فهرست مطالب

فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی
سال هفتم شماره 3 (پاییز1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/09/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حسن فارسیجانی، امیر کامران کیامهر صفحات 5-28
    تحولات جهانی صورت گرفته در دهه های اخیر، کیفیت را به یک ضرورت برای بقاء سازمان ها تبدیل کرده است. سیر توسعه مکاتب کیفیت به مدیریت کیفیت فراگیر انجامیده است که اعمال و ارتقاء کیفیت را به همه بخش های سازمان تسری می دهد. در این راستا هزینه های مختلفی در بخش های مختلف سازمان صرف می شود که «هزینه های کیفیت» نام دارد. هزینه یابی کیفیت با هدف شناسایی سطح بهینه کیفیت در سازمان انجام می شود که می تواند نقشی موثر در ارتقاء سازمان ایفا کند، چرا که در این سطح از کیفیت محصول، هزینه ها حداقل و منافع حداکثر است. سازمان های ایرانی نیز بعضا با درک ضرورت توجه به کیفیت برای بقاء یا توسعه خود، اقدام به پیاده سازی سامانه های کیفیتی نموده اند که در چنین شرایطی عدم توجه به هزینه یابی کیفیت می تواند موجب اتلاف منابع و بازدهی پایین در این سازمان ها شود. این پژوهش با هدف بررسی نگرش مدیران واحدهای پتروشیمی به هزینه یابی کیفیت و جایگاهی که برای آن و اقلام مختلف هزینه های کیفیت در مدیریت ارتقاء سازمانی قائل هستند، انجام شده است. در این موردکاوی از روش نظرسنجی خبرگان استفاده شده و خبرگان مورد مطالعه از مدیران ارشد و مسئولان واحد کیفیت شرکت های فعال در صنایع پتروشیمی انتخاب شده اند. همچنین مدل P-A-F به عنوان مبنا جهت بررسی هزینه های کیفیت به کار رفته و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: هزینه یابی کیفیت، هزینه های کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، پتروشیمی
  • سید محمد میر محمدی، عباس هادوی نیا صفحات 29-46
    هر سازمانی درنتیجه تصمیم های مدیران خود رشد و پیشرفت کرده یا شکست می خورد. تصمیم ها ممکن است مخاطره آمیز و نامطمئن بوده و هیچ گونه تضمینی برای موفقیت آن ها وجود نداشته باشد. تصمیم گیری باید با توجه به عوامل پیوسته در حال تغییر، اطلاعات نامشخص و دیدگاه های متعارض صورت می پذیرد. در این مقاله مدل های رفتاری در تصمیم گیری فردی و پیش فرض های هر مدل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. آن گاه نقش انتظارات در تصمیم گیری با استفاده از نظریه های عدم تجانس شناختی، تعهد و «انتظار پیشمانی» تشریح می شود.
    کلیدواژگان: مدل، رفتار، تصمیم گیری، تعهد، عدم تجانس شناختی، انتظار پشیمانی
  • حسین رحمان سرشت، پرویز کفچه صفحات 49-77
    تفکر راهبردی حوزه ای است که به نظریه پردازی و مفهوم سازی نیاز دارد. در این مقاله تلاش شده است، مدلی از تفکر راهبردی در سطح سازمانی ارائه و آزمایش شود. این مدل بیانگر مشارکت افراد گوناگون در سطوح سازمانی در فرایند تفکر راهبردی و عوامل گوناگون اثرگذار بر این سطح از مشارکت است. مدل تحقیق با استفاده از نمونه ای آماری مورد سنجش و بررسی قرار گرفت و میزان اثرگذاری هر یک از عوامل با استفاده از داده های گردآوری شناسایی شد. مدل آزمون شده بیانگر نقش هر یک از عوامل یادشده در مدل برای تفکر راهبردی در سطح سازمانی است.
