فهرست مطالب

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences - Volume:3 Issue: 1, 2001

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences
Volume:3 Issue: 1, 2001

  • تاریخ انتشار: 1380/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی
  • اکبر توکلی، رحمت الله یزدانی، محمد بکاییان صفحه 1
    به واسطه نقش استافیلوکوکوس اورئوس در بیماری های چرکی و مقاومت این باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک های بتالاکتام که به روش های مختلف به ویژه تولید آنزیم بتالاکتاماز صورت می گیرد، این تحقیق بر روی نمونه های مختلف بالینی به منظور جداکردن باکتری مذکور و سنجس تولید آنزیم بتالاکتاماز و همینطور تعیین الگوی مقاوت آنتی بیوتیکی این باکتری ها صورت گرفت. روش تحقیق از نوع تشخیصی- تجربی بوده و بر روی 600 بیمار با استفاده از نمونه گیری تصادفی آسان صورت گرفت. نمونه های لازم از بیماران یا نمونه های ارسالی از بخش ها که مربوط به بیماران بود گرفته شده و پس از ثبت مشخصات مربوط به بیمار و نمونه در چک لیست، کارهای مربوط به کشت و رنگ آمیزی نمونه ها انجام می گرفت. محیط های کشت مورد استفاده بلادآگار و محیط انتخابی مانیتول سالت آگار بودند. بعد از 48-24 ساعت انکوباسیون پلیت ها در دمای 37 درجه سانتی گراد، گونه استافیلوکوک با استفاده از آزمایشات بیوشیمیایی و تست کوآگولاز تعیین می شد. سنجش تولید یا عدم تولید بتالاکتاماز توسط روش های سریع اسیدومتری و یدومتری صورت می گرفت و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده، به روش استاندارد Kirby bauer صورت می گرفت. در این بررسی جمعا 38 سویه استافیلوکوک کوآگولاز مثبت از 600 نمونه مورد آزمایش جدا شده که 6.3 درصد کل نمونه ها را تشکیل می داد. نتیجه تست بتالاکتاماز به روش اسیدومتری در 78.9% موارد مثبت بود و نتیجه تست بتالاکتاماز به روش یدومتری نیز در 73.6% موارد مثبت بود. آنتی بیوگرام سویه های جدا شده نشان داد که همگی آنها به کاربنی سیلین، پنی سیلین، آمپی سیلین و آموکسی سیلین مقاومند و 81.6% باکتری ها به اگساسیلین، سفالکسین و سفازولین حساس بوده و 78.9% آنها به سفالوتین و 76.3% به سفتی زوکسیم و سفتریاکسون حساسند. نظر به ارزان بودن و سرعت بیشتر و سهولت اجرای روش سنجش آنزیم بتالاکتاماز به روش اسیدومتری، کاربرد این روش در آزمایشگاه های میکروب شناسی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوک اورئوس، مقاومت، بتالاکتام
  • فاطمه رخشانی، علیرضا انصاری مقدم، رضا عالمی صفحه 9
    مشارکت جامعه روش علمی و منطقی برای دستیابی به کنترل مناسب مالاریا می باشد. برای تحقیق این امر آشنایی با اطلاعات، ادراک و وضعیت رفتار مردم ضروری می باشد. در پاییز 1378، تعداد 51 خوشه و بطور کلی 2168 زن همسردار در پنج شهرستان منطقه بلوچستان از استان سیستان و بلوچستان با تکمیل پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. اکثریت زنان بیسواد بودند. یک سوم آنها مالاریا را بیماری مهم منطقه می دانستند و 58.4% پشه را به عنوان ناقل بیماری می شناختند. نمره کل آگاهی 15 و میانگین آن در شهر و روستا به ترتیب 4.7 و 5.5 و با P<0.001 در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود. شدت و حساسیت درک شده از بیماری نیز در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری بود. استفاده از پشه بند در روستا 47.3% و در شهرها 14.3% بود. استفاده از پشه بند با آگاهی از پشه به عنوان ناقل بیماری ارتباط مثبت داشت. 49.9% روستاییان و 73.8% ساکنین مناطق شهری در صورت مشاهده علایم تب و لرز به خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی مراجعه می کردند. 23.6% پنجره ها و 18.8% درها در این مناطق دارای توری بودند که در شهرها بیشتر از روستاها بود. 50% روستاییان بهورز را منبع اصلی کسب اطلاع خود ذکر می کردند. بهورزان نقش قابل توجهی در افزایش آگاهی زنان داشتند در حالیکه نقش موثری در تغییر رفتار نداشتند. نقش پزشکان در این رابطه بسیار ضعیف بود. این مطالعه نشان داد که قضاوت فرد و آگاهی وی نقش تعیین کننده ای در رفتار پیشگیری کننده دارد و باید آموزش بهداشت در بهبود آن و اتخاذ روش های موثرتر آموزشی اقدام نماید.
