فهرست مطالب

تحقیقات حشره شناسی - پیاپی 2 (تابستان 1388)

فصلنامه تحقیقات حشره شناسی
پیاپی 2 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مسعود لطیفیان، حسین سیدالاسلامی، جهانگیر خواجه علی صفحه 95
    این مطالعه به منظور یافتن بهترین روش نمونه برداری جهت تخمین تراکم نسبی جمعیت حشره کامل و پوره زنجرک مو در تاکستان های دانشگاه صنعتی اصفهان و کارخانه ذوب آهن اصفهان انجام گردیده است. کارایی تور حشره گیری درمقابل دستگاه مکنده برقی(دی-وک) برای نمونه برداری از جمعیت حشره کامل زنجرک مو و کارایی سه روش شمارش مستقیم، شستشوی برگ ها و دستگاه مکنده الکترونیکی کوچک برای نمونه برداری ازجمعیت پوره ها از دیدگاه های اکولوژیک و مدیریت تلفیقی آفات مقایسه شدند. برای تعیین تراکم جمعیت حشره کامل در ده نقطه ودر هر نقطه ده تور و با دستگاه مکنده، ده نمونه و هر نمونه سه دقیقه مکش در طول فصل نمونه برداری گردید. برای نمونه برداری از جمعیت پوره زنجرک مو از برگ درختچه های مو به صورت هفتگی نمونه برداری شد. نمونه ها از سه ارتفاع مختلف 10 بوته مو در هرتاکستان برداشته شد که هر سه برگ به عنوان یک واحد نمونه برداری منظور گردید. برای مقایسه روش های نمونه برداری از دو شاخصRV (تغییرات نسبی) و RNP (تغییرات خالص نسبی) استفاده شده است. در این مطالعات مشخص گردید که بهترین واحد زمان نمونه برداری برای حشره کامل به کمک دستگاه مکنده برقی 120-180 ثانیه است. تور حشره گیری با 87/18= RV و 33/0= RNP وسیله مناسب تری نسبت به دستگاه مکنده برقی جهت استفاده در برنامه نمونه برداری حشره کامل از دیدگاه مدیریت تلفیقی است. به دلیل دقت زیاد دستگاه مکنده مقدارRV نمونه برداری در این روش در طول فصل در حد مطلوب بوده و وسیله مناسب تری برای بررسی تغییرات فصلی تراکم جمعیت حشره کامل زنجرک مو است. در نمونه برداری از جمعیت پوره زنجرک مو روش شستشو با 9/2=RV و 49/7=RNP وسیله مناسب تری نسبت به روش شمارش مستقیم و روش استفاده از دستگاه مکنده الکترونیکی کوچک جهت استفاده در برنامه نمونه برداری از پوره ها از دیدگاه مدیریت تلفیقی است. از دیدگاه مطالعات اکولوژیکی هرسه روش نمونه برداری از پوره ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند ولی کارایی آن ها در نشان دادن تراکم واقعی هریک از سنین پورگی متفاوت بود.
    کلیدواژگان: زنجرک مو، روش های نمونه برداری، حشره کامل، پوره
  • حسین فرازمند صفحه 109
    سوسک برگ خوار سیب زمینی،(Leptinotarsa decemlineata (Say، از مهم ترین آفات سیب زمینی در کشورهای تولید کننده این محصول می باشد. با توجه به مشکلات ایجاد شده در ارتباط با افزایش مقاومت این حشره به تعدادی از آفت کش ها، مطالعه تاثیر تعداد سه ترکیب تنظیم کننده رشد حشرات شامل دیفلوبنزورون، پریکوسن-I و پریکوسن-II روی دستگاه گوارش لارو سوسک برگ خوار سیب زمینی به دو روش گوارشی و موضعی بررسی گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، در لاروهای تیمارشده با دیفلوبنزورون، مهارکننده سنتز کیتین، ساختار