    کلیدواژگان: تفکر راهبردی، مدیریت راهبردی، مشارکت سازمانی
  • سید محمد میرکمالی، وجیهه ظهور پرونده صفحات 81-102
    در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش و در پی تغییرات وسیع اقتصادی – اجتماعی، موفقیت سازمان ها به کسب منابع مالی و مادی محدود نمی شود، بلکه منوط به دست یابی به سرمایه های نامشهودی است که به کمک آن ها می توان به برتری رقابتی پایدار رسید. در محیط راهبردی جدید، سازمان هایی پیشرفت خواهند کرد که خود را سازمانی یادگیرنده بدانند که هدفش بهبود مداوم سرمایه فکری است، زیرا سازمانی که قادر به افزایش سرمایه فکری خود نباشد، قادر به بقا نیست. لیکن علی رغم اهمیت فزاینده سرمایه فکری به عنوان منبع حیاتی برتری رقابتی سازمان ها، درک محدودی از آن وجود دارد. این در حالی است که مدیریت سرمایه فکری به مدیران سازمان ها اجازه خلق، پرورش، کنترل و حفظ یک منبع مستحکم مزیت رقابتی را می دهد؛ آن چه که به سادگی به تصرف رقبا در نخواهد. آمد مقاله حاضر چیستی و چگونگی مدیریت سرمایه فکری را در سازمان ها بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، مدیریت سرمایه فکری، اقتصاد دانایی محور
  • اکرم هادیزاده مقدم، مرجان فرجیان صفحات 107-128
    طی دهه های اخیر، «هوش عاطفی» به طور فزاینده ای مورد توجه مدیران و نظریه پردازان سازمانی قرار گرفته است، به طوری که تحقیقات بسیاری در زمینه شناخت عوامل موثر برآن و هم چنین نتایج حاصل از تاثیرگذاری این مفهوم جدید بر نگرش، رفتار و عملکرد رهبران و پیروان در محیط های سازمانی، انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی «تاثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان» و با لحاظ کردن«تعهد عاطفی» به عنوان متغیر میانجی یا واسطه انجام شده است. بدین منظور پرسش نامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونه ای متشکل از 154 نفر از کارکنان رده ی تخصصی بانک ملت، توزیع شد.
    روش تحقیق حاضر، پیمایشی – هم بستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از مدل تحقیق نشان داد، هوش عاطفی می تواند طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده، بر رفتار شهروندی کارکنان این بانک تاثیر گذارد. درپایان، به منظور بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق «بالابردن سطح توانمندی های هوش عاطفی»، پیشنهاداتی برای مدیران منابع انسانی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: هوش عاطفی، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی، مدل معادلات ساختاری
  • غلامحسین اسدی، سعید عزیزی بصیر صفحات 133-150
    سیاست تقسیم سود برای سالیان متمادی یکی از چالش های مهم مسائل مالی بوده است. احتمالا بهترین ارتباط شناخته شده بین تغییرات سود شرکت ها و سود تقسیمی، مدلی است که توسط لینتنر1 در سال 1956 پیشنهاد شده است. در این تحقیق کلاسیک، لینتنر بیان می کند که سیاست تقسیم سود شرکت، بخش ثابتی از سودهای جاری است. مدل های هموارسازی سود تقسیمی سنتی لینتنر (1956) و فاما و بابیاک2 (1968) بیان می کنند که سود تقسیمی مبتنی بر سودهای جاری و گذشته است. مطالعات بسیاری در زمینه عوامل تاثیرگذار بر سیاست تقسیم سود و میزان سود تقسیمی صورت گرفته است. تحقیق حاضر، پس از بحث در مورد سیر تاریخی این مطالعات و مقایسه آن ها، به بررسی ارتباط توان سودآوری و توان ایجاد وجه نقد (نقدینگی) شرکت ها با سود تقسیمی می پردازد. هم چنین، تحقیق حاضر تاثیر نوع صنعتی را که شرکت ها در آن حوزه فعالیت می کنند، بر این ارتباطات و سود تقسیمی، مورد بررسی قرار خواهد داد.
    در تحقیق حاضر نمونه گیری به روش گروهی انجام شده و فرضیات به وسیله تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه، تحلیل واریانس و ایجاد متغیر مجازی در رگرسیون چندگانه، مورد آزمون قرار گرفته است. سود هر سهم (EPS) به عنوان معیار سودآوری در سال t و خالص جریان وجه نقد به اضافه سود پرداختی (خالص جریان وجه نقد قبل از توزیع سود تقسیمی) در سال t+1 به عنوان معیار نقدینگی انتخاب شده اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان دهنده وجود ارتباط قوی بین سودآوری و سود تقسیمی، ارتباط ضعیف بین نقدینگی و سود تقسیمی، و عدم تاثیر نوع صنعت بر سود تقسیمی است.
