فهرست مطالب

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 64 (اردیبهشت1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین مهبادی صفحه 14
    نش تبندی لوله ها در قسمتهای صدمه دیده، یکی از مشکلات موجود در خطوط انتقال سیالاتدر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و یا دیگر واحدهای صنعتی است. توقف تولید به منظورتعویض بخش صدمه دیده لوله در این خطوط باعث کاهش بهروری اقتصادی اینواحدهاست. به همین دلیل جستجوی روش های جایگزین که زمان قطع جریان سیال داخل لولهرا به منظور تعمیر موقت یا دائم بخش صدمه دیده کاهش داده و یا حتی از بی ن ببرد، دارایاهمیت ویژه ای است. در این مقاله به بررسی کاربرد انواع غلافهای تعمیر لوله به منظور تعمیربخش صدمه دیده لوله پرداخته می شود.
  • نوید سیف یپور، مهدی راستگ وقمصری صفحه 26
    این مقاله سیستم مت هکاری استخوان توسط یک ربات را در جراحی ارتوپدی تشریح می کند. دراینجا هدف پی بردن به سیستم مته کاری استخوان توسط یک رب ات سه محوره است کهمی تواند بطور خودکار عمل مته کاری را در هر لحظه از ردیابی سر مته در داخل را احساس ومتوقف کند. سیستم مته کاری ربات پیشنهاد شده از یک کنترلر حلقه فازی داخلی برای کنترلحلقه دیفرانسیل جزئی) بیرونی برای کنت ر ل نیروی) PD موقعیت ربات و یک کنترلر حلقهجلوروندگی تشکیل شده اند. علاوه بر این، ردیابی سرمته تابعی از اطلاعات آستانه ورود بهمغز استخوان و نیروی محوری و گشتاور مته و میزان جلوروندگی می باشد. تکنیک پیشنهادشده مت هکاری برای استخوان خوک مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است که نتایج آن برایمت هکاری استخوان و فرآیندهای ردیابی سرمته در سازگاری با مدل تئوری وجود دارد
    کلیدواژگان: ردیابی سرمته، کنترلر حلقه فازی، میزان جلوروندگی، مته کاری استخوان، نیروی محوری
  • قاسم افخمی، حسین آقایی عطا صفحه 39
    چال شهای اساسی مدیران ارشد، کارشناسان در فعالی تهای تولیدی و خدماتی، مسائلی نظیر: شدت رقابت، بالا رفتن توقع و تغییرات خواسته ها و انتظارات مشتری، تحولات روزافزون فناوری، باعث افزایش تعهدات تولیدکنندگان در زمینه رفع عیوب در محصول و امحاء هرگونه کمبود و انحراف در عملکرد آن است. سازمان های امروزی از ابزاری به نام "روش های تجزیه و استفاده می کنند و مطمئن م یشوند که محصولی FMEA تحلیل عوامل شکست و آثار آنها" یا بدون عیب و قابل رقابت به بازار عرضه م یکنند. با استفاده از این ابزار کارآمد،می توان حالات بالقوه خرابی در سیستم، فرایند، محصول و خدمت را شناسایی و اولویت بندی کرد، اقدامات لازم برای حذف یا کاهش میزان وقوع حالات بالقوه، خرابی را تعریف و تعیین کرد و در نهایت، نتایج تحلی لهای انجام شده را با هدف تهیه مرجعی کامل برای حل مشکلات آتی، به ثبت FMEA و همچنین کاربردها، مز ا یا و اهداف FMEA رساند. در این مقاله به بررسی انواع مورد بررسی قرار گرفته FMEA پرداخته شده، سپس عناصر ایجادکننده و گامهای مؤثر دراست.
