فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/09/11
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سهیلا آهنگرزاده رضایی، محمود ساقی زاده، علیرضا رحمانی صفحه 98
    مقدمه
    ایست قلبی ریوی یکی از مهم ترین فوریت های پزشکی است. امروزه اهمیت احیای قلبی ریوی در بیمارانی که دچار ایست قلبی تنفسی شده اند بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات نشان می دهد که 30-20 درصد از این بیماران با انجام CPR قابل برگشت به حیات هستند. شروع اقدامات احیا ظرف 4 دقیقه پس از ایست قلبی شانس زنده ماندن را در افراد 4-2 برابر افزایش می دهد و چون یکی از اولین افرادی که بر بالین بیماران دچار ایست قلبی تنفسی حاضر می شوند پرستاران می باشند، لذا این پژوهش به منظور بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در CCU در مورد احیای قلبی ریوی بالغین انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و به منظور تعیین آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در CCU در مورد CPR بالغین انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و مشاهده می باشد. پژوهش از کلیه پرستاران شاغل در بخش CCU بیمارستان طالقانی که مرکز واحد CCU در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد انجام شد.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین درصد نمونه های پژوهش به ترتیب 8/54% در گروه سنی 45-36 ساله، 2/74% مونث، 4/77% متاهل، 3/90% لیسانس و 4/19% بیشتر از 10 سال سابقه کار در بخش CCU داشتند. همچنین 2/74% برای بیمار لوله تراشه گذاشته اند، 8/96% در عملیات CPR شرکت داشته اند، 7/9% در انجام CPR مهارت خیلی زیاد و 1/16% به کاربرد EST در CPR تسلط خیلی زیاد داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل در حالی که 2/74% برای بیمار لوله تراشه گذاشته اند فقط 5/6% واحدهای مورد پژوهش مهارت خیلی زیاد در لوله گذاری تراشه دارند. همچنین 8/96% در عملیات CPR شرکت داشته اند در حالی که فقط 7/9% مهارت خیلی زیاد در CPR و 1/16% بر کاربرد ECT در CPR تسلط خیلی زیاد دارند. نتایج این پژوهش توجه بیشتر مسئولین را به امر آموزش ضمن خدمت و باز آموزی دوره های CPR و استمرار دوره ای را نشان می دهد.
  • زهرا زارع فضل الهی، معصومه خوش کلام صفحه 104
    مقدمه
    مسمومیت به عنوان مسئله حائز اهمنیت در بهداشت عمومی مطرح است و شاخه ای از علم پزشکی است که با منابع سمی، فعالیت داروها در یک دوره زمانی، مطالعه آثار بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی و مکانیسم اثر آن ها سرو کار دارد. این مطالعه به منظور بررسی مشخصات دموگرافیکی مسمومیت در بیمارستان های دانشگاهی ارومیه طی سال های 1381 تا 1384 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی کلیه بیماران بستری دچار مسمومیت در بیمارستان امام خمینی و طالقانی طی 4 سال به تعداد 1707 نفر را در بر می گیرد، ابزار مورد استفاده چک لیست استاندارد تهیه شده توسط معاونت بهداشتی است، که نتایج با استفاده از آزمون های آمار توصیفی تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان می دهد مسمومیت در زنان 4/51%، مردان 6/48%، مجردین 5/58%، متاهلین 5/41%، در بزرگسالان (64-19 ساله) 4/52% و در خانه دارها 1/32% بوده است. بالاترین علت مسمومیت ها با استفاده از داروها 2/31% بوده، 68% از بیماران مسمومیت عمدی و به قصد خودکشی انجام گرفته و 9/3% از بیماران بستری شده فوت نموده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه بیشترین مسمومیت در میان زنان خانه دار برای خودکشی (6/85%)، در سنین جوانی (30-15 ساله) به علت داروها (8/52%) می باشد، توجه بیشتر برای نحوه استفاده و نگهداری دارو در خانه، آموزش همگانی مخصوصا به خانواده ها جهت ایجاد محیطی توام با آرامش برای زندگی و آموزش های لازم برای پرسنل اورژانس ها جهت اقدامات درمانی مناسب این بیماران ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مسمومیت، خودکشی
  • ژاله نانبخش، رقیه مهدی نژاد، حمیده خلیل زاده، منصوره وظیفه اصل صفحه 112
    مقدمه