    کلیدواژگان: سودآوری، نقدینگی، سود تقسیمی، سود هر سهم EPS
  • عباس راد، داود طالبی، حامد جلالی صفحات 157-176
    اولویت بندی نیازمندی ها یکی از مباحث مهم در معماری سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی است. در معماری سیستم های نرم افزاری، پس از مشخص شدن نیازمندی هایی که باید توسط سیستم ارضا شوند، با در نظر گرفتن محدودیت هایی اجرایی پروژه، نیازمندی ها باید بر اساس اهمیتشان اولویت بندی شوند تا زمان و منابع موجود برای اجرای پروژه، بر اساس اولویت نیازمندی ها به آن ها تخصیص یابد. این کار موجب استفاده مطلوب تر از زمان و منابع پروژه می شود و سبب می شود که در زمان در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه، محصولی حاصل شود که نیازمندی های با اولویت بالاتر را ارضا کند. از سوی دیگر، نیازمندی های همه سیستم نرم افزاری به دو دسته کلی نیازمندی های کارکردی و کیفی تقسیم می شوند که اولی به توانایی اجرا و دومی به کیفیت اجرای وظایف سیستم مربوط می شود. مبحث اولویت بندی نیازمندی ها در مورد نیازمندی کیفی اعمال می شود. در این مقاله سعی شده است با استفاده روش AHP، روشی کلی برای اولویت بندی نیازمندی های کیفی سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی، با در نظر گرفتن معیارهای اصلی هزینه، ارزش، زمان،جریمه و ریسک ارائه شود و نحوه انجام آن با ارائه مثالی در یک سیستم موجودی نشان داده شود.
    کلیدواژگان: نیازمندی های کیفی، اولویت بندی نیازمندی ها، معیارهای اولویت بندی، تکنیکAHP
  • محمد لگزیان، سعید مرتضوی، سید حسین کاظمی صفحات 185-212
    وجود رابطه بین دو مفهوم «شفافیت» و «اعتماد»، و تاثیرات متقابل آن ها، همواره مد نظر بسیاری از صاحب نظران بوده است. اگر چه به نظر می رسد که وجود تفاوت در سطح اعتماد و تقاضا برای شفافیت و رابطه این دو مقوله با نوع کنترل اعمال شده، همواره می تواند تعیین کننده انواع روابط حاکم بر افراد سازمان و به تبع آن، تاثیرگذار بر سازوکارهای کنترلی متناسب با انواع روابط سازمانی مذکور قلمداد شود، با این حال، در مطالعات پیشین، ارتباط بین مفاهیم موجود (اعتماد، شفافیت و کنترل)، انواع روابط شناسایی شده و مدل پیشنهادی سازوکارهای کنترلی درخور هر نوع رابطه، به شکل مطروحه در این مقاله مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، این مقاله به دنبال آن است که پس از تشریح مبانی نظری در قالب تبیین نقش اعتماد، شفافیت و کنترل و تلفیق اثرات متقابل آن ها بر یکدیگر، به بیان یک چارچوبی نظری برای ارائه چهار نوع رابطه سازمانی (کارگزاری، خادمیت، شراکت، یگانگی)، که در آمیزه خاصی از سطح اعتماد و کنترل شکل می گیرند از آنجا که هر یک از روابط مذکور، ساز و کار کنترلی خاص خود را طلب می کند، بنابراین این مقاله در ادامه به ارائه مدلی برای معرفی انواع روابط (برحسب میزان اعتماد و نوع کنترل) و سازوکارهای کنترلی مورد استفاده در هر یک از این روابط، در چارچوب روابط سازمانی خواهد پرداخت.
    کلیدواژگان: اعتماد، شفافیت، کنترل، تئوری کارگزاری (عاملیت)، تئوری خادمیت، تئوری بازی ها، تئوری هویت اجتماعی
  • احمد علی یزدان پناه، عباسعلی حاج کریمی صفحات 223-244
    اکثر کاربران شبکه جهانی اینترنت از آن به عنوان ابزاری در خدمت انتخاب هر چه بهتر استفاده می کنند. آن ها در آینده ترجیح خواهند داد، از آن دسته «پایگاه های اطلاع رسانی»1بازدید کنند که معتبر و قابل اعتماد هستند. برای پاسخ گویی به انتظارات و کسب رضایت کاربران، کسب وکارهای «بر خط» شبکه جهانی نیازمند معرفی پایگاه های اطلاع رسانی خود به عنوان «نشان تجاری» هستند. هدف این پروژه سنجش رضایتمندی الکترونیکی از عملکرد پایگاه های اطلاع رسانی دارای نشان تجاری است. پژوهش حاضر، مورد کاوی روی گروه شرکت های «فن آور» تمرکز کرده استوسپس با بررسی عوامل کلیدی مدنظر مشتریان، به ارزیابی عملکرد پایگاه های اطلاع رسانی تجاری پرداخته و منابع دارا بودن نشان تجاری معتبر و شناخته شده در بازار را با تجزیه و تحلیل معیارها و شاخص های عملکرد پایگاه های اطلاع رسانی به عنوان نشان تجاری مورد بررسی و تبیین قرار داده است. در پایان نیز مدلی برای سنجش رضایتمندی الکترونیکی از عملکرد پایگاه های اطلاع رسانی به عنوان نشان تجاری ارائه شده است.