  • امیر امیدوار، مهدی معرفت، سید علیرضا ذوالفقاری صفحه 47
    سیستمهای سرمایش تابشی سقفی به دلیل ایجاد شرایط آسایش حرارتی قابل قبول با مصرفانرژی نسبتا کم امروزه مورد توجه ویژه قرار گرفت هاست. از سوی دیگر، رخداد میعا نعمد هترین محدودیت بر سر راه استفاده از سیستمهای سرمایش تابشی سقفی می باشد. از اینرو امکان استفاده از چنین سیستمهایی در تمامی اقلیمهای آب و هوایی مقدور نیست. در اینمقاله با بررسی عملکرد سیستم سرمایش تابشی سقفی در 9 اقلیم آب و هوایی ایران، امکاناستفاده از این سیستمها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که درمناطق حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان استفاده از این سی ستمها به دلیلرطوبت نسبی بالا، با محدودیت شدید مواجه است. ضمن اینکه در مناطق کویری و مرکزیایران استفاده از این سیستمها بدون هیچگونه محدودیتی امکان پذیر اس ت. همچنین برایاستفاده از سیستمهای سرمایش سقفی در مناطق معتدل و نیز نواحی غربی ایران بایستیتدابیر خاصی از قبیل استفاده از سای هبان، عایقکاری مطلوب ساختمان و غیره را بکار بس ت. همچنین نتایج حاکی از آنست که تهران به دلیل عدم مشکل میعان و بالا بودن نسبی دمای پانلسقفی، یکی از بهترین اقلیمها برای استفاده از سیستمهای سرمایش تابشی سقفی محسوب می شود.
    کلیدواژگان: سیستم سرمایش تابشی سقفی، شرایط اقلیمی، امکان سنجی، آسایش حرارتی
  • سهیل صادقیان، سپهر صادقیان، مهدی نویدبخش صفحه 56
    با توجه به مرگ و میرها و عوارض ناشی از مشکلات قلبی و عروقی و اهمیت موضوع برای سلامت جوامع بشری، بررسی جریان خون در عروق کرونر جایگاه ویژه ای پی دا کرده اس ت. این امر به همراه تلاشهای فراوانی که در گذشته، حال و آینده در رابطه با همین موضوعات صورت می گیرند، م نجر به شناخت دقی ق تر موضوع و در نهایت پیشگیری، درمان و مراقبت های بهتر و موفق تر خواهد شد. در این تحقیق ضمن بیان اهمیت فاکتورهای کلید ی ای چون سرعت و تنش برشی روی دیواره، اقدام به حل معادلات حاکم بر جر ی ان س یال توسط روی دو رگ کرونری راست وسالم نموده و به بررسی و تفسیر مشاهدات Fluent نرم افزار بعمل آمده از تصاویر و نمودارهای بدست آمده در حالتها و شرایط مختلف عروق از جمله در شرایط تحلیل جریان پایدار و یا ضربانی، رژیم جریان آرام یا درهم با اس تفاده از مدلهای نیوتنی و غیر نیوتنی پرداخته می شود. مهمترین نتیجه بدست آمده ای ن است که در اغلب اوقات بکارگیری مدل نیوتنی، به جز در مواردی که نیاز به جزئیات و بررسی های دقی ق ترعروق، می تواند روش مناسبی WSS م یباشد، برای تقریب لزجت خون، به منظور بررسی توزیعباشد.
    کلیدواژگان: رگ کرونری راست، جریان
  • کاوان غوثی، حمیدرضا رضایی آشتیانی صفحه 64
    هدف از این مقاله معرفی موتورهای استرلینگ، آشنایی با سیکل کاری این موتورها و نحوه دسته بندی آنهاست و در نهایت، کاربرد آنها در صنایع دریایی مورد بررسی قرار م یگیرد.
    موتورهای استرلینگ اولین بار در سال 1816 میلادی توسط استرلینگ اسکاتلندی طراحی و ساخته شد. سیکل استرلینگ در مقایسه با بق ی ه س یکلهای ترمودینام یکی از لحاظ تئو ر ی راندمان بسیار خوبی دارد و از بعضی جهات شب یه به س یکل کارنو می باشد. موتورهای استرلینگ را به طور کلیمی توان از سه جهت تقسی مبندی کرد: 1- از نظر روش عملکرد، 2- از نظر طرز قرار گرفتن سیلندرها و 3- از نظر نوع اتصال پیستونها.
    در صنایع دریایی بطور معمول برای موتور استرلینگ دو کاربرد عمده در نظر گرفته می شود، یکی استفاده از موتورهای استرلینگ در زیردریایی های غیرهسته ای و دیگری کاربرد این موتورها در ربات های زیر آبی است.
    کلیدواژگان: موتور استرلینگ، سیکل کارنو، سیکل استرلینگ، زیردریایی، ربات زیر
  • سید سعید کاتبی صفحه 71