کوتیکولی بخش های جلویی و عقبی دستگاه گوارش دچار تغییر شده که این تغییرات بیشتر به صورت ایجاد حفره بین لایه های کوتیکول درونی بود. بیشترین تغییرات در بخش میانی دستگاه گوارش، در سلول های پوششی مشاهده گردید، به طوری که این سلول ها قابلیت ساختمانی و کارایی خود را از دست داده و تحلیل می روند. در لاروهای تیمارشده با پریکوسن-I و II، مهارکننده های هورمون جوانی، بیشترین تغییرات در بخش میانی دستگاه گوارش مشاهده شد که شامل تغییرات شدید در سلول های پوششی، ایجاد فاصله بین سلول های پوششی و غشای پایه و از بین رفتن انتهای مژک های ردیفی سلول های پوششی بود. علاوه بر آن مهارکننده های هورمون جوانی موجب ایجاد تغییرات ساختمان کوتیکولی در بخش جلویی و عقبی دستگاه گوارش شد. همچنین کاهش رشد و کوچک تر شدن اندازه بدن لاروهای تیمار شده با ترکیبات فوق در مقایسه با تیمار شاهد در نتیجه تغییرات ایجاد شده در سلول های پوششی دستگاه گوارش و به دنبال آن ایجاد اختلال در فرایند هضم و جذب مواد غذایی مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: سوسک برگ خوار سیب زمینی، تنظیم کننده رشد حشرات، دیفلوبنزورون، پریکوسن، دستگاه گوارش
  • مرضیه لشکری، قدیر نوری قنبلانی، فریبا مظفریان، خلیل قربانی، علی اصغر فتحی صفحه 119
    زنجرک های گروه Fulgoromorpha، حشراتی پلی فاژ هستند که از آوندهای آبکش موجود در ریشه، طوقه و ساقه گیاهان علفی و گاهی آوند آبکش برگ های گیاهان چوبی تغذیه می کنند و در جمعیت های بالا می توانند خسارت های فراوان و جدی به محصولات کشاورزی وارد نمایند. منطقه گرگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص، از اقلیم های متنوعی شامل شش نوع اقلیم آب و هوایی خشک، نیمه خشک، مدیترانه ای، نیمه مرطوب، مرطوب و بسیار مرطوب برخوردار می باشد. در این تحقیق برای بررسی پراکندگی فون این زنجرک ها در اقلیم های مختلف گرگان، طی سال های 1387 و 1388 در ماه های مختلف سال، اقدام به نمونه برداری شد. به همین منظور 17 محل که در برگیرنده شرایط مختلف اقلیمی می باشد انتخاب گردید. در مجموع از چهار خانواده Cixiidae Delphacidae، Issidae، Tettigometridae جمع آوری شده در این منطقه، 12 جنس و 14 گونه زیر تشخیص داده شد:Hyalesthes obsoletus، Thachycixius sp.، Oliarus fulvus، Asirica clavicrnis، Laodelphax striatellus، Toya propinqua، Sogatella frucifera، Sogatella vibix، Kelisia praecox، Javesell sp.، Mycteodus krameri، Tettigometra costulata، Tettigometra virescens، Muirodelphax aubei جنس ها و گونه های زیربرای اولین بار از استان گلستان گزارش می شود:Oliarus fulvus، Mycteodus krameri، Javesell sp.، Kelisia praecox، Sogatella vibix، Sogatella frucifera، Tettigometra costulata، Muirodelphax aubei، Thachycixius sp.
    با توجه به منابع موجود، گونه Sogatella fruciferaرکورد جدیدی برای فون حشرات ایران محسوب می گردد. با استفاده از نرم افزار Arc GIS نقشه پراکنش اقلیمی گونه ها نیز ترسیم گردید.
