فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:17 Issue: 1, 2010

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:17 Issue: 1, 2010

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • طاهره قدیری، حمید نجفی پور*، محمدرضا شکیبی صفحه 1
    مقدمه

    داروهای ضد TNFα رده جدیدی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های التهابی مفصلی می باشند که به صورت سیستمیک استفاده می شوند ولی به علت قیمت بسیار بالا و بعضی عوارض جانبی استفاده محدودی دارند. هدف این تحقیق بررسی اثر تزریق داخل مفصلی (موضعی) دو مهارگر TNFα یعنی Infliximab و Etananercept بر هیستوپاتولوژی و هم چنین به علت نقش مهم جریان خون در عملکرد مفصل، بررسی اثر انفوزیون موضعی این داروها بر جریان خون مفصل التهابی مزمن بود.

    روش

    42 خرگوش سفید نژاد نیوزلندی بعد از ایجاد التهاب مزمن به روش القای آرتریت توسط آنتی ژن به طور تصادفی در دو گروه هیستوپاتولوژی و جریان خون قرار گرفتند. هر گروه به سه زیر گروه شاهد (سرم فیزیولوژی)، Etanercept و Infliximab تقسیم شد. در حیوانات گروه اول 2 هفته بعد از ایجاد التهاب مزمن تزریق داخل مفصلی سرم فیزیولوژی، 4 میلی گرم Etanercept و یا 16 میلی گرم Infliximab صورت گرفت و 2 هفته بعد (پایان هفته چهارم) از مفصل زانوی آنها مقاطع میکروسکوپی تهیه و از نظر هیپرپلازی لایه سینوویال، هیپرپلازی ویلوس، انفیلتراسیون سلول های التهابی و تشکیل پانوس با هم و با مقاطع میکروسکوپی از مفصل 2 حیوان سالم مقایسه گردید. گروه دوم نیز 4 هفته پس ایجاد التهاب مزمن تحت انفوزیون موضعی شریان نزدیک مفصلی Etanercept،Infliximab و یا سرم فیزیولوژی قرار گرفتند. فشارخون شریانی از کانول کاروتید و جریان خون مفصل توسط دستگاه لیزر داپلر ثبت گردید.

    یافته ها

    تزریق داخل مفصلی Etanercept و Infliximab اثرمعنی داری بر شاخص های هیستوپاتولوژی مفصل التهابی مزمن نداشت. سرم فیزیولوژی اثر معنی داری بر جریان خون و مقاومت عروقی مفصل نداشت. Etanercept سبب افزایش معنی دار جریان خون مفصل به میزان 1/16±8/63 درصد و کاهش معنی دار مقاومت عروقی به میزان 4/4±2/42 درصد گردید. Infliximab نیز جریان خون مفصل را به میزان 1/21±6/70 درصد افزایش و مقاومت عروقی را به میزان 3/6±7/38 درصد کاهش داد.

    نتیجه گیری

    علی رغم عدم تاثیر معنی دار از نظر هیستوپاتولوژی، Infliximab و Etanercept با افزایش جریان خون مفصل التهابی مزمن و کاهش شرایط هیپوکسی حاکم برآن احتمالا می توانند پیش آگهی بیماری رماتیسم مفصلی را بهبود بخشند.

    کلیدواژگان: آرتریت مفصلی، داروهای ضد TNFα، Infliximab، Etanercept، هیستوپاتولوژی، جریان خون مفصل، خرگوش
  • سمیه پوراسماعیلیان، ایرج شریفی*، محمدرضا افلاطونیان، رضا فتوحی اردکانی، محمد میرزایی، محمد براتی صفحه 15
    مقدمه

    لیشمانیوز پوستی هنوز یکی از مشکلات بهداشتی جهان من جمله ایران بوده که در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. هدف از این مطالعه، شناسایی یک کانون جدید از لیشمانیوز پوستی نوع شهری در روستاهای شهرستان بم طی سال های بعد از زلزله می باشد.

    روش

    این مطالعه در پی گزارش مسئولین بهداشتی در تابستان 1387 در بخش دهبکری از شهرستان بم جهت تعیین اپیدمیولوژی و گونه عامل لیشمانیوز پوستی، انجام گردید.

    یافته ها

    جمعا 3884 نفر شامل 1913 نفر (3/49%) مونث و 1971 نفر (7/50%) مذکر از نظر وجود ضایعه فعال یا اسکار سالک مورد معاینه پزشکی قرار گرفتند. شیوع کلی آلودگی 3/5%، در جنس مونث 3/6% و در جنس مذکر 3/4% بود، که هیچ گونه اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد. بیشترین آلودگی (3/9%) در گروه سنی زیر 10 سال و کمترین آن (9/2%) در گروه سنی 30-21 سال دیده شد. شیوع آلودگی به طور معنی داری در اهالی بومی (1/4%) بیشتر از افراد غیربومی (1/1%) بود (001/0>P). بیشتر ضایعات در صورت (47%)، دست (34%)، پا (9%)، نقاط دیگر (10%) و اکثر آنها تک زخم (78%) بودند. بیماری به تدریج بعد از زلزله سال 1382 در این روستاها بروز نموده، ولی بیشتر موارد طی سال 1385 روی داده است. روش PCR، گونه انگل عامل لیشمانیوز پوستی 26 ایزوله مورد بررسی در این منطقه روستایی را، لیشمانیا تروپیکا مشخص نمود.