    کلیدواژگان: مالاریا، آگاهی، ادراک زنان، رفتار پیشگیری کننده، بلوچستان، ایران
  • محمدرضا شهرکی، صالح زاهدی اصل، علیرضا سرکاکی صفحه 17
    آلومینیوم یکی از فراوانترین عناصر پوسته زمین است که از طریق آب آشامیدنی، مصارف صنعتی، مواد غذایی و مصرف آنتی اسید ها وارد بدن می شود. مسمومیت با آن ایجاد اختلالات وسیع در بدن می کند. چون بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه دچار آنمی میشوند و سطح آلومینیوم سرم آنها بالاست، در این بررسی با افزایش آلومینیوم به غذای موشهای صحرایی مورد مطالعه تعدادی از فاکتورهای خونی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.بررسی در چهار گروه 13 تایی از موشهای صحرایی انجام گرفته است که علاوه بر گروه کنترل سه گروه از حیوانات در جیره غذایی خود مقدار 0.625، 1.25 و 2.5 میلی گرم آلومینیم در هر گرم غذا به مدت 60 روز مصرف کرده اند. در پایان این مدت از عروق گردن حیوانات خون گیری به عمل آمد و شمارش گلبولهای قرمز با لام هموسیتومتر انجام شد. هموگلوبین و هماتوکریت با روش های متداول آزمایشگاهی اندازه گیری و سپس MCHC محاسبه گردید. تست آماری مورد استفاده تست t-student بوده است و تفاوتهای آماری با P<0.05 معنی دار تلقی شده است. نتایج نشان می دهد که تعداد گلبولهای قرمز، میزان هموگلوبین، درصد MCHC و هماتوکریت در گروه های آزمایش که 1.25 و 2.5 میلی گرم آلومینیم در هر گرم غذا دریافت نموده اند نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری دارد (P<0.05) نتیجه این بررسی نشان می دهد که غلظت بالای آلومینیم در غذای موشهای صحرایی موجب کم خونی شده است که با کاهش معنی دار تعداد گلبولهای قرمز، میزان هموگلوبین، درصد هماتوکریت و MCHC همراه است.
    کلیدواژگان: آلومینیوم، هموگلوبین، هماتوکریت، MCHC
  • عبدالوهاب مرادی، طلعت مختاری آزاد صفحه 23
    روتاویروسها از عوامل اصلی گاستروانتریت در کودکان و شیر خواران می باشد. بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سرتاسر دنیا حدود 33% از موارد اسهال، روتاویروس می باشد.این مطالعه به منظور بررسی نقش روتاویروسها در اسهال حاد کودکان زیر شش سال بستری شده در بیمارستان علی اصغر زاهدان از شهریور سال 1372 لغایت اسفند همان سال صورت گرفت. جهت جستجوی آنتی ژن روتاویروس در مدفوع از روش ELISA استفاده شد. از کل 334 نمونه جمع آوری شده، 171 نمونه بیمار با 29.2% موارد مثبت، 83 نمونه کنترل بیمارستانی با 9.6% موارد مثبت و 83 نمونه کنترل غیر بیمارستانی با 8.3% موارد مثبت، به روتاویروس آلوده بودند. بالاترین میزان عفونت در گروه سنی 19 تا 24 ماهه با میزان 55.6% و پایین ترین میزان با 16.7% در گروه سنی 36-31 ماه بود. در گروه بیمار 82% موارد و در گروه کنترل 87.5% درصد موارد مثبت کمتر از دو سال سن داشتند. بیشترین موارد اسهال روتاویروسی با میزان 40 و 39.5 درصد در شهریور و مهر ماه و پایین ترین آن با 11.1 درصد در آذر ماه بود. از کل بیماران بستری اسهالی مورد مطالعه 108 نفر پسر با 28.7 درصد موارد مثبت و 63 دختر با 30.2 درصد موارد مثبت بودند. از نظر ابتلا بین دو جنس (پسر و دختر) با آزمونهای آماری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. از نظر میزان ابتلا و سواد مادر با آزمون کای دو اختلاف معنی داری (P<0.05) وجود داشت. بیشترین موارد اسهال روتاویروسی در رابطه با بعد خانوار در خانواده های سه نفره دیده می شود. ریسک فاکتورهای این مطالعه ماه های نمونه برداری، سواد مادر و بعد خانوار بودند و بنظر می رسد در زاهدان یکی از عوامل مهم اسهال بخصوص در کودکان زیر 6 سال روتاویروس ها می باشند.