    کلیدواژگان: فون، Fulgoromorpha، اقلیم، گرگان، زنجرک، GIS
  • رئوف کلیایی، حسین خباز جلفایی صفحه 135
    در سال های اخیر خشکیدگی سرشاخه های درختان سیب و گیلاس در استان تهران شدت یافته است. بررسی ها نشان داد در مناطق آلوده قارچ های جنسEhrenb Cytospora و سوسک پوست خوار Scolytus rugulosus Muller عامل اصلی این خشکیدگی می باشند. بیشترین مناطق تغییر رنگ داده پوست در اثر فعالیت قارچ که اغلب با لکه های نکروتیک همراه بود، در نزدیک سوراخ های فعالیت حشره دیده شد. در کشت های متعدد در محیطMA قارچ Cytospora leucostoma (Pers.). جدا سازی گردید. از کشت نمونه شاخه های آلوده جمع آوری شده در استان تهران در سال 1381، در محیط کشت PDA و MA در مجموع، 10 جدایه قارچ از جنس Cytospora جدا سازی شد که تعداد 9 جدایه متعلق به گونه C. leucostoma بود. پس از اثبات بیماری زایی جدایه های مورد نظر، یکی از آن ها که مهاجم تر از سایر جدایه ها بود، جهت استفاده در تیمار های آزمایشی به شرح زیر مورد استفاده قرار گرفت. تیمار های آزمایشی عبارت بودند از: I- رها سازی دو جفت سوسک S. rugulosus روی شاخه های هر نهال، II- پاشش سوسپانسیون C. leucostoma روی شاخه های هر نهال، III- رها سازی دو جفت سوسک rugulosus. S آغشته به سوسپانسیون C. leucostoma روی شاخه های هر نهال و IV- شاهد. نتیجه به دست آمده نشان داد که سوسک های پوست خوار توانایی انتقال پروپاگول های C. leucostoma را به داخل گیاه دارند. به دنبال انتقال پروپاگول های قارچ مذکور، نکروز پوستی که ناشی از فعالیت قارچ می باشد در محل آلودگی ایجاد می شود. این پدیده اهمیت سوسک های پوست خوار در انتقال بیماری سیتوسپورا را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: سیب، گیلاس، Cytospora leucostoma، Scolytus rugulosus
  • روح الله رجبی، رحیم عبادی، سید ضیاالدین میرحسینی صفحه 147
    تاثیر غنی سازی برگ توت با اسید آمینه آسپاراژین بر فراسنجه های بیولوژیکی و شاخص های اقتصادی کرم ابریشم Bombyx mori L. در نطنز اصفهان مطالعه شد. تیمارهای آسپاراژین شامل غلظت های 10، 100، 500 و 1000 mg/ml بود که در آن ها از آب مقطر به عنوان حلال استفاده شد. از برگ معمولی و تیمار آب مقطر نیز به عنوان شاهد استفاده شد. لاروهای کرم ابریشم روزانه در یک وعده از برگ های غنی سازی شده تغذیه کردند. همه فراسنجه های بیولوژیکی و اقتصادی به وسیله تکنیک های استاندارد در نوغانداری ها اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که غنی سازی برگ توت با اسید آمینه آسپاراژین تاثیر معنی داری بر فراسنجه های بیولوژیکی و شاخص های اقتصادی در گروه های تیمار در مقایسه با شاهدها نداشت. بر طبق نتایج این تحقیق، غنی سازی برگ توت با اسید آمینه آسپاراژین نمی تواند تولید ابریشم را افزایش دهد. بنابراین جهت غنی سازی در غلظت های نامبرده در منطقه نطنز توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: کرم ابریشم، غنی سازی، فراسنجه های بیولوژیکی، شاخص های اقتصادی
  • تقی شیخ علی، حسین فرازمند، رضا وفایی شوشتری صفحه 159
    کرم گلوگاه انار، (Ectomyelois ceratoniae Zeller (Lep.: Pyrallidae، مهم ترین آفت باغ های انار در ایران است که ضمن تغذیه از میوه و افت کمی و کیفی محصول، باعث کاهش قابل توجهی در بازارپسندی میوه می شود. روش های مختلفی از قبیل جمع آوری میوه های آلوده و مبارزه بیولوژیکی با استفاده از زنبور تریکو گراما مورد آزمایش قرار گرفته، ولی هیچ کدام از این روش ها کارایی لازم را نداشته اند. یکی از روش هایی که می تواند ضمن حفظ ظاهر میوه ها، از آلودگی آن ها جلوگیری نماید، ممانعت از تخم گذاری شب پره و در نتیجه جلوگیری از ورود لاروهای آفت به داخل میوه است. طی سال 1387، تاثیر دو نوع روش حذف پرچم (روش سنتی و روش حذف با دستگاه پرچم پاک کن) در زمان های مختلف، در باغ اناری واقع در منطقه ساوه مورد مقایسه قرار گرفت. در پایان فصل هنگام برداشت محصول، میزان آلودگی میوه ها در تیمارها تعیین، و تجزیه و تحلیل داده ها اختلاف معنی داری را بین تیمارها نشان داد. در مقایسه میانگین تیمارها، متوسط آلودگی میوه ها در تیمار شاهد 22 درصد بود، در حالی که کمترین میزان آلودگی در تیمار حذف پرچم در سه نوبت متوالی به میزان 6 درصد مشاهده گردید که بیانگر کاهش 16 درصدی خسارت این آفت می باشد. با مقایسه میزان ریزش گل، میزان ترکیدگی میوه و مقدار آلودگی به آفت در تیمارهای مختلف، کاربرد روش حذف پرچم با دستگاه دستی در خردادماه بهترین کارایی را در کاهش خسارت آفت کرم گلوگاه انار دارد.