    نتیجه گیری

    تمامی موارد بیماری در سال های بعد از زلزله، همزمان با بروز اپیدمی بیماری در شهر بم، به لحاظ تردد و استفاده بیشتر اهالی از این منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی، روی داده است.

    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، اپیدمیولوژی، بم
  • مسعود سجادی نسب، حمید اویسی اسکویی، پیمان عینی، هما سرپوش، فرزانه نصیراوغلی خیابانی صفحه 25
    مقدمه
    سل به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مرگ ومیر در سراسر جهان مطرح می باشد. این بیماری درصورتی که درمان نشود در 6550 درصد موارد در طی پنج سال کشنده خواهد شد. از آن جایی که رادیوگرافی قفسه سینه نقش مهمی در تشخیص بیمار مشکوک به سل ایفا می کند و تشخیص به موقع و درمان زودرس بیماری در قطع زنجیره انتقال نقش انکارناپذیری دارد، بر آن شدیم تا تظاهرات مختلف رادیوگرافیک بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت شهرستان زابل را مورد بررسی قراردهیم.
    روش
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 325 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت در فاصله زمانی فروردین 1383 لغایت فروردین 1384 وارد مطالعه شدند. تغییرات رادیولوژیک هر بیمار در پرسش نامه وارد شد و نتایج به دست آمده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفتند.
    یافته ها
    از 325 بیمار، 116 نفر (7/35%) مذکر و 209 نفر (3/64%) مؤنث بودند. از نظر محل درگیری ریه، بیشترین گرفتاری به ترتیب در لوب فوقانی ریه چپ با 175 مورد (8/53%) و بعد از آن در لوب فوقانی ریه راست با 134 مورد (2/41%) بود. شایع ترین یافته رادیولوژیک برونکوپنومونی بود که در 242 بیمار (4/74%) دیده شد. تراکم تکه ای در 99 بیمار (4/30%)، کاویته در 68 بیمار (9/20%) و لنفادنوپاتی ناف ریه و مدیاستن در 63 بیمار (3/19%) وجود داشت. تجمع مایع در پرده جنب در 35 بیمار دیده شد. در 8 بیمار (4/2%) رادیوگرافی کاملا طبیعی بود. رادیوگرافی های پایان درمان استاندارد شش ماهه هم مورد بررسی قرارگرفتند. در 90 بیمار (7/27%) درمان شده بهبودی کامل از نظر رادیولوژیک و در 169 بیمار (52%) بهبودی نسبی مشاهده شد و در 66 بیمار (3/20%)، رادیوگرافی ریه در پایان درمان، تغییر محسوسی را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه لوب های فوقانی ریتین شایع ترین محل های درگیری را نشان دادند و از آن جایی که سل می تواند تظاهرات مختلفی را در رادیوگرافی قفسه سینه ایجاد نماید و توجه به این تغییرات می تواند به تشخیص زودرس بیماری و قطع زنجیره انتقال بیماری کمک شایانی نماید، لازم است به کلیشه های قفسه سینه توجه خاصی داشته باشیم و هرگونه یافته رادیولوژیک از جمله کدورت، تراکم، کاویته و... به خصوص در نواحی فوقانی ریه ها را جدی گرفته و سل را به عنوان یکی از تشخیص های افتراقی مهم مد نظر قراردهیم.
    کلیدواژگان: سل ریوی، خلط، رادیوگرافی، گرافی سینه
  • محمد براتی، ایرج شریفی، فریبا شریفی فر صفحه 32
    مقدمه
    عصار ه های گیاهی و ترکیبات مشتق شده آنها منبع غنی عوامل دارویی جدید را فراهم می کنند و از گیاهان بومی برای درمان بسیاری از عوامل عفونی استفاده می شود. هدف از این تحقیق، تعیین اثر ضدلیشمانیایی سه عصاره گیاهی در مقایسه با ترکیب سه ظرفیتی آنتیموان بر روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور با استفاده از روش رنگ سنجی(Colorimetric assay) می باشد.
    روش
    پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور (Leishmania major) در محیط کشت RPMI-1640 حاوی10% سرم جنین گوساله (FCS) و آنتی بیوتیک در دمای °C2±25 کشت داده شد و با استفاده از روش رنگ سنجی MTT، تاثیر غلظت های مختلف عصاره های گیاهی در مقایسه با ترکیب سه ظرفیتی آنتیموان (تارتارامتیک) بر روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور، مورد بررسی قرارگرفت. میزان جذب نوری (Optical density) رنگ حاصله از احیاء نمک تترازولیوم (MTT) به محصول رنگی فورمازان توسط انگل، به وسیله دستگاه الیزا ریدر (ELISA reader) سنجیده شد و مقدار IC50 که 50% غلظت مهارکننده است، محاسبه گردید.
    یافته ها
    عصاره های مورد نظر و داروی تارتارامتیک هر دو رشد پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور را در شرایط آزمایشگاهی مهارکردند. میزان IC50 تارتارامتیک برابر با μg/ml 4/7، و از عصاره های آویشن شیرازی، اسپند و مورد به ترتیب 4/7، 2/7 و 8/5 میلی گرم بر میلی لیتر محاسبه شد. اگرچه داروی تارتارامتیک در مقایسه با این عصاره ها تاثیر بیشتری نشان داد اما همه این عصاره ها بر فرم پروماستیگوت لیشمانیا ماژور تاثیر قابل ملاحظه ای نشان دادند.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که عصاره های آویشن شیرازی، اسپند و مورد به صورت برون تنی به خوبی اثرات ضدلیشمانیایی از خود نشان داده اند، لزوم انجام آزمایشات بیشتری برای ارزیابی اثر این عصاره ها بر روی انگل لیشمانیا در مدل حیوانی و انسان های داوطلب، احساس می شود.
    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، آویشن شیرازی، اسپند، مورد، عصاره های گیاهی، روش MTT
  • رضیه شجاعی پور *، پیام خزائلی، طیبه محمودی صفحه 42
    مقدمه

    کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی در دوران کودکی است و برای درمان آن مکمل های آهن تجویز می شود. مصرف آهن باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان های کودکان و نگرانی والدین آنها می شود. هدف از این مطالعه مقایسه میزان تغییر رنگ در دندان های ثنایای شیری در اثر مصرف قطره های آهن ساخت شرکت های داروپخش، شهر دارو و قطره Fer – In – Sol در محیط آزمایشگاهی بود.

    روش

    این مطالعه روی 60 دندان ثنایای شیری سالم در دو مرحله انجام شد. در هر مرحله 30 دندان مورد آزمایش قرار گرفت وبین دو مرحله یک هفته فاصله بود. دندان ها در هر مرحله به سه گروه تقسیم و در هر گروه یک نوع قطره آهن استفاده شد. پس از آنکه دندان ها در معرض قطره آهن قرار گرفتند، میزان جذب آهن با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. برای مقایسه داده ها از آزمون (ANOVA (Kruskal – wallis استفاده شد.

    یافته ها

    تفاوت آماری معنی داری در میزان جذب آهن بین سه گروه قطره آهن وجود داشت (0001/0>P). قطره آهن ساخت شرکت داروپخش بیشترین میزان جذب و قطره Fer – In – Sol کمترین جذب را نشان داند.

    نتیجه گیری

    این تحقیق نشان داد که هرچند هر سه نوع قطره آهن باعث تغییر رنگ در دندان های ثنایای شیری می شوند ولی تفاوت معنی داری در میزان جذب بین آنها وجود دارد.