    کلیدواژگان: نشان تجاری، کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم اطلاع رسانی، رضایت مندی الکترونیکی
  • یاسر گلدوست جویباری، احد نظری، خسرو بهرنگ نوبری صفحات 245-269
    هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در انجام مطالعات «مهندسی ارزش» در ایران است. بدین منظور از مدل ماورر و پوکتاس جهت شناسایی این عوامل بهره گرفته شد. این دو مدل، 34 متغیر را به عنوان عوامل اصلی موثر در انجام مطالعات مهندسی ارزش معرفی کردند. جامعه ی آماری این پژوهش، 37 سازمان تولیدی و خدماتی استان تهران و نمونه ی آماری، شامل 250 نفر از افراد درگیر، فعال و یا مرتبط با موضوع مطالعات مهندسی ارزش این سازمان ها بودند. بر اساس داده های گردآوری شده از پرسش نامه ها و با استفاده از روش های آماری آزمون دو جمله ای و تحلیل عاملی، در نهایت هشت عامل کلیدی در قالب سه گروه اصلی از بین 34 متغیر برآمده از ادبیات تحقیق به عنوان عوامل اصلی موفقیت در انجام مطالعات مهندسی ارزش، در شرایط کنونی سازمان های تولیدی و خدماتی استان تهران شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش1، عوامل موفقیت، تحلیل عاملی
|
  • Hasan Farsijani , Amir-Kamran, Kiamehr Pages 5-28
    The global development in recent decades has turned quality into a significant necessity for the survival of organizations. The development trend of quality doctrines have brought about total quality management (TQM), which in turn, resulted in expansion of the implication of quality improvement throughout the whole sections of organizations. In this context various costs are spent in various departments of the organization called costs of quality. Quality costing aimed at assessing optimum level of quality in an organization that can play an effective role in improving the organization, because product being at such a level, will reduce costs and make maximum profit. Iranian organizations, while comprehending the necessity of quality for granting their survival, have established quality systems which in this case, lack of attention to the quality costing could waste the resources in such organizations. This current research has been carried out to asses the approach of the managers of petrochemical units towards the quality costing and various costs of quality and their implications on organizational improvement management. This case study has been carried out by taking advantage of experts questionnaire methodology and the experts have comprised of senior managers and supervisors of quality units of the companies involved in petrochemical industries. Also P-A-F model has been applied as the basis for studying of quality costs and the achievements gained have been analyzed.
  • Seyyed Mohammad Mir Mohammadi , Abbas Hadavi-Nia Pages 29-46
    Every organizational growth and advancement or failure and defeat is due to its management decisions. Decisions may be risky and there will be no warrant for their success. Decisions must be made considering continuously changing factors, vague information & conflicting perspectives. In this article behavioral models in individual decision making and each Model’s underlying assumptions are discussed. Then the role of expectations in decision making using cognitive dissonance theories, commitment & regret expectations are described.
  • Hossein Rahman-Seresht , Parviz Kafcheh Pages 49-77
    Strategic thinking is an area which needs more conceptualizing and theorizing. This article has tried to present and test an organizational strategic thinking model. This model demonstrates the participation of different people in the organization in the strategic thinking process and factors affecting this level of participation. Research model was tested using a statistical sample, and degree of influence of different factors was identified. Generally, this model shows the role of multilevel factors at the organizational, group, and individual levels in organizational strategic thinking.
  • Seyyed Mohammad Mir-Kamali , Vajihe Zohor-Parvandeh Pages 81-102
    The age of knowledge-based economy and the award of vast economic - social organizations to successfully obtain financing and material is not limited to Intangible assets. In new strategic environments, organizations will improve to learn that they should know that the goal is to constantly improve intellectual capital (Bontise, 1998). Because organizations that cant increase their intellectual capital are not able to survive. But despite the growing importance of intellectual capital as a critical source of competitive advantage in organizations, there is limited understanding. However, the managers of intellectual capital management are allowed to create, develop, control and maintain a strong source of competitive advantage to hold the competition back (Bart, 2001). For this reason, the objective of this article is to review how intellectual capital management in organizations works.