    کلیدواژگان: انار، کرم گلوگاه انار، ساوه، حذف پرچم، کنترل
  • فاطمه صابرفر، عزیز شیخی گرجان صفحه 169
    مگس های مینوز سبزیجات یکی از آفات مهم خیار گلخانه ای در ایران می باشند. درسال های اخیر مصرف بی رویه آفت کش ها موجب افزایش جمعیت این آفت درگلخانه ها شده است. در تحقیق حاضر به منظور تعیین درجه سمیت ((LC50 حشره کش های آبامکتین، دلتامترین، ایمیداکلوپراید و استامی پراید آزمایشات زیست سنجی به روش غوطه ور کردن روی لاروسن اول در شرایط آزمایشگاهی با دمای °C1±25 و رطوبت نسبی 5±65 درصد و 16 ساعت روشنایی انجام شد. داده های حاصل از آزمایش با روش پروبیت و نرم افزارPOLO-PC آنالیز شد. نتایج نشان داد که مقادیر LC50برای حشره کش های آبامکتین، دلتامترین، استامی پراید و ایمیداکلوپراید به ترتیب ppm 5/1، 200، 492 و 630 بر اساس ماده موثره است. همان طور که از نتایج استنباط می گردد حشره کش آبامکتین نسبت به سایر حشره کش ها بر لارو سن اول مگس مینوز خاصیت حشره کشی بالاتری داشته است.
    کلیدواژگان: آبامکتین، استامی پراید، ایمیداکلوپراید، دلتامترین، Liriomyza sativae
  • پراوانه برادران، مسعود اربابی صفحه 177
    کنه (Pronematus ubiquitus(McGregor از دشمنان طبیعی کنه های آفت درختان انجیر در ایران و جهان است. فراوانی جمعیت این کنه روی 11 رقم انجیر طی سال های 1379 و 1380 در منطقه ساوه بررسی شد. در اجرای این تحقیق از طرح آماری بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار و هر تکرار شامل یک درخت برای نمونه برداری استفاده شد. شمارش جمعیت مراحل فعال کنه، با قرار دادن کادر چهار سانتی متر مربعی درطرفین رگبرگ اصلی در سطح زیرین برگ درختان انجیر و با استفاده از میکروسکوپ تشریحی انجام شد. نمونه برداری در هر دو سال از اردیبهشت تا آخر آبان ماه در فواصل 15 روز ادامه یافت. نتایج تجزیه واریانس میانگین داده های جمعیت کنه روی ارقام در سطح پنج درصد از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داد، به طوری که بیشترین تراکم جمعیت کنه روی رقم آمریکایی شماره 2 به تعداد 82/9 و 32/11 کنه به ترتیب در سال اول و دوم و کمترین برای رقم سیاه ورامین به تعداد 19/0 کنه در هر دو سال به ثبت رسید. افزایش تدریجی کنه شکارگر با کاهش دما در نوبت های نمونه برداری رابطه معنی داری داشت و بالاترین میانگین مرکب جمعیت کنه در دو سال در اوایل آبان ماه در گروه a آزمون دانکن به دست آمد و کاهش دما، طول روز و کاهش تحرک طعمه، شرایط مناسب تری برای تغذیه و فعالیت کنه شکارگر فراهم نمود.
    کلیدواژگان: فراوانی جمعیت، Pronematus ubiquitus، ارقام انجیر، ساوه
|
  • M. Latifian, H. Seyedoleslami, J. Khajeali Page 95
    Several sampling techniques including sweeping net, D-Vac traps for adults and three different methods of nymph counting (direct count, leaf washing and suction method) were compared in two vineyards in Isfahan, in 1996-1997. Adult grape leafhopper were sampled weekly by sweeping net (10 sample per vineyard) and D-Vac apparatus (10 samples per vineyard each sample unit consisted of 3 minutes suction). Number of nymphs was recorded weekly on leaves. Sample unit was three leaves per tree taken from three strata in the vine canopy of 10 trees. Two parameters including relative variation (RV) and relative net precision (RNP) were used for comparing the sampling methods. Results showed that the best duration time of sampling unit to catch adults was 120-180s by D-Vac. Sweeping net (RV= 18.87 and RNP=2.88) was more suitable than D-Vac in IPM sampling program for the method using D-Vac apparatus. D-Vac was more suitable for studying the adult population fluctuations because of a minimum RV during the season. But its sampling costs was more than other methods. Washing method (RV= 2.9 and RNP= 13.3) was more suitable than direct counting and vacuum in IPM sampling program for nymphs. All three methods were suitable for ecological studies of nymphs but their efficiencies were different for different nymph instars.