    کلیدواژگان: قطره آهن، میزان جذب، دندان های ثنایای شیری
  • هاله قائم، افشین برهانی حقیقی، بهرام ضیغمی، عزیزالله دهقان صفحه 49
    مقدمه
    هدف از این مطالعه سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه سنجش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون (PDQL) در بیماران ایرانی می باشد.
    روش
    با روش ترجمه و بازترجمه، سنجش استفهام و تطبیق فرهنگی، نسخه فارسی پرسشنامه تهیه شد و 108 بیمار مبتلا به پارکینسون مراجعه کننده به درمانگاه مطهری شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند. مشخصات جمعیتی و مرحله بیماری مشخص گردید و سپس به تکمیل پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی اقدام شد. اعتبار درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و همچنین روایی همگرایی و واگرایی با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص شدند.
    یافته ها
    در مجموع 108 بیمار در این مطالعه شرکت کردند که 67 نفر (62%) از آنان مرد و بقیه زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن بیماران در زمان مطالعه به ترتیب 7/11 ± 4/66 سال بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 95/0 به دست آمد. دامنه روایی همگرایی 83/0-42/0 و روایی واگرایی 70/0-15/0 بود. همچنین دامنه وزن عاملی سؤال ها 801/0-119/0 بود.
    نتیجه گیری
    نسخه فارسی پرسشنامه بررسی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به پارکینسون (PDQL) برای سنجش کیفیت زندگی بیماران فارسی زبان دارای روایی و پایایی لازم می باشد.
    کلیدواژگان: PDQL، پارکینسون، روایی، پایایی
  • اسما صابرماهانی، غلامرضا گودرزی، محسن بارونی، مهدی خاکیان صفحه 59
    مقدمه
    بیمارستان ها به عنوان بزرگ ترین و پرهزینه ترین واحد عملیاتی نظام بهداشت ودرمان از اهمیتی خاص برخوردارند. میزان کارایی می تواند معیاری برای سنجش عملکرد و بهره وری مصرف منابع در بیمارستان ها باشد. هدف این پژوهش تعیین کارایی فنی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد.
    روش
    این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی - تحلیلی می باشد. در این پژوهش برای تعیین کارایی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که شامل 13 بیمارستان آموزشی و درمانی می باشند به روش تحلیل فراگیر داده ها (DEA) اطلاعات و آمار مربوطه از مرکز آمار دانشگاه و بیمارستان های مورد مطالعه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار Deap2.1 برای رسیدن به اهداف پژوهش استفاده شد. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    در سال 1386 میانگین کارایی فنی بیمارستان های مورد مطالعه 912/0، میانگین کارایی مدیریتی 993/0 و میانگین کارایی به میزان 918/0 به دست آمد. از کل بیمارستان های مورد بررسی تعداد 7 بیمارستان دارای حداکثر کارایی فنی یعنی یک، 4 بیمارستان دارای کارایی فنی 1- 8/0 و 2 بیمارستان دارای کارایی کمتر از 8/0 بودند.
    نتیجه گیری
    در بیمارستان هایی که دارای کارایی فنی کمتر از یک می باشند مقادیر اولیه و بهینه نهاده سایر پرسنل با هم متفاوت بوده و دارای مازاد نهاده سایر پرسنل می باشند. از این رو بیمارستان های مذکور برای رسیدن به حداکثر کارایی باید به تعداد مازادهای خود از مقادیر اولیه نهاده سایر پرسنل کم کرده تا به سطح کارایی مطلوب دست یابند.
    کلیدواژگان: بیمارستان، کارایی فنی، تحلیل فراگیر داده ها، کارایی مدیریتی، کارایی مقیاسی، بازدهی ثابت، بازدهی متغیر
  • غزاله حاجیوند، عباسعلی الهیاری، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی صفحه 68
    مقدمه
    چگونگی رابطه متقابل میان مادر و نوزاد نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت، عملکردهای اجتماعی، شناختی، خلق وخو و بهداشت روانی کودک در آینده خواهد داشت. کیفیت این رابطه متقابل امری از پیش تعیین شده نبوده و می تواند در طول زمان بهبود یابد. بنابراین شناخت متغیرهای مؤثر در این رابطه نقش به سزایی در بهبود کیفی آن خواهد داشت.
    روش
    در پژوهش حاضر شیرخواران 30 نفر از مادرانی که با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی در گروه دارای سلامت روانی قرارگرفتند با شیرخواران 30 نفر از مادرانی که در گروه فاقد سلامت روانی قرار داشتند با استفاده از پرسشنامه خلق وخوی شیرخواران، مقایسه گردیدند. بدین منظور دو گروه شیرخواران از نظر سطوح عواطف منفی، عواطف مثبت و شادخوئی، تنظیم و جهت گیری مقایسه شدند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق پس از به کارگیری آزمون t مستقل نشان از معناداری هر سه فرضیه در سطح 05/0=a دارد. بیشترین تاثیر سلامت روان مادر در درجه اول بر مقیاس های تنظیم و جهت گیری و سپس عواطف مثبت و شادخوئی و عواطف منفی بود. در مرحله بعد با مقایسه هر یک از 14 آیتم خلق وخو به طور جداگانه در دو گروه مشخص شد که غیر از آیتم های ترس، حساسیت ادراکی، سطح فعالیت و دامنه توجه که تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد در بقیه آیتم ها بین دو گروه تفاوت وجود دارد.
    نتیجه گیری
    سلامت روانی مادر به نحو معناداری بر خلق وخوی شیرخوار مؤثر می باشد. این نتایج در راستای یافته های گذشته بیان کننده آن است که آشفتگی های روانی مادر می تواند تاثیر ماندگاری بر تکامل روند تنظیمی کودک و خلق وخوی او داشته باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، خلق وخو، دلبستگی
  • محمود آقایی افشار، فروغ منگلی صفحه 80
    مگاکولون اکتسابی بیماری نادری است که عمدتا در افراد مسن روی می دهد و تاکنون موارد محدودی از آن گزارش شده است. در این گزارش خانم 24 ساله ای معرفی می شود که با دل درد متناوب در ناحیه اپی گاستر به مدت 5-4 سال و یبوست مزمن و اتساع قسمت فوقانی شکم مراجعه کرده بود. در بررسی های بالینی و تصویربرداری (عکس قفسه سینه و باریوم انما) اتساع کولون با حدود نامشخص مشاهده شد. بیمار با تشخیص اولیه انسداد نسبی کولون تحت عمل لاپاراتومی و بیوپسی از قسمت های اتساع یافته و روی هم خوابیده کولون قرار گرفت که در مطالعه هیستوپاتولوژی تخریب سلول های گانگلیونی در ناحیه متسع و سلول های گانگلیونی سالم در ناحیه روی هم خوابیده کولون گزارش شد. در لاپاراتومی مجدد قسمت های متسع برداشته شد و آناستموز انتها به انتهای قسمت های روی هم خوابیده کولون انجام گرفت. بیمار با حال عمومی خوب مرخص شد و در پی گیری که 77 روز پس از عمل انجام شد حال عمومی وی بسیار خوب و افزایش وزنی در حدود 10 کیلوگرم داشت.
    کلیدواژگان: مگاکولون، انسداد روده
  • فرشید درویش دماوندی، زهرا دارایی، سعدالله شمس الدینی صفحه 85
    بیماری آکرواریتروکراتودرمای Mal de Meleda یک کراتودرمای پالموپلانتاریس ترانس گرادیانس است که به صورت اتوزومال مغلوب انتقال می یابد.
    این بیماری در اوایل زندگی به صورت قرمزی و سپس هیپرکراتوز مومی عاجی زرد رنگ در عرض تمام کف دست و پا گسترش می یابد. در وسط کف دست و پا مقاوم می ماند و هیپرکراتوز به سطوح پشتی دست و پا امتداد می یابد. در اینجا ما یک مرد 18 ساله مبتلا به Mal de Meleda را با الگوی تیپیک هیپرکراتوز دستکش و جوراب، هیپرهیدروز به ویژه در کف پاها و باندهای فیبروتیک (Pseudoainhum) در اکثر انگشتان به خصوص اندام فوقانی گزارش می نماییم.
    کلیدواژگان: کراتودرما، پالموپلانتار، بیماری Meleda، اتوزومال مغلوب
  • طاهره اشرف گنجویی، شهریار دبیری*، مهناز یزدان پناه، سهیل حسن زاده صفحه 90