    دیابت از مهم ترین مشکلات بهداشتی جهان و یک بیماری مزمن است که عوارض دراز مدت و خیم و جدی دارد. علت عمده مرگ و میر در بیماران دیابتی بیشتر از 70% موارد بیماری های قلبی و عروقی است. تحقیقات انجام یافته نقش هیپرلیپیدمی را در ایجاد این عارضه دیابت، اثبات کرده اند. از طرف دیگر چاقی از جمله عوامل کمک کننده به ایجاد و پیشرفت دیابت نوع دو می باشد که قابل پیشگیری و کنترل می باشد. یکی از معیارهای پیشنهاد شده برای بیان چاقی، شاخص توده بدن یا BMI (Body mass Index) می باشد که برای بیان تناسب وزنی یک فرد، شاخص مناسب تری از وزن بدن می باشد. قسمت اعظم هزینه دیابت شامل هزینه های ناشی از عوارض ماکرو و میکروسکولار1 دیابت می باشد که با کنترل گلوکز خون قابل پیشگیری است. با توجه به مطالب فوق پژوهشگران بر آن شدند که پژوهشی با هدف برآورد شیوع چاقی، هیپرلیپیدمی، هیپرگلیسمی در بیماران دیابتی نوع دو انجام دهند.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه توصیفی 53 نفر از بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت شهر ارومیه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. که معاینه ها و آزمایش های لازم روی آن ها انجام گرفت و پرسشنامه های مربوطه تکمیل گردید. نمایه بدن نمونه ها با تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مربع قد بیماران بر حسب متر محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که میانگین سن بیماران مورد مطالعه 79/55 (سال) با طول مدت بیماری 98/8 (سال) بود. میانگین نمایه بدن بیماران 53/30 (کیلوگرم بر مترمربع) بود که به تفکیک جنسیت در بین زنان 29/30 و در بین مردان 45/31 کیلوگرم بر متر مربع بود. چاقی با درجات مختلف آن در بین مردان نمود بیشتری داشت (73/72% مردان، 14/57% زنان). میانگین غلظت FBS، TG، CHOL در بین کل بیماران به ترتیب 05/193، 9/239، 3/210 میلی گرم در دسی لیتر به دست آمد. در این بین 68/88% به عنوان هیپرگلسیمیک، 2/39% به عنوان هیپرتری گلسیریدمیک و 9/40% به عنوان هیپرکلسترولمیک بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش که بیانگر حضور عوامل خطر ساز در بیشتر بیماران دیابتی بود به نظر می رسد که برنامه های آموزشی، مداخله ای و پیشگیری برای کنترل این عوامل خطر ساز ضروری بوده و اتخاذ شیوه های درمانی مناسب مؤثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: چاقی، هیپرلیپیدمی، هیپرگلیسمی
  • معصومه همتی مسلک پاک، مهین نصرتی، ژاله نانبخش، حمیده خلیل زاده، سهیلا آهنگرزاده رضایی، علیرضا رحمانی صفحه 116
    مقدمه
    نارسایی مزمن کلیه به وجود نارسایی پیشرفته و غیر قابل برگشت کلیه که معمولا پیشرونده است اطلاق می شود. اقدامات درمانی در مورد مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه پیشرفت فراوان داشته که از جمله آن می توان همودیالیز را نام برد. همودیالیز تمام مشکلات این بیماران را حل نکرده، بلکه حتی عوارضی هم به دنبال دارد. بنابراین کسب برخی آگاهی ها و مهارت های جدید توسط آموزش برای ادامه فعالیت های زندگی روزانه بیماران همودیالیزی ضروری می باشد. با توجه به مطالب فوق پژوهشگران بر آن شدند که مطالعه ای با هدف تعیین تاثیر آموزش در منزل بر وضعیت سلامت جسمی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام دهند.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش نیمه تجربی 33 بیمار تحت همودیالیز به روش مبتنی بر هدف از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم بررسی مشخصات دموگرافیک و چک لیست های مربوط به بررسی وضعیت سلامت جسمی بود. نتایج توسط Paired t-test آنالیز گردید.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که قبل از آموزش وضعیت سلامت جسمی بیشتر (78/78%) واحدهای مورد پژوهش در سطح متوسط و بعد از آموزش وضعیت سلامت جسمی بیشتر (55/54%) آنان در سطح خوب بود. آزمون تی زوج تفاوت معنی داری بین فشار خون سیتولیک، اضافه وزن بین دو دیالیز، سدیم، پتاسیم، کلسیم و هماتوکریت واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه با نتایج مطالعات صورت گرفته در داخل و خارج کشورمان همخوانی دارد. لذا با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، برنامه بازدید منزل به عنوان یک روش مهم و اساسی در مراقبت های بهداشتی – درمانی بیماران تحت درمان با همودیالیز پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: آموزش، سلامت جسمی، همودیالیز
  • رویا یاوریان، طیبه گلشن صفحه 124
    مقدمه
    در روان شناسی استرس به معنای تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تلقی شده است. استرس هنگامی روی می دهد که فرد واکنش های خود را در مواجهه با محرک های درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست دادن تعادل روانی فرد است، استرس ممکن است سلامتی روانی، موقعیت تحصیلی و ارتباطات اجتماعی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در این مطالعه ما میزان استرس و نحوه سازگاری را در دانشجویان بررسی کرده ایم.
