فهرست مطالب

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 68 (آذر1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی طوفانی، انوشیروان فرشیدیان فر صفحه 13
    شیمی نوسانی است که از ترکیب حرکت عرضی و پیچشی ارابه فرود بوجود می آید. این حرکت حاصل برهمکنش رفتار دینامیکی تایر و حرکت ارابه فرود است. فرکانس این حرکت معمولا بین 10 تا 30 هرتز می باشد. این پدیده از نوع ارتعاشات خود برانگیخته بوده و دامنه آن در مواردی آنقدر زیاد می شود که خسارات شدیدی به ارابه فرود و هواپیما وارد می کند.
    در این مقاله ابتدا به معرفی ارابه فرود، به عنوان یکی از مهم ترین و پیچیده ترین قسمت های هواپیما پرداخته شده و نقش ارابه فرود در هواپیما و انواع آن بیان می گردد. سپس با معرفی پدیده شیمی و تعریف چند اصطلاح متداول در بررسی این پدیده، موضوع بسط و گسترش داده می شود. در ادامه با توجه به اهمیت نقش تایر در بررسی این پدیده، مدل سازی تایر و انواع مدل های موجود برای تایر معرفی می گردند. در انتها نیز به بیان پژوهش های انجام شده در این زمینه، از ابتدا تا کنون پرداخته شده، و پیشرفت های حاصله در شناخت، پیش بینی و کنترل این پدیده بیان می شوند.
    کلیدواژگان: شیمی، ارابه فرود، تایر، مدل سازی، هواپیما
  • مینا رئوفی، محسن گودرزی صفحه 24
    عملکرد برجهای خنک کن خشک به شدت تحت تاثیر نامطلوب وزش باد قرار می گیرد. در صورت وزش شدید باد ممکن است کارایی حرارتی برجها تا حدود بیست و پنج درصد کاهش یابد. تاثیر نامطلوب باد بر عملکرد حرارتی برج ناشی از دو عامل جریانهای گردابه ای در اطراف رادیاتورها و کج شدن پلوم1 خروجی از دودکش آنها است. تا به حال تمامی پژوهشگران به کارگیری باد شکن را در کنار رادیاتورها به منظور کاهش اثرات گردابه ای پیشنهاد و بررسی کرده اند. در این تحقیق برای کاهش اثر خفگی دهانه خروجی دودکش برج ناشی از کج شدن پلوم خروجی از آن، طرحی پیشنهاد شده است که شبیه سازی عددی آن نشان داد با اجرای آن می توان تا نه درصد عملکرد حرارتی برج را نسبت به شرایط فعلی به هنگام وزش باد بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: برج خنک کن خشک، باد، پلوم، دودکش
  • آرمین مهشیدی فر صفحه 34
    روش تست گسیل صوتی دارای پتانسیل زیادی برای بسیاری از کاربردهای مهم می باشد و به عنوان یک روش مهم تستهای غیر مخرب شناخته شده است. پایه این روش بر پایه پدیده آزادسازی سریع انرژی به صورت یک موج الاستیک سریع و ناپایدار در اثر تغییرات دینامیکی مثل تغییر شکل، پدید آمدن ترک و پیشرفت آن، نشت و غیره در یک ماده می باشد. ازاین روش به عنوان تکنیک Real Time یا هم زمان یاد می شود که می تواند پدید آمدن و پیشرفت ترک ها، تغییر شکل های دائم، شکست های در اثر خستگی، نشتی هایی که توسط سایر روش های NDT و روش اولتراسونیک، بخاطر دسترسی و اندازهای کوچک مراحل اولیه ترک ها قابل ردیابی نیستند را پیدا کند. در واقع در زمانی که بر اثر تغییرات ساختاری درون یک ماده انرژی کرنشی به سرعت آزاد می شود امواج با بسامد های بالا، با بسامد هایی در محدوده 50 تا 100 کیلو هرتز از آن گسیل می یابد. تغییر شکل پلاستیکی، دگر گونی های فازی، دو قلوئی، تسلیم میکرونی و رشد ترک موجب تولید علامت های صوتی می شوند که می توانند آشکار شده و تجزیه و تحلیل شوند. از این رو می توان از موقعیت و اهمیت ساختاری چنان پدیده هایی اطلاعاتی را بدست آورد.