    Keywords: Arboridia kermanshah, Sampling methods, Adult, Nymph
  • H. Farazmand Page 109
    Colorado potato beetle, Leptinotarsa decemlineata (Say) (Col., Chrysomelidae) is one of the most important pests of potato in potato-producing countries. Considering the evolution of insecticide resistance in this insect, the effects of three insect growth regulators (IGRs), including Diflobenzeron, Precocene I and Precocene II, on the alimentary canal of L. decemlineata larvae were examined. For this purpose, the effect of the mentioned IGRs on the larvae of L. decemlineata was tested using oral and topical methods. The results showed abnormalities in cuticular structure of foregut and hindgut of Diflobenzeron-treated larvae, such as formation of gaps between endocuticular layers. Most of the abnormalities happened in epithelium cells of midgut, which caused malfunction and degeneration of such cells. Precocene-treated larvae showed abnormalities in midgut, such as epithelial deformations, formation of gaps between epithelium and basement membrane, and degeneration of microvilli. In addition, Precocenes caused abnormalities in cuticular structure of foregut and hindgut. Finally, IGR-treated larvae appeared smaller and slower in growth compared to control larvae. This is most probably due to the abnormalities of epithelial cells of alimentary canal and the resulted disabilities in digestive and absorptive functions.
    Keywords: Colorado potato beetle, Leptinotarsa decemlineata, Insect growth regulator, Diflobenzeron, Precocene, Digestive System
  • M. Lashkari, G. Nouri Ganbalani, F. Mozaffarian, Kh. Ghorbani, A. Fathi Page 119
    Planthoppers of Infraorder Fulgoromorpha are polyphagous insects that feed on the phloem of roots, torque and stems of herbaceous and sometimes phloem of leaves of woody plants. Many of these planthoppers can seriously damage crops in high population. Gorgan region has six various climates: arid, semi arid, Mediterranean, semi humid, humid and very humid. In this research, the distribution of planthoppers was studied in different climatic regions of Gorgan. The specimens were collected from 17 sites with different climatic condition during years 2008 and 2009 in different seasons. The collected specimens were recognized in 4 families Cixiidae, Delphacidae, Issidae, Tettigometridae, 12 genera and 14 species that were: Hyalesthes obsoletus, Thachycixius sp., Oliarus fulvus, Asirica clavicrnis, Laodelphax striatellus, Toya propinqua, Sogatella frucifera, Sogatella vibix, Kelisia praecox, Javesell sp., Mycteodus krameri, Tettigometra costulata, Tettigometra virescens, Muirodelphax aubei.The following genera and species have not been recorded from Golestan province previously and this is the first record of them: Thachycixius sp., Oliarus fulvus, Sogatella frucifera, Sogatella vibix, Kelisia praecox, Javesell sp., Mycteodus krameri, Tettigometra costulata, Muirodelphax aubei. Sogatella frucifera is new record from Iran. The distribution maps of the collected species were delineated by software Arc GIS.
    Keywords: Fauna, Fulgoromorpha, climate, Gorgan, New record, GIS
  • R. Kolyaee, H. Khabbaz Jolfaee Page 135
    In recent years, there have been considerable damages of shot-hole borer, Scolytus rugulosus Muller, and cytosporiose disease by Cytospora species on twigs, branches and trunks of apple and sweet cherry trees in orchards of Tehran province, Iran. The fungi causes necrotic blotches around internal or external holes of the bark beetle. In the year 2002, samples of infected branches of apple and cherry trees were collected from different parts of Tehran province. The samples were cultured in PDA and MA media, an ten isolates of Cytospora were isolated in which 9 isolates belonged to C. leucostoma. One of the most aggressive isolate was selected to conduct the test of transmission by the beetle. This experiment was carried out based on the following treatments: with three replicates, 1–releasing two mated females on each young trees, 2–Spraying Cytospora leucostoma suspension on young trees, 3–Releasing two mated females covered with the Cytospora leucostoma suspension, 4–Control. This study confirmed that cytosporiosis of apple and cherry trees is transmitted by the shot-hole borer in the region.