    مواد و روش ها
    برای انجام این پژوهش در ابتدا 208 دانشجو از خوابگاه های دخترانه دانشگاه ارومیه به طور تصادفی انتخاب، سپس این دانشجویان پرسش نامه های استرس و سازگاری را تکمیل نمودند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از پرسش نامه استرس نشان داد که 17/20 درصد دانشجویان تعادل مطلوبی بین شخصیت خود و استرس های پیرامونی ایجاد کرده اند. 17/58 درصد آن ها مشکلات را بیش از حد بزرگ کرده و این امر سازگاری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد 86/15 درصد آن ها زندگی هیجانی و پر زحمتی را می گذراندند. 8/4 درصد آنها دوره ای بحرانی را می گذرانده که مشکلات بر آن ها غلبه کرده است. نتایج به دست آمده از پرسش نامه سازگاری نشان داد که 25/6 درصد دانشجویان در سازگاری و بر خورد با مشکلات تسلیم شدن را به پایداری ترجیح می دادند 5/35 درصد دانشجویان نا امید بودند. تحمل استرس برای 36/3 درصد دانشجویان بسیار مشکل بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد که باید به مشکلات دانشجویان توجه ویژه ای مبذول شود و روش های مدارا به آن ها آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: استرس، سازگاری، دانشجویان دختر، خوابگاه
|
  • M. Saghizadeh, A. Rahmani, S. Ahangharzadeh Rezaie Page 98
    Introduction
    Cardiopulmonary arrest is one of the most important medical emergencies. Nowadays the importance of resuscitation is clear. Researches show that 20 to 30% of these patients are rescued by CPR. Restoring to life chance increases 2 to 4 times if resuscitation operations begin during 4 minutes, and since nurses are among the first rescuers, this study is carried out in order to investigate CCU nurses,�knowledge and revenue regarding adult CPR. Methods & Materials: This descriptive analytical study was carried out in order to determin CCU Nurses,�knowledge and revenue about adult CPR. The present study is done on all CCU nurses of Taleghani hospital as the only CCU Center of Urmia University of Medical Sciences.
    Results
    Findings of the study indicated that the most percentage of study samples were: %54.8 in 36-45 yrs age group %74.2 female 77.4 married %90.3 licentiated nurse and %19.4 had more than 10 yrs career antecedents, respectively. Also %74 had done end tracheal in tubation, %96.8 had participated in CPR operations, %9.7 were very skillful in CPR, and %16.1 were expert in exploiting ECT in CPR.
    Conclusion
    Paying attention to the obtained results %74.2 of the samples had inserted end tracheal tube, only %6.5 of them were very skillful in this field. The results of this study showed that anthorities must pay more attention to education service and retouching courses of nurses
  • Z. Zareh Fazlollahi, M. Khoshkalam Page 104
    Introduction
    Intoxication is an important problem in general health and is a branch of Medical sciences which deals with sources of pharamacokinetice, pharmacodynamics of poison and their clinical manifestations. This study was carried out to evaluate demographical characteristics of poisoned patients from 1381-1384 in Urmia University educational hospitals. Methods & Materials: This study was a cross-sectional survey. All of the 1707 poisoned patients were hospitalized in Imam Khomeini and Talegany hospitals in Urmia during four years were studied. The required data were collected in checklists. The results were analyzed with descriptive tests.
    Results
    The results showed that %51.4 of the poisoned patients were females and %48.6 were males, %58.5 patients were single, %41.5 were married, %52.4 were 19-64 years old, and %32.1 of them were house wives. Drugs were the major cause of poisoning %31.2 and %68 of them were self-inflicted %3.9 of them died.
