-mode and Doppler then the patients were placed on a combination of desferal (30-40mg/kg/day two nights per week) and L1 (deferiprone) (75mg/kg/day, three times a day). At the end of the study, cardiac indices were calculated again. Data were using SPSS software and paired t-test and p <0.05 was considered as significant level.

    Results

    Of 38 patients, who were treated with a combination of desferal-L1, 19 were female with the mean age of 16.9 ± 3.1 and 18 were male with the mean age of 17.3 ± 2.6 years. Diastolic indices of right ventricle had no significant difference before and after treatment except PET/ET which decreased significantly after treatment (p <0.05). Of diastolic indices of left ventricule peak-E-velocity and IVRT and E/A ratio decreased significantly after treatment (p <0.05). t he difference of peak-A-velocity before and after treatment was not significant (p >0.05). Systolic indices of left ventricule increased significantly after treatment (p <0.05).

    Conclusion

    In this study, after one year of treatment with a combination of desferal-L1 in patients with major thalassemia, echocardiography showed improvement in left heart systolic and diastolic function. This combination therapy prevented progression of right ventricular diastolic function abnormality.

  • Minoo Yaghmaei, Farshid Arbabi Kalati, Mojgan Mokhtari, Arezoo Behzadian Page 43
    Background
    After cesarean section, practices vary considerably between institutions and individual practitioners, ranging from early oral fluids or food to delayed introduction of oral fluids and food which may be after 24 hours or more. This study was carried out to assess and compare the outcome, length of hospital stay and maternal satisfaction of early (2 hours) and late (8 hours) postoperative feeding after uncomplicated cesarean section done under spinal anesthesia.
    Materials And Methods
    In this randomized clinical trial, 112 women undertaking uncomplicated cesarean section under regional anesthesia from August 2008 to August 2009 were randomly assigned to early feeding (2 hours after operation) and late feeding (conventional 8 hours after operation) groups. Two groups were compared for the occurrence of postoperative outcome, possible complications, length of hospital stay and patient´s satisfaction. Chi Squared and t-tests were used to analyze the data. Statistical significance was set at p < 0.05.
    Results
    There were no significant differences in the demographic data and operation variables between the two groups. No significant differences were noted between the groups regarding post feeding nausea and vomiting, post operative ileus and other complications and duration of hospitalization. Compared with the late postoperative feeding, the early feeding group had a shorter mean time to first flatus (p =0.03) and higher satisfaction rate (p <0.0001).
    Conclusion
    Early feeding (2 hours) after uncomplicated cesarean in low-risk woman is associated with higher maternal satisfaction without higher rates of gastrointestinal and non gastrointestinal complications
  • Marieh Honarmand Page 53
    Background
    Assessment of microbial contamination in dental unit waterlines has been focused on because of high risk of dangerous infections in immunocompromised patients. The purpose of this study was to evaluate the bacterial contamination of water supply in dental unit water lines at Zahedan Dental School. Materials and m ethods: In this descriptive analytical study we investigated 400 water samples collected from four parts of each unit including air/water syringe, turbine handpiece (before & after flushing), cup filler and 1 water sample collected from city water reservoir in Zahedan faculty of dentistry during 2008. Water samples were taken on Saturdays (the first working day in a week) and Wednesdays (the last working day in a week), before and after treatment on the same unit. Samples were transported in closed sterile containers to microbiology laboratory. All samples were incubated on blood agar and McCankey plates for 72 hours at 37 ° C. Bacterial contamination were then evaluted. Data were analyzed by ANOVA and t-test.
    Results
    Total mean bacterial count was 6914 cfu/ml. Mean bacterial contamination on Saturdays (8859 cfu/ml) were higher than Wednesdays (4969 cfu/ml). Mean bacterial contamination before treatment was (5155 cfu/ml) less than the end of treatment (8673 cfu/ml) on the same unit. m ean bacterial contaminations of prosthetics clinic (13439cfu/ml) was higher than other clinics. The mean of periodentology clinic bacterial contaminations (3012 cfu/ml) was the least.
    Conclusion
    The result of this study demonstrated that microbiological level of dental unit water lines is high. The dentists must be aware of the high level of microorganisms in the dental unit's water and thus minimize the risk of infection in both staff and patients.
  • Mohammad Javad Mortazavi, Majid Asiabanha Rezaiee, Mohammad Reza Rahmani, Mohsen Rezieean, Vahid Pooladvand Page 63
    Background
    Most lantern mantles contain low levels of radioactive thorium. Although radioactive lantern mantles present a minimal radiation health hazard, it is generally believed when inhaled or ingested, it can be dangerous. The purpose of this study was to assess the effect of short term exposure to radioactive lantern mantle on serum cortisol level and blood count.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted in 2007-2009 in the school of medicine of Rafsanjan University of Medical Sciences. Twenty eight rats were divided randomly into two groups of 14 animals each. The first group was exposed to 600 mg burned radioactive lantern mantle powder (activity of 800Bq) for 24 hours and inhaled radon released from mantles. The second group was exposed to non-radioactive lantern mantle powder at the same interval. Paired t-test was used to evaluate the difference in the means of cortisol and blood cell count in both groups. P<0.05 was considered as the significance level.
    Results
    Short term exposure of animals to radioactive lantern mantle powder led to a statistically significant decreased cortisol level, while no statistically significant decrease was found in animals that were exposed to non-radioactive mantle powder. Furthermore, a significant reduction was shown in post-exposure counts of WBC in the case group.
    Conclusions
    Despite alteration of serum cortisol level, this study could not show stimulatory effects in some blood counts.
  • Gholam Reza Soleimani, Mohammad Ali Moradi Page 71
    Hepatitis A is the most common form of hepatitis infection in children that it is considered to be one of endemic diseases in our country. Hepatitis A virus leads to acute hepatitis and manifests with symptoms such as anorexia, vomiting, fever, abdominal discomfort and dark urine. Pleural effusion and ascites are rare and benign complications following hepatitis A, especially in children; in this article, a rare case of pleural effusion in Hepatitis A was introduced. A 28 month child was admitted to Ali ebn-e Abitaleb (a.s) hospital of Zahedan with symptoms of anorexia, vomiting, fever, abdominal pain, jaundice and dark urine from four days before admission. d uring hospital admission hepatitis A was diagnosed and chest radiograph showed bilateral fluid accumulation in pleural space. a scites was also determined. The disease resolved after one week of supportive care without any medical treatment and there was no evidence of pleural effusion and ascites in follow-up visits. The possibility of pleural effusion should be kept in mind in patients with hepatitis A.