    خلاصه: کارسینوم آدنوئید سیستیک غده بارتولن ولو بدخیمی نادر سیستم تناسلی زنان است که کمتر از 1% کارسینوم های ناحیه ولو را تشکیل میدهد و تاکنون کمتر از صد مورد از آن گزارش شده است. این گزارش موردی از خانم متاهل 44 ساله ای است که با شکایت احساس توده دردناک در ناحیه دستگاه تناسلی خارجی مراجعه نموده است. از ضایعه بیمار بیوپسی برداشته شدکه جواب پاتولوژی اولیه کارسینوم آدنوئید سیستیک با منشاء غده بارتولن گزارش گردید. بیمار سپس تحت عمل رادیکال ولوکتومی همراه با برداشتن غدد لنفاوی ناحیه اینگوینال دو طرف قرار گرفت. در گزارش پاتولوژی حاشیه های جراحی آزاد بودند و متاستاز به غدد لنفاوی ناحیه اینگوینال دو طرف وجود نداشت.

    کلیدواژگان: کارسینوم آدنوئید سیستیک، غده بارتولن، کارسینوم ولو
  • نادر نوابی صفحه 95
    انجمن قلب آمریکا در تازه ترین پروتکل خود برای پروفیلاکسی آنتی بیوتیک اندوکاردیت باکتریال، قبل از درمان های دندانپزشکی توصیه های جدیدی ارائه نموده است.اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان در بیماران مستعد، توجه به عوارض سوء مصرف آنتی بیوتیک ها، تجویز صحیح آنتی بیوتیک ها با توجه به شرایط بیمار و تغییر نگرش در شرایط قلبی و درمان های دندانپزشکی نیازمند پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی از مهم ترین اصول جدید در این زمینه می باشد که آشنا شدن با آن برای دندانپزشکان الزامی به نظر می رسد.
    اهداف یادگیری:خواننده پس از مطالعه این مقاله می بایست:1- با تغییرات سال 2008 رژیم پروفیلاکسی اندوکاردیت باکتریال برای درمان های دندانپزشکی آشنا باشد.
    2- درمان های دندانپزشکی نیازمند پروفیلاکسی را در افراد مستعد نام ببرد.
    3- شرایط قلبی مستعد کننده اندوکاردیت را نام ببرد.
    4- با رژیم های آنتی بیوتیکی جدید (داروی انتخابی، مقدار مصرف و نحوه تجویز) آشنایی کامل داشته باشد.
    5- از عهده درمان دندانپزشکی بیماران مستعد اندوکاردیت باکتریال برآید.
    کلیدواژگان: اندوکاردیت، پیشگیری، دندانپژشکی
|
  • Ghadiri T., Najafipour H., Shakibi M.R Page 1
    Background and Aims

    The anti TNFα drugs are new line treatment for articular inflammatory diseases which are used systemically, but due to expensiveness and some systemic adverse effects have limited usage. The aims of this study were to investigate the effect of intra-articular (local) injection of Etanercept and Infliximab as two anti TNFα drugs on histopathology and also due to the important role of joint blood flow on joint performance, to investigate the effect of local infusion of these drugs on blood flow of chronically inflamed joints.