  • Akram Hadizadeh- Moghadam , Marjan Farajian Pages 107-128
    This paper is an investigation to identify the effect of emotional intelligence on employee's organizational citizenship behavior (OCB), and Considers Affective commitment as mediating variable.This study was guided to measure the mentioned variables through survey and correlation research method. For this reason a sample of 154 expert employees of Mellat Bank was examined.The research is based on structural equation modeling.The findings of this research show the effect of emotional intelligence on affective commitment, and also they showed its effect on bank's organizational citizenship behavior. The authors interpreted the findings from the viewpoint of improving organizational citizenship behavior through increasing the competency level of emotional intelligence and organizational commitment.
  • Golam-Hossein Assadi , Saied Azizi Basir Pages 133-150
    For many years, dividend policy has been one of the considerable challenges of finance literature. Probably, the best model describing the relation between changes of EPS and dividend is that of Lintner (1956). In his classic study, Lintner states that corporations’ dividend policy is to distribute a fixed dollar amount of yearly income. However, traditional manipulation models of Lintner (1956) and Fama and Babiak (1968) demonstrate that the amount of dividend is determined according to corporations’ current and previous incomes.Many researchers have already studied the factors affecting dividend policy. Having reviewed those studies and comparing their results, the present paper investigates the relationship of corporations’ income and liquidity with their dividends. This paper also investigates the effect of industry on the considered relationship.Having applied group sampling model, hypotheses of this study have been tested using linear multivariable regression analysis and variance analysis, and also incorporating virtual variables in multivariable regression. EPS has been considered as a measure of income for the year t and sum of net cash balance and dividend (net cash flow before distribution of dividend) at the year t+1 as a measure of liquidity.The results of this study shows a strong relation between income and dividend. It also shows that the relation of liquidity and dividend is slight and negligible, while it demonstrates no influence on dividend by industry.
  • Abbas Rad, Dawwood Talebi, Hamed Jalali Pages 157-176
    Requirements prioritization is one of the important topics in information and software system architecture. In software system, after determining the requirements that must be satisfied by the system, these requirements must be prioritized based on their importance. Then, time and available resources of project are assigned to the requirements based on their priorities. This makes better use of available time and resources of the project. Then, the obtained product at the time considered for project implementation strives to satisfy the requirements with higher priority. The requirements of a software system are divided in to two major groups, i.e., functional and qualitative. The first is associated with the ability of accomplishment and the other to quality of accomplishment of system duties. Requirements prioritization is applied to the quantitative requirements. In this paper, via Analytic Hierarchical Process (AHP), a general framework for prioritization of qualitative requirements of information and software system has been proposed. A number of major criteria such as cost, value, time, penalty and risk have been considered and ultimately an example of inventory systems has been shown.
  • Mohammad Lagzian , Saeed Mortazavi , Seyyed Hosein Kazemi Pages 185-212
    Many researchers have continually paid attention to the relationships between transparency, trust and their reciprocal impacts. Although, prior studies point out that the different levels of trust and transparency have effects on the organizational relationships, and consequently affect on required control mechanisms; little attention has been given to these concepts and their mutual impacts. Therefore, there is still a gap in determining the control mechanisms which are appropriate for each kind of organizational relationship. Thus, this paper first provides an introduction to the available literature regarding transparency, trust and control mechanisms. Then, it presents a theoretical foundation to bring up four types of organizational relationships; Principal-Agent, Principal-Steward, Joint Venture and Oneness which are shaped based on particular combination of different levels of trust and control. Given that each type of organizational relationship requires its own special control mechanism, the main aim of this paper is to propose a conceptual framework to determine the appropriate and relevant control mechanism for each kind of organizational relationship within the organization.
  • Ahmad-Ali Yazdan-Panah , Abbas-Ali Haj-Karimi , Mokhtar Ranjbar Pages 223-244
    Increasing number of Internet visitors understand that the internet is about choice, and they will prefer visiting websites that are reliable and trustworthy. To live up to the expectations, the online businesses need to deliver the websites as a brand. The purpose of this paper is to measure E-Satisfaction from website performance as a brand. This is a case study of Fanava Group. This paper is a survey of key factors that customers consider in evaluation of website performance, and shows the benefits of having famous brands in the market and performance criteria of website as a brand. Finally, From the findings researchers have also constructed a model explaining the website as a brand.