    Keywords: Apple, Cherry, Cytospora leucostoma, Scolytus rugulosus
  • R. Radjabi, R. Ebadi, S. Z. Mirhoseini Page 147
    The effects of mulberry leaves enrichment with Asparagine amino acid biological parameters and economic characters of silkworm Bombyx mori L. were studied in Natanz, Iran. Different concentration of Asparagine treatments including 10, 100, 500 and 1000 mg/ml diluted by distilled water. Normal leaves and treated with distilled water were used as controls. Silkworm larvae fed on enriched mulberry leaves, once a day. All biological and economic parameters were measured by using standard techniques in sericulture. Results showed that enrichment of mulberry leaves with Asparagine had not significant effects on biological parameters and economic characters in treatment groups compared with controls. According to the results of this investigation, mulberry leaves enriched with Asparagine amino acid could not increase silk production, therefore the mentioned concentrations are not recommend in Natanz of Isfahan province.
    Keywords: Silkworm, Enrichment, Biological parameters, Economic characteristic
  • T. Sheikhali, H. Farazmand, R. Vafaei, Shoushtari Page 159
    Pomegranate fruit moth (PFM), Ectomyelois ceratoniae (Lep., Pyralidae), is the most important pest of pomegranate in Iran and other pomegranate producing countries. Because larvae feed inside the fruits, chemical control is not applicable. Several different methods including collecting and burning of infected fruits and biological control have been examined to control the pest, but none of them was effective. It has been recommended to prevent moths to lay eggs among stamens. In the present study, the effect of two methods of stamens elimination customary and hand-operating machine and application time were investigated in Saveh, a city of Iran. The result showed that the mean infection rates were 22 and 6% for control and 3 times stamens elimination by hand-operating machine, respectively. A comparison of flower and fruit dropping, fruit cracking and PFM infection indices indicated that using hand-operating machine could reduce fruit damage by 16%. It is concluded that stamens elimination by hand-operating machine in early June can be recommended.
    Keywords: Pomegranate, Pomegranate fruit moth, Saveh, Stamens elimination, Pest
  • F. Saberfar, A. Sheikhi, Gorjan Page 169
    Vegetables leafminers is one of the most important pests of greenhouse cucumber in Iran. In early years the population of this pest in greenhouse has been increased because of the irregular application of insecticides. This study was carried out to determine the toxicity (LC50) of Abamectin, Deltametrin, Imidaclopriyd and Acetamiprid, the leaf dipping manner used for bioassay tests on first instars larvae, on the laboratory conditions was carried out at 25±1ºc, 65±5% R.H., and 16:8 photoperiod of L:D. Data was analyzed using probit analysis procedure and POLOPC softwares. The results (based on ppm active ingredient) for Abamectin, Deltametrin, Acetamiprid and Imidaclopriyd revealed that LC50 were 1.5, 200, 492 and 630 ppm respectively. According to results, the rate of toxicity for Abamectin, in larval stages was more toxic than other insecticides.
    Keywords: Abamectin, Acetamiprid, Deltametrin, Imidaclopriyd, Liriomyza sativae
  • P. Baradaran, M. Arbabi Page 177
    Pronematus ubiquitus (McGregor) is a common predatory of fig pest mites in Iran and other part of the world. Investigation on population abundance of predatory mite was carried out on 11 commercial fig varieties in Saveh, a city of Iran during two years (2000-2001) in Saveh region. Complete randomize block designed with four replications and each replicate consisted of a fig tree selected for the experiment. Fortnight sampling was followed from May up to middle of November. Abundance of P. ubiquitus on leaves were counted under stereo microscope by help of 4 squares centimeters plastic hallow frame which placed randomly bilateral of midrib under side of the leaf. Analysis of variance on collected mite data showed statistically significant at level of five percent. Maximum mean population density of mite recorded 9.82 and 11.32 mites for American No. 2 and minimum for Black Varamin 0.19 mites respectively during two years studies. Increasing predatory mite statistically was found significant with decreasing mean of temperature during Sept. –Nov. Maximum abundance of predatory mite was recorded during Oct.–Nov. with reduction of prey mobility, temperature and photoperiodic according to Duncan multiple range test (DMRT) method.
    Keywords: Population abundance, Pronematus ubiquitus, Fig varieties, Saveh