    Method

    Forty two NZW rabbits, underwent chronic knee joint inflammation by antigen induced arthritis method and then were randomly assigned into histopathology and blood flow groups. Each group was divided into 3 subgroups: vehicle (normal saline), Etanercept and Infliximab. In the first group, 2 weeks after intraarticular injection of antigen either 4 mg Etanercept, 16 mg Infliximab or o.5 ml vehicle was injected into the joint and after 2 weeks microscopic sections of knee joints were assessed for synovial membrane hyperplasia, villus hyperplasia, inflammatory cell infiltration and pannus formation. In the second group, 4 weeks after intraarticular injection of antigen, either 4 mg Etanercept, 1 mg Infliximab or vehicle was locally infused into articular atrery. Systemic blood pressure via carotid artery canulla and joint blood flow (JBF) by Laser Doppler Flowmeter were recorded.

    Results

    Intraarticular injection of Etanercept and Infliximab had no significant effect on histopathological indices of inflammation. Etanercept increased JBF by 63.8±16.1% and decreased JVR by 42.2±4.4%. Infliximab, too, increased JBF by 70.6±16.1.1% and decreased JVR by 38.7 ±6.3%. The drugs had no effect on arterial blood pressure.

    Conclusion

    Although not significantly effective on histopathlogical indices, Etanercept and Infliximab seems to improve prognosis of chronic joint diseases such as rheumatoid arthritis through blood flow enhancement and hypoxia diminution.

  • Pouresmaeelian S., Sharifi I., Aflatoonian M.R., Fotouhi Ardakani R., Mirzaee M., Barati M Page 15
    Background And Aims

    Cutaneous leishmaniasis (CL) is still a health problem in the world, including Iran where its cases have significantly increased in recent years. The objective of this study was to assess a new focus of anthroponotic CL in rural communities after the earthquake in Bam district.

    Method

    After the report of the provincial health authorities, this study has been carried out in the summer of 2008 in Dehbakry region, Bam district, Kerman province in southeastern Iran.

    Results

    Overall, 3884 individuals consisting of 1913 females (49.3%) and 1971 males (50.7%) were physically examined for the presence of active lesions or scars. The overall prevalence rate was 5.3%; 6.3% in females and 4. 3% in males with no significant difference. Most of the infection was in age group ≤10 years (9.3%) and the lowest in 21-30 year group (2.9%). The prevalence rate was significantly (P<0.001) higher in native residents (4.1%) than in non _ natives (1.1%). Most of the lesions were on the face (47%), and hands (34%). The majority (78%) had one lesion. Most of the cases had occurred during 2006. PCR technique revealed all 26 examined cases as Leishmania tropica.

    Conclusion

    All the cases have occurred after the earthquake and simultaneously with epidemic condition in the city of Bam. Traveling from endemic areas of Bam to this locality could be the main factor for establishment of this new ACL focus.