    Conclusion
    Suicide poisonings happened among house wives %85.6 and the age range was between 15-30 years old using drugs (%52.8). Based on the results of this study, it is necessary to be more careful for using and keeping drugs at home. There is a need for family training about intoxication and emergency care to poisoned patients.
  • M. Vazifeh Asl, Zh Nanbakhsh, R. Mehdinejad, H. Khalil Zadeh Page 112
    Introduction
    Diabetes mellitus is a major health problem in chronic diseases with sever complications. Major cause of mortality in diabetic patients, more than 70% of cases have cardiovascular diseases. Researches deduced that hyperlipidemia is an effective complication. Otherwise, obesity is one of the main factores in progress of NIDDM diabet, obesity, can it be under control. Body mass index (BMI) could be used as an index of obesity which is more representative of person’s appropriate body weight. A large part of the cost resulting from micro and macro vascular complications, is spent on controling blood glucose. So this study aims at estimating the incidence of obesity, hyperlipidemia, hyperglycemia in the NIDDM diabetic patients. Methods & Materials: In a descriptive study 53 diabetic patients of Urmia Diabet Center were selected by “random sampling” then clinical and laboratory examinations were performed and they were asked to fill questionnaires. Body mass index was calculated with ratio of weight (kg) and hight (m2).
    Results
    The findings showed that the mean age was 55.79 years old and the mean diseases duration was 8.98 years old The main body mass index for all patients was 30.23 kg/m2 for females it was 30.29 and for males 31.45 kg/m2. The incidence of obesity was 72.73% in males and 57.14% in females. The mean serum fasting blood glucose, triglyceride, cholesterol were 193,02, 239.9, 210,3. Respectively, 88.68% was hyperglycemic 39.2% hypertriglyceridemic and 40.9% hypercholestrolemic.
    Conclusion
    Regarding the findings of this research, individuals with type 2 diabetes needed more to attention on risk factors of diabetes.
  • Ahangarzadeh Rezaei_A. R Rahmani_M. Hemmati Maslak Pak *_M. Nosrati_Zh Nanbakhsh_H. Khalilzadeh Page 116
    Introduction
    Developed and irreversible failure kidneys is called chronic renal failure (CRF) that it is usually progressive. Remedial procedures for chronic Renal Failure are improving and among them hemodialysis not only can’t solve these patients’ problems, but also precipitates more complications. Therefore, acquiring some new knowledge and skills about daily life is necessary. Paying attention to the above mentioned subjects, we decided to carry out a study with the aim of appointment of the effects of home education on physical health status of hemodialysed patients. Methods & Materials: In this quasi-experimental study 33 hemodialysis patients are chosen as the study community by purposive sampling method. Data gathering tools were demographic characteristics form and physical health status checklist. The results were analyzed by paired t-tests.
    Results
    The results of this study showed that most of the patients (78.78%) possessed moderate physical health before the education and a large number of them (54.55%) had good physical health after the education. The paired t-test revealed a significant difference between systolic Bp, weight gathering between two hemodialysis, sodium, potassium, calcium and hematocrite level pre and post educationally.
    Conclusion
    The results of this study are parallel with the results of most studies done in Iran and abroad. So being attentive to the study results, we rcommend home visit program as an important basic method in hygiene remedial cares of hemodialysis patients.
  • R. Yavarian, T. Golshan Page 124
    Introduction
    Stress is assumed as mental under pressure in psychology. When a person is unable to manage or response to internal or external stimulators, stress occures and is followed by reducing psychological balance. Stress might affect mental health educational achievement, and social communication in students. There fore, we studied stress and cuping style in female students. Methods and Materials : In this study, we selected 208 female students residing at hostels of Urmia University randomly, then the students completed stress and coping questionaires.
    Results
    Results of stress questionaire showed that 20.17% of students made sufficent balance between their charactor and enviromental stresses. 58.17% of them exaggrated their problems that influenced their coping. 15.86% of the students had very difficult and emotional life. 4.8% of them had very criticul period because of problems. Results of coping questionaire revealed that 6.25% of students had no difficult in coping with stress. 51.92% of students prefered that they give up rather than resist. 35.5% of students were hopeless. Tolorance of stress was very difficult for 3.36%.
    Conclusion
    According to the results, it appears as if special attention should be given to problems of students and coping styles should be taught to them.