    کلیدواژگان: روتاویروس، اسهال، کودکان
  • بهمن نیک پور، رضا کرباسیان، علی کبریایی صفحه 29
    توجه به حوادث بیمارستانی به لحاظ زیانهای اقتصادی، اجتماعی، انسانی و پیامدهای بهداشتی ناشی از آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اولین گام در جهت پیشگیری و کنترل آنها، شناخت بروز و عوامل موثر بر وقوع آنهاست. در این مطالعه، عوامل موثر بر بروز حوادث بیمارستانی با جمع آوری اطلاعات از 814 نفر کارکنان بخشهای سه گانه درمانی، تشخیصی و پاراکلینیک، پشتیبانی و عمومی یک بیمارستان بررسی شد.شاغلین بخشهای تشخیصی و پاراکلینیک با میانگین 24.4 مورد حادثه در رتبه اول، کارکنان بخشهای درمانی میانگین 23.9 مورد حادثه در رتبه دوم و کارکنان بخشهای عمومی و پشتیبانی با میانگین 16.2 مورد حادثه در رتبه سوم قرار داشتند. از میان حوادث رخ داده، حادثه تماس پوست با خون و سایر مایعات بدن بیشتر فراوانی وقوع و حادثه آتش سوزی همراه با سوختگی دارای کمترین فراوانی وقوع بود. بین وقوع حوادث بیمارستانی با متغیرهای خدمت (P=0) و جنس ارتباط آماری معنی دار (P<%5) مشاهده شد. مدیران بیمارستان بایستی با توجه به متغیرهای محل خدمت، وضعیت استخدام و جنس کارکنان و در نظر گرفتن اهمیت نسبی حوادث برنامه مداخله ای خود را طرح ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: بیمارستان، حوادث بیمارستانی
  • محمدرضا روحانی، فرزانه قاسم زاده صفحه 35
    در این بررسی به منظور تعیین ارتباط ورم ملتحمه بهاره (VKC) با میزان آلودگی به کلامیدیاتراکوماتیس ابتدا به روش غیر احتمالی آسان تعداد 200 نفر از مراجعین به مرکز چشم پزشکی الزهرا زاهدان انتخاب شدند. تعداد یکصد نفر به عنوان مورد از افراد با تشخیص کلینیکی ورم ملتحمه بهاره و یکصد نفر نیز بعنوان شاهد افرادی بودند که بعلت اختلالات انکساری مراجعه کرده بودند. در کلیه افراد گروه مورد و شاهد از هر دو چشم اسمیر تهیه و به روش ایمونوفلوئورسنت مستقیم (DIF) مورد آزمایش قرار گرفت. افراد هر دو گروه سنی در محدوده سنی 5 تا 25 سال بودند. میزان آلودگی کلامیدیا در گروه مورد چهار نفر (4%) و در گروه شاهد یک نفر (1%) بود. از 5 مورد آلودگی 4 نفر دختر و یک نفر پسر بودند. 4 نفر در گروه سنی 10 تا 15 سال و یک نفر در گروه سنی 5 تا 10 سال بود. در این مطالعه میزان آلودگی چشمی افراد مبتلا به ورم ملتحمه بهاره با کلامیدیاتراکوماتیس در مقایسه با سایر مراجعین اختلاف معنی داری نداشت. با اینحال از نظر بالینی همراهی آلودگی و ورم ملتحمه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کلامیدیاتراکوماتیس، ورم ملتحمه بهاره، ایمونوفلورسانس مستقی
  • صفحه 39
  • گزارش یک مورد نادر
  • مینو یغمایی صفحه 41
    بیمار دوشیزه ای است سیزده ساله اهل و ساکن زاهدان که به علت خونریزی غیر طبیعی واژینال به بیمارستان مراجعه کرده او علیرغم قاعدگی های طبیعی قبلی، از دو هفته قبل از مراجعه، خونریزی واژینال روزانه به صورت لکه بینی تا خونریزی متوسط داشته است. وی ظرف این مدت چند بار به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان دارویی با پروژسترون و قرص های جلوگیری از بارداری قرار گرفته بود که موثر نبوده است. در معاینه فیزیکی بیمار توده سیاه کوچکی در ابتدای واژن مشاهده شد و با فورسپس خارج گردید. با کمال تعجب توده فوق یک زالو بود. مدت کوتاهی بعد خونریزی واژینال بیمار قطع شد.
    کلیدواژگان: خونریزی غیر طبیعی واژینال، زالو
  • مقالات مروری
  • اکبر بهداد، مهرداد حسین پور صفحه 45
    نظربه تغییرات عمده ای که در علوم پزشکی اتفاق می افتد و نیز تغییر نیازهای جوامع به خدمات پزشکی، همواره نیاز به تغییراتی در سیستم های آموزش پزشکی وجود دارد. بدین ترتیب بوسیله این تغییر در آموزش ها، همواره جدید ترین اطلاعات به دانشجویان منتقل شده و از طرفی این آموزش ها با نیازهای در حال تغییر جوامع نیز منطبق خواهند بود. در این روند، وجود یک سیستم نظارتی و کنترل کیفی که بر این فرایند نظارت دارد، الزامی بنظر می رسد. در این مقاله تلاش بر این است که با استفاده از استانداردهای ایزو 9000 و به کمک روش های مدل سازی، چنین سیستمی را ارایه داد.
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 53