  • Sajadi Nassab M., Owaysee Oskoei H., Eini P., Serpoosh H., Nasiroghli Khiyabani F Page 25
    Background and Aims
    Tuberculosis is one of the most important causes of mortality in the world and if it is not treated, 50 – 65% of patients would die in five years. Chest X-ray has an important role in the diagnosis of TB and early diagnosis and treatment prevent tuberculosis transmission. In this study we evaluated radiologic manifestations of patients with smear positive pulmonary tuberculosis in Zabol.
    Method
    In this cross – sectional study, 325 patients with smear positive pulmonary tuberculosis from March 2004 to March 2005 were evaluated. Radiologic findings were recorded in a questionnaire and analyzed.
    Results
    From 325 patients with smear positive pulmonary tuberculosis, 116(35.7%) were male and 209(64.3%) were female.The most frequent involved site was left upper lobe [175(53.8%)] followed by right upper lobe [134(41.2%)]. The most frequent radiologic finding was bronchopneumonia with 242 cases (74.4%). Patchy consolidation in 99 patients (30.4%), cavitary lesion in 68 ones (20.9%) and pleural effusion in 35 patients (10.7%) were observed. In 8 cases (2.4%) CXRs were normal. After six months treatment and according to CXRs, 90 patients (27.7%) recovered completely, 169 cases (52%) had slight recovery and 66 patients (20.3%) did not have any changes.
    Conclusion
    Pulmonary upper lobes were the most frequent involved sites. Since pulmonary TB has different radiologic manifestations and chest X-ray has an important role in the early diagnosis and preventing transmission, careful attention to radiologic manifestations especially in upper lobes and considering TB as one of the differential diagnosis are highly recommended.
  • Barati M., Sharifi I., Sharififar F Page 32
    Background and Aims
    Plant extracts and plant-derived compounds are valuable sources of new medicinal agents that are commonly used to treat infectious diseases. The purpose of this study was to evaluate, anti-Leishmanial activity of three plant extracts on L.major promastigotes by colorimetric assay as compared to a trivalent antimonial compound (tartar emetic).
    Methods
    Leishmania major promastigotes were cultured at 25±2°C in stationary phase in RPMI-1640 medium supplemented with 10% heat inactivated fetal calf serum (FCS) and antibiotic. Then by using MTT assay, the biological activity of plant extracts in comparison to potassium antimonyl tartrate [Sb (III)] on L.major promastigotes were assessed. The optical density (OD) due to cleavage of the tetrazolium salt MTT [3-(4, 5-dimethylthiazol-2-yl)-2, 5-diphenyl tetrazolium bromide] into a colored product formazan by the parasite was measured using ELISA reader and IC50 values (50% inhibitory concentrations) were determined. All experiments were repeated in duplicate.
    Results
    plant extracts and Tartar emetic inhibited the growth of promastigote forms of L.major in vitro after 72 hours of incubation. IC50 of tartar emetic was 4.7 µg/ml, and IC50 values for Zataria multiflora Boiss, Peganum harmala and Myrtus communis extracts were 7.4, 7.2 and 5.8 µg/ml, respectively. Although tartar emetic was more effective than plant extracts, all extracts had profound effects on promastigotes of L.major.
    Conclusion
    Since, plant extracts of Zataria multiflora Boiss, Peganum harmala and Myrtus communis have anti-Leishmanial effects in vitro, further works are required to evaluate the exact effect of these extracts on Leishmania agents in animal models.
  • Shojaipour R., Khazaeli Pharm.D., Mahmoodi T Page 42
    Background and Aims

    Iron deficiency anemia is the most common kind of anemia in childhood. Iron supplements that are usually prescribed for the treatment stain teeth. The purpose of this study was an in vitro comparison of the adsorption rate of iron onto incisor primary teeth after exposure to three different Iron drops (Darupakhash, Fer–In– Sol, Shahredaru).

    Methods

    This study was performed on sixty intact primary incisor teeth in two stages with one week interval. In each stage thirty teeth were examined. The teeth in each stage were divided into three groups and each group was exposed to one kind of Iron drop. The rate of Iron adsorption was measured by Atomic Absorption system. ANOVA (Kruskal – wallis) test was used for statistical analysis.

    Results

    There was a significant difference among three types of Iron drops in adsorption of Iron (P<0.001). Fer–In–Sol had the least and darupakhash had the highest adsorption rate.

    Conclusion

    Although all three Iron drops cause stain on primary incisor teeth, there is a significant difference among them.