    کلیدواژگان: تست های غیر مخرب، گسیل صوتی، موج الاستیک، آزادسازی انرژی، Real Time
  • سمیه کیان پرور، مهدی معرفت صفحه 43
    استفاده از سیستمهای ذخیره سازی گرمای نهان که در آنها مواد تغییر فازدهنده (PCM) بکار رود، یک راه موثر ذخیره سازی انرژی گرمایی است که دارای مزایای گوناگونی نظیر دانسیته بالای ذخیره انرژی و طبیعت همدمای فرایند ذخیره سازی می باشد. در این مقاله مواد تغییر فازدهنده، خواص و کاربردهای آنها معرفی می گردند. همچنین نتایج تحلیل گرمایی انجام شده بر روی یک اتاق رو به جنوب که از صفحه ماده تغییر فازدهنده با شکل ثابت (SSPCM) بر روی کلیه دیوار ها، سقف و کف آن استفاده شده است، در فصل زمستان آورده می شوند. هدف از بکارگیری ماده تغییر فازدهنده ذخیره سازی انرژی تابشی در طول روز با انجام فرآیند ذوب و آزادسازی این انرژی در طول شب طی فرآیند انجماد، به منظور کاهش مصرف انرژی می باشد. تاثیرهای خواص ترموفیزیکی مختلف ماده تغییر فازدهنده نظیر نقطه ذوب، گرمای نهان ذوب و هدایت گرمایی آن و نیز سایر شرایط مانند ضخامت صفحه SSPCM بررسی شده اند. طبق نتایج حاصله استفاده از ماده تغییر فازدهنده منجر به افزایش °C 5/1 حداقل دمای اتاق و ذخیره سازی حدود 19% انرژی می گردد. همچنین بکارگیری این ماده به سبب کاهش اندازه نوسانات دمای هوای داخل و باقی ماندن دمای هوای اتاق برای مدت زمان طولانی تر نزدیک به دمای مطلوب اتاق، باعث بهبود شرایط آسایش حرارتی نیز می شود.
    کلیدواژگان: مواد تغییر فازدهنده(PCM)، ذخیره سازی انرژی
  • سیدمهدی سیدناصرالدینی، علی اصغر شیخی کوهسار صفحه 53
    یکی از مباحث مهم در زمینه جوشکاری سازه های مهندسی بحث نحوه کاهش تنشهای پسماند در خطوط جوش و بهبود کیفی جوش است. تنش های پسماند باعث کاهش حد تحمل بار و عمر اتصالات جوشی می گردند. همچنین این تنش ها باعث ایجاد تغییر فرم هایی در سازه جوشی مخزن می گردند که این تغییر فرمها شکل سازه جوشی را تغییر می دهند. لذا همواره سعی بر این بوده است تا به روش های مختلف این تنش ها حذف گردد تا خواص مکانیکی جوش بهبود یافته و از تغییر فرم های اتصال جوشی در مخزن جلوگیری شود. در این مقاله روش های مختلف بهبود کیفیت جوش به کار رفته در مخازن با تمرکز بر کاهش تنشهای پسماند بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: تنش پسماند، مخازن تحت فشار، هندسه جوش، تغییر فرم جوش، بارگذاری مخزن
  • محمد مهدی غفاری صفحه 61
    ژاپن کشوری است کوچک و دور افتاده که در معرض طوفانهای سهمگین، آتشفشان های مخرب، کمبود منابع طبیعی و بسیاری مصائب دیگر قرار دارد. اما واقعیت آن است که این کشور پس از ایالات متحده آمریکا دومین ابرقدرت اقتصادی جهان است و در طول 100 تا 130 سال گذشته تبدیل به یکی از اعجاب های توسعه اقتصادی در جهان شده است. ژاپن در حدود 266 سال (از سال 1602 تا 1868 میلادی) همزمان با دوران صفویه در ایران، کشوری منزوی بود و به رغم این انزوا، اقداماتی را برای دریافت فلسفه غرب از راه ترجمه کتب خارجی انجام داد. در این سالها ژاپن به مسائلی همچون افزایش عوامل تولید، بالابردن راندمان نیروی کار، افزایش بهره وری زمین های کشاورزی وآموزش نیروی انسانی توجه بسیار کرد و این شعار را مطرح نمود که اگر می خواهید نیروی کار با بهره وری بالاداشته باشید باید به آموزش روی آورید. از امتیازات مثبت متفکران ژاپنی در قرن هیجدهم و نوزدهم این بوده که از روند تحولات جهان به خوبی آگاه بودند و برای تدوین برنامه های توسعه مطالعات زیادی انجام دادند. مطالب حاضر مروری است بر سیاست ها و اولویت هائی که در تدوین برنامه جامع علم و فناوری در این کشور با بهره گیری از هشت دوره آینده نگری علم و فناوری تجربه شده است.