  • Ghaem H., Borhani Haghighi A., Zeighami B., Dehghan A Page 49
    Background and Aims
    This study aimed to translate Parkinson Disease Quality of Life (PDQL) Questionnaire into Persian and test its reliability and validity in Iranian patients with Parkinson disease.
    Method
    In order to standardize the questionnaire, a standard "Forward-Backward" translation, cognitive debriefing and cultural adaptation procedure were applied and the English version of PDQL was translated into Persian, the official language in Iran. Subjects were 108 patients with Parkinson referred to Motaharri Clinic in Shiraz. Demographic and epidemiological data concerning the disease stage were recorded. The reliability of the questionnaire was assessed by Koronbach`s alpha coefficient. Construct validity was assessed through factor analysis. Convergent and discriminate validity were assessed by spearman's correlation coefficient. Data were analyzed by SPSS 15.
    Results
    In whole, 67 males (62.03%) and 41 females (37.97%) with Parkinson and mean ± SD age of 64.9±11.73 participated in this study. Koronbach`s alpha was 0.95. The range of convergent validity was 0.42-0.83 and that of discriminate validity was 0.15-0.70. The range of factorial analysis load was 0.119-0.801.
    Conclusion
    The Persian version of the PDQL Questionnaire has a good structure. It is a reliable and valid instrument and can be used for measuring the effect of Parkinson on the quality of life.
  • Saber-Mahani A., Goodarzi Gh., Barouni M., Khakian M Page 59
    Background and Aims
    Hospitals as the largest and most costly operational units in health care system have special importance. The rate of their efficiency can be used as a criterion for the measurement of performance and productivity of resource consumption in hospitals. The purpose of this study was to determine the technical efficiency of general hospitals of Kerman University of Medical Sciences.
    Methods
    This study is a descriptive - analytic study in which the efficiency of general hospitals in Kerman University of Medical Sciences, including 13 teaching hospitals was determined by using Data Envelopment Analysis (DEA). Data and relevant Statistics were collected from statistics office of the University and Deap2.1 software was used to achieve the objectives of the research. Then the hypotheses of the research were studied by using SPSS software.
    Results
    The average technical efficiency of studied hospitals in 2007 was 0.912, managerial efficiency was 0.993 and mean scale efficiency was 0.918. In regard to technical efficiency, 7 hospitals had the maximum technical efficiency (1), 4 hospitals had 0.8–1 efficiency and 2 hospitals had the technical efficiency of less than 0.8.
    Conclusion
    In hospitals with technical efficiency of less than one, the optimal and initial values for staff differed and had personnel surplus. Therefore these hospitals should decrease their initial values for staff in order to achieve the expected optimal performance.
  • Hajivand Gh., Allahyari A.A., Rasoolzadeh Tabatabaei, S.K Page 68
    Background and Aims
    The quality of interaction between mother and infant has an important role in the formation of infant's personality, social and cognitive functions, temperament and mental health in future. The quality of this reaction is not predictable and can be improved along the time. Thus, Knowing effective variables in this area can be very beneficial in its improvement.
    Method
    In the present research, 30 infants whose mothers were mentally normal based on General Health Questionnaire were compared with 30 infants of mothers who were not healthy by Infant Behavior Questionnaire. These two groups were compared in negative affectivity, surgency/extraversion and orienting/regulation.
    Results
    After using independent t-test, all three hypotheses of the study were proved with the significant level of a=0.05. The most effect of mother's mental health was on orienting/regulation and then on surgency/extraversion and negative affectivity. In the next stage, comparing all 14 temperament items separately showed that except for items of fear, perceptual sensivity, activity level and duration of orienting, two groups have significant difference in other items.
    Conclusion
    Mother's mental health significantly affects infant temperament. These findings in agreement with past results indicate that mother's mental distress in pregnancy period and after this period can have long lasting effects on child's process of evolution and temperament.
  • Aghaei Afshar M., Mangeli F Page 80
    Acquired Megacolon is a rare disease that usually presents in elderly people and there have been only few reported cases in literature. In this article we report a 24-year-old woman who had referred with chronic intermittent epigastric pain from 4-5 years ago and also chronic constipation and distension of upper abdominal part. Clinical examinations and imaging studies (chest x-ray, barium enema) showed dilatation of colon with unknown border. She underwent laparatomy surgery with primary diagnosis of partial colon obstruction. Several biopsies were taken from dilated and collapsed parts. Microscopic findings showed destruction of ganglion cells in dilated areas and normal ganglion cells in collapsed parts. At the second operation dilated parts were resected and end to end anastomosis of collapsed parts were done. The patient was discharged in good general condition. About 77 days after operation, the patient was examined again in order to following up. She was in a very good physical condition and had a weight gain about 20 pounds.
  • Darvish Damavandi F., Daraei Z., Shamsadini S.A Page 85
    Mal de Meleda is a rare autosomal recessive transgredient keratoderma. Onset is in early childhood, and the development of hyperkeratosis is preceded by erythema. Patches of waxy ivory-yellow hyperkeratosis extend across the whole palms and soles, and on to the dorsal surfaces of hands and feet. Similar lesions of knees and elbows may develop.We describe an 18 year old man with the diagnosis of Mal de Meleda who shows the typical Gloves and Socks presentation, hyperhidrosis and fibrotic bands (Pseudoainhum) in many of the fingers and toes.
  • Ashrafganjooi R., Dabiri Sh., Yazdanpanah M., Hasanzadeh S Page 90

    Primary adenoid cystic carcinoma of the Bartholin gland is a rare carcinoma in female genitalia tract. In review of literature less than 100 cases have been reported. The presented case is a 44 - year - old married woman with complain of a painful mass in the vulvar area. The nodule was excised and microscopic examination revealed adenoid cystic carcinoma of Bartholin gland origin. A few months later radical vulvectomy with bilateral inguinal lymphadenectomy was performed. In the pathology report, margins and all separated lymph nodes from inguinal area were free of tumor.

  • Navabi N Page 95
    The American Heart Association (AHA) has provided new guidelines for infective endocarditis prophylaxis in dentistry. In this paper, written for dentists, major changes in the updated recommendations which dentists should be aware have been discussed. These recommendations address the impact of oral hygiene and type of dental procedures on high-risk patients, risk of adverse reactions of antibiotic therapy, precise administration of antibiotics, underlying cardiac conditions and dental Procedures for which, endocarditis prophylaxis is